We zijn er niet helemaal op het begin bij, maar hier dan toch maar een CFX-3200 DR/G ervaringen topic. Dit topic was van origine een topic met wat problemen die ik had. Omdat dit wat algemener werd, heb ik besloten het een algemeen topic te maken. De CFX-3200 DR/G is het laatste S-939 bord dat door DFI is gemaakt, gebaseerd op de ATI RD580 chipset, welke dus crossfire ondersteunt. Het blijkt wel een bord te zijn met een handleiding. Maar als je weet hoe hij werkt, is het een prachtbord volgens velen. Ik zelf ben nog even in gevecht met de vele instellingen, maar de kans is groot dat ik terug ga naar ultra-d in verband met een probleem met de ULI raid chip (zie hieronder). Maar voor degenen waar die wel lekker voor werkt: In deze topicstart zal ik onder anderen problemen behandelen, waar je in het begin tegen op zou lopen. Let op: Houd je aan de topic regels mbt ervaringen topics!" zie hier ![]() |
[oc] The options |
HTT 200-500 mhz CPU Multiplier 4.0x-20.0x (step=0.5x) HT Frequency 1x, 1.5x, 2x, 2.5x, 3x, 4x, 5x CPU VID 0.8V to 1.55V in 0.025V increments Vcore Over Vid n * +1,45% (101,4%,102,9%,...,120,2%,121,6%) Vdimm 2.06V-4.15v, 0.01V increments NB Core Voltage 1.21v, 1.34v, 1.47v, 1.60v NB Analogue Voltage 1.21v, 1.34v, 1.47v, 1.60v HT Bus Voltage 1.21v, 1.34v, 1.47v, 1.60v HT Bus NMOS Drive Strength 0-31 HT Bus PMOS Drive Strength 0-31 HT Bus Receiver Drive Strength 0-31 Alle geheugensettings kan je instellen (zoals we gewend zijn van dfi) |
Problems + Solutions |
Er zijn een aantal bekende problemen met dit bord. |
Systeem reageert maar eens in de 2 seconde |
Dit probleem ontstaat door usbapparaten zoals cardreaders of toetsenbord/muis. Dit kan je oplossen door in de bios bij Chipset features naar de southbridge configuration te gaan. Hier moet je USB performance mode op DISABLED zetten. Verder blijkt dat je het beste USB Mouse en Keyboard support op DISABLED kan zetten. |
Computer start onverwachts op, of direct na afsluiten |
Deze oplossing blijkt te werken. Wake on Lan uitzetten in bios heeft geen nut.
|
Raid: Systeem hangt soms 5-10seconde en gaat verder |
Wanneer je raid draait op de ULI controler (M5288) vertonen sommige borden time-outs. Je zult meldingen in de eventviewer van windows XP krijgen (beheren-->logboeken-->systeem) van een fout die opgetreden is met de M5288 controler, gevolgd door een aantal waarschuwingen van je disk. Het probleem komt helaas redelijk vaak voor, wat tot een groot topic van gedupeerden heeft geleidt: DFI-Street forum: CFX3200-DR - uli raid m5288 De borden die dit wel of niet hebben zijn helaas niet te herkennen aan serienummers of revisies. Er zijn verschillende oplossingen, maar deze blijken niet 100% oplossingen te zijn, niet voor iedereen. Zo kan je kiezen voor de beta driver en beta bios van DFI (zie beta biossen onderin deze TS). NCQ uitschakelen blijkt voor sommigen ook te werken. Ook kan je natuurlijk kiezen om de schijven aan de SATA1-raid controler te hangen, welke op de beperkende pci-bus werkt (sil 3114). Omdat niet ieder bord het heeft, kan je het ook omruilen voor een nieuwe cfx-3200. Dit heb ik ook gedaan. Helaas had dit bord ook last van de uli-issue, maar in zeer beperkte mate (10 keer per dag eerst, nu 1 keer in de 3 dagen). Raid arrays met Western Digital schijven blijken hier het meest last van te hebben. |
Slechte geheugen prestaties |
De automatische settings van de bios blijken helaas niet voor de beste resultaten van je geheugen te zorgen. Het gaat hier met name om de TREF setting. Wanneer je deze op auto laat staan, blijkt het geheugen in veel gevallen maar 50% te presteren (bandbreedte). Een TREF van 3120 is een goede instelling, en lost dit probleem op. Voor een lijst van goede geheugen settings kan je hier kijken. |
CFX3200-related tips bij overklokken |
Middels de guide van Tony kan je ver komen mbt het overklokken met dit bord. De link staat onderin deze topicstart. Ik ben lui, dus ik ga deze settings niet nogmaals hier droppen Zoals alles is de guide ook niet perfect, omdat overklokken zeer afhankelijk is van de hardware. Daarom hier wat andere instellingen die ook voor meer stabiliteit kunnen zorgen: HT PMOS/NMOS settings Voor een uitleg van de PMOS en NMOS settings is hier een mooie post van GraySkull. Hij heeft ook ondervonden dat de volgende settings een boost van stabiliteit kunnen geven. by GraySkull @ xtremeforums
|
Biossen |
Modded biossen heb ik nog niet gezien, waarschijnlijk door de compleetheid van de officiele biossen. Aan te raden is gewoon de laatste bios te gebruiken: Officiele DFI CFX-3200 DR/G Biossen DFI CFX-3200 DR/G BETA Biossen |
Handige Guides/Links |
Tony's CFX3200 Guide Post Error codes DFI-Street topic over ULI Raid probleem Xtreme topic van de CFX3200 |
etc |
Heb je nog vragen/toevoegingen Heb je nog vragen/opmerkingen of toevoegingen waarvan je denkt dat dit in de startpost moet komen ? stuur dan een pm ![]() |
[ Voor 208% gewijzigd door Tutti-frutti op 03-01-2007 11:59 ]