Over die link naar dat vergelijk tussen de N'Vidia 590 en ATI3200 XR chipsets moet nog wel een kanttekening worden gemaakt. Het gaat hier over AMD based boards, dus op de Intel versies hiervan kan nog wat bezuinigd worden op het energie verbruik dit om dat C2D Cpu's wat zuiniger zijn dan de AMD tegenhangers.Bas van der Doorn schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:10:
Ik had nooit gedacht dat een moederbord zoveel extra stroom zou kunnen opslurpen met een identieke config... nog een andere review gevonden die hetzelfde suggereert, maar dan voor de Nvidia 590 chipset.
Maar die striker idle is wel heel erg, 171 vs 235 Watt, dat is dus 64 Watt meer dan de 975X, oftewel 37% meer! Onder load is het wel wat beter, maar nog steeds 40 Watt extra voor de striker. De ATI laat er onder load helemaal niets van heel natuurlijk.
Het is dat je een moederbord niet als defect kunt terugsturen omdat het belachelijke hoeveelheden stroom verbruikt, maar als ik dit had geweten dan was die striker de deurmat niet over gekomen. Dan had ik gewoon het Asus 975X plankje genomen, dan maar geen ondersteuning voor SLI.
http://xtreview.com/review106.htm
[afbeelding]
[afbeelding]
Absoluut kan er wel bespaard worden, het ging me er puur om dat ook op het AMD platform de Nvidia's een stuk meer verbruiken dan de ATI's... voor een chipset nota bene. Het is me nooit eerder opgevallen, maar is dus kennelijk al een hele tijd aan de gang. Weet iemand hoe bijvoorbeeld de EVGA en de Striker zich onderling verhouden?Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 18:11:
[...]
Over die link naar dat vergelijk tussen de N'Vidia 590 en ATI3200 XR chipsets moet nog wel een kanttekening worden gemaakt. Het gaat hier over AMD based boards, dus op de Intel versies hiervan kan nog wat bezuinigd worden op het energie verbruik dit om dat C2D Cpu's wat zuiniger zijn dan de AMD tegenhangers.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Verwijderd
Point taken
, maar het is wel frappant dat chipsets van N'Vidia met N'Force enorme stroomvreters zijn. Ik vraag mij dan wel wel eens af wat mijn ASUS SLI opvreet aan stroom in Idle en loaded stand.:? Zijn daar uberhaupt programma's voor omdat na te gaan?
Beetje raar dat zo`n goede chipset weer teniet word gedaan door te veel stroom gebruik.
Wat ik nog erger vind is dat er niks aan goede Intel SLI moederborden te vinden is die al het goede in zich heeft.
Wat ik nog erger vind is dat er niks aan goede Intel SLI moederborden te vinden is die al het goede in zich heeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 18-12-2006 21:07 ]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Verwijderd
Dat klopt, maar de meeste fabrikanten zullen de borden nog eind dit jaar of begin volgend jaar op de markt gooien. Naast de EVGA en de ASUS Striker die al bij sommige webshops mondjes maat te krijgen zijn zulllen ook MSI met de P6N serie en Abit met de IN9 32X-MAX op de markt komen.
Ja dat is allang bekend. Maar ze vallen wel nog steeds onder "680i SLI stroomvretende chipset"
En dat is nogal erg jammer. Had het graag anders willen zien.
En dat is nogal erg jammer. Had het graag anders willen zien.
Ik zit nu trouwens met een enorm instabiel systeem met een striker extreme opeens. Vanochtend nog niks aan het handje, nu boot ik windows vol met errors en lopen minstens 5 verschillende programmas vast. Memtest86 3.2 gedraaid, blijkt het geheugen ongeveer 50.000 fouten per minuut uit te spugen. Erg vreemd als je alles op standaardsnelheden draait en de NB 48 graden (1.24 Volt default) haalt met de CPU op 45 (1.16 Volt default). Blijkt dus dat als ik het geheugen op 4-4-4-15 2T draai dat er geen fout uit komt, maar ga ik naar 4-4-4-15 1T dan vliegen de errors me om de oren (draai netjes iets boven de 2.2 Volt zoals OCZ voorschijft). Mijn OCZ titanium draait volgens de specs op 4-4-4-15 1T, zie ook http://www.ocztechnology....um_epp_ready_dual_channel.
Iemand anders problemen met 800MHz 4-4-4-15 1T op een striker bordje, of iemand die dat even voor me wil testen? Heb geen ander moederbord voor DDR2 bij de hand, dus kan niet makkelijk even testen of het moederbord danwel het geheugen de schuldige is. Ik zou in ieder geval graag willen weten of 1T problemen geeft op de strikers, ook al haal je de timings niet, kom ik toch weer net wat verder dan nu.
Iemand anders problemen met 800MHz 4-4-4-15 1T op een striker bordje, of iemand die dat even voor me wil testen? Heb geen ander moederbord voor DDR2 bij de hand, dus kan niet makkelijk even testen of het moederbord danwel het geheugen de schuldige is. Ik zou in ieder geval graag willen weten of 1T problemen geeft op de strikers, ook al haal je de timings niet, kom ik toch weer net wat verder dan nu.
[ Voor 9% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-12-2006 21:40 . Reden: aanvulling ]
Nee, geen programma'sVerwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:44:
Ik vraag mij dan wel wel eens af wat mijn ASUS SLI opvreet aan stroom in Idle en loaded stand.:? Zijn daar uberhaupt programma's voor omdat na te gaan?
wel dit soort hulpmiddelen.

Niet eens duur, jammer dat Conrad een minimum prijs heeft voor bestellen.
(2 bestellen is net zo duur als er 1 bestellen
http://www.conrad.nl/goto/?product=124400
Verwijderd
Ja, ik ken de firma Conrad wel
Ik doe daar wel eens bestellingen voor mijn werk. Ik ben namelijk inkoper van beroep, dus misschien kan ik zo'n stekkerdoos wel met korting krijgen.
Ding is maar een tientje, gewoon bij een bestelling laten stoppen
(ik wil er ook nog steeds eentje
)
(ik wil er ook nog steeds eentje
@Bas van der Doorn
Alle 680i bordjes hebben nog problemen met 1T
Het beste kun je op 5-5-5-15 2T draaien als je NON SLI memory hebt.
Als ik maar iets anders kies dan 5-5-5-15 2T heb ik meteen een bak vol met errors.
FF wachten tot dat er een goede bios update voor komt, het is even niet anders...
Alle 680i bordjes hebben nog problemen met 1T
Het beste kun je op 5-5-5-15 2T draaien als je NON SLI memory hebt.
Als ik maar iets anders kies dan 5-5-5-15 2T heb ik meteen een bak vol met errors.
FF wachten tot dat er een goede bios update voor komt, het is even niet anders...
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
@fast-server: bedankt, weet ik in ieder geval dat ik me niet druk hoef te maken daarover. Vannacht laten memtesten op 4-4-4-15 2T trouwens, slechts 2 errors in 10.5 uur, daar valt op zich nog mee te leven. Heb hem nu voor de zekerheid hier ook op 5-5-5-15 2T staan, zal hem vannacht weer laten memtesten, even kijken of ie dan helemaal geen fouten meer geeft.
Vanwege de vele problemen met de Striker Extreme heb ik besloten om toch maar even een ander bordje te bestellen en te wachten op een revisie 2 van de Striker.
Iemand enig idee wanneer deze zou kunnen uitkomen?
Ik heb geen problemen. Ik heb 2 Gb G.Skill F2-6400PHU2-2GBHZ draaien op 800 MHz 4-4-4-12 1T @ 2.0 volt.Bas van der Doorn schreef op maandag 18 december 2006 @ 21:37:
Iemand anders problemen met 800MHz 4-4-4-15 1T op een striker bordje, of iemand die dat even voor me wil testen?
Wat denk je nou zelf?TokkieII schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:27:
Vanwege de vele problemen met de Striker Extreme heb ik besloten om toch maar even een ander bordje te bestellen en te wachten op een revisie 2 van de Striker.
Zolang nVidia zegt dat het een BIOS-gerelateerd probleem is, zullen zij niet met een revisie komen op de chipset, en dus komt er geen revisie van de Striker Extreme.
Simpel als dat.
Ik draai zelf bios 0402, heb net 0505 binnengehaald en ga die erop gooien.
Behalve het regelmatige en daardoor irritante probleem met de lange beep bij de POST en melding DET DRAM op de LCD heb ik geen problemen. Het is hier nog niet gecrasht met een vastloper of BSOD.
Ik heb weer nieuws gevonden.
Het DFI SLI moederbord komt er zo eruit te zien:
http://www.vr-zone.com/?i=4349&s=2

Erg mooi bordje dus!
As you can see the PCB layout is very close to the CFX3200. An actively cooled Southbridge compared to the passive Southbridge of the CFX3200.

From what I heard, the RD600 seems to be performing slightly better, clock for clock, in terms of 3D performance, compared to the 680i. But in Super Pi Tests, it lags behind the 680i slightly. I will be testing these boards out so we'll find out soon enough! This is just a preview to whet yout appetite.
Het Ati bord en Nvidia naast elkaar om te vergelijken:

Erg mooi bordje dus!
As you can see the PCB layout is very close to the CFX3200. An actively cooled Southbridge compared to the passive Southbridge of the CFX3200.

From what I heard, the RD600 seems to be performing slightly better, clock for clock, in terms of 3D performance, compared to the 680i. But in Super Pi Tests, it lags behind the 680i slightly. I will be testing these boards out so we'll find out soon enough! This is just a preview to whet yout appetite.

[ Voor 63% gewijzigd door Robin4 op 19-12-2006 22:19 ]
Voor de EVGA (ref.nVidia) eigenaren onder ons, ik behaal betere/stabielere resultaten in de zwarte geheugen slots dan de blauwe.
Eindelijk na weken stoeien heb ik me Crucials stabiel gekregen op 3-3-3-10 DDR 850 1T
Wat een bandbreedte heb je dan ..... super ...... >DDR1300+
Link : http://img15.imgspot.com/u/06/352/17/1Tstable1166567195.JPG
Eindelijk na weken stoeien heb ik me Crucials stabiel gekregen op 3-3-3-10 DDR 850 1T
Wat een bandbreedte heb je dan ..... super ...... >DDR1300+
Link : http://img15.imgspot.com/u/06/352/17/1Tstable1166567195.JPG
[ Voor 10% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 19-12-2006 22:33 ]
Turn it off and on again.
Wanneer wordt de P5N32-E sli nou een getest... zit echt daarop te wachten, maar geen van de hardwaresites heeft m nog uitgebreid getest, terwijl ie zeker in amerika al uit is...
Ben toch benieuwd of ie in games nou sneller is dan een striker extreme of een P5W DH deluxe (mijn andere keuze). Maar ik neig de laatste week toch iets meer naar een P5W DH deluxe aangezien de vele problemen met de 680i chipset en ook doordat deze toch nog sneller blijkt te zijn in bepaalde games, apps dan een striker extreme (die wel getest is).
een 650i bord P5N-E sli is er trouwens al voor rond de 100 euro...
Ben toch benieuwd of ie in games nou sneller is dan een striker extreme of een P5W DH deluxe (mijn andere keuze). Maar ik neig de laatste week toch iets meer naar een P5W DH deluxe aangezien de vele problemen met de 680i chipset en ook doordat deze toch nog sneller blijkt te zijn in bepaalde games, apps dan een striker extreme (die wel getest is).
Geloof me, die is niet sneller en ook niet langzamer dan de Striker Extreme. Even snel, maar minder OC mogelijkheden, geen LEDs, geen schermpje. Het is gewoon een Striker Extreme zonder al die poes-pas en hij is goedkoper.johan12 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 11:26:
Wanneer wordt de P5N32-E sli nou een getest... zit echt daarop te wachten, maar geen van de hardwaresites heeft m nog uitgebreid getest, terwijl ie zeker in amerika al uit is...
De P5W DH Deluxe is ietwat verouderd, maar hij is wel meestal de beste in ruwe performance in vergelijking tot de Striker Extreme/P5N32-E SLI.
De grootste verschillen tussen de 2 is dat de 680i SLI 32x heeft en de 975X 16x Crossfire en dat de 680i 1333MHz Intel CPU's support en de 975X niet (omdat hij wat ouder is). Het is maar wat je wilt...
Ja sjeetej 17 pagina's verder
en nu weet ik het echt niet meer. Mijn Asus Striker Extreme staat in bestelling en is het enige onderdeel wat nog niet geleverd is van mijn nieuwe pctje. De volgende onderdelen heb ik nu wel :
Intel E6600 (duel core)
Geheugen (2G DDR2 CL 5.0)
Geforce 8800 GTX
maar dan het moederboard nog ?! Iemand advies ??
Intel E6600 (duel core)
Geheugen (2G DDR2 CL 5.0)
Geforce 8800 GTX
maar dan het moederboard nog ?! Iemand advies ??
ja wachten 
en anders overwegen om EVGA board te kopen. hier zijn onder tussen wel genoeg topic over om te beslissen of je wel of niet overstapt.
Tenzij je ook not nforce ook wil overwegen dan wordt de keuze alleen maar groter
en anders overwegen om EVGA board te kopen. hier zijn onder tussen wel genoeg topic over om te beslissen of je wel of niet overstapt.
Tenzij je ook not nforce ook wil overwegen dan wordt de keuze alleen maar groter
Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427
Voor de mensen die op zoek zijn naar een nForce 650i
Asus P5N-E SLI op voorraad bij : http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEA71
Asus P5N-E SLI op voorraad bij : http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEA71
Verwijderd
Helaas, dat is geen moederbord met 650i chipset, maar een bord met 570 N'force chipset. Voor die prijs van 119 euro's krijg je echt geen bord met 650i chipset. Dit is een tikfout van Alternate 
Zie http://www.asus.com/produ...2=11&l3=331&slname=NVIDIA®%20nForce%20570%20SLI™%20Intel®%20Edition
Zie http://www.asus.com/produ...2=11&l3=331&slname=NVIDIA®%20nForce%20570%20SLI™%20Intel®%20Edition
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 19:38 ]
Verwijderd
wat ik gewoon lelijk vind is dat nvidia weer iets op de markt zet wat niet deugd eerst de 7900GT/GTX
en nu de 680i chipset weer met een sata/sata raid issue. Ik had er net zo veel zin in om nog in de vakantie een nieuwe systeempje te gaan halen maar kan ik nu wel vergeten. EVGA doen wel zijn best met die beta bios maar het help niet iedereen.
vage elende
en nu de 680i chipset weer met een sata/sata raid issue. Ik had er net zo veel zin in om nog in de vakantie een nieuwe systeempje te gaan halen maar kan ik nu wel vergeten. EVGA doen wel zijn best met die beta bios maar het help niet iedereen.
Wat ik heb begrepen zijn de sata raid problemen gefixt met de laatste bios update en de moederborden van Asus hebben nooit last gehad van het probleem. Om nou te zeggen dat de chipset niet deugt gaat dan wel ver. Ik ben er erg tevreden over. Qua stabiliteit net zo goed als mijn vorige moederborden (nForce4 SLI en daarvoor i850e).Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:21:
wat ik gewoon lelijk vind is dat nvidia weer iets op de markt zet wat niet deugd eerst de 7900GT/GTX
en nu de 680i chipset weer met een sata/sata raid issue. Ik had er net zo veel zin in om nog in de vakantie een nieuwe systeempje te gaan halen maar kan ik nu wel vergeten. EVGA doen wel zijn best met die beta bios maar het help niet iedereen.vage elende
Verwijderd
over de asus mobo weet ik het niet om eerlijk te zijn. maar de bios fix voor de reference mobo's die werkt nog niet vlekeloos. miss moet ik richting die kant van asus op kijken bedankt.biobak schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:28:
[...]
Wat ik heb begrepen zijn de sata raid problemen gefixt met de laatste bios update en de moederborden van Asus hebben nooit last gehad van het probleem. Om nou te zeggen dat de chipset niet deugt gaat dan wel ver. Ik ben er erg tevreden over. Qua stabiliteit net zo goed als mijn vorige moederborden (nForce4 SLI en daarvoor i850e).
BTW gebruik jij sata raid en had eerst wel een probleem? en geld dat ook voor de goedkopere versie van asus? alvast bedankt
Verwijderd
Dat mag misschien wel zo zijn, maar in het onderzoek van HardOPC staat toch duidelijk dat sommige borden dit probleem niet hebben en anderen weer wel ongeacht het merk.biobak schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:28:
[...]
Wat ik heb begrepen zijn de sata raid problemen gefixt met de laatste bios update en de moederborden van Asus hebben nooit last gehad van het probleem. Om nou te zeggen dat de chipset niet deugt gaat dan wel ver. Ik ben er erg tevreden over. Qua stabiliteit net zo goed als mijn vorige moederborden (nForce4 SLI en daarvoor i850e).
Ik citeer: We have been holding off a week or so on addressing this in hopes that we would have some solutions or answers for you, but those have not come forth. Some of the nForce 680i motherboards have some serious storage issues that can render a system build useless. Not all nForce 680i boards exhibit this problem. The problem does not seem to be confined to certain system configurations as some motherboards will work with a specific configuration while others will not. The problem also seems to spread across all 680i motherboards regardless of brand judging from feedback across Internet forums.
Inmiddels staat de 680i alweer op de recommended hardware lijst van HardOCP.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:39:
[...]
Dat mag misschien wel zo zijn, maar in het onderzoek van HardOPC staat toch duidelijk dat sommige borden dit probleem niet hebben en anderen weer wel ongeacht het merk.
Overigens is er een officiele bios update uit voor de Striker Extreme: 0505
http://dlsvr01.asus.com/p...cker%20Extreme/SE0505.zip
De bios die nu beschikbaar is is ook nog een beta.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 20:37:
[...]
over de asus mobo weet ik het niet om eerlijk te zijn. maar de bios fix voor de reference mobo's die werkt nog niet vlekeloos. miss moet ik richting die kant van asus op kijken bedankt.
BTW gebruik jij sata raid en had eerst wel een probleem? en geld dat ook voor de goedkopere versie van asus? alvast bedankt
Overigens is het zo dat degenen die na een flash nog problemen hebben met hun raid instalatie nog met dezelfde windows instal draaien die dus al corrupt is

Flashen, clear cmos, windows opnieuw erop en gaan !
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Verwijderd
dit weet ik, maar vind het gewoon nog steeds raar dat alleen sommige er last van hebben en dat sommige borden na flash (en reinstal uiteraard) ineens perfeckt werken waarin tegen anderen weer nietjustifire schreef op woensdag 20 december 2006 @ 21:11:
[...]
De bios die nu beschikbaar is is ook nog een beta.
Overigens is het zo dat degenen die na een flash nog problemen hebben met hun raid instalatie nog met dezelfde windows instal draaien die dus al corrupt is![]()
Iemand dient nodig een afspraak te maken met HansVerwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:35:
Helaas, dat is geen moederbord met 650i chipset, maar een bord met 570 N'force chipset. Voor die prijs van 119 euro's krijg je echt geen bord met 650i chipset. Dit is een tikfout van Alternate
Ik heb het over de P5N-E SLI en niet de P5N SLI waar de link naar verwijst.
De prijs klopt best kan bij meerdere leveranciers inkoops prijzen bekijken en dit klopt wel
En trouwens op Xtreme zijn er al wat mensen die hem hebben draaien, dit is het 1e 650i plankje op de markt.
Welke BIOS is dat? De 0505 of de 0508?justifire schreef op woensdag 20 december 2006 @ 21:11:
[...]
De bios die nu beschikbaar is is ook nog een beta.
Overigens is het zo dat degenen die na een flash nog problemen hebben met hun raid instalatie nog met dezelfde windows instal draaien die dus al corrupt is![]()
Nee de P23 van EVGAAckermans1973 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:58:
[...]
Welke BIOS is dat? De 0505 of de 0508?
Bios 0505 van Asus had ik 2 weken geleden al een link voor geplaatst in dit topic
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Ja, ik draai 0505 hier nu ook.justifire schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:30:
[...]
Nee de P23 van EVGA
Bios 0505 van Asus had ik 2 weken geleden al een link voor geplaatst in dit topic
Zag ook dat er gesproken werd over 0508, dus dacht misschien is dat die beta.
http://tweakers.net/nieuw...-problemen-omstreden.html
met dit soort berichten weet ik onderhand niet meer of ik nog wel deze nvidia wil gaan afschaven mssn toch maar eens de intel chip gaan over wegen. maar het enige nadeel is dat ik geen sli daarop kan draaien, en ik zet absoluut een nvidia video kaart in mijn nieuwe pc.
misschien over wegen om me (nog niet bestelde) physx kaart om te ruilen voor een raid controller
ps weet iemand of de raid 5 van deze chipset hardware of software is ?
met dit soort berichten weet ik onderhand niet meer of ik nog wel deze nvidia wil gaan afschaven mssn toch maar eens de intel chip gaan over wegen. maar het enige nadeel is dat ik geen sli daarop kan draaien, en ik zet absoluut een nvidia video kaart in mijn nieuwe pc.
misschien over wegen om me (nog niet bestelde) physx kaart om te ruilen voor een raid controller
ps weet iemand of de raid 5 van deze chipset hardware of software is ?
Verwijderd
Dus ik heb zitten zoeken. Er schijnt ook een Striker Basic te zijn (las ik hierboven ergens). Maar op de Asus site valt die niet terug te vinden. Bij PCone verkopen ze hem, maar ook niet met een beschrijving erbij ofzo.
Weet iemand het verschil tussen de Striker Extreme en de Striker Basic.
En nu ik toch post, past de Zalman CNPS9500AM2 op de striker? ivm met passief gekoelde elementen van de plank...
edit: typo
En nu ik toch post, past de Zalman CNPS9500AM2 op de striker? ivm met passief gekoelde elementen van de plank...
Zo ver ik weet is de striker het antwoord op de vraag naar een Intel bordje voor de fanatieke gamers.Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:57:
Dus ik heb zitten zoeken. Er schijnt ook een Striker Basic te zijn (las ik hierboven ergens). Maar op de Asus site valt die niet terug te vinden. Bij PCone verkopen ze hem, maar ook niet met een beschrijving erbij ofzo.
En nu ik toch post, post de Zalman CNPS9500AM2 op de striker? ivm met passief gekoelde elementen van de plank...
Dus geen amd en ook geen am2 lijkt mij.
Verwijderd
oh, haha lekker slim weerElectromonkey schreef op donderdag 21 december 2006 @ 12:14:
[...]
Zo ver ik weet is de striker het antwoord op de vraag naar een Intel bordje voor de fanatieke gamers.
Dus geen amd en ook geen am2 lijkt mij.
vond hem in 't zwart/metal er cooler (
dan de AT versie... past die wel qua ruimte op de mobo?
Weet iemand misschien of er al nieuwe hacked sli driver is die werkt met de nieuwste drivers?
Want dan ga ik wel liever voor een intel chipset.
Want dit schiet niet echt bepaald op met die 680i SLI mobo`s.
DFI had ook al vertraging, waarschijnlijk vanwege die problemen omtrend deze borden.
Want dan ga ik wel liever voor een intel chipset.
Want dit schiet niet echt bepaald op met die 680i SLI mobo`s.
DFI had ook al vertraging, waarschijnlijk vanwege die problemen omtrend deze borden.

[ Voor 56% gewijzigd door Robin4 op 21-12-2006 13:17 ]
Striker Extreme komt met extra software, de normale versie niet (oftewel BULK)Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:57:
Zojuist mijn EVGA 680i ontvangen van e-bug.de
Ik zit gebeiteld met de kerst
-edit- Ze zijn de manual vergeten in de doos te gooien
Zijn zeker te druk met de bios updates geweest bij EVGA
Ik zit gebeiteld met de kerst
-edit- Ze zijn de manual vergeten in de doos te gooien

[ Voor 40% gewijzigd door justifire op 21-12-2006 21:03 ]
Verwijderd
Zelfs de Zalman 9700 past, dus de 9500 moet zeker lukken (op de striker althans).Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 11:57:

Ik heb de Striker Extreme nu een paar dagen draaien. Vooralsnog probleemloos en dat met gebruik van RAID 0 op de nForce controller! Het bord draait erg stabiel, ik heb nog geen BSOD oid gehad. Als de koelpasta wat gesettled is ga ik me wagen aan het overklokken, met zo'n uitgebreid BIOS moet je een eind kunnen komen.
specs
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 20:10 ]
Bieden de asus striker bios versies 0505 en 0508 ook nog duidelijke verbeteringen voor iemand die geen RAID draait met de onboard controller, of is het dan jammer van het upgraden (geheugen op 1T of stabieler met strakke timings etc...)? Draai nu 0402, die zat er bij levering op. De link naar 0505 lijkt vanaf hier dood te lopen trouwens, of de server was net toevallig even plat.
[ Voor 5% gewijzigd door OruBLMsFrl op 21-12-2006 21:54 ]
Verwijderd
Vandaag ook een striker opgehaald en moet zeggen dat hij perfect draait.
Euromaxi heeft ze liggen
Euromaxi heeft ze liggen
Is die SupremeFX geluidskaart eigenlijk echt de moeite extra waard? Want anders wil ik namelijk gewoon voor een EVGA gaan..
_@/'
offtopic:
Think Again
(Maandag en Dinsdag is het kerst 
Think Again
Trouwens ik heb/had soms ineens freezes had met me EVGA plankje.
Zet ik de IDE controller uit probleem over en zo stabiel als een huis......
Iemand die hetzelfde ondervind ?!?
[ Voor 3% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 22-12-2006 07:32 ]
Weet iemand waarom Intel op het idee is gekomen om een 4-pins koeler aansluiting te monteren? Inmiddels heb ik ook zo'n moederbord, maar nu regelt het moederbord de fanspeed niet, omdat ik een 3-pin aansluiting op mijn koeler heb.
Iemand een oplossing? (Naast een fanmate)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Shit:P.SmokeyTheBandit schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 07:31:
[...]
offtopic:
Think Again(Maandag en Dinsdag is het kerst
Trouwens ik heb/had soms ineens freezes had met me EVGA plankje.
Zet ik de IDE controller uit probleem over en zo stabiel als een huis......
Iemand die hetzelfde ondervind ?!?
LOL

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:40:
Vandaag ook een striker opgehaald en moet zeggen dat hij perfect draait.
Euromaxi heeft ze liggen
thanks. kan ik mooi morgen mijn pc eindelijk in elkaar sleutelen
wel onderhand 3 bedrijven aangeroerd (aangezien ze niet euromaxi niet zo'n grote aaanbod heeft)
alleen pas na de nieuwjaar de geheugen strips
[ Voor 25% gewijzigd door Teunis op 22-12-2006 11:47 ]
Verwijderd
Zat dus te kijken, er staat dat die striker extreme tot 800mhz geheugen ondersteunt in dual channel mode... heeft het dan dus geen zin om sneller geheugen erin te zetten? wilde er namelijk 2x 1gb x7200 geheugen inzetten...
(beetje een noob vraag, ik weet)
OT:Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:35:
Bij Azerty is de P5N-E SLI er inmiddels wel. Prijs: 110 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Limit-NL op 22-12-2006 17:07 ]
Verwijderd
Ik was er al achter over dat ASUS P5N-E SLI bordje. Trouwens Anand heeft hem al even aan de tand gevoeld. Interresant bordje is stukken goedkoper, dan een ASUS Striker Extreme of soortgelijke borden van andere fabrikanten. Zie:Anandtech ASUS P5N-E SLI Preview
En waar ik nog het meest blije van word is dat de N'Vidia N'Force 650 SLI standaard word uitgerust met 2 PATA aansluitingen. En niet zo'n geforceerd JMicron chipje die mee word geleverd op Intel borden met P965 chipset. Ik vind dat een goede zaak omdat er nog heel wat tweakers en users zijn die graag hun oudere PATA HDD's willen meenemen.
En waar ik nog het meest blije van word is dat de N'Vidia N'Force 650 SLI standaard word uitgerust met 2 PATA aansluitingen. En niet zo'n geforceerd JMicron chipje die mee word geleverd op Intel borden met P965 chipset. Ik vind dat een goede zaak omdat er nog heel wat tweakers en users zijn die graag hun oudere PATA HDD's willen meenemen.
Nee, maar dat komt omdat ASUS hier eigenlijk een beetje verwarrende type naam geeft. Eigenlijk niet echt slim van ze, je zou hier zo uit kunnen concluderen dat het om een oudere chipset gaatSmokeyTheBandit schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:26:
[...]
Ik heb het over de P5N-E SLI en niet de P5N SLI waar de link naar verwijst.
De prijs klopt best kan bij meerdere leveranciers inkoops prijzen bekijken en dit klopt wel

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2006 18:55 ]
Ondersteunen doet ie standaard tot 1066 MHz, zelfs 1200 MHz voor SLI geheugen. Momenteel is de geheugenondersteuning op sommige bordjes echter om te huilen, anderen draaien prima op dit soort snelheden met strakke timings.Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:20:
Zat dus te kijken, er staat dat die striker extreme tot 800mhz geheugen ondersteunt in dual channel mode... heeft het dan dus geen zin om sneller geheugen erin te zetten? wilde er namelijk 2x 1gb x7200 geheugen inzetten...
Geld dit resultaat van het asus striker mobo ook voor elk 680i SLI mobo? Zou wel erg jammer zijn dan als dit zo zou zijn. Wel erg moeie mobo`s maar het stroom gaat er alleen maar erger op worden.hjs schreef op maandag 18 december 2006 @ 09:50:
Om de keus wat ruimer te maken, hadden jullie dit al gelezen
(P)REVIEW DFI RD600 @anandtech
[afbeelding]
75 watt verschil onder load, dat is een hoop warmte minder
Is dat stroomverbruik wellicht een fout van het mobo of bios of hoord dit zo?
Of is dit gewoon een kinderziekte fout?
[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 22-12-2006 22:07 ]
Heb trouwens de striker 0505 patch notes gevonden:
Striker Extreme release BIOS version 0505
1. Support Max LDT Frequency from 5X to 8X
2. Fine tune CPU Temperature detection code
3. Fixed some default value can't save when using BIOS Profile function.
4. Enable adjustments for tRD and TrFC item
5. Enhance DDR667 memory compatibility
6. Enhance performance for Corsair CM2X1024-9136C5D
7. Fixed CPU Voltage max option drops to 1.60V when set Multi-Language option to 'Tri Chinese' , 'Sim Chinese' or 'Japanese'.
http://support.asus.de/do...&type=Map&SLanguage=en-us
Striker Extreme release BIOS version 0505
1. Support Max LDT Frequency from 5X to 8X
2. Fine tune CPU Temperature detection code
3. Fixed some default value can't save when using BIOS Profile function.
4. Enable adjustments for tRD and TrFC item
5. Enhance DDR667 memory compatibility
6. Enhance performance for Corsair CM2X1024-9136C5D
7. Fixed CPU Voltage max option drops to 1.60V when set Multi-Language option to 'Tri Chinese' , 'Sim Chinese' or 'Japanese'.
http://support.asus.de/do...&type=Map&SLanguage=en-us
Verwijderd
Ik heb nu eindelijk die Evga 680i, loopt als een zonnetje, geen bsods of problemen...
enige waar ik tegen aan loop is dat ik 3 schijven heb
1 schijf voor windows, die andere 2 in raid 0 voor data.
nou had ik dus al aardig wat bestanden op die 2 data schijven staan, sinds ik die evga heb geinstalleerd, en alles netjes heb aangelosten komt ntune mij vertellen dat die data schijven leeg zijn!!
ik heb niet 1x op formatteren gedrukt, sterket nog hij heeft die schijven helemaal niet geformatteerd, kan iemand mij misschien helpen??
enige waar ik tegen aan loop is dat ik 3 schijven heb
1 schijf voor windows, die andere 2 in raid 0 voor data.
nou had ik dus al aardig wat bestanden op die 2 data schijven staan, sinds ik die evga heb geinstalleerd, en alles netjes heb aangelosten komt ntune mij vertellen dat die data schijven leeg zijn!!
ik heb niet 1x op formatteren gedrukt, sterket nog hij heeft die schijven helemaal niet geformatteerd, kan iemand mij misschien helpen??
(voor 99/100 gevallen) als jij een nieuwe array aanmaakt dan formatteert ie de hardschijf (misschien alleen de mbr als je geluk hebt) dit staat ook nadrukkelijk (of niet) aangeven als je een nieuwe array aanmaakt. misschien zijn er tools die zonder mbr nog ff op de schijf data kunnen uitlezen.
de enige mannier is om de config van de ene chip set mee te nemen naar de andere, en dat wordt niet door elke fabrikant ondersteund (alleen de losse dure controllers zover ik weet)
de enige mannier is om de config van de ene chip set mee te nemen naar de andere, en dat wordt niet door elke fabrikant ondersteund (alleen de losse dure controllers zover ik weet)
[ Voor 22% gewijzigd door Teunis op 23-12-2006 09:01 ]
Verwijderd
ik had nu de p23 bios van evga dmv die hotfix geinstalleerd, opnieuw opstarten, pc start niet meer op.........
krijg meteen op scherm no connection....ik kom niet eens in men bios
kan iemand mij hier mss mee helpen??
Geen echt schokkende zaken zo te zien. Ik wacht nog even de volgende update af.Tot op heden heb ik nog geen echte problemen gehad, behalve dat het systeem een keer niet goed afsloot en mijn videokaart luid begon te piepen.Bas van der Doorn schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 23:09:
Heb trouwens de striker 0505 patch notes gevonden:
Mocht je je striker bios toch willen updaten: bij mij lag werkelijk alle hardware eruit na het upgraden van 0402 naar 0505. Muis, toetsenbord, netwerkkaart, webcam, IDE, SATA, alles werd niet meer door windows XP gedetecteerd, dus ik kon niet eens meer inloggen op mijn eigen machine totdat ik een old skool PS/2 toetsenplankje erbij had gepakt. Kennelijk zijn veel basisonderdelen van de Asus drivers van de CD niet WHQL, want windows heeft me net wel 40x (letterlijk!) gevraagd of ik wel door wilde gaan met het installeren van stuurprogramma's voor PCI devices, USB root hubs, Human interface devices, om gek van te worden.
Installeer dus sowieso eerst even de laatste drivers van Nvidia voor de bios upgrade en houd een PS/2 toetsenplank bij de hand, voor het geval dat. Mijn geheugen wil nu trouwens wel zonder fouten op 667MHz 4-4-4-15 1T draaien, voorheen was dat ondenkbaar. 800MHz 4-4-4-15 1T geeft nog altijd veel fouten in Memtest (duizenden per minuut), maar het is stukken beter dan de 50.000 per minuut die het eerst was. Hopelijk kan met een volgend bios het geheugen eindelijk doen waarvoor het bedoeld is, hoop dat er dan staat dat 'Enhance DDR800 memory compatibility'
Installeer dus sowieso eerst even de laatste drivers van Nvidia voor de bios upgrade en houd een PS/2 toetsenplank bij de hand, voor het geval dat. Mijn geheugen wil nu trouwens wel zonder fouten op 667MHz 4-4-4-15 1T draaien, voorheen was dat ondenkbaar. 800MHz 4-4-4-15 1T geeft nog altijd veel fouten in Memtest (duizenden per minuut), maar het is stukken beter dan de 50.000 per minuut die het eerst was. Hopelijk kan met een volgend bios het geheugen eindelijk doen waarvoor het bedoeld is, hoop dat er dan staat dat 'Enhance DDR800 memory compatibility'
Er waren wat corrupted biosses in omloop.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 09:16:
ik had nu de p23 bios van evga dmv die hotfix geinstalleerd, opnieuw opstarten, pc start niet meer op.........
De juiste heeft een bestandsgrootte van 765 kb
Hoop dus niet dat je een verkeerde hebt binnen gehaald (rond de 430kb)
Zou zeggen, stekker eruit, clear cmos, paar keer op reset drukken, en weer proberen op te starten.
Anders even googlen naar een self-executable flash-bios.
Deze op diskette zetten, opstarten en automatisch laten flashen.
Ik ga zo de zooi ook instaleren en heb er zin an
[ Voor 3% gewijzigd door justifire op 23-12-2006 12:10 ]
Verwijderd
hoe druk je op reset?
ik heb namelijk al geprobeerd die jumper van die CMOS en heb het batterijtje van het BIOS er al is zon 8 min uitgelaten....niets helpt.
die HOT fix kwam trouwens van de Evga website..
ik heb namelijk al geprobeerd die jumper van die CMOS en heb het batterijtje van het BIOS er al is zon 8 min uitgelaten....niets helpt.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 17:23 ]
Verwijderd
het ziet er idd naar uit dat jij een foute bios hebt zoals justifire al zei er waren foute bios in omloop ook op de evga site/forum.Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:22:
hoe druk je op reset?
ik denk dat je even op een andere pc de goede bios moet downloaden en dan opnieuw
flashen
succes
thijs
Verwijderd
zoals ik al zei, flashen gaat niet...
ik kom niet eens in het bios, als ik pc aan zet, krijg ik geen beeld, monitor komt meteen met een failed connection....
ik zou willen dat ik in het bios kwam..ik heb namelijk een bios op floppy....
mss kan iemand mij toch helpen?? hoe kan ik in het bios terrecht komen als hij niets opstart?
ik heb hem nog geen dag of hij werkt al niet
ik kom niet eens in het bios, als ik pc aan zet, krijg ik geen beeld, monitor komt meteen met een failed connection....
mss kan iemand mij toch helpen?? hoe kan ik in het bios terrecht komen als hij niets opstart?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2006 18:01 ]
bios zeker overleden. Dan moet je die echt laten hotflashen.
http://www.flashbios.org/catalog/Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:56:
Heb je een usb stick of een kaartlezer?Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:56:
zoals ik al zei, flashen gaat niet...![]()
Probeer dan ff met een andere computer de usb-pen drive oplossing die staat vermeld op de evga site/forum
Hiermee maak je een auto-flash image.
Heb zojuist hiermee mijn bios geflashed naar p23beta2 en was echt een eitje, stick erin, opstarten en gaan.
En in het uiterste geval inderdaad een nieuwe bios chip erin.
Zal wel ff helpen:
Download deze file: (dat is de bios)
http://rapidshare.com/files/8327283/p23beta2.img.html
En lees dit door:
http://www.evga.com/commu.../topic.asp?TOPIC_ID=21682
Zo moet het lukken, succes !
[ Voor 11% gewijzigd door justifire op 23-12-2006 23:25 ]
En het kerstkadootje van EVGA
de P23-final
http://evga.com/support/680i/
http://evga.com/support/680i/
[ Voor 9% gewijzigd door justifire op 24-12-2006 01:14 ]
Verwijderd
dat usb flashen gaat niet, omdat als ik de pc opstart ikniet eensin het bios kan komen.....
ik ga dat ding gewoon terugbrengen naar Azerty, hopen dat de aftersales er goed zijn en dat ik mss een vervangend ding meekrijg... Anders word het lang wachten denk ik
ik ga dat ding gewoon terugbrengen naar Azerty, hopen dat de aftersales er goed zijn en dat ik mss een vervangend ding meekrijg... Anders word het lang wachten denk ik
De raid controller valt me aardig mee qua read preformance (lavalys harddisk benchmark)
(getest met 150Gb WD Raptors)
op raid 0: (2disk)
(begin), (middel), (end)
Linear 85 MB/s,77 MB/s, 55 MB/s
Random 68 MB/s
Buffered 24 MB/s
Read Access 8.45 ms
met raid 5: (3disk)
Linear 163 Mb/s, 136 MB/s 95 Mb/s
Random 127 MB/s
Buffered 299 Mb/s
Read Access 8.56
no raid: (1disk)
Linear 78 Mb/s, 67 MB/s, 45 MB/s
Random 64 MB/s
Buffered 116 Mb/s
Read Access 8.31 ms
raid 1 (2 disk)
Linear 179 MB/s, 154 Mb/s, 108 MB/s
Random 151 MB/s
Buffered 234 Mb/s
Read Access 8.53 ms
alleen geluids niveau bij raid 5 zint me nog niet echt.
al die hardschijven tegelijk maakt een aardig herrie. zeker i.v.m andere configs
(zitten nu gezammelijk in 4/3 cooler master stacker houder)
2 de install op raid 5 en het is minder
nu nog kiezen
al moet ik eerlijk zeggen voor me gevoel was single disk het snelst, weird
waarschijnlijk single disk/dual boot totdat nvidia vista drivers uitbrengt voor 8800 serie
(getest met 150Gb WD Raptors)
op raid 0: (2disk)
(begin), (middel), (end)
Linear 85 MB/s,77 MB/s, 55 MB/s
Random 68 MB/s
Buffered 24 MB/s
Read Access 8.45 ms
met raid 5: (3disk)
Linear 163 Mb/s, 136 MB/s 95 Mb/s
Random 127 MB/s
Buffered 299 Mb/s
Read Access 8.56
no raid: (1disk)
Linear 78 Mb/s, 67 MB/s, 45 MB/s
Random 64 MB/s
Buffered 116 Mb/s
Read Access 8.31 ms
raid 1 (2 disk)
Linear 179 MB/s, 154 Mb/s, 108 MB/s
Random 151 MB/s
Buffered 234 Mb/s
Read Access 8.53 ms
alleen geluids niveau bij raid 5 zint me nog niet echt.
al die hardschijven tegelijk maakt een aardig herrie. zeker i.v.m andere configs
(zitten nu gezammelijk in 4/3 cooler master stacker houder)
2 de install op raid 5 en het is minder
nu nog kiezen

al moet ik eerlijk zeggen voor me gevoel was single disk het snelst, weird
waarschijnlijk single disk/dual boot totdat nvidia vista drivers uitbrengt voor 8800 serie
[ Voor 50% gewijzigd door Teunis op 25-12-2006 13:49 ]
Klopt die prijs wel?l1m1t schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 17:05:
[...]
OT:
Bij Azerty is de P5N-E SLI er inmiddels wel. Prijs: 110 euro.
ik vind hem erg laag!!
Nee, ik en anderen hebben de Stiker Extreme bij Azerty voor 251,80 pre-order besteld en ook voor die prijs ontvangen.Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:43:
pro order kan nog altijd duurder worden....
Zou niet eerlijk zijn als ze nu ineens WEL een pre-order prijs zouden aanpassen.
Tenzij je bedoeld dat die prijs NA de pre-order kan stijgen, ja dat kan dus wel, en dat is met SE ook gebeurd.
dit ligt ook aan de winkel waar je besteld
de ene rekenend gewoon dom weg de stijging in pre-order prijs door aan de klant
(ben ze nog niet tegen gekomen maar zou zeker de voorwaarde omtrend pre-orders door lezen)
en de andere winkels doen dat niet.
de ene rekenend gewoon dom weg de stijging in pre-order prijs door aan de klant
(ben ze nog niet tegen gekomen maar zou zeker de voorwaarde omtrend pre-orders door lezen)
en de andere winkels doen dat niet.
Verwijderd
Jongens, sorry voor deze noob-vraag, maar ik vraag me dit af:
Als ik zo naar die bordjes kijk zie ik die PCI-Express slots vrolijk tussen de PCI slots gestouwd. Stel nou dat ik bijvoorbeeld twee PCI-E kaarten in SLI wil draaien, een x-fi geluidskaart erin wil stoppen, en een TV-tunerkaartje voor Media Center. Als ik zo naar bijvoorbeeld die Striker of P5N32-E borden kijk, dan vullen m'n twee videokaarten die twee blauwe sloten, en heb ik alleen dat bovenste PCI slot nog over voor m'n geluidskaart. Valt de dikke koeler van de videokaart in dat onderste blauwe slot niet volledig over het onderste PCI-slot heen? Dat zou betekenen dat je maar één PCI-uitbreiding in dat systeem kan stoppen... correct?
Als ik zo naar die bordjes kijk zie ik die PCI-Express slots vrolijk tussen de PCI slots gestouwd. Stel nou dat ik bijvoorbeeld twee PCI-E kaarten in SLI wil draaien, een x-fi geluidskaart erin wil stoppen, en een TV-tunerkaartje voor Media Center. Als ik zo naar bijvoorbeeld die Striker of P5N32-E borden kijk, dan vullen m'n twee videokaarten die twee blauwe sloten, en heb ik alleen dat bovenste PCI slot nog over voor m'n geluidskaart. Valt de dikke koeler van de videokaart in dat onderste blauwe slot niet volledig over het onderste PCI-slot heen? Dat zou betekenen dat je maar één PCI-uitbreiding in dat systeem kan stoppen... correct?
jep idd. tenzij je gaat water koelen. of een andere cooler plaatsen (weet niet wat die qua hoogte doen)
maar gewoon standaart als je sli wilt draaien (zonder je video kaart te modden) hou je 1 pcie 8x en pci
de rest is geblokeerd door de coolers van de video kaarten.
je kan natuurlijk nog wel de onboard soundcard gaan gebruiken, maar heb zelf er een x-fi in geplaats
dus weet niet wat de kwaliteit is van de onboard versie
maar gewoon standaart als je sli wilt draaien (zonder je video kaart te modden) hou je 1 pcie 8x en pci
de rest is geblokeerd door de coolers van de video kaarten.
je kan natuurlijk nog wel de onboard soundcard gaan gebruiken, maar heb zelf er een x-fi in geplaats
dus weet niet wat de kwaliteit is van de onboard versie
Verwijderd
Da's niet best dan. 1 uitbreidingsslot is wel erg karig. Zijn er nog andere 680i borden waarbij je twee dikke PCI-E kaarten kan gebruiken en toch twee PCI poorten overhoudt? (Door bijvoorbeeld meer plek over te houden tussen PCI en PCI-E poorten?)
Of... is er misschien een tuner/geluidskaart voor PCI-E 8x?
Of... is er misschien een tuner/geluidskaart voor PCI-E 8x?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 14:03 ]
Verwijderd
Te gek, met twee tuners nog wel! Bedenk net dat er natuurlijk ook USB tuners zijn... eens kijken wat daar de ervaringen mee zijn. Bedankt voor de link!
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2006 15:37 ]
np,
raar zonder raid krijg ik vista niet draaiend, ziet mijn 1ste schijf niet
wel via raid 0 en daarna gewoon werkt wel
raar zonder raid krijg ik vista niet draaiend, ziet mijn 1ste schijf niet
wel via raid 0 en daarna gewoon werkt wel
hoe zit dat met de 650i. dit is een bord waar mee je sli kan draaien, nu vraag ik me af als ik in de toekomst 1 videokaart wil gebruiken samen met een ageia physX kaart, aangezien je vaker een nieuwe videokaart kan kopen dan een 2e dezelfde kaart die al wat ouder is.
bij anandtech staat een afbeelding waar de chipset staat uitgelegt. hier staat de 16x pci-e slot 2 keer en er achter staat van gpu
deze afbeelding
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2894
gr..
bij anandtech staat een afbeelding waar de chipset staat uitgelegt. hier staat de 16x pci-e slot 2 keer en er achter staat van gpu
deze afbeelding
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2894
gr..
[ Voor 6% gewijzigd door laurensxeon op 25-12-2006 20:38 ]
Verwijderd
wat is je vraag als ik zou mogen vragen??
dat je een gpu en een ppu kan draaien??
dat kan maar niet 2 x gpu en 1x ppu
dat je een gpu en een ppu kan draaien??
dat kan maar niet 2 x gpu en 1x ppu
waarom zou je niet een sli en ppu kunnen wekren ?
en ik vraag me ook af wat ppu nu nog toe kunnen voegen met DirectX 10 (ja erg off topic)
ps. de huidige ppu's zijn nog pci
nog een beetje ontopic.
de striker blijft wel vaak "hangen" bij een reset. alleen hard uit zetten, daarna opnieuw starten werkt
en ik vraag me ook af wat ppu nu nog toe kunnen voegen met DirectX 10 (ja erg off topic)
ps. de huidige ppu's zijn nog pci
nog een beetje ontopic.
de striker blijft wel vaak "hangen" bij een reset. alleen hard uit zetten, daarna opnieuw starten werkt
[ Voor 61% gewijzigd door Teunis op 26-12-2006 09:57 ]
Verwijderd
Wat heeft een PPU met DirectX 10 te maken? Dat is hetzelfde als je afvragen wat een GPU nu nog toe zou kunnen voegen met DX10.Teunis schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 09:36:
Moet zeggen dat die ageia physx kaart hierom wel makkelijk word. Je hebt toch pci over, dus waarom zou je ze dan niet gebruiken?
~200€ misschien ? en niet te vergeten als je sli wilt gaan draaien. hou je maar 1x PCI en 1x PCIe8
denk dat meeste hun pci slot liever gebruiken voor een goede geluidskaart.
zonder sli is het idd een optie. maar mocht je ooit sli willen gaan ja dan heb je een kaartje over.
(of je moet andere koelers gaan plaatsen, dan heb je weer ruimte)
denk dat meeste hun pci slot liever gebruiken voor een goede geluidskaart.
zonder sli is het idd een optie. maar mocht je ooit sli willen gaan ja dan heb je een kaartje over.
(of je moet andere koelers gaan plaatsen, dan heb je weer ruimte)
[ Voor 4% gewijzigd door Teunis op 26-12-2006 13:19 ]
ook nog echt... waarom haal ik dan in mijn kop dat ze pci-e 16x zijn ??
thnx.
Verwijderd
Nee ze krijgen wel een pci-e 4x aansluiting (veel later)laurensxeon schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:54:
[...]
ook nog echt... waarom haal ik dan in mijn kop dat ze pci-e 16x zijn ??
thnx.
Over physx kun je hier meer lezen: http://www.ageia.com/physx/faqs.html#13
Een videokaart moet veel textures en triangles in het geheugen hebben, bovendien veranderen die relatief vaak. Daarnaast moet al die rauwe data op elkaar gemapt worden en met allerlei algoritmes als shaders, AA en AF bestookt worden. Dan moet er 30-60x per seconde een 1-4 megapixel beeld richting een monitor verstuurd. Al met al erg data en bandbreedte intensief.
De physx kaart heeft bijvoorbeeld een deeltjesmodel in het geheugen waar een bepaalde bewerking op los gelaten wordt. Bij een explosie wordt bijvoorbeeld steeds hetzelfde model een bepaalde kracht toegediend die in de loop der tijd veranderd en uiteindelijk te klein is om waargenomen te worden en verdwijnt. Een spel hoeft hier alleen maar uit te lezen waar alle deeltjes zich bevinden om die vervolgens ook daar te kunnen tekenen op het scherm. Deze data en vergelijkingen (shaders vs explosie/zwaartekracht) veranderen veel minder snel dan bij een videokaart en dus is er veel minder bandbreedte nodig.
Maar goed, even ontopic verder over de 680i. De striker en E6600 draaien nog steeds stabiel hier op 9x333 = 3GHz en 667MHz 4-4-4-15 1T. Het enige dat ik wel erg jammer vind is dat mijn 2 PCI sloten gevuld zijn met een Creative X-FI en een Hauppage TV-kaart, dus dat physx echt moet wachten totdat er PCI-E versies komen. De TV-kaart leest alleen nog wat videobanden in het komende jaar, daarna gaat ie weg omdat ik al een echte TV heb staan. Om dus nog een PCI-E model zoals hierboven genoemd werd te kopen lijkt me pure geldverspilling.
Een videokaart moet veel textures en triangles in het geheugen hebben, bovendien veranderen die relatief vaak. Daarnaast moet al die rauwe data op elkaar gemapt worden en met allerlei algoritmes als shaders, AA en AF bestookt worden. Dan moet er 30-60x per seconde een 1-4 megapixel beeld richting een monitor verstuurd. Al met al erg data en bandbreedte intensief.
De physx kaart heeft bijvoorbeeld een deeltjesmodel in het geheugen waar een bepaalde bewerking op los gelaten wordt. Bij een explosie wordt bijvoorbeeld steeds hetzelfde model een bepaalde kracht toegediend die in de loop der tijd veranderd en uiteindelijk te klein is om waargenomen te worden en verdwijnt. Een spel hoeft hier alleen maar uit te lezen waar alle deeltjes zich bevinden om die vervolgens ook daar te kunnen tekenen op het scherm. Deze data en vergelijkingen (shaders vs explosie/zwaartekracht) veranderen veel minder snel dan bij een videokaart en dus is er veel minder bandbreedte nodig.
Maar goed, even ontopic verder over de 680i. De striker en E6600 draaien nog steeds stabiel hier op 9x333 = 3GHz en 667MHz 4-4-4-15 1T. Het enige dat ik wel erg jammer vind is dat mijn 2 PCI sloten gevuld zijn met een Creative X-FI en een Hauppage TV-kaart, dus dat physx echt moet wachten totdat er PCI-E versies komen. De TV-kaart leest alleen nog wat videobanden in het komende jaar, daarna gaat ie weg omdat ik al een echte TV heb staan. Om dus nog een PCI-E model zoals hierboven genoemd werd te kopen lijkt me pure geldverspilling.
Kan dat bord in de startpost worden bijgewerkt, want dat plaatje ontbreekt nog.Robin4 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:15:
Ik heb weer nieuws gevonden.
[afbeelding]
Erg mooi bordje dus!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb gisterenavond de bios naar 0505 geupgrade en bij mij werd inderdaad ook alle hardware opnieuw gedetecteerd. Blijkbaar is er meer in deze bios veranderd dan ze in het change log aangeven, want normaal gesproken gebeurt zoiets niet echt vaak bij een bios upgrade. De reden dat ik toch maar geupgrade heb is dat mijn systeem soms niet goed afsluit en dat mijn videokaart dan een luide pieptoon geeft omdat hij onvoldoende stroom krijgt of iets dergelijks. Ik heb goede hoop dat dit nu opgelost is. Ik heb in elk geval het idee dat Q-fan beter werkt met deze bios. Als de processor boven een bepaalde temperatuur komt, dan hoor ik de fan echt aanslaan op het maxmimum aantal toeren. Dat is handig voor Orthos want de cpu is nu een stukje koeler dan bij de vorige bios waarbij Q-fan niet helemaal vlekkeloos werkte bij mij.Bas van der Doorn schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 12:03:
Mocht je je striker bios toch willen updaten: bij mij lag werkelijk alle hardware eruit na het upgraden van 0402 naar 0505. Muis, toetsenbord, netwerkkaart, webcam, IDE, SATA, alles werd niet meer door windows XP gedetecteerd,
ik heb verder niet voor tijd om de ts aan te passen als iemand anders wel tijd heeft graag een topic openen dan kan deze worden gesloten
Verwijderd
Ik heb even een vraagje wbt RAID opstelling. Ik heb nu een P5B-E Plus en er ligt een P5N32-E SLi klaar om ingebouwd te worden. Nu heb ik 2 raptors en 2 Barracuda's in RAID hangen. Maar hoe zit het met de data als ik er een nieuw moederbord in hang? Dat mijn raptors leeg gaan vind ik niet zo erg want daar staat toch alleen maar mn windows en games op maar die 2x 320Gb die op de Barracuda's staan word wat lastiger om te verliezen. Ik heb ook niet even een andere schijf die groot genoeg is om deze data op op te slaan en ik voel er ook weinig voor om 100 dvdtjes te gaan branden ofzo.
Kan iemand mij hier iets meer duidelijkheid over verschaffen?
Kan iemand mij hier iets meer duidelijkheid over verschaffen?
Ik neem aan dat je de onboard RAID poorten gebruikt voor die arrays, anders natuurlijk gewoon de insteekkaart ompluggen en gaan. Als je onboard spul gebruikt en je nieuwe moederbord heeft een andere chipset (extra oppassen bij een andere fabrikant) zou ik zeer voorzichtig zijn. Ik neem aan dat je RAID0 draait, want met RAID1 kun je gewoon een schijf leeggooien, de andere installeren in de nieuwe pc en vervolgens de mirror laten herbouwen. Als je een RAID0 array breekt doordat de nieuwe controller data op een andere manier op de schijf zet dan de oude, of vanaf een andere offset, dan is je RAID0 daarna stuk in zowel de nieuwe als de oude machine. Noteer in ieder geval de huidige block size van je stripe, als die niet identiek wordt ingesteld bij de nieuwe RAID0 kun je het sowieso vergeten.
Mijn advies is niet te starten met dit soort migraties tot je een backup hebt, tenzij het allemaal spul is dat je kunt herstellen, maar dat zal met honderden GB´s wel niet. Als een RAID0 array stuk gaat ben je veel verder van huis, vooral omdat normale data recovery software er niks van kan maken. Succes
Mijn advies is niet te starten met dit soort migraties tot je een backup hebt, tenzij het allemaal spul is dat je kunt herstellen, maar dat zal met honderden GB´s wel niet. Als een RAID0 array stuk gaat ben je veel verder van huis, vooral omdat normale data recovery software er niks van kan maken. Succes
[ Voor 1% gewijzigd door OruBLMsFrl op 30-12-2006 23:29 . Reden: typo's ]
Ik heb een vraag aan mensen die een EVGA 680i moederbord hebben draaien.
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuw systeem. Bijna alle componenten heb ik inmiddels besteld, maar ik zit nog steeds te twijfelen over het moederbord.
Mijn voorkeur gaat naar de EVGA 680i. De reden daarvoor is een extra PCI-e 1x slot die niet geblokkeerd wordt door een grafische kaart. Dit slot wil ik gaan gebruiken voor een TV kaart. En ook omdat dit bord momenteel goed leverbaar is.
Mijn probleem is, als ik op het EVGA forum kijk, dan lees ik veel over problemen met het bordje in combinatie met SATA schijven, geheugen wat niet foutloos zou werken (ook na de P23 bios update) en krakend geluid wanneer twee grafische kaarten in SLI modus draaien, zowel met onboard sound als met een losse geluidskaart.
Ik was benieuwd, zijn er hier ook mensen met een EVGA 680i die de bovenstaande problemen ondervinden of hebben ondervonden, of zijn het slechts enkelen die op dat forum daar een hoop heibel maken terwijl de meesten gewoon een goed werkend moederbord hebben.
Laat het ook even weten als je moederbord wel goed draait, anders krijg ik geen compleet beeld.
Ohja, ik heb het over de stabiliteit bij normale kloksnelheden. Ik ben niet van plan er mee te gaan overklokken.
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuw systeem. Bijna alle componenten heb ik inmiddels besteld, maar ik zit nog steeds te twijfelen over het moederbord.
Mijn voorkeur gaat naar de EVGA 680i. De reden daarvoor is een extra PCI-e 1x slot die niet geblokkeerd wordt door een grafische kaart. Dit slot wil ik gaan gebruiken voor een TV kaart. En ook omdat dit bord momenteel goed leverbaar is.
Mijn probleem is, als ik op het EVGA forum kijk, dan lees ik veel over problemen met het bordje in combinatie met SATA schijven, geheugen wat niet foutloos zou werken (ook na de P23 bios update) en krakend geluid wanneer twee grafische kaarten in SLI modus draaien, zowel met onboard sound als met een losse geluidskaart.
Ik was benieuwd, zijn er hier ook mensen met een EVGA 680i die de bovenstaande problemen ondervinden of hebben ondervonden, of zijn het slechts enkelen die op dat forum daar een hoop heibel maken terwijl de meesten gewoon een goed werkend moederbord hebben.
Laat het ook even weten als je moederbord wel goed draait, anders krijg ik geen compleet beeld.
Ohja, ik heb het over de stabiliteit bij normale kloksnelheden. Ik ben niet van plan er mee te gaan overklokken.
[ Voor 6% gewijzigd door Jeroen O op 31-12-2006 17:07 ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Verwijderd
ik had geen van de bovengenoemde problemen..sterker nog ik had geen probleem...
alleen ging het hier fout met updaten van een bios..
ik raad hem je sterk aan, ik hoop dan wel dat je goede gebruiksaanwijzing krijgt...
ik kreeg 2 duitse ipv een duitse en een nederlandse
ohja, het boekje klopt niet helemaal, je meot ff uitzoeken welke poorten exact sata 1, 2 enz zijn.
alleen ging het hier fout met updaten van een bios..
ik raad hem je sterk aan, ik hoop dan wel dat je goede gebruiksaanwijzing krijgt...
ik kreeg 2 duitse ipv een duitse en een nederlandse
ohja, het boekje klopt niet helemaal, je meot ff uitzoeken welke poorten exact sata 1, 2 enz zijn.
Prima bordje, na de P23 bios flash werkt alles gewoon super.
Geheugen, SLI, Xfi, allemaal prima in orde.
Enige wat mij irriteert is dat hij boven de 462 fsb niet wil booten, maar daaar komt vast wel een nieuwe bios voor uit.
Halen dus dat bord.
Geheugen, SLI, Xfi, allemaal prima in orde.
Enige wat mij irriteert is dat hij boven de 462 fsb niet wil booten, maar daaar komt vast wel een nieuwe bios voor uit.
Halen dus dat bord.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ongewenst in dit topic: gezeur over levertijden!
Informatie over levertijden kun je gewoon bij winkels krijgen. Posts erover hier zullen gemodbreaked worden. Bij herhaling kun je een Officiele Waarschuwing verwachten
Ongewenst in dit topic: gezeur over levertijden!
Informatie over levertijden kun je gewoon bij winkels krijgen. Posts erover hier zullen gemodbreaked worden. Bij herhaling kun je een Officiele Waarschuwing verwachten