Well.. Mijn eerste Post op GoT!
FunctionCalc
De eerste Delphi aplicatie die ik heb gemaakt was een (zielige) rekenmachine voor functies van de tweede graad te berekenen. Die kregen we namelijk redelijk vrij vaak van school mee als huiswerk & ik zocht een snelle manier om ze na te kijken.
Omdat het misschien redelijk stom lijkt moet ik er wel even bijzeggen dat ik hem heb gemaakt zonder ooit enige tutorial/boek over Delphi heb gelezen. Gewoon Delphi Studio gedownload & met behulp van de Help file die erin zit beginnen knutselen, trial & error learning.
Hij berekent Discriminant & aan de hand daarvan x1/x2, x1 of geen van beiden. Hij vermeld ook hoeveel juiste oplossingen er zijn.
Hij rekent breuken wel uit; je krijgt dus meestal een lang kommagetal.
Plaatje:

Download:
www.gushe-webdomain.frihost.net/files/functionCalc.rar
[voor mocht er ook maar iemand geinteresseerd zijn..]
HexAsc
Mijn tweede programma werd een converter tussen Hexadecimaal & Ascii, dit tot 256 tekens per keer. Dit had ik nodig voor het kopieren van Ascii tekens uit de Dump van mijn debugger.
Hierbij heb ik vooral met de Layout geknutseld. Jullie zullen wel gouw opmerken dat ik geen enkele Button heb gebruikt.
De hexadecimale Input moet wel als volgt geformuleerd zijn; er mogen geen speciale tekens in voorkomen, enkel 1 spatie tussen elke hex waarde. (Ook geen Newlines/tabs/..)
vb.:
code:
1
| 54 77 65 61 6B 65 72 73 2E 6E 65 74 |
Hier is een plaatje:
(Maar om hem fantsoenlijk te zien werken moet je hem eens Downloaden & proberen)

Download:
www.gushe-webdomain.frihost.net/files/HexAsc.rar
Voor de meesten hier zal dit wel niet echt spectaculair zijn; maar ik heb er plezier mee gehad & het gaf me zin om echt te beginnen leren programmeren.
Ook ben ik nog maar 15 jaar dus heb ik nog niet echt veel ervaring, deze 2 heb ik in de eerste week nadat ik mijn Delphi studio had in elkaar geknutseld.
Atm ben ik bezig met PHP fantsoenlijk te leren, ondertussen ook een klein beetje C uit een oude boek van mijn vader (Een boek uit 1985 ofzo, er word gewoon goed de basis in uitgelegd.)
Na PHP ga ik fantsoenlijk verder met C/C++ & Delphi.
Ik hoop dat ik binnenkort nog meerdere, leukere & nuttigere tools kan posten!
Cheers,
~ GuShe.