KSH schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 00:21:
Heeft iemand al ervaringen met dit bluetooth-toetsenbord?
Zou dit toetsenbord namelijk graag willen gebruiken om bv aantekeningen te maken tijdens colleges. Dus als iemand weet of deze goed werkt i.c.m. word, excel, adobe etc. op de vario 2..... dan hoor ik het graag.
Ja, ik heb ervaring met het Adapt Compact bluetooth toetsenbord zowel met de MDA Pro
als de MDA Vario II.
[
afbeelding] klik voor de afbeelding
Algemeen:
- Klein compact keyboard met veel extra niet werkende belettering, die met name bedoeld is voor de Blackberry. Klein op te vouwen;
- Zeer goede zwarte toetsen (lichte belettering) met prettige aanslag en goede te behalen typsnelheid, te vergelijken met een laptop;
- Vijf rijen in plaats van vier op eerdere keyboards met 63 toetsen op normale grootte;
- Dollar, euro en pond-teken aanwezig (AltGR + letter);
- Functietoetsen werken niet, dito voor de hot keys (wel voor de MDA Pro);
- Op vlakke ondergrond zeer stabiel en roetsvast;
- Geïntegreerde standaard en batterijklepje zijn nogal fragiel;
- Afmetingen: 145 x 98,5 x 19,5 mm (gesloten) en 285 x 98,5 x 13,5 (geopend);
- Pairen door middel van een knop;
- Gebruikstijd: 90 uur;
- Standby-tijd: 170 uur;
- Gewicht met batterijen: ca. 200 gram;
- Indicatie discoverymode door oranjekleurige knipperende LED;
- Voeding 2x AAA batterij (verbruik 10mA, in standby 1,3 mA). Ik heb de indruk dat het toetsenbord altijd die 1,3 mA trekt (niet nagemeten), Adapt claimt dat bij het sluiten van het keyboard deze ook uit gaat. Adapt adviseert bij (langdurig) niet-gebruik de batterijen te verwijderen;
- Het keyboard gaat na opstart na een tijd niet gebruikt te zijn in standby en kan weer normaal functioneren zodra een willekeurige toets wordt aangeslagen.
Bij aflevering:
- Adapt compact BT toetsenboard;
- Eenvoudige opberghoes;
- CD met drivers / manual. De bruikbare drivers moeten echter via Internet worden gedownload, manual op CD is gedateerd maar bruikbaar. Ik heb de WM 5 SP ED drivers gebruikt, de WM 5 PPC driver werkt ook voor de MDA Pro;
- Zeer summiere handleiding;
- Twee AAA-batterijen
De bevindingen met de Vario II zijn positief, het werkt in de genoemde programma's, maar nog beter in Textmaker en Planmaker van Softmaker. Deze laatste programma's hebben het voordeel dat ze de opmaak van files aangemaakt op de desktop niet aantasten, wat pocketWord en pocketExcel
wel doen! Softmaker maakt en leest .doc en .xls-files (bijna) 100% compatible met MS office 2003.
Met het activeren had ik wat meer moeite. Na enig research heb ik de volgende route opgesteld voor het Adapt-BT-keyboard-forum (onderdeel van PocketInfo) in het Engels:
Back-up if possible your system (using eg Spb backup) for safety
How to install the ADAP BT Keyboard step by step:
- Build up a connection with your PC using Activesync 4.x;
- Run the file Adapt.exe from the CD or download the latest version via this website (currently 1.0);
- The programm will install on your PC;
- Run the programm via: Start -> Programm's -> Adapt Bluetooth Keyboard;
- Select the WM 05 SP ED (SmartPhone EDtion) and run it;
- Follow the instructions on the screen;
- Check if you see the program installer on your Mobile device screen and choose device for installation, then click "install";
- After it says the installation is succesfull, click "OK";
- Give the device a soft reset;
- Go to Start -> Programs -> select icon "Bthkeyb" and click to run this application;
- Press the bluetooth activation key on the right upper corner of your Adapt Compact keyboard, the orange light should flash;
- Click on the box in the left corner with the text "Bluetooth keyboard" to activate the driver in the "Bthkeyb" software;
- After the connection is established (orange flash light is off), put the cursor in the text box and try if it works. If the connection fails (time-out) retry.
If not successfull - disconnect the battery for 5 minutes, repeat the steps 1-13 after removing the software on your device (cycle: remove "Bthkeyb", reset, etc).
that's all
Bij mij werkte het vrijwel direct, met de MDA Pro is het tobben. Activeren lukt moeizaam evenals reconnecten. Blijkbaar is de combinatie van de BT-hardware/software toch verschillend op beide toestellen. Er wordt gebruik gemaakt van de MS BT stack driver op zich al niet niet zo stabiel als de Widcomm BT stack driver?!. Mogelijk dat andere ROMs andere ervaringen opleveren.
Als dit zo is hoor ik het graag! Met RoyalTek BT GPS muis (RBT-1000) icm TT 6.10 heb ik op beide toestellen geen enkel probleem. (Ook geen BT problemen met mijn SX1 telefoon, Bluetrack S2 BT headset en BT Welltech Carkit). Ook het gebruik met een laptop met BT geeft geen enkel probleem! Merkwaardig is dat de leverancier wel de MDA Pro noemt als "compatible with" maar niet de MDA Vario 2. Beide toestellen hebben dezelfde door mij toegevoegde programma's. Hot keys werken niet op de MDA Vario 2 wel op de MDA Pro.
Voor beide geldt bij uitschakelen van de verbinding met het BT keyboard: eerst de keyboard driver deactiveren en daarmee automatisch BT, niet eerst BT uitzetten en dan deactiveren. Wordt dit niet gedaan dan kan activeren weer lastig zijn.
Conclusie: voor de Vario II (Hermes) zeker een aanwinst en de overweging waard.

Voor de MDA Pro (Universal) afhankelijk van de gebruikte ROM-versie. Voor de T-Mobile ROM update MDA Pro niet aan te bevelen.
Algemene kwaliteit en verwerking goed;
Prijs/kwaliteit-verhouding goed;
Prijs ca 80 euro;
Leverancier Adapt (
www.Adapt-mobile.com).
Dit BT keyboard wordt ook door andere leveranciers geleverd met eigen afwijkende drivers en verschillen in compatabiliteit, o.a. door: ThinkOutside onder de naam Stowaway Shasta Bluetooth keyboard (
www.ThinkOutside.com)
Het toetsenbord komt voor gebruik bij een BlackBerry zeer goed uit de review (zie
www.pocketinfo.nl)
[
Voor 11% gewijzigd door
JeeVee op 12-02-2007 15:26
. Reden: toevoeging / typos ]