Ik heb sinds een paar dagen mijn EIZO S1931 monitoren binnen. Hier volgt een review en een klein fotoverslagje.
Ik wilde eigenlijk ook de verpakking even behandelen maar na de dozen uit de handen van die allerbeste TNT bezorger te hebben gegraaid begon de uitpak-frenzy. Foto's daarvan zijn in verband met het bruut toegepaste geweld maar even achterwege gelaten.
website fabrikant
Specificaties (pdf)
Productsurvey
REVIEW
Het vorige scherm
Ik heb de laatste jaren gewerkt met 2 Samsung Syncmaster 753DXF CRT monitoren in dual screen setup mbv een 6600GT kaartje. Ik ben er altijd redelijk tevreden mee geweest alleen kreeg ik de kleuren van de twee niet gelijk. Zonder enige moeite heb ik nu wel 2 schermen met gelijke kleurweergave.
De dikte van de rand rond de monitoren stoorde me bij de 753DXF's nooit maar nu weet ik ook dat het anders kan. De dunne "slimedge" randen zijn ideaal voor een dualscreen setup.
Bijzonderheden
Ik had eerst mijn oog laten vallen op de Samsung 970P. Na het lezen van een berg reviews ben ik toch tot de conclusie gekomen een andere monitor te kiezen. Mijn redenen hiervoor waren op de eerste plaats de problemen met de 'slappe voet' waar dit model snel last van heeft. In tweede instantie las ik een stuk over het '6bits icm dithering' verhaal en het minder weergeven van bepaalde gradients. Daarna heb ik voor deze S1931'ers gekozen. Ik heb ze bij disc-planet.nl
(shopsurvey) besteld. Die hebben een uitstekende 100% pixelgarantie en een erg goede service. Zowel telefonisch als e-mailisch kreeg ik snel antwoord op mijn vragen.
Kleurweergave
De kleurweergave van dit scherm overtreft mijn verwachtingen. Echt een heerlijk S-PVA paneel! Na het zien van veel TFT schermen was ik redelijk sceptisch over de overstap vanaf mijn trouwe CRT's maar achteraf ben ik heel blij dat ik dit gedaan heb. De kleuren zijn mooier dan op mijn oude Samsungs.
Ghosting
De reactietijd van de monitoren is 8ms volgens de specs. Bij het kijken van films is er geen ghosting te bekennen. Ik heb geen spellen op mijn PC waar ik het ghosting in games mee kan testen.
Contrast & helderheid
Het contrast is boven verwachting. Zwart is denk ik niet helemáál zo diep als op mijn CRT's maar het komt toch echt verdraaid dicht in de buurt. De helderheid is geweldig en out of the box heb ik niets aan de instellingen hoeven veranderen. Er zit een lichtsensor in de behuizing en er is een optie om aan de hand van de lichtsterkte in de ruimte automatisch de brightness aan te laten passen. Dit is ideaal bij de lange nachten werken aan tekstdocumenten. Als ik last van migraine zou hebben zouden deze eizo's me al een aanval of 2 of 3 hebben bespaard. Deze functie is ook uit te schakelen
Uniformiteit van het scherm
Er is geen backlight leakage te bekennen. De schermen worden overal evenveel belicht.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoek van het scherm is groot zoals het hoort bij een *VA panel. Zeker groot genoeg om er fijn mee te werken in dualscreen mode. Kleuren blijven over een grote hoek 'echt' en er is weinig reflectie.
Vormgeving

De knoppen op de monitor zijn slecht zichtbaar met wat minder omgevingslicht. Het 'aan-LEDje' kan worden uitgezet in het OSD. Dan staat het lampje uit ipv dat het een blauw licht geeft. Wanneer de monitor op standby gaat brandt het lampje alsnog geel. Dat is wel handig zodat je kunt zien dat het scherm niet helemaal uit staat.
Er zit een totaal van 4 kabels per monitor:
Al deze kabels worden bij het scherm geleverd. Daarnaast zit er ook een D-sub aansluiting op het scherm. Ook hier is de kabel voor bij geleverd.

Onder de aansluitingen zit een kleine 'kabelgoot'. Het is een soort van klepje. Alleen is het lastig om de monitor even snel te pivotten als de kabels erin geklemd zitten.

Verde is het scherm van de voet af te halen en dmv een VESA (100 geloof ik) aansluiting op een andere voet of arm te plaatsen.
Extra's- Watte, pivotten? Ja, pivotten! De schermen hebben een "pivot functie" alleen is er geen software aanwezig op de bijgeleverde CD om makkelijk tussen portrait en landscape mode te switchen.

- Er zit een USB aansluiting op het scherm waardoor er door de bijgeleverde software aanpassingen gedaan kunnen worden aan de instellingen van het scherm. Hierdoor hoef je het OSD niet te gebruiken.
- Er zitten speakers in het scherm. (Ik kwam er pas achter omdat er bij het slopen van de dozen nog een jack-jack kabel uit karton viel.) Het geluid dat uit de speakertjes komt stelt bar weinig voor maar voor systeemgeluiden voldoet het.
- Er is een aansluiting aanwezig op de zijkant van het scherm waar een headset in kan worden geplugd.
- De monitor is met 2 verschillende poten te verkrijgen. De SH en de SA. Ik heb de SH. Deze is in hoogte verstelbaar. Hij kan 360 graden om zijn as draaien. Hij kan zoals ik al zei pivotten en hij is kantelbaar.

Voordelen- Geweldige kleurweergave
- Dunne rand
Nadelen- Er zit geen USB hub in de monitor, terwijl er wel al een mooie USB kabel naartoe ligt. Dat was nog wel aardig geweest.
- Slecht zichtbare bedieningsknoppen.
Andere Picas
[
Voor 4% gewijzigd door
DeZzL op 27-11-2006 17:20
]