Review Philips 190CW7CS
Gisteren heb ik deze monitor opgehaald nadat mijn vader hem voor mij in de Philips winkel heeft gekocht. Voor 199 EUR.
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn geleende LG 776FM Flattron is door de Philips vervangen. Hiervoor had ik een CTX 17" scherm waarvan de beeldbuis het had begeven. Het was dus echt tijd voor een nieuwe monitor.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?):
Het scherm is gekocht bij een Philips winkel. Ik heb het geluk dat mijn vader een medewerker is onder onze tot Europees beste gekozen manager Kleisterlee. De monitor had ik begin december al besteld. Omdat het een nieuwe monitor is (november 2006) en de levering aan de retail voorgaat bij Philips moest ik helaas lang wachten op mijn exemplaar. Afgelopen vrijdag 12 januari was hij er dan eindelijk. Standaard kost de monitor 219 EUR bij de Philips winkel. Omdat het zolang duurde is de monitor voor 199 EUR over de toonbank gegaan met pixelgarantie en 3 jaren garantie. De slogan van de monitor maakt hij meer dan waar: "LCD-monitor die het meeste waar biedt voor uw geld".
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?):
Ik was oudere 17" CRT monitoren gewend aangestuurd door ATI X600 PCI-e kaart. Op mijn werk maak ik al een tijd gebruik van een Dell 19" LCD en moet concluderen dat de kleurweergave van de Philips een stuk beter is. Het is De monitor ondersteund als één van de weinigen sRGB kleurweergave. De kleuren zijn echt wat ze behoren te zijn, natuurgetrouw. Ik merk weinig (komt toch anders over) tot geen verschil met mijn CRT monitor aan kleurweergave. 1440 x 900 pixels met 16,2M kleuren.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen):
Nog geen Ghosting tegengekomen. De monitor heeft native een rise to fall responsetijd van 5ms. Dit is voor mij meer dan genoeg en verwacht zijn limiet niet tegen te komen, ik speel meer de strategische spellen zoals Settlers of Anno 1701. Films worden perfect afgedraaid, 19,1" breedbeeld!
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?):
De monitor heeft een hoog statisch contrast van 850:1, een pixelpitch van 0,285 x 0,285 mm en een
helderheid van 300 cd/m². De brightness heb ik op 60 ingesteld en het contrast op 45. Ik vind het Royale theme van Microsoft wat lichter / fletser is dan op mijn CRT. Wit in Word of een ander programma is echter uitstekend en rustgevend voor mijn ogen, absoluut niet fel. Ik heb de monitor na installatie met auto adjust laten instellen en zelf het contrast en brightness aangepast. Zwart is echt diep zwart.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?):
Zover ik heb kunnen zien is er geen leakage bij dit scherm, wit is overal wit, geen opmerkingen verder dus.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking ):
In vergelijking met een Eizo scherm is het allemaal wat briek. Het is allemaal plastic. De toetsen zitten op de voorkant en zijn hierdoor eenvoudig te bereiken. Het zijn haast tiptoetsen, erg licht en eenvoudig in gebruik. De monitor is goed afgewerkt, niets over te zeggen. Het is een aardig standaard design. De monitor is loodvrij, heeft een ingebouwde spanningsadapter en is gemaakt van brand vertragend materiaal (dus als er brand uitbreekt weet ik wat ik moet pakken om mijzelf te beschermen

). De monitor verbruik 36W en in standby <1W en weegt 5kg.
Het scherm is niet in hoogte verstelbaar. Kantelfunctie van -5° tot 20°.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?):
De monitor heeft centraal onderin een heel klein groen ledje onder de aan/uit knop. Deze valt eigenlijk helemaal niet op. Als ik niet achter mijn computer zit druk ik de monitor altijd uit.
Foto van de monitor staat bovenin (standaard Philips foto van de monitor).
De monitor heb ik gekozen na een grondige selectie. In vergelijking met de 'populairdere' Samsungs vind ik de specificaties en prijs een stuk beter. Een widescreen bevalt mij tot nu toe erg goed. Ideaal voor films, Word en Outlook 2007. In vergelijking met mijn oude CRT 17" heb ik ineens een zee van schermruimte. Een LCD makat mijn bureau een stuk ruimer. Een 19,1" LCD widescreen valt wel een stuk platter uit dan een 19" normaal screen. De diagonaal is langer door de breedte waardoor de hoogte lager uitvalt. Als je een 19" gewend bent dan zou ik voor een hogere inch breedbeeld gaan. Deze 19,1" valt in hoogte bijna gelijk aan mijn oude 17" denk ik.
De prijs en wat je ervoor krijgt is het denk ik de beste keuze op dit moment voor een "overall" gebruiker.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen:
Voordelen:
- 19,1" wide screen voor een erg goede prijs ( "LCD-monitor die het meeste waar biedt voor uw geld".)
- Zowel D-Sub als DVI-aansluiting
- milieu- en energiebewust
- sRGB
- 5ms (rise to fall) en 850:1 statisch contrast
- 100% pixel- en 3 jaren reguliere garantie
Nadelen:
- geen DVI-kabel bijgeleverd, enkel een VGA-kabel (en voedingskabel uiteraard)
- niet in hoogte versteldbaar
- geen USB, noch audio aansluitingen
Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)