Onderdelen PC upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 08:22
Hey,

Ik ben al een tijdje bezig met het in elkaar zetten van een upgrade voor mijn PC. Mijn huidige PC heeft een moederboord met socket 478 (P4P800S-E Deluxe) samen met een pentium 4 2,8 Ghz proccesor. Er zit een grafische kaart in van Asus met een 5600 chipset van Nvidia. Als memory zit er 1 GB aan ram in (PC3200 geloof ik). Je snapt wel dat het eens tijd wordt voor een grote upgrade.

Mijn PC wordt altijd gebruikt voor games en soms om gewoon wat filmpjes te kijken op internet te surfen en wat huiswerk te maken. Dus mijn doelstelling is een budget game pc in elkaar te zetten, het moet nieuwe games kunnen draaien op een redelijk goed niveau maar niet op maximale instellingen. Het budget heeft een maximum van €750,- maar een beeldscherm, kast, voeding, geluidskaart, toetsenboord en muis zijn al aanwezig en hoeven niet vervangen te worden. Het enigste wat gedaan moet worden is dus het moederboord, de proccesor, de grafische kaart en waarschijnlijk ook het geheugen.

Hier het lijstje:
  • Proccesor: Intel E6400 (Allendale, 2133 Mhz) €235,-
  • Moederboord: Asus P5NSLI €119,-
  • Geheugen: MDT DIMM 1 GB €115,-
  • Grafische kaart: XFX 7900GS/480M XT €219,-
De proccesor en mobo combinatie is voor mij de rede dat ik dit topic start. Want kan dit wel samen? Ik lees heel erg veel reacties dat sommige dual core proccesoren niet goed samen gaan met sommige mobo's. En wat is het verschil tussen een Allendale en een Conroe? (behalve de snelheid dan)

Ook heb ik intressen in een SLI opstelling voor later. Kan dat goed met deze mobo? Waarom laten trouwens veel websites PCIe 1x sloten zien? Deze kaart heeft namelijk (volgens alternate) 3x PCIe 1x sloten en 2x PCIe 16x sloten en volgens mij wordt PCIe alleen maar gebruikt voor grafische kaarten, of slaan ik nu volledig de spijker mis?

Is het trouwens ook echt nodig om ander geheugen te nemen of voldoet het PC3200 geheugen nog? Zoeveel presentatie verschil zit daar toch niet in?

Ik hoop dat jullie wat meer licht kunnen laten schijnen op mijn vragen want op sommige gebieden tast ik nog steeds in het duister ;)

Alvast bedankt en tips voor mijn lijstje zijn natuurlijk altijd welkom.

Groeten,
Nick

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• scarface18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb hetzelfde moederbord en ben er tevreden mee
heb er zelf een e6600 en 2x 512mb (wegens double channel) inzitten

enigste nadeel tot nu toe is dat er nog geen signed audio drivers voor 64bits vista zijn.

PCIe wordt ook gebruikt door andere kaarten kaarten,
Alleen de videokaarten zijn 16x

• Soepstengel
scarface18 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 20:07:
Ik heb hetzelfde moederbord en ben er tevreden mee
heb er zelf een e6600 en 2x 512mb (wegens double channel) inzitten

enigste nadeel tot nu toe is dat er nog geen signed audio drivers voor 64bits vista zijn.

PCIe wordt ook gebruikt door andere kaarten kaarten,
Alleen de videokaarten zijn 16x
Oke, dat verklaart het 1x en 16x gedeelte :)

Is dat echt het enigste verschil? Double channel geheugen op de proccesor?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Soepstengel1988 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 20:09:
[...]

Oke, dat verklaart het 1x en 16x gedeelte :)

Is dat echt het enigste verschil? Double channel geheugen op de proccesor?
DUAL channel. Maar is je kast wel ATX? en wat voor voeding heb je?

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Je PC3200 geheugen zal fysiek niet gaan passen vrees ik...en welke chipset heeft je moederbord...de P5nsli is er al een tijdje...mss ondersteunt ie geen C2D

• Soepstengel
RSD1982 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 20:44:
Je PC3200 geheugen zal fysiek niet gaan passen vrees ik...en welke chipset heeft je moederbord...de P5nsli is er al een tijdje...mss ondersteunt ie geen C2D
Daar was ik al bang voor. De chip dit dit moederboord heeft is: NVIDIA nForce 570 SLI IE. Er staat een reply op alternate.nl waarin staat dat deze perfect werkt met de E6600 dus waarom niet met deze?

Van alternate.nl:
Systeem: P5NSLI Core 2 Duo E6600 2GB Kingston Geheugen XFX 7600GT Het werkt wel degelijk met conroe, in tegenstelling tot wat er in de beschrijving staat. draait nu lekker stabiel. Enkele opmerkingen; Ik kon geen 2 IDE schijven aan de praat krijgen op 1 IDE kabel, systeem bleef toen constant crashen, oplossing was sympel, namelijk op iedere IDE kabel 1 harde schijf. Verder wordt het koelblok van de northbridge erg heet, maar dit schijnt normaal te zijn. Ik vind het dus een goed en vrij goedkoop bord dat zeker een aanrader is als je nog veel IDE apparaten gebruikt.

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:01
de nforce 5xx chipset bied ondersteuning voor core 2 duo, tenminste als het een intel board is natuurlijk, maar dat is dit ;)

http://www.asus.com/produ...31&model=1311&modelmenu=1

[ Voor 24% gewijzigd door _avalanche_ op 15-10-2006 22:29 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

De proccesor en mobo combinatie is voor mij de rede dat ik dit topic start. Want kan dit wel samen? Ik lees heel erg veel reacties dat sommige dual core proccesoren niet goed samen gaan met sommige mobo's.
Of er wel of geen dual-core processoren op kunnen kun je vinden op de site van de fabrikant.
Verder is er echt méér dan genoeg informatie te vinden met betrekking tot Intel Core 2 Duo en moederbord die deze processoren ondersteunen. In 99% van de gevallen staat het zelfs op de site van de fabrikant :o
Is het trouwens ook echt nodig om ander geheugen te nemen of voldoet het PC3200 geheugen nog? Zoeveel presentatie verschil zit daar toch niet in?
PC3200: Dat is dus DDR-SDRAM. Kijk eens op de site van de fabrikant of DDR-SDRAM of DDR2-SDRAM (in geval van DDR2-SDRAM zou het PC2-3200 zijn) op het bord werkt.

Geheugen gerelateerde zaken horen overigens in PMG FAQ. Indien we daar in de FAQ kijken zien we een lijst met interessante topics in PMG. Een o.a. interessant topic voor jou is [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon :)

Verder zal voor de kleine upgradevragen Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13 interessant zijn.

Dit topic gaat in ieder geval op slot. Of iets wel of juist niet gaat passen is prima te vinden op de productpagina's van de fabrikanten :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.