FaceDown schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:51:
Ik geil op merken?

Alleen marketing is echt niet de reden dat A-merken duurder zijn. A-merken leveren over het algemeen ook een betere kwaliteit en betere continuiteit. Als Tatung dadelijk besluit om er maar mee op te houden omdat ze weggeconcurreerd worden, of doorgaan onder een andere naam, dan kan iedereen met zo'n tv naar zijn garantie fluiten. Natuurlijk is datzelfde mogelijk met merken als Pioneer of Panasonic, maar deze merken hebben zich wat dat betreft in het verleden al bewezen.
Daarnaast zie ik het gros van de mensen hier alleen de tv's beoordelen op specs en als we daarop alleen zouden kunnen af gaan dan zouden Medion spullen ook top of the bill moeten zijn.

Echt goede vergelijkende reviews ben ik nog niet tegengekomen en duurzaamheid moet Tatung helemaal nog bewijzen (en dan liever niet met een exemplaar in mijn bezit). Op AVS forums komen met de Goodmans in ieder geval een hoop voedingsproblemen aan het licht.

Ik wil even een vergelijking maken met mobiele telefoons. Ik ga er vanuit dat iedereen Nokia wel een a-merk vind. Echter zijn er in het verleden door de series heen nogal veel problemen geweest met de telefoons. Van software tot hardwarematige fouten. Ik hoef persoonlijk nooit een Nokia meer. Waarom? Veel te duur voor wat ze leveren. "b-merken" zoals Qtek, i-Mate, MDA, SPV, VPA etc (Moederbedrijf HTC). leveren veel meer product voor het geld wat ze ervoor vragen vergeleken met Nokia. Soms met de nodige probleempje, maar wie was er ook alweer met de 1e Windows-based telefoon ? Ik kan in ieder geval niet zonder meer. Nokia teert vooral op merknaam, want ze bleven toch al zo'n 2 jaar achter op de mogelijkheden die er waren.
Wat ik ermee wil zeggen: In de tweakerswereld zegt merk maar weinig. Het gaat er vooral om dat het product wat neergezet wordt een aantrekkelijke prijs heeft met goede specs en testresultaten. Het gros zal in eerste instantie voor het merk gaan, daarna een type uitzoeken wat het beste past. Ik wil persoonlijk de beste prijs/kwaliteitsverhouding van een product. Of ik daarvoor een SPV telefoon koop, een Steelsound 5H headset, een Saitek Eclipse toetsenbord of een Tatung LCD-TV. Merk zegt mij niks. Het product wat is neergezet moet gewoon goed zijn. Ik moet zeggen dat ik gisteren bij de MM stond en ik kwijlde weg van een of andere Samsung LCD. Het beeld was echt ontzettend scherp en de kleuren supermooi. Prijs? € 3300,- .... Helaas, die laat ik dus mooi staan.
Tatung zelf heeft (wat overigens al 4x in dit topic is gezegd) een grote historie wat betreft panels. Als OEM-fabrikant producerend voor 100% a-merken (Dell, HP, Akai, JVC en Fujitsu-Siemens) gaan ze het nu gewoon door hun eigen kwaliteit en kennis onder eigen naam produceren. Niks nieuws onder de zon. Het enige wat verandert: Een ander merkje op je TV en je bespaart je zo € 500,-. Mensen schrikken helaas van de goedkope prijs en denken direct dat het dan meteen troep is. Vraag een willekeurige Chinees naar Tatung en hij zal het direct herkennen als a-merk (in hun geval).
De Goodmans heeft zijn probleempjes in Engeland ja. Gelukkig is een voeding makkelijker te vervangen dan een ingebrand plasma-panel. Die TV's die in NL op de markt komen hebben alle verbeteringen aan boord. Oh, Philips heeft een leuke serie uitgebracht, een plasma TV die inbrandt als een gek. Maar Philips is toch een a-merk? Jazeker, maar de kwaliteit van deze nieuwe 42" plasma-serie is belabberd. En van een a-merk mag je toch wel wat support verwachten. Lees kieskeurig maar eens en verbaas je over de anti-communicatie die Philips geeft over de klachten van verschillende boze kopers.
Nog even iets over merk en kwaliteit. Daar zit ook nogal een verschil in. Merk en kwaliteit hoeven niet samen te gaan. En gaat het wel samen, betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs. Ik vind kwaliteit belangrijk en ik weet (en reallife getest) zeker dat Tatung tot a-kwaliteit behoort.
Medion is het thuismerk van Aldi, vroeger een c-merk, nu denk ik terecht gepromoveerd naar b-merk als het aan mij ligt. Het wordt al diverse jaren verkocht. Vraag eens om je heen. Wie vind de producten slecht ? Ik kan er weinig opnoemen, terwijl ik mensen om mij heen zie met speakers, PC's, TFT's etc. Niemand klaagt, de prijs is zo scherp dat de gulden middenweg is gevonden. Medion PC's zijn overigens voornamelijk opgebouwd uit componenten van MSI. Is het dan nog steeds een b-merk ?
Ik wil je niet aanvallen ofzo. Maar ik denk dat sommige stellingen behoorlijk kort door de bocht zijn, waardoor je behoorlijke discussies aanwakkert en dan gaat het nog niet eens per se over deze mooie Tatung TV. Er is geen merk die deze TV zo strak neer kan zetten of je kunt al 2 Tatungs kopen. Ik heb de TV in werkelijkheid mee mogen maken en ben echt onder de indruk. Prijs/kwaliteitsverhouding is top! Niet voor niets hebben duizenden mensen deze TV mogen aanschouwen op de Gamexpo toen Ubisoft zijn nieuwe spel ging promoten. Ubisoft had ook de keuze tussen andere merken, waaronder a-merken en zelfs plasma. Toch kozen ze voor Tatung. Niet voor niets denk ik.
Ik ga niet ontkennen dat ik overweeg om de Hitachi DP8600 aan te schaffen (zie jou topic) omdat ik denk dat plasma toch een zodanige inhaalrace heeft gemaakt wat betreft zwakke punten en dat de prijs zeer aantrekkelijk is. Ik denk dat ik me dan redelijk objectief opstel. Feiten en argumenten genoeg om die TV te nemen, zijn grote broer de 9700 heeft immers hetzelfde panel en die is zeer geliefd. Echter heeft de Tatung de nodige specs aan boord waar je bij voorbaat al u tegen zegt en ik de TV met eigen ogen heb mogen zien, dat is ook een belevenis. Maar goed, ik zie dat ik alweer veel teveel getypt heb.
Respect in ieder geval voor Tatung (en veel andere b-merken, kwaliteit vind ik persoonlijk belangrijker), dat is hoe ik erover denk.