Even een flinke schop omhoog maar zag dit topic en dacht, daar past mijn vraag moo in!
Vorige week heb ik m'n Stock CPU koeler vervangen door een OCZ Vanquisher. Het probleem was niet zo zeer dat de temperaturen te hoog lagen, maar met name het geluid was de factor waarom ik besloot de koeler te vervangen. Aangezien een maatje nog de OCZ Vanquisher had liggen, hier goede reviews over stonden en de koeler bovendien voor de prijs van een biertje overgenomen kon worden, heb ik besloten deze koeling in te bouwen. Zo gezegd zo gedaan.
Nu zit ik de laatste tijd te spelen en mijzelf in te lezen in het Overclocken en heb ik dus afgelopen week een Prime95 test gedraaid om er zeker van te zijn dat de koeler juist is bevestigd en alles naar behoren werkt. Wat mij opviel was dat het verschil tussen Idle en Stressed bij mij slechts 10 graden is?
Idle: +- 37 graden
Stressed: +-46 à 47 graden
Dit terwijl ik regelmatig zie dat de stressed temps bij menig tweaker makkelijk boven de 50 graden gaat. Niet dat je mij hoort klagen, maar vraag me alleen af hoe dit mogelijk is? Hoe kan het dat m'n temps zo laag blijven tijdens het stressen, terwijl ik bij anderen de temperaturen regelmatig een stuk hoger zie?
Specificaties:
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, Boxed, Excl. Videochip, Dual Core
GigaByte GA-EP35-DS3R
XFX GeForce 9800 GT 512 MB
OCZ Fatal1ty PC6400, 800 MHz, Kit Of 2, 4 GB
Tagan TG500-U33 500 Watt, 20+24 Pins
Antec Gamersgear Three Hundred
Momenteel zitten er enkel nog de twee stock outtake fans in de Antec kast. Volgende week zullen deze vervangen worden, en nog twee intake fans bij geplaatst worden. De videokaart bevat nog de Stock koeler en de kabels is nog à la "in elkaar gezet door de webshop" dus de kabels zijn niet weggewerkt zoals ze zouden moeten zijn. Nu na 2,5 jaar deze PC al te hebben staan, ga ik deze klus eindelijk eens aanpakken! In ieder geval de airflow in de kast is dus niet optimaal maar blijkbaar wel afdoende.
Overige info:
fan van de OCZ Vanquisher staat op 70%
Outtake fans staan beiden op medium tijdens stress, idle staan deze op Low. Op zich maakt dit weinig verschil want ook op Low blijft de CPU temp tijdens het stressed rond de 48 à 49.
Ik kan dus denk ik wel concluderen dat de CPU koeler prima werkt en daarnaast ook nog eens retestil is naar mijn mening. Toch ben ik benieuwd hoe het kan dat mijn temps zoveel lager lijken te liggen dan bij anderen?
p.s. Ik zie dat dit Deel 2 is, terwijl er inmiddels een deel 4 al is. Echter die is al sinds 2007 niet meer aangeraakt

dus dat zou wel een hele gigantische kick opleveren... Indien de mods het hier niet mee eens zijn, gooi dan dit topic dicht en verplaats mijn post maar naar deel 4. Maakt voor mij niet uit
Always looking for developers wanting to work with Erlang.