Toon posts:

Monitor spontaan op standby

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer een week geleden was mijn pc zover dat hij niet meer normaal opstarte en/of de hele tijd opnieuw opstarte, dit bleek aan het DDR geheugen te liggen, 1 bankje was kapot. De andere zit er nog in en sindsdien start hij niet meer opnieuw op.

Maar nu the problem; als ik een spel aan het spelen ben, en ik doe helemaal niks, wordt me ineens het beeld zwart en de monitor gaat op standby. Ik kan op toetsen drukken wat ik wil, maar het blijft zwart, dus pc opnieuw opstarten. Doe ik geen spel, dan gaat mijn monitor ook niet zomaar op stanby.

Wat is mijn probleem? dat andere bankje ook kapot? (wat mij sterk lijkt)
Of videokaart kapot?

Specs: AMD athlon xp 2600+
AsRock K7S41GX
(op het moment) 512mb
Ati Radeon 9800 Pro 128mb (AGP)

EDIT: hij is zojuist zonder enige aanleiding opnieuw opgestart :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 14:57 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Format-C

Tracing Rays

Wat voor voeding heb je? Draaien alle fans? (CPU/ graka?) Wat zijn de temperaturen/ voltages?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Neem eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Of de andere geheugenmodule ook defect is kun je testen met bijvoorbeeld Memtest :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 25-09-2006 14:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
RappieRappie schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:55:
Wat voor voeding heb je? Draaien alle fans? (CPU/ graka?) Wat zijn de temperaturen/ voltages?
Component Pro 300 watt ATX voeding
Alle fans draaien ja
voltages zijn goed, laatst doorgemeten, temperatuur ook (alhoewel ik het van de videokaart niet weet)

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Heb je recent nog iets veranderd aan je pc voordat de problemen begonnen? Extra USB-device eraan, andere koeler, nieuwe software, extra cd-speler, maakt niet uit.

specs

Verwijderd

Topicstarter
@_fool Ja, een externe harde schijf, maar dat kan het niet zijn, het is extern...
en qua software, niks bijzonders, i.i.g. niets wat mijn systeem zou kunnen vernielen

• DataGhost
  • Laatst online: 16:32

DataGhost

iPL dev

Probeer eens een andere voeding, het klinkt niet echt als een A-merk voeding en hij lijkt me een beetje krap bemeten. Dikke kans dat ie het niet trekt dus, of dat ie kapot aan het gaan is. Draai ook even memtest, je andere bankje kan ook kapot zijn, hoe sterk je dat ook lijkt. Dit staat allemaal in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die je volgens de FAQ even door had moeten nemen.
Zet trouwens ook even automatisch rebooten uit bij een BSOD, hoe dit moet staat of in de Windows Clients - FAQ

Probeer de volgende keer ook iets creatiever te zijn met je titel, dit is niet helemaal de bedoeling hier namelijk.
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:07:
@_fool Ja, een externe harde schijf, maar dat kan het niet zijn, het is extern...
en qua software, niks bijzonders, i.i.g. niets wat mijn systeem zou kunnen vernielen
toch wel, ook externe devices kunnen problemen veroorzaken. (denk aan drivers, malware, dat soort dingen). Software idem, je zou toevallig een stel programma's geinstalleerd kunnen hebben die de stabiliteit van je systeem in het geding kunnen brengen.

[ Voor 40% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2006 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, een andere voeding, gewoon weer een 300 watt voeding? en merk?
en zomaar een andere voeding is niet gratis, dus proberen = niet zeker/zeker? Anders is het weggegooid geld als je begrijpt wat ik bedoel.
wat het onderwerp betreft, ik kon zo snel niks beters bedenken, dus volgende keer idd beter

En ik krijg geen BSOD maar gewoon een monitor die op standby gaat

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 15:12 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:11:
Ja, een andere voeding, gewoon weer een 300 watt voeding? en merk?
en zomaar een andere voeding is niet gratis, dus proberen = niet zeker/zeker? Anders is het weggegooid geld als je begrijpt wat ik bedoel.
wat het onderwerp betreft, ik kon zo snel niks beters bedenken, dus volgende keer idd beter
Kijk eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 15, daar kan je een idee krijgen wat voor voeding je nodig gaat hebben. Je kan bij de meeste pc-zaken wel even een andere voeding testen zonder te kopen.
Mwah, het is niet de bedoeling dat je hier 'even snel' een topic maakt, het is de bedoeling dat je zelf eerst wat onderzoek doet (wat sowieso ontbreekt in je TS, maar ik denk: ik zeg er niks van... maar nu je er toch over begint) EN een goede topictitel verzint die het probleem omschrijft.
En ik krijg geen BSOD maar gewoon een monitor die op standby gaat
Je zei dat windows vanzelf opnieuw opstart. Als je de FAQ waar ik naar verwees even had doorgenomen kwam je vanzelf bij een vraag als 'mijn computer start vanzelf opnieuw op !?!?' of iets in die richting. Daar wordt uitgelegd dat je dan een BSOD krijgt (duidt op instabiliteit van je systeem, verscheidene oorzaken), die (mits niet onderdrukt) goede aanwijzingen kan geven richting de oorzaak van je probleem.

[ Voor 41% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2006 15:17 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
heb je Pc is dood? hier niets aan gehad? Dat topic heb je namelijk 5 dagen geleden aangemaakt, met zo ongeveer hetzelfde probleem als in dit topic (en het oude topic is nog steeds open zie ik :? )

daar post je dat je meteen een nieuwe voeding zult gaan halen bij een nieuwe spontane reboot, maar heb je je harddisk al eens getest op fouten? Zijn je temperaturen OK? Anders effe alle ' overbodige sh1t' uit je pc halen en nog maals testen.

Verwijderd

Topicstarter
quote:
XterD schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:07:
toch wel, ook externe devices kunnen problemen veroorzaken. (denk aan drivers, malware, dat soort dingen). Software idem, je zou toevallig een stel programma's geinstalleerd kunnen hebben die de stabiliteit van je systeem in het geding kunnen brengen.
Ik had trouwens al problemen voordat ik de externe harde schijf had aangeschaft bedenk ik me net

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Dat je systeem zomaar zwart word doet mij denken aan je temperaturen. Heb je er nog last van als de case opend en er een tafelventilator op richt? Laat je systeem eens flink stressen en leg je vinger eens op wat heatsinkjes in je systeem (50 graden is de pijngrens ong.) als je vinger het niet houd begint het wel wat warm te worden ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
@leonpwner1 ja, maar ik wil toch zekerheid, zoals ik al zei, als ik een nieuwe voeding ga halen en het blijkt niet de voeding te zijn is het weggegooid geld. en ik had al gezegd dat mn temperaturen ok zijn.

@Herby moet je wel een tafelventilator hebben;) maar ik zal het eens met een kleine airco proberen

@DataGhost ik zeg toch, volgende keer betere titel

ik las dat van leonpwner1 eerder dan dat van jou, krijg je als je zoveel reacties krijgt

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 15:23 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:14:
[...]

Ik had trouwens al problemen voordat ik de externe harde schijf had aangeschaft bedenk ik me net
Dat zijn dus allemaal zaken voor in je TS, dan hoeven wij tenminste niet alle informatie uit je te sleuren. Als je een fatsoenlijke TS maakt met daarin wat je allemaal al gedaan hebt, wat je veranderd hebt aan je pc, wanneer het probleem ongeveer begon, etc etc etc, kunnen we je veel beter en sneller helpen.
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:17:
@leonpwner1 ja, maar ik wil toch zekerheid, zoals ik al zei, als ik een nieuwe voeding ga halen en het blijkt niet de voeding te zijn is het weggegooid geld. en ik had al gezegd dat mn temperaturen ok zijn.
Lees mijn post ook eens, ik zei dat je het beste bij een computerwinkel kan vragen of je even daar een fatsoenlijke voeding in je systeem mag testen.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2006 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens even naar de temperaturen gekeken,
CPU :46 graden
MOBO :40 graden

• _fool
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Bij de MyCom mag je altijd binnen bepaalde periode gewoon je geld terugvragen, zijn ze zeer relaxed in. Wel voorzichtig zijn met schroeven :)

specs

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik denk dat dit de temps van je videokaart zijn, ik had laatst namelijk ook dit probleem (koeler zat er scheer op :$).

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
@bakvis Maar ik heb geen verdere aanpassingen aan mijn videokaart. Helemaal orgineel, en zit er al een jaar in. Weet iemand hoe je de temps van je videokaart kan checken?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mn monitor ging nou niet op Standby, maar nu kreeg ik BSOD ....zonder foutmelding!!!
ik heb geen idee wat ik moet doen nu, er staat niks over in de windows clients - faq, alleen als er een foutmelding staat

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:48:
@bakvis Maar ik heb geen verdere aanpassingen aan mijn videokaart. Helemaal orgineel, en zit er al een jaar in. Weet iemand hoe je de temps van je videokaart kan checken?
Mijn oudere videokaart was een Sapphire 9800pro (Mycom). Deze had geen temperatuurmeter (waarschijnlijk die van jou ook niet), maar bij het onderklokken van het ding liepen spellen stukken stabieler (af en toe "hingen" de spellen voor een paar seconden met de normale waarden).

Dus zou je eventueel de kaart kunnen onderklokken om te kijken of het aan de koeling ligt.

offtopic:
De koeler op deze kaart werd uiteindelijk zó brak dat hij onder windows zelf al vastliep (2d met een paar venstertjes).

Mycom heeft dit perfect opgelost en tegen een geringe bijbetaling kon ik een andere videokaart uitzoeken.

Verwijderd

offtopic:
mwah... ik hoor ook altijd, als @home medewerker zijnde, als ik constateer dat de NIC of de UTP kapot is: maar vanochtend deed ie het nog/hij heeft het altijd goed gedaan... tsjah... vanochtend deed mijn auto het ook nog goed maar nu sta ik wel stil langs de snelweg omdat ie ut zonder reden niet meer doet... stuur je ze een nieuwe NIC of UTP op is het probleem in 1x weg...

ik zou zeggen doe een beetje meer (voor)onderzoek want nu laat je je alles voorkauwen door de mensen in dit forum.

ik verwacht inderdaad je videokaart... de radeon 9800 pro's staan er, dacht ik, bekend om dat ze er nog wel eens de brui aan geven door onvoldoende/kapotte koeling...

en een bsod zonder foutmelding??? de bsod IS de foutmelding, schrijf ff alles op wat daarop staat/stond en post het in dit forum

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2006 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik, er komt niks op BSOD te staan.....
Kapotte koeling, oke, zal ff 3dsmax hard laten werken, kijken of ik weer zwart beeld krijg.
Maarja ik heb volgens mij alles al geprobeerd. En het is niet voorkauwen, ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik mag toch om hulp vragen... :|

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 10:52 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Uiteraard volgende keer alleen niet per DM , ik kom zelf wel een keer langs ;)

Maar heb je de tip van r00n nou al een doorgeomen ? Met name het memtest gedeelte (een goede nacht).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ja, al gedaan. Niks mis. Ik heb nou overigens nieuw werkgeheugen gekocht. 2 bankjes van 512mb.

wat de videokaart betreft, als ik dat ding vastpak, wordt het toch wel heet. Ik denk wel koeler kapot. Ik schaf een zalman aan, ik las hier en daar dat het goeie koelers zijn. Wil dat niet helpen, dan maar een nieuwe videokaart. Ik kreeg ook zwart beeld toen ik aan het 3dsmaxen was, dus vraag ik veel van de videokaart, en wordt ie waarschijnlijk te heet.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Voor je een nieuwe koeler koopt zou je nog even de koeler goed stofvrij kunnen maken en als je de fan los kunt schroeven van de heatsink dan kun je de fan even smeren als hij een beetje stroef gaat. (met naaimachine olie o.i.d.)

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks voor de tip
Pagina: 1