P5B Deluxe met 4GB?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zomborro
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 15:30

Zomborro

USCSS Nostromo crew member

Topicstarter
Een collega van mij wist te vertellen dat o.a. een Asus P5B Deluxe niet uitgerust kan worden met 4GB van sommige types geheugen. Ikzelf ben namelijk van plan om een P5B Deluxe aan te schaffen met daarop 4GB DDR2 geheugen. Daarbij zat ik te denken aan tweemaal Kingston KVR667D2N5K2/2G geheugen (1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5)

Weet iemand of dat waar is? En zo ja, wat voor type geheugen zal dit probleem dan niet hebben?

Als ik kijk naar de QVL list bij Asus zie ik daar wel dat dit type geheugen ondersteund wordt maar er staat geen vinkje bij het volgende:

"Supports 3 modules inserted into both the yellow and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration"

Al snap ik niet helemaal wat hier bedoeld wordt, vraag ik mij af of dit iets met mijn gestelde vraag te maken heeft.

Zie ook Asus website P5B Deluxe

It's life, Jim, but not as we know it...

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Kijk! 8Gb supported. Makkelijk te vinden met Google

http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16813131028

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
64Gb is zelfs supported :P

C:\>_

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
Dat staat inderdaad in de specs, maar de vraag is of de P5B ook werkelijk in staat is om met elk type geheugen 4 of zelfs 8 GB te adresseren en niet dat ik bijvoorbeeld straks maar 3 van de 4 GB kan gebruiken. :|

Daarom ook de vraag wat die tekst betekent in de QVL list omdat ik verwacht dat het hier mee verband houdt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die tekst in de QVL is inderdaad verwarrend, ik zou ook eerder uitgaan van 4 modules. Dat Asus het niet heeft getest hoeft niet te betekenen dat het niet gaat werken. Anders neem je toch lekker een ander merk/type?

Anyway, neem eens de PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord prikken door. Daarin staat ook het e.e.a. over limieten in de OS :)

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 16:44
Op dit moment ondersteunt windows maar tot 3,x GB geheugen.
In Windows Vista en Windows x64 is dit al opgelost, maar zolang je nog met XP Prof vast zit dan zal je maar 3,x kunnen gebruiken

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:20:
Op dit moment ondersteunt windows maar tot 3,x GB geheugen.
In Windows Vista en Windows x64 is dit al opgelost, maar zolang je nog met XP Prof vast zit dan zal je maar 3,x kunnen gebruiken
Volgens mij liet windows zien dat je 3GB had, maar via een register aanpassing zie je wel de 4GB, hoewel windows 3GB laat zien gebruikt windows wel de 4GB geloof ik :)

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
Ok, er zal straks toch 64 bit versie van WXP of Vista op gedraaid worden. Maar heb voor het geval dat misschien een linkje naar die registry setting?

(Aan de andere kant hoop ik niet dat je de boot.ini /3GB switch bedoelde, want dat is wat anders)

Is verder niemand met ervaringen met de P5B (Deluxe) met daarop 4 GB geheugen geprikt? ;(

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wanneer je 2x 2GB geheugen modullen neemt of 4x 1GB welke op de QVL lijst van Asus staan, zul je hier geen problemen mee ondervinden. Alleen ligt de beperkende factor bij het OS welke je gaat gebruiken. Is dit de 32-bit versie van Windows XP Home/Pro dan zul je niet de volledige 4GB kunnen adresseren. Standaard gaat Windows XP Home/Pro niet verder dan 3,4GB (naar ik ergens meende gelezen te hebben) met de hierboven genoemde reg. instelling schijn je tot mogelijk 3,7GB te kunnen gaan, maar dit is ook afhankelijk van het aantal kaarten dat je in je Pc hebt. PCI, PCI-e en/of AGP kaarte nemen namelijk ook adres plaatsen in beslag van het het totaal aantal dat toegewezen kan worden. De volledige 4GB zul je dus onder een 32-bit Windows XP niet kunnen benutten voor je eigen gebruik, het systeem zal er altijd wat af snoepen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
toetsenrammer schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 09:16:
Ok, er zal straks toch 64 bit versie van WXP of Vista op gedraaid worden. Maar heb voor het geval dat misschien een linkje naar die registry setting?
Ik denk dat hij doelt op de /PAE-switch, maar zolang je de 32-bits XP gebruikt kun je simpelweg niet meer geheugen adresseren dan 232 bytes (4GB). Daarvoor heb je een 64-bits OS nodig :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Zomborro

Zomborro

Topicstarter
Ik heb Powerline even gevraagd naar hun ervaringen met de P5B Deluxe en 4 GB aan Kingston geheugen:
Om 4GB geheugen te kunnen gebruiken op dit moederbord dient er in de bios een optie op enabled gezet te worden.
Deze optie vind u onder Advanced > Chipset > North Bridge Configuration.
Hier moet u de optie Memory Remap Feature op enabled zetten.
Een goede tip dus en misschien dat een ander hier ook nog wat mee kan. Toch zou ik graag nog wel ervaringen van anderen willen horen die ook daadwerkelijk 4 GB in hun P5B systeem hebben geprikt.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Ok, komtie: het gáát werken, geen enkele reden waarom dit niet zou werken op dit moederbord. Het enige wat een aanpassing nodig zou hebben is je OS, wanneer je dus 32bits windows draait heb je wellicht een register aanpassing nodig. 64bits windows heeft dit al opgelost.

Asus zegt zelf tot 8Gb te supporten, dus ik zie geen enkele reden waarom 4Gb perse niet zou willen kunnen doen werken.

En overigens staat Kingston bekend om zijn grote compatibiliteit. Ik voorzie geen enkel probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamo op 22-09-2006 11:31 ]

Verwijderd

toetsenrammer schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:05:
Een goede tip dus en misschien dat een ander hier ook nog wat mee kan. Toch zou ik graag nog wel ervaringen van anderen willen horen die ook daadwerkelijk 4 GB in hun P5B systeem hebben geprikt.
Ik heb 4x KVR533D2N4/1GB in mijn Asus P5B geprikt. Als ik "Memory Remap Feature" op enabled zet, zoals je hierboven schreef, dan zie ik tijdens het opstarten inderdaad 4096MB (met Memory Remap Feature disabled geeft hij 3008MB aan), echter op de Systeempagina geeft Windows nu aan dat ie nog maar 2GB heeft (met Memory Remap Feature disabled was dit 2,93GB)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Moet je wel de 64bits versie nemen van Windows, anders heeft 4GB geheugen betrekkelijk weinig zin.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

zonder XP 64 krijg je geen 4GB geheugen aan de praat.

Ik draai nu xp64, met 4GB geheugen, en dat werkt tenminste.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:45:
zonder XP 64 krijg je geen 4GB geheugen aan de praat.
Weet ik, maar ik zou dan toch nog steeds 3,x GB moeten zien ipv 2GB?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor de ervaringen, wie heeft hier 4GB op z'n p5b deluxe lopen zonder problemen op het moment? Zou 4x 1gb team xtreem werken, icm flink overclocken? (even los van de qlv)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 11-06-2007 13:39 ]

specs

Verwijderd

Ik heb op mijn P5B Deluxe nu 4x 1GB Corsair PC5300 CL4 DDR2 zitten.
Het BIOS ziet netjes 4096MB, echter Windows Vista Ultimate (x86) maar 2048MB.
Zet in het BIOS de memory remap feature uit (of aan?, weet 't ff niet meer uit mijn hoofd) dan springt ie in zowel Vista als het BIOS naar 3GB.

Kortom, mijn vermoeden is dan ook dat Vista x86 niet met 4GB overweg kan.
Daarom ben ik ook aan het kijken of het gaat lukken met al mijn games/apps om die in x64 Vista Ultimate te draaien.

Zijn daar test tools voor? Die je huidige systeem scannen en checken of die op x64 kan werken.
(Hardware = ok, gaat mij dus om de software).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 13:47 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:45:
Ik heb op mijn P5B Deluxe nu 4x 1GB Corsair PC5300 CL4 DDR2 zitten.
Het BIOS ziet netjes 4096MB, echter Windows Vista Ultimate (x86) maar 2048MB.
Zet in het BIOS de memory remap feature uit (of aan?, weet 't ff niet meer uit mijn hoofd) dan springt ie in zowel Vista als het BIOS naar 3GB.

Kortom, mijn vermoeden is dan ook dat Vista x86 niet met 4GB overweg kan.
Daarom ben ik ook aan het kijken of het gaat lukken met al mijn games/apps om die in x64 Vista Ultimate te draaien.

Zijn daar test tools voor? Die je huidige systeem scannen en checken of die op x64 kan werken.
(Hardware = ok, gaat mij dus om de software).
Dacht dat dit ook vrij logisch is omdat 32Bit niet meer kan adresseren? En Vista op 32bit versie kan dus niet meer aan.

Verwijderd

r00n schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat hij doelt op de /PAE-switch, maar zolang je de 32-bits XP gebruikt kun je simpelweg niet meer geheugen adresseren dan 232 bytes (4GB). Daarvoor heb je een 64-bits OS nodig :)
Wel dus, PAE is juist gemaakt om met een soort segmented model 36 bits adressering te kunnen gebruiken, met segmenten van 4 GB per stuk.
Maar daarvoor moet je dan wel een server-editie van Windows gebruiken (maar niet 64-bit dus), XP gaat niet boven de 4 GB (fysiek dan, met pagefile erbij kun je wel over de 4 GB).

Afgezien daarvan... Het zou best kunnen dat ie niet alle modules slikt... Ik heb zelf een setje van 2x1 GB PC5300 ValueRam van Kingston, en 2x512 MB van hetzelfde. Dat werkt, en ik zie in XP 32-bit 2.93 GB. 4x1 GB van hetzelfde zal vast ook lukken.
Met XP x64 kan ik de volle 3.00 GB zien als ik in het bios de memory remapping functie aanzet. Maar dan blijft er in XP 32-bit nog maar 2.00 GB over, dus doe ik dat maar niet.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:10:

[...]

Wel dus, PAE is juist gemaakt om met een soort segmented model 36 bits adressering te kunnen gebruiken, met segmenten van 4 GB per stuk.
Maar daarvoor moet je dan wel een server-editie van Windows gebruiken (maar niet 64-bit dus), XP gaat niet boven de 4 GB (fysiek dan, met pagefile erbij kun je wel over de 4 GB).
Een 64-bits OS bevat geen PAE-functie omdat het de betreffende adresseringsbeperking niet heeft.
PAE is een workaround, een 64-bits OS is een oplossing. Dat bedoelde ik dus als voorbeeld.
Verder zeg je precies hetzelfde als ik en wordt dit helder toegelicht door Abbadon in de RAM FAQ.

Verwijderd

r00n schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 06:38:
[...]

Een 64-bits OS bevat geen PAE-functie omdat het de betreffende adresseringsbeperking niet heeft.
PAE is een workaround, een 64-bits OS is een oplossing. Dat bedoelde ik dus als voorbeeld.
Verder zeg je precies hetzelfde als ik en wordt dit helder toegelicht door Abbadon in de RAM FAQ.
Jij beweert dat je alleen met een 64-bit OS meer dan 4 GB kunt aanspreken, en dat is dus niet waar.
We zeggen dus niet hetzelfde.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:14:

[...]

Jij beweert dat je alleen met een 64-bit OS meer dan 4 GB kunt aanspreken, en dat is dus niet waar.
We zeggen dus niet hetzelfde.
Nee, dat heb je verkeerd begrepen, wat ik in mijn vorige post duidelijk probeerde te maken.
Lees het nog eens aandachtig. Het stuk over een 64-bits OS was als voorbeeld.
Met PAE kán het, maar dat is een workaround, geen oplossing.

Snap je het nu? Zo nee, DM me dan. Het topic wordt er op deze manier niet schoner op terwijl er een heel stuk over in de FAQ staat en het verhaal voor iedereen al duidelijk is...

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 12-06-2007 10:38 ]

Verwijderd

Ja, ik snap het helemaal..................

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-04 19:40
Ik kan je vermoeden bevestigen helaas .

Ik heb een Asus P5B-V Moederbord en ik heb der 4 x 1GB Corsair cas4 800mhz DDR2 geheugen ingedaan en ben toen windows vista 64 bits gaan installeren .

Man dat is zo onstabiel en onmogelijk das niet normaal .

Heel vaak komt de pc in een reboot loep die gepaard gaat met 1 harde piep dan gaat de pc uit en dan zomaar weer aan en dan gaat hij windows opstarten (Staat er inmiddels op na veel moeite) en als windows dan goed enwel opgestart is gaat hij weer uit met een harde piep en dan zomaar weer aan en dan gaat hij windows opstarten en als windows dan goed enwel opgestart is gaat hij weer uit met een harde piep enzovoort .

Wat ik nu ga proberen is de hele zooi af te maken met 2 gig en dan als alles draait er nog 2 gig bij en maar hopen dat C&C 3 dan werkt .

Mocht er iemand zijn die een beter idee heeft ? dan hoor ik dat graag .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 20:33
als hij het dan als 3 GB ziet draaid het dan nog wel in Dual-Channel?

verder lijkt me het niet echt nuttig om 4 GB te draaien, wanneer word er nou meer ald 2GB gevraagd (zelfs onder full load heb ik nog geheugen vrij met 2GB)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Bulls-NL schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:33:

Of je wel of niet in dual channel draait wordt bepaald door de hardwarematige layout van het moederbord. De fysieke aanwezigheid van de twee benodigde kanalen en de daarvan afhankelijke DIMM-configuratie. Dual channel draai je dan ook al lang voordat Windows überhaupt opstart.

• mmxmmx
Bulls-NL schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:33:

verder lijkt me het niet echt nuttig om 4 GB te draaien, wanneer word er nou meer ald 2GB gevraagd (zelfs onder full load heb ik nog geheugen vrij met 2GB)
Het is natuurlijk wel heel nuttig dat de meeste autos makkelijk 200 kunnen van de fabriek uit ?
Tja lol wat is dat nu voor een onzin .

Waar het hier om gaat is dat het moederbord boekje aangeeft dat er tot en met 8 gyg in kan en de chipset fabrikant beweerd het zelfde .

Maar in de praktijk werkt het dus lekker niet .

En of het nuttig is of niet dat is gewoon een kwestie van smaak :)
En smaken verschillen net als mensen :)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Mijn pb5-deluxe ging prima samen met kingston hyperX PC7200 geheugen. 4 reepjes van 1GB. Werkt feilloos en op 500MHz :D Wel onder XP 64bit natuurlijk. Daarvoor zijn tegenwoordig alle drivers wel te vinden dus waarom ook niet? ;)

Youtube Download ubersnel.nl

• mmxmmx
mmxmmx schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:27:

Ik heb een Asus P5B-V Moederbord en ik heb der 4 x 1GB Corsair cas4 800mhz DDR2 geheugen ingedaan en ben toen windows vista 64 bits gaan installeren .

Heel vaak komt de pc in een reboot loep die gepaard gaat met 1 harde piep dan gaat de pc uit en dan zomaar weer aan en dan gaat hij windows opstarten (Staat er inmiddels op na veel moeite) en als windows dan goed enwel opgestart is gaat hij weer uit met een harde piep en dan zomaar weer aan en dan gaat hij windows opstarten en als windows dan goed enwel opgestart is gaat hij weer uit met een harde piep enzovoort .

Wat ik nu ga proberen is de hele zooi af te maken met 2 gig en dan als alles draait er nog 2 gig bij en maar hopen dat C&C 3 dan werkt .

Mocht er iemand zijn die een beter idee heeft ? dan hoor ik dat graag .
Update van deze situatie :

Heb net 5 min geleden een nieuwe bios versie er in geflasht .
Versie nummer P5BV1005

Heb nog geen problemen gezien maar ik ga nu wel nog de windows vista 64 bits installatie afmaken doormidel van het installeren van alle programmas en spellen .

U hoort nog nader maar het ziet er hoopvol uit .

Bios info .

P5B-V BIOS 1005
"Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com.tw/cpusupport/cpusupport.aspx
Fixed plug 4GB memory with remap function enabled will cause fail to install Windows Vista 64 bit"

EDIT :

Na deze bios update heb ik geen problemen meer gehad .

C&C 3 werkt ook als een speer en gebruikt soms 63% van het geheugen .
Iniedergeval Mijn G15 moederbord LCD scherm verteld mij tijdens het speelen dat er 63% in gebruik is .

[ Voor 14% gewijzigd door mmxmmx op 18-06-2007 08:04 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:26
mmxmmx schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:27:

Exact hetzelfde probleem hier.... Continue bsod's.

Morgen eens kaal installeren met 4Gb. Heb nu even tijdelijk 2Gb weer verwijderd.

---
edit: maar eerst BIOS update ;)

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 22-06-2007 22:00 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Verwijderd

Doe ook ff de voltages checken.
Geheugen op 800 MHz of hoger loopt meestal op 2.0v of meer, en dat moet je handmatig instellen in het bios. Standaard staat het nl op 1.8v. Dat is een veel voorkomende oorzaak voor instabiel geheugen.

• blue eyes
blue eyes schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 21:59:
[...]

Exact hetzelfde probleem hier.... Continue bsod's.

Morgen eens kaal installeren met 4Gb. Heb nu even tijdelijk 2Gb weer verwijderd.

---
edit: maar eerst BIOS update ;)
Ik krijg het systeem niet stabiel. Derhalve opnieuw geïnstalleerd. Echter met 4Gb lukt me dat niet! Met 2Gb lukt het wel. Na de eerste reboot 4 Gb geplaatst en tot nu toe geen BSOD meer gezien.

Vaag. Ik heb het vermoeden dat de ATI drivers in de weg zitten. Systeem zonder deze drivers draait wel stabiel.

De kale installatie met alleen ATI draait nu ook goed, stabiel ga ik hopelijk ondervinden.

Ik ga zo eerst even het voltage checken van de mem. Hopelijk lost dat ook iets op.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Grrrrrrrrr

Het is ook de goden verzoeken. Ik had nog maar net een posting gedaan of een BSOD :(

• maratropa
  • Niet online
Ik heb laatst ook Vista 64 op m'n p5b-del met 4gb gezet. Maar ik vind het nog echt niet klaar om lekker profi op te werken. Plus Vista is vet irritant, ik werd er helemaal treurig van. Zwaar en log ook.. Over een half jaar nog maar een keer proberen. Dan maar even 3GB ipv 4...

specs

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Heb ook een Asus P5B-V, had laatst 2x 1GB van exact hetzelfde model erbij gekocht. Maar kreeg systeem niet echt stabiel. 9 van de 10 keer komt ie niet in Windows (Vista x64). Met Memory Remap Feature UIT deed alles het wel stabiel en prima, maarja, dan zag ie maar 2812MB ofzo ..
4x 1GB MDT PC5300 geheugen.
Dit was 3 weken geleden ofzo, dus net vóór die biosupdate (1005) dus waarschijnlijk zou het het nu gewoon moeten werken, heb de reepjes echter al teruggestuurd 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Yellowneck op 23-06-2007 19:19 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• blue eyes
heb het voltage naar 2.0 gezet, het systeem is nog niet weer plat gegaan.

Ik heb overigens Corsair twinx 2 * 1 gb 6400 (2 setjes, 5 5 5 12)

Overig is er een nieuwere versie dan de hier eerder genoemde 0401

Version 0604 2007/06/13 update

Description P5B-Plus Release BIOS 0604
1. Fixed PCProbe II fail to install problem
2. Add new uCode to support new processors
3. Enable SATA Hotplug support under AHCI mode

[ Voor 50% gewijzigd door blue eyes op 23-06-2007 19:58 ]

• blue eyes
Na de voltage op 2.0 te hebben gezet, lijkt het allemaal stabiel te zijn. Tenminste, tot nu toe nog geen errors gezien.

Verwijderd

Misschien moet dat van die voltages maar eens aan de FAQ toegevoegd worden.
Ik heb het al te vaak in topics hier langs zien komen. Het is blijkbaar niet duidelijk dat automatische settings via SPD alleen gaan om de snelheden en timings, en dat voltage hierbuiten staat, en dat fabrikanten bij hun geheugen vermelden op welk voltage het moet draaien, wat vaak niet de standaard 1.8v is die het BIOS uitkiest.
En dan heb je ofwel een instabiele PC, of je moet je geheugen lager klokken.

• blue eyes
Kan iemand mij uitleggen waarom bij 4Gb 2.0v nodig is, terwijl bij 2Gb de standaard setting afdoende is?

Verwijderd

Zoek eens op bij de fabrikant wat het voltage moet zijn.
Ik weet niet welk geheugen je precies hebt van Corsair... maar ik ik denk dit? http://www.corsair.com/products/xms_pro.aspx

Als je dan bij die PC6400 kijkt van 5-5-5-15, staat daar in de specs dat het op 1.9v moet lopen (okee, misschien is 2.0v iets te veel, probeer eens of het op 1.9v ook loopt). Eigenlijk dus een kwestie van weten wat je koopt, even goed lezen. Maar veel mensen doen dit niet, want ze zijn zich niet bewust van het feit dat geheugen niet plug&play is.

Jij had het voltage niet aangepast, zodat het op 1.8v liep. Dat is dus te laag. Misschien dat je met 2 strips er net mee wegkomt... Maar met 4 strips heb je ten eerste een grotere kans dat er een zwakkere schakel bij zit, en ten tweede belast je ook de voeding meer, dus misschien dat het effectieve voltage nog wat verder omlaag zakt.

Je zat met 2 strips misschien net op het randje dat het wel stabiel bleef op 1.8v, en met 4 strips net niet.
Door het voltage te verhogen naar de specificaties van de fabrikant, werkt het gewoon goed.

Sterker nog, ik heb zelf 2x512 en 2x1 gb Kingston Valueram PC5300 5-5-5-15, wat ik op 2.0v ook makkelijk kan draaien op PC6400 4-4-4-12 zonder stabiliteitsproblemen. Jouw geheugen kan vast ook nog veel verder dan de officiele specs. Maar met 800 MHz of hoger is het wel vuistregel dat het voltage hoger is dan 1.8v, omdat het in feite overgeklokte en geselecteerde modules zijn (de mijne zijn overgeklokt en niet geselecteerd, maar werken ook wel).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 12:54 ]

• blue eyes
Merci, bevestigd mijn vermoeden!

Ik zal me vanavond er verder in verdiepen.

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:09
Ok ik heb dit topic even doorgelezen en ook de FAQ maar wat ik nou nog niet heb gelezen is het volgende: Ik heb een p5b deluxe ASUS moederbord met 2 GB geheugen.

Ik weet dat ik de remapping aan kan zetten in de bios om 4 GB te kunnen gebruiken maar kan je dat dan ook zien in windows 32bit (onder taakbeheer bijvoorbeeld)? Zo nee gebruikt hij dan wel de 4 gb of gebruikt windows echt alleen maar wat hij laat zien (bijvoorbeeld 3 gigabyte laat hij zien maar gebruikt eigelijk 4)?

Ik bedoel als de bios 4 GB ziet prima maar zonder dat vista 32bit dat ziet heb ik er niet veel aan en ik voel er niet veel voor om weer helemaal opnieuw te beginnen met een kaal OS om hem dan 64 bit te maken.

• maratropa
  • Niet online
Als je 2Gb hebt maakt het niks uit. Heb je 4Gb dan wordt er vaak tegenwoordig tussen de 500-1000 mb van de adres ruimte afgesnoept. Hierdoor zie je in windows 32bits maar 3.5GB - 3GB. Ook staat windows 32 bit intern nog eens afgesteld op max 3.2 - 2.5 gb, dus daar kun je sowieso niet overheen.

Heb je een 64bit OS dan kun je "remapping" aanzetten, en worden de gebruikte adressen boven de 4GB grens "gemaped" waar je dan weer aan kan komen met dat 64 bits OS.

OF een 32bits systeem met PAE, maar dat is alleen windows 2003bijv.

EN je hardware moet het ondersteunen natuurlijk.

Maar jij hebt dus maar 2GB dus het is nog geen issue voor je, of zet je er binnenkort 2GB bij?

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 25-06-2007 16:11 ]

specs

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
@mmxmmx:
Staat dat corsair geheugen wel op de QVL? Asus moederborden zijn vaak erg picky met geheugen...
edit:
Lees dat het opgelost is, zag te laat dat het topic al twee pagina's was

/ontopic:
Met 4x 1GiB geheugen moet het toch mogelijk zijn om vrolijk 3.x GiB te gebruiken onder 32bit windows en later een keer over te schakelen op 64bit? Ik lees dus twee keer dat de memory remap niet helemaal lekker werkt en dan slechts 2GiB laat zien, hier wordt niet echt op in gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Alex Picard op 25-06-2007 16:25 ]

• Kaasje123
maratropa schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:10:

Maar jij hebt dus maar 2GB dus het is nog geen issue voor je, of zet je er binnenkort 2GB bij?
Dat was inderdaad wel het idee maar zo te zien zal ik dan toch echt over moeten op 64 bit wil ik 4 gb kunnen zien en gebruiken onder vista. Daarnaast had ik in de faq gelezen dat onder vista de pae gebruikt wordt voor dep dus onder vista 32bit heb je daar ook niks aan.

Het is dus niet anders helaas. :'( Ik heb op dit moment 2 GB Kingston in 2x 1 gig. En als ik 1 gig erbij doe dan moet het dus wel werken maar heb ik dan nog wel dualchannel?

• maratropa
  • Niet online
De prijs van ram is erg laag nu. Steek er 2GB (2x1GB) bij, en accepteer dat je maar 3GB - 3.2GB ziet.
Toch een GB extra. En dan later dat gare Vista er op. :) Oh nee wacht je draai al vista niet, maar 32bits?
Alex Picard schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:19:
@mmxmmx:
Staat dat corsair geheugen wel op de QVL? Asus moederborden zijn vaak erg picky met geheugen...
edit:
Lees dat het opgelost is, zag te laat dat het topic al twee pagina's was

/ontopic:
Met 4x 1GiB geheugen moet het toch mogelijk zijn om vrolijk 3.x GiB te gebruiken onder 32bit windows en later een keer over te schakelen op 64bit? Ik lees dus twee keer dat de memory remap niet helemaal lekker werkt en dan slechts 2GiB laat zien, hier wordt niet echt op in gegaan.
Yup, zo doe ik het ook. Nu nog XP met 4GB waarvan er 3GB gezien wordt. En ik heb vista 64 al liggen maar ik heb gemerkt dat het nog echt niet robuust genoeg is om op te werken...

Als ik nu memory remap aanzet dan ziet xp 32 maar 2GB trouwens.

[ Voor 80% gewijzigd door maratropa op 25-06-2007 16:29 ]

specs

• blue eyes
Alex Picard schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:19:
@mmxmmx:
Mijn corsair geheugen wordt genoemd in de Asus lijst.

• Kaasje123
maratropa schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:26:
De prijs van ram is erg laag nu. Steek er 2GB (2x1GB) bij, en accepteer dat je maar 3GB - 3.2GB ziet.
Toch een GB extra. En dan later dat gare Vista er op. :) Oh nee wacht je draai al vista niet, maar 32bits?
Ja ik draai al 32 bits vista nu. Maar als ik dan er 2 gig bij doe in de vorm van 2x 1 gig blijft het dan wel in dualchannel draaien? want vista 32 bit ziet maar 3 gig.... Sorry als dit een domme vraag is maar ik kon dit antwoord niet zo snel vinden.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Gebruikt iemand hier 64-bit Linux of een ander 64-bit niet-Windows OS op een P5B met 4 GB of zelfs meer geheugen?

Ik zou wel eens willen weten of je met een ander OS dan Windows ook al dat soort ellende hebt met dat een deel van het geheugen niet zichtbaar is.

(Ik heb op dit moment een P5B Deluxe met 2GB geheugen en draai daar 32-bit WinXP en 64-bit Ubuntu op).

• maratropa
  • Niet online
Kaasje123 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:37:
[...]

Ja ik draai al 32 bits vista nu. Maar als ik dan er 2 gig bij doe in de vorm van 2x 1 gig blijft het dan wel in dualchannel draaien? want vista 32 bit ziet maar 3 gig.... Sorry als dit een domme vraag is maar ik kon dit antwoord niet zo snel vinden.
Het draai gewoon in dualchannel, dat is een hardwarematig iets, en dat blijft gewoon werken ook al ziet vista maar 3GB
jj71 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:43:
Gebruikt iemand hier 64-bit Linux of een ander 64-bit niet-Windows OS op een P5B met 4 GB of zelfs meer geheugen?

Ik zou wel eens willen weten of je met een ander OS dan Windows ook al dat soort ellende hebt met dat een deel van het geheugen niet zichtbaar is.

(Ik heb op dit moment een P5B Deluxe met 2GB geheugen en draai daar 32-bit WinXP en 64-bit Ubuntu op).
Dezelfde issues spelen op linux natuurlijk. Adressen die in bezet zijn kan linux ook niet aan komen en dan heb je ook remappen en 64bit OS OF een PAE OS nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door maratropa op 25-06-2007 16:52 ]

specs

• Kaasje123
maratropa schreef op maandag 25 juni 2007 @ 16:50:
[...]

Het draai gewoon in dualchannel, dat is een hardwarematig iets, en dat blijft gewoon werken ook al ziet vista maar 3GB
Ok top. Bedankt voor je snelle reactie. :)

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Alleen gaat je PAT uit als je meer dan 2 modules gebruikt en dat scheelt enorm in performance.
Daarom heb ik 1Gb eruit gehaald en draai lekker met 2Gb.
In memtest scheelt dat 1000Mb/s

• maratropa
  • Niet online
PAT? wasda?

[ Voor 46% gewijzigd door maratropa op 25-06-2007 17:24 ]

specs

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Performance Accelleration Technology

• blue eyes
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 12:52:
Zoek eens op bij de fabrikant wat het voltage moet zijn.
Ik weet niet welk geheugen je precies hebt van Corsair... maar ik ik denk dit? http://www.corsair.com/products/xms_pro.aspx
Even voor je opgezocht:

linkje

En deze kan moet inderdaad op 1.9V, tenminste volgens de specs. Dadelijk even testen.

• Kaasje123
Rico schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:21:
Alleen gaat je PAT uit als je meer dan 2 modules gebruikt en dat scheelt enorm in performance.
Daarom heb ik 1Gb eruit gehaald en draai lekker met 2Gb.
In memtest scheelt dat 1000Mb/s
Waar test je dat mee dan en hoeveel scheelt dat echt? Ik heb op dit moment 2 extra modules erbij (waarvan er dus 1 niet gezien wordt) en draai niet merkbaar slomer? :? Ik zie ook niks over pat in de faq?

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasje123 op 25-06-2007 20:34 ]

• Abbadon
De JEDEC en Intel specs schrijven 1.8v ± 0.1v voor als spanning voor DDR2. Dus 1.9v kan prima. Maar als dat een vereiste begint te worden denk ik eerder aan inferieure hardware.

Ik zal er een opmerking over plaatsen bij het 4GB gedeelte in de FAQ.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Even ter info:

Ik heb een Asus P5B Deluxe/Wifi-AP met 4 reepjes Kingston 1GB PC5300 DDR2-SDRAM (KVR667D2N5/1G) erop. Dit draait, met default settings en memory remap enabled, perfect onder Vista Home Premium x64?

edit:
BIOS-versie 1101 trouwens. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 25-06-2007 20:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:33:
De JEDEC en Intel specs schrijven 1.8v ± 0.1v voor als spanning voor DDR2. Dus 1.9v kan prima. Maar als dat een vereiste begint te worden denk ik eerder aan inferieure hardware.
Jij zaait nu ook weer verwarring.
Dit soort geheugen is allemaal 'overklok'-geheugen, en is niet volgens de JEDEC-standaard.
Mede daarom zal het zelden op 1.8v werken, omdat je er op die hogere voltages nou eenmaal meer prestaties uit perst.
Ga maar na, alle grote merken (Corsair, Kingston, Ocz, Geil etc) geven op dat hun 800+ MHz geheugen (en dan zeker die met de lagere latencies, koellichamen en allerlei fratsen) op een ander voltage dan 1.8v moeten draaien. Meestal ergens tussen de 1.9v en 2.1v.

Eigenlijk gewoon een gevalletje van RTFM, maarja.

Ik snap ook niet waarom je het bij het 4 GB-gedeelte wilt plaatsen, want dit is algemeen geldend. Bepaald geheugen kan anders nooit op de aangegeven specs draaien, ook niet als je er 1 of 2 GB van hebt bv.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 20:48 ]

• Kaasje123
Xander schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:40:
Even ter info:

Ik heb een Asus P5B Deluxe/Wifi-AP met 4 reepjes Kingston 1GB PC5300 DDR2-SDRAM (KVR667D2N5/1G) erop. Dit draait, met default settings en memory remap enabled, perfect onder Vista Home Premium x64?

edit:
Ja ok 64 bit Windows dus wel maar als ik nu remap aanzet dan zie ik nog maar 2 GB vreemd genoeg onder Vista 32bit terwijl met remap uit ik 3 gig zie dus ik laat het maar zo voorlopig.

Verwijderd

Xander schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:40:
Even ter info:

edit:
Yup, dat komt omdat dat valueram zich wel netjes aan de JEDEC-standaard houdt.
Verder zitten er in principe dezelfde chips op als in de HyperX-serie, al zijn ze niet handpicked.
Als jij er 2.0v doorheen jaagt, kun je het ook makkelijk op 800 MHz draaien.
Echt 800 MHz geheugen dat gewoon standaard op 1.8v draait, is nog zeer schaars. Bijna alles is gewoon overgeklokt spul.

Verwijderd

Kaasje123 schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:49:
[...]

Ja ok 64 bit Windows dus wel maar als ik nu remap aanzet dan zie ik nog maar 2 GB vreemd genoeg onder Vista 32bit terwijl met remap uit ik 3 gig zie dus ik laat het maar zo voorlopig.
Dat klopt. Een 32-bit OS snapt niets van die remapping, en het is ook niet aan te raden om de functie aan te zetten als je geen 64-bit OS draait.

• Abbadon
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 20:46:
[...]

Jij zaait nu ook weer verwarring.
Dit soort geheugen is allemaal 'overklok'-geheugen, en is niet volgens de JEDEC-standaard.
Mede daarom zal het zelden op 1.8v werken, omdat je er op die hogere voltages nou eenmaal meer prestaties uit perst.
Ga maar na, alle grote merken (Corsair, Kingston, Ocz, Geil etc) geven op dat hun 800+ MHz geheugen (en dan zeker die met de lagere latencies, koellichamen en allerlei fratsen) op een ander voltage dan 1.8v moeten draaien. Meestal ergens tussen de 1.9v en 2.1v.

Eigenlijk gewoon een gevalletje van RTFM, maarja.

Ik snap ook niet waarom je het bij het 4 GB-gedeelte wilt plaatsen, want dit is algemeen geldend. Bepaald geheugen kan anders nooit op de aangegeven specs draaien, ook niet als je er 1 of 2 GB van hebt bv.
Nou, dit topic gaat over 4GB. Vandaar dat ik het daar wil plaatsen :)
En overklokgeheugen my ass: PC6400 5-5-5 geheugen is gewoon een JEDEC standaard. Sneller dan dat en het valt inderdaad buiten de JEDEC specs maar ik zie hier ook niemand een probleem posten met 4GB en overclocken (als hij dan een issue heeft heeft hij gewoon pech). Als dat zogenaamde overclockgeheugen zelfs op JEDEC gespecificeerde snelheden nog steeds met een hogere spanning moet draaien om stabiel te blijven heb je gewoon regelrechte rotzooi te pakken.

Verwijderd

PC6400 5-5-5 geheugen is gewoon een JEDEC standaard.
Ja, maar dat betekent niet dat al het PC6400 5-5-5 geheugen ook volgens die JEDEC-standaard werkt.
Als dat zogenaamde overclockgeheugen zelfs op JEDEC gespecificeerde snelheden nog steeds met een hogere spanning moet draaien om stabiel te blijven heb je gewoon regelrechte rotzooi te pakken.
Misschien moet je even je mond houden en kijken naar de specs van dat geheugen, zoals ik al zei.
Het meeste geheugen (zeker 800+ MHz) in de handel is inderdaad NIET volgens de JEDEC-standaard, en heeft meer dan 1.8v nodig.
Als jij dat 'regelrechte rotzooi' wilt noemen, dan is dat jouw mening, dat neemt niet weg dat er een hoop geheugen is dat wel op meer dan 1.8v loopt, en tweakers moeten hiervan op de hoogte gebracht worden via de FAQ, want ik heb dit nou al veel te vaak gezien hier op het forum.
Als ik zie hoe weinig de moderators ervan blijken te weten, vind ik het ook niet zo vreemd dat er zoveel vragen blijven.

• Abbadon
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:08:
[...]

Misschien moet je even je mond houden en kijken naar de specs van dat geheugen,
:X

Goed. Ik heb lukraak de eerste de beste specs van zo'n overclock module bekeken, in dit geval Kingston HyperX (kwam bij mij het eerste op). En inderdaad op de site staat achter zo'n PC6400 DIMM 2.0v vermeld. Kijk ik vervolgens in de specsheets van deze DIMM dan staat daar gewoon weer 1.8v(!) én wordt er geschermd met JEDEC specs(!!). Echt, wat mij betreft is de onduidelijkheid welke de fabrikant geeft over zo'n DIMM gelijk aan de kwaliteit van zo'n DIMM. Wil je probleemloos geheugen hebben laat die zgn. overclock DIMM's achterwege. Naast dat je er teveel voor betaalt is het alleen maar onstabieler en meer incompatible. In mijn boekje heet dat regelrechte rotzooi. Ik ben met dit soort zaken behoorlijk rechtlijnig.

[ Voor 64% gewijzigd door Abbadon op 25-06-2007 23:28 ]

Verwijderd

Oh, onstabiel is het zeker niet, het is echt wel goed getest, en mijn ervaring is dat je er vaak nog veel meer uit kunt persen dan wat de fabrikant opgeeft, dus het is best conservatief qua specs. Minder compatible... op zich wel, want er zijn vast borden waarbij voltages niet in te regelen zijn (waarschijnlijk standaard OEM-borden in Dells etc)... maar dit geheugen is toch meer gericht op de tweaker, die normaal gesproken een retail-bord van Asus, MSI oid koopt, en dan zijn die voltages eigenlijk altijd wel in te stellen.
Het punt is vooral dat dit geheugen veel verder reikt dan gewoon 'valueram'. Er is nu sinds kort wel 800 MHz valueram te krijgen, maar lange tijd was dit het exclusieve domein van deze 'overklokmodules'. Dit omdat men simpelweg geen modules volgens de JEDEC-specs kon maken, in redelijk volume.
Nu is het iets opgeschoven... 800 MHz is nu de grens van het 'valueram', en overklok-modules gaan tot de 1200-1300 MHz.
Afgezien daarvan zijn de timings van 'valueram' meestal in de trant van 5-5-5-15. Ook geheugen met timings van 4-4-4-12 of lager heeft meestal een hoger voltage nodig, omdat het simpelweg nog niet binnen de JEDEC-specs te maken is.

Maar op zich zijn die JEDEC-specs misschien ook wel erg krap. Mijn broer heeft een paar ultiem lage latency modules van Corsair van het eerste uur (675 MHz, 3-2-3-8 timings), en daar moet je standaard al 2.2v doorheen jagen. Hij jaagt er maar liefst 2.35v doorheen, en komt dan tot zo'n 750 MHz, en dat draait al zo'n jaar of 2 als een tierelier eigenlijk. Voor zijn Pentium D, die veel aan videobewerking doet, was dit ideaal, en destijds was er qua valueram weinig meer te krijgen dan 533 MHz met 5-5-5-15 timings oid.

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Testen kan je met memtest of met sisoft sandra.
Gewoon even met 2 modules erin en dan testen daarna 2 extra modules erin en je zult zien dat het enorm scheelt.
Het blijft gewoon in dual channel draaien maar doordat PAT uitgezet wordt in je chipset verlies je veel geheugen bandbreedte.
En welke applicatie verbuikt tegenwoordig meer dan 2Gb?

• maratropa
  • Niet online
Interessant dat PAT, nog niet eerder van gehoord.

Maar wel eens meerdere grote apps opengehad? Dan ga je echt makkelijk over de 2Gb heen.

Ik heb nu 4x1GB team in m'n p5b-deluxe lopen, op 401mhz, en sisoft geeft nu iets van 6660 qua geheugen bandbreedte. Wat zou dat met PAT aan zijn dan?
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 22:08:
Misschien moet je even je mond houden en kijken naar de specs van dat geheugen, zoals ik al zei.
whaha ik lach me rot :+

[ Voor 29% gewijzigd door maratropa op 26-06-2007 11:53 ]

specs

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Abbadon schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:19:
[...]

Goed. Ik heb lukraak de eerste de beste specs van zo'n overclock module bekeken, in dit geval Kingston HyperX (kwam bij mij het eerste op). En inderdaad op de site staat achter zo'n PC6400 DIMM 2.0v vermeld. Kijk ik vervolgens in de specsheets van deze DIMM dan staat daar gewoon weer 1.8v(!) én wordt er geschermd met JEDEC specs(!!). Echt, wat mij betreft is de onduidelijkheid welke de fabrikant geeft over zo'n DIMM gelijk aan de kwaliteit van zo'n DIMM. Wil je probleemloos geheugen hebben laat die zgn. overclock DIMM's achterwege. Naast dat je er teveel voor betaalt is het alleen maar onstabieler en meer incompatible. In mijn boekje heet dat regelrechte rotzooi. Ik ben met dit soort zaken behoorlijk rechtlijnig.
Dit is toch wel allemaal erg kort door de bocht. Zeker voor een moderator. Met name een opmerking als: "wat mij betreft is de onduidelijkheid welke de fabrikant geeft over zo'n DIMM gelijk aan de kwaliteit van zo'n DIMM." Er is namelijk helemaal geen onduidelijkheid. Kingston, als echte A-merk fabrikant, programmeert de SPD netjes volgens JEDEC. Dat wil o.a. zeggen dat het RAM moet kunnen booten op 1.8v. Op 5-5-5-15 timings, bij mijn HyperX. Het betreffende PC-6400 geheugen is echter successvol getest op 800Mhz, 4-4-4-12, en wordt dan ook als zodanig verkocht. En wat je "en er wordt geschermd met JEDEC specs" noemt, is feitelijk niets anders dan Kingston die gewoon heel duidelijk uitlegt waarom ze hun SPD niet direct op 2.0v zetten; en dat dat dus is om JEDEC compliant te blijven.

Bovendien heeft Kingston voor al hun HyperX geheugen een nette PDF online gezet, waarin keurig netjes, en even duidelijk, het waarom van de default SPD programering uitgelegd wordt; en wat je moet doen om je geheugen op de geadverteerde 800Mhz te laten draaien. Allemaal keurig volgens het boekje, en super duidelijk.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Kaasje123
Rico schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:00:
Testen kan je met memtest of met sisoft sandra.
Gewoon even met 2 modules erin en dan testen daarna 2 extra modules erin en je zult zien dat het enorm scheelt.
Het blijft gewoon in dual channel draaien maar doordat PAT uitgezet wordt in je chipset verlies je veel geheugen bandbreedte.
En welke applicatie verbuikt tegenwoordig meer dan 2Gb?
Ik heb heb op google gezocht naar wat pat is en ik heb artikelen gevonden daarover en in die artikelen hebben ze het maar over een prestatiewinst van 2 tot 5% Dat vind ik niet opwegen tegenover meer geheugen....

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Dit is 2Gb met PAT aan op een P5B 400FSB E6300 dus op 2800mhz

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rlinker/paton.jpg

Verwijderd

Wat is dan de achterliggende reden dat PAT bij 2x wel actief is en bij 4x niet?

• Kaasje123
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:25:
Wat is dan de achterliggende reden dat PAT bij 2x wel actief is en bij 4x niet?
Dat zou ik dan ook wel willen weten en daarnaast krijg ik dezelfde score van vista met 4 of 2 reepjes voor het geheugen en dat is een 5,9 en hoger gaat vista niet....

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

De chipset doet iets met de timings zodat de latency tussen cpu en geheugen lager is.
Dat kan hij bij 4 modules niet. Waarom weet ik ook niet....misschien teveel crosstalk??
Als ik een tool wist om het te forceren dat zou ik dat wel eens willen proberen.
Zal vanavond ook even een sisoft sandra draaien met 4 modules. Had ik gisteren geen tijd meer voor.

Verwijderd

Tja is het dan het waard om mijn 4x 1GB te gaan vervangen door 2x 2GB?

• maratropa
  • Niet online
Nou als je nooit boven die 2Gb zou uitkomen misschien... Maar zo snel je dat wel doet weegt meer ram duidelijk op tegen sneller ram. Want die 4Gb is ook niet "traag"..

specs

Verwijderd

Ik kom wel regelmatig boven de 2GB uit hoor.
Draai Vista x64 en doe regelmatig dingen in Photoshop en met Flight Simulator.

• maratropa
  • Niet online
Precies. En als je dan de boel nog een beetje overclocked...

specs

• Abbadon
Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2007 @ 23:44:
Oh, onstabiel is het zeker niet, het is echt wel goed getest, en mijn ervaring is dat je er vaak nog veel meer uit kunt persen dan wat de fabrikant opgeeft, dus het is best conservatief qua specs. Minder compatible... op zich wel, want er zijn vast borden waarbij voltages niet in te regelen zijn (waarschijnlijk standaard OEM-borden in Dells etc)... maar dit geheugen is toch meer gericht op de tweaker, die normaal gesproken een retail-bord van Asus, MSI oid koopt, en dan zijn die voltages eigenlijk altijd wel in te stellen.
Het punt is vooral dat dit geheugen veel verder reikt dan gewoon 'valueram'. Er is nu sinds kort wel 800 MHz valueram te krijgen, maar lange tijd was dit het exclusieve domein van deze 'overklokmodules'. Dit omdat men simpelweg geen modules volgens de JEDEC-specs kon maken, in redelijk volume.
Nu is het iets opgeschoven... 800 MHz is nu de grens van het 'valueram', en overklok-modules gaan tot de 1200-1300 MHz.
Afgezien daarvan zijn de timings van 'valueram' meestal in de trant van 5-5-5-15. Ook geheugen met timings van 4-4-4-12 of lager heeft meestal een hoger voltage nodig, omdat het simpelweg nog niet binnen de JEDEC-specs te maken is.

Maar op zich zijn die JEDEC-specs misschien ook wel erg krap. Mijn broer heeft een paar ultiem lage latency modules van Corsair van het eerste uur (675 MHz, 3-2-3-8 timings), en daar moet je standaard al 2.2v doorheen jagen. Hij jaagt er maar liefst 2.35v doorheen, en komt dan tot zo'n 750 MHz, en dat draait al zo'n jaar of 2 als een tierelier eigenlijk. Voor zijn Pentium D, die veel aan videobewerking doet, was dit ideaal, en destijds was er qua valueram weinig meer te krijgen dan 533 MHz met 5-5-5-15 timings oid.
Dat is allemaal wel zo maar ik reageer in de context van vier GB geheugen. Mijn ervaring is dat wanneer je alle DIMM sockets gaat voldrukken met grote DIMM's (minimaal 1GB modules) je de grenzen van menig moederbord en chipset benadert. Dan wil je geheugen dat compatible is en waarbij het niet 'verplicht' is de spanning omhoog te gooien. Met slechts twee DIMM's is dit allemaal veel minder een issue.

Ik persoonlijk vind geheugen het meest cruciale onderdeel van een computer; het is veel gevoeliger voor fouten dan de cpu en met vier grote DIMM's loopt het geheugensubsysteem bijna op z'n teentjes. Dan heb ik geen behoefte aan probleemverhogende factoren, temeer ik er niks mee opschiet. Een kloktik verschil in latency in praktisch verwaarloosbaar, het verschil tussen een CL van 4 en 5 stelt niks voor. In de 'old days' zette het verschil tussen CL2 en 3 (procentueel veel groter) meer zoden aan de dijk en dat was al praktisch niet waar te nemen. Tel daarbij op dat de huidige cpu's relatief gezien veel minder afhankelijk zijn van snel geheugen dan de cpu's van jaren geleden (o.a. door betere caching en brancheprediction maar ook door dualchannel interfaces van de geheugencontrollers) en het 'snelle' geheugen is minder zinvol geworden dan het eens was.

Je betaalt dus extra voor geheugen dat in de praktijk net zo snel is maar wel de kans op issues kan verhogen. Tja, noem het kort door de bocht maar ik vind dat een waardeloze situatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:47:
Volgens mij is het beter om je moederbord in te ruilen voor een bord met P35 chipset?
Ik denk dat je daarmee meer winst haalt, en qua kosten ben je misschien zelfs goedkoper uit?

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 12:55:
[...]

Dat is allemaal wel zo maar ik reageer in de context van vier GB geheugen. Mijn ervaring is dat wanneer je alle DIMM sockets gaat voldrukken met grote DIMM's (minimaal 1GB modules) je de grenzen van menig moederbord en chipset benadert. Dan wil je geheugen dat compatible is en waarbij het niet 'verplicht' is de spanning omhoog te gooien. Met slechts twee DIMM's is dit allemaal veel minder een issue.
Aan de andere kant vind ik juist dat een moederbord/chipset gewoon moet werken met 4 DIMMs, en je moet genoeg marge hebben om je geheugen ook 0.1v of 0.2v meer te geven.
Je betaalt dus extra voor geheugen dat in de praktijk net zo snel is maar wel de kans op issues kan verhogen. Tja, noem het kort door de bocht maar ik vind dat een waardeloze situatie.
Dat is dus niet zo, zoals ik al eerder zei. Tot voor kort kon je helemaal geen geheugen krijgen op 800 MHz dat op 1.8v werkte. Dit 'overklokgeheugen' was de enige manier om uberhaupt 800 MHz of hoger te halen (en in den beginne ging dat zelfs op voor 667 MHz geheugen). Nu gaat dat dus iig op voor alles boven de 800 MHz, daar heb je sowieso geen geheugen voor dat op 1.8v draait.
Je hebt dus gewoon de keus niet.
Maar als je met dit geheugen issues krijgt, dan zal het moederbord sowieso niet heel erg stabiel zijn. Volgens JEDEC specs moet je gewoon een afwijking van +/- 0.1v kunnen hebben, dus 1.9v is in principe nog op het randje. Een beetje kwaliteitsspul heeft natuurlijk wel wat meer marge dan 0.1v. Mijn broer draait al jaren met 4 modules van 512 mb op 2.35v en dat werkt ook prima, op een oud Asus bord met 975x chipset.
Ik verwacht dat ieder modern kwaliteitsbord dan iig zonder blikken of blozen met 4 modules op 1.9v of 2.0v kan draaien. Zo niet, dan kun je wel zeuren over het geheugen, maar eigenlijk is het vooral het gebrek aan kwaliteit van het moederbord dat het niet lekker draait... Het geheugen is juist uitermate stabiel, omdat het ook makkelijk op hogere voltages functioneert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2007 14:22 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:47:
Zou het bij 4x1gb houden. Ook een P35 chipset is niet nodig, ik heb 2, 3 en 4x1gb gedraaid met mijn P5B deluxe en Commando moederbord zonder problemen. Mix van Cellshock PC8000, gskill 2GBHZ en Team PC6400. Wel met 32 OS dus maar 3gb wordt gezien. Geen uren orthos in pic maar ik kan je verzekeren dat ik er weken stabiel mee heb kunnen werken op dezelfde settings. Pic is van Commando maar is niets meer dan een P5B met wat meer opties qua voltage.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/IMG_0087.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/comp.jpg

P5B dlx 3x1gb Cellshock & Gskill:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v636/loc_oc/3GB2001small.jpg

Commando 4x1gb Cellshock & Team:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/4x1gbblend.jpg

Verwijderd

P35 chipset? Heb net een P5B Deluxe bord, vind dat al meer dan zat. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:34:
P35 chipset? Heb net een P5B Deluxe bord, vind dat al meer dan zat. ;)
Ja, maar ik dacht dat je je geheugen wilde omwisselen omdat je dan PAT zou hebben (hoewel ik nog geen bron heb gezien die uitlegt wanneer PAT nou wel en niet werkt)...
Dus zei ik dat een P35-chipset waarschijnlijk meer winst qua geheugenperformance oplevert dan een 965 met PAT aan. P35 is namelijk een flink stuk sneller.

Verwijderd

Het komt er igenlijk op neer nadat ik 4 pagina's heb gelezen: dat je eigenlijk nog niks aan 4 gb werkgeheugen heb als je niks bijzonders met je pc doet 8)

• mmxmmx
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 03:02:
Het komt er igenlijk op neer nadat ik 4 pagina's heb gelezen: dat je eigenlijk nog niks aan 4 gb werkgeheugen heb als je niks bijzonders met je pc doet 8)
ddbruijn Heeft gelijk Ik heb zelf ff met een P35 asus bord gedraait maar daar werkte de sata 1 poort niet van en dus ging hij terug.
Maar met dat bord haalde ik 300 punten meer in 3dmark 2006 dan met mijn P5B-V bordje.

Ik ben wel erg blij met 4GB het is voor games erg goed en vooral als je de graphics in games hoger gaat zetten met betere textures en meer shadow en wat je allemaal nog meer kan doen.

Je ziet dan al snel dat zelfs een Asus 8800 GTX met 768mb geheugen tog nog het moederbord geheugen aanspreekt om al die graphics in uit te rekenenen of wat dan ook.

Helaas is dan een game als C&C 3 weer zo slecht geschreven dat het tog niet alles wil gebruiken en als nog met errors als deze over zijn nek gaat.
Maar ik weet zeker dat 4 GB nu en in de toekomst niet voor de patsers is en zeker weten gebruikt word.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.riksten/error2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.riksten/alweer.jpg

Verwijderd

ik heb 4 x 1gb in mijn p5 de luxe maar ik zie maar 1.5gb max terwijl everest wel 4gb ziet. wat kan hier het probleem van zijn ? wat ik ook doe ik blijf 1.5gb zien.

een bios update is iets wat ik dus nog niet / nooit gedaan heb en zou niet weten hoe dit te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 07:44 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ASUS-update installeren en (Beta) versie 12 van het BIOS downloaden en installeren lijkt me nu niet echt moeilijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

als je een floppydrive hebt wel ja :) en die heb ik dus niet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het kan simpeler onder Windows. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

vertel :) heb mijn oortjes gespitst

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Download eerst even de laatste BIOS-versie 8.00.12, (P5B-ASUS-Deluxe-1212) uitpakken en op Bureaublad zetten.

Download ASUS Update en installeer het programma.

Start het programma, kies update from file, kies P5B-ASUS-Deluxe-1212.rom en druk op start/next.

Daarna volgt een reboot, druk op F1 om het e.e.a. weer opnieuw in te stellen en klaar is Soulmaster. :)

E.e.a. op eigen risico. Soms kun je alleen vanaf een bepaalde BIOS-versie naar een hogere versie upgraden. Dat staat op de downloadpagina van de P5B Deluxe bij ASUS.

ARME AOW’er

• maratropa
  • Niet online
Of je kan ook flashen van een usb-unit. Flashen via windows vind ik altijd maar DOODENG

:)

specs

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Iets doodeng vinden is voor een Tweaker toch geen argument om iets niet te gebruiken? :)

Flashen, op welke manier dan ook, kan áltijd mis gaan. Deze methode lijkt mij te zijn gemaakt juist omdat er veel mis gaat met het flashen middels een FD of USB.

Ook een doorsneegebruiker met weinig kennis van hardware updaten kan op deze eenvoudige manier iets voor elkaar krijgen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:55:
Download eerst even de laatste BIOS-versie 8.00.12, (P5B-ASUS-Deluxe-1212) uitpakken en op Bureaublad zetten.

Download ASUS Update en installeer het programma.

Start het programma, kies update from file, kies P5B-ASUS-Deluxe-1212.rom en druk op start/next.

Daarna volgt een reboot, druk op F1 om het e.e.a. weer opnieuw in te stellen en klaar is Soulmaster. :)

E.e.a. op eigen risico. Soms kun je alleen vanaf een bepaalde BIOS-versie naar een hogere versie upgraden. Dat staat op de downloadpagina van de P5B Deluxe bij ASUS.
thnx mate. hier kan ik iets mee.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

maratropa schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:12:
Of je kan ook flashen van een usb-unit. Flashen via windows vind ik altijd maar DOODENG

:)
Als je Windows installatie niet stabiel is kan ik mij dat voorstellen. Verder zit er niet meer risico aan dan een floppy of i.d. En de Asus BIOS recovery functie (via CDROM) lost evt. foute flashes wel weer op.

Verwijderd

hmm dit is weer jammer. op geen van de 3 servers die hij bezoekt staat een update van de bios :( en mijn usb stick krijg ik niet als boot .

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hij staat wel gewoon op de website. Dus, zoals ik al zei, downloaden en upodaten from file. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

heb het gevonden. in de bios zelf blijkt een optie te zitten om de boel te flashen. het bestand downloaden even in de root van C; gezet en voila alles werkt als een zonnetje :) hij zit nu al het geheugen bij opstarten en in xp64 :)

iig thnx voor alle hulp
Pagina: 1 2 Laatste