Zoek eens op bij de fabrikant wat het voltage moet zijn.
Ik weet niet welk geheugen je precies hebt van Corsair... maar ik ik denk dit?
http://www.corsair.com/products/xms_pro.aspx
Als je dan bij die PC6400 kijkt van 5-5-5-15, staat daar in de specs dat het op 1.9v moet lopen (okee, misschien is 2.0v iets te veel, probeer eens of het op 1.9v ook loopt). Eigenlijk dus een kwestie van weten wat je koopt, even goed lezen. Maar veel mensen doen dit niet, want ze zijn zich niet bewust van het feit dat geheugen niet plug&play is.
Jij had het voltage niet aangepast, zodat het op 1.8v liep. Dat is dus te laag. Misschien dat je met 2 strips er net mee wegkomt... Maar met 4 strips heb je ten eerste een grotere kans dat er een zwakkere schakel bij zit, en ten tweede belast je ook de voeding meer, dus misschien dat het effectieve voltage nog wat verder omlaag zakt.
Je zat met 2 strips misschien net op het randje dat het wel stabiel bleef op 1.8v, en met 4 strips net niet.
Door het voltage te verhogen naar de specificaties van de fabrikant, werkt het gewoon goed.
Sterker nog, ik heb zelf 2x512 en 2x1 gb Kingston Valueram PC5300 5-5-5-15, wat ik op 2.0v ook makkelijk kan draaien op PC6400 4-4-4-12 zonder stabiliteitsproblemen. Jouw geheugen kan vast ook nog veel verder dan de officiele specs. Maar met 800 MHz of hoger is het wel vuistregel dat het voltage hoger is dan 1.8v, omdat het in feite overgeklokte en geselecteerde modules zijn (de mijne zijn overgeklokt en niet geselecteerd, maar werken ook wel).
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 25-06-2007 12:54
]