Ik heb net de Mirai 22" DML-522W100 binnen en aangezien ik nog geen gebruikerservaringen heb kunnen vinden hier zal ik mijn eerste indruk even neerpennen
Algemeen Na een 21" CRT wilde ik minimaal hetzelfde formaat lcd en dan in breedbeeld. Na een 20" widescreen te hebben getest kwam ik tot de conclusie dat dit toch te klein was voor mijn smaak. 24" vereist echter een flinke investering voor het scherm zelf én om de hardware up to date te houden i.v.m. spellen. Alsof er (speciaal voor mij!

) een nieuw product is ontwikkeld is er dan nu de 22" TFT, groter dan een een 20", maar zonder de net genoemde nadelen van een 24". Dit scherm heeft voor mij wel die 'wow

' factor maar niet die 'wow

' prijs.
Deze 22" Mirai is nu net leverbaar en voor een goede prijs. Aangezien de Samsung 225bw nog even op zich lijkt te laten wachten heb ik dit scherm aangeschaft.
Uiterlijk: De Mirai heeft een strak design met een slanke zilverkleurige bezel, geen knopjes of schreeuwerige icoontjes die de aandacht afleiden. Het powerlampje is groen van kleur en is (gelukkig!) onopvallend aanwezig. De voet is erg standaard, er zit alleen een tilt-functie in. Aan de achterzijde zitten een DVI en een VGA aansluiting samen met een standaard voedingsaansluiting en een 3,5mm audio-input, een Kensington lock en VESA aansluiting zijn ook aanwezig.
Bediening De vrij priegelige bedieningsknopjes zitten rechtsonderaan het scherm. Vreemd is dat ze een soort lag hebben, indrukken betekent niet dat er ook daadwerkelijk gelijk iets gebeurt in het menu. Soms moet je drie keer drukken om bijvoorbeeld het contrast een punt te wijzigen, soms is een keer voldoende. Het menu zelf kenmerkt zich door eenvoud, brightness/contrast/sharpness kunnen worden ingesteld, de kleuren (voorkeuze of user preference) en de osd functies. Ook is hier het volume van de interne speaker in te stellen maar deze is van zo'n ongelooflijk belabberde kwaliteit dat dat er wat mij betreft uit had gemogen. Een gemiddelde gsm pompt er nog een 3 keer zo hoog volume uit via z'n interne speaker, I kid you not..
Beeldkwaliteit Ik ben geen expert op dit gebied en heb nog geen programma's gedraaid om hier een objectief oordeel over te kunnen geven maar mijn persoonlijke visie is wellicht ook iets waard

.
Ik wist dat de Mirai een TN paneel heeft en was er daarom op voorbereid om niet van m'n stoel geblazen te worden door sprankelende kleuren die van het scherm af zouden spatten. Maar goed ook want de kleuren zijn weliswaar redelijk te noemen maar vergeleken met m'n vorige 21" Dell CRT en m'n HP F1723 tft niet een punt waar dit scherm op scoort. De zwartwaarden zijn wel prima en ik kon slechts een kleine hoeveelheid backlight bleeding onderscheiden bij donkere scènes. De standaardinstellingen zijn wel onvoldoende maar met een beetje tweaken is er een aanvaardbaar beeld te verkrijgen.
Kijkhoek De verticale kijkhoek valt mij mee, ik heb hiervoor enkele dagen een LG L204WT kunnen testen en deze scoorde hier naar mijn idee toch slechter. De horizontale kijkhoek is ook voldoende, al hebben witte vlakken vrij snel de neiging een beetje gelig te worden naarmate de inkijkhoek groter wordt.
Snelheid Het paneel is 5ms en dat geloof ik wel, met Call of Duty 2, GTA:SA en FS2004 heb ik geen enkele ghosting kunnen ontdekken, zeer goed speelbaar! Hierbij wil ik ook even opmerken dat ik deze spellen ook in niet native resoluties goed speelbaar vond.
Conclusie Als je een groot scherm zoekt voor een zeer scherpe prijs (en met 3 jaar on-site garantie) zou ik zeker even naar deze Mirai kijken. Wanneer beeldkwaliteit je ding is zou ik echter nog even verder kijken, TN panelen zijn daar gewoon niet de juiste keus voor denk ik.