Anoniem: 170298 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:23:
Sorry, aan volumeregeling kan ik je niet helpen.
Ik heb eigenlijk meer een vraag aan je, omdat het topic me een beetje door de war heeft gemaakt: je gebruikt deze kaart voor stereoweergave, toch? En dat bevalt?
Ik ben namelijk zelf op zoek naar een goede geluidskaart, in combinatie met mijn Luxman versterker, en 2 Canton speakers (kamer 1) en 2 B & W speakers. Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Creative Soundblaster Live! 5.1. en op zoek naar een kaart die mooi geluid geeft voor muziek. Games boeien mij niet.
Iemand een tip? EMU 0404 of Audiotrak Prodigy 7.1 of Auzentech X-Plosion 7.1 ? Nogmaals, tis voor stereo (waarom kijk ik uberhaupt naar 7.1? Geen idee).
Beste 'GAGF':
Ikzelf heb ook in twijfel gezeten, ik heb namelijk op dit moment een Marantz SR5400 receiver en twee Klipsch front zuil-luidsprekers. Ik merkte dat het geluid wat ik afspeel via mijn (mce)PC dof klonk, alsof de speakers het geluid niet los lieten. Ik kwam hierachter toen ik tijdelijk een Harmon Kardon dvd speler van een vriend leende. Dezelfde CD's klonken véél helderder dan via mijn onboard geluidskaart van mijn PC...
Ik heb toen het volgende topic gestart:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1157418
Later heb ik mij bij dit topic aangesloten en ben een hoop wijzer geworden.
Ik besloot voor een PERFECTE stereo weergave te gaan, home cinema geluid heb ik even aan de kant geschoven aangezien ik toch nog geen center en rear speakers heb. (en home cinema wil ik in de toekomst via een leuke hdmi dvd speler laten lopen)
De Digitaal-Analoog Converters die in de Emu kaarten zitten blijken na onderzoek gewoon het beste te zijn. Ik heb vandaag dan ook de proef op de som genomen en een Terratec Aureon 7.1 kaart van een vriend er tijdelijk ook ingestoken.
TEST:
- Standaard onboard 850 AC'97 kaart analoog aangesloten
- Terratec Aureon 7.1 zowel analoog als coaxiaal digitaal aangesloten
- Emu 0404 zowel analoog als coaxiaal digitaal aangesloten
- Harman Kardon DVD-5 dvd wisselaar coaxiaal digitaal aangesloten
Ik heb de kaarten puur op mijn gehoor in een juiste stereo positie beoordeeld, geen benchmarks oid...
Beluisterd met originele cd's van
- Sting - Sacred Love
- Phil Collins - Face Value
- Barry White - The Collection
- Live - Throwing Copper
- DHT - Listen To Your Heart (nummer driver's Seat)
- Alanis Morissette - Jagged Little Pill
Om mijn muzieksmaken een beetje kenbaar te maken
Onboard AC'97: Geluid klinkt vlak, de Klipsch speakers laten het geluid niet los, alsof de conussen het geluid niet mijn richting op kunnen duwen. Ook mis ik zowel wat hoog als laag.
Terratec Aureon:
Analoog: Geluid klinkt helderder, de kamer wordt beter met geluid gevuld, ik merk alleen aangezien ik getest heb op redelijke luide volumes dat het belangrijk was hoe je het mainvolume op de pc zette, te hard zorgt voor oversturing, dus half volume en rest via receiver.
Digitaal: Digitaal worden de Converters van de Marantz receiver gebruikt, ik heb de versterker dan ook op 'Source-Direct' gezet (hier kom ik straks met een vraag nog even op terug). Geluid klinkt goed, valt me wel op dat het geluid harder aankomt, dus op zelfde volume van receiver is volume harder. Ik vind het geluid echter 'Wollig' klinken, tis net alsof een loudness aanstaat, tis te warm, niet realistisch.
Emu 0404:
Analoog: Eerst een opmerking bij analoog, de analoge uitgangen van de emu kaart bestaan namelijk uit twee grote jack pluggen. Ik heb dus een goede kabel gekocht die verloopt van 6,3mm Jack naar Cinch, zoiets dus:
http://www.harrow.nl/cms/...9388bd490a6df8be59745.jpg
Ik merkte dat ik met deze kaart het main volume op mijn pc niet meer kan regelen, het heet nu ineens ook 'Monitor Out'. Vrij professioneel dus, mooi hoef ik me ook niet druk te maken over het mogelijk overstuurde volume zoals bij analoog terratec kaartje.
Het geluid klinkt nu echt goed! De speakers laten nu echt het geluid los en vuren het op mijn oren af, ik merk dat de beperkende factor nu ineens de kwaliteit van mijn vrij simpele Klisch Synergy F-1 vloerspeakers wordt!
Digitaal: Hmzzz moeilijk, het klinkt net zo goed als analoog, de kaart stuurt netjes natuurlijk 44.1Khz geluid uit, wordt niet zoals bij goedkope kaarten geresampled naar 48Khz.
Toch vindt ik analoog net ietsje beter denk ik, net iets zuiverder.
Kortom: De aaschaf van mijn Emu 0404 blijkt nog steeds een héle goede te zijn, ik ben erg tevreden over het geluid, over de verbetering tov de onboard kaart. Verder ben ik erg tevreden over de software. Er zitten twee cd's bij, eentje met drivers en eentje met mix software. Ik heb enkel de drivers geïnstalleerd. Hierbij enkel een progje Patchmix waarin je oa mastervolumes regelt. Dus geen rompslomp zoals bij Creative aan allemaal software die de muziek gaat vergallen!
Om terug te komen over dat 'Source-Direct', daar heb ik zelf nog een vraag over.
Mijn Marantz SR5400 receiver kan dus op Source Direct gezet worden, dit houd in dat het geluid wat binnen komt direct versterkt wordt en naar de speakers gaat. Geen DSP vindt plaats.
MAAR: Ik weet niet wat ik nou mooier vindt, als ik de Emu 0404 analoog aansluit en receiver op 'S-direct' zet merk ik dat het geluid uit het midden blijkt te komen, dit is audiofiel gezien natuurlijk goed toch? Als ik de 'S-direct' weer uit zet gaat de Receiver zich natuurlijk met het geluid bemoeien, ik merk dat de stemmen meer uit de richting van de twee speakers komen, maar het geluid is ineens wel weer wat voller, algeheel plaatje is beter, meer klank...
Wat is nou beter? En waarom gebeurd dit?
Hoop je wat geholpen te hebben!