Goede Geluidskaart advies

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:37
Het grote geluidskaarten topic

In dit topic kun je je ervaringen posten met geluidskaart die je reeds in bezit hebt. Je mag ook andere dingen posten die te maken hebben met geluidskwaliteit i.c.m. een computergeluidskaart.

Het topic begon met een vraag of iemand mij advies kon geven over een goede geluidskaart. Omdat er toch nog vrij veel mensen met hetzelfde probleem zaten leek het mij wel wat om de startpost te veranderen en hier een echt lopend topic van proberen te maken ;)

Afbeeldingslocatie: http://i199.photobucket.com/albums/aa182/annihilism/Tweakers%20GOT/tweakerstopic.jpg

Welke geluidskaart gebruik je?
Vertel wat over de geluidskaart die je op dit moment gebruikt en waarom hij je zo goed/slecht bevalt. Vertel ook wat over de combinatie van de geluidskaart met de apparatuur die er mee aanstuurd (versterkers, computerspeakers).

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een losse DAC (digitale audio converter) gebruikt i.c.m. met een goedkoop kaartje. Wat een slimme oplossing kan zijn voor mensen die niet veel geld aan de geluidskaart willen uitgeven maar toch goed geluid willen hebben op hun audio set.

Ook is het misschien handig te vertellen wat je betaald heb voor de geluidskaart, veel mensen weten nog niet precies wat ze zoeken en in welke prijsklasse.

Technische Specificaties
Aangezien hier een boel techneuten over het forum heen surfen willen er vast een boel weten wat de specificaties van het betreffende geluidskaartje.

Afbeeldingslocatie: http://i199.photobucket.com/albums/aa182/annihilism/Tweakers%20GOT/tweakerstopic.jpg

Merken
Er zijn een groot aantal merken actief in het land van de geluidskaarten, hier zijn er alvast een paar op een rijtje gezet:

Terratec
Creative
M-Audio
Club3d

[Lijst nog niet af, wordt later nog een keer aangepast met links etc. ;)]

Het plaatsen van plaatjes en links
Plaats een foto'tje of een link naar de betreffende geluidskaart. Je kunt gebruik maken van diensten zoals Photobucket om je eigen plaatjes op te hosten (www.photobucket.com)

Ik zal om de zoveel tijd de startpost aanvullen om alles wat duidelijker te maken ;)

Veel plezier met posten en het lezen van dit topic!

[ Voor 81% gewijzigd door Annihilism op 19-09-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Zelf heb ik de X-FI Xtreme Music 7.1 Retail, vind het een geweldige geluidskaart. Voor gamen, maar ook voor muziekweergave. Kost iets meer dan 100 euro, maar dan heb je m.i. wel iets moois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Volgens mij zweren musicanten bij M-Audio & generieke gebruikers (waaronder gamers) bij Audigy geluidskaarten.

Ik heb zelf een Audigy 2 ZS en ben er erg tevreden over :)
Lees: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2626

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-04 17:52
kijk eens op auzentech.com
audiofielen geluids kaarten met een mooie prijs

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 21:48
de x-fi xtreme music is bij alternate 99 euro.

ik heb hem ook en ben er ook erg tevreden over (wel jammer dat ik de audio aansluitingen op de voorkant van mijn behuizing niet kan aansluiten).
zover ik weet is deze geluidskaart (en de duurdere versies ervan) de beste geluidskaart die er tekrijgen is.
oh ja nog 1 nadeel:
ik vind het vervelend dat je "moet" switchen tussen entertainment en game-modus om mooi geluid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 16:17
Ik heb 3 maanden terug in exact dezelfde situatie gezeten als jij nu zit, en wellicht vind je mijn ervaringen dan ook interessant. Bovendien lijkt mijn apparatuur sterk op die van jouw.

Voor mijn laptop had ik altijd een externe geluidskaart, welke toch van wel redelijke kwaliteit was, een Creative soundblaster mp3+. Deze ben ik na aanschaf van een desktop pc gewoon blijven gebruiken op de desktop computer (overigens ook met een asus a8n). Dit alles had ik ook aangesloten op een Marantz Pm-7200 met Vifa filligran speakers (zelfbouw). Na een tijd met die externe geluidskaart begon ik toch te verlangen naar een betere interne geluidskaart, vooral vanwege low-latency ASIO combitabiliteit, en ik wilde kijken of ik nog wat kon winnen op stereo gebied. En zo kwam ik ook al snel op de Envy chipsets uit.

Van creative wilde ik weg blijven omdat de drivers mij veel te veel onnuttige features bevatten, en dus geheugen vreten. Geluids kwaliteit van creative zal echter zeker ook op het niveau van andere merken zijn. Creative heeft als voordeel dat het met alle games fatsoenlijk werkt, en andere merken vaak toch een wat grotere kans hebben op problemen.

Uiteindelijk zul je met geen van de genoemde merken (Terratec, Creative, M-audio) een echte miskoop doen. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Audiotrak Prodigy 7.1LT, redelijk wat in-outs en een handige, doch compacte driver interface.

Daarvan heb ik zeker geen spijt, geluidskwaliteit is nog wat beter dan mijn externe kaart, vooral in het uiterste laag en hoog merkte ik nog wat vooruitgang. Algehele kwaliteit is nu dus ongeveer gelijk aan mijn cd-speler een marantz cd-5400. Met games ondervond ik in eerste instantie wat kleine problemen maar die zijn met de laatste drivers allemaal opgelost. Al met al zeker een kaart om te overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedsmile op 19-09-2006 12:59 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Dutchzilla schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:48:
kijk eens op auzentech.com
audiofielen geluids kaarten met een mooie prijs
* Anoniem: 100386 is eensch met JunkieVirus:

@TS:
Gewoon niet luisteren naar de Creative fanboys. Creative geluidskaarten zijn niet bekend wegens hun "uitstekende" geluidskwaliteit, want daarvoor halen die geluidskaarten te veel trucjes uit met de geluidsstroom (meestal verpakt in prima marketing-bull als "Cristallizer"). Daarnaast zijn er op diverse forums e.d. erg vaak meldingen te lezen die met slechte driverondersteuning te maken hebben.

Als je een goed geluidskaart wil neem dan bijvoorbeeld de Auzentech zoals JunkieVirus zegt. Of zoek een leuke kaart met idd. een Envy24 erop, en elimineer zoveel mogelijk interferentie (dor e.a. digitaal aan te sluiten onder andere).

Maar geen Creative ...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 19-09-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 14:55
Speedsmile schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:56:
Uiteindelijk zul je met geen van de genoemde merken (Terratec, Creative, M-audio) een echte miskoop doen. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Audiotrak Prodigy 7.1LT, redelijk wat in-outs en een handige, doch compacte driver interface.
Waar heb je deze kaart gekoch? en wat heb je er voor betaald?

kan hem nl. niet vinden in de pricewatch

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Bedankt voor de vele reacties die jullie mij al gegen hebben. Ik heb al een aantal van de geluidskaarten die jullie mij adviseren bekeken.

Zo heb ik al wat reviews gelezen van de Auzentech kaartjes, en lijken mij deze zeer interessant!
http://www.elitebastards....d=28&limit=1&limitstart=3

Volgens mij valt die Audiotrak in het rijtje van de M-Audio Revolution en de Terratec Aureon kaarten, en lijkt mij dus ook wel wat.
http://www.guru3d.com/article/sound/105/9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
@ G_M_C Ik snap wat je bedoelt, ik heb er zelf ook altijd een hekel aan als het geluid door allerlei truukjes wordt aangepast. meestal zorgt dit alleen maar voor vervorming en hier heb ik een gigantisch hekel aan. Hoewel mijn laptop kaart een goed geluid geeft weet ik dat hij idd veel softwarematige verbetering toepast aan het geluid (zoals het veranderen van het geluid zodra een koptelefoon wordt aangesloten.

Heeft iemand trouwens ervaring met die Auzentech kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Emu (professionele afdeling van Creative) heeft erg mooie kaarten voor relatief weinig geld, namelijk de 0404 en de 1212M. De 0404 is het basismodel, geen overbodige toeters en bellen, gewoon goede kwaliteit. De 1212M is iets duurder, maar ook gelijk een stuk kwalitatiever. Is vooral gericht op recording en producing, maar heeft ook erg goede afspeelkwaliteit. Te koop voor 149 euro bij Feedback. :)

Heb zelf de 1212M, gekoppeld aan een NAD C370 met twee Infinity Delta 60's. Wat een verademing t.o.v. de Audigy die ik hiervoor had, het geluid is veel zuiverder en helderder. Voor mij nooit meer iets minders dan dit. :)

[ Voor 34% gewijzigd door TimMer op 19-09-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 17:06

Gamo

Research Before You Buy

Als je goede ondersteuning in games zoekt én goede stereo, dan is het toch meteen de Creative? De meeste recente games hebben de EAX functie, iets van Environmental nog iets wat het gevoel in-game moet versterken. En ik denk niet dat een ander merk de EAX functionaliteit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Volgens mij ben je niet echt gebrand op een specifiek merk of een specifieke feature, of de allternieuwste technologie.

Ik weet niet of het een tweedehands mag zijn, maar ik heb vorige week een M-Audio Revolution 7.1 gekocht voor 50 euro, deze (en vergelijkbare) zijn redelijk goed op V&A/marktplaats te vinden, en als je een lijstje maakt met kaarten die je zou willen hebben heb je er zo eentje gevonden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Ik ben inderdaad niet echt gebrand op een bepaald merk, het gaat mij echt puur om de geluidskwaliteit. Ik hoef niet de nieuwste EAX Effecten, ik vind een goede stereo weergave veel beter, en dat schijnt nog wel eens mis te zijn bij bepaalde 7.1 geluidskaarten (door vervorming door softwarematige ingrepen etc).

Er is niets wat ik lelijker vind als geluid wat niet natuurlijk is maar vervormd is door allerlei 3d en surround effecten (tenzij het natuurlijk standaard 5.1 is zoals bij dvds etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Annihilism schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:42:
Ik ben inderdaad niet echt gebrand op een bepaald merk, het gaat mij echt puur om de geluidskwaliteit. Ik hoef niet de nieuwste EAX Effecten, ik vind een goede stereo weergave veel beter, en dat schijnt nog wel eens mis te zijn bij bepaalde 7.1 geluidskaarten (door vervorming door softwarematige ingrepen etc).

Er is niets wat ik lelijker vind als geluid wat niet natuurlijk is maar vervormd is door allerlei 3d en surround effecten (tenzij het natuurlijk standaard 5.1 is zoals bij dvds etc.)
Dan moet je bij Emu zijn, die heeft dat soort kunstmatige fratsen niet. Alles is professioneel, er is ook hardwarematige support voor bepaalde effecten.

Dit is het controlepaneel van de Emu-kaarten, Patchmix DSP:

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20040405/dal13.jpg
Alles is instelbaar, niks is kunstmatig en het is erg flexibel voor eventuele toekomstige bezigheden, mocht je je willen gaan bezighouden met opnames of produceren. De duurdere kaarten hebben uiteraard meer mogelijkheden dan de goedkopere, zit voornamelijk in de in- en outputs. Maar de mogelijkheden van de duurdere modellen heb je niet nodig voor gewoon gebruik zoals games en muziek. :)

[ Voor 9% gewijzigd door TimMer op 19-09-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat ik de Analoge uitgang ga gebruiken van de geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Ok, ik heb alvast even wat voor mezelf op een rijtje gezet. Tot dusver lijken deze geluidskaarten mij het aantrekkelijkst (van hoog naar laag):

- Auzentech X-Plosion 7.1
- Audiotrack Prodigy 7.1 (vanwege zeer lovende reviews)
- Creative 1212m
- Terratec Aureon 7.1 PCI / M-Audio Revolution 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Mannes schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:18:
[...]

Waar heb je deze kaart gekoch? en wat heb je er voor betaald?

kan hem nl. niet vinden in de pricewatch
Klopt, staat er niet bij, maar ik heb hem gehaald bij cybergate http://www.cybergate.nl, laat je overigens niet ontmoedigen door de wat knullig aandoende website, prima service daar, en hebben ook ervaring met pro-audio, en de audiotrak kost daar 95 euro.
Annihilism schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:19:

....

Volgens mij valt die Audiotrak in het rijtje van de M-Audio Revolution en de Terratec Aureon kaarten, en lijkt mij dus ook wel wat.
http://www.guru3d.com/article/sound/105/9/
Dat klopt inderdaad, de kaarten zijn allemaal grofweg opdezelfde manier opgebouwd daar ze opdezelfde chip zijn gebaseerd. (de audiotrak op een iets nieuwere versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
TimMer schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:49:
[...]

Dan moet je bij Emu zijn, die heeft dat soort kunstmatige fratsen niet. Alles is professioneel, er is ook hardwarematige support voor bepaalde effecten.

Dit is het controlepaneel van de Emu-kaarten, Patchmix DSP:

[afbeelding]
Alles is instelbaar, niks is kunstmatig en het is erg flexibel voor eventuele toekomstige bezigheden, mocht je je willen gaan bezighouden met opnames of produceren. De duurdere kaarten hebben uiteraard meer mogelijkheden dan de goedkopere, zit voornamelijk in de in- en outputs. Maar de mogelijkheden van de duurdere modellen heb je niet nodig voor gewoon gebruik zoals games en muziek. :)
De audiotrak heeft inderdaad ook zoeits, alleen in een ietwat compactere vorm, en bij alle kaarten zijn overbodige effecten wel uit te zetten, zelfs bij creative. Toch vind ik het ook beter als die er op de eerste plaats al niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Annihilism schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:17:
Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat ik de Analoge uitgang ga gebruiken van de geluidskaart.
Wat ik ook wel een interessante vraag vind: waarom een 7.1 kaart kopen als je hem toch aan een stereoversterker gaat hangen?
Speedsmile schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:46:
[...]

De audiotrak heeft inderdaad ook zoeits, alleen in een ietwat compactere vorm, en bij alle kaarten zijn overbodige effecten wel uit te zetten, zelfs bij creative. Toch vind ik het ook beter als die er op de eerste plaats al niet in zitten.
Bij de Emu's zitten die er dus in de eerste plaats al niet. Je kunt ze instellen, alleen standaard staat hij op kale stand, zonder enige vorm van effecten of processors.

[ Voor 43% gewijzigd door TimMer op 19-09-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
TimMer schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:48:
[...]

Wat ik ook wel een interessante vraag vind: waarom een 7.1 kaart kopen als je hem toch aan een stereoversterker gaat hangen?

[...]

Bij de Emu's zitten die er dus in de eerste plaats al niet. Je kunt ze instellen, alleen standaard staat hij op kale stand, zonder enige vorm van effecten of processors.
Haha, oke maar zo bedoelde ik het niet helemaal, ik bedoelde eigenlijk dat die optie er gewoon niet hoort te zijn O-), maar gezien de gebruikte chips de functies wel hebben, zouden de fabrikanten wel gek zijn om het niet te implementeren in de drivers ---> extra features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 12:55

|sWORDs|

vSphere/ESXi

En waarom ga je de dacs van een 100 euro geluidskaart gebruiken? Ga dan voor digitaal, of koop een kaart met echte dacs. Ik heb er hier nog wel eentje liggen.
Dit is wel een leuke test: Audigy2,M-audio, Terratec en Audiotrack worden allemaal aangehaald. Net als een kaart met echte dacs, Lynxtwo-B. (Test van alleen de Lynxtwo)

Ik zou dus of een een nieuwe kaart met een Via Envy24HT chip halen (en dan de goedkoopste die je kunt vinden) en digitaal aansluiten, of een tweedehandse kaart met goede dacs analoog aansluiten.

Edit:
Ik zie net dat je versterker geen digitale ingang heeft. Dacs zijn dus zeer belangrijk en ik zou dus kijken of je echt wel zo'n klein budget zou gebruiken, maar met een versterker uit die prijsklasse maakt het eigenlijk niet zo veel uit.

[ Voor 86% gewijzigd door |sWORDs| op 19-09-2006 17:39 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Speedsmile schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:09:
[...]

Haha, oke maar zo bedoelde ik het niet helemaal, ik bedoelde eigenlijk dat die optie er gewoon niet hoort te zijn O-), maar gezien de gebruikte chips de functies wel hebben, zouden de fabrikanten wel gek zijn om het niet te implementeren in de drivers ---> extra features
Er is wel een verschil tussen een bassboostknop op een geluidskaart van Trust en de >optionele< FX-sectie van een Emu-kaart dacht ik zo... ;)
sWORDs schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:15:
En waarom ga je de dacs van een 100 euro geluidskaart gebruiken? Ga dan voor digitaal, of koop een kaart met echte dacs.
Zoals de Emu 1212M dus. Een paar quotes:
Mastering grade 24-bit/192kHz converters - the same A/D converters used in Digidesign's flagship ProTools HD 192 I/O Interface delivering an amazing 120dB signal-to-noise ratio
De Digidesign Protools HD 192 is de industriestandaard in de recording industrie, dus de kwaliteit kun je wel op je vingers natellen.
Top kwaliteit geluidskaart met 2 in/uit, ADAT in/uit, digitaal in/uit, midi in/uit en diverse sync mogelijkheden. Door gebruik van zeer hoogwaardige AD/DA converters kan de 1212m zich meten met de beste. Ideaal voor o.a. mastering toepassingen en hoogwaardige stereo opnames.
Het is niet voor niets dat een hoop producers deze kaart ook gebruiken. De 0404 is leuk, maar de 1212M heeft exact dezelfde DAC's als de 1616M en 1820M, modellen die honderden euro's duurder zijn. Een berg kwaliteit voor relatief weinig geld dus.

Nog een review van de 1212M van Musician's Friend en dan vind ik het wel weer mooi geweest, dan heb je wel genoeg vergelijkingsmateriaal. :)

[ Voor 16% gewijzigd door TimMer op 19-09-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
@Swords

Het is dus ook de bedoeling dat ik van On-Board naar beter ga, en zoals ik in de startpost heb aangegeven klonk de Audigy 2 van mijn laptop al veel beter.

[ Voor 74% gewijzigd door Annihilism op 19-09-2006 18:56 . Reden: geen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Het hoeft van mij dus ook geen 7.1 te zijn maar gewoon iets met een goede geluidskwaliteit. ik heb in de startpost neer gezet wat ik aan de kaart eis en dat is dus niet per se 7.1. Ook heb ik er bij gezet dat ik voornamlijk een goede stereoweergave wil hebben. En wat voor kaarten adviseer jij me dan als ik vragen mag?

Het budget van 100 euro mag zolang er een argument bij is overschreden worden (staat ook aangegeven in de startpost)

edit:
@ Swords

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Annihilism schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 18:50:
Het hoeft van mij dus ook geen 7.1 te zijn maar gewoon iets met een goede geluidskwaliteit. ik heb in de startpost neer gezet wat ik aan de kaart eis en dat is dus niet per se 7.1. Ook heb ik er bij gezet dat ik voornamlijk een goede stereoweergave wil hebben.
Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat als zowel een 7.1 kaart als een stereokaart 100 euro kosten dat de stereokaart logischerwijs dan van betere kwaliteit is? Daarom zeg ik: focus je dan gewoon op stereokaarten en schrap gelijk de surroundkaarten van je lijstje. :)

[ Voor 17% gewijzigd door TimMer op 19-09-2006 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Ok, zo komen we dus bij het volgende :P

Ik ben dus waarschijnlijk op zoek naar een stereogeluidskaart met goeie dacs. Nou wil ik de prijsklasse wel rond de 100 euro houden (duurder mag, maar wel met goeie reden). Nou vind ik die lynx van 1300 euro wel heel erg overdreven, dan kan ik net zo goed een nieuwe versterker met een digitale ingang kopen. (wat ik dus niet van plan ben)

Nou zit ik dus te kijken naar:
Creative 1212m
M-Audio Audiophile2496

Ik ben dus op zoek gegaan naar stereo geluidskaarten en ben de M-Audio Audiophile 2496 tegen het lijf gelopen. Weet iemand mij meer te vertellen over deze kaart?
http://www.m-audio.com/pr.../Audiophile2496-main.html

En trouwens iederen die op dit topic gereageerd heeft tot nu toe nog hardstikke bedankt, het zijn nog allemaal nuttige reacties.

[ Voor 16% gewijzigd door Annihilism op 19-09-2006 19:11 . Reden: toevoegen informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Annihilism schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 19:05:
Ok, zo komen we dus bij het volgende :P

Ik ben dus waarschijnlijk op zoek naar een stereogeluidskaart met goeie dacs. Nou wil ik de prijsklasse wel rond de 100 euro houden (duurder mag, maar wel met goeie reden). Nou vind ik die lynx van 1300 euro wel heel erg overdreven, dan kan ik net zo goed een nieuwe versterker met een digitale ingang kopen. (wat ik dus niet van plan ben)
Ik weet ook wel heel zeker dat een geluidskaart van 1300 euro niet in verhouding staat tot een stereoset zoals die van jou en mij. ;)
Nou zit ik dus te kijken naar:
Creative 1212m
M-Audio delta/audiophile series??
Deze passen ook in het rijtje:
ESI Maya 44
ESI Juli@
En trouwens iederen die op dit topic gereageerd heeft tot nu toe nog hardstikke bedankt, het zijn nog allemaal nuttige reacties.
Dat komt inderdaad niet vaak voor hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53287

Sorrry voor de onderbreking ;)

Maar ik heb eerder een topic geopend: standalone receiver/dvd vs htpc

Hierin werd ik voor gek verklaard omdat ik 2 eindversterkers (http://www.rotel.com/products/specs/rb1070.htm) direct op een geluidskaart wilde aansluiten zonder voorversterker er tussen.

Deze geluidskaart moet komen in mijn HTPC die voornamelijk voor audio cd's en tv kijken wordt gebruikt.

Heeft de M-Audio Audiophile2496 betere dac's dan bijv. de harman/kardon avr2550 die ik nu heb?
En gaat dit écht goed geluid opleveren?

Beter dan de DVD25 / AVR2550 combinatie die ik nu optisch heb aangesloten?
Dat ik terug ga van 5.1 naar stereo maakt mij niet uit, als het maar goede geluidskwaliteid op levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ook ik heb met de antwoorden/adviezen van alle personen in dit topic nuttige info opgedaan aangezien ik in hetzelfde schuitje zit: ook ik zoek nog steeds een juiste geluidskaart voor mijn audioset.
Zie mijn topic waarin dit ook besproken is: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1157418/

Ik heb echter nog één vraagje die een beetje samenhangt met de vraag van 'RSCosworth':

Ik heb een Marantz SR5400 A/V receiver (http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2496) en twee Klipsch F-1 vloerspeakers (http://www.klipsch.com/products/details/f-1.aspx). Nu staat de Marantz analoog op mijn AC'97 kaartje wat een K*T kwali met zich meebrengt.

Hoe goed zijn de DAC's van de Marantz SR5400???
IVM als ik de AudioTrack Prodigy (http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm) aan wil schaffen. Kan ik deze het beste Analoog of Digitaal aansluiten?
(want ik begrijp toch goed dat als ik 't kaartje digitaal aansluit de DAC's van de Marantz worden benut en analoog de DAC's van de AudioTrack?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
aramdin schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:47:
Volgens mij zweren musicanten bij M-Audio & generieke gebruikers (waaronder gamers) bij Audigy geluidskaarten.

Ik heb zelf een Audigy 2 ZS en ben er erg tevreden over :)
Lees: http://tweakers.net/productsurvey/survey/2626
^^
heb er ook een, kwam van een SB live 5.1 af... dit is echt WAUW in games!
En de prijs is ook erg lekker... kan je het bijna niet voor laten ;)

• TimMer
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:36:
[...]

^^
heb er ook een, kwam van een SB live 5.1 af... dit is echt WAUW in games!
En de prijs is ook erg lekker... kan je het bijna niet voor laten ;)
Er is een aardig verschil tussen een simpel Audigy-kaartje en professionele geluidskaarten. Ik spreek uit ervaring, aangezien mijn vorige geluidskaart een Audigy was. Niet vergelijkbaar dus. :)

• Allewijn
  • Niet online
Ook ik heb mijn oog nu laten vallen op professionelere geluidskaarten die in mijn regio te koop zijn: (http://www.feedback.nl/?id=26&a=177)

Ik heb alleen nog een vraag erover: Ik wil zo'n kaart voor voornamelijk stereo geluid over mijn Marantz SR5400 receiver en Klipsch vloerspeakers. Maar: Ik zou dvd films, die ik via mijn pc speel toch ook wel in 5.1 willen horen, als ik zo'n kaart digitaal coaxiaal op mijn Marantz aansluit krijgt mijn receiver dan DD 5.1 binnen?
Of zijn dit echt enkel 'stereo' 2 kanaals geluidskaarten?

Ik wil er +/- 100 euro voor uitgeven, in aanmerking komen:WELKE in mijn geval het beste aan te schaffen?
Hopend op een snel advies, ga ik hem morgen halen en stel jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Ik zit ook met een vergelijkbaar probleem.

I was eigenlijk van plan een intel 945g Chipset te nemen, met optische, en digitale coax uitgang, en die aan te sluiten op mijn marantz SR4300.

Maakt bij een digitaal signaal de kwaliteit van de geluidskaart uit? of ligt het vooral aan de reciever?

Punt 2 is, dat ik Linux gebruik.
Maakt voor de kwaliteit van het geluid uit wat de kwaliteit van de chip/kaart is, of hangt het sterk af van de driver?

Ik weet dat creative geen linux drivers heeft, maar als het niet veel uit maakt, doet het er ook niet toe.

Wat even belangrijk is, I hoef geen effecten over mijn geluid (EQ, echo's etc), maar als DTS het doet bij het afspelen van een film zou leuk zijn.

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:37:

Ik wil er +/- 100 euro voor uitgeven, in aanmerking komen:WELKE in mijn geval het beste aan te schaffen?
Hopend op een snel advies, ga ik hem morgen halen en stel jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
Nogmaals: Iemand een advies omtrent de keuze uit deze 3? (en wie kan mij vertellen of ze dus niet enkel stereo maar ook 5.1 uitsturen die mijn A/V receiver dan kom omzetten?)

• TimMer
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:44:
[...]

Nogmaals: Iemand een advies omtrent de keuze uit deze 3? (en wie kan mij vertellen of ze dus niet enkel stereo maar ook 5.1 uitsturen die mijn A/V receiver dan kom omzetten?)
Alledrie ondersteunen ze "AC3/Dolby Digital/DTS throughput to external decoder". Dus dat vraagstuk is opgelost.

De Audiophile 2496 gaat volgens mij maar tot 96kHz bandbreedte, terwijl de Maya 44 en de 0404 tot 192kHz gaan, misschien nog een interessant punt? Er is voor zover ik kan lezen geen kwaliteitsverschil tussen die twee, dus het enige waar je op kunt selecteren zijn de in- en uitgangen. Jouw SR5400 heeft zowel digitale coaxiale ingangen als een S/Pdif-ingang, dus het maakt weinig uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/archive//e_sr5400_bck.gif

[ Voor 124% gewijzigd door TimMer op 21-09-2006 00:32 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Allewijn schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:44:
[...]

De maya valt af:
The card is of little use for high-quality analog stereo playback (auditory quality noticeable yields to Prodigy7.1, Audigy2, etc.)

• Speedsmile
Allewijn schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:33:

..................
<knip>

Hoe goed zijn de DAC's van de Marantz SR5400???
IVM als ik de AudioTrack Prodigy (http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm) aan wil schaffen. Kan ik deze het beste Analoog of Digitaal aansluiten?
(want ik begrijp toch goed dat als ik 't kaartje digitaal aansluit de DAC's van de Marantz worden benut en analoog de DAC's van de AudioTrack?)
Daar heb je inderdaad gelijk in, je zou het zelf even uit kunnen zoeken door de specs van de gebruikte dacs op te zoeken, en vervolgens de beste eruit te kiezen, waaruit digitaal/analoog volgt. En anders kun je natuurlijk gewoon luisteren, ik betwijfel echter of je veel verschil zult horen, dingen als opname kwalitiet cd/mp3, akoestiek en plaatsing van speakers hebben veel meer invloed in de prijsklasse waar we het over hebben.

En nog even over het 7.1/stereo verhaal, voor hetzelfde geld zal logischerwijs de stereo kaart beter zijn, maar ik betwijfel wederom of het verschil zo sterk hoorbaar zal zijn. Voor mij was de ondersteuning in games van de audiotrak toch wel belangrijk, alhoewel ik geen fervent gamer ben. Ik wilde gewoon een high-quality all-round kaart, daarom was goede ASIO support ook belangrijk. Als je echter totaal geen interesse in gamen hebt zullen de e-mu en maya kaarten natuurlijk beter zijn.

En ik moet zeggen dat dit een behoorlijk nuttig topic begint te worden, met een mooi overzicht van kwalitatief uitstekende kaarten. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Speedsmile op 21-09-2006 11:40 ]

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58
Interessant topic. Mijn toevoeging: je kan een Terratec Aureon Space 7.1 via een BIOS tooltje omzetten naar een Audiotrak Prodigy 7.1. Je kunt ook terugflashen trouwens. Ik heb mijn Terratec zelf geflashed naar een Aduitrak omdat de drivers wat aardiger zijn met games alhoewel de nieuwe drivers van de Terratec naar mijn mening wel toereikend zijn voor de gemiddelde gamer.

Anoniem: 64755

Iemand een idee waar ik de Auzentech 7.1 kan kopen? Ik heb zelf nu de terratec 7.1 met toslink aangesloten op mijn harman/kardon 7.1 receiver. Op zich komt er best leuk geluid vanaf maar toch denk ik dat die Auzentech 7.1 beter zal klinken op mijn driade speakers..

• Allewijn
  • Niet online
sWORDs schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:31:
[...]

De maya valt af:
The card is of little use for high-quality analog stereo playback (auditory quality noticeable yields to Prodigy7.1, Audigy2, etc.)
Ten eerste weer bedankt allemaal! Dit vergemakkelijkt mijn keuze zeer!
De M-Audio Audiophile2496 valt dus af, aangezien die idd maar tot 96Khz gaat.
Maar het stukje wat sWORDs schrijft snap ik niet helemaal, waarom valt die Maya nou af? Waar komt dit stukje tekst vandaan?

Die MAYA44, die heeft 4-channel analog out....:

1) Connector Type: 4 Channel analog line outputs
- * 1/4" TRS(stereo) jack
- 2) Peak level: +6dBV @ 0dBFS
- 3) Attenuation: -48dB ~ +0dB(1dB step size)
- 4) Impedance: 33 Ohm(line out 1 and 2), 0 Ohm(line out 3
- and 4, H.P. out)
- 4. MIC Preamp
- 1) Mic Preamp Gain : +21dB
- 2) Peak level : 0dBFS @ 246mV
- 3) +48V phantom power supply
- 4) Impedance : 3K ohm
- 5. Headphone Amplifier

Afbeeldingslocatie: http://www.esi-pro.com/upload/product/MAYA44-2-B.jpg

Als ik hier 2 stereo rotel eindversterkers aan hang (eventueel met een 4 kanaals voorversterker),
Afbeeldingslocatie: http://www.rotel.com/products/images/rb-1070.jpg
heb ik dan surround geluid bij DVD's?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Anoniem: 53287 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:04:
Die MAYA44, die heeft 4-channel analog out....:

1) Connector Type: 4 Channel analog line outputs
- * 1/4" TRS(stereo) jack
- 2) Peak level: +6dBV @ 0dBFS
- 3) Attenuation: -48dB ~ +0dB(1dB step size)
- 4) Impedance: 33 Ohm(line out 1 and 2), 0 Ohm(line out 3
- and 4, H.P. out)
- 4. MIC Preamp
- 1) Mic Preamp Gain : +21dB
- 2) Peak level : 0dBFS @ 246mV
- 3) +48V phantom power supply
- 4) Impedance : 3K ohm
- 5. Headphone Amplifier

[afbeelding]

Als ik hier 2 stereo rotel eindversterkers aan hang (eventueel met een 4 kanaals voorversterker),
[afbeelding]
heb ik dan surround geluid bij DVD's?
8)7

Waarom zou je een kaart met slechte dacs analoog aan twee van die versterkers hangen voor multi channel? Koop een Denon 4306 voor 1585 euro en hang deze digitaal aan een 100 euro geluidskaartje, ben je goedkoper uit, heb je beter geluid en echt (5.1 of 7.1) multi channel. Deze versterker verslaat keer op keer versterkers die tot 1000 euro duurder zijn en geeft je nog veel meer mogelijkheden ook nog.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 21-09-2006 22:51 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Allewijn schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:54:
[...]

Ten eerste weer bedankt allemaal! Dit vergemakkelijkt mijn keuze zeer!
De M-Audio Audiophile2496 valt dus af, aangezien die idd maar tot 96Khz gaat.
Maar het stukje wat sWORDs schrijft snap ik niet helemaal, waarom valt die Maya nou af? Waar komt dit stukje tekst vandaan?
Van de enige site met echt goede geluidskaart testen, digitlife.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 21-09-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dankjewel 'sWORDs' voor de link naar de review van de Maya kaart.
Ik heb het Engelse verhaal echter doorgelezen maar snap nog steeds niet waarom deze dus af zo vallen ten opzichte van de Emu 0404 kaart?
Licht hoogstwaarschijnlijk aan een kennelijk gebrek van mijn (technische) Engels, maar wat heeft deze Maya nou niet/slechter als de Emu?

Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Allewijn schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:37:
Dankjewel 'sWORDs' voor de link naar de review van de Maya kaart.
Ik heb het Engelse verhaal echter doorgelezen maar snap nog steeds niet waarom deze dus af zo vallen ten opzichte van de Emu 0404 kaart?
Licht hoogstwaarschijnlijk aan een kennelijk gebrek van mijn (technische) Engels, maar wat heeft deze Maya nou niet/slechter als de Emu?

Nogmaals dank
Bij digitlife hebben ze natuurlijk erg goede reviews, maar toch vind ik de review zichzelf een beetje tegenspreekt, vooral dit:
When we compared Audiotrak Prodigy 7.1 and Audigy2 we gave preference to Prodigy 7.1 for its slight superiority. But this time it’s right opposite. Creative card sounded with noticeably more details and provided sharper onrush and better stereo panorama. To position the quality of MAYA44 MKII even more precise, we state that it’s placed above al multimedia/gaming cards, but still below Prodigy 7.1, Audigy2, Revolution 7.1, Aureon 7.1, etc. It seems like intentional marketing position implied by ESI, so its Audiotrak products do not interfere within the series. Like, if you need much better converters and a professional sound card, purchase ESI Waveterminal 192L for a twice higher price.
Vs
And those fans of ESI/Audiotrak, who need multichannel DVD output and higher-quality converters for playback, might consider buying Audiotrak Prodigy 7.1 or even ESI Waveterminal 192L.
en dit:
The card is of little use for high-quality analog stereo playback (auditory quality noticeable yields to Prodigy7.1, Audigy2, etc.);
Dit rijmt niet volledig met elkaar, maar ik denk dat je uiteindelijk nooit ontevreden zal zijn met een van de genoemde kaarten, houd bovendien in de gaten dat de verschillen met de audigy 2! en deze kaarten niet eens zo groot zijn. Dus je hoeft sowieso geen wonderen te verwachten in vergelijk met je huidige (externe) kaart. Het hangt IMO nu gewoon af van de features die je nodig hebt, nu en in de toekomst, en de driversupport die daarmee gepaart gaat. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

voodooless

Sound is no voodoo!

De Maya is ook meer een recording kaart. De ADC's beter dan de DAC's en het ding heeft zelfd een phontoom voeding voor een mic.

De Juli@ staat hier dan weer met kop en schouders bovenuit, is echter ook dubbel zo duur.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe moet ik weten dat die kaart slechte dac's heeft?
Ik ben op zoek naar een goede geluidskaart!
Vandaar dat ik in dit topic post... (er vanuit gaande dat er in dit topic goede geluidskaarten voorbij komen)

En waarom ik 2 eindversterkers op een geluidskaart wil aansluiten?
Simpel weg: hoe korter de signaal weg, hoe beter het is.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een geluidskaart heb met goede dac's!

Of het nu stereo, 5.1 of 7.1 is maakt mij niets uit, zolang het maar goed is.
(meerkanaals voor hetzelfde geld is nooit verkeerd, daarom postte ik de 4kanaals geluidskaart van MAYA)

Ik kan relatief goedkoop aan 2 rotel versterkers kan komen, en wil zo goed mogelijk het geluid van mijn htpc naar die versterkers hebben.
Op welke manier dat gaat maakt mij niets uit, zolang het maar goed geluid geeft..

Een denon versterker van 1585 euro is geen optie, omdat dat véél meer kost dan de 2 rotel versterkers die ik op het oog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt!
Ik heb gekozen voor de E-mu 0404 geluidskaart, deze zou op aanraden van jullie en op aanraden van de verkoper bij 'Feedback Rotterdam' het meest geschikt zijn voor mijn doeleinden.
Ik heb hem geïnstalleerd en om te testen zowel digitaal coaciaal als analoog op mijn Marantz SR5400 receiver aangesloten.
Bij de eerste klanken hoorde ik al een zwáááre verbetering tov mijn onboard AC'97 geluidskaartje. Er zit echt veel meer warmte, hoog en laag in het geluid. Tis nu vergelijkbaar met een cd die ik afspeel via mijn harman kardon dvd speler.

Ik hoor op dit moment nog niet echt verschil tussen analoog en digitaal (uiteraard staat mijn receiver op 'direct input' zodat de converters van de 0404 gebruikt worden die beter zijn dan de converters in de marantz receiver. Dit is trouwens hoorbaar, want de plaatsing van het geluid is echt in het midden en als de marantz het zelf mag doen is dit niet zo...

Maar: Ik wil zodra ik een DVD afspeel graag surround, dus dan moet via de digitale uitgang ac-3 worden doorgestuurd zodat de decoder in de marantz hiermee aan de gang kan. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Marantz staat goed ingesteld maar ik zie op het display nog steeds alleen de 'L' en 'R' branden...
De software die ik bij de 0404 heb is 'PatchMix DSP' maar hier zie ik niets om 'AC3 passtrough' aan te vinken ofzo.

Hoe krijg ik dit werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Ik heb een erg snelle check voor je gedaan maar volgens deze thread kan dat niet met die kaart (AC3 passthrough), en het staat ook niet bij de specs, dus voor de AC3 dien je wellicht terug te vallen op je interne kaart.
head-fi

• Allewijn
  • Niet online
Speedsmile schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 22:39:
Ik heb een erg snelle check voor je gedaan maar volgens deze thread kan dat niet met die kaart (AC3 passthrough), en het staat ook niet bij de specs, dus voor de AC3 dien je wellicht terug te vallen op je interne kaart.
head-fi
Je zou goed gelijk kunnen hebben, hmzzz dat is dan spijtig. Dit heb ik denk ik toch over het hoofd gezien bij mijn zoektocht naar de beste stereo geluidskaart...
Maarja, dan maar geen 5.1 geluid, ik heb tenslotte toch nog geen goede center en rear speakers...
Het stereo geluid is daarintegen, zoals ik al eerder zei subliem geworden!

Nog één laatste vraag:

Ik zei al eerder dat ik (nog) niet echt verschil hoor tussen analoog en digitaal.
Ik zet mijn Marantz SR5400 receiver op 'source direct' zodat de Dac's van de (betere) 0404 kaart worden gebruikt.
Maar: als ik kies voor digitaal kan ik nog steeds kiezen op mijn marantz voor 'Source direct' en hoor ik ook dan een merkbaar verschil ivg als ik 'source direct' niet aan zet.
Het geluid is zowel analoog als digitaal met 'Source direct' beter als zonder 'Source direct'.
Het geluid lijkt meer van de speakers los te komen en zich meer naar het centrum te verplaatsen.

Maar hoe kan dit nou in de digitale modus? Even voor mijn beredenering: Als de 0404 digitaal uitstuurt naar mijn receiver moet die toch sowieso zijn eigen Dac's gaan gebruiken om dat digitale signaal analoog te krijgen, waarom dan toch een ander geluid met 'Source direct' aan als 'Source direct' uitgeschakeld?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Simpel: source direct gaat langs alle DSP zooi, dat wat er dan digitaal binnenkomt, gaat direct naar je de DAC's van de SR5400, i.p.v eerst nog langs een of andere DSP.

• Speedsmile
Allewijn schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:00:
[...]

Je zou goed gelijk kunnen hebben, hmzzz dat is dan spijtig. Dit heb ik denk ik toch over het hoofd gezien bij mijn zoektocht naar de beste stereo geluidskaart...
Maarja, dan maar geen 5.1 geluid, ik heb tenslotte toch nog geen goede center en rear speakers...
Het stereo geluid is daarintegen, zoals ik al eerder zei subliem geworden!

Nog één laatste vraag:

Ik zei al eerder dat ik (nog) niet echt verschil hoor tussen analoog en digitaal.
Ik zet mijn Marantz SR5400 receiver op 'source direct' zodat de Dac's van de (betere) 0404 kaart worden gebruikt.
Maar: als ik kies voor digitaal kan ik nog steeds kiezen op mijn marantz voor 'Source direct' en hoor ik ook dan een merkbaar verschil ivg als ik 'source direct' niet aan zet.
Het geluid is zowel analoog als digitaal met 'Source direct' beter als zonder 'Source direct'.
Het geluid lijkt meer van de speakers los te komen en zich meer naar het centrum te verplaatsen.

Maar hoe kan dit nou in de digitale modus? Even voor mijn beredenering: Als de 0404 digitaal uitstuurt naar mijn receiver moet die toch sowieso zijn eigen Dac's gaan gebruiken om dat digitale signaal analoog te krijgen, waarom dan toch een ander geluid met 'Source direct' aan als 'Source direct' uitgeschakeld?
Geen nood, dan gebruik je gewoon digi-out van je interne kaart daarvoor, het is toch digitaal en veel verschil zal het dus niet maken. Stereo is imho ook belangrijker, dus veel plezier ermee. :)

• Allewijn
  • Niet online
Dank jullie wel, nu is alles mij duidelijk denk ik:

Digitaal aangesloten: Digital Sound Processor van Receiver wordt gepasseerd, dus zuiver digitaal geluid van geluidskaart naar receiver, waar de Dac's het geluid omzetten naar analoog, versterker en naar de speakers sturen.

Analoog aangesloten: Dac's in de geluidskaart worden gebruikt, geluid gaat analoog naar receiver, daar wordt het enkel versterkt en naar speakers gestuurd.

Ook voor de topicstarter 'Annihilism' hoop ik dat hij genoeg informatie heeft om nu ook voor hem een goede stereo-geluidskaart aan te schaffen.

Ikzelf kan nu dus ook de Emu 0404 (of 1212) aanraden, zeker ook voor analoog wat de topicstarter ook zoekt. Ik heb er twee hoogwaardige vergulde kabels bij gekocht die verlopen van mono 6,3mm jack naar cinch zodat de geluidskaart op de juiste wijze op de receiver aangesloten kan worden.
De emu 0404 heeft nml 6.3mm jack analoge in en uitgangen:
Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod10447_hdr_1_6_1.jpg

• Allewijn
  • Niet online
Sinds ik dus de EMu 0404 kaart heb is mijn volumeregeling veranderd, het hoofdvolume heet nu ook: 'Monitor Out'.

Ik kan dit volume via mijn Logitech DiNovo toetsenbord dus niet meer regelen nu, de MUTE werkt nog wel, maar het volume niet, kan dit dus nu enkel via de receiver regelen of op het speaker icoontje klikken en dan de schuifbalk van monitor out aanpassen...

Wie weet hoe ik dit nog kan veranderen zodat ik het volume weer gewoon via mijn keyboard kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Niemand die weet hoe ik de volumeregeling weer in orde krijg?
:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170298

Sorry, aan volumeregeling kan ik je niet helpen.

Ik heb eigenlijk meer een vraag aan je, omdat het topic me een beetje door de war heeft gemaakt: je gebruikt deze kaart voor stereoweergave, toch? En dat bevalt?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar een goede geluidskaart, in combinatie met mijn Luxman versterker, en 2 Canton speakers (kamer 1) en 2 B & W speakers. Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Creative Soundblaster Live! 5.1. en op zoek naar een kaart die mooi geluid geeft voor muziek. Games boeien mij niet.

Iemand een tip? EMU 0404 of Audiotrak Prodigy 7.1 of Auzentech X-Plosion 7.1 ? Nogmaals, tis voor stereo (waarom kijk ik uberhaupt naar 7.1? Geen idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Allewijn schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:36:
Sinds ik dus de EMu 0404 kaart heb is mijn volumeregeling veranderd, het hoofdvolume heet nu ook: 'Monitor Out'.

Ik kan dit volume via mijn Logitech DiNovo toetsenbord dus niet meer regelen nu, de MUTE werkt nog wel, maar het volume niet, kan dit dus nu enkel via de receiver regelen of op het speaker icoontje klikken en dan de schuifbalk van monitor out aanpassen...

Wie weet hoe ik dit nog kan veranderen zodat ik het volume weer gewoon via mijn keyboard kan regelen?
Zoek eens naar volume tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Anoniem: 170298 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:23:
Sorry, aan volumeregeling kan ik je niet helpen.

Ik heb eigenlijk meer een vraag aan je, omdat het topic me een beetje door de war heeft gemaakt: je gebruikt deze kaart voor stereoweergave, toch? En dat bevalt?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar een goede geluidskaart, in combinatie met mijn Luxman versterker, en 2 Canton speakers (kamer 1) en 2 B & W speakers. Ik ben een beetje uitgekeken op mijn Creative Soundblaster Live! 5.1. en op zoek naar een kaart die mooi geluid geeft voor muziek. Games boeien mij niet.

Iemand een tip? EMU 0404 of Audiotrak Prodigy 7.1 of Auzentech X-Plosion 7.1 ? Nogmaals, tis voor stereo (waarom kijk ik uberhaupt naar 7.1? Geen idee).
Beste 'GAGF':

Ikzelf heb ook in twijfel gezeten, ik heb namelijk op dit moment een Marantz SR5400 receiver en twee Klipsch front zuil-luidsprekers. Ik merkte dat het geluid wat ik afspeel via mijn (mce)PC dof klonk, alsof de speakers het geluid niet los lieten. Ik kwam hierachter toen ik tijdelijk een Harmon Kardon dvd speler van een vriend leende. Dezelfde CD's klonken véél helderder dan via mijn onboard geluidskaart van mijn PC...
Ik heb toen het volgende topic gestart: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1157418
Later heb ik mij bij dit topic aangesloten en ben een hoop wijzer geworden.
Ik besloot voor een PERFECTE stereo weergave te gaan, home cinema geluid heb ik even aan de kant geschoven aangezien ik toch nog geen center en rear speakers heb. (en home cinema wil ik in de toekomst via een leuke hdmi dvd speler laten lopen)

De Digitaal-Analoog Converters die in de Emu kaarten zitten blijken na onderzoek gewoon het beste te zijn. Ik heb vandaag dan ook de proef op de som genomen en een Terratec Aureon 7.1 kaart van een vriend er tijdelijk ook ingestoken.
TEST:
- Standaard onboard 850 AC'97 kaart analoog aangesloten
- Terratec Aureon 7.1 zowel analoog als coaxiaal digitaal aangesloten
- Emu 0404 zowel analoog als coaxiaal digitaal aangesloten
- Harman Kardon DVD-5 dvd wisselaar coaxiaal digitaal aangesloten

Ik heb de kaarten puur op mijn gehoor in een juiste stereo positie beoordeeld, geen benchmarks oid...
Beluisterd met originele cd's van
  • Sting - Sacred Love
  • Phil Collins - Face Value
  • Barry White - The Collection
  • Live - Throwing Copper
  • DHT - Listen To Your Heart (nummer driver's Seat)
  • Alanis Morissette - Jagged Little Pill
Om mijn muzieksmaken een beetje kenbaar te maken ;)

Onboard AC'97: Geluid klinkt vlak, de Klipsch speakers laten het geluid niet los, alsof de conussen het geluid niet mijn richting op kunnen duwen. Ook mis ik zowel wat hoog als laag.

Terratec Aureon:
Analoog: Geluid klinkt helderder, de kamer wordt beter met geluid gevuld, ik merk alleen aangezien ik getest heb op redelijke luide volumes dat het belangrijk was hoe je het mainvolume op de pc zette, te hard zorgt voor oversturing, dus half volume en rest via receiver.
Digitaal: Digitaal worden de Converters van de Marantz receiver gebruikt, ik heb de versterker dan ook op 'Source-Direct' gezet (hier kom ik straks met een vraag nog even op terug). Geluid klinkt goed, valt me wel op dat het geluid harder aankomt, dus op zelfde volume van receiver is volume harder. Ik vind het geluid echter 'Wollig' klinken, tis net alsof een loudness aanstaat, tis te warm, niet realistisch.

Emu 0404:
Analoog: Eerst een opmerking bij analoog, de analoge uitgangen van de emu kaart bestaan namelijk uit twee grote jack pluggen. Ik heb dus een goede kabel gekocht die verloopt van 6,3mm Jack naar Cinch, zoiets dus: http://www.harrow.nl/cms/...9388bd490a6df8be59745.jpg
Ik merkte dat ik met deze kaart het main volume op mijn pc niet meer kan regelen, het heet nu ineens ook 'Monitor Out'. Vrij professioneel dus, mooi hoef ik me ook niet druk te maken over het mogelijk overstuurde volume zoals bij analoog terratec kaartje.
Het geluid klinkt nu echt goed! De speakers laten nu echt het geluid los en vuren het op mijn oren af, ik merk dat de beperkende factor nu ineens de kwaliteit van mijn vrij simpele Klisch Synergy F-1 vloerspeakers wordt!

Digitaal: Hmzzz moeilijk, het klinkt net zo goed als analoog, de kaart stuurt netjes natuurlijk 44.1Khz geluid uit, wordt niet zoals bij goedkope kaarten geresampled naar 48Khz.
Toch vindt ik analoog net ietsje beter denk ik, net iets zuiverder.

Kortom: De aaschaf van mijn Emu 0404 blijkt nog steeds een héle goede te zijn, ik ben erg tevreden over het geluid, over de verbetering tov de onboard kaart. Verder ben ik erg tevreden over de software. Er zitten twee cd's bij, eentje met drivers en eentje met mix software. Ik heb enkel de drivers geïnstalleerd. Hierbij enkel een progje Patchmix waarin je oa mastervolumes regelt. Dus geen rompslomp zoals bij Creative aan allemaal software die de muziek gaat vergallen!

Om terug te komen over dat 'Source-Direct', daar heb ik zelf nog een vraag over.
Mijn Marantz SR5400 receiver kan dus op Source Direct gezet worden, dit houd in dat het geluid wat binnen komt direct versterkt wordt en naar de speakers gaat. Geen DSP vindt plaats.
MAAR: Ik weet niet wat ik nou mooier vindt, als ik de Emu 0404 analoog aansluit en receiver op 'S-direct' zet merk ik dat het geluid uit het midden blijkt te komen, dit is audiofiel gezien natuurlijk goed toch? Als ik de 'S-direct' weer uit zet gaat de Receiver zich natuurlijk met het geluid bemoeien, ik merk dat de stemmen meer uit de richting van de twee speakers komen, maar het geluid is ineens wel weer wat voller, algeheel plaatje is beter, meer klank...
Wat is nou beter? En waarom gebeurd dit?

Hoop je wat geholpen te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Allewijn schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:00: Als ik de 'S-direct' weer uit zet gaat de Receiver zich natuurlijk met het geluid bemoeien, ik merk dat de stemmen meer uit de richting van de twee speakers komen, maar het geluid is ineens wel weer wat voller, algeheel plaatje is beter, meer klank...
Wat is nou beter? En waarom gebeurd dit?
Je hebt vast aan de bass- en hoogregelaar liggen pielen ;) Die staat met S-direct ook netjes uit namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:08:
[...]

Je hebt vast aan de bass- en hoogregelaar liggen pielen ;) Die staat met S-direct ook netjes uit namelijk ;)
Ik heb het gecontroleerd, maar nee ik denk niet dat ik aan die regelaars heb gezeten. De Treble en Bass staan nml. allebei op '0'... En idd in 'S-direct' modus kan ik de Treble en Bass niet bijregelen. Dit is dus kennelijk niet de rede.
Zijn er nog andere logische beredeneringen voor?
(dankjewel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allewijn, dank!

Dank voor je heldere uitleg, tests en uitgebreide reactie!

Je begrijpt dat ik nu ook een EMU 0404 moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Weet niet waar jij woont 'GAGF', maar bij Feedback Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl die meerdere vestigingen heeft is hij maar 99 euro! Een mooie prijs voor deze mooie Emu 0404 kaart!
Succes en laat aub even weten hou hij bevalt als je hem aangeschaft hebt!

Verder heb ik nu nog een vraag die eigenlijk het vervolg is op een goede geluidskaart:
Maakt het namelijk nog uit in welke speler je je audio eigenlijk afspeelt?
Ik heb veel cd's op mijn harddisk gekopieerd (zonder kwaliteitsverlies) en uiteraard ook veel mp3's in in zo hoog mogelijke bitrate. Ik speel alles gewoon af in de Windows Mediaplayer 10.
Maakt dit nog uit in de kwaliteit van het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 10:37

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik heb voor me iBookje een Behringer FCA-202 Firewire doosje.

http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

Bevalt erg goed en niet duur.. is alleen wel extern natuurlijk, heb hem aan een rotel ra-940bx hangen en ik ben best te spreken over de kwaliteit mp3's zijn natuurlijk geen cd's of vinyl dus in dat opzicht haal je een goede cdspeler toch niet in ook al heb je fantastische dac's

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:31

sanook

_/-\o_

Anoniem: 170298 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:26:
Allewijn, dank!

Dank voor je heldere uitleg, tests en uitgebreide reactie!

Je begrijpt dat ik nu ook een EMU 0404 moet hebben.
Nadeel van de EMU 0404 is voor mij dat er maar 2x IN en 2x UIT op zit (mono, dus 1x IN en 1x UIT stereo), ik zoek eigenlijk iets met minimaal 4x UIT (mono, dus 2x UIT stereo), wie heeft hiervoor een suggestie ? Hoeft niet 100% perfect te zijn qua geluid, prijs is voor mij ook belangrijk.
Ik heb zelf de Maya 44 MKII in gedachten (€ 99,- bij Feedback), wie heeft hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zult nog even moeten wachten totdat ik de kaart heb aangeschaft, ik ga eerst op reis en en als ik dan genoeg geld overheb schaf ik de kaart aan. Sowieso via internet, makkelijker dan fysiek winkelen, (http://62.59.195.3/shop/F...HWDetail.htm&-max=1&-Find ) Maar als ik 'm heb zal ik het zeker snel laten weten.

Ik gebruik zelf JetAudio. Volgens mijn oren heeft dat de beste geluidsweergave, in ieder geval in vergelijking met Windows Mediaplayer, en Winamp. Volgens anderen ook, google maar eens.
Het is wel een betaald programma. Er is geloof ik wel een uitgeklede versie van het programma gratis via hun website (www.cowonglobal.com) te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1tneuker
  • Laatst online: 03-05 20:41
Net even dit schitterend topic doorgelezen :)
Komen mooie kaartjes voorbij, en ik weet nu ook waar ik moet zoeken voor mooie kaartjes.
Toch nog even vragen: ik wil ook een nieuwe kaart (duh :+ )
-Puur en alleen voor stereo
-Wordt analoog aangesloten, op een Marantz1070 (vintage beauty O+ )
-Wat mag het kosten? rond de €100,- is een mooi prijsje (arme student O-) )

Ik dank u vriendelijk :7

@GAGF: t is wel een groot programma voor een uitgeklede versie :P ik mag hopen dat ie minder geheugen verbruikt dan winamp of bijv. dBpoweramp

[ Voor 15% gewijzigd door B1tneuker op 05-10-2006 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
B1tneuker schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:34:
Net even dit schitterend topic doorgelezen :)
Komen mooie kaartjes voorbij, en ik weet nu ook waar ik moet zoeken voor mooie kaartjes.
Toch nog even vragen: ik wil ook een nieuwe kaart (duh :+ )
-Puur en alleen voor stereo
-Wordt analoog aangesloten, op een Marantz1070 (vintage beauty O+ )
-Wat mag het kosten? rond de €100,- is een mooi prijsje (arme student O-) )

Ik dank u vriendelijk :7

@GAGF: t is wel een groot programma voor een uitgeklede versie :P ik mag hopen dat ie minder geheugen verbruikt dan winamp of bijv. dBpoweramp
Als je hem analoog aan wil sluiten zou ik ook voor een Emu 0404 kaart gaan, deze heeft perfecte DAC's.Ook heeft deze kaart een betere 'signal to noise' ratio en hogere 'dynamic range' als bijvoorbeeld de ESI Maya 44 kaart die dezelfde prijs is (99 euro).
Enige nadeel voor mij: de 0404 blijkt geen 'Multi channel Digital Pass thru' te hebben, dus digitaal op een DD receiver krijg ik helaas enkel stereo geluid. Dit heeft de ESI dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

B1tneuker schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:34:
Ik gebruik de full version van JetAudio, en op het moment dat je iets afspeelt gebruikt ie (bij mij) 10mb geheugen. Niet al veel dacht ik zo. En trouwens een beetje geheugen-gebruik voor mooie audio is toch niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1tneuker
  • Laatst online: 03-05 20:41
@Allewijn:

Ik had idd mijn oog al laten vallen op die 0404, maar was benieuwd of iemand anders nog met een leuk alternatief zou komen. 'Multi channel Digital Pass thru' is voor mij niet van belang, dat lust mijn Marantz toch niet ;)

@GAGF:

True, kwaliteit is nr1 :) en 10 mb is minder dan winamp (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Allewijn schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:00:
Terratec Aureon:
[...]
Digitaal: Digitaal worden de Converters van de Marantz receiver gebruikt, ik heb de versterker dan ook op 'Source-Direct' gezet (hier kom ik straks met een vraag nog even op terug). Geluid klinkt goed, valt me wel op dat het geluid harder aankomt, dus op zelfde volume van receiver is volume harder. Ik vind het geluid echter 'Wollig' klinken, tis net alsof een loudness aanstaat, tis te warm, niet realistisch.
Dat is meer een ontwerp-kwestie van Marantz. Ze hebben de naam om "warm" te klinken, en misschien klinkt dat op jouw Klipsch speakers niet lekker, op m'n oude T+A TMR 80's doet dat 't soms fantastisch. :)
Ik heb m'n NAD CD-speler zowel analoog als digitaal (coax) aangesloten op m'n Marantz AV9000, en soms neem ik de DA converter van de NAD, en soms die van de Marantz.

De NAD doet 't beter bij "kleinere" opnames waarbij detaillering belangrijker is dan een breed podium (zoals bij jou Sting, Phil Collins en Alanis Morisette), en de Marantz leeft zich helemaal uit wanneer 't breed en uitbundig mag zijn (Live zou ik ook aan de versterker overlaten, net als elke goede (hard)rock band, en elk symphonisch stuk van Mahler, Brahms, Brueckner, etc.).

Kindertotenlieder van Mahler luister ik weer liever over de NAD, trouwens. Ook wel weer logisch, want dat zijn weer van die "kleine" opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 10:56
X-fi

edit:

Als je wilt weten waarom kan je ook wel de site van creative na slaan.
Ik hoef het product niet te verkopen of op te hemelen, het is alleen maar een advies.
Als men eigenwijs wil zijn, dat moeten ze dat zelf maar weten.

Ik heb een Fatality X-Fi geluidskaart, en het geluid is echt super, vooral de hoofdtelefoon 3D modus.

oh nou heb ik toch weer het product aangeprezen. :N

[ Voor 97% gewijzigd door Bulls op 07-10-2006 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Dat mag ik nou aan GoT: berichten met goed onderbouwde argumenten! :)

Jeez! als je niks toe te voegen hebt, doe dat dan ook niet. :(

Ook maar een edit dan (m'n eerste reactie was op een bericht met zo'n 400x "x-fi" of zo, zonder verder commentaar).
Uitsluitend afgaan op de specs op de site van de fabrikant is niet handig, want die zijn nooit slecht. Bovendien zijn er nog wel wat andere opties (M-Audio, Terratec, etc.) die zeer zeker niet onderdoen voor Creative. Ik gebruik nog steeds met veel genoegen een Creative Audigy Platinum, maar weet ook dat er ondertussen betere kaarten op de markt zijn. X-Fi is er 1 van, en die is vooral goed voor games, maar M-Audio, Terratec en E-Mu (=Creative) richten zich meer op 't geluid.
En op de bottom line wil ik toch dat uit een geluidskaart vooral goed geluid komt... ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 07-10-2006 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Alvast bedankt voor dit goede topic waar ik al veel info uit heb gehaald.

Ik wil zelf ook een nieuwe geluidskaart, echter hij dient bij mijn behuizing low-profile te zijn. Ik ga de kaart voornamelijk optische/coaxiaal aansluiten op mijn reciever. Dit is de eerste prio. Misschien ook wel wat analoog klooien maar voor zover ik nu zie gaat de kaart alleen voor 5.1 dts/dolby surround worden gebruikt. Welke kaart adviseren jullie mij, specs:

- pci lowprofile
- 5.1 dts/dolbysurrond
- optical of coaxiaal out
- optioneel: analoog goede kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

boekhour schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:40:
(knip) Welke kaart adviseren jullie mij (knip)

- pci lowprofile
- 5.1 dts/dolbysurrond
- optical of coaxiaal out
- optioneel: analoog goede kwaliteit
Welke heb je zelf al gevonden?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Bulls-NL schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 23:06:
X-fi

edit:

Als je wilt weten waarom kan je ook wel de site van creative na slaan.
Ik hoef het product niet te verkopen of op te hemelen, het is alleen maar een advies.
Als men eigenwijs wil zijn, dat moeten ze dat zelf maar weten.

Ik heb een Fatality X-Fi geluidskaart, en het geluid is echt super, vooral de hoofdtelefoon 3D modus.

oh nou heb ik toch weer het product aangeprezen. :N
Da's al een betere reactie idd. Maar dan nog is dat JOUW smaak, en de smaak van de meeste mensen hier is anders.

De X-Fi (en vrijwel alle andere Creative kaarten) "knutselen" aan het geluid. Soms kan je daarover lezen in de vorm van prachtige marketing-termen, in het X-Fi geval noemen ze het bv. "Crystalizer" ofzoiets. De kern van al die marketingpraatjes is dat er wordt gesleuteld aan het oorspronkelijke brongeluid, net zoals je dat bv. met een externe equalizer ook kan.

De meeste mensen hier, waaronder ook ik, hebben liever geen enkele vorm van bemoeienis, resampleing, poepas of vul-hier-je-prachtige-marketing-term-in. Wij willen een zo goed, zuiver, en zoveel mogelijk onbewerkt geluid uit onze geluidskaarten, en ook nog eens zo storingsvrij mogelijk. En met de X-Fi lukt dat duidelijk niet, en met bijvoorbeeld de Auzentech's duidelijk wel.

Maar dat is dan weer MIJN mening en MIJN smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Empie schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:56:
[...]

Welke heb je zelf al gevonden?
De audiotrak 7.1 is er volgens mij ook in een lowprofile versie. Kan hem alleen niet vinden waar die hier in nl wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
Iemand nog een suggestie voor een goede low profile geluidskaart. De Audiotrak is namelijk zeer moeilijk leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143404

Naarmate de DAC en/of ADC beter wordt stijgt de prijs van een geluidskaart. Ik werk zelf met een Terratec DMX 6fire en deze kaart komt tot 96Khz (overigens voor DVD-video de max. samplerate) en ben zeer tevreden over deze kaart. Te meer deze ook nog een phonotrap bezit, in feite een microfoon ingang omdat de RIAA correctie software matig wordt gedaan. Dit laatste is de beste methode omdat de waarde van condensatoren nogal uit een kunnen vallen. (spreiding)
Met deze kaart kun je naast digitale verwerking ook zeer goed LPs en andere analoge bronnen omzetten. Verder is het analoge gedeelte in een aparte break-out box ondergebracht. Immers kijk je met een meetzender in een PC kast dan wil de stoorsignalen van de PC niet terug vinden in het analoge audio signaal. Met deze kaart en wat software kun je 96 Khz/24 bits PCM opnames maken en vervolgens op DVD audio en/of DVD-video branden (zet geluidstrack op 2 channel PCM). Het veschil tussen het originele vinyl en de DVD is moeilijk waarneembaar.
Wil je nog beter en multi-channel mogelijkheden zijn niet van belang neem dan een AudioPhile 192 dit beestje kan analoog naar 192 Khz samplen. Ook leuk om SA-CD analoog om te zetten naar DVD-audio 192/24.
In een andere PC heb ik een ESI Waveterminal 192M gezet. Sampling analoog tot 92kHz/24 bits maar heeft nog een paar andere leuke features: 4 channel in en 8 channel out, men kan de output zeer flexibel met direct-wire instellen. Afspelen kan tot 192 Khz/24bits leuk voor DVD-audio in de hoogste geluidskwaliteit. Al deze kaarten zijn redelijk betaalbaar, snuffel eens rond met Google, ebay en marktplaats. Wil je nog een betere geluidskwaliteit en kan je met de soldeerbout overweg google dan eens met 'DAC tda1543 ' . Dit is vnl. voor gewone CD's dig.out naar extern DAC maar dan van een zeer hoge kwalitiet. Ook een bestaande geluidskaart kan flink worden opgewaardeerd mits de DACs op de kaart van een fatsoenlijke kwaliteit zijn en aparte Op-amps voor de filtering worden gebruikt. Dit laatste kan men flink opwaarderen door ze uit te schakelen en een buizen eindtrap met 12b4a of ecc88 in te zetten. Overigens nog even terug te komen op 4 channel input, veel cd's waarvan de opnames dateren tussen '70/'80 zijn gemaakt van quadrophonisch master tapes welke zijn gecodeerd met SQ of QS. Informatie is te vinden middels google. Ook zijn er software VST-plugins te downloaden waarmee men de informatie kan decoderen. Ook leuk is een HDCD gecoderrde CD te decoderen naar de oorspronkelijke 20bits (mediaplayer 9/10) en vervolgens deze met een SPIF naar een 2e PC te leiden of gebruik direct I/O van de geluidskaart . De laatset wordt zodangig gezet dat men een 20bits wav file krijgt. Upsamplen naar 48Khz/20 bits of 24 bits en draai het dan maar eens af via een DVD speler. Dit bespaart een dure HDCD speler.
Kortom een goede geluidskaart keuze wordt bepaald waar het voor gebruikt gaat worden.
Is het vnl. games en afdraaien van films een Creative zal goed functioneren, bedenk analoog in met dit soort kaarten is een teleurstelling en ook in veel gevallen muziekreporduktie.
Wordt analoog in ook belangrijk dan is een goede ADC liefst buiten de PC last cruciaal.

.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143404

I.p.v. een low-profile kaart kijk dan ook eens naar de mogelijkheden via Firewire of evt. USB2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 21:35
Ik snap even iets niet, ik heb een audigy 2 kaart optisch aangesloten op mijn denon avr-1906. Klopt het nu dat het gewoon normaal is dat het volume op de pc aan te passen blifjt? evenals de effecten enzo?
De geluidskaart hoort toch niks met het signaal te doen dan alleen maar doorsturen? Waarom kan ik dan effecten aanzetten?
Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 143404 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 10:20:Te meer deze ook nog een phonotrap bezit, in feite een microfoon ingang omdat de RIAA correctie software matig wordt gedaan. Dit laatste is de beste methode omdat de waarde van condensatoren nogal uit een kunnen vallen. (spreiding)
Helaas moet je dan zeer goede ACD's hebben met extreem goede signaal ruis verhouding. Spreiding van condensatoren is bij de correcte keuze van componenten geen issue en zal altijd beter resultaten geven dan een digitale bewerking. Vooral in het laag ga je flink extra ruis toevoegen want je verlaagt je ruisdempel met zo'n 20 dB. Met een analoog filter hoeft dat helemaal niet het geval te zijn met goed spul.
Wil je nog een betere geluidskwaliteit en kan je met de soldeerbout overweg google dan eens met 'DAC tda1543 ' . Dit is vnl. voor gewone CD's dig.out naar extern DAC maar dan van een zeer hoge kwalitiet.
De al om geliefde oude meuk DAC... De hoofdreden waarom deze zo goed zou zijn is vooral nostalgie. Met correcte reproductie heeft dit ding weinig te maken.
Dit laatste kan men flink opwaarderen door ze uit te schakelen en een buizen eindtrap met 12b4a of ecc88 in te zetten.
Lees bovenstaande nog ene keer...
Dit bespaart een dure HDCD speler.
Fatsoendelijke dither bestaart altijd een HDCD speler voor iedere CD, gratis en voor niks :)
gelukkie schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:45:
Ik snap even iets niet, ik heb een audigy 2 kaart optisch aangesloten op mijn denon avr-1906. Klopt het nu dat het gewoon normaal is dat het volume op de pc aan te passen blifjt? evenals de effecten enzo?
De geluidskaart hoort toch niks met het signaal te doen dan alleen maar doorsturen? Waarom kan ik dan effecten aanzetten?
Of begrijp ik het verkeerd?
Ja. Deze Creative kaarten kunnen niet bit perfect data uit de SPDIF sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 23-10-2006 12:09 ]

Anoniem: 157535

even een kickje

Heb nu zo'n 2 jaar gebruik gemaakt van m'n Audigy II en vind het toch tijd om wat beters te zoeken. Dacht eerst dat een externe usb geluidskaart de beste optie zou zijn, maar na wat reacties gelezen te hebben over de EMU 1212m heb ik toch het idee dat pci of extern usb niet zo heel veel uitmaakt. M'n budget ligt zo rond de 150,- euro, maar iets meer of minder is opzich geen probleem.

Was eerst van plan om de M-Audio Audiophile USB te halen, maar heb toch het idee dat ik een betere kaart kan krijgen zonder al die extra fratsen die op die kaart zitten. Heb namelijk maar 2 rca uitgangen nodig en het liefst ook een headphone out. Dat is eigenlijk het enigste nadeel aan de EMU want daar is het volgens mij niet mogelijk om een koptelefoon aan te sluiten of heeft iemand enig idee of dit wel mogelijk is ?

Anoniem: 63975

ik heb zelf de Wavio SE-200PCI

fatsoenlijke DAC's, goed ontwerp, Envy24HT chipset en tulp uitgangen, verder is alle onnodige surround meuk op een SVGA vergelijkbaar kabeltje geplaatst.

erg goed geluid, goede driverondersteuning en drivers zonder onnodige meuk.

enige nadeel is dat ie uit China moet worden besteld, PM me voor details. (CreditCard enzo)

link: http://onkyo.jp/wavio/se_200pci/circuit.htm

pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.jp.onkyo.com/press/se200pci-hyojun.jpg

Afbeeldingslocatie: http://nttxstore.jp/hardsub/ZON/SE200PCI_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://onkyo.jp/wavio/se_200pci/images/spec/setuzokurei_zu.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 30-08-2007 16:36 ]

Anoniem: 63975 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:21:
ik heb zelf de Wavio SE-200PCI

fatsoenlijke DAC's, goed ontwerp, Envy24HT chipset en tulp uitgangen, verder is alle onnodige surround meuk op een SVGA vergelijkbaar kabeltje geplaatst.

erg goed geluid, goede driverondersteuning en drivers zonder onnodige meuk.

enige nadeel is dat ie uit China moet worden besteld, PM me voor details. (CreditCard enzo)

link: http://onkyo.jp/wavio/se_200pci/circuit.htm

pics:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
ziet er ook wel puik uit, maar zijn de manual en drivers etc wel in het engels en mag ik vragen wat je in totaal kwijt was + shipping en tax ?

Anoniem: 157535 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 16:55:
[...]

ziet er ook wel puik uit, maar zijn de manual en drivers etc wel in het engels en mag ik vragen wat je in totaal kwijt was + shipping en tax ?
is ook wel leuk hoor B)

manual heb je niet nodig.... kaartje inprikken drivers installeren en gaan met de banaan.

verder zijn de drivers van de website van VIA te downloaden (VIA Arena) en gewoon Engelstalig

was +- 130 euro, pakketje in 2 dagen binnen

ontglipt aan de douane.

Anoniem: 63975 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:06:
[...]

is ook wel leuk hoor B)

manual heb je niet nodig.... kaartje inprikken drivers installeren en gaan met de banaan.

verder zijn de drivers van de website van VIA te downloaden (VIA Arena) en gewoon Engelstalig

was +- 130 euro, pakketje in 2 dagen binnen

ontglipt aan de douane.
Ow oke, beetje zelfde prijs als de EMU dus. Nu nog een reviewtje zoeken waar ze met elkaar worden vergeleken 8)

Mag ik trouwens nog vragen bij welke online shop je hem hebt besteld, want kom op internet

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
Anoniem: 157535 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 17:21:
[...]

Ow oke, beetje zelfde prijs als de EMU dus. Nu nog een reviewtje zoeken waar ze met elkaar worden vergeleken 8)

Mag ik trouwens nog vragen bij welke online shop je hem hebt besteld, want kom op internet
Je kan die Onkyo hier oa bestellen

http://www.geekstuff4u.co...urers_id=&products_id=446

maar ik zou zeker ook eens naar de audiotrack prodigy 7.1 Hifi kijken.

http://www.audiotrak.net/products/prodigy71hifi/

een vrij vergelijkbare kaart, maar met enkele kleine verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt :)

Vraag me alleen nog 1 ding af. Kwam vanmiddag na zoeken naar geluidskaarten met rca out ook de Esi Juli@ tegen voor ong dezelfde prijs, maar deze kaart is werkelijk totaal anders ingedeelt tov de Onkyo.

Afbeeldingslocatie: http://www.ibsenstudio.no/prod/esi_pro/pci/julia/card-rca.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.akihabaranews.com/en/news_pics/12831/SE_200PCI_1.jpg

mischien een beetje domme vraag (ben niet zo'n hele grote techneut), maar hebben die grote caps nou een groter voordeel tov de kleine chipjes van de Esi of hoe moet ik dat precies zien...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 31-08-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

mmm dubbel enzo....

[ Voor 91% gewijzigd door Ray op 31-08-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik was hier ook pas mee bezig. Ben zelf uiteindelijk bij de M audio 24/96 uitgekomen voor 90 euro. Eigenlijk is alles wat hier staat bijna een herhaling van dat topic. ik zal hem er eens even bijzoeken. wellicht dat je er wat mee kan.

hier issie.

Geluidskaart, 2.0 met tulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:20:
ik was hier ook pas mee bezig. Ben zelf uiteindelijk bij de M audio 24/96 uitgekomen voor 90 euro. Eigenlijk is alles wat hier staat bijna een herhaling van dat topic. ik zal hem er eens even bijzoeken. wellicht dat je er wat mee kan.

hier issie.

Geluidskaart, 2.0 met tulp
Had je topic al eens gespot :). Ben alleen bang dat de 2496 niet zo heel veel beter is dan de Audigy II die ik nu bezit. Natuurlijk ga ik op audio gebied dan wel wat vooruit, maar weet niet of het de moeite waard is. Vandaar dat ik nu ook kaartjes zoek rond de 150,- euro, al zegt de prijs natuurlijk helemaal niets over de prestaties van een kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:36
Ik ben zelf ook eens overgestapt naar een kwalitatief betere geluidskaart.

Op het moment gebruik ik een terratec DMX fire 24/96.
Deze heeft een breakout box die je in je machine kan plaatsen.
Nu is dit een wat ouder model, maar ik ben bijzonder goed te spreken over deze kaart.
Er zijn recentelijk nog nieuwe drivers voor uit gekomen.

Ik heb deze kaar gekocht met het ook op kwaliteit.
Ik maak veel mixen op de pc, en hem mijn midi keyboard eraan hangen.

Een ander voordeel is dat er een microfoon versterker op zit en een voorversterker voor het opnemen van platen. Je hebt dus geen geklooi meer met fantoom voedingen ed.

Verder zit eigenlijk alles op deze kaart.

Midi in uit
Spdif in uit
Optical in uit
Mic in
Heaphones
en een 3 tal in en uitgangen op de breakout box

Edit
Hier nog een link gevonden
http://images.google.nl/i...m%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DX

Succes met de keuze

[ Voor 29% gewijzigd door cable-one op 31-08-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk dat er toch iets teveel features op zitten (zoek eigenlijk gewoon een kale kaart met 2rca outputs en een eventuele headphone in, maar ook dat hoeft niet persee), + dat ik dan al m'n kabels aan de voorkant van de kast moet hangen. Kan me voorstellen dat deze kaart wel perfect is voor het maken van muziek.waardeer je tip wel :) .

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 31-08-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik was ook wel geil op die andere kaartjes een stukje hierboven maar als zuinige nederlander vond ik € 150,-- toch net weer te gek :) aan de andere kant heb ik er wel leuke spullen achterliggen maar is het enkel als 2e set tijdens Inetten en als ik onder de douche sta.......

wat ik me toen al wel afvroeg. Waarom staat die ene kaart bol van de condensators en is er op de andere niet eentje te vinden ? ik bedoel zijn ze zo anders wat opbouw betreft dan ?

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 31-08-2007 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:49:

wat ik me toen al wel afvroeg. Waarom staat die ene kaart bol van de condensators en is er op de andere niet eentje te vinden ? ik bedoel zijn ze zo anders wat opbouw betreft dan ?
Dat vraag ik me nou idd dus ook af en ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik weet zelf niet zo veel van electronica af, dus als iemand me wil corrigeren doe maar gerust, maar ik meen dat de rol van dergelijke capaciteiten vergelijkbaar is met batterijen. Ze worden opgeladen, maar kunnen het vermogen niet zo lang vasthouden. Ze geven dat op hun beurt weer vrij. Hun rol is het opvangen van stroomverschillen.

De onkyo zal met zijn pci 200 se net als audiotrack met zijn prodigy 7.1 hifi, het belang van dergelijke componenten aanbevelen van eventuele pieken op te vangen als gevolg van een slechte pc voeding. Waarom die ESI dat op zijn beurt dan niet heeft weet ik niet. Dat zal uiteindelijk van het ontwerp afhangen.

Wat ik wel al een paar keer gezien heb, maar ik weet niet in hoeverre dit hierin relevant is, is de opkomst van digitale versterkers. De meeste versterkers vandaag de dag zouden nog gebaseerd zijn op het ontwerp van buizenversterkers, maar de buizen zijn vervangen door dergelijke capaciteiten en transitoren. Nu zijn er enkele merken die aan het experimenteren zijn met een nieuwe genaratie van versterkers, nl digitaal. Vb Philips, B&o en B&W met de nieuwe subs uit de 600 serie. Door een ander ontwerp, is er weining of geen nood meer aan traditionele componenten en kan dit voorals vervangen worden door chips. Ik denk dat daar ook het verschil ligt met de ESI en de Onkyo, dat het ontwerp van de ESI het gebruik van capaciteiten onnodig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:43:
[...]

Dat vraag ik me nou idd dus ook af en ik hoop dat iemand me dit kan uitleggen :).
Ik verwees niet voor niets naar de site van de fabrikant.

met de eerdergenoemde link krijg je een idee waarvoor er voor verschilllende type condensatoren is gekozen (en waarom)

die 2 grote condensatoren maken deel van een extra gelijkricht circuit, om pieken en plopjes tijdens het muziek spelen (en computer aan- en uitzetten) te voorkomen; zie site voor details.

je kan de kaart bij die Amerikaanse toko kopen jah, maar beter hier http://item.rakuten.co.jp/paprika/036186/

mocht je serieus zijn deze kaart te kopen, PM mij en ik geef je prive een mail adres van een Engels sprekende medewerker die mij heeft begeleid met het bestelproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had die site al wel bekeken, maar alles was alleen jammergenoeg in het Japans waardoor het idee van al die caps wat kleiner worden.

Mag ik trouwens vragen wat er beter is aan die Japanse toko tov de Amerikaanse toko ?

Maargoed, moet er zelf nog even overna denken wat ik ga doen en waar ik beter aan ga doen, gewoon de ESI hier in Nederland kopen incl garantie etc. of eens kijken wat de Japanners mij voor hetzelfde bedrag kunnen leveren...

Zal je wel een mailtje sturen waarneer ik eruit ben aangezien PMen op got niet mogelijk is d8 ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil tussen die Amerikaanse toko en die Japanse toko is de prijs.

die kaart wordt gemaakt in Japan, dus de Amerikaanse toko heeft het spul al via Japan ingekocht en rekent deze kosten weer door aan jou + winst.

met garantie.... de kaart was prima verpakt in een retail doos en mocht deze DOA aankomen is het wel een probleempje.... maar garantie heb ik nog nooit nodig gehad.

ik stuur je wel ff een PM, mijn mail adres werkt al een tijdje niet meer.
ik kan jou geen PM sturen want: "Deze gebruiker wil of kan geen Direct Messages ontvangen: 'Fatalfelix'"

dus stuur mij even een PM via http://gathering.tweakers.net/forum/pm_new_message/2/user/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 01-09-2007 18:07 ]

Pagina: 1 2 Laatste