Mijn eerste 'echte' stereo aangeschaft, welke soundcard?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.279 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren heb ik besloten het zoveelste prut-home-cinema-setje de prullenbak in te doen en te vervangen voor een goede installatie waar ik vooral van muziek kan gaan genieten.
(Voorheen nml van die simpele home cinema setjes van jvc en pioneer gehad, die enkel met films grappig klonken).

Ik heb mijzelf voor een mooie prijs een zwarte Marantz SR5400 AV receiver en een set Klipsch SynergyIII - F1 floorstand speakers in de kleur kersenhout aangeschaft. Deze speakers vondt ik érg goed klinken, zeker gezien hun prijs. Daar kon in mijn ogen op dit moment niets aan tippen (afgezien van 2ehands aanschaf natuurlijk).

- http://www.marantz.com/ne...nt=eu&bus=hf&prod_id=2496

- http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=834

De marantz staat aangesloten op mijn pc (die ook als mediacenter dient), de pc staat vervolgens weer met dvi op mijn Samsung 26r41 tft scherm die als pc-scherm en tv dient.

Ik ben op dit moment uiterst tevreden over het geluid, voor mij een hele openbaring :D
Ik wil in de toekomst het geheel uitbreiden met een marantz hdmi dvd speler, en een center en rear speakers, hier wil ik me alleen eerst nog rustig in verdiepen (en sparen).
Op dit moment speel ik dan ook cd's en dvd's via mijn pc. Ik denk dat de beeld- en geluids kwaliteit altijd minder zullen zijn als via een (kwalitatief goede) dvd/cd speler. Klopt dit?

Op dit moment zit de Marantz SR5400 receiver dan ook analoog op de geluidskaart van mijn pc aangesloten, en dan nu ook de hamvraag:
Het geheel zit nu op de onboard Realtek 850 7.1channel AC'97 geluidskaart.
Is het verstandig om dit digitaal ipv analoog aan te gaan sluiten? Dit zal dan wel op een andere geluidskaart moeten, want deze onboard kaart ondersteund dit volgens mij niet.
En welke geluidskaart is dan een goede prijs/kwaliteits keuze? Coaxiaal digitaal of optisch digitaal op de receiver aansluiten?
Kan ik een hoorbaar beter geluid krijgen of is de combinatie die ik nu heb helemaal zo slecht nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het voordeel van digitaal aansluiten is dat je de DAC's van de geluidskaart passeert, en die van je veel betere versterker neemt. In principe kun je dus elke geluidskaart met een digitale uitgang gebruiken, zelfs als 'ie eventueel onboard is. Digitaal is digitaal (tenzij je sommige audiofielen moet geloven :P )

Optisch of coaxiaal zit verder een 100% verwaarloosbaar verschil in. Optisch komt tegenwoordig meer voor, en is handig omdat je geen last kunt krijgen van aardlussen.

Spaar je dus een 150 euro uit en kies een betaalbaar kaartje met een optische uitgang o.i.d. :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
Als je ze digitaal zou aansluiten krijgt de receiver gewoon exact het digitale signaal dat op de dvd staat, in dat geval zal er volgens mij dan ook geen verschil kunnen zijn tussen je pc of een goede aparte dvd speler.
Indien je vooral dvd's en cd's wil spelen zal dan ook bijna elke ietwat degelijke geluidskaart voldoende zijn. Een soundblaster audigy 2 bijvoorbeeld is momenteel niet al te duur meer, en ondersteund dan toch alles wat je nodig hebt.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Een digitale aansluiting garandeert niet dat dat wat op CD staat onveranderd op je digitale output komt te staan. De meeste kaarten resampelen alles naar 48 Khz, en veel kaarten doen dat niet erg netjes, vooral al die onboard sound dingen. In dat geval kun je het resampelen beter software zoals Foobar overlaten. Gebruik je foobar (met de juiste instellingen) kun je gewoon je houdige kaartje aanhouden als deze een digitale output heeft. Voor DVD's maakt het niet uit. AC3 is al 48 Khz.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Kijk aan deze antwoorden heb ik wat, dank jullie!
Nu begrijp ik goed van 'Deepspace' dat ik dan toch het beste een geluidskaart aan kan schaffen die een digitale uitgang heeft (optisch of coaxiaal) en die niet resampeld naar 48kHz.
Nu koop ik al mijn PC apparatuur bij alternate, en zag een wel hele mooie prijs voor een Creative X-Fi Extreme Music kaart, maar is dit wat? En is deze digitaal aan te sluiten (want ik zie het niet echt in de specs): http://www.alternate.nl/h...K%23C62&showTechData=true

Of kan ik beter voor deze kiezen: http://www.alternate.nl/h...K%23T43&showTechData=true. Want hier zie ik dan weer gewoon mooi optische en coaxiale uitgangen opzitten! Dus kan ik zo een kabeltje vanaf de receiver inpluggen! (deze kaart spreekt mij als leek het meeste aan)

Stel dat ik hem digitaal aansluit, gaan dan alle kanalen door deze kabel? Want ik lees in sommige specs dat digital out ondersteunt wordt voor stereo speakers. Alle 5.1 / 6.1 / 7.1 geluiden sturen die kaarten toch wel uit?

Of is zelfs dit eigenlijk al voldoende: http://www.alternate.nl/h...K%23V84&showTechData=true ?

:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij de Xfi kun je inderdaad het resamplelen uitzetten. Echter heeft deze kaart ook uitstekende analoge uitgangen aan boord. Die zou ik gebruiken als ik hem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Huh?
Nu weer analoge uitgangen gaan gebruiken?
Als ik een geluidskaartje zoals deze: http://www.alternate.nl/h...K%23T43&showTechData=true installeer die digitale uitgangen heeft, dan betekent het toch dat de pc de geluidssignalen van mp3's/cd's/dvd's niet om hoeft te zetten, maar digitaal doorstuurt en dat de Marantz receiver het digitale signaal dan pas omzet naar analoog en dan versterkt? (Dus de korste weg, minste storing) En de receiver zal in omzetten véél beter zijn dan de meeste geluidskaartjes toch? Plus het feit dat je de belasting van je cpu nu amper aan hoeft te spreken...

Ikke niet meer snap... 8)7
Wat geeft mij het warmste/volste/zuiverste geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, je gaat eerst weer alles comprimeren naar AC3, en daat stuur je op. Dat is dus zeker niet de handigste manier, zeker niet voor MP3 en CD. Leuk als je games wil spelen in 5.1 via je digitale output, maar voor de rest niet.

Gewoon een goed kaartje en dat analoog aansluiten. De DAC's van bijvoorbeeld de Xfi zijn beter dan die van je receiver. Die moet je dan ook op S-Direct zetten om er het meeste uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Voordelige keus een Audigy 4, anders voor een X-fi gaan? Zijn beide goeie kaartjes en ik vind ze persoonlijk goed klinken (zijn wel mindere speakers op aangesloten, maargoed maakt het verschil met je onboard en een losse geluidskaart met je goede setup alleen maar groter :) )

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
als je muziek en dergelijke gaat luister zou ik voor een e-mu kaart gaan.
http://www.emu.com/products/welcome.asp?category=505

of anders voor een hoge kwaliteit usb DAC

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Emu spul is mooi, maar toch meer pro-audio. ESI heeft leuke kaartje, en natuurlij M-audio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
En begrijp ik dan goed dat de Terratec Aureon 7.1 Dolby geluidskaart een 'slechte' keus zou zijn en de Creative X-Fi Extreme Music geluidskaart een 'betere' keus?
En de Emu / ESI / Pro-audio nog betere kaarten? (en gelijk uiteraard een stuk duurder)

En ongeacht de keus van de kaart toch maar analoog aan gaan sluiten, en niet zoals ik de antwoorden die in het begin van dit topic gegeven werden digitaal?
Zoals deze:
strandbal schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:19:
Het voordeel van digitaal aansluiten is dat je de DAC's van de geluidskaart passeert, en die van je veel betere versterker neemt. In principe kun je dus elke geluidskaart met een digitale uitgang gebruiken, zelfs als 'ie eventueel onboard is. Digitaal is digitaal (tenzij je sommige audiofielen moet geloven :P )

Optisch of coaxiaal zit verder een 100% verwaarloosbaar verschil in. Optisch komt tegenwoordig meer voor, en is handig omdat je geen last kunt krijgen van aardlussen.

Spaar je dus een 150 euro uit en kies een betaalbaar kaartje met een optische uitgang o.i.d. :)
De DAC van mijn onboard geluidskaart op dit moment is dus kennelijk niet goed?
De DAC van mijn Marantz SR5400 receiver is een stuk beter?
Maar de DAC's van de X-Fi kaart bijvoorbeeld is weer beter dan die van de receiver (en dan moet ik dus met een betere DAC op de geluidskaart zelf weer analoog aan gaan sluiten omdat bij digitaal de DAC van de kaart gepasseerd wordt en de receiver het werk altijd mag doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn ervaringen met analoge aansluitingen op de pc zijn niet best. Altijd hoor je de inwendige geluiden van de pc over je speakers (o.a. pruttelende harddisk en piepende geluiden als je je muis beweegt) Als je ook nog een antennekabel op je pc hebt aangesloten kun je je lol waarschijnlijk wel op met een grondloop.

Ik ben blij dat ik destijds de overstap heb gemaakt naar een digitale aansluiting, waardoor ik definitief van deze problemen verlost ben.

En trouwens is het niet een beetje in tegenspraak met elkaar, audiofiele onderdelen in de nabijheid van een al dan niet luid zoemende computerkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Die bijgeluiden heb je vooral bij een onboard geluidskaart. Sinds ik een Audigy 4 heb is dat over hier. Toch lees ik hier op GoT dat de meeste mensen hun stereoinstallatie digitaal hebben aangesloten. Dan nog zit er volgens mij een wereld van verschil tussen een goede geluidskaart en je onboard geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kan EdGnoj ons ook vertellen wat voor kaartje hij gehad heeft? Met goede kaarten heb ik dat soort problemen nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met een Terratec kaartje (weet de naam niet meer) met een Soundblaster Live 1024 en met een onboard NVidea Soundstorm chip.

Maar waarom zou je het risico op een aardlus lopen als je dit met een digitale aansluiting eenvoudig kunt voorkomen? Nogmaals, als je een pc in dezelfde kamer hebt staan als je geluidsinstallatie dan heeft audiofiele apparatuur geen enkele zin, tenzij de pc 100% geruisloos is natuurlijk.

• Allewijn
  • Niet online
EdGnoj schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:48:
En trouwens is het niet een beetje in tegenspraak met elkaar, audiofiele onderdelen in de nabijheid van een al dan niet luid zoemende computerkast?
EdGnoj schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:21:
Met een Terratec kaartje (weet de naam niet meer) met een Soundblaster Live 1024 en met een onboard NVidea Soundstorm chip.

Maar waarom zou je het risico op een aardlus lopen als je dit met een digitale aansluiting eenvoudig kunt voorkomen? Nogmaals, als je een pc in dezelfde kamer hebt staan als je geluidsinstallatie dan heeft audiofiele apparatuur geen enkele zin, tenzij de pc 100% geruisloos is natuurlijk.
In deze uitspraken moet ik jullie volledig gelijk gaan geven! Audiofiel en een kast die (ookal is het bij mij verdomd weinig) zoemt gaan gewoon niet samen... Tja maar af en toe moet je een compromis sluiten, en dat is in mijn geval het combineren van mijn LCD tv met mijn mediapc met een prima versterker en prima speakers. (Ik woon nog bij mijn ouders in, weliswaar een eigen verdieping, maar heb dus nog geen eigen woonkamer. Ouders zijn B&O freaks, ik moet daar niet zoveel van hebben al is het verdomd mooi om te zien...)

Ik ga vandaag of morgen op pad voor een digitaal kaartje, ik hou jullie op de hoogte! _/-\o_

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Uhm nog even iets: vrijwel iedere geluidskaart met digitale uitgang (uitzonderingen met ECHTE DD codering daargelaten) sturen AC3 (eventueel), als de bron AC3 is (passthrough). Is het echter geen AC3 , dan wordt het als PCM, dus gewoon stereo, verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Gisteren heb ik samen met een vriend van mij een E-MU 0404 soundcard gekocht voor in zijn PC (ook hij gebruikte nog zijn standaard onboard sound). (http://www.emu.com/products/product.asp?product=10447)
Hij wilde deze kaart oa voor de grote Jack aansluitingen die hij kan gebruiken om met jack-SLR kabels de kaart op zijn versterker aan te sluiten. (DJ spul).

We hebben ons verbaasd over de geluidskwaliteit! WOW het klopt echt dat deze geluidskaarten goed zijn, we hadden het onboard sounkaartje nog actief gelaten, zo konden we steeds mooi switchen om verschillen in klank te horen. DeE-MU geluidskaart geeft echt een veel mooiere klank uit zijn JBL speakers. Moeilijk te omschrijven, maar het lijkt alsof het geluid 'meer los komt van de speakers'!

Nu, na dit gehoord te hebben wil ik mijn Marantz SR5400 receiver en Klipsch speakers toch ook maar trakteren om een signaal vanaf een E-MU kaartje (ipv de Terratec of Creative X-fi kaartjes).
Ik heb nml al van meerdere van jullie gehoord dat E-MU, ESI, M-Audio, etc kaarten gewoon voor audio beter zijn.

MAAR: Hoe zal ik mijn receiver nou aansluiten? Het kan nml met die E-MU 0404 kaart allebei: Digitaal (optisch of coaxiaal) of analoog (dan moet ik laten verlopen van 2 grote Jacks naar 2 x cinch).
Wat gaat mij het BESTE geluid opleveren, want voor zover ik begrijp:
Als ik voor digitaal zou kiezen passeer ik de DAC's van de E-MU kaart en wordt het signaal op 24-bit/96kHz doorgestuurd dus krijgt de Marantz het voor zijn kiezen.
Als ik voor analoog kies worden de DAC's van de E-MU gebruikt, de versterker kan dan op Source-Direct worden gezet zodat deze het aangeleverde signaal enkel versterkt en naar de speakers stuurt.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap eigenlijk je hele keuze niet. Waarom zou je uberhaupt bij zo'n set cd's en dvd's afspelen via een pc?? Je bent wel bereid om te investeren in een soundcard maar kun je dat geld niet beter in een DVD speler kopen? Die X-Fi bijvoorbeeld kost zo rond de 100,-. Kun je dan niet veel beter dit kopen:

http://www.kieskeurig.nl/...6BB9FC125715E0043A7F9.htm

Lijkt mij veel beter dan zo'n soundcard icm een interne pc dvd'speler! Die speler heeft HDMI en een digitale aansluitingsmogelijkheid zodat je straks ook je films in DTS of DD kan afspelen.

Dan maar die 50,- extra erbij! Dan kun je altijd nog doorsparen voor een duurdere dvdspeler van +- 3 a 400,-€ toch? Deze kun je na een half jaar gebruiken wel weer voor 85,- kwijt op marktplaats :) Betwijfel eigenlijk nog of een Marantz HDMI een veel beter beeld dan deze Pio gaat leveren. Denk dat je op een tv van jouw formaat ?(26inch) nauwelijks tot geen verschil gaat zien want deze Pioneer wordt super getest.

Heb je nodig:

- Pioneer 696
- Zo'n digitaal glasvezelkabeltje (25,-€ ?! heb je een prima kabel)
- HDMI kabel (+- 50,-) maar die moet je toch hebben.

Echter dit is maar een tip en iets wat ik zelf zou doen dus doe ermee wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Allewijn schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:19:
We hebben ons verbaasd over de geluidskwaliteit! WOW het klopt echt dat deze geluidskaarten goed zijn, we hadden het onboard sounkaartje nog actief gelaten, zo konden we steeds mooi switchen om verschillen in klank te horen. DeE-MU geluidskaart geeft echt een veel mooiere klank uit zijn JBL speakers. Moeilijk te omschrijven, maar het lijkt alsof het geluid 'meer los komt van de speakers'!

Nu, na dit gehoord te hebben wil ik mijn Marantz SR5400 receiver en Klipsch speakers toch ook maar trakteren om een signaal vanaf een E-MU kaartje (ipv de Terratec of Creative X-fi kaartjes).
Ik heb nml al van meerdere van jullie gehoord dat E-MU, ESI, M-Audio, etc kaarten gewoon voor audio beter zijn.
Heb je al getest met een Creative kaartje? Je moet denk ik eerst het verschil horen voordat je de keuze maakt? Ik zie dat de E-mu, M-audio en de X-Fi allemaal voor rond de 100 verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Bedenk dat je met de EMU 0404 slechts twee analoge uitgangen hebt. De X-Fi biedt ook heel goede geluidskwaliteit, en meer uitgangen en game-mogelijkheden. Als je dus geen thuisstudio functies nodig hebt, is de X-Fi een aardig alternatief.

Voor het argument dat je met een optische aansluiting de boel mooi electrisch ontkoppelt is natuurlijk ook wat te zeggen. Maar als je digitaal aansluit zou ik niet zoveel geld uitgeven. Misschien is het moeilijk iets te vinden voor weinig geld dat niet resampelt naar 48kHz, maar daar hoef je ook niet panisch over te doen. Gewoon goede software gebruiken die goed resampelt. Kijk zeker eerst of je mobo niet per ongeluk toch digitaal uit heeft op een extra bracket ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
http://www.diybeamer.nl/forum/viewtopic.php?t=1647

deze sound kaart is perfect voor jouw :)

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 20:38

Len

Leeg

jouw?

ontopic: uuhhmm tjeez wat een oud topic!

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

..leuk :(

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.