Na ongeveer 2 weken in bezit hierbij mijn eerste indrukken vd N73. Het verslag zal kritisch kunnen overkomen, maar beschouw dat als een resultaat van hoge verwachtingen en ook het feit dat ik hiervoor de K750i had, wat in mijn ogen een vd beste 2.5G/GPRS/feature phones is en was. Ik zal tijdens de bespreking ook regelmatig refereren aan de K750i. Via een aantal punten zalik de voor mij belangrijkste eigenschappen doornemen.
Design/gewicht:
Niet wezenlijk groter dan de k750i, oftewel een prima candybar formaat. Ik heb een tijdje de SE P800 gebruikt en die was voor mij net te groot en te zwaar. Mooie vd N73 vind ik dat ie het formaat heeft van een "standaard" telefoon, wat gezien de specificaties best een prestatie mag heten.
De toetsen mogen van mij iets groter (er is ruimte voor).
Display:
Een vd redenen voor mij om de N73 te nemen was de grootte vh display (precies zelfde formaat en resolutie als N93!)

. Was voor mij ook een reden om de SE m600i lang te overwegen, maar geen camera en tegenvallende geluiden over bediening (met 1 hand soms lastig) toch maar niet genomen. Prettig aan de N73 vind ik dat het scherm nog iets groter (36 x 48 mm, 2.4", bijna iPod video formaat dus!) is dan de standaard S60 phones (35 x 41mm). Het scherm is qua grootte hetzelfde gebleven sinds de eerste S60 phone (Nokia 7650), onlangs wel een verdubbeling in resolutie zoals bij de N80. Ik heb zelf liever een groter scherm dan de hogere resolutie, mede daardoor de keuze voor de N73.
Camera:
Met 2 megapixel had 'm ook genomen, zonder autofocus waarschijnlijk niet. Ik heb de foto's vd K750i en N73 nog niet op de computer vergeleken, maar op het display vd N73 lijken ze in elk geval een stuk beter (is scherper en meer contrastrijk). Erg jammer bij de K750i vond ik dat de foto vaak net iets doffer werd dan wat je daarvoor in je display zag. Afdrukvertraging is voor m'n gevoel langer dan bij K750i. Dit kan ook te maken met de algemene traagheid vd camera functionaliteit. En dan heb ik het over opstarten camera na eerste keer uitschuiven, tonen van gemaakte foto, autofocus, nemen van foto nieuwe foto, wat allemaal langer duurt dan bij k750i). Uiteraard gaat het hier om halveseconden werk, maar voor de beleving maakt dit veel uit. Net als anderen hoop ik dat een firmware hier iets aan kan doen. Bij de k750i kon je een aantal toetsen als sneltoets gebruiken (bv 5 activeert macro), dit heb ik bij de N73 nog niet kunnen ontdekken.
Wel handig vind ik de tekst boxjes die verschijnen als je over een icoon heengaat.
Externe speakers:
Stereo geluid valt mij wat tegen, de geluidseffecten hoor ik niet heel duidelijk (bv zigzag). Hier zou ik normaal gesproken niet echt aandacht aan besteed hebben, maar juist omdat een vd eerste recensies die ik las hier wel over te spreken was had ik er wel hoge verwachtingen over. De speaker vd K750i klinkt ongeveer even goed, misschien zelfs iets zuiverder. Voordeel vd N73 is het volume, kan harder zonder te vervormen. Ik had stiekempjes gehoopt dat ik de N73 als een travel-speaker zou kunnen gebruiken (a la combinatie iPod/travelspeaker), maar daarvoor is het geluid net iets te dun voor wat mij betreft. (en ja ik weet dat die travel speakers van bv JBL best prijzig zijn en de verwachting dus misschien niet helemaal terecht is)
Bediening/Usability:
Op zich prima, maar een paar dingen vallen me tegen van Nokia (met S40/navikey ooit de koning vd usability)
Bijvoorbeeld:
De "C" (=backspace) toets zit rechts onder, is moeilijk te bereiken als je, zoals ik, met je rechterhand de telefoon bedient. Beetje vervelend als je een tikfout maakt. Of proberen met links te bedienen, dan is ie goed geplaatst (heb ik een linkshandig toestel?)
Wat de toets onder menu knop doet (soort stiftje) heb ik nog niet kunnen ontdekken. Multimediaknop vind ik (nog?) niet bijzonder handig. 2 knoppen zonder evidente functie vind ik zonde.
Ik heb nog niet ontdekt of het mogelijk is om snelkoppelingen (bv Opera mini) te maken naar het opstartscherm. Kan hem wel in menu krijgen, maar is nog steeds een paar toetsen te veel verwijderd naar mijn smaak. Wat ik al helemaal niet begrijp is dat in mijn opstartscherm de rechterknop naar "Klok" gaat.

Ook dit zal vast aan te passen zijn, heb nog niet uitgevonden hoe, maar vind het sowieso vreemd. Van S60 had ik verwacht vrijwel alles te kunnen customizen. Onterecht?
Paar andere dingetjes:
- piepje na *correct* invoeren van wachtwoord hoeft van mij niet (hoor liever een signaal als er iets fout gaat dan andersom).
- Nokia opstartanimatie mag wat mij betreft weg (kan dit?)
- Zoals vele anderen, default gebrek aan autolock vind ik vreemd en jammer.
Menu/Symbian/S60:
Navigeren in het menu gaat redelijk snel. Min of meer even snel na 1 jaar K750i gebruik, waar het menu iets trager is geworden in de loop der tijd. (iets wat overigens tot nu toe bij al mijn foons gebeurd is. Zou er een defragmenteer functie zitten op de N73

Van iemand die bekend is met de eerdere Symbian/S60 toestellen kreeg ik te horen dat de bediening erg snel was. Belangrijkste vertraging is (helaas) het opstarten vh menu, bediening *in* het menu is over het algemeen even snel als de K750i.
Internet gebruik/T-Mobile Pocket internet totaal (PIT)/web n walk:
Voor mij reden om voor T-Mobile te gaan was PIT. Fijne van UMTS verbinding is de snelheid, ook op met het goedkoopste PIT abo van 10 euro/maand. Zou gecapped moeten zijn op 64 kbps, maar volgens speedtest zat download rond de 200 kbps, zoals ook al door anderen opgemerkt...Concreto: snel genoeg voor Youtube en Uitzending gemist (op laptop)!
Opera mini had ik eerder uitgeprobeerd en die werkt nog steeds fantastisch. En tot nu toe nog beter dan de standaard Opera browser, en ook de Nokia S60 browser. Links/rechts op de joystick voor page up/page down werkt heerlijk (zoals op Opera mini). Bij de standaard versie is page down iets van #-9. Waarom een toetsencombinatie voor zo'n veelgebruikte handeling? Navigeren met de stick (die overigens qua stroefheid me doet denken aan de nipple op de Thinkpads - is een pre) in mini webpagina's vind ik niet prettig, dus de S60 browser is niet mijn ding. Al met al is de beperkte meerwaarde van Opera voor S60 en de Nokia browser een teleurstelling. Dit zou voor mij betekenen dat een volgende phone niet per se een smartphone hoeft te zijn, zolang ie Java maar (goed) ondersteund.
Batterijverbruik:
2/3 dagen en geen idee hoeveel bellen dat is. In UMTS mode wordt ie redelijk warm.
Tot slot
een bug (?):
Vreemd is dat als ik via Nokia PC Suite verbinding maak, USB modem 2 niet meer herkend wordt. Daarmee maakte ik 460 kbps verbinding (volgens XP pop up), met USB modem 1 (115 kbps volgens XP. GPRS modem?), lukt wel. Connectie is zeker sneller dan met K750i GPRS, dus twijfel ff of dit wel GPRS is.
Algemene conclusie:
Ondanks de genoemde tegenvallers, waarvan een deel waarschijnlijk ook wel op te lossen valt, een prima toestel. Belangrijkste pluspunten voor mijn zijn het scherm, S60 (voor de apps), en het compacte formaat (voor eens smartphone). Voor wie het scherm vd K750i geen beperking vindt en geen behoeft heeft aan een smartphone is dat nog altijd een zeer capabel toestel.