Goeienmorgen/-middag/-avond in hét Nokia E50 topic! Zakelijk, strak, compact en efficiënt. Zo laat de Nokia E50 zich het beste omschrijven. Geen glimmende, puisterige knopjes (op één na De gebruikers die behoefte hebben aan spelletjes, wallpapers, kleurschema's en wat al niet meer zullen hiervoor zelf aan de slag moeten, want standaard is de Nokia E50 alleen uitgerust met het strikt noodzakelijke. |
![]() • Specificaties • FAQ • Review • Foto's • Accessoires • Overig • First Post |
![]() Een korte samenvatting van de specificaties: • GSM 850/900/1800/1900 • 104 gram inclusief accu • 133 x 43,5 x 15,5 mm • 262.144 kleuren | 240 x 320 pixels • 70MB intern geheugen • MicroSD uitbreidbaar geheugen • Symbian OS 9.1 | S60 Platform | Derde generatie • Handsfree functie • Voice Commands functie • Pop-Port aansluiting • Bluetooth 2.0 • Infrarood • EDGE | GPRS | Circuit-Switched Data | Bruikbaar als modem • 970 mAh accu Optioneel: • 1.3 MP Camera | 1280 x 960 pixels | 4x digitale vergroting | 176 x 144 pixels video-opname |
![]() Deze lijst moet nog groeien... Ja. Deze GPS is overigens onder meerdere namen beschikbaar op de markt. Ja. De nieuwste versie van Tomtom 6 is compatible met het besturingssysteem van deze telefoon. Ook kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Route 66. |
![]() Review van /me _Pumba_ (dat is ikke Om de topicstart niet al te lang te laten worden, zal ik alle plaatjes niet direct in beeld zetten. Misschien is het belangrijk mijn 'telefoongeschiedenis' te vermelden, zodat je een beetje een indruk hebt van waar ik wel en niet goed over kan oordelen. Ik ben de eigenaar geweest van de volgende telefoons: • Een heeele oude Trium • Een Sony Ericsson T290i • Een Nokia 1100 (in combinatie met een Acer N30 PDA) • Een HTC Wizard (bekend als Qtek 9100, MDA Vario, etc.) Zie voor (vergelijkende) foto's hoofdstuk Foto's En dan nu een Nokia E50. Zoals je kunt zien mijn eerste Symbian OS based smartphone. Mijn oordeel over deze OS zal ik dan ook geven ten opzichte van WM5, waar ik wel bekend mee ben. Onderdelen die in mijn bespreking niet aan de orde komen, zoals push-email en gebruik van GPRS, komen niet aan de orde, omdat ik er geen gebruik van maak en er dus ook geen verstand van heb. Het pakket De meegeleverde accesoires zijn op een hand te tellen: • Een handfree-oordop-set, met één oordopje, dus beslist niet geschikt om muziek mee te luisteren • Een verloopstekkertje waarmee je ook kunt opladen met een dikker type oplader • USB-kabel • Oplader Hoewel het een 'zakelijk' pakket is, vind ik het bedroevend om niet eens een stereo-hoofdtelefoon aan te treffen. Ik kan dus ook nog geen oordeel vellen over de geluidskwaliteit van muziek afspelen, omdat dit met deze hoofdtelefoon niet te beoordelen is. Constructie Echte degelijkheid bewijst zich pas na jaren. Aangezien ik hem een paar dagen in bezit heb kan ik alleen oordelen over het gebruikte materiaal. De telefoon bestaat uit alluminium en kunstof. De rand om het scherm en de batterijklep is van alluminium, de rest bestaat uit kunstof. Hoewel de telefoon als geheel erg degelijk overkomt, schrok ik eerst even van het batterijklepje, toen ik dit verwijderde. Het is gemaakt van een dik conservenblik-achtig materiaal. Echter na een nadere bestudering, lijkt het mij slijtvast en niet zo krasgevoelig als plastic. De bekende krassen die vaak aan de achterkant van een telefoon zitten door het schuiven op te tafel (door het neerleggen), zullen niet zo snel ontstaan. Rondom de camera-opening zit een verhoogd randje, waar de E50 op steunt bij het liggen op de achterzijde. Dit zal vermoedelijk het eerst slijten/bekrassen. AchterkantE50 Batterijklepje De zijkanten zijn eenvoudig. Uitgerust met slechts twee knopjes links (volume) en twee knopjes rechts (voice record en 'wijzigen'). Het knopje 'wijzigen' is wat mij betreft overbodig. Het is bedoeld om te schakelen tussen de verschillende tekstinvoermodi, maar de gevorderde nokiagebruiker weet dat dit ook kan door het ingedrukt houden van de '#'-toets. Tot mijn verbazing leek er geen infraroodpoort op de E50 te zitten, terwijl dit wel bij de specs stond. Ik kon echter nergens het bekende 'zwarte glaasje' zien dat de zender normaal gesproken afdekt. Toch bleek hij er wel te zitten, achter een zwart kunstoffen, ondoorzichtig stripje (zie foto). Linkerzijkant met IR-poort Rechterzijkant met "wijzigen" knop De bovenkant is alleen voorzien van een aan-/uittoets, die lastig indrukbaar is (zwaar). Aan de onderkant bevindt zich de Nokia "Pop Port" en de voedings-aansluiting. Helaas is het niet mogelijk om via USB de telefoon op te laden, zoals wel kon met mijn Vario. Erg jammer dat Nokia niet gewoon gebruik maakt van een 3.5mm aansluiting voor de hoofdtelefoon en een USB aansluiting voor de stroomvoorziening en gegevensoverdracht. Onderkant Bovenkant De voorkant van het toestel is bedekt met een alluminium rand rond het scherm. De toetsen zijn van kunstof. De toetsen behoren tot een van de comfortabelste van alle telefoons die ik tot nu toe gehad heb. Alleen mijn Nokia 1100 vond ik fijner (maar dat is ook meer toetsenbord dan telefoon). Het minst kwalitatieve aan het toetsenbord (en eigenlijk aan de hele telefoon) is het 'joystickje'. Ten eerste staat het er scheef ingeplant (iets gedraaid) en ik vind het niet erg afgewerkt ogen. Het werkt wel soepel en snel (als je eenmaal aan gewend bent). Voorkant Het scherm Over het scherm ben ik erg te spreken. Het is erg scherp, hij lijkt scherper dan mijn Vario, maar dit is natuurlijk een kwestie van 'hetzelfde aantal pixels op een kleinere ruimte'. Slechts in het volle zonlicht verminderd de leesbaarheid, maar in alle overige omstandigheden is het beeld helder en goed leesbaar. De camera Er zit geen flitser op de E50. Erg storend is dat niet, gezien de meeste camera-flitsers (enkele uitzonderingen) nutteloos zijn en meestal alleen dienst doen als lampje. De kwaliteit van de camera is wisselend. De camera doet zijn werk eigenlijk alleen goed bij een landschapsfoto. Binnenshuis lukt het alleen in een lichte kamer om een enigszins heldere foto te krijgen. Ook macrofoto's zijn ronduit matig. Hoewel bij een landschapsfoto de kleuren helder en 'echt' zijn, vallen macrofoto's behalve onscherp, ook flets uit. Kortom, deze camera bewijst zich alleen buitenshuis nuttig bij foto's op afstand. Donkere kamer In een kamer met één raam is dit het resultaat Lichte kamer Een lichte kamer daarentegen geeft een acceptabel resultaat Roos Een een heldere donkerrode roos ziet er van dichtbij flets en rozig uit. Roos bewerkt Na bewerking lijkt de kleur al iets meer op de werkelijkheid. Kerk Kerk bewerkt Een landschapsfoto geeft een goed resultaat. Zon Ook tegen de zon in krijg je buitenshuis redelijke resultaten Krant De letters zijn net leesbaar. Snelheid Met mijn boerenwiskundeverstand kom ik op een dikke halve seconde delay bij het maken van een foto. Tijdens het gebruik vond ik dit behoorlijk irritant, hoewel meer telefoon-camera's dit euvel hebben. Geluidskwaliteit Het geluid tijdens het bellen is erg goed. Beter dan alle telefoons die ik tot nu toe heb gehad. Het geluid kan niet heel erg hard. Waarschijnlijk zal het tijdens een avondje stappen in een stampvol café waar de muziek op 10 staat niet meer duidelijk verstaanbaar zijn. (Maar hé, wie gaat er nou staan bellen tijdens het uitgaan, zo versier je nooit iemand. Tenzij als je wilt pronken met je nieuwe mobiel natuurlijk De accu De batterij houdt het ook goed uit. De 970 mAh accu is bij mij na 2 dagen nog halfvol (of halfleeg). Hierbij zit een paar uur prutsen met instellingen, een kwartier muziek luisteren en een uur bellen. De 3x op en ontlaadcyclus heeft hij nog niet gehad, dus uiteindelijk zal de batterij bij gemiddeld gebruik zo'n 4 dagen meegaan. Bij 'licht' gebruik zou ik niet verbaasd staan als dit kan worden verlengd tot een week(je). Software Ik heb ongeveer 3 maanden gebeld met WM5. Gevoelsmatig vond ik dit geen telefoongericht OS. Misschien kwam dit mede door het ontbreken van een nummeriek toetsenbordje op mijn Vario, maar voornaamste reden was dat WM5 geen goede ondersteuning had voor het bedienen met alleen hardwareknoppen. Bij bijvoorbeeld het instellen van het alarm moest je de alarmtijd instellen met behulp van het touchscreen. Dit betekent dat je je telefoon met twee handen moet vasthouden. In de praktijk gebruikte ik het touchscreen nog maar heel weinig, omdat ik mijn telefoon altijd in één hand vastpakte. Symbian OS is daarentegen heel goed bedienbaar met alleen de 5d navigatieknop. De menu's zijn wel onlogisch ingedeeld. Bijvoorbeeld in het menu zit een map "Instrumenten" met daarin een map "Instellingen". Als je op "instellingen" klikt kom je in een overzichtslijst met verschillende subcategorieën, maar in dit scherm kun je weer bladeren (met de 'links' en 'rechts' knop) tussen de items uit het voorgaande overzichtsscherm. Het was veel handiger geweest om alleen in het hoofdmenu één link te maken naar het uiteindelijke instellingenscherm. Dit soort omwegen wennen echter snel en worden na veelvuldig gebruik automatisme, echter kost het enige uurtjes gebruik om de menustructurering te begrijpen. Bij het openen van de verschillende menu-onderdelen is er soms enig delay te bemerken. Het openen van het SMS scherm kost ongeveer een halve seconde, het aanmaken van een nieuw agenda-item ook zoiets. Het opstarten van de camera duur 3 seconden, maar dit komt deels omdat de camera niet direct wordt opgestart. Dit is softwarematig zo geprogrammeerd om af te wachten of de gebruiker ook op '*'-toets drukt voor de toetsenblokkering. Wil je de camera sneller opstarten, stel dan de rechterselectietoets in op 'camera'. Behalve de delay's bij enkele menu-items verloopt het navigeren snel en soepel. Enkele kleine gebreken in de software zijn de kleine letters van de screensaver en het ontbreken van een automatische toetsenblokkering. "Nokia PC Suite" is de tegenhanger van "Microsoft Activesync". Belangrijk is dat je de software installeerd vóórdat je de telefoon aansluit, anders wordt hij niet meer herkend (behalve na een reboot). Het syncen van PC Suite gaat vlotter dan bij Activesync. De software is wel instabiel. Af en toe wordt de verbinding verbroken met de telefoon en moet ik opnieuw de connectiemodus selecteren op de telefoon. Dit zou echter ook een hardwarematige fout kunnen zijn (wat ik niet hoop). De "connectiemodus" is een handige functie. Telkens als je je telefoon aansluit, vraagt de telefoon of je de "gegevensoverdracht" of "pc-suite" modus wilt activeren. Eerstgenoemde zorgt ervoor dat je het geheugen van je MicroSD card als memory stick kunt gebruiken. Jammer is dan wel weer dat je het hoofdgeheugen van de telefoon hiervoor niet kunt gebruiken. Conclusie Ik ben al een tijdje op zoek naar dé telefoon die bij mij past. De eisen die ik hieraan stelde was dat ik een kalenderfunctie had, ermee kon navigeren en foto's mee kon maken. Toen ik mijn Nokia 1100 icm met mijn Acer N30 PDA gebruikte vond ik het grote nadeel dat ik altijd twee apparaten mee moest nemen. Daarop besloot ik een Vario (Qtek 9100) te kopen omdat ik dan een 'alles-in-een' apparaat had. Groot nadeel hiervan was echter het enorme formaat en de omslachtige manier van bedienen (icm WM5). Ook had dit apparaat voor mij veel overbodige functies (WLAN is leuk maar in de praktijk had ik er niet veel aan). De Nokia E50 heeft alles in zich wat ik nodig heb, maar heeft het formaat van mijn oude Nokia 1100. Je stopt hem in je broekzak zonder er last van te hebben. Het zakelijke uiterlijk zal niet snel vervelen en door de degelijke materialen zal deze smartphone lang mee gaan. Hoewel ik de afgelopen maanden vaak heb geswitched van telefoon, is dit eigenlijk de telefoon die ik zocht! Negatief! • Omslachtige en onlogische menustructuur • De 'navigatie-joystick' onderbreekt het voor de rest zo strakke design • Geen normale koptelefoonaansluiting • Standaard accesoirepakket ver onder de maat • PC Suite instabiel (maar dit licht waarschijnlijk niet aan de telefoon) Positief! • Degelijk • Strak design en kwalitatieve "look en feel" • Scherp, kleurrijk en helder scherm onder alle omstandigheden • De geluidskwaliteit tijdens het bellen is uitstekend • Goede batterijduur, 4 dagen normaal gebruik zonder laden • Eindelijk een smartphone waarbij je niet uit je broek scheurt als je gaat zitten, zelfs niet als je een strakke lederhösen draagt Review van Ferra.ru Dit is een Russische site, dus voor de meeste van ons onleesbaar Review van Infosyncworld Een erg korte review, wel duidelijke alle plussen en minnen op een rij. Review van PhoneArena Een behoorlijk lange en uitgebreide review. Zeker de moeite waar om eens door te lezen. Review van Nieuwemobiel.nl Nette review van nieuwemobiel. Het commentaar over de "te kleine toetsen" ben ik het niet mee eens. |
![]() Meer foto's in de review. ![]() Nokia 1100, Sony Ericsson T290i, T-Mobile MDA Vario en Nokia E50 gebroederlijk naast elkaar. [groot] ![]() De 16 mm slanke Nokia E50 naast zijn dikke broer Vario. [groot] ![]() Diktevergelijking [groot] ![]() Nokia E50 [groot] ![]() Nokia E50 in de hand [groot] ![]() Nokia E50 [groot] ![]() Staande E50 (kan ook liggen) [groot] ![]() Nokia E50 [groot] |
![]() Alle officiële Nokia-accessoires kun je hier vinden. Nokia Mobile Holder CR-66 ![]() Een carkit speciaal voor de Nokia E50. €52,00 bij Smartphoneshop.nl Nokia Music Hoofdtelefoon HS-20, AD-4 ![]() Hoewel de standaard bijgeleverde dopjes niet echt spectaculair zijn, is het door de 3,5 mm aansluiting mogelijk je eigen oordopjes aan te sluiten. €24,95 bij ViFaTelecom |
![]() Hyperlinks Officiële Nokia E50 pagina Software Meer sofware kan worden gevonden in het "Symbian S60 3rd Edition Discussie" topic Mail For Exchange 1.3.0 (.sisx, 1.2 MB) Met "Mail For Exchange" kun je je Nokia E50 synchroniseren met een Microsoft Exchange Server. Dit houdt in dat je Contactpersonen, agenda en email kunt synchroniseren via een online server. Een gratis exchange server kun je aanvragen bijvoorbeeld bij Mail2Web. Via Mail2Web kun je ook email ophalen van een andere mailbox en gebruik maken van push-email. Klik hier voor de officiële "Mail For Exchange" site. AutoLock v1.1 (.sisx, 37kB) Standaard biedt de E50 geen automatische toetsenblokkering. Met AutoLock kan dit wel. Na een door de gebruiker opgegeven aantal seconden blokkeren alle toetsen. Klik hier voor de officiële "AutoLock" site. |
[ Voor 193% gewijzigd door Anoniem: 86536 op 30-09-2006 11:03 ]