Ik ben sinds afgelopen maandag ook in het bezit van een Zune. Een witte wel te verstaan. Ik ben er in de afgelopen 3 dagen ( buiten colleges ) vrij veel mee bezig geweest. Hieronder een kleine review van de ervaringen met de Zune van de afgelopen dagen. Ik zal het soms vergelijken met mijn oude mp3 speler, de Iriver H340.
Eerste indruk, design, grootte ...
De eerste indruk die ik had ( van het pakketje van de postbode ) was dat ik het pakketje nogal klein vond. Mijn ervaring met dit soort dingen is meestal dat de verpakking nogal groot is in tegenstelling tot het apparaat zelf. Ook is te zien dat Microsoft veel moeite heeft gestoken in de de indeling hoe je het er zo mooi mogelijk / efficiënt in kan stoppen. En dan de Zune zelf, hij is echt prachtig. Ik heb in het begin veel getwijfeld welke te nemen ( qua kleur ), maar ik heb er geen seconde spijt van dat ik de witte heb genomen. Over het randje om het scherm en om het navigatie 'rondje', ik heb verschillende foto's gezien op internet en de ene keer is het randje zwart en de andere keer weer licht grijs, dat zal wel door de flits komen oid. Want hij is donker-grijs en het past er echt heel goed bij. De grootte valt me ook alles mee. Hij is iets groter dan mijn HTC Hermes maar wel weer een stuk platter. Ik voel hem nauwlijks als ik het apparaat in m'n broekzak heb.
Geluidskwaliteit
Ik heb hem geluisterd met de EP-635/EP-630 in-ears en met mijn Sennheiser HD-25 ( die beide naar mijn idee wel vrij goed geluid weten te produceren ) en het geluid is echt prachtig, wat mij opviel was dat de bas niet overdreven hard was maar wel mooi diep, echt perfect

. De equalizer, het geluid daarvan is prima ( al heb ik wel het idee dat je het volume dan niet te hard moet doen, iig niet boven de 15 ). Wel heb je alleen maar presets, en ( misschien op 1 of 2 na ) vind ik ze niet echt iets toevoegen. Ik luister dus ook gewoon met de equalizer uit.
Overige zune ( Navigatie, radio, instelling enz )
Wat mij opviel gelijk bij het gebruik van de zune is dat alleen in het hoofdmenu de achtergrond scherp wordt afgebeeld. Als je bijvoorbeeld in het muziek menu gaat komt er een donkere laag over heen maar word er ook licht ingezoomd op de achtergrond waardoor je lelijke artifacts krijgt, wat best wel jammer is. ( zoveel moeite zou het toch niet zijn geweest om ipv 1, 2 achtergrondjes te maken, 1 voor hoofdmenu en 1 voor de rest waar hij iets is ingezoomd. ).
De navigatie is trouwens wel heel goed. Na 5 minuten kan ik al supersnel door alle opties, mappem, artiesten heen-bladeren zonder erbij na te denken.
Wat de radio betreft, lekker simpel. En die RDS feature is wel leuk. Allen had het preset idee nog wel wat uitgebreider gemogen. Ook is de ontvangst zeer goed!! ( als ik het met mijn H340 vergtelijk ).
Bij de instellingen valt overigens niet bijster veel in te stellen maar de belangrijkste opties staan er tussen. Wel zie je weinig verschil tussen de verschillende helderheid standen.
De software
De software ziet er goed uit en er zitten niet echt veel/irritante bugs in. Maar Wat een ge*** met die tags, op de Iriver had ik het zelf ingedeeld mbv. mappen. ( Maar dit probleem heb je denk ik net zo goed met de iPod. ) Ik heb dus van tevoren mbv. tag&rename alle tags gereorganiseerd. Je moet er goed op letten dat je bij mix-albums de 'album-artist' goed zet anders krijg je in de software en op je Zune voor elke andere album-artist een nieuw kopje, niet handig dus. Het encoden van muziek ( van CD alleen, mp3 ed blijft gewoon omdat je anders kwaliteits-verlies krijgt ) voor de zune doe ik niet met de zune-software zelf maar met de Nero-AAC codec ( en een programma om het aan te sturen, bv dbPoweramp of foobar2000 etc. ). Dat omdat ik na een tijdje rondgezocht te hebben op internet er achter kwam dat AAC ( en dan in het bijzonder de freeware codec van Nero ) de beste kBit/kwaliteit verhouding heeft.
Wat ik wel ideaal vond was dat ik zomaar plaatjes kan slepen op een album en dat die dan gelijk wordt ingebakken in de nummers als album-hoes. Al is het soms wel moeilijk zoeken naar die dingen, de beste vindplaats voor 'covers' is google-afbeeldingen. Wel maakt de sortware er een lelijk 200x200 plaatje van met veel te hoge compressie, en dat ziet er nogal lelijk uit op de Zune, dus dat doe ik nu ook via tag&rename ( Eerst even resizen naar 240x240 met bijvoorbeeld Paint.net ). Alhoewel ik nog geen spectaculaire verbeteringen heb gezien ( wel beter hoor ).
Over video's, ik heb gisteravond de hele avond lopen zoeken en proberen om erachter te komen hoe je de beste kwaliteit krijgt. Ik dacht eerst dat de Zune H-264 en WMA aan kan, maar ik ben er onderhand achter dat alleen de Zune-software H-264 aan kan. Na enig speurwerk en proberen met oa Virtualdub en autoMKV etc. kwam ik het programma encode360 tegen. Die heeft een ingebakken zune-profiel. Check voor ( volgens mij ) de beste kwaliteit van video's de volgende handleiding:
http://www.zunescene.com/forums/index.php?topic=7131.0 . Je moet wel het eea extra downloaden zoals: .NET Framework 2.0, Windows Media Player 11, and Windows Media Encoder 9. Maar dan heb je ook wat. (
Ben momenteel aan het proberen of de Zune ook WVC1 aan kan, dat is voor zover ik weet de beste WMV-kwaliteit. Edit: Doet ie niet, WMV9 is dus waaschijnlijk het hoogst. Later meer... )
Nou ik dacht dat ik zo wel ongeveer alles had besproken van wat ik in een paar dagen heb ontdenkt. Mochten er vragen zijn en/of opmerkingen, dan hoor ik het graag

.