Ik heb de (witte) Zune alweer 2 weken en ik dacht zo eens even mijn opinie daarover hier even te plaatsen. Dus bij deze...
Ik had mijn Zune via Speurders.nl op de vrijdag voor kerst in Oude Wetering gekocht. Voor 250 euro helemaal nieuw, zegel zat er ook nog op. En ook direct even bij de media markt een hoofdtelefoon gekocht, want de oordopjes die erbij zaten vond ik maar wat matig.
Geluidskwaliteit
Nu ik dus die koptelefoon erbij heb kan ik zeggen dat het geluid geweldig is. Qua volume kan ie bijzonder hard. Vergelijken met mijn iPod nano kan de Zune ongelofelijk hard.
(Video)beeld
Wat me vooral opvalt aan de Zune is dat het beeldscherm zo helder is. Ik heb brightness op low staan en alsnog is het erg helder. Ook video`s zijn een genot om naar te kijken op het vrij grote scherm. En de landscape mode is zeker een groot pluspunt.
Firmware
De firmware is echt mooi. Het is handig te besturen en erg duidelijk. Ik gebruik de Zune dan elke dag voor kranten te lopen, en daarmee is het erg makkelijk en snel te besturen. Ook de quicklist vind ik erg handig omdat ik heel veel tracks erop heb maar er maar een paar wil luisteren. Wel vind ik bv. een klok erg handig erop of het browsen van offline sites ofzo.
Software op pc
De Zune marketplace, erg snel syncen vind ik. Alleen heel erg jammer dat de marketplace niet voor ons beschikbaar is. Makkelijk te bedienen en het programma is niet zo zwaar als iTunes en ook niet zo irritant als iTunes (qua meldingen van updates etc. etc.).
Uiterlijk
Zeer mooi, zeker dat hij zo groot is en daarmee lekker in de hand ligt. En ik weet niet van welk materiaal het is gemaakt, maar die case is zeker mooi.
Batterij
Nu zijn we bij het enigste minpunt. Ik vind dat de batterijduur erg kort is. 4-5 uurtjes muziek luisteren op volume 14 constant, brightness low en wifi uit. Als ik dan aan het krantenlopen ben kan iig 1 ochtend ermee doen, en dan de 2e keer valt ie op de helft uit. Dat vind ik wel jammer. Iemand nog tips? Ik kan misschien m`n dynamo met m`n Zune verbinden en het daarmee opladen.
Conclusie: zeker een goede mp3-speler, 2 nadelen zijn dat de batterijduur kort is, en dat hij niet Playsforsure is, terwijl dat 'keurmerk' van Microsoft zelf is. Maar dat ligt denk ik aan mij dat ik het zo raar vind. Maar voor de rest alleen maar pluspunten.