Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 7.606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PoweRoy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-07 08:09

PoweRoy

funky!

quote:
PoweRoy schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 09:26:
zo ook dit topic gevonden :)
laatste tijd vond ik mijn pc beetje onstabiel. Soms ineens een reboot. Toen ik dit topic vond ook even TAT geinstalleerd:
speedtemp idle: 50 idle

idle TAT core 1: 63
idle TAT core 2: 64

(gewoon worklood op 100% en op start right :? )
full load TAT core 1: 76
full load TAT core 2: 78

Ik flipte dus even en nieuw koelprut erop gedaan. akasa ak-450 silver based. Geen verschil.
Volgende week krijg ik mijn arctic freezer 7 pro. Dan even kijken wat hij dan doet. Ik zie me namelijk nog niet echt mijn proc schuren :x
Whoah!
Heb vandaag de arctic freezer 7 pro binnen gekregen!

speedtemp: 42graden idle

nieuwe stats TAT:
idle TAT core 1: 63 50
idle TAT core 2: 64 51

full load TAT core 1: 76 59
full load TAT core 2: 78 62

Een toppertje dus!

[This space is for rent]

• debeer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04-07 22:07
Vind het nog aan de hoge kant :)
De vraag is welk programma moet je nou vertrouwen.
Aangezien bij de 1 TAT hogere waardes geeft (bij mij 36C idle) en
bij de ander pc probe II (bij mij 25C idle).

debeer wijzigde deze reactie 10-10-2006 19:18 (64%)

www.debeerzietzevliegen.nl

• Church of Noise
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

Om es te vergelijken: (mijn systeem: Asus P5W DH Deluxe, Intel E6600, Zalman 9500 LED op de CPU)

Idle:
TAT: core1 40°C - core 2 41°C
Speedfan: 27°C

100% load:
TAT: core 1 58°C - core 2 58°C
Speedfan: 45°C

Dus: 13°C verschil

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

klopt nog steeds hoog ;)

Net reboot gehad in een spel :/ Tot nu toe 2x gehad en allebei tijdens Company of Heroes.

[This space is for rent]

• makkie ;)
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23-07 10:55

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Hmmm, met mijn Asus P5W DH heb ik afwijkende waardes tussen TAT en Asus PC Probe.

E6600@2700 (net pas begonnen te OC'n) 1,3V

Core temps Idle
PC Probe: 34 C
TAT core1: 48
TAT core2: 47

Core temps Full Load
PC Probe: 48 C
TAT core1: 67
TAT core2: 65

Koeler is ook een Arctic in een Sonata kast. (ja, ook een nageäapt Tweakers.net bestbuy systeempje :p)

Welke temp is nu correct? Als je op de Asus temp moet letten en dat de cores hoger mogen oplopen heb ik nog een stukkie ruimte, maar ik hoor van niemand die afwijking.

Ik ga es ff mijn bios updaten.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• jvriesenga681
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-10-2006
Asus p5b
2x 512 hyperx 800
e6400

idle @ 33~
stressed @ 47~

1x 120mm uitlaat
2x 92mm inlaat
Freezer 7 _/-\o_

• debeer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04-07 22:07
Iemand enig idee welk programma ik als 3e en 4e kan gebruiken.
Kijken of ik erachter kan komen wat nu de juiste temperatuur is.

www.debeerzietzevliegen.nl

• ByteDelight
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02:23

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Dames, heren,

Ik ben zoals beloofd op vakantie geweest - nou ja, dat heb ik niet beloofd, maar ik heb beloofd dat ik na RMA van mijn E6300 een berichtje achter zou laten :)

Inderdaad lag er een nieuwe E6300 (boxed) op de deurmat, en dat terwijl ik naar Cool-Prices alleen de CPU gestuurd had. Jammer dat er totaal geen communicatie van hun zijde is geweest, al is de CPU binnen een dag of 7 omgeruild.

Maar goed, mijn conclusies:
- Nieuwe CPU is okee - komt nooit boven de ca. 58 graden (TAT, Everest etc)
- Met nieuwe CPU liggen temperaturen van alle tools dicht bij elkaar - dat zou ook moeten als de warmte afvoer okee is, hetzij van CORE -> IHS, hetzij van IHS -> COOLER.
- Met stock cooler is idle temperatuur ongeveer 45 graden. Niet echt om over naar huis te schrijven, en dat terwijl ik nog niet eens het stille fan-profiel in de bios gekozen heb...

Na een Arctic Freezer Pro 7 (ca. 25 euro, 3 heatpipes!!!) geïnstalleerd te hebben (ging niet erg gemakkelijk op de P5B, aangezien de NB cooler in de weg zat, maar klein beetje knipwerk en het past), daalde de temperatuur aanzienlijk!

Nu met Arctic Freezer Pro 7:
- Idle 35 graden (fan voluit)
- Idle ca. 43 graden (stil fan profiel in bios)
- Full load ca. 58 graden (stil fan profiel in bios); als ik de fan instelling in de bios i.p.v. 'silent' naar 'optimal' zou zetten verwacht ik nog iets lagere temperaturen, maar omdat onze PC in de huiskamer staat (Media Center met 2 tuners etc etc) moet ie uiterst stil zijn.

Hoe dan ook loopt t systeempje nu stabiel, alhoewel ik nog wel problemen heb met Need For Speed Underground 2, maar dat kan met de illegaliteit van de versie te maken hebben (er is een tweede officiele bug-patch op de NFS site, maar die kan ik niet installeren op een gedownloade versie) - hee, dat heb ik niet gezegd ;)

Off topic:
O ja, ik heb ook nog effe mn 320 GB Maxtor 'opgehangen' in textiel-elastiek om het brommen (door het roteren) weg te nemen. Tjonge wat een kracht uit een 130 Watt systeempje!

ByteDelight wijzigde deze reactie 11-10-2006 15:15 (3%)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• ErikG2
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 17:34
@bverstee

Je zegt dat je hebt moeten knippen om de freezer pro op een P5B te krijgen. Ik heb hier ook nog een freezer pro liggen om op een P5B te monteren. Kan je misschien een foto plaatsen hoe je dat gedaan hebt? Ben wel benieuwd, ik had gehoopt dat ie zo zou passen.

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

hmm temps lopen weer op. Zit weer op de normale >70 graden bij full load.
Morge is nieuwe koelpasta proberen (nu akasa silver paste).

Kan hem helaas niet RMA sturen omdat het 2-4 weken duurt volgens de shop. Zit op een Informatica opleiding dus dat gaat niet echt werken :P

[This space is for rent]

• link_mario
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16-07 10:49
Cpu:E6600
MoBo: Asus P5B(non dlx)
Cooler: Boxed
TAT idle: 43 en 41
TAT 100%load: 77 en 72
PC Wizard 2006 temp onder tat 100% load: 87 en 83
Systeem ligt gewoon op de moederbord doos, kast komt morgen binnen. Kamer tempratuur is op het moment 23 graden.
Denk dat ik de cooler maar is los ga maken en kijken wat het probleem nu precies is, want dit is wel heel ziek. Als ik hoor van redelijk normaal is ongeveer 35 graden en 50 stressed. Zit ik toch vér boven.
Systeem is van gisteren, alleen cpu is 2e hands van iemand overgekocht(niks mee gebeurt fzo).

link_mario wijzigde deze reactie 11-10-2006 22:10 (12%)

Gas met die zooi!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
quote:
ErikG2 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 20:39:
@bverstee

Je zegt dat je hebt moeten knippen om de freezer pro op een P5B te krijgen. Ik heb hier ook nog een freezer pro liggen om op een P5B te monteren. Kan je misschien een foto plaatsen hoe je dat gedaan hebt? Ben wel benieuwd, ik had gehoopt dat ie zo zou passen.
Heb geen zin om de boel weer uit de kast te trekken, maar het gaat om het rechtste uitstekende puntje van de NB cooler:

http://www.benophetinternet.nl/tweak/p5b_arctic.jpg

• ErikG2
Ah oké,

Ik dacht dat je iets van de freezer pro had weggeknipt.

Ik ga eens even kijken zo, bedankt

edit: bedankt voor de toelichting hij draait nu op volle toeren. 8) scheelt toch 7 tot 10 graden t.o.v. stock cooling

ErikG2 wijzigde deze reactie 12-10-2006 10:27 (36%)

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
quote:
ErikG2 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 09:05:
Ah oké,

Ik dacht dat je iets van de freezer pro had weggeknipt.

Ik ga eens even kijken zo, bedankt

edit: bedankt voor de toelichting hij draait nu op volle toeren. 8) scheelt toch 7 tot 10 graden t.o.v. stock cooling
Wellicht maak ik een fotoshoot van het geheel, met detailplaatjes, als iemand daar zeer veel behoefte aan heeft (en het lief vraagt ;) ).

Ik ben nu toch wel erg te spreken over het geheel namelijk!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Offtopic:
Misschien wel leuk om op te merken:
Ik heb mn NEC 3540 brander vervangen door een Samsung SH183A met SATA aansluiting, om zo de JMicron controller uit te kunnen schakelen op de Asus P5B, scheelt weer enkele seconden in het opstarten!

• -AzErTy-
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 17:02
Na een beetje door het topic gebladerd te hebben valt me op dat er veel mensen zitten met
Cpu temps in TAT rond de 60-70°C

Wat is nu echter de temp (liefst in TAT) dat C2D mag worden vooraleer ie begint te throttle.

Intel geeft wel aan van 61.4 ofzoiets maarja hoe is dat gemeten....

God does not play dice

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
-AzErTy- schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 14:10:
Na een beetje door het topic gebladerd te hebben valt me op dat er veel mensen zitten met
Cpu temps in TAT rond de 60-70°C

Wat is nu echter de temp (liefst in TAT) dat C2D mag worden vooraleer ie begint te throttle.

Intel geeft wel aan van 61.4 ofzoiets maarja hoe is dat gemeten....
61.4 (of 60.1) is voor de Tcase, niet de coretemps. Ik denk dat die bij 80-85 beginnen the throttle'n? (ofzo)

specs

• dennis112
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:52
quote:
bverstee schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 06:50:
[...]

Heb geen zin om de boel weer uit de kast te trekken, maar het gaat om het rechtste uitstekende puntje van de NB cooler:

[afbeelding]
Nou ik weet niet waarom je dit gedaan hebt maar ik heb geen enkel deel van de NB koeler af moeten halen om mijn freezer 7 pro erop te krijgen hoor. Hij past perfect op mijn P5B mobo.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• ErikG2
Ik heb nu ook maar even mijn temps gecheckt.

cpu: e6600@stockspeed
kast: aspire x-cruiser met 2 80 mm fans voor, 1 80 mm fan boven, en 1 120 mm fan achter

idle bij opstarten: 25 graden
kwartier Orthos: max 41 graden

idle na Orthos: 30 graden

kamertemperatuur 20 graden

temps gemeten met coretemp.

koeler: arctic freezer pro(met arctic silver 5, aangebracht volgens de specs op de site van arctic) op full speed (ik kan hem niet iets langzamer laten draaien, het is 800 rpm of 2800 rpm)

TAT gebruik ik niet meer, ik vertrouw deze tool niet, in de help file staat dat deze tool speciaal ontworpen is om te testen bij welke temp een notebook gaat 'throttlen', deze belast een cpu dus op een dusdanige manier dat deze steeds heter wordt, ik gebruik liever een real life programma dan een syntetische test. Bij 3dsmax worden de cores niet warmer dan 40 graden.

Bij het monteren heb ik met een mes gecontroleerd of mijn IHS vlak was, deze was voor zover ik kon zien in orde. Als ik het serienummer goed heb gelezen is het een week 24 cpu, deze hoorde bij de eerste 100 die in Nederland te koop waren. Ik heb de IHS en de koelerbasis schoongemaakt met alcohol en direct daarna gemonteerd.

Al met al ben ik heel blij met mijn systeem, genoeg ruimte om te gaan overclocken dacht ik zo.

• lfjn
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 12:06
Deze thread sterft uit. Betekent dat dat er geen IHS-problemen meer zijn? Zijn de thans uitgelverde processors allemaal in orde?

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21-06 20:46
Ik heb het idee dat ook mijn C2D E6400 op een P5B Deluxe Wifi te heet wordt...Ik heb draaien:
  • Cooler Master Centurion 534, Zwart
  • Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
  • Cooler Master SAF-S12-E1, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED
  • Apacer 15-in-1 card reader, Zwart
  • Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 2x
  • Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, Retail
  • Asus EN7600GS SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI Express x16
  • Hauppauge WinTV PVR 150 MCE, PCI
  • Pioneer DVR-111, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
  • Sweex Bluetooth Class I USB Adapter
  • Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
  • Silverstone SST-ST52NF, 520 Watt
Met Asus AI Suite meet ik een temperatuur van 56 graden van de CPU en 50 graden van het systeem. En dat terwijl ik op 0% belasting zit (alleen Thunderbird en IE draaien). TAT geeft zelfs nog meer aan... En stressed (Super PI plus SP2004 draaien, beide CPU's op 100%) gaat de CPU temp naar 63 graden.

Mijn E6400 is pack date 09/19/06 volgens de box en is van de stock koeler voorzien. De kast zelf heeft al een 12cm fan, ik heb er nog een extra 12cm fan bij besteld. Beide fans draaien niet echt snel (500/800 toeren). De CPU koeler draait op 1050 toeren.

De boel staat netjes op AI NOS, CPU draait nu op 50MHz meer dan de standaard 2133MHz... dus niet spannend overclocked.

Ben ik nu gezegend met een C2D met een IHS probleem of heeft de leverancier de koeler verkeerd aangebracht of zo?

edit:
Met AI NOS uitgeschakeld (en een C2D die dus idle op 1600MHz draait) en de fans op Performance is de CPU temp 49 graden, stressed 55 graden. Ten koste van wat lawaai dus...

elsinga wijzigde deze reactie 29-10-2006 16:16 (8%)

Robert Elsinga =8-) | IT consultant, scoutsleiding, zendamateur (PC5E) | www.elsinga.net/robert

• Hi_flyer
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-04 13:10
quote:
lfjn schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 11:20:
Deze thread sterft uit. Betekent dat dat er geen IHS-problemen meer zijn? Zijn de thans uitgelverde processors allemaal in orde?
Nee hoor. Ik heb een RMA aangevraagd voor mijn week 26 E6600. Idle istie volgens pcprobe 59 graden en volgens TAT 62 graden. Koeler opnieuw geinstalleerd, met arctic silver 5, maar dat verandert niets. Met het oog is duidelijk te zien dat de IHS hol staat.

Als ik in TAT ga stressen, loopt de temp in 2 seconden naar de 80 graden, lijkt me niet goed.

Ik houd jullie op de hoogte.

• lfjn
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 12:06
quote:
Hi_flyer schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:38:
[...]

Nee hoor. Ik heb een RMA aangevraagd voor mijn week 26 E6600. Idle istie volgens pcprobe 59 graden en volgens TAT 62 graden. Koeler opnieuw geinstalleerd, met arctic silver 5, maar dat verandert niets. Met het oog is duidelijk te zien dat de IHS hol staat.

Als ik in TAT ga stressen, loopt de temp in 2 seconden naar de 80 graden, lijkt me niet goed.

Ik houd jullie op de hoogte.
Heb inmiddels een P5B-E met een E6600 incl standaard koeler. TAT geeft 41 graden aan. Met 100% belasting komt hij op 52 graden. Zit in simpel kastje met casefan voor en achter.

• jcvjcvjcvjcv
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2018
Mijn E6600 op een P5B Deluxe Wifi/AP draait nu op 9x400=3,6 GHz

Als ik Orthos ga draaien staat hij 20 seconden later op 70 graden in PC Probe II

CPU koeler is een Zalman CNPS 9500 met artic Silver V eronder. Hij draait nu idle op 2.4 en is al 48 graden :?

Nu alles weer op stock en idle met kast open en fan lanzaam 43 graden.

jcvjcvjcvjcv wijzigde deze reactie 09-11-2006 23:41 (12%)

• ElySioN
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Hier ook een E6600 op P5B Deluxe.

Had eerst de zalman 9500AT gemonteerd met de zalman paste, maar die was idle in de veertig en toen die tijdens stresstest tegen de 63 graden kwam heb ik dat maar stopgezet. Heb toen de standaard intel koeler gemonteerd, die geeft idle 43 en full load ongeveer 58 graden. Dit icm 1 casefan in and 1 out.
Heb nu wat arctic silver 5 besteld om te kijken wat ik nog kan bereiken met andere cooling paste op de 9500AT, ga voor ik 'em monteer ook even kijken hoe de IHS eruit ziet want dat heb ik nog niet gedaan.

Betreft een L6 27B.

--edit-- update

de 9500AT nu gemonteerd met de AS5, en heb tegelijk de caseflow in de kast verbeterd, waarschijnlijk zat daar ook het probleem in.
nu:
idle, 35
full load 42

ik ben blij :)

ElySioN wijzigde deze reactie 06-12-2006 15:55 (15%)

e6600 @ p5b deluxe, 2gb ddr2 1:1 cl4, 8800gts

• whatever123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-12-2006
Asus P5B-VM met CPU E6400
standaard intel fan

pc probe temperaturen : 29-35
TAT : ? (nooit getest)
pc probe moederbord ook rond de 30°
cpu fan continu op 800 rpm

moederbord dood door bios upgrade

moederbord laten vervangen door identiek P5B-VM (werd wel geleverd met hogere bios revisie)

temperaturen zijn nu :

pc probe : 50
TAT : core1 : 41 core 2 : 39
pc probe moederbord 45°
cpu fan rond de 950 rpm

bij 100% load :

pc probe : 63°
TAT : core 1 : 56° core 2 : 52°
cpu fan +1100 rpm

In die cijfers van TAT heb ik wel niet veel vertrouwen, dat programma is meer dan een jaar oud en gemaakt voor de pentium M.
Bij een boot liggen de temps in bios en daarna bij pc probe niet zover uit elkaar.

Ben al mee terug geweest naar de winkel, koelpasta laten vervangen, arctic silver, was nochtans nieuwe op (bij het plaatsen van de cpu op het nieuwe MB)

Wat kan hier aan de hand zijn ? Waren er problemen met de sensors van het 'oude' moederbord ?
Zijn er problemen met de sensors van het 'nieuwe' moederbord ? Is de CPU beschadigt bij het verplaatsen van moederbord ? (hebben ze in de winkel gedaan) Ligt het aan de hogere bios versie ?

• Alberts
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-10-2017

Alberts

Gezellig (B)

Een (klein) kickje zo vers in het jaar...

Ik heb hier -ook- een e6300 welke idle op ~ 45 draait en stressed naar de 60 vliegt... Gemeten met TAT.

Nu zie ik in dit topic een hoop oogwaarschijnlijke speculatie... Na zoveel maanden later is er al iets van een conclusie aan te plakken? Andere fora's/onderzoeken welke uitwijzen dat er idd. een probleem is met de c2d IHS?

• Furiousfist
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-07 08:02
ik heb een e6400 + stock koeler op een 965p s3 mobo van gigabyte
net TAT geinstalled en zit nu op 66 graden stressed, idle rond de 40-45.

ook hardware sensor monitor geeft deze waardes weer. De Easytune 5 software van gigabyte moet je volgens mij met een hele grote korrel zout nemen :)

wat me is opgevallen is dat toen ik gister me pc openmaakte de koeler gewoon stil stond, ik heb de koeler een zetje gegeven en hij kwam heel langzaam weer op gang. Geen flauw id waar dit aan ligt, alle voedingsstekkers zitten goed en aan me voeding kan het ook niet liggen.

mijn specs : http://tweakers.net/gallery/141711

ik krijg een vermoeden dat de software Esytune5 van gigabyte wat roet in het eten aan het gooien is. Want zodra ik in dat programma ga lopen kloten scheid de koeler er mee uit en krijg ik abnormale temps van 85!!!!!!! graden

Furiousfist wijzigde deze reactie 03-01-2007 23:44 (28%)

• Kaap
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-07 17:05
Ik heb dus hetzelfde probleem. Echter kwam deze bij mij pas aan het licht toen ik een Scythe Ninja erop wou zetten. Deze raakte alle zijkanten van de IHS netjes, maar het midden niet. De koelpasta werd niet eens aangeraakt in het midden, alle zijkanten wel. Dus er zat teveel speling tussen, meer koelpasta zou wel pakking geven maar niet erg effectief zijn.

Mijn stock koeler koelt dus beter dan de Ninja, de stock koeler heeft een kleiner raakvlak en is rond, steunt dus niet op de zijkanten van mijn IHS, welke blijkbaar dus hoger zijn dan het midden.

Ik krijg van de week nog een Arctic Freezer 7 Pro binnen om het daarmee te testen. Werkt die wel lekker dan laat ik het zo. Anders ga ik mijn E6400 RMA sturen, kan van een maatje een E6700 ES lenen zolang.

"Political correctness will be the downfall of western society"

• Furiousfist
Ik heb in mijn bios de cpu cooling op Legacy staan (stand auto = default), wat betekent dat mijn cpukoeler sneller moet gaan draaien als de temperaturen stijgen. Maar dit gebeurt dus mooi niet als ik mijn Hardware sensors monitor versie 4.3 moet geloven. Hij draait constant op ong 750-800 toeren, iemand enig id hoe ik dit zou kunnen veranderen? Mijn core temps schieten nu zelfs bij idle (firefox) soms spontaan omhoog naar de 65+. Ik begin nu een idee te krijgen dat het wellicht niet alleen met de cpu/koeler te maken kan hebben maar ook met me mobo....

system specs: http://tweakers.net/gallery/141711

edit: Volgens speedfan bedragen de voltages door core1 2,24V en core2 2,53V. Zijn dit abnormale waardes?? Ik ben niet zon expert op dit gebied.

Furiousfist wijzigde deze reactie 05-01-2007 23:54 (10%)

• Reg-Edit
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 23:06

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

2,24V en core2 2,53V kloppen niet, dan zou die nu al een tostie zijn :+

Cpu draait op 1.3 volt ongeveer ;)

Eigenaar van Fast & Furious & Scooteronderdelen

• luminous
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-07-2018
Heb dit topic eens doorgelezen omdat ik veel had gehoord over de temps van core2duo.
Gelukkig heb ik er geen last van.

E6300 @ stock speed
p5B deluxe

Speedfan: 28c
Tat: 18c / 18c

http://specs.tweak.to/list/8986

• Kaap
quote:
luminous schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:19:
Heb dit topic eens doorgelezen omdat ik veel had gehoord over de temps van core2duo.
Gelukkig heb ik er geen last van.

E6300 @ stock speed
p5B deluxe

Speedfan: 28c
Tat: 18c / 18c
Watercooling :+

• luminous
Nee geen watercooling maar met een asus cooler.
Overigens zijn de temps na een uurtje normaal office / internetwerk 16c / 16c vlgs. tat.

http://www.asus.com/produ...del=1308&l1=16&l2=65&l3=0

• Kaap
Coretemp ligt zowiezo al ruim 10 graden van wat je moederbord censoren aangeven. 18 graden coretemp zou betekenen dat je moederbord zon 10 graden aangeeft. Hoe koud is het wel niet bij jou thuis :?

• luminous
Mobo temp ligt er inderdaad ongeveer 10c vanaf maar dan omhoog.
Omgevingstemp is ongeveer 19c / 20c

Complete temp specs:
Na ongeveer 2 uurtjes vanalles doen
Cpu Speedfan: 28c
Core temp tat: 18c / 18c
Videokaart: ( passief ) asus 7600gt silent 43c
Mobo: 29c ( temp in de kast )
Hdd's: tussen de 25 & 32 graden

De temps kloppen naar mijn weten wel want het alu van de koeler wordt ook niet echt warm en met mijn vorige config waren het ook ongeveer gelijke temps.
Heb een Thermaltake Tsunami kast met de standaard koelers.

• Kaap
Dit is onmogelijk. Cortemperatuur is altijd hoger dan de temperatuur die je moederbord aangeeft. En je moederbord temperatuur is nooit lager/gelijk aan je kamertemperatuur. Dus ga er maar gewoon vanuit dat je coretemp op de standaard temps ligt, tussen de 35-40. En dat zou goed kloppen als je 28 (mobo temp)+10(cortemp) doet.

18 graden coretemp kan onmogelijk.

• ChkDsk
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-07 18:31

ChkDsk

Beter laat dan morgen

quote:
Kaap schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:34:
Dit is onmogelijk. Cortemperatuur is altijd hoger dan de temperatuur die je moederbord aangeeft. En je moederbord temperatuur is nooit lager/gelijk aan je kamertemperatuur. Dus ga er maar gewoon vanuit dat je coretemp op de standaard temps ligt, tussen de 35-40. En dat zou goed kloppen als je 28 (mobo temp)+10(cortemp) doet.

18 graden coretemp kan onmogelijk.
Onmogelijk... Laat me niet lachen ok? (Coretemp/TAT < Mobo)

http://www.tjuh.nl/william/on.jpg

Coretemp/TAT ~ Kamertemp

http://www.tjuh.nl/william/on2

Kamertemp: 17°C

Ben het met je eens dat de temperatuur niet onder kamertemperatuur kan met normale koeling, maar dit zal dan wel een meetonnauwkeurigheid zijn. Kamertemp halen is iig wel mogelijk ;)

ChkDsk wijzigde deze reactie 09-01-2007 14:18 (19%)

• luminous
Mijn kamertemp. was dan ook een schatting, het zou best wat lager kunnen zijn zodat de kamertemp. 17c zou zijn en de core dan 18c / 18c.

• Furiousfist
check bij beide de cpu-z plaatjes eens goed en dan vooral de mhz. Namelijk 3600 om 2400 mhz en das nog wel een verschil

• ChkDsk
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-07 18:31

ChkDsk

Beter laat dan morgen

quote:
Furiousfist schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 21:14:
check bij beide de cpu-z plaatjes eens goed en dan vooral de mhz. Namelijk 3600 om 2400 mhz en das nog wel een verschil
No shit... Het ging om het feit dat het als onmogelijk gesteld werd... Besides, ik heb dezelfde idle temps op 3.2GHz... bij vcore verhoging gaat het langzaam omhoog maar de load temps stijgen veel harder. Idle op 3.7 is 22-25°C.

• bigore
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-09-2015
Ik heb hetzelfde probleem dus, maar blijkbaar als je dit probleem heb moet je er maar gewoon mee leren leven?

Asus P5b deluxe mobo
Proc: E6600 core 2 duo

Processor:
idle: 54 graden
stressed: 68 graden

mobo: idle 39 graden
stressed: 44-45 graden.

Gewoon te hoog, en de cpufan loopt dan ook op 2600 toeren te blazen.

Maar goed, gewoon mee leren leven denk ik?

• J.E.T
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-07 12:54
Zijn er nog veel ihs problemen in de laatste batches?

Of is die kans daarop nu opzienbaar kleiner?

• bigore
net intel gebeld, garantie verlopen...aangezien ik een andere cooler had gebruikt. Kreeg nog wel deze site,
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9S8#

maximaal 60,1 graden mag ie dus worden, ga ik dik overheen. Maar krijg de indruk dat er niet veel mensen meer last van hebben.

• rimpeldinky
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-06 17:38
quote:
bigore schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:01:
net intel gebeld, garantie verlopen...aangezien ik een andere cooler had gebruikt. Kreeg nog wel deze site,
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9S8#

maximaal 60,1 graden mag ie dus worden, ga ik dik overheen. Maar krijg de indruk dat er niet veel mensen meer last van hebben.
dat is idd buiten garantie, en de originele koeler heeft hier minder last van omdat dat een ronde "contactplaat" is

wat je kan doen is je heatspreader recht proberen te lappen, wel mee opletten dit kan je cpu om zeep helpen :)
maar mijn oude p4 heeft het gewoon overleefd een half jaar geleden

*burp*

• maratropa
  • Niet online
Wat ik eerst altijd zou proberen is gewoon lekker veel pasta er tussen. Dat werkt altijd beter dan alleen lucht er tussen.

specs

• bigore
quote:
rimpeldinky schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:41:
[...]

dat is idd buiten garantie, en de originele koeler heeft hier minder last van omdat dat een ronde "contactplaat" is

wat je kan doen is je heatspreader recht proberen te lappen, wel mee opletten dit kan je cpu om zeep helpen :)
maar mijn oude p4 heeft het gewoon overleefd een half jaar geleden
En hoe moet je zoiets doen dan, dat ding vlak zien te krijgen? En over de persoon boven bij, ik hoorde dat teveel pasta ook weer niet goed is?

Kreeg ook nog een tip dat ik even me koeler moest voelen of ie echt warm/heet wordt als ik mijn proc ga stressen. Iemand enig idee hoe ik die proc op 100 procent krijg, want hij wil nie hoger als 50/60 %, ik gebruik Prime, start ik 2 keer op met priority 10. Maar wil niet tot 100%.

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Gebruik dan ook Orthos om je Cpu 100% te belasten :+

En je Cpu lappen is ff zoeken .. [klik]

• maratropa
  • Niet online
quote:
bigore schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:04:
[...]

En hoe moet je zoiets doen dan, dat ding vlak zien te krijgen? En over de persoon boven bij, ik hoorde dat teveel pasta ook weer niet goed is?

Kreeg ook nog een tip dat ik even me koeler moest voelen of ie echt warm/heet wordt als ik mijn proc ga stressen. Iemand enig idee hoe ik die proc op 100 procent krijg, want hij wil nie hoger als 50/60 %, ik gebruik Prime, start ik 2 keer op met priority 10. Maar wil niet tot 100%.
Ik heb een 6600 met niet zo'n hele vlakke IHS. Veel koelpasta hielp behoorlijk, "lappen" nog ietsje beter.
Te veel koelpasta is niet goed, maar altijd beter dan lucht tussen je "heatsink" en de IHS. Daarom, probeer eerst een flinke kwak koelpasta, en kijk wat dat met je temperaturen doet. Dan heb je iig nog garantie:)

specs

• bigore
quote:
Reg-Edit schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:09:
Gebruik dan ook Orthos om je Cpu 100% te belasten :+

En je Cpu lappen is ff zoeken .. [klik]
Dat is volgens mij die ik geprobeerd heb, het bestand heette in ieder geval sp2004.exe, maar kreeg um niet voluit aan het knallen

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Hebbie soms een quadcore ?

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex

Fi-Bench 4 gaat tot 16 cores, en ik heb van nog niemand gehoord dat hij op maximale settings de CPU niet op 100% belasting kreeg. :) Dus bigore kan dit ook nog even proberen.

• bigore
quote:
AtleX schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:47:
Fi-Bench 4 gaat tot 16 cores, en ik heb van nog niemand gehoord dat hij op maximale settings de CPU niet op 100% belasting kreeg. :) Dus bigore kan dit ook nog even proberen.
Thx, deze ga ik thuis even proberen, ik heb gewoon een duo core, maar hij wil gewoon niet voluit knallen met sp2004. 2x opgestart, eentje voor core 0, en eentje voor core1, maar dan blijft core0 sp2004 op 50% belasting hangen, en die andere op 1 of 2 %, snap ik ook nie helemaal.

• rimpeldinky
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-06 17:38
er zijn 2 versies van orthos, een single core versie en een dual core versie daar moet je op letten, ook kan je wel 2x spi 32m draaien, of cinebench, of TAT van intel zelf deze stressen ook je core behoorlijk

*burp*

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Juist, en die link naar mijn bestand is de dualcore versie ;)

• bigore
Jullie hebben gelijk, ik had de verkeerde, nu knalt ie um meteen naar 100%, komt overigens niet boven de 64 graden uit nu, idle in 1 keer 46, heel vaag. De koeler wordt geeneens warm, dat vind ik ook zo vreemd.

• blup
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 30-10-2017
E6600 Stock L628A721 hier:
Op een Zalman 7700Cu die op zn langzaamst draait, kamer temp aprox. 20 graden.
http://www.trancevibez.com/rommel/kloptniet.JPG

Klopt geen zak van dat programma, stressed met alle fans op max geeft 63 op core0 en 58 op core 1.

blup wijzigde deze reactie 24-01-2007 00:19 (32%)

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:29
Waarom kan daar geen 'zak' van kloppen? Waarom moet het programma er naast zitten, geef eens motivatie. Dit topic draait juist om IHS problemen

• blup
Zodra ik op "START" druk van dat programma schiet de temp direct plots van 40 idle naar 50 stressed zogenaamd, ik kan dat niet helemaal geloven, bovendien voelt de onderkant van de heatsink niet als 60 aan..

• maratropa
  • Niet online
Je moet je even inlezen. TAT meet de CORES. Dus in de CPU waar alles gebeurd. Gebeurd daar wat dan schiet de temp inderdaad bijna meteen omhoog.

Verder stressed TAT de cores zo'n beetje het zwaarst van alles stress progjes, dus in het echt zal je cpu vast niet zo heet worden. Ik vind 67 wel erg warm op stock, maar 63 en 58 is wel ok. Maar dat licht natuurlijk aan je fanspeed.

specs

• NL_Nixon
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-11-2007

NL_Nixon

SanAce

quote:
blup schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 00:15:
[afbeelding]

Klopt geen zak van dat programma, stressed met alle fans op max geeft 63 op core0 en 58 op core 1.
Vaag...
Ik heb een L628A725
Dus dat zijn ongeveer broertjes. Maar die van mij was met Scythe Ninja idle al 32 graden @stock en load zo'n 46 graden. Ik heb wel zalman super grease pasta gebruikt. Toen heb ik de Scythe 120mm vervangen door de Zalman en ik kreeg 28 graden idle. Toen 2x120mm SanAce ventilator overgekocht en temps waren toen 21 graden. Das wel een verschil.

..ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat mijn IHS zoveel beter is dan die van jou :9

| bLue iCe | E6600 @ 4014MHz |

• blup
quote:
NL_Nixon schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 08:07:
[...]

Vaag...
Ik heb een L628A725
Dus dat zijn ongeveer broertjes. Maar die van mij was met Scythe Ninja idle al 32 graden @stock en load zo'n 46 graden. Ik heb wel zalman super grease pasta gebruikt. Toen heb ik de Scythe 120mm vervangen door de Zalman en ik kreeg 28 graden idle. Toen 2x120mm SanAce ventilator overgekocht en temps waren toen 21 graden. Das wel een verschil.

..ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat mijn IHS zoveel beter is dan die van jou :9
Dit is week 28 neem ik aan?
De mijne wil overgens ook niet over de 3GHz draaien. :? 2.8 lukt nog net met moeite, maar bij 3 post de boel niet meer.. :/

blup wijzigde deze reactie 24-01-2007 09:06 (9%)

• Christiano!!
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-10-2007
quote:
blup schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 00:15:
[afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem, ben in bezit van E6600 L628A675. Temp loopt met stock cooler stressed ook naar de 67 graden. Heb de cpu gecontroleerd op vlakheid daaruit viel op dat mijn cpu een beetje hol staat dus waarschijnlijk maakt die geen goed contact.

Wat je kan doen is dit ook te controleren. Is die ook niet vlak dan zou ik een RMA aanvragen!

Specs: http://specs.tweak.to/14587

• maratropa
  • Niet online
Ik zou eerst inderdaad even de "contact-test" doen als je de IHS verdenkt. IS de IHS dan hol, gebruik eens flink wat koelpasta om de holling op te vullen, en kijk dan eens naar de temps. En dan kun je nog beslissen of je het zo laat, hem probeert terug te brengen, of hem lapped.

Maar de temps die TAT geeft, in de Core dus, mogen hoger zijn dan de MAX die intel specificeert voor de core2duo castemp. 65 in de core lijkt me ook niet zo'n probleem.

specs

• djidee
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:22

djidee

Mr. Slungel

Proc: e6600
Overklok afwijking in snelheid + voltage(wattage): +8%
Mobo: Asus P5BDeLuxe
Heatsink: ArticFreezerPro7
Fanspeed: heatsink Middle
Contact gechecked met heatsink: Ja
ISH daadwerkelijk gecontroleerd op oneffenheden/randen: Nee
Idle: 28
Full load: 34
Idle TAT: 31
Full load TAT: 38

CaseTemp is 33graadjes (nsk6500 met 3 fan's (meest warme is de 1900gt :X ))

djidee wijzigde deze reactie 24-01-2007 09:57 (0%)
Reden: typo

"Mekker, blaat"

• Christiano!!
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-10-2007
quote:
djidee schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:48:
Proc: e6600
Overklok afwijking in snelheid + voltage(wattage): +8%
Mobo: Asus P5BDeLuxe
Heatsink: ArticFreezerPro7
Fanspeed: heatsink Middle
Contact gechecked met heatsink: Ja
ISH daadwerkelijk gecontroleerd op oneffenheden/randen: Nee
Idle: 28
Full load: 34
Idle TAT: 31
Full load TAT: 38

CaseTemp is 33graadjes (nsk6500 met 3 fan's (meest warme is de 1900gt :X ))
Welke Batchnummer heb je?

Specs: http://specs.tweak.to/14587

• NL_Nixon
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-11-2007

NL_Nixon

SanAce

quote:
blup schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:04:
[...]

Dit is week 28 neem ik aan?
De mijne wil overgens ook niet over de 3GHz draaien. :? 2.8 lukt nog net met moeite, maar bij 3 post de boel niet meer.. :/
Je bedoelt op stock voltage of niet?

Dan kom ik ook niet bij 3ghz hoor.
Raar genoeg wel bij 3.2 lol >:)
Probeer eens 400x8 stock voltage (E6600). Dat werkt bij mij gewoon wel en 334x9 niet..

[EDIT/
Dus je mag een RMA aanvragen als je IHS niet recht is? Dan ga ik dat ook eens ff kijken :9~ omdat me E6600 nou geen oc-wonder is.

NL_Nixon wijzigde deze reactie 24-01-2007 10:29 (12%)

| bLue iCe | E6600 @ 4014MHz |

• maratropa
  • Niet online
Zolang hij binnen de specs blijft op stock snelheid denk ik niet dat je zo maar een RMA kan krijgen.

specs

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Idd zolang die niet te heet wordt @ stock speeds dan kun je hem niet RMA sturen.
Omdat die gewoon niet te warm wordt ook al is de IHS niet recht.
Ofwel dan is de cpu gewoon 100% ..

Dat het veel scheelt met overclocken is een verhaal apart, maar met overclocken verlies je vanzelf je garantie ;)

Reg-Edit wijzigde deze reactie 24-01-2007 13:37 (6%)

• bassie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 25-12-2017
quote:
NL_Nixon schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:28:
[...]

Je bedoelt op stock voltage of niet?

Dan kom ik ook niet bij 3ghz hoor.
Raar genoeg wel bij 3.2 lol >:)
Probeer eens 400x8 stock voltage (E6600). Dat werkt bij mij gewoon wel en 334x9 niet..

[EDIT/
Dus je mag een RMA aanvragen als je IHS niet recht is? Dan ga ik dat ook eens ff kijken :9~ omdat me E6600 nou geen oc-wonder is.
Las laatst ergens hier op GoT dat sommige bordjes instabiel zijn tussen de 350-400 vanaf 401 zijn de wel weer stabiel.

Ik heb zelf ook last van een klein ihs probleempje. Te klein om em rma te doen lijkt me, ook niet echt zin in want hij klokt toch redelijk. Wat vinden jullie, toch proberen om te ruilen of even met een stukkie schuurpapier erover?

Het is een e6400 (L630A406) met stock koeler. Draait nu op 2.4Ghz met 1.225Vcore, temps zijn ~50/51 idle en 64/63 stressed.

bassie wijzigde deze reactie 31-01-2007 23:53 (23%)

• bassie
Is aceton ook goed om de ihs en de heatsink mee schoon te maken?

• Donderbij
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-05 15:47
Wat mij opvalt is dat hij idle eerst 45 is, dan ga je gamen, wordtie warmer tot 55 en vervolgens ga je weer idle, maar de temp zakt dan niet meer... Dat spoort toch niet?

PS: Mijn voltage is 1.2875v voor een standaard E6600. Hoe kan jij zoveel lager hebben dan bassie?

• bassie
quote:
Donderbij schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:10:
Wat mij opvalt is dat hij idle eerst 45 is, dan ga je gamen, wordtie warmer tot 55 en vervolgens ga je weer idle, maar de temp zakt dan niet meer... Dat spoort toch niet?

PS: Mijn voltage is 1.2875v voor een standaard E6600. Hoe kan jij zoveel lager hebben dan bassie?
Geen idee, goede cpu ;) . Het verschilt bij mij wel per bios.

• struul
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-08-2017
Mijn E6300 van september werd Idle soms al 55 graden in CoreTemp, TAT wil niet werken hier op een MSI p965 Neo-F :/ dit begreep ik al niet, dus een arctic freezer 7 pro besteld en temps bleven nog net zo hoog. toen dit topic gelezen en eens gekeken of de IHS hol was en wat bleek, het blok raakte alleen de 2 buitenste randjes. toen een grote kwak arctic silver 5 erop en nu is Core 0 Idle 40 graden, en Core1 Idle 36 graden :). ik zal em nog ff stressen met Orthos, kijken wat ie dan doet. sit scheelt al een hele hoop :)
Ik zit erover te denken om em nog te gaan lappen, met schuurpapier op een glasplaat?

ohja, wat is het meest nauwkeurige progje om de temp uit te lezen? Coretemp klopt geen hol van en TAT werkt hier niet.

struul wijzigde deze reactie 08-02-2007 19:11 (9%)

• TweakerNummer
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
struul schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:06:
Mijn E6300 van september werd Idle soms al 55 graden in CoreTemp, TAT wil niet werken hier op een MSI p965 Neo-F :/ dit begreep ik al niet, dus een arctic freezer 7 pro besteld en temps bleven nog net zo hoog. toen dit topic gelezen en eens gekeken of de IHS hol was en wat bleek, het blok raakte alleen de 2 buitenste randjes. toen een grote kwak arctic silver 5 erop en nu is Core 0 Idle 40 graden, en Core1 Idle 36 graden :). ik zal em nog ff stressen met Orthos, kijken wat ie dan doet. sit scheelt al een hele hoop :)
Ik zit erover te denken om em nog te gaan lappen, met schuurpapier op een glasplaat?

ohja, wat is het meest nauwkeurige progje om de temp uit te lezen? Coretemp klopt geen hol van en TAT werkt hier niet.
TAT is veel nauwkeuriger omdat dit de temp van de CPU is. Andere nauwkeurige progjes lezen net zoals TAT de temp van de CPU uit. Lappen is erg gevaarlijk en garantie kan je daarna vergeten.

• struul
dat van die garantie weet ik, maar ik heb de doos al niet meer (weet niet of dat nodig is), en ook al een andere koeler geprobeerd en daarnaast durf ik de gok wel aan :). weet denk ik wel wanneer ik moet stoppen :P.
Maar TAT werkt hier dus niet, wat zijn andere nauwkeurige proggies? everest? of gewoon in het BIOS?

• bassie
quote:
TweakerNummer schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:54:
[...]

TAT is veel nauwkeuriger omdat dit de temp van de CPU is. Andere nauwkeurige progjes lezen net zoals TAT de temp van de CPU uit. Lappen is erg gevaarlijk en garantie kan je daarna vergeten.
Wat is er gevaarlijk aan lappen? Als je normaal doet kan er weinig fout gaan. Je moet ook niet overdreven hard gaan drukken. Als je er voor zorgt dat je een goede ondergrond en goed gereedschap hebt kan er eigenlijk niks fout gaan.
quote:
struul schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:26:
dat van die garantie weet ik, maar ik heb de doos al niet meer (weet niet of dat nodig is), en ook al een andere koeler geprobeerd en daarnaast durf ik de gok wel aan :). weet denk ik wel wanneer ik moet stoppen :P.
Maar TAT werkt hier dus niet, wat zijn andere nauwkeurige proggies? everest? of gewoon in het BIOS?
linkje

Zelf ben ik begonnen met 240 geschuurd tot bijna alle tin weg was en de ihs dus al bijna recht. Daarna verder gegaan met 400 tot dat ie vlak was en daarna nog even met 600 eroverheen om het af te maken.

Vergeet natuurlijk niet om je em eerst even goed schoon te maken. En natuurlijk even het zwarte bescherm kapje er terug omheen, om de onderkant te beschermen.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 23-07 17:23
Zojuist even TAT gedownload. Ik had namelijk al erg veel problemen met mijn nieuwe PC, hij viel spontaan uit (random). Dacht eerst dat het aan de voeding (Antec TruePower 330) lag en deze
is nu vervangen door een Enermax 700W.

Nu heb ik Intel Speedstep al aangezet omdat het systeem anders instabiel werd.

De koeling zit er goed op maar het was wel erg rottig om hem er goed op te krijgen, zeker 5x opnieuw moeten doen. Ook heb ik nog artic silver gebruikt.

Deze waardes lijken me niet gezond, is er geen officiele Intel RMA procedure?

• bassie
quote:
Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 10:55:
Zojuist even TAT gedownload. Ik had namelijk al erg veel problemen met mijn nieuwe PC, hij viel spontaan uit (random). Dacht eerst dat het aan de voeding (Antec TruePower 330) lag en deze
is nu vervangen door een Enermax 700W.

Nu heb ik Intel Speedstep al aangezet omdat het systeem anders instabiel werd.

[afbeelding]

De koeling zit er goed op maar het was wel erg rottig om hem er goed op te krijgen, zeker 5x opnieuw moeten doen. Ook heb ik nog artic silver gebruikt.

Deze waardes lijken me niet gezond, is er geen officiele Intel RMA procedure?
85 graden is niet gezond, weetje zeker dat de fan op de koeler aangesloten zit? Probeer voor de zekerheid is wat extra as5, kijk ook is in de bios of daar geen hoge Vcore staat. Als ie dan nog 85 graden blijft kan ie echt wel rma.

• Kakulukia
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-07 20:01
Ik wil mijn processor lappen omdat die veel en veel te warm word. Maar ik weet niet wat ik daarbij nodig heb.

Ik las over sandpaper van 2500grit etc.

Is dat gewoon schuurpapier? Zo ja , welke?
Moet ik gewoon een verf winkel binnen lopen en goed schuurpapier halen? :P

• Vaevictis_
quote:
bassie_ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:18:
[...]

85 graden is niet gezond, weetje zeker dat de fan op de koeler aangesloten zit? Probeer voor de zekerheid is wat extra as5, kijk ook is in de bios of daar geen hoge Vcore staat. Als ie dan nog 85 graden blijft kan ie echt wel rma.
Ja de fan draait gewoon, Vcore staat op default (1.25 ofzo), met Intel Speedstep aan, er is
helemaal niets getweaked.

• maratropa
  • Niet online
quote:
Kakulukia schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:23:
Ik wil mijn processor lappen omdat die veel en veel te warm word. Maar ik weet niet wat ik daarbij nodig heb.

Je kunt het beste van dat watervast auto schuurpapier kopen. 500-1000-1500-2000-2500, of iets in die richting, iedereen doet het weer net wat anders. Neem een glazen plaat en tape daar het schuurpapier op. Pak je processor goed in met behulp van dat zwarte kapje wat er bij aankoop op zit.
Druppel dan een beetje water op het schuurpapier en ga lekker rondjes draaien met je processor. Zo werk je naar steeds fijner schuurpapier toe.

specs

• bassie
quote:
Kakulukia schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:23:

quote:
bassie_ schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:50:
[...]

Wat is er gevaarlijk aan lappen? Als je normaal doet kan er weinig fout gaan. Je moet ook niet overdreven hard gaan drukken. Als je er voor zorgt dat je een goede ondergrond en goed gereedschap hebt kan er eigenlijk niks fout gaan.

[...]

linkje

Zelf ben ik begonnen met 240 geschuurd tot bijna alle tin weg was en de ihs dus al bijna recht. Daarna verder gegaan met 400 tot dat ie vlak was en daarna nog even met 600 eroverheen om het af te maken.

Vergeet natuurlijk niet om je em eerst even goed schoon te maken. En natuurlijk even het zwarte bescherm kapje er terug omheen, om de onderkant te beschermen.
Even het topic een beetje doorlezen?

Als je een spiegel van je cpu wilt maken kan je nog doorgaan met 800 -1200 - 2000, maar 600 is voldoende het gaat er om dat de ihs vlak is. Laten spiegelen kost alleen maar extra tijd en geld.

bassie wijzigde deze reactie 10-02-2007 12:48 (7%)

• Vaevictis_
quote:
Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:48:
[...]

Ja de fan draait gewoon, Vcore staat op default (1.25 ofzo), met Intel Speedstep aan, er is
helemaal niets getweaked.
Update: Heb net de Intel cooler maar eens eraf gehaald, en ik zag dat er alleen Artic Silver (2) aan de zijkanten zat. Dus nog eens een flinke dot in het midden erop gespoten en de cooler er weer opgezet.

Temps zijn nu 41 graden idle en 62 graden onder full load. Misschien dat het met de Sycthe cooler beter gaat.

Heeft iemand al RMA ervaringen met Intel, zag zo niet 1-2-3 iets staan in het topic.

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
Vanochtend nog een keer de koeler opnieuw gemonteerd met Arctic Silver koelpasta.

De setup hier:

- Intel Core2Duo E6600 @2400MHz (Stepping 6, Rev 2)
- Gigabyte DS4 motherboard
- Arctic Freezer Pro 7 koeler
- Arctic Silver koelpasta

Stressed (Met Orthos) draaien beide cores op 60 graden:

http://file04.uploaddump....pcwoq-cpu_orthos_th.JPG">

De temperatuur die ik meet met de tool van Gigabyte zegt dan dat de CPU temperatuur 45 graden is. De casetemp is dan 33 graden.

Het koelblokje van de koeler voelt lauw aan.

In idle toestand zijn de beide coretemps rond de 40-45 graden.

• bassie
quote:
Zerobase schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:51:
Vanochtend nog een keer de koeler opnieuw gemonteerd met Arctic Silver koelpasta.

De setup hier:

- Intel Core2Duo E6600 @2400MHz (Stepping 6, Rev 2)
- Gigabyte DS4 motherboard
- Arctic Freezer Pro 7 koeler
- Arctic Silver koelpasta

Stressed (Met Orthos) draaien beide cores op 60 graden:

http://file04.uploaddump....pu_orthos.JPG[afbeelding]

De temperatuur die ik meet met de tool van Gigabyte zegt dan dat de CPU temperatuur 45 graden is. De casetemp is dan 33 graden.

Het koelblokje van de koeler voelt lauw aan.

In idle toestand zijn de beide coretemps rond de 40-45 graden.
Wat is het probleem?

• Zerobase
  • Niet online
Hehe,

iets te weinig geplakt uit notepad waar ik het bericht in had voorbereid.

Vroeg me af of deze temperaturen niet een beetje aan de hoge kant waren. Vermoed zelf dat het er wel mee door kan.
quote:

• bassie
quote:
Zerobase schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:00:
Hehe,

iets te weinig geplakt uit notepad waar ik het bericht in had voorbereid.

Vroeg me af of deze temperaturen niet een beetje aan de hoge kant waren. Vermoed zelf dat het er wel mee door kan.

[...]
Volgens de intel specs mag 60 graden gewoon. Niks mis mee.

• Zerobase
  • Niet online
En inmiddels zitten we stressed alweer 2 tot 3 graden lager (57 - 58 graden), kwestie van de casefan op max speed laten draaien.

In idle toestand scheelde het hoger zetten van de casefan ruim 5 graden.

Als ik nog lager zou willen moet ik aan waterkoeling gaan denken. Wordt de PC wel meteen een stuk stiller van.
quote:
bassie_ schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:04:
[...]

Volgens de intel specs mag 60 graden gewoon. Niks mis mee.

• bassie
quote:
Zerobase schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:15:
En inmiddels zitten we stressed alweer 2 tot 3 graden lager (57 - 58 graden), kwestie van de casefan op max speed laten draaien.

In idle toestand scheelde het hoger zetten van de casefan ruim 5 graden.

Als ik nog lager zou willen moet ik aan waterkoeling gaan denken. Wordt de PC wel meteen een stuk stiller van.

[...]
Een scythe infinity met 2 fan's erop wil ook nog wel een stuk schelen. Helemaal als je em even mooi oppoetst en goed vast schroeft op je mobo.

• struul
is een spiegeltje eigenlijk ook vlak? ik weet niet waar ik een glasplaat vandaan moet halen... of zijn er nog andere ondergronden wat echt vlak is en geschikt om te lappen.

• bassie
quote:
struul schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:01:
is een spiegeltje eigenlijk ook vlak? ik weet niet waar ik een glasplaat vandaan moet halen... of zijn er nog andere ondergronden wat echt vlak is en geschikt om te lappen.
Vast wel, leg er anders een waterpas op.

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 18:22

Dark

who tweaked the light?

deze kan weg

Dark wijzigde deze reactie 16-02-2007 20:41 (92%)

»Asus-M5G »I5-2500K-D2-3148C059-4700M-1.36V »ScytheMugen2Rev.B »16G[4x4G-Samsung M378B5273DH0-CH9 1333 @ 2133] »SeasonicM12D/850W »2x 27" Korean IPS »Asus-GTX660-Ti-2G »Samsung840-120G, etc.

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 18:22

Dark

who tweaked the light?

... laat maar

»Asus-M5G »I5-2500K-D2-3148C059-4700M-1.36V »ScytheMugen2Rev.B »16G[4x4G-Samsung M378B5273DH0-CH9 1333 @ 2133] »SeasonicM12D/850W »2x 27" Korean IPS »Asus-GTX660-Ti-2G »Samsung840-120G, etc.

• Pred87
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-07 20:53
Ik heb vandaag de stock cooler vervangen door een Scyte ninja. De temps die ik nu krijg zijn exact hetzelfde als die met de stock cooler. Dit is met 2 120mm case fans en 1 120mm cpu fan @1200 rpm.

Met TAT gemeten:

Idle: 41 graden
Load: 64 graden

Casetemp: 27 graden
MB temp: 35 graden

Ik weet zeker dat hij goed gemonteerd zit en al verschillende dingen met de koelpasta geprobeerd (eerst rijstkorrel in het midden daarna wat meer en zelf uitgesmeerd), maar dit had ook geen effect op de temps. Ik heb ook aan de heatsink gevoelt wanneer de cores volgens TAT 64 graden waren maar het voelde amper lauw aan. Met de stock cooler heb ik er verder nooit veel aandacht aan besteed aangezien mn systeem stabiel is. Maar nu baal ik er wel van. Een koeler van 40 euro die voor geen verbetering zorgt. Met deze stock temps durf ik ook niet te gaan overclocken. Ik heb mijn c2d in september gekocht bij Azerty. Zou ik hem nog kunnen omruilen ? Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om de temps omlaag te krijgen ? Ik neem aan dat het aan de IHS ligt. Lappen doe ik liever niet.

Pred87 wijzigde deze reactie 22-02-2007 16:14 (8%)

• struul
vanmiddag vrij en weinig te doen, dus ik dacht; laat ik mn cpu eens lappen :*)
eerste 2 winkels waar ik kwam hadden ze niet het schuurpapier wat ik zocht, toen naar een autozaak doorverwezen waar ik korrel 320 - 400 - 800 - 1000 watervast heb gehaald :). aan de slag gegaan met de glasplaat, ontvetter, schuurpapier, water en dat allemaal lekker in het zonnetje :9 hieronder wat pics:

(nogal brak, t zijn fotos van gsm :X

http://www.struul.nl/files/got/lappen1.jpg
de benodigdheden.

http://www.struul.nl/files/got/lappen2.jpg
de glasplaat, zijn er 2, vandaar het tape. ook vanwege de scherpe randen, had al glassplinters in mn handen van het vervoer naar huis. :X

http://www.struul.nl/files/got/lappen3.jpg
voor het lappen.

http://www.struul.nl/files/got/lappen4.jpg
na korrel 320, je ziet linksboven nog een klein stukje alu, dat is dus een deukje. tijdens het lappen kon je trouwens goed zien dat de buitenste randen erg bol stonden, die begonnen als eerst koperkleurig te worden. en flink ook!

http://www.struul.nl/files/got/lappen6.jpg
en na alle korrels te hebben gehad weer in de socket :). daarna freezer 7 pro ook nog maar even gedaan, toen ik die erop zette maakte hij namelijk nog maar alleen contact in het midden |:( nu is het iets beter maar helaas maakt hij nog geen 100% contact :( . maar die cooler lappen is zon kloteklusje, kreeg em bij niet beter omdat ie zo wankelt tijdens het schuren. dus hier hou ik het maar bij

tevens heb ik de freezer7pro gemonteerd met m4 boutjes en een rubber ringetje onder het bord. hele mobo staat krom :o maar hij doet het nog steeds dus ga ervan uit dat het allemaal goed is gegaan.

temp is een aantal graden gedaald, niet schokkend. had er meer van verwacht.. idle temp is nu voor Core 0 43 graden en voor Core 1 37 graden. onder full load stijgt dat naar resp. 48 graden en 44 graden. :) cooler draait nu maar op 800rpm overigens. al laat ik die vol loeien op 2500rpm is het natuurlijk nog wel een stuk lager. helaas zit er tussen 800 en 2500rpm niets, beetje jammer :/

• Hypnosic
  • Laatst online: 12-03-2008
Hallo,

ik zie dat de meeste van jullie de temperatuur meten met TAT, als ik eerst half uur idle draai in mijn bios, en daarna TAT aan zet ook na een half uur. zit hier 10 graden verschil in! dus na mijn mening is TAT niet betrouwbaar.
Zelf gebruik ik ETC van gigabyte die geeft zelfde aan als mijn bios:)

btw mijn e6300@2.8+ninja idle 31 graden stressd 38 :9~

• bassie
quote:
Hypnosic schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 20:19:
Hallo,

ik zie dat de meeste van jullie de temperatuur meten met TAT, als ik eerst half uur idle draai in mijn bios, en daarna TAT aan zet ook na een half uur. zit hier 10 graden verschil in! dus na mijn mening is TAT niet betrouwbaar.
Zelf gebruik ik ETC van gigabyte die geeft zelfde aan als mijn bios:)

btw mijn e6300@2.8+ninja idle 31 graden stressd 38 :9~
Fout
quote:
Core 2 Duo's hebben 3 sensoren, één Tcase sensor tussen de cores en twee Tjunction sensoren (één in elke core). In de Core 2 Duo tabel zie je de thermal specification staan, dit is de maximale Tcase temperatuur (E4300 en E6300 61.4c, E6600 60.1c, X6800 60.4c). In de regel is Tjunction 15 graden hoger dan Tcase en 1 tot 3 graden verschil tussen de cores is normaal. Aan te bevelen is onder full load zo'n 10 graden van de thermal specification te blijven, Gigabytes speedfan lijkt te streven naar 5 graden lager. Wordt de processor 5 graden warmer dan de thermal specification dan gaat deze throttle-en, 10 graden warmer zorgt voor een shutdown. Er zijn problemen bekend met de temperatuur weergave van de e4300 in TAT en deze waardes zijn dus niet betrouwbaar.
Bron: Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

Bios leest de Tcase tat en coretemp de Tjunction, tussen die 2 zit meestal 10-15°C verschil.

• Hypnosic
  • Laatst online: 12-03-2008
Dus ik moet TAT aan houden? dat is ff flink balen:S

• murky123
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23-07 16:48
[img=http://img458.imageshack.us/img458/4899/p1010301qf2.th.jpg]

800...1000...1200...1500....2000

[img=http://img458.imageshack.us/img458/2296/p1010308vf0.th.jpg]

ook hier zie je dat de buiten randen omhoog staan... dus IHS is hol. vanaf de bovenkant gezien.

[img=http://img458.imageshack.us/img458/5122/p1010314ow7.th.jpg]

ook hier zie je nog in de hoek dat de IHS een "deukje" bevat..

[img=http://img292.imageshack.us/img292/5397/p1010362cn1.th.jpg]

al met al in deze setup en een gelapte scythe en E6600 + AS5 toch erg goede resultaten

e6600 @ 3Ghz 20C idle en 42C orthos stress. rock stable op 1.35Vcore

[img=http://img458.imageshack.us/img458/2823/p1010325ti2.th.jpg]

En Ik heb nog de standaard intel retail verbinding van de scythe vervangen voor springveertjes + M4x40 boutjes en wat ringetjes...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True