Dames, heren,
Ik ben zoals beloofd op vakantie geweest - nou ja, dat heb ik niet beloofd, maar ik heb beloofd dat ik na RMA van mijn E6300 een berichtje achter zou laten
Inderdaad lag er een nieuwe E6300 (boxed) op de deurmat, en dat terwijl ik naar Cool-Prices alleen de CPU gestuurd had. Jammer dat er totaal geen communicatie van hun zijde is geweest, al is de CPU binnen een dag of 7 omgeruild.
Maar goed, mijn conclusies:
- Nieuwe CPU is okee - komt nooit boven de ca. 58 graden (TAT, Everest etc)
- Met nieuwe CPU liggen temperaturen van alle tools dicht bij elkaar - dat zou ook moeten als de warmte afvoer okee is, hetzij van CORE -> IHS, hetzij van IHS -> COOLER.
- Met stock cooler is idle temperatuur ongeveer 45 graden. Niet echt om over naar huis te schrijven, en dat terwijl ik nog niet eens het stille fan-profiel in de bios gekozen heb...
Na een Arctic Freezer Pro 7 (ca. 25 euro, 3 heatpipes!!!) geïnstalleerd te hebben (ging niet erg gemakkelijk op de P5B, aangezien de NB cooler in de weg zat, maar klein beetje knipwerk en het past), daalde de temperatuur aanzienlijk!
Nu met Arctic Freezer Pro 7:
- Idle 35 graden (fan voluit)
- Idle ca. 43 graden (stil fan profiel in bios)
- Full load ca. 58 graden (stil fan profiel in bios); als ik de fan instelling in de bios i.p.v. 'silent' naar 'optimal' zou zetten verwacht ik nog iets lagere temperaturen, maar omdat onze PC in de huiskamer staat (Media Center met 2 tuners etc etc) moet ie uiterst stil zijn.
Hoe dan ook loopt t systeempje nu stabiel, alhoewel ik nog wel problemen heb met Need For Speed Underground 2, maar dat kan met de illegaliteit van de versie te maken hebben (er is een tweede officiele bug-patch op de NFS site, maar die kan ik niet installeren op een gedownloade versie) - hee, dat heb ik niet gezegd
Off topic:
O ja, ik heb ook nog effe mn 320 GB Maxtor 'opgehangen' in textiel-elastiek om het brommen (door het roteren) weg te nemen. Tjonge wat een kracht uit een 130 Watt systeempje!
[
Voor 3% gewijzigd door
ByteDelight op 11-10-2006 15:15
]