Toon posts:

Zelfbouw of een kant en klaar merk systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste computer vrienden/vriendinnen,

In het verleden heb ik altijd zelf system laten samenstellen. Helaas heb ik hier een negatieve ervaring mee. Er waren problemen die niet acherhaald konden worden (spontane rebooten etc). Toen is ongeveer het halve systeem vervangen en het probleem nog niet opgelost. Misschien push ik de pc meer tot the limit dan de meeste mensen maar iig was zelfbouw tot 2 maal een dramatische ervaring. Om een lang verhaal kort te maken; ik zoek een nieuw systeem.

Dit systeem zal stil, krachtig (foto en audiobewerking) en rond de 1000 euro (zonder monitor) moeten gaan liggen. Nu twijfel ik zwaar tussen zelfbouw en een merk pc. De zelfbouw is natuurlijk goedkoper en je hebt een systeem op maat. Maar ik ben bang dat de componenten weer slecht met elkaar samen zullenw erken dus ik neig naar een merk pc. Het nadeel hiervan is weer dat dat je natuurlijk geen systeem op maat hebt en een stuk dieper in de buidel moet tasten.

Mijn oog is gevallen op het HP Pavilion m7580 model met de volgende specs:

Merk HP
Type Pavilion m7580 | (Intel Viiv Technologie)
Processor Intel Pentium D 945 | 64-bit, Dual Core
Besturingssysteem Microsoft Windows Media Center Edition 2005
Service Pack Microsoft Service Pack 2
Taal NL (Nederlands)
Kloksnelheid 3,4 GHz
Cache (L1) 32 KB
Cache (L2) 4 MB Bytes
Front Side Bus 800 MHz
Type geheugen DDR 2 (PC-4200) | Single Channel
Geheugen 1 GB
Harde schijf 250 GB
Rotatiesnelheid 7.200 rpm
Interface (harde schijf) Serial ATA-300 | (SATA-2)
Optische drive 16-speed DVD+/-ReWriter Double Layer | Lightscribe
2e optische drive 16-speed DVD-Rom speler
Geheugenkaartlezer 9-in-1
Diskettestation Nee
Grafische kaart nVidia GeForce 7500LE Turbocache | (Max. 512MB Gedeeld Geheugen)
TV-out Composiet
Geluidsweergave 8-kanaals
LAN 100 Mbps
Wireless LAN 54 Mbps
Wireless LAN protocol 802.11 b/g
D-Sub 1x
DVI 1x
PS/2 2x
USB 2.0 6x
Firewire (1394a) 2x
Parallel 1x
Toetsenbord Ja
Muis Ja
Afstandbediening Ja
Office software Microsoft Works Suite 2006
DVD-software Sonic MyDVD
Brand-software Sonic Record Now
Anti-virussoftware Symantec Norton Internet Security 2006 (60 dagen)
Overige software Software voor het maken van recovery-CD/DVD

Kan ik voor dit geld duidelijk beter krijgen of is dit best een solide aanschaf. De prijs is btw 1119 euro. Nu is mijn vraag, doet goede zelfbouw onder voor een merk pc? Ik heb helaas niet de tijd om weken reviews te lezen, dus kan iemand mij aub wat tips geven zodat ik eindelijk (werk nu al een half jaar op een oude laptop die photoshop eigenlijk niet trekt) tot aanschaf van een systeem over kan gaan. Alvast zeer bedankt! _/-\o_

Verwijderd

Voor een Desktop zou ik voor zelbouw gaan, en dat heeft zoals je zelf al zegt vooral met de prijs te maken en met het feit dat je je systeem mooi op maat kan maken.

Punt is inderdaad wel dat het voor kan komen dat bepaalde onderdelen niet helemaal lekker met elkaar lopen. Belangrijkste is dat je even flink wat research doet op het internet als je voor zelfbouw gaat. Ook een punt is dat je bij OEMs altijd PC volgepropt krijgt met troep(software), is natuurlijk te verhelpen door een verse instal maar toch irritant.

Het fijne van een OEM pc is dat het allemaal wat meer carefree is, opzich koop je zo'n ding, sluit je em aan en je kunt er meteen mee aan de slag. Een zelfbouw PC is gewoon meer werk maar naar mijn mening is de beloning voor het zelfbouwen ook groot. Je heb je PC precies zoals je hem hebben wilt, het is alleen als je bijvoorbeeld een probleem krijgt met onderdelen soms erg vervelend. Je moet dan gaan uitzoeken waar het probleem zit, dat bepaalde product uit de pc halen en retourneren voor garantie etc.

Persoonlijk zou ik dus voor zelfbouw gaan omdat ik OEM niet echt prettig vind en ik graag m'n systeem precies op maat heb en het is simpel weg goedkoper, of meer performance voor hetzelfde geld.

Goed dan over het bovenstaande systeem. Voor 1200 euro kun je als je voor zelfbouw gaat een veel beter systeem samenstellen. Zo is het zoiezo wel erg fijn als je voor een Core 2 Duo Processor kan gaan. Erg fijn in photoshop ook, omdat photoshop ook geprogrammeerd is voor meerdere threads (dual core) werkt het gewoon supersnel.

Je zit met 1 GB geheugen wat niet optimaal is voor photoshop, het kan prima maar als je echt vaak met photoshop aan het werk bent is 2 GB toch wel heel erg fijn. Ik spreek uit ervaring ;)

Ik vind het voor die prijs een redelijk slecht systeem, als het goed is kun je met het zelf samenstellen een veel betere configuratie bij elkaar krijgen.
Overigens is de PC waar ik nu op zit te typen en die doet het al 3 jaar perfect.

iig succes met je keuze :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 16:18 ]

Verwijderd

Aangezien je geluid en beeld bewerking wilt aan doen zou ik zeker niet voor een kant en klare pc gaan maar voor zelf bouw mede omdat je hier zelf de vga en geluidkaart kan kiezen , vaak is de onboard van een hp toch niet te vergelijk als die met een xfi
ook de prijs maakt het een stuk aantrekkelijker

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-12 18:34
In principe zijn er drie opties bij het kopen van een systeem:

1. Onderdelen los kopen en thuis samenstellen:
Voordelen: Goedkoop, en alle touwtjes zelf in handen.
Nadelen: Voor een leek is dit onmogelijk, en de garantie gaat per onderdeel i.p.v voor het gehele systeem. Dit kan meer moeite kosten. Mogelijkheid dat onderdelen slecht samenwerken.

2. Kant en klare merk PC:
Voordelen: Lekker makkelijk, aansluiten en klaar is kees, vaak goede service/garantie.
Nadelen: Hoge prijs, geen volledige eigen keuze voor elk onderdeel, vaak onnodige software.

3. De middenweg: Een gehele PC in onderdelen bestellen bij één winkel en laten samenstellen door deze zelfde winkel.
Voordelen: Goedkoop, en alle touwtjes zelf in handen, alle garantie op 1 plaats.
Nadelen: Voor een leek kan het moeilijk zijn om onderdelen te kiezen. Mogelijkheid dat onderdelen slecht samenwerken.

Zelf ga ik voor optie 3. Het kan voorkomen dat de onderdelen slecht samenwerken, maar die kans wordt verkleind als je je goed laat informeren op internet en in de winkel waar je besteld. Deze post beantwoord je vraag niet echt volledig, maar het geeft je wel een makkelijkere keuze hoop ik.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Misschien toch maar weer voor een zelfbouw systeem gaan. De hp is eigenlijk net wat boven het budget en dan zit ik inderdaad nog maar met 1gb ram en wat overbodige rotzooi. Welke winkel heeft kan mij hierin goed adviseren? Ik heb gemerkt dat de meeste winkels absoluut niet weten waar over men praat. Men heeft het altijd over veel mhz, budget systeemkasten en 300 watt noname voedingen. Dit wil ik dus voorkomen en een betrouwbaar degelijk systeem samen stellen. Liever iets minder power en a merk componenten en een goede/stille kast & airflow dan een "vul-winkel-naam-in Super Deluxe game pc" in een 30 euro kast met veel mhz en waar zwaar bezuinigd is op essentiële zaken :)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-12 18:32
Tja, ik zou gewoon kijken wat je uit wil gaan geven, en dan in de pricewatch kijken wat het allemaal gaat kosten. Er zijn genoeg webwinkels die voor een euro of 45-50 je systeem willen bouwen, als je dat zelf niet wilt.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-12 17:53
Als ik jou was zou ik zelf de onderdelen kiezen en het door de winkel in elkaar laten zetten kost 45 50 euro oid.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, ik ga voor zelfbouw. Maar welke winkel heeft de vakkennis om mij serieus te kunnen adviseren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:05:
Duidelijk, ik ga voor zelfbouw. Maar welke winkel heeft de vakkennis om mij serieus te kunnen adviseren?
Lees de manuals (vooral van mobo) en enkele howto's/DIY's van internet en je zou geen probleem mogen hebben.

Verwijderd

Over het algemeen hebben ze bij mycom en paradigit goede hardware kennis en zullen ze je zonder enig probleem kunnen adviseren wat je aan moet schaffen. Mycom is zeker niet de goedkoopste, aardige middenmoot, maar wat betreft service zijn ze wat mijn ervaringen betreft enorm goed.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12 21:39
Zelfbouw is meer voor de mensen die er plezier in hebben. Als de PC kapot gaat, moet je het leuk vinden om het probleem te vinden. Vind je dat niet leuk, moet je gaan voor kant en klaar en dan maar genoegen nemen met minder.

Verwijderd

Ik heb altijd aan zelfbouw gedaan, maar mijn interesse heeft het niet meer zo.
Het prijsverschil is ook weer niet gigantisch, en vaak kan je systemen samen laten stellen voor een kleine meerprijs. Mocht er dan iets niet werken, dan kan je altijd weer bij de leverancier aankloppen, wel zo prettig.

Ik heb zelfs niets meer tegen OEM systemen.
Heb al veel Dell systemen besteld, voor vooral familie en vrienden, en alhoewel de service van Dell nog steeds slecht is, zijn de systemen tegenwoordig best ok, en niet zo heel prijzig als je voor een low-end systeem gaat, die vaak nog best aardig zijn. De high-end systemen zijn overigens WEL relatief duur.
Veel Tweakers hier zullen Dell vervloeken, maar dat is vooral de service (en dat is ook belangrijk, begrijp me niet verkeerd) maar de bouw-kwaliteit van Dell is niet verkeerd.

Mijn advies is vooral als je voor zelfbouw gaat: Beknibbel niet op je kast.
Dan heb je er namelijk nog jaren plezier van, en kan je gewoon onderdelen vervangen zonder dat je kast stierlijk gaat vervelen. Ook je monitor niet op beknibbelen. Gewoon een goede kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 11:24 ]

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36

DizzyWeb

Ondertiteld

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 11:21:
Ik heb altijd aan zelfbouw gedaan, maar mijn interesse heeft het niet meer zo.
Het prijsverschil is ook weer niet gigantisch, en vaak kan je systemen samen laten stellen voor een kleine meerprijs. Mocht er dan iets niet werken, dan kan je altijd weer bij de leverancier aankloppen, wel zo prettig.

Ik heb zelfs niets meer tegen OEM systemen.
Heb al veel Dell systemen besteld, voor vooral familie en vrienden, en alhoewel de service van Dell nog steeds slecht is, zijn de systemen tegenwoordig best ok, en niet zo heel prijzig als je voor een low-end systeem gaat, die vaak nog best aardig zijn. De high-end systemen zijn overigens WEL relatief duur.
Veel Tweakers hier zullen Dell vervloeken, maar dat is vooral de service (en dat is ook belangrijk, begrijp me niet verkeerd) maar de bouw-kwaliteit van Dell is niet verkeerd.

Mijn advies is vooral als je voor zelfbouw gaat: Beknibbel niet op je kast.
Dan heb je er namelijk nog jaren plezier van, en kan je gewoon onderdelen vervangen zonder dat je kast stierlijk gaat vervelen. Ook je monitor niet op beknibbelen. Gewoon een goede kopen.
Nou, wat desktops betreft vervloek ik niet alleen de service bij Dell. Probleem bij een Dell desktop is imho dat als er iets kapot gaat je het no way never niet zelf kan vervangen aangezien de helft in dat doosje custom made is. Upgraden is er ook amper bij.

Verwijderd

@TS:
Het systeem wat jij zou willen kopen (HP Pavilion m7580) heeft een aantal gebreken:
  • Het heeft maar 1GB geheugen (het is langzaam PC4200 geheugen en ook nog geeneens Dualchannel).
  • Het heeft een D 945 processor. Deze kunnen nogal heet worden.
  • Het systeem heeft ook een langzame videokaart (in ieder geval voor die prijs).
Dus als ik jou was zou ik in ieder geval dit systeem niet kopen (er zijn veel betere OEM systemen).

Een ander nadeel van OEM systemen is de drivers/bios update. OEM systemen updaten hun drivers veel minder frequent dan fabrikanten van losse onderdelen.
Jij zei ook dat de onderdelen van een zelf samengestelde pc minder goed met elkaar zullen werken dan bij een OEM systeem. Dit probleem kan je ook nog bij een OEM systeem hebben (vooral na driver updates van bijvoorbeeld je videokaart of bij gebruik van een software programma die niet bij de OEM computer werd meegeleverd).

De voordelen van een zelfbouw PC:
  • Het is goedkoper
  • Je hebt meer/langer garantie (OEM PC's hebben meestal maar 1 jaar garantie).
  • Je kan te allen tijde onderdelen vervangen of toevoegen. Bij een OEM PC kan dit meestal niet en als het wel kan, moet je oppassen of de voeding het wel aankan.
  • De zelfbouw PC zal sneller zijn.
  • Het is leuker en geeft voldoening als de PC eenmaal in elkaar zit
Een nadeel van een zelfbouw PC is wel dat er meer tijd in gaat zitten.

Als je voor zelfbouw gaat, moet je goed rondkijken (Best Buy guide kan je bijvoorbeeld doornemen). Je kan bijvoorbeeld ook voor een combinatie van onderdelen gaan die al bij een ander uitstekend draaien.
Goedkoop hoeft trouwens niet duurkoop te zijn (bijvoorbeeld Arctic 64 CPU koelers), maar meestal is dat het wel. Voor de volgende 3 onderdelen zal ik altijd zorgen dat het hoge kwaliteitsonderdelen zijn:
  • Voeding: een Zalman, Antec, Targan, Coolermaster zijn goede merken. 400Watt minimaal is toch wel aan te raden.
  • Geheugen: Het geeft niet als je de budget (Value) typen van geheugenfabrikanten neem, maar neem wel dan geheugen van bijvoorbeeld: Corsair (aan te raden!: nog nooit slechte ervaringen meegehad), Kingston, Dane-Elec of TwinMos.
  • Moederbord: Tegenwoordig zijn in principe alle moederborden wel ok en van hoge kwaliteit. Bij de keuze voor een moederbord moet je goed rondkijken wat je allemaal op je moederbord wil hebben (welke aansluitingen, (s)ata, chipset, agp/pci-e, passief/actief koeler). Zoals gezegd, alle moederborden zijn tegenwoordig wel van hoge kwaliteit (mits je geen onbekend merk moederbord neemt), maar je moet wel oppassen met compatabiliteitsproblemen met andere onderdelen (bv Nforce4 met Maxtor Sata schijven) en dus moet je je goed inlezen (GoT Processor/Moederborden/Geheugen of reviews). Ook hier kan je bijvoorbeeld een combo nemen die bij anderen probleemloos werkt.
Ikzelf heb het volgende syteem:
AMD 4000+ + Arctic 64 Ultra Silent koeler met Zalman fanmate
Gigabyte K8N Sli
Corsair 2Gb TwinX3200-C2
Zalman 400watt voeding
Seagate 160GB Sata2

Ook zelf samengesteld en ben er zeer tevreden over! 100% stabiel, snel en vooral ook stil. Dat is ook weer een voordeel van zelf een systeem samenstellen: je kan het syteem zeer stil maken.
Succes ermee!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-12 19:49

Thandor

SilverStreak

Kan ik voor dit geld duidelijk beter krijgen of is dit best een solide aanschaf.
Waarom stel je zelf niet even een vergelijkbaar systeem samen en kijk je naar het prijsverschil? ;)
De prijs is btw 1119 euro. Nu is mijn vraag, doet goede zelfbouw onder voor een merk pc?
Indien je de zelfbouw PC goed samenstelt zal deze niet onder doen.
Ik heb helaas niet de tijd om weken reviews te lezen, dus kan iemand mij aub wat tips geven zodat ik eindelijk (werk nu al een half jaar op een oude laptop die photoshop eigenlijk niet trekt) tot aanschaf van een systeem over kan gaan. Alvast zeer bedankt! _/-\o_
Op GoT verwachtten wij dat men toch zelf even de moeite neemt om reviews of benchmarks te bekijken.
Veel zaken zijn snel gevonden, prestaties van processoren bijvoorbeeld: Tom's Hardware CPU Charts.
Een aantal processoren zullen jou aanspreken; daar doe je dan even een snelle zoektocht naar. (Met de GoT Search, Tweakers.net - Search (Frontpage) of met thirdparty zoekmachines zoals Google :)

Met de GoT Search zullen interessante topics naar boven komen waaronder:
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon
\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 21 (Hier zijn nog varianten op, 17" etc..)
Welke voeding heb ik nodig? Deel 15
• etc..
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:48:
Bedankt voor de reacties. Misschien toch maar weer voor een zelfbouw systeem gaan. De hp is eigenlijk net wat boven het budget en dan zit ik inderdaad nog maar met 1gb ram en wat overbodige rotzooi.
1GB RAM geheugen is inderdaad niet zoveel als er aan foto/audio bewerking gedaan wordt.
Welke winkel heeft kan mij hierin goed adviseren? Ik heb gemerkt dat de meeste winkels absoluut niet weten waar over men praat. Men heeft het altijd over veel mhz, budget systeemkasten en 300 watt noname voedingen.
Wat mij betreft stap je daarvoor niet naar de winkel maar zoek je een aantal producten uit en lees je daar reviews, benchmarks en ervaringen over. Op die manier weet je zeker wat je gaat krijgen.
Dit wil ik dus voorkomen en een betrouwbaar degelijk systeem samen stellen. Liever iets minder power en a merk componenten en een goede/stille kast & airflow dan een "vul-winkel-naam-in Super Deluxe game pc" in een 30 euro kast met veel mhz en waar zwaar bezuinigd is op essentiële zaken :)
Interessant is wellicht: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2006

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Wat betreft de compatibiliteit van de verschillende onderdelen kan ik redelijk kort zijn; geschikte componenten vinden is niet moeilijk, maar vereist wel wat voorbereiding en kennis. Zomaar lukraak RAM, cpu, mobo en voeding kiezen, is vragen om traantjes. Kies merkcomponenten en bezuinig niet. Lees manuals en zoek compatibilietslijstjes (zeker wat betreft RAM).

Zelf kies ik vaak voor combi's die ik vaak door anderen zie gebruiken; ten eerste geeft dit al +/- garantie dat alles prima samenwerkt, ten tweede heb je dan een brede gebruikersbasis waar je op kan terugvallen...

Als je het hele verhaal uitbesteed aan een (goede) computerwinkel, ben je alast wat zekerder wbt garantieafhandeling, en hoef je niet zélf je gaan inlezen over alle mogelijkheden :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik, zelfs als zelfbenoemde ;) hardwaregoeroe niet (meer) aan volledig zelfbouw beginnen. Het risico dat er wat stuk danwel incompatible is is gewoon te groot en zonder reserve onderdelen kun je niks testen, ook al heb je er nog zoveel verstand van.

Blijft over: een winkel als Dell, of een winkel als 4Launch, Azerty etc. Dell kan soms - ook op relatief high end vlak - heel aardige aanbiedingen hebben. Deze moeten echter maar net in je straatje passen, maar als je een paar weken geduld hebt om dit af te wachten dan kun je hier best een leuke deal aan hebben. Dat hele upgrade verhaal vind ik sowieso overschat, in de praktijk komt dit neer of wat geheugen of een HDD er bij prikken wat altijd wel lukt, en wat is er mis met gewoon je hele systeem 2e hands verkopen anyway?

De tijd waarin we nu zitten is echter een uitzondering: De Core 2 Duo is net uit en deze is bij de diverse A-merken nog hartstikke duur. Voor een systeem van de prijsklasse rond de 1000 euro wil je momenteel gewoon een Core 2 Duo systeem. Volgens mij is dus de enige goede optie een compleet (zelf samengesteld) systeem bij een webshop kopen en laten assembleren. In CSL of PMG barst het van de topics over Core 2 Duo systemen, dus lees je een dagje in en bestellen die hap. Ik heb zelf onlangs een compleet systeem gekocht bij 4Launch en dit was gewoon dik in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door smvs op 03-09-2006 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en mischien dames),

Bedankt voor alle tips en moeite. Misschien kwam ik een beetje lui over in mijn posts, maar ik ben uiteraard niet te beroerd om een aantal dagen uit te trekken om reviews te lezen en me te verdiepen in bepaalde zaken.

Ik ga me deze week dus verdiepen in het hardware gebeuren en als ik er uit ben zal ik dit laten bouwen door een webshop/computerzaak. Ergens deze week hoop ik weer een beroep te kunnen doen op jullie kennis en zal ik met een topic komen met alle onderdelen die ik wil gaan bestellen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en de serieuze antwoorden.
Pagina: 1