Ik vraag me af waar jij (en anderen) al die wetenschap over God vandaan halen. Hoe weten jullie wat God wilt en doet, en waarom dat allemaal zo is. Ik weet dit soort zaken niet zeker en dus weiger ik daarover een uitspraak te doen, blijkbaar hebben jullie daar minder moeite mee. Ik zoek naar een consequente lijn doorheen het hele verhaal en sorry, die vind ik niet.Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 23:20:
God laat jouw kat niet lijden; dat doe jij! God is geen God die van moment tot moment bepaalt wat er gebeurt in de wereld. Zodoende hebben niet alle gebeurtenissen in de wereld een directe betrekking met God, maar 'gebeurt dat gewoon'.
[...]
Ze zijn bedoeld om duidelijk te maken wat God van de mens verlangde. Niet zozeer voor Hemzelf, maar vooral omdat dat de enige manier is om een voor ons begrip 'goede' samenleving te hebben. (Lees: mensen zijn goed voor elkaar en willen niet puur macht/geld/... over de rug van anderen, dat soort dingen)
Wat je hier zegt bevestigt eigenlijk wat er in de TS gezegd wordt. Het is God die beslist dat er lijden komt. Waarom zou ik moeten boeten voor wat Adam en Eva gedaan hebben (als al die verhalen waar gebeurd en niet symbolisch bedoeld zijn natuurlijk)?Wat zou God er voor plezier in hebben om mensen doelloos lijden toe te brengen? Niet, want anders zou Hij nooit de tien geboden hebben kunnen bedenken en goven. 'Kwaad' gebeurt dus inderdaad door de zondeval, om de mens(heid) duidelijk te maken dat-ie niet goed bezig is.
De schepping is van nature goed, dat blijkt wel uit het feit dat Adam en Eva niet hoefden te zwoegen voor hun eten, niet bang hoefden te zijn voor 'wilde' dieren, het niet koud hadden/verschroeiden door de zon. Op die manier kun je dus zeggen dat al het goede door God in de schepping is gelegd, en het kwade er onder invloed van de mens ingekomen is.
Alweer stel je een atheist tegenover een volgeling van de bijbel, maar wat moet er dan gebeuren met een islamiet of een jood, een boedist, bosjesman... Ook zij denken er op een andere manier over.Je moet deze discussie ook niet zien als een discussie op zich, maar vanuit het oogpunt dat God (die van de Bijbel) bestaat. Op die manier kun je veel beter dingen begrijpen/zien dan wanneer je hierover nadenkt vanuit het oogpunt van een atheïst.
Precies, dat is het hem juist. Hoe weet je nou zeker dat alles wat er in de bijbel staat juist is? En waarom is er dan zoveel ruimte voor interpretatie van die bijbel zodat er zoveel verschillende kerken en meningen kunnen bestaan? Op die manier moet je toch alles een beetje in vraag stellen? En dat is wat ik doe, dat betekent niet dat alles meteen onzin is, maar ik mag me wel afvragen of het historisch en letterlijk gezien juist is en of alles consequent in elkaar zit.Duidelijker kan toch bijna niet? Er is niet een 'de kerk', want er zijn vele verschillende kerken/gemeenschappen die allemaal dezelfde Bijbel gebruiken en over dezelfde God spreken, maar een totaal verschillende mening hebben.
Ik begrijp dat jij net als ik een enorm probleem hebt met het misbruik van het geloof door de instelling 'de kerk'. Maar het is toch echt wel zo dat de bijbel in de loop der eeuwen verschillende keren is herschreven door verschillende monniken. Er zijn zelfs verschillende versies van de bijbel, bepaalde aftakkingen van het christendom hebben ook nog eens een iets andere bijbel.Bron? De Bijbel is door kerken geschreven noch herschreven.
Bovendien zit je weer met het beeld van de katholieke kerk in je hoofd, die dingen verspreid(de | t) die niet op de Bijbel gebaseerd zijn, maar als doel hadden de mensen geld af te troggelen. Nergens in de Bijbel staat dat we ons aan regeltjes van kerken moeten houden; de tien geboden zijn er voor de mens als levensregels. kerken kunnen wel regels hebben, maar zullen nooit van zulke fundamentele leefregels hanteren.
edit: door al die (nog steeds) onbeantwoorde vragen die ik heb ben ik agnost geworden. Ik ben in een ver verleden ooit eens gedoopt en 'gevormd' zoals dat heet, maar daar had ik eigenlijk niks mee te maken, dat was min of meer verplicht in die tijd. Ik heb er eerlijk gezegd ook geen spijt van, het zegt me gewoon weinig. Ik heb geleerd om te zeggen 'Ik weet het niet' wanneer ik iets gewoon niet weet, ik maak geen gok van 'dat is zo' of 'dat is niet zo' en als ik iets niet weet ga ik er ook geen dingen van afleiden. Zo zit wetenschap in elkaar en ik, als wetenschapper, dus ook.
Ik (en vele anderen agnosten hier op GoT denk ik) hebben geen enkel probleem met gelovigen. Je mag geloven in wat je wilt, zelfs een complete atheist gelooft in iets. Maar je moet wel kunnen toegeven dat er iets niet echt klopt met de Bijbel en het beeld van God daarin in vergelijking met de wereld die wij kunnen zien. Ik heb zeg maar een probleem met mensen die zeg maar klakkeloos geloven zonder vragen te stellen in alles wat in de bijbel staat. Voor mij is de bijbel een fictief boek, je kunt er wel een moraal uit halen, maar het blijft fictief, zowel het nieuw als het oud testament. Voor mij is die bijbel absoluut geen wetenschappelijk werk en daarom vind ik het raar dat je conclusies kunt trekken over wat God wil, doet en is.
Een antwoord op dat laatste kun je in de bijbel vinden, inderdaad, maar dan moet je wel zeker zijn dat die verhalen juist zijn. Ervanuitgaande dat al die verhalen waar zijn en rondkijkend op de wereld zoals ie nu is, met al het leed, zijn er een aantal conclusies:
1) ofwel is god niet zo vergevingsgezind en lief als in de bijbel staat, dus klopt de bijbel niet
2) ofwel trekt god zich niks meer van ons aan en laat hij ons maar wat lijden, wat niet overeenkomt met wat in de Bijbel staat en gezegden als 'God ziet u'
3) ofwel bestaat god niet (meer), en zijn die verhalen ook weer fout
4) ofwel is de duivel (nog zoiets) gelijk geworden aan god. Maar naar wat ik begrepen heb uit andere topics creeerde god ook de duivel en heeft god ook macht over die duivel. Dus hier gaat het ook al mis.
Welke van deze de juiste is, weet ik niet maar het lijkt me in ieder geval aannemelijk dat er iets niet klopt bij de bijbel. Een bijbel die opgesteld werd door mensen zoals ik, die het ook niet allemaal zeker konden weten.
[ Voor 22% gewijzigd door Chubbchubb op 10-09-2006 13:50 ]