Chubbchubb schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:23:
[...]
En wie precies heeft dat bepaald? Was God dat, of heeft een mens die regel ingevoerd? Ok, ze zijn getrouwd met god, zijn ze dan alsnog in staat om kinderen te krijgen. Een oude vrouw is ook niet in staat om kinderen te krijgen, bijgevolg minderwaardig volgens jou redenatie.
Volgens Maria wel,
het stuk minderwaardig komt niet uit mijn mond. En natuurlijk heeft de mens dat ingevoerd uit overtuiging om zich helemaal te wijden aan God.
Dat verkrachtingen voor een deel verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van aids in Afrika ontken ik ook niet. Ik vind jou argumentatie daarover gewoon erg raar. Omdat een verkrachter waarschijnlijk geen condoom zal gebruiken is het niet zinvol om achter het gebruik van het condoom te gaan staan voor alle andere mensen. Klinkt dat niet erg krom? Een verkrachter houdt zich wel aan meerdere regels niet, zullen we dan de daad van het verkrachten zelf ook maar onbestraft laten?
Nee, simpelweg omdat het niet strookt met de filosofie van kerk. Neuken doe je na het huwelijk.
Want laten we eerlijk zijn, wanneer gebruik je een condoom? Als je gaat neuken,
is het in de westerse wereld normaal dat je van de ene vrouw naar de andere springt? Wordt volgens mij afgekeurd. Als je een langdurige relatie hebt is de verspreiding van een ziekte vele malen kleiner dan wanneer je rond gaat hoppen.
Voordat Jezus kwam kenden de mensen geen electriciteit om maar een voorbeeld te noemen. Omdat ze toen geen electriciteit kenden moeten we het vandaag maar zonder electriceit stellen.
Wat jij verstaat onder gelijke inbreng is ook nog iets heel anders dan wat ik eronder versta. Voor de haard zitten, wassen, eten maken en op de kinderen passen van de man is volgens mij geen gelijke inbreng.
Leuke insteek van je,
maar wil je vervolgens ook aantonen dat er voor een vrouw geen rol weggelegd is in de maatschappij. Dit beeld is in het verleden neergezet, maar strookt simpelweg niet met de werkelijkheid.
Sterker nog, ik stel God voor niets verantwoordelijk, ik weet niet eens wat God is. De kerk doet alsof ze dat wel weet en geeft een beeld van God, zoals ik al eerder heb uitgelegd. Het is aan jou om in dat beeld te geloven of om je eigen weg te kiezen. Ik stel alleen vast dat dat beeld van God en het handelen van de kerk niet op elkaar zijn afgestemd.
[...]
Joden en christenen hebben inderdaad overeenkomsten. Dat is ook niet echt verwonderlijk aangezien Jezus zelf een Jood was en grote stukken uit de bijbel gewoon zijn overgenomen van de Joden. Maar je probeert hier heel handig de opmerking te ontwijken dat de kerk wel degelijk verantwoordelijk is voor jouw geloof en de God waar jij persoonlijk in gelooft. In een iets andere situatie geloofde je in Boeddha of in Thor.
De bijbel heeft zich prima ingedekt mbt andere Goden,
Mozes en de tien geboden. Vandaar mijn insteek over joden.
En wanneer ik in een andere tijdsbestek geboren was, ik misschien in een andere god geloofde, wie weet.
Spheroid schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:58:
[...]
Homofilie komt al sinds de prehistorie voor. Het breidt zich niet als een vlek uit. Het is een normaal onderdeel van de menselijke natuur. Het niet voortplanten is dus geen probleem voor de maatschappij. Het betekent niet dat deze zal ophouden te bestaan.
Over schadelijke dingen voor de maatschappij: Een tijd geleden is er een interessant artikel gepubliceerd in de Journal of religion and society. Hierui blijkt dat indices voor anti-sociaal gedrag, zoals het aantal moorden, het aantal tienerzwangerschappen en nog zo wat dingen positief correleren met hoe religieus een land is. Hoe religieuzer: hoe meer tienerzwangerschappen, en moorden basically.
Paul, G.S., 2005: Cross-national correlations of quantifiable societal health with popular religiosity and secularism in the prosperous democracies,
Journal of religion and societly 7: 1-17.
[...]
Dus laten we dat schadelijk voor de maatschappij maar even in het midden laten.
OMFG, Ik weet niet waar je het hebt opgevist,
maar zullen we het artikel even bijhalen?
Conclusion
[20] The United States’ deep social problems are all the more disturbing because the nation enjoys exceptional per capita wealth among the major western nations (Barro and McCleary; Kasman; PEW; UN Development Programme, 2000, 2004). Spending on health care is much higher as a portion of the GDP and per capita, by a factor of a third to two or more, than in any other developed democracy (UN Development Programme, 2000, 2004). The U.S. is therefore the least efficient western nation in terms of converting wealth into cultural and physical health. Understanding the reasons for this failure is urgent, and doing so requires considering the degree to which cause versus effect is responsible for the observed correlations between social conditions and religiosity versus secularism. It is therefore hoped that this initial look at a subject of pressing importance will inspire more extensive research on the subject. Pressing questions include the reasons, whether theistic or non-theistic, that the exceptionally wealthy U.S. is so inefficient that it is experiencing a much higher degree of societal distress than are less religious, less wealthy prosperous democracies. Conversely, how do the latter achieve superior societal health while having little in the way of the religious values or institutions? There is evidence that within the U.S. strong disparities in religious belief versus acceptance of evolution are correlated with similarly varying rates of societal dysfunction, the strongly theistic, anti-evolution south and mid-west having markedly worse homicide, mortality, STD, youth pregnancy, marital and related problems than the northeast where societal conditions, secularization, and acceptance of evolution approach European norms (Aral and Holmes; Beeghley, Doyle, 2002). It is the responsibility of the research community to address controversial issues and provide the information that the citizens of democracies need to chart their future courses.
Ik weet niet of je spoken leest,
maar deze man vraag voor meer onderzoek zodat er iets zinnigs uit kan komen.
[...]
Het zeggen dat vrouwen het pas een paar decennia beter hebben en dat de kerk ze daarom nog steeds best mag discrimineren

Vrouwen en mannen discrimineren is normaal, of wil je nu ineens beweren dat ze gelijkwaardig zijn. Ze zijn anders.
Zoals ik bij spheriod al aangaf,
de bijbel weerhoudt vrouwen er niet van om een maatschappelijk actief te zijn.
Ja verkrachting is een groot probleem in Afrika, maar dat is zeker niet de enige reden waardoor AIDS zich verspreidt.
Het is wel een heel grote hap uit de taart.
Als je aangeeft de consenual sex ook grotendeels daar deel van uitmaakt,
lijkt het me niet meer dan logisch om eerste de westerse ideologie uit te dragen,
een man een vrouw, voor langere tijd. Zoland je dat niet onder controle hebt, werken condooms toch niet. Al zou je ze gratis weggeven.
Celibaat werkt niet, kijk maar naar de katholieke kerk, zelfs die lui lukt het niet. Celibaatr is tegennatuurlijk.
Laten we ons vooral daar op scheelkijken, een verzameling van allerlei landen bijelkaar;
om het even in perspectief te plaatsen,
http://www.justitie.nl/ac...edoseksuele-delicten.aspxMonogamie is inderdaad een groot goed, maar ook overspel is van alle tijden, dus naast belerende tips is het verkrijgbaar maken van condooms toch aan te raden. Want mensen gaan nu eenmaal vreemd, daar kun je donder op zeggen. Dat betekent nog niet dat zij of hun (evt. zelf onwetende en monogame) partners dood moeten.
[...]
Het is niet aan jou andermans normen te bepalen, je kunt ze hoogstens goede raad geven. Het is wel zo net om mensen hun eigen keuzes te laten maken. Ook al ben jij het niet met die keuzes eens, dan betekent dat niet dat die lui maar dood moeten om iets wat heel simpel te voorkomen is, door het gebruik van bijvoorbeeld een condoom.
Het is wel aan mij om de norm te bepalen als je mij hulp verwacht. Of denk dat je dat je op de oude voet door kunt gaan als je weet dat het verkeerd is?
Als ze de raad opvolgen word de ziekte wordt ingedamd. Klinkt arrogant, is het ook, maar condooms verspreiden als de oplossing tegen AIDS terwijl het probleem echt in de maatschappij ligt,
shoot the messenger zoals ze zeggen.