Samsung 205BW review:
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een 17" CRT, merk doet er niet echt toe, het beeld was na 5 jaar gewoon verschrikkelijk onscherp geworden en de garantie was verlopen dus opnieuw laten vervangen kon ik niet (was 2 jaar geleden reeds hersteld voor zelfde probleem). De overstap naar 20" breedbeeld is gewoon super, ongelooflijk wat je met een resolutie van 1680*1050 allemaal in je beeld krijgt, zeker als je gewoon bent van op 1152*864 te werken.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Geen dode pixels, was ik ff blij, heb gegokt en geluk gehad, kon zowieso geen pixelgarantie krijgen bij deze winkel. Heb hem gekocht bij Forcom in Edegem, heeft me slechts 279 euro gekost ipv 340

, het waren deze zaterdag namelijk zware kortingen (tot 50%).
Het scherm zit reeds gemonteerd op de voet in de verpakking, zowel een DVI als VGA kabel worden meegeleverd.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
De brightness heb ik op 40 gezet en het contrast op 70, zo vind ik hem tot nu toe het aangenaamst werken, maar ik maak geregeld nog kleine wijzigingen. De sharpness staat op 40, indien ik deze hoger zette werden de letters juist minder duidelijk leesbaar (te fijn).
Van de kleuren ben ik zeer content, heb dit nog niet ultiem getest maar op het eerste zicht ziet alles er prachtig uit, uiteraard niet zo vol als bij m'n CRT maar dat kan je nu eenmaal niet verwachten van een LCD.
Wat ik nu ook gebruik is Magicbright, wist eerst niet wat het was, maar ontdekte toevallig dat je met een simpel knopje verschillende beeldinstellingen kan selecteren (tekst, internet, games, movies, sport, ...), komt heel goed van pas.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Ghosting merk ik niet, maar ik merk wel degelijk een vervaging van het beeld wanneer ik snel draai (motion blur). Dit is wel ff wennen, zeker als je van een CRT komt. Echt storend vind ik het voorlopig niet en ik denk dat ik er wel aan zal wennen, het weegt in ieder geval niet op tegen de pracht die je op je scherm krijgt

.
Wat ik jammer vind is dat de spellen die geen breedbeeld ondersteunen het beeld uitrekken, zoals bv. BF2. GTA:SA en HL2 zien er super uit op 1680*1050. Ik heb de optie in ATI 's Control Center aangevinkt zodat de aspect ratio behouden moet blijven voor andere resoluties (mogelijks zwarte balken), maar BF2 blijft m'n beeld uitrekken over het hele scherm, dit vind ik wel bijzonder jammer.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen? backlight bleeding?)
Dit heb ik reeds zo goed als beschreven bij kleurweergave denk k. Het wit is zeer fel als je hem standaard laat staan (90 denk k) en doet na enkele minuten verschrikkelijk zeer aan de ogen, heb m dan ook teruggeschroefd naar 40. Van het zwart ben ik nog verschoten, had het veel slechter verwacht. Splintercell heb ik nog niet getest maar aan de hand daarvan zal ik wel kunnen opmaken of het stoort of niet. Bleeding merk ik nauwelijks, mss een klein beetje aan de randen maar dat stoort zeker niet, films kijk ik toch op m'n tv.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Mja, dit gedeelte interesseert me niet echt, ik zit toch steeds recht voor m'n scherm en dan heb je hier geen last van. Ik vermoed dat de hoek ok is, maar het beeld veranderd vrij snel bij het opzij bewegen, zeker als je van onder naar boven kijkt.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De voet ziet er zeer degelijk uit, het scherm staat recht en stabiel en het voelt ook stevig aan. De knopjes zijn klein en goed gepositioneerd, niet onderaan zodat je op de tast moet werken, maar gewoon rechts onder je beeld en ook deze voelen goed aan. Qua design past ie perfect bij alles wat op m'n bureau staat (zwart/zilver).
Negatieve eigenschappen:
- Niet alle spellen ondersteunen breedbeeld en met de ATI drivers is het me nog niet gelukt de aspect ratio te behouden (4:3)
- Zwart is mss geen 100% zwart (zoals elke LCD)
- Motion blur bij het spelen van FPS spellen (eigen aan LCD blijkbaar)
Positieve eigenschappen:
+ Prijs (280 euro)
+ DVI en VGA kabel bijgeleverd
+ Zalige resolutie (1680*1050)
+ Enorme plaatswinst op m'n bureau
Pics:
Het scherm en toebehoren:
Het scherm langs achter bekeken:
De voorkant:
BF2 (let op de radar -> ovaal -> uitgerokken):
De volledige opstelling

: