Luuk-Online schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:44:
Thanks, daar heb ik wat aan!

Wel vervelend om te horen over de onduidelijke leverbaarheid... tot nu toe spreekt deze laptop mij toch echt wel het meest aan. Wat zijn jouw ervaringen met deze laptop?
Is het trouwens zo dat nieuwe laptops die na 30 januari de fabriek uitrollen gelijk al voorzien worden van Windows Vista, of blijven ze gewoon hetzelfde besturingssysteem houden (in dit geval dus Windows MCE)?
Mijn ervaringen met deze laptop zijn zeer positief te noemen. Om even een indruk te geven...
Wanneer ik mijn instellingen op het laagste stand zet, dus helderheid van het scherm, powergear in battery saving modus, WIFI/bluetooth uit, geeft Windows aan dat ie iets meer dan 5 uur op de 9 cell accu kan werken. Wanneer ik lichte werkzaamheden uitvoer, zoals Office, internet via Lan, dan gaat de accu ongeveer 4.5 uur mee. Dus werkzaamheden uitvoeren met de accu zit wel goed.
Catergorie gamen
Om eerlijk te zijn, heb ik mij hierin nog niet veel in verdiept. Laatst had ik wel lichte spel (CC.Generals, settings High) gespeeld. Hier had ik powergear op game modus gezet, en vervolgens 2 uur gespeeld, tot mijn verbazing voelde de laptop gewoon koel aan (niet eens lauw). Ik zal binnenkort proberen om wat zwaardere games te spelen en dan eens kijken of ie nog zo koel blijft.
Het scherm
De Asus F3Ja en F3Jp hadden op één of ander manier last van dithering, dit had ik in het begin ook last van, echter na een bios update was dit probleem opgelost.
Mijn mening over het scherm is dat deze helder en contrast rijk is, mocht de instellingen niet aan je wensen voldoen dan is er een mogelijkheid om de kleuren aan te passen, door middel van een programma van Asus genaamd Splendid. Verder vind ik alles scherp over komen, ik ben een over stapper van 1024x728 naar 1280x800. Op mijn werk ben ik gewend aan zeer goede kwaliteits monitoren die gebruikt worden voor medische onderzoeken. (19 en 20 inch schermen)
Gadgets
Deze laptop heeft een TPM beveiliging, dit houd in wanneer deze is ingeschakeld dat alles gecodeerd word op het hardeschijf waardoor het moeilijk word voor anderen om onbevoegd data van je hardeschijf te copieéren omdat alles gecodeerd is. Verder heeft de F3 serie naar mijn mening een zeer goede webcam. Bij weinig licht inval is deze nog in staat om een redelijk beeld te weergeven. Wat ik helemaal leuk vind, is wanneer je een foto wilt maken met flits. De flits is in dit geval het scherm die spontaan wit word en zodoende functioneerd aan flits. (Hoe verzinnen ze het

)
Toetsenbord
Het toetsenbord is in één woord super te noemen, er zijn geen verkeerd geplaatste Fn toetsen of rare indelingen te vinden.
Het enige nadeel wat ik aan deze laptop kan vinden is dat de accu een centimeter of anderhalf uitsteekt. (ik moet ergens over klagen

)
Antwoord op je laatste vraag
Ik had vandaag een folder ontvangen van Dynabite, daarop stond dat zij vanaf 30 jan laptops zouden verkopen met een voorgeinstalleerde versie van Windows Vista. Ik schat dus de markt in, dat alle computers/laptops met Win Xp home/pro/mce langzaam van de markt zullen verdwijnen, waardoor Vista echt zijn intrede in de computer/laptop markt kan maken. Echter blijft de support van een aantal Windows delen bestaan tot ongeveer 2014 (dacht ergens in een newstopic te hebben gelezen)
Wanneer je nu een laptop zal aanschaffen met Win Xp dan is er een mogelijkheid om gratis of tegen een geringe bedrag up te graden naar Win Vista. Wanneer ik bijv de twee varianten F3Jp vergelijk kan ik alleen oordelen dat je voor de oude variant meer voor je geld krijgt dan bij de nieuwe. Bij de nieuwe variant word er namelijk standaard een 6 cell accu gebruikt in plaats van 9 cell. Echter hoef je bij de nieuwe variant niet meer te upgraden naar Win Vista omdat deze standaard geinstalleerd is. Bij de oude type moet je alleen upgraden, waardoor het iets meer werk is maar het resultaat hetzelfde is.
Hopelijk zijn je gestelde vragen beantwoord.