32-bit PCI 2.2 slot op 66MHz heeft (in theorie) max. ca. 500mbps aan bandbreedte. Zal een Gbit NIC in deze slot beter presteren dan een 100mbps NIC of kan ik ergens in mijn onderstaand netwerkje een bottleneck verwachten die ervoor zorgt dat er geen verschil tussen is?
PCI 2.2 slot zit in mijn oude PIII 667MHz PC die ik als download bak gebruik en daar vandaan vaak (grote) bestanden wil overzetten op mijn nieuwe gaming PC (specs vind je in mijn sig). Ertussen zit een D-Link gigabit 4-ports switch met WLan (DWL-4300 gaming router)
Componenten op een rij:
Download PC (XP SP2 erop):
- 7200.7 HDD op IDE (benchmark laat zien dat ie 22MB/s sustained haalt)
- Gbit NIC (nog te kopen) op PCI 2.2 slot (max. 500mbps)
- Nu zit er een 100mbps NIC erin
-Gbit router (benchmarks laten zien dat ie 600mbps sustained haalt en hoger kan maar door default TCP/IP instellingen van OS gelimiteerd wordt)
Gaming PC (XP SP2):
- onboard 2 Gbit poorten
- RAID 0 SATA II schijven (retesnel, maar moet ze nog benchen)
Als ik het zo zie, dan denk ik dat mijn 7200.7 HDD in download PC de bottleneck vormt, maar er toch nog een kleine performance winst te behalen is met een aanschaf van een Gbit NIC ipv 100mbps.
Of zie ik iets over het hoofd? Om deze laatste vraag gaat het?
PCI 2.2 slot zit in mijn oude PIII 667MHz PC die ik als download bak gebruik en daar vandaan vaak (grote) bestanden wil overzetten op mijn nieuwe gaming PC (specs vind je in mijn sig). Ertussen zit een D-Link gigabit 4-ports switch met WLan (DWL-4300 gaming router)
Componenten op een rij:
Download PC (XP SP2 erop):
- 7200.7 HDD op IDE (benchmark laat zien dat ie 22MB/s sustained haalt)
- Gbit NIC (nog te kopen) op PCI 2.2 slot (max. 500mbps)
- Nu zit er een 100mbps NIC erin
-Gbit router (benchmarks laten zien dat ie 600mbps sustained haalt en hoger kan maar door default TCP/IP instellingen van OS gelimiteerd wordt)
Gaming PC (XP SP2):
- onboard 2 Gbit poorten
- RAID 0 SATA II schijven (retesnel, maar moet ze nog benchen)
Als ik het zo zie, dan denk ik dat mijn 7200.7 HDD in download PC de bottleneck vormt, maar er toch nog een kleine performance winst te behalen is met een aanschaf van een Gbit NIC ipv 100mbps.
Of zie ik iets over het hoofd? Om deze laatste vraag gaat het?