Ik heb plannen om thuis een gigabit netwerk aan te leggen. Nu ligt er nog een 100 mbit netwerk, maar ik verplaats veel grote files over het netwerk en ben van plan er veel meer met te doen (dmv server databases, web / print / mail / file / en veel meer van alles server).
Omdat ik me verplicht voel mijn pa van zijn Pc Prive dinges af te helpen
heb ik gekeken naar een gigabit switch 8 poorts. Maar ik heb toch nog twijfels en vragen. B.v. :
1 - Heeft het zin om gigabit thuis aan te leggen > ik wil een linux distributie (clarkconnect leek me wel wat) op de nieuwe server (AMD 2000, Raptor 36,7 gig, Asus A7N8X 2.0 Deluxe, Twinmos 2x256 MB @ 400 MHz) te draaien. Het mobo heeft dus onboard gigabit. Maar laats had ik ergens gelezen dat windows met zijn tcp/ip protocol 1 gigabit toch niet kon benutten??? Ik vond het maar raar, maarja twijfels, twijfels, twijfels.......
2 - Wat voor / welke switch moet ik kopen? Het liefst bij informatique/alternate/mycom of zaak in regio Rotterdam. Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op de Sitecom gigabit switches die alternate aanbiedt, want khad ook al Sitecom router en dat is me iets teveel
. Maar misschien is et toch wat?? (ervaring iemand?). Bij informatique bieden ze voor zover ik weet niet echt gigabit switches voor gewone simple people zoals ik aan (iemand idee welke dat anders wel zijn, want info schiet hier en daar wel tekort moet ik zeggen). Bij Mycom zag ik echter een 8 poorts gigabit switch van Edimax. En Edimax sprak me wel aan, omdat ik daar nog helemaal geen ervaring mee heb en ik wel van een avontuurtje houd
(zolang ik maar weet dat het dan wel goed spul is wat ik koop
).
Wat ik zoek voor gigabit switch is eentje met 8 poorts en liefst alle poorten 10/100/1000 auto sensing. En natuurlijk allerlei anders leuks wat van toepassing is op gigabit switch en goed bij mij past (jullie weten vast wel iets te verzinnen
)
Omdat ik me verplicht voel mijn pa van zijn Pc Prive dinges af te helpen
1 - Heeft het zin om gigabit thuis aan te leggen > ik wil een linux distributie (clarkconnect leek me wel wat) op de nieuwe server (AMD 2000, Raptor 36,7 gig, Asus A7N8X 2.0 Deluxe, Twinmos 2x256 MB @ 400 MHz) te draaien. Het mobo heeft dus onboard gigabit. Maar laats had ik ergens gelezen dat windows met zijn tcp/ip protocol 1 gigabit toch niet kon benutten??? Ik vond het maar raar, maarja twijfels, twijfels, twijfels.......
2 - Wat voor / welke switch moet ik kopen? Het liefst bij informatique/alternate/mycom of zaak in regio Rotterdam. Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op de Sitecom gigabit switches die alternate aanbiedt, want khad ook al Sitecom router en dat is me iets teveel
Wat ik zoek voor gigabit switch is eentje met 8 poorts en liefst alle poorten 10/100/1000 auto sensing. En natuurlijk allerlei anders leuks wat van toepassing is op gigabit switch en goed bij mij past (jullie weten vast wel iets te verzinnen