Toon posts:

Gigabit netwerk thuis zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb plannen om thuis een gigabit netwerk aan te leggen. Nu ligt er nog een 100 mbit netwerk, maar ik verplaats veel grote files over het netwerk en ben van plan er veel meer met te doen (dmv server databases, web / print / mail / file / en veel meer van alles server).
Omdat ik me verplicht voel mijn pa van zijn Pc Prive dinges af te helpen >:) :P heb ik gekeken naar een gigabit switch 8 poorts. Maar ik heb toch nog twijfels en vragen. B.v. :
1 - Heeft het zin om gigabit thuis aan te leggen > ik wil een linux distributie (clarkconnect leek me wel wat) op de nieuwe server (AMD 2000, Raptor 36,7 gig, Asus A7N8X 2.0 Deluxe, Twinmos 2x256 MB @ 400 MHz) te draaien. Het mobo heeft dus onboard gigabit. Maar laats had ik ergens gelezen dat windows met zijn tcp/ip protocol 1 gigabit toch niet kon benutten??? Ik vond het maar raar, maarja twijfels, twijfels, twijfels.......

2 - Wat voor / welke switch moet ik kopen? Het liefst bij informatique/alternate/mycom of zaak in regio Rotterdam. Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op de Sitecom gigabit switches die alternate aanbiedt, want khad ook al Sitecom router en dat is me iets teveel :r . Maar misschien is et toch wat?? (ervaring iemand?). Bij informatique bieden ze voor zover ik weet niet echt gigabit switches voor gewone simple people zoals ik aan (iemand idee welke dat anders wel zijn, want info schiet hier en daar wel tekort moet ik zeggen). Bij Mycom zag ik echter een 8 poorts gigabit switch van Edimax. En Edimax sprak me wel aan, omdat ik daar nog helemaal geen ervaring mee heb en ik wel van een avontuurtje houd >:) (zolang ik maar weet dat het dan wel goed spul is wat ik koop ;) ).
Wat ik zoek voor gigabit switch is eentje met 8 poorts en liefst alle poorten 10/100/1000 auto sensing. En natuurlijk allerlei anders leuks wat van toepassing is op gigabit switch en goed bij mij past (jullie weten vast wel iets te verzinnen :Y) )

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

De performance van de aanwezige clients zal niet voldoende zijn om enigzins van de meerwaarde te genieten, tenzij je met 6 broertjes divx streamed vanaf de server ofzow :? :+

Ik zou liever investeren in extra schijfruimte in je fileservertje?

The more you know, the more you know you don't know.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Well testen met gigabit in windows netwerken ( kijk maar eens rond hier op GoT ) blijkt dat op 32-bits PCI connecties je blij mag zijn met 20Mb/s ... ja het is een beetje triest. Mensen met 64-bits PCI sleuven kunnen rond de 50Mb halen..... yup.. nog steeds triest. En dan alleen als ze meerdere harde schijven in RAID hebben hangen.

Oftewel, nodig... nee... zeker niet met simpele desktop windows bakkies!

Maarz, die sweex spullen zou ik inderdaad niet kopen, het zou Gigabit aan moeten kunnen.. yeah right... sitecom, het werkt, is meestal aardig spul maar je kan er niet het beste van verwachten. Goed geprijst daartegen.

Kijk CisCo dan zit je goed, of 3com ook beregoed spul.

Misschien is het beter om een goed 100Mbit netwerk aan te leggen en ook nog een Wireless Base Station of 54Mbps voor wanneer iemand eens een laptop met WiFi krijgt!

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 17-12-2003 17:52 ]

There is no place like ::1

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 18:29

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik zou zeggen kijk voor de gein eens naar de prijs van de switches, dan stap je gauw genoeg af van een gigabit netwerk.

Sowieso zou een gigabit netwerk theoretisch 100 mb per seconde kunnen doorvoeren. Maar de eerste harde schijf die dit kan verstouwen in een redelijke prijsklasse vind je toch niet. Sowieso snap ik niet wat het probleem is van 10 MB per seconde, dan duurt een filmpje nog altijd maar zo een minuutje.

[ Voor 57% gewijzigd door REDFISH op 17-12-2003 17:57 ]

• RSchellhorn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03 12:20
Ik weet niet of je een andere a7n8x deluxe hebt, maar op die van mij zit geen gbit lan. Weet je zeker dat je het wel kan ?

Even opgezocht: het zal wel om de A7N8X-E Deluxe gaan.
Die was er 'in mijn tijd' nog niet, helaas. :P

[ Voor 47% gewijzigd door RSchellhorn op 17-12-2003 22:37 ]

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat je wel zou kunnen doen is een soort van gigabit 'backbone' aanleggen: 1 GBit switch op een centrale plek, en dan overal 1 kabeltje naar 100Mbit switches met een Gbit uplink.
Duurder, maar wel praktischer om aan te leggen.

Als je zorgt dat de Gbit switch 1 poort over heeft kan je daar een goede computer aan hangen als fileserver.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm op zich redelijke argumenten, het enige is dat mijn netwerk nu nogal sloom lijkt. Ik heb zeg maar nu een server en die is 166 MHz met maxtor 20 gb 5400 rpm schijfje. Dat zou natuurlijk oorzaak kunnen zijn van sloom netwerk. Wat ik vooral doe op mijn netwerk is intensief Office work laden (die server is zeg maar voornamelijk fileserver, maar nieuwe server gaat dus ook allerlei andere leuke dingen doen :) ), muziek luisteren (vanaf 2 clients tegelijk), en ik kheb veel iso's en muziek albums die ik dan op de server dump. Waar ik vooral voor naar gigabit lan aan et kijken was, is dat ik graag wat snellere reactie tijd heb, en niet als ik 1 ding aan het doen ben, de hele connectie verstopt zit.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Turndevil > Ik zou toch écht voor 100 mbit gaan als ik jou was. Gewoon omdat het stukken goedkoper is, en gigabit heb je in jou geval echt niet nodig.

Ik heb hier thuis ook een fileserver staan waarop al mijn films/muziek/ISO's e.d. staan (over OfficeConnect 100 mbit switch), ik luister bijna altijd muziek als ik computer. De response time server <-> workstation is zeer laag bij het inladen van MP3's (binnen enkele milisecs). Voor intensieve Office docs is 100 mbit meer dan genoeg. Streamen van films (of zelfs DVD's) gaat ook gemakkelijk over 100 mbit. Hier thuis haal ik zo'n 11 MB/s server <-> workstation :) Als je hoort welke performance gigabit haalt dan is 100 mbit toch zeer aan te raden. Mocht je grote bestanden willen overpompen dan moet je gewoon wat meer geduld hebben; bespaard je toch weer mooi wat geld.

[ Voor 21% gewijzigd door AK47 op 17-12-2003 18:49 ]

Verwijderd

/me heeft een gigabit netwerk..

voordelen:
- het is 3 x sneller dan 100 Mbit ( in de meeste gevallen ) dus als je je dvd iso's
moet overpompen hoef je niet zo lang te wachten ;)
- patsfactor ( ik zal het zelf maar zeggen , iedereen dacht het :P )

Nadelen:
- kaartjes zijn relatief duur ( tenzij je sweex oid neemt , die overigens niet veel slechter lopen dan mijn ingebakken intel Pro 1000 )
- Switches zijn duur ( leuke 3com office doosje 5 poorts kost je zo'n 200€ (heb ik zelf) , een sweex 100€ ( overigens geen ervaring mee maar bekenden spreken lof over de 10/100 switches van sweex ).

opzich heb ik redelijk wat vertrouwen in de merk hemelvaart kaartjes ( ja de drivers zijn dit keer wel goed ) , de switch daarintegen heb ik liever wel van een goeie fabrikant..

op de vraag of het zinvol is... ik vind van wel , ik pomp regelmatig veel data tussen m'n pc's.
of het zinvol is voor jou ? die vraag kan ik niet voor je beantwoorden..

my 2 cents

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met kaartjes heb ik niet echt, ik heb namelijk op mijn mobo al onboard gigabit zitten. En met pc prive koop ik dus dingen (uiteindelijk na belastingvoordeel) voor de helft van de prijs. Ik zat zo te denken rond de 250 euro voor een switch. Tussen mijn computer en de server zit dan al gigabit kaartjes (onboard). Maar ik heb van veel hardware redelijk verstand, maar switches wat minder. En mijn ervaring leert me dat je eerste aankoop nooit helemaal 100% tevreden is (zo niet helemaal niet) als je ervaring mist.

@ slayer08 ik weet zeker dat er gbit op zit. Het ligt eraan welke versie van Asus mobo je hebt :)

Hahah nu ook @ Chiel:
Het ligt er weldegelijk aan welke variant je van het Asus mobo A7N8X koopt. Er zijn namelijk 4 versies daarvan in omloop, terwijl er maar een support heeft voor zo'n beetje alles wat interesting is: gbit lan + 2e 100 mbit lan poort, s-ata, dual channel etc. Dat is de deluxe rev 2.0 versie (en tevens ook de duurste, meestal dan) ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 20:11 ]

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 19:41:

@ slayer08 ik weet zeker dat er gbit op zit. Het ligt eraan welke versie van Asus mobo je hebt :)
Nou ik heb mijn Asus A7N8X 2.0 ook maar ff nagekeken maar ik vind niet meer dan een 3com 100mbit en een realtek 100mbit poortje.. :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Chiel schreef op 17 december 2003 @ 19:48:
[...]
Nou ik heb mijn Asus A7N8X 2.0 ook maar ff nagekeken maar ik vind niet meer dan een 3com 100mbit en een realtek 100mbit poortje.. :)
klopt :P, maarreh ik dacht dat die 2e geen realtek was maar een nvidia lan :) (edit:->NVIDIA nForce MCP Networking Adapter dus :P).

[ Voor 9% gewijzigd door Tripp op 17-12-2003 20:24 ]

specs

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Ik heb hier ook Gbit liggen tussen mijn werkbak en de fileserver.
Het is onder windows echt triest wat je haalt met Gbit, wanneer je 1 thread hebt lopen. (een recent topic hierover: 1Gigabit crosslink niet meer dan 12-14 Mb/s )
Ik heb zelf een Gbit switch besteld van Compex (5-poorts 130 euro, 8 poorts 166 euro)
Deze is kort geleden door de duitse C'T getest.
Om die test in het kort samen te vatten...
waar op gelet is, is:
• de herrie. Veel Gbit switches hebben fans. Deze Compex blijkbaar niet (noise: ++)
• De snelheid. Een hoop goedkopere switches (waaronder de Compex) hebben een relatief trage backbone (4Gbit), waardoor de snelheid in begint te zakken wanneer >4 computers bijna de volledige bandbreedte trekken (IMHO, niet erg voor thuis)

Ikzelf heb Intel pro1000MT kaartjes (kostten ruim een jaar geleden 55 euro incl BTW)

In bovengenoemde thread is aan het eind van pagina 3 een registry-instelling genoemd die voor een redelijke performance zou moeten zorgen. Ik ga het hier van de week nog even testen op Gbit (op dit moment draai ik weer even 100Mbit, in afwachting van de switch) of het echt wat uitmaakt. Op 100Mbit snelheid merk ik in elk geval al een kleine verbetering van die aanpassing (zie topic voor testresults)

Dan nog de vraag of het interessant is voor thuis....
mischien over een jaar. Je ziet steeds meer fabrikanten Gbit lan onboard doen en de prijzen van de switches dalen best rap. Wanneer een grotere groep die snellere netwerken gaat gebruiken zul je er zeker ook meer voordeel mee krijgen, omdat MS mogelijk hun OS gaat optimaliseren voor Gbit.
Als het even kan, neem dan Gbit op je mainboard. In de NLse C'T van deze maand staat een test van onboard Gbit op boardjes met Intel chipset en Intel wil dan nog wel eens de Gbit ethernet op een eigen 266 MB/s bus zetten, ipv op de PCI-bus, waardoor je ook echt (benchmark-) snelheden haalt van rond de 100 MB/s
Met een simpel kaartje in een standaard PCI-slot kom je met benchmarks vrijwel niet boven de 50 - 60 MB/s uit, laat staan wanneer je nog andere data over de PCI-bus laat gaan (hardeschijf bijv.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 18:55:
/me heeft een gigabit netwerk..

voordelen:
- het is 3 x sneller dan 100 Mbit ( in de meeste gevallen ) dus als je je dvd iso's
moet overpompen hoef je niet zo lang te wachten ;)
3x sneller? Dan heb je m.i. maar 300 mbit...
1Gbit = 1000 mbit = 10*100 Mbit

Of maak ik hier een redenatie fout?

We have just one world, but we live in different ones...

• TD-er
Nulnulnix schreef op 17 december 2003 @ 20:52:
[...]

3x sneller? Dan heb je m.i. maar 300 mbit...
1Gbit = 1000 mbit = 10*100 Mbit

Of maak ik hier een redenatie fout?
Sterker nog, het is 3x sneller dan 70 Mbit, wat je dus meestal maar haalt met 100 Mbit netwerken. Veel meer dan 20 - 22 MB/s hoef je in de praktijk niet te verwachten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

TD-er schreef op 17 december 2003 @ 20:54:
[...]

Sterker nog, het is 3x sneller dan 70 Mbit, wat je dus meestal maar haalt met 100 Mbit netwerken. Veel meer dan 20 - 22 MB/s hoef je in de praktijk niet te verwachten.
De bottleneck in de gemiddelde pc is dus weer de 32-bits 33Mhz pci bus..... tja... en daar doe je weinig aan!

Misschien iets voor PCI-express of dat te veranderen, met PCI-express moet je mogelijk toch wel 1000Mbit halen, als het protocol het toelaat!

There is no place like ::1

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58
D-link heeft een 8-poorts gigabit switch welke te koop is voor ongeveer 259euro. het betreft deze:
http://www.dlink.com/products/?pid=230

Geen 19" dat niet.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

TD-er schreef op 17 december 2003 @ 20:54:
[...]

Dan zit ik dus op de interne transferrate van een gemiddelde HD...
30% performance verlies op 100 mbit en zo'n 80% op 1 gbit. Niet bepaald effktief te noemen. (eeh 20 mB = 160 mbit dus 84% performance verlies).
en 20 mB is nog geen 2,5 maal fysieke snelheid 100 mbit netwerk.

Of zich dat de extra kosten loont???

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

swampy schreef op 17 december 2003 @ 21:02:
[...]

De bottleneck in de gemiddelde pc is dus weer de 32-bits 33Mhz pci bus..... tja... en daar doe je weinig aan!

Misschien iets voor PCI-express of dat te veranderen, met PCI-express moet je mogelijk toch wel 1000Mbit halen, als het protocol het toelaat!
ff rekenen: 33 Mhz pci bus is ca. 133 mByte datatransfer snelheid.
133*8=1064 mbit. 1064 mbit > 1000 mbit wat overeenkomt met 1 gbit.
Bandbreedte lijkt mij niet het probleem...

• TD-er
Nulnulnix schreef op 17 december 2003 @ 21:05:
[...]
Of zich dat de extra kosten loont???
Tsja je zult altijd zien dat dat laatste beetje extra snelheid een stuk meer kost. :/
Als je gaat voor de beste prijs/prestatie dan zou ik zeker geen Gbit nemen.
Als 1 minuut wachten om een ISO over het netwerk te trekken al te lang is (of langer als er meer mensen op het netwerk druk bezig zijn) dan is Gbit een oplossing.

Vergeet niet dat we het hier hebben over praktijk situaties in een normale thuis-omgeving, oftewel max 2 computers zijn tegelijk druk bezig.
Wanneer je thuis een vrij groot netwerk hebt, waar vrij veel verkeer overheen gaat, dan zul je met Gbit veel minder last van elkaar hebben en zal de effectieve snelheidstoename van 100 Mbit naar Gbit een stuk groter zijn.
Ik ken medestudenten die met z'n allen een netwerk hebben waar zo'n 20 computers aan hangen en die hebben vaak als effectieve snelheid nog niet eens 2 a 3 MB/s terwijl het hele netwerk bestaat uit 100Mbit apparatuur. Op het moment dat de rest even geen verkeer genereert gaat de effectieve snelheid ook weer omhoog naar zo'n 8 - 9 MB/s
Die zullen vrij veel voordeel hebben van een (gedeeltelijke) upgrade naar Gbit.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

@TD-er

Dat bedoel ik nou... Thanks mate!

• TD-er
Nulnulnix schreef op 17 december 2003 @ 21:09:
[...]

ff rekenen: 33 Mhz pci bus is ca. 133 mByte datatransfer snelheid.
133*8=1064 mbit. 1064 mbit > 1000 mbit wat overeenkomt met 1 gbit.
Bandbreedte lijkt mij niet het probleem...
Vergeet niet dat dat de bandbreedte is van alle apparaten samen die op die PCI-bus zitten.
Daarnaast haal je vaak niet veel meer dan 80 - 90 MB/s (met een Intel chipset, VIA zit vaak nog eens 10 - 20 MB/s daaronder)
Wanneer je files over het netwerk wilt pompen, zal de data dus eerst van de harde schijf moeten komen, naar de CPU, die doet er ook nog wat mee (latency dus) en die stuurt het weer over de PCI-bus naar de netwerkkaart. Effectief zit je dan op een max van zo'n 40 MB/s. Onder Linux haal ik dat ook wel, maar onder Windows zit ik op ongeveer de helft tot 1/3e daarvan.

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn om 2 PCI devices rechtstreeks met elkaar te laten babbelen, zodat de data niet 2x over de PCI-bus heen hoeft, maar dat heb ik nog niet gezien met consumenten spul.
De duurdere netwerk- en SCSI-kaarten schijnen het wel te kunnen.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Klopt. Men wil wel van het hele PCI bus gebeuren af en een rechtstreekse lijn naar de CPU/een van de bridges.

Het ging mij ook meer om de theoretisch maximaal haalbare snelheid.

Files naar netwerk? Dat regelt de moderne IDE controller zelf grotendeels, een CPU komt er al bijna niet meer aan te pas (5 à 10% afhankelijk van je controller soms ook meer).

SCSI controllers (en Fibre Channel) regelen ook voor het overgrote merendeel hun datatransport en slechts enkele procenten zijn er maar nodig van de CPU.
De moderne IDE controllers krijgen steeds meer SCSI achtige componenten en gedragen zich daar ook meer en meer naar.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
Ik heb gigabit ethernet ook al overwogen maar als ik dit hier allemaal lees (oa via search functie) lijkt me het toch niet interessant momenteel, klopt?

Iemand idee hoe je de maximale performance uit een 100 mbit lan kunt halen (switch en pc's met 100 mbit nic's).

thx

Verwijderd

Mja, daar is echt al zat over geschreven. Goede NIC's, snelle IDE/SCSI-bussen en een rappe switch.

Niet echt iets om een topic van 5 maanden oud voor te kicken met zo'n kleine vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.