Als ik de ontvanger achterin mijn pc stop, krijg ik slecht ontvangst, de muis hapert dan erg vaak. Hebben daar meer mensen last van?
Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless survey door Mellon
Algemene beoordeling |                             | Ergonomie |                             |
Functionaliteit |                             | Precisie |                             |
Vormgeving |                               | Bouwkwaliteit |                             |
Drivers en ondersteuning |                           | Prijs |                         | | |
Gebruikt in combinatie met:Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds september 2006
Inleiding
Ik stapte over van de Logitech MX500 naar de MX Revolution. De MX500 had zijn beste tijd gehad, en ik had grote moeite met het vinden van een gepaste opvolger. Een muis die het liefst een vorige én volgende toets had. De MX600-serie vond ik niet voldoende verbetering, en ik bedacht me dat, toen de MX Revolution uit kwam, dit wellicht wel een voldoende grote stap was om een grote uitgave te rechtvaardigen.
Daarbij kwamen een aantal onderdelen die niet alleen nieuw zijn voor deze muis, maar ook een aantal eigenschappen die al langer bekend zijn, waar ik nog geen kennis mee gemaakt had. Zo is dit mijn eerste draadloze muis, eentje met laser, en eentje die naar links en rechts kan met het scrollwieltje. Ik zal dus vanaf dat standpunt deze eigenschappen bespreken. Natuurlijk besteed ik ook aandacht aan de nieuwe eigenschappen die deze muis in het nieuws brachten, zoals het vliegwiel en de extra duimscrollwiel.
Eerste indrukken, het openmaken van de verpakking
Logitech heeft moeite gedaan om haar modernste muis kinky te verpakken. Het zit in een stijlvolle doos en de voorklep is te openen waardoor je de muis achter een stukje plastic kan zien. Een klein magneetje houdt de klep gesloten. Wat doorgesneden plakbandjes later moet de muis uit het stukje plastic. Dat is erg lastig, maar Logitech heeft er een beschrijving bij gedaan om het toch voor mekaar te krijgen. Heel veel makkelijker wordt het er niet op. Al met al geeft de muis een verzorgde indruk.
In de doos vinden we, de muis, de ontvanger, het oplaadstation, de stekker, een korte handleiding en een cd met software.
Draadloosheid 1: De accu
Mijn eerste draadloze muis zijnde, was ik een beetje huiverig met betrekking tot deze 'noviteit'. De muis is zwaarder door een accu, en omdat ik regelmatig lange dagen maak achter de pc, hoopte ik maar dat hij zo'n dag uit zou houden. Na een week, en wat lange dagen prutsen, blijkt de accu geen probleem te veroorzaken, en het extra gewicht vormt bij mij geen belemmering. De muis schakelt zichzelf naar standby, na een korte periode van ongebruik. Ook zit er geen hapering in als ik hem wil gaan gebruiken. Omdat het mijn eerste muis is, vergeet ik weleens het beestje op te laden als ik slaap, maar ook een tweede dag houdt de muis goed vol. De LEDs die aangeven hoeveel ik nog kan muizen zien er netjes uit, maar zijn wat depressief ingesteld. Hij heeft als hij aangeeft bijna leeg te zijn genoeg batterijtijd om nog een avondje mee door te gaan.
Draadloosheid 2: Bereik en ontvangst
Bij de muis zit een kleine USB-ontvanger, die na het inpluggen direct werkt in Windows XP. Natuurlijk moet de software nog geïnstalleerd worden, maar daar kom ik later op terug. Ik had in eerste instantie de muis aan de voorkant van mijn kast geprikt, en de muis doet het dan perfect, en erg vloeiend, in mijn gehele kamer (een meter of 4). Zodra ik hem achter mijn kast in een USB-poort prik, is de ontvangst erg slecht, zelfs op mijn bureau, nog geen meter afstand van de pc. Dat is jammer, ergens ook wel begrijpelijk, maar esthetisch niet helemaal perfect.
Design, vormgeving
De muis ligt heerlijk in de hand. Er is een voorbedachte plaats voor elke vinger, zelfs met een riggel aan de rechterkant, zodat de ringvinger en de pink ieder zijn eigen plek heeft. De duim ligt helemaal in de muis, op een met rubber bekleed stukje, dat buitengewoon comfortabel is. Het klopt precies, maar ik heb de indruk dat ik iets kleinere handen heb, dan waar Logitech op gerekend had. Toch werkt het prima. Het is even wennen aan hoe je je hand er op neerlegt, want je zal iets geneigd zijn je hand er te ver op te leggen, waardoor de knoppen niet helemaal uit komen bij je vingers. Zolang je het doet zoals Logitech voor je bedacht heeft, werkt het prima. Qua stijl past de muis prima bij mijn Microsoft Natural 4000 toetsenbord. Het geeft je bureau een mooi en moderne look.
Knoppen 1: De gewone drukknoppen
De muis kent behalve links en rechts ook een vorige- en volgende-knop en een zogeheten 'One Touch Search'-knop. De vorige- en volgende-knop zitten op een goed bereikbare plaats, maar niet in de weg. Helaas willen deze knoppen niet altijd goed reageren. Een korte klik op deze knoppen is soms niet voldoende om het signaal door te krijgen. Ook werken de knoppen standaard niet in Firefox (2 beta 2 en rc1), maar wel in IE7 en Opera. De bijgeleverde software lost het wel op. De 'One Touch Search' zit net zoals de 'cruise control'-knop van de MX500 op een wat lastiger te bereiken plek, maar aangezien je die niet zo snel zult gebruiken, maakt dat niet veel uit. Allicht dat het nog moet wennen natuurlijk.
Knoppen 2: Het bovenste wieltje
Een van de belangrijkste nieuwe features is het scrollwieltje. Het kan scrollen met een interval (kliksgewijs), zoals je tegenwoordig op elke muis vind, maar ook zonder enige weerstand en volgens Logitech wel 7 seconden doorrollen als je 1x een harde draai geeft. Dat klopt ook wel. Het wieltje heeft een geribbeld rubberen bekleding en voelt fijn en degelijk aan. Als er kliksgewijs gescrolled wordt, zijn de klikjes nauwelijks hoorbaar maar het klinkt alsof het degelijk is. Als er geschakeld wordt van vrij draaien naar kliksgewijs verschiet het wieltje ietsjes, maar dat is niet heel erg storend. Het is zelfs verslavend om er grote zetten aan te geven, zodat het doordraait. Een beetje als het draaien aan de kubus als je
XGL en Compiz gebruikt.
Het wieltje kan ook naar links en rechts. Daar kan je leuke dingen mee. Ik heb het bijvoorbeeld ingesteld als volgende en vorige tab in Firefox. Echter het levert problemen op als je de middelste muisknop-functie wilt gebruiken. De software laat helaas alleen de middelste-muisknop-functie toe op het bovenste wieltje, en het is lastig om deze in te drukken zonder ook even naar links of rechts te scrollen. Er is een techniek voor, maar die moet nog even wennen. Het werkt het beste door het wiel tijdens het indrukken iets naar voren te duwen. Niet zover dat het gaat scrollen, maar precies zo dat je geen zijwaardse beweging meer hebt. Voor iemand die nog niet eerder met zijwaards scrollen te maken heeft gehad, is dit wat lastig.
Knoppen 3: Het duimwieltje
Het is vormgegeven als het bovenste wieltje, maar het is geen wieltje. Het is een heen en weer ding, vergelijkbaar met het wieltje waarmee je de pitch regelt op een keyboard of elektronisch orgel. Het schiet weer naar het midden als je het los laat. Het ligt ietwat buiten het bereik van je duim, waardoor je er niet per ongeluk aan zit, maar wel zo dat je het snel kan gebruiken. Omdat het nieuw is, moet het gebruik hiervan nog wel in mijn gewoontes komen, dus heel veel ervaring heb ik er niet mee. Je kan er ook mee klikken, maar die klikactie kan je niet afzonderlijk met de software instellen. Ik heb het om zoomen staan en een klik erop zet de zoom weer op 100%.
Precisie
Het lukt me om pixel-precies te werken, en dankzij de instelbare acceleratie, toch snel van links naar rechts te komen. Uitstekend.
Software
Logitech levert de muis met haar SetPoint software. Het programma is voor muis-begrippen erg uitgebreid. Het is echter net niet uitgebreid genoeg als je het heel erg aan je eigen wensen wilt aanpassen. Ik heb
überOptions nog niet geprobeerd. SetPoint draait altijd en gebruikt bij mij een ruime 17 megabyte, wat dus geen bijzondere belasting vormt voor het systeem. Alle belangrijke instellingen zijn er, zoals per programma de knoppen in kunnen stellen, de instellingen voor het scrollwiel en de acceleratie voor het bewegen van de muis alsmede voor het scrollen. Het ziet er verzorgd uit, en dat staat me aan. De software werkt in Windows XP en Mac OS X. Helaas is er, naar mijn weten, nog niks uitgekomen voor Linux.
Conclusie
Een erg prettige muis, ondanks een paar kleine dingetjes. Wel erg duur, maar een wel verdiende update vanaf mijn MX500 (die ondertussen een mooie 'vintage' finish had). Logitech geeft je 3 jaar garantie, wat van mij best 5 jaar had kunnen zijn, zoals ze op sommige toetsenbord-muis-combo's geven. Kennelijk willen ze niet te veel last hebben van de problemen die met de accu gaan spelen na die tijd. Als je het geld hebt, is dit zeker geen miskoop en de moeite waard om te overwegen.
Zie ook:
GoT-draadje over deze muis.
Update: De überOptions, zijn een nuttige toevoeging. Het is een aanrader.
Negatieve eigenschappen:

- Prijs
- Volgende en Vorige reageert niet altijd
- Scrollwiel lastig in te drukken
- Geen linux software | Positieve eigenschappen:

+ Goede vormgeving, het klopt gewoon
+ Degelijke look & feel
+ Precies
+ Heerlijk vliegwiel |
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]
[
Voor 122% gewijzigd door
iain op 28-09-2006 18:16
. Reden: addendum: user review ]
I used to be an atheist, until I realised I was god.