Schopje met een nieuwe minireview.
RoD schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:52:
En nog maar een speler

De
Archos 204
Ding lijkt een beetje op de XS200. Muziek, foto's... maar geen video. Dus gewoon een basic audiospelertje. Leuke prijs trouwens, het ding heeft een retail price van 180 euro naar het schijnt. Al met al vind ik het maar een beetje een mager ding. Ik vind em niet erg mooi en qua features is het maar magertjes.
Omdat mijn oude Zen MicroPhoto het had begeven en ik terug moest naar mijn Sitecomspelertje van een paar jaar terug (met een toch-wel-minder-dan-gewenste geluidskwaliteit) moest ik opzoek naar iets nieuws. Met ongeveer 100 euro te besteden ging ik dus op zoek naar een leuke flash-speler met een gig of 4 om te vullen. Harde schijf vind ik ook geen probleem (hadden mijn Zen en Sitecomding ook), maar die zijn er nu niet echt meer van die grootte.
Toen kwam ik de Archos 204 tegen. Geen 4 maar 30GB, voor 130 euro's bij, ik meen, de Dynabyte. Vijf minuten zoeken later had ik alweer gezien dat mp3shop.nl hem voor slechts 110 euro van de hand doet, inclusief bezorging, dus de keus was snel gemaakt.
Features
De speler is echt ontzettend goedkoop voor z'n capaciteit, maar dan heb je daar ook wel zo'n beetje alles mee gezegd. Voor de features moet je hem niet kopen; hij speelt MP3, WMA, WAV, kan JPG's laten zien en dan heb je ook echt alles gehad. Gelukkig hoef ik zelf al die toeters en bellen niet; ik wil gewoon een muziekspeler met een goede geluidskwaliteit en die lossless formaten af kan spelen. Het aantal ondersteunde audioformaten vind ik wel teleurstellend, maar het merendeel van m'n muziekcollectie is sowieso mp3, en je kan WMA lossless comprimeren.
Geluidskwaliteit
De kwaliteit van het geluid is, zeker voor een speler in deze prijsklasse, gewoonweg subliem (geluisterd met Shure e2c buds en Philips 895 headphones). Ook als de harde schijf draait geen kraakje te horen, noch het zachte maar irritante gefluit dat ik bij de Zen hoorde als het scherm aanstond. Zoals we van Archos gewend zijn is dat dik in orde. Als je er behoefte aan hebt is er een 5 band equalizer aanwezig. De niveaus zijn van -9 - 9dB in stappen van 3 dB; frequenties zijn niet gegeven. De speler heeft 33 volumeniveau's: 0-99 in stappen van 3. Wat ik erg prettig vind ik dat de speler goed zacht te zetten is, hij gaat zeer geleidelijk naar 0. Bij veel spelers zijn de laagste stappen vrij groot. Het maximaal volume had van mij wat hoger gemogen; hoewel ik meestal op laag volume luister (bij m'n Zen vaak stand 1, wat ik in een rustige omgeving dus nog wel eens te hard vond) vind ik af en toe eens flink kunnen knallen ook wel erg lekker. Hij kan echter hard genoeg om jezelf op een serieuze gehoorbeschadiging te trakteren, je moet alleen wat langer luisteren. Ik heb geen dB-meter hier dus geen cijfers verder.
Degelijkheid
Hoewel het me eigenlijk geen ruk interesseert of er krassen op m'n speler komen, kon ik de verleiding niet weerstaan om voor 5 euro een Caselogic hoesje erbij te bestellen. Dat is bij deze speler geen overbodige luxe. Niet voor de krasjes, maar omdat het scherm totaal geen beschermlaag heeft. Een flinke tik met je sleutels ertegen en je hebt er een barst in volgens mij. Verder is de speler behoorlijk stevig, de buitenkant is volledig van metaal gemaakt.
Bediening
De bediening van de speler wijst zichzelf, er zijn geen mysterieuze handelingen die je moet verrichten om een liedje te vinden ofzo. De speler reageert overal supervlot, wat je ook aan het doen bent, behalve soms als je naar een goed gevulde folder bladert, dan moet hij even laden. Het enige is dat de stopknop je soms 1 niveau terug brengt en soms compleet naar het beginscherm, dat is afhankelijk van wat je op dat moment aan het doen bent. Lastig, maar er is nog wel aan te wennen.
Als je de speler stop- of uitzet, is er een resumefunctie beschikbaar; je kan dus precies daar verder gaan waar je gebleven bent. In het verlengde hiervan kan je voor een aantal files (ik meen maximaal 16) een 'bookmark' vastleggen. Je kan dan op een ander moment weer vanaf daar verder spelen, iets wat ideaal is voor audioboeken of lezingen. Helaas lukt het de speler niet om helemaal gapless af te spelen, maar de pauze is nog niet zo groot dat het heel erg storend is maar bij aan elkaar gemixte cd's hoor je het wel.
Je kan je muziek laten indexeren, maar ook gewoon makkelijk door je mapjes bladeren wat toch wel handig is als niet al je muziek perfect getagt is. Als je muziek afspeelt via de database kan je tijdens het luisteren door de database bladeren, maar niet door je mapjes. Als je bent begonnen met bladeren kan je tijdens het afspelen ook bladeren, maar weer niet de database benaderen. Wat hier de diepere achtergrond van is is mij een raadsel. Foto's kijken en muziek luisteren tegelijk is ook een onmogelijkheid die ik overigens niet mis. Als je via de browser begonnen bent met bladeren (en niet via 'Music') dan kan je tijdens het muziek luisteren nog wel naar de fotomap bladeren en zien welke foto's erin staan (als je via 'Music' begint zie je alleen muziek-content), maar zodra je er een opent stopt de muziek.
De browser biedt de mogelijkheid om twee folders tegelijk weer te geven, zodat je bestanden tussen die folders kan kopiëren of verplaatsen. Een playlist aanmaken werkt op ongeveer dezelfde wijze. Het werkt eigenlijk heel intuïtief. Je kan nieuwe mappen aanmaken, bestanden hernoemen, verwijderen, noem maar op. Tekstinvoer gaat met een virtueel toetsenbordje en dat werkt vrij gemakkelijk. Jammer genoeg heb je niet de mogelijkheid ID3 gegevens te wijzigen. Van foto's kan de speler de EXIF-informatie laten zien.
Je kan de speler op hold zetten, dit doe je door de menu knop een aantal seconden in te drukken; hem daar vanaf halen gaat op dezelfde wijze. Gezien het gemak waarmee je die knop indrukt lijkt me dat geen ideale keuze. Terwijl de speler op hold staat kan je met het joystickje nog wel het volume aanpassen, dat vind ik erg handig. Wat weer niet zo praktisch is, is als het scherm uit is je eerste toetsindruk alleen het scherm terug aanzet. Wil je dus skippen naar het volgende nummer, dan moet je twee keer naar rechts drukken; eenmaal om het scherm aan te zetten en eenmaal om door te gaan.
Filetransfer
De speler meldt zich standaard aan je computer als een MPT-device, wat het allemaal in theorie wat makkelijk moet maken. In de praktijk heb ik echter vaak zat met corrupte databases en weet ik wat nog meer gezeten maar gelukkig kan je de speler ook gewoon als mass storage device aansluiten. De transferrate is wel erg laag: 3,5, misschien 4MB per seconde. Niet echt een reden om hem te laten liggen, maar toch.
Overig
Het (oled-)schermpje is oké. Het is geen superding maar goed genoeg. Op de standaardinstelling zien foto's er prima uit, lekker gesatureerd. Misschien iets te, voor sommigen. Als je de helderheid omlaag schroeft wordt alles heel erg blauw maar dan zie je sowieso niks meer van je foto omdat het beeld te donker is.
Om de batterij van de speler leeg te krijgen moet je echt moeite doen. De precieze batterijduur weet ik niet maar ik denk dat de fabrieksopgave goed klopt. Ik heb hem in de twee weken dat ik hem heb nog niet leeg gekregen; voordat hij leeg is hang ik hem alweer aan de usb-poort om er data op te zetten of af te halen en dan laadt hij weer bij.
De speler heeft geen radio en geen opnamemogelijkheid. Ik mis beide niet maar het lijkt me toch handig om even te vermelden voor degene die juist daarnaar op zoek is.
Conclusie
Als je een eenvoudige muziekspeler zoekt en geen waarde hecht aan video denk ik dat je met deze speler absoluut een goede keus maakt. De ondersteunde formaten zijn er wat weinig maar aangezien er toch WMA-lossless is kan ik er mee leven. Ik denk niet dat ik hier gauw spijt van zal krijgen.
Wat plus- en min-punten, hoewel dat altijd wat arbritair blijft:
Pluspunten:
• Lage prijs
• Goed geluid
• Hoge capaciteit (voor de prijs)
• Erg stevig (behale het schermpje)
• Batterij
Minpunten:
• Weinig ondersteunde formaten
• Kwetsbaar scherm
• Lage transferrate
Als er vragen zijn, shoot. Wellicht check ik het topic niet dus schroom niet een PM te droppen met een linkje naar je vraag

.
Update 1: muziek bladeren tijdens het afspelen en de filebrowser.
Update 2: ik heb de speler nu 2 weken dus ik kan wat zinnigers zeggen over de batterij.
[
Voor 12% gewijzigd door
Punksmurf op 08-05-2008 20:47
. Reden: Batterij ]