Benotti schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 02:18:
Heb sinds kort het Logitech G25 stuurtje waar een kopelingspedaal bijzit, maar nu zat ik me af te vragen wanneer je de koppeling nou eigenlijk moet gebruiken

(heb ook geen rijbewijs, dus tot zover mijn achtergrond..)
Games die ik speel zijn voornamelijk rFactor, GTR2 etc, maar het enige nut voor de koppeling dat ik in al die jaren heb kunnen vinden, is om te voorkomen dat je wagen afslaat (wat weer net zo makkelijk te voorkomen is door de wagen in zijn neutraal te gooien).
Eerder vandaag in GTR Evolution met een wtcc wagen gereden met de H-shifter en toen merkte ik wel meteen dat de wagen het volgens mij niet fijn vind als je constant gaat schakelen terwijl je vol gas geeft, omdat de toeren dan omhoog schieten wanneer de bak steeds in neutraal staat. Dan denk ik dat de koppeling daar misschien voor bedoeld is, maar door constant ff te liften bij het schakelen is het probleem ook opgelost.
Dus ja, wanneer gebruik je die koppeling dus?

Of is het eigenlijk niet fatsoenlijk geimplementeerd in racegames?
Niet echt fatsoenlijk in ISI games. Beter in TDU en Live for speed. Met name in LFS is het goed geïmplementeerd, en krijg je ook schade als je het fout doet.
Waar de koppeling voor dient:
Contact maken van de motor met de aandrijving.
Ontkoppelen (dus intrappen), zorgt ervoor dat de aandrijflijn niet meer met de motor verbonden is.
Dan kan je schakelen zonder problemen, hierna zorg je ervoor dat de motor weer verbinding maakt met de aandrijving door de koppeling omhoog te laten. In LFS en real life moet je dit met beleid doen, door de koppeling bv een seconde op het aangrijppunt te houden. Hoe hoger de versnelling, hoe korter het hoeft.
Daarnaast moet je met de koppeling wegrijden.
Dat doe je zo:
Tikje gas, bv naar 2500rpm, koppeling naar aangrijppunt -> hij begint te rijden, hou de koppeling voor 2 secs op aangrijppunt, dan omhoog et voilá je rijdt.
Dan gas geven, lets say, bij 4000rpm wil je schakelen
1. Koppeling intrappen
2. Gas los (vrijwel direct na 1)
3. Pook naar de 2
4. Tikkeltje gas bij (zodat aandrijflijn en motor op zelfde snelheid draaien
5. Koppeling naar aangrijppunt
6. Koppeling loslaten
en zo ga je door naar hogere versnellingen.
terugschakelen voor een bocht:
1. Gas los
2. Remmen
3. Koppeling in
4. Pook naar juiste verzet brengen
5. Probeer tijdens het remmen (wat je met je rechtervoet doet), je gaspedaal aan te tikken met je hiel
6. Laat koppeling opkomen naar aangrijppunt
7. Koppeling los
8. Rem los
9. gas geven
(met real life rijden hoef je gewoonlijk het gaspedaal niet aan te tikken bija fremmen, aangezien je in real life niet vaak hoog in de toeren zit bij terugschakelen, en volstaat koppeling omhoog voldoende.) waarna je weer gas kan geven. je moet in real life er wel voor zorgen dat je niet te snel rijdt vergeleken de versnelling waar je op stationair toerental vaak inkomt. Aangezien je dan een hevige afremreactie van de motor krijgt.
tevens schakelen en koppeling los VOOR de bocht, als je dat in een bocht doet kan je auto een stap opzij doen. En als je het na de bocht doet ben je gewoon veel snelheid kwijt.