Toon posts:

High Budget Systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De reden voor deze topic is vrij simpel, er is afgelopen ijd zoveel veranderd dat ik het even niet meer wist. Ik ben al veel te weten gekomen maar kan ergens overheen hebben gekeken en ik hoor graag jullie mening!

Ik heb al veel geleerd in mn vorige topic. Helaas had ik niet alles in orde dus een slotje. Maar iedereen daar nog, thanks! - High Budget System

Budget
Ik heb een vrij groot bedrag over voor mijn nieuwe pc, maar ik wil er ook wat voor. Het ligt plus minus rond de € 2000,-.

Eisen
Ik wil er een aardig tijdje mee door kunnen. Vista ready, Games op vol kunnen spelen zoals C&C, Call of Duty 2, UT200, F.E.A.R, muziek luisteren, photoshoppen, HD video bewerking en Digitale TV kijken/opnemen. You'll get the point! ;)

Kopen
Ik ben van plan de aankoop rond September, October te doen.

Systeem

Behuizing:
Centurion 5 Wit (CAC-T05-US) (~€ 52,43)
Mooie stijlvolle kast, praktisch en ruimte genoeg. Ik heb nu de zwarte en ben zeer te spreken over deze case (alleen soms een beetje stoffig). Cooling is dik in orde.
of
Silverstone SST-TJ04B, Zwart (€ 102,70)
Heerlijke kast, min puntje is de cooling zo bleek in de reviews: http://www.silverstonetek.com/de/products-tj04.htm

Als iemand een andere kast weet, die strak is, zonder klepje dan hoor ik dat graag. Mijn zoek-pogingen mislukte tot dusver.

Voeding: Thermaltake Toughpower, 600 Watt, Retail (€ 102,34)
Gekozen om het voltage, vooral om dat ik deze nog lang zal kunnen gebruiken wellicht bij volgende systemen.

Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed (€ 329,55)
Goede resultaten in alle reviews o.a. http://www.hardware.info/reviews/Intel_Core_2_Duo_E6600/653.

Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2x (€ 172,29)
Aan de hand van tips van members kwam ik hier op, snel maar niet te duur. Aan 2GB heb ik tot nu toe genoeg.

Moederbord:
Asus P5N32-SLI SE Deluxe, Retail (€ 211,92)
Kan geen goede info vinden maar de specs zijn goed.
Asus P5W DH Deluxe, Retail (€ 211,92)
Voordeel is naar mijn weten alleen W-LAN.
Asus P5WDG2 WS Professional, Retail (€ 265,12) - http://www.asus.com/produ...=0&model=1289&modelmenu=1
Review: http://www.gamepc.com/lab...ws&page=1&cookie%5Ftest=1 (Oud)

Bedankt voor de reacties, ik ga voor Mobo nr 1.

Harddisk:
Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 (€ 244,82)
Voor gebruik als mijn main-harddisk. Voor Windows en Progs.
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 (€ 96,79)
Ik wil genoeg GBytes maar ik zal ook op de prijs moeten letten. Een enkele HD van 500GB zit al op 273,-. Wel vraag ik mij af hoe ik mijn HD het best kan gaan aansluiten, ik prefereer snelheid maar geen combined-hd. RAID/SATA is helemaal nieuw voor me.

Videokaart: Asus EN7950GX2 /2PHT/1G, 1024 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 557,73)
Ik heb het een en ander uitgezocht en dit lijkt duidelijk de juiste keuze. Wanneer de DX10 kaarten zullen uitkomen zullen deze heel duur zijn, ik kan echter nog een hele tijd door met deze kaart.
Review: http://www.hothardware.co...ge=10&articleid=841&cid=2
Review: http://www.computerpoweru...609/09c09/09c09.asp&guid=

TV Kaart: (https://www.satshop.nl/catalog/)
Twinhan, DTV Cab CI, digitale Kabel-kaart, PCI, Stereo, DVB-C (€ 129,00)
Zie artikel: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC
TV CAM: AlphaCrypt CI Modul (€ 109.00)
https://shop.mascom.de/se...ommon%20Interface%20Modul

Soundcard
Er zitten redelijke Soundcards in de Mobo's. Ook Optical, deze voldoen toch om op mij Z-5500 aangelsloten te worden. Of is iemand anders van mening?

Externe HD:
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 (€ 96,79)
Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Behuizing HD: Cooler Master X-Craft, Zilver (€ 48,39)
Dit vormt mijn backup systeem, moet er niet aan denken dat mijn data weg is (diefstal, crash). Mijn inkomen zal dan ook weg zijn. Vrij simpel en betrouwbaar. Behuizing past bij mijn kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 09:45 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 20:16:
Behuizing:
Centurion 5 Wit (CAC-T05-US) (~€ 52,43)
Mooie stijlvolle kast, praktisch en ruimte genoeg. Ik heb nu de zwarte en ben zeer te spreken over deze case (alleen soms een beetje stoffig). Cooling is dik in orde.
of
Silverstone SST-TJ04B, Zwart (€ 102,70)
Heerlijke kast, min puntje is de cooling zo bleek in de reviews: http://www.silverstonetek.com/de/products-tj04.htm
Gezien je reeds goede ervaringen hebt over de zwarte Coolermaster Centurion 5 kast lijkt mij het aannemelijk om wederom voor deze kast te kiezen. Zeker gezien het alternatief dat je hebt uitgezocht € 50,- duurder is.
Voeding: Thermaltake Toughpower, 600 Watt, Retail (€ 102,34)
Gekozen om het voltage, vooral om dat ik deze nog lang zal kunnen gebruiken wellicht bij volgende systemen.
Dat ziet eruit als een goede voeding. Als je geld wilt besparen kun je prima een lager geprijsde voeding nemen gezien jouw systeem ook wel met een zwakkere voeding werken kan.

Uiteraard is het wel fijn om wat 'head-room' te hebben.
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed (€ 329,55)
Goede resultaten in alle reviews o.a. http://www.hardware.info/reviews/Intel_Core_2_Duo_E6600/653.
Inderdaad goede prestaties. Zoeken naar andere mogelijkheden is wellicht mogelijk maar gezien je een ruim budget hebt is deze processor een goede keuze :)
Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2x (€ 172,29)
Aan de hand van tips van members kwam ik hier op, snel maar niet te duur. Aan 2GB heb ik tot nu toe genoeg.
Lijkt mij geen slechte keuze. Met 2GB aan intern geheugen kun je prima vooruit.
Moederbord:
Asus P5N32-SLI SE Deluxe, Retail (€ 211,92)
Kan geen goede info vinden maar de specs zijn goed.
Specificaties.
De specificaties zien er inderdaad goed uit. Het moederbord kan overweg met SLi en de Intel Core 2 Duo dus ik verwacht geen compatibiliteitsproblemen.
Asus P5W DH Deluxe, Retail (€ 211,92)
Voordeel is naar mijn weten alleen W-LAN.
Specificaties.
Als je W-LAN daadwerkelijk gaat gebruiken zie ik het als een voordeel. Features die je niet gaat gebruiken zijn nutteloos en daar hoef je dan in principe niet zoveel rekening mee te houden.

Dit moederbord kan niet overweg met SLi (wel Crossfire aldus ASUS).
Volgens dit topic is een moederbord met SLi overigens niet nodig voor de door jou gekozen videokaart.
Dit bord heeft ook PCI-X sloten en is daarmee ietwat afwijkend. Vermoedelijk zijn de PCI-X sloten slechts een nutteloze feature voor jou en kun je dat in principe overslaan. Dit bord heeft overigens geen PCIe 1x sloten. De andere 2 borden hebben dat wel en dergelijke sloten zouden mogelijk wél interessant kunnen zijn voor in de toekomst.
Hier heb ik mijn twijfels. Wat raden jullie aan? Kan ook een andere zijn dan boven genoemde. Ik weet dat dit een beetje tegen de regels is maar ik kan gewoon niet de juiste vinden. Bij de P5WDG2 kan ik veel niet vinden o.a. SLI. Ook heb verscheidene topics eerst doorgelezen zonder resultaat. Ook van [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV word ik niet veel wijzer, veel info maar weinig conclusies.
Zie mijn tekst hierboven. Naar mijn mening is het nu enkel nog kiezen tussen de eerste twee moederborden.

Gezien de prijzen hetzelfde zijn zou ik gewoon diegene nemen met de features waarvan jij denkt dat deze het belangrijkste zijn. Houd wel rekening met de toekomstplannen ;)
Uiteraard is het verstandig om nog eens een zoekactie te ondernemen over de moederborden of enkel de chipsets zodat je het fijne weet over de chipsets op de borden. Immers bevat het éne bord een nVidia chipset en het andere een Intel chipset.
Harddisk:
Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150 (€ 244,82)
Voor gebruik als mijn main-harddisk. Voor Windows en Progs.
Helaas heb ik geen ervaring met deze hardeschijf maar als ik de 'verhalen' mag geloven zijn het snelle hardeschijven. Qua snelheid lijkt mij dit dus een goede keuze. Hoe het qua geluidsniveau zit weet ik dus niet.
Wellicht hecht je niet zoveel waarde aan het geluidsniveau? ;)
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 (€ 96,79)
Ik wil genoeg GBytes maar ik zal ook op de prijs moeten letten. Een enkele HD van 500GB zit al op 273,-. Wel vraag ik mij af hoe ik mijn HD het best kan gaan aansluiten, ik prefereer snelheid maar geen combined-hd. RAID/SATA is helemaal nieuw voor me.
Over deze schijf ben ik wel te spreken. Het geluidsniveau ligt heel iets hoger dan die van de Seagate Barracuda 7200.7 IDE schijven maar het is (IMHO) acceptabel :)

Wellicht zijn de RAID FAQ en de Serial ATA FAQ wel interessant.
Deze links heb ik uit OM FAQ / Beleid.
Ik heb het een en ander uitgezocht en dit lijkt duidelijk de juiste keuze. Wanneer de DX10 kaarten zullen uitkomen zullen deze heel duur zijn, ik kan echter nog een hele tijd door met deze kaart.
Review: http://www.hothardware.co...ge=10&articleid=841&cid=2
Review: http://www.computerpoweru...609/09c09/09c09.asp&guid=
Als je het ~ €550,- waard vindt dan vind ik dat een prima keuze. Wellicht kun je ook met een 'mindere' kaart af en op die manier een flinke smak geld besparen. Dat geld kun je later gebruiken bij een eventuele upgrade.

Wellicht interessant: Het 7950GX2 topic
TV Kaart: (https://www.satshop.nl/catalog/)
Twinhan, DTV Cab CI, digitale Kabel-kaart, PCI, Stereo, DVB-C (€ 129,00)
Zie artikel: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC
TV CAM: AlphaCrypt CI Modul (€ 109.00)
https://shop.mascom.de/se...ommon%20Interface%20Modul
Van TV-Kaarten heb ik vrijwel geen kaas gegeten. Indien ik een TV-Kaart zou aanschaffen zou ik een blik werpen op het topic dat je vermeldde. Snel doorlezen en kijken of men lovende reacties heeft over het product. Indien er problemen voorbij komen bekijk dan even of deze jouw doeleinden zullen belemmeren en of deze problemen eenvoudig op te lossen zijn.
Soundcard
Er zitten redelijke Soundcards in de Mobo's. Ook Optical, deze voldoen toch om op mij Z-5500 aangelsloten te worden. Of is iemand anders van mening?
Indien je niet beter weet (qua ervaring) dan de onboard oplossing zal de onboard geluidschip voldoen. Indien je ervaring hebt met een enorm dure setup (kaart/speakers) dan is het wellicht verstandig om ook een duurdere set (in jouw geval dus geluidskaart) aan te schaffen zodat je in ieder geval tevreden bent met de geluidskwaliteit.

Verder kun je in een later stadium nog een geluidskaart kopen mocht de onboard geluidschip niet bevallen :)
Externe HD:
Dit vormt mijn backup systeem, moet er niet aan denken dat mijn data weg is (diefstal, crash). Mijn inkomen zal dan ook weg zijn. Vrij simpel en betrouwbaar. Behuizing past bij mijn kast.
Daar kan ik niet veel aan toevoegen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 22:45:

[...]

Specificaties.
De specificaties zien er inderdaad goed uit. Het moederbord kan overweg met SLi en de Intel Core 2 Duo dus ik verwacht geen compatibiliteitsproblemen.

[...]

Specificaties.
Als je W-LAN daadwerkelijk gaat gebruiken zie ik het als een voordeel. Features die je niet gaat gebruiken zijn nutteloos en daar hoef je dan in principe niet zoveel rekening mee te houden.

Dit moederbord kan niet overweg met SLi (wel Crossfire aldus ASUS).
Volgens dit topic is een moederbord met SLi overigens niet nodig voor de door jou gekozen videokaart.

[...]
Dit bord heeft ook PCI-X sloten en is daarmee ietwat afwijkend. Vermoedelijk zijn de PCI-X sloten slechts een nutteloze feature voor jou en kun je dat in principe overslaan. Dit bord heeft overigens geen PCIe 1x sloten. De andere 2 borden hebben dat wel en dergelijke sloten zouden mogelijk wél interessant kunnen zijn voor in de toekomst.
Met die ASUS P5N32-SLI Deluxe, kun je dan nog alle kanten op? Bijv. dat het meer een extra optie is voor mogelijk in de toekomst? (misschien vrij malle vraag)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the replys. Ik denk dat mijn uiteindelijke systeem er toch wel zo komt uit te zien. Ik kies voor Mobo nr 1. Voor de rest lijkt het dik in orde!

:)

Verwijderd

tja, ik twijfel dus... wil ook die mobo, maar zo komt nforce 5 ook uit :/

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-02 17:18
Ik zou zeker voor pc-6400 geheugen gaan. Dit is zonder overclocken al sneller, maar als je wil gaan overclocken haal je met dit geheugen maximaal de 3.0Ghz. Met pc-6400 kan je naar de 4ghz gaan met geluk natuurlijk.

Geen flauwekulletjes

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Mm, als je toch pas in september/october de aankopen gaat doen, waar maak je je dan op dit moment druk om? Wat op dit moment best-buy voor je geld is zal dan echt niet meer zo zijn? Zo'n besluit moet je eigenlijk gewoon binnen een paar dagen nemen zonder te denken dat er volgende week weer iets beters is enzovoorts.

Verder is het misschien verstandig om een deel van het geld te reserveren, bijvoorbeeld 1 jaar, zodat je dan voor een paar 100 euro wat kleine updates kan doen als extra geheugen of wat danook de bottleneck van je systeem is.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19
Ik heb dit in een ander topic ook al gezegd, maar het lijkt me link voor mensen die het belangrijk vinden.. de 7950GX2 is niet in staat om games met v-sync aan te spelen.. houdt dus in dat je op TFT's behoorlijk wat tearing te zien krijgt.. ook is deze niet in staat tot HDR+AA, mss iets om rekening mee te houden..

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15

Tank80

Cyanide&&Happiness

Als iemand een andere kast weet, die strak is, zonder klepje dan hoor ik dat graag. Mijn zoek-pogingen mislukte tot dusver.
De opvolger van de centurion 5 is ook wel een aanrader ...

Centurion 534

Heb zelf de zwarte en die ziet er erg stijlvol uit (niet zo 'druk' als de zilvere). vanbinnen vergelijkbaar met de "5"die je nu hebt ...

Misschien ook een idee om nu een 7900GT/1900XT te halen (presteerd ook erg goed) en over half jaar/jaar vervangen voor een DX10 kaart ? die 7900GT1900XT kan je dan vast nog wel kwijt voor een mooi prijsje.

Je imiteert me mateloos.

Verwijderd

en de thermaltake armor (aluminium), heb deze zelf gekocht! echt een mooi ding....
Enige nadeel vind ik zelf (heb cooler master real power 550) dat er zo'n bakkie voor hangt voor hdd's.
Meteen dus ook uit gehaald...Hangt anders voor men ventilator van mijn voeding.. :)
hdd's kunnen ook voor in, dus dat is niet zo'n probleem.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-02 15:01
Gaat al dat moois wel in de Centurion 5 passen? Neem bijvoorbeeld

de videokaart, dat is toch een dubbele.
3 harde schijven
Tv kaart

Verder ben ik het hier ook wel mee eens ;)
Misschien ook een idee om nu een 7900GT/1900XT te halen (presteerd ook erg goed) en over half jaar/jaar vervangen voor een DX10 kaart ? die 7900GT1900XT kan je dan vast nog wel kwijt voor een mooi prijsje.
misschien zou je zelfs een 7600 GT of zo kunnen nemen. Als je dan toch wat beter wilt een 7900GT.

En zou het ook niet veel warmte produceren? Je zou er nog een 80mm casefan bij kunnen doen.

[ Voor 67% gewijzigd door hello_moto op 15-08-2006 22:56 ]

Verwijderd

ik heb zelf ook een 7950 GX2 en ik ben er erg over te spreken :)
10 keer beter dan me 7900 GT :)
Je kan alleen inderdaad geen HDR+AA tegelijk draaien, maar de eye candy is nog steeds om bij te kwijlen :9~

Ik speel altijd gewoon alles op highest met AA

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 12:28
Voor wat betreft die X Craft, hier moet je niet eens aan denken.. CM zelf zegt bij problemen : "Vraag je geld terug" zij hebben de problemen nog niet opgelost en weten niet waar het aan ligt..

Voor de behuizing kun je misschien denken aan een Antec Solo? Chique en qua specs gelijk aan de P150 alleen ander kleurtje :P

Succes

Omdat het kan...

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:13

Bever!

3

550 euro is een standaard prijs voor een hi-end kaart, ik zie niet in waarom dx10 kaarten veel duurder zouden zijn.

Verwijderd

Ik zit op dit moment ook te kijken voor een nieuw mobo en wou je even waarschuwen met de combinatie mobo+proc....

Ik heb hier (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1151581/0) al meedere malen gelezen dat de Asus P5N32-SLI SE niet overweg kan met de E6600, de Asus P5W DH Deluxe zou dat wel kunnen na een bios update....

lees het eens door zou ik zeggen niet dat je voor verrassingen komt te staan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Externe HD:
Heb je er weleens aan gedacht dat ook externe HD's stuk kunnen gaan? De laatste weken komen er ook regelmatig topics voorbij waarbij de externe HD niet meer wordt gevonden.

Ik zou dan ook een RAID1 van 2 schijven voor de belangrijke data prefereren (niet de HD gebruiken waarop het OS staat). Eventueel zou een van de schijven in een removable bracket kunnen zitten en dagelijks gewisseld kunnen worden met een optionele 3e HD. In dat geval heb je nauwelijks kans op dataverlies en dat is te elimineren door een DVD-brander in het systeem te gebruiken.

ARME AOW’er

Pagina: 1