Toon posts:

High Budget System

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enige tijd aan het denken aan mij volgende PC. Sinds de laatste keer dat ik mijn PC hebt gebouwd is er veel veranderd. Ik zie nu alleen maar nieuwe termen, namen en ga zo maar door. Niet ECC, Wel ECC, ECC Reg, ik word er niet goed van.

Ik heb mijn best gedaan en heb hieronder mijn systeem samengesteld maar heb ehter nog vele vragen. Ik hoop dat ik er door deze post er een stuk wijzer door word. En wanneer jullie iets zien wat beter kan of zelfs anders moet, ik hoor eht graag!

Budget
Ik heb een vrij groot bedrag over voor mijn nieuwe pc, maar ik wil er ook wat voor. Het ligt rond de 2000€

Eisen
Ik wil er een aardig tijdje mee door kunnen. Hij moet helemaal Vista ready zijn (!). Games op vol kunnen spelen zoals de aankomende C&C, Call of Duty 2, UT200, FEAR en tegelijk kunnen MSNen, muziek luisteren en Photoshoppen. Ook beetje video bewerking en Digitale TV kijken/opnemen. You'll get the point! ;)

Kopen
Ik ben van plan de aankoop rond September, October te doen. Is er nog iets het wachten waard? Komen er nog nieuwe dingen uit?

Conroe of AMD
Ik ben met mijn huidige systeem niet uitgegaan van Conroe, kan iemand mij echter overtuigen dan hoor ik dat graag.

Systeem

Behuizing: Asus TA-210, Zwart (€ 65,45)
Mooie stijlvolle kast, echter de 350 Watt voeding is misschien wat minder.

Voeding: Thermaltake Toughpower, 600 Watt, Retail (€ 102,34)
Ik heb zomaar een voeding gekozen, heb ik meer nodig? Is deze wel goed? En zou ik een duurdere versie moeten nemen? Al met al is dit een belangrijk punt?

Processor: AMD Athlon 64 X2, 5000+, Socket AM2, Boxed (€ 286,93)
Lijkt me een heel goede processor.

Geheugen: ?
Kan iemand mij vertellen wat non ECC, ECC en ECC Reg inhoud en welke ik zou moeten nemen? En Wat voor PCXXXX kan ik het beste nemen? Ik denk dat 4GB wel genoeg is of is minder ook al voldoende?

Moederbord: Asus M2N32 WS Professional (€ 237,43)
Seem nice.

2x Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9, 500 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 (€ 273,02)
Ik weet dat het een beetje vreemd is, maar ik ben toch geneigd 1TB te kopen.

Videokaart: Asus EN7950GX2 /2PHT/1G, 1024 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 557,73)
Dit is een prima maar dure kaart. Of is het verstandiger om 2 goedkopere te nemen en die als SLI. Wat ook kan ik een jaartje verder ben en ik weer meer uit mijn PC wil halen er een 2de EN7950GX2 bij kopen, als SLI. Dit is dan ook goedkoper. Is een ASUS Mobo in combi met Asus VGA wel verstandig?

TV: Volgens mij kan ik zo @Home Digitaal op mn PC kijken
Kaart: Twinhan, DTV Cab CI, digitale Kabel-kaart, PCI, Stereo, DVB-C (€ 131,00)
http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=89974
CAM: AlphaCrypt CI Modul (€ 98,00)
https://shop.mascom.de/se...ommon%20Interface%20Modul

Ik hoor het graag!

EDIT
Ik heb en Logitech Z-5500 staan, ik vroeg me af of het meerwaarde had om bv een goede soundcard aan te schaffen?

Verwijderd

Een snelle OS-schijf, oftewel zo'n 10.000 rpm ding :p !

een 2-tal raptors in raid-0 gaat al met een aardig vaartje :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou zeker wel voor de Core 2 Duo gaan. De benchmarks kunnen je makkelijk overtuigen.
600W is een beetje overdreven 450 is al prima.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

1 GB ram op je videokaart? 8)7

Conroe schijnt beter te zijn maar nog slecht verkrijgbaar. Maar als je het systeem pas later koopt dan kan het natuurlijk wel.
Voor al je componenten geldt: het zijn de top modellen die een slechte prijs / prestatie verhoudingen hebben. Misschien kan je beter een iets goedkoper model nemen en zo geld overhouden voor een toekomstige upgrade...

Ecc geheugen en de andere varianten die je noemt zijn server geheugen, denk niet dat je dat nodig hebt..

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk
Die raptortjes zijn wel leuk maar om aan de 1TB te komen duurt heel lang -kwa prijs vooral. Dit valt dus een beetje af, volgens mij valt de snelheid ook een beetje (beetje) te verwaarlozen.

Processor
De Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed (€ 329,55) zou een goede kandidaat zijn. Heb je een link waarinde Conroe met AMD word vergeleken?

Moederbord
Asus P5WDG2 WS Professional, Retail (€ 265,12)
Lijkt me redelijk zo snel gekeken.

2x Geheugen Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x (€ 183,30)
Volgens mij gaat het dan wel redelijk snel.

Bluetooth
Is er iets interns beschikbaar?

Soundcard
Ik heb en Logitech Z-5500 staan, ik vroeg me af of het meerwaarde had om bv een goede soundcard aan te schaffen?

Ik ga zo weer alles bekijken, kijken of er wat beter uit kan komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 17:10 ]

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:05:
Harddisk
Die raptortjes zijn wel leuk maar om aan de 1TB te komen duurt heel lang -kwa prijs vooral. Dit valt dus een beetje af, volgens mij valt de snelheid ook een beetje (beetje) te verwaarlozen.
Harddisk wordt anders bedoeld, koop 2 32 Gb raptortjes in raid ?? (iig waar ze samen worden genomen zeg maar). Dan heb je én de 10.000 RPM én dubbele doorvoersnelheid door raid, als je op die harde schijf van 32 Gb dan je OS installeerd en al je programmas schiet dat nogal op bij het opstarten en programmas openen.

En voor die 1Tb ik heb 2x 300 Gb in raid 5 lopen werkt lekker, dus 2x 500 Gb in raid 0 is ook best te doen lijkt mij ..

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
HD
Ik zou zelf een Raptor 150gb nemen voor je windows. En dan gewoon 2x320 of 400gig als opslag. Dan is je windows lekker snel en je data heeft genoeg ruimte. Op de raptor installeer je dan ook je games en maak je een lege partitie als swapfile

Proc
[google=Conroe AMD benchmark]

Soundcard
De onboard soundcards zijn goed

Geheugen
Ikzelf draai met 2x1gb. Dat is nu wel genoeg. Als je op de toekomst voorbereid wil zijn, zou ik voor 2x2gb gaan, dat werkt beter dan nu 2x1gb en straks 4x1gb.

• PilatuS
  • Niet online
Zoek even met google op hier op tweakers naar benchmarks van de CPU's. Je zal zien dat de E6600 standaard als sneller is dan een 5000+.

Als je nog lang wacht met het kopen van je PC is het misschien handig om gelijk voor een DX10 kaart te gaan. Het budget zal bij zo'n kaart geen probleem moeten zijn.

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Pilske schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:08:
[...]
En voor die 1Tb ik heb 2x 300 Gb in raid 5 lopen werkt lekker, dus 2x 500 Gb in raid 0 is ook best te doen lijkt mij ..
2x een hd in raid 5 is helaas niet mogelijk, daar heb je minimaal 3 schijven voor nodig (zie hier)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:30
mbt die conroe - AMD

die 5000+ X2 is een stukkie goedkoper dan die E6600, en bijna even snel. Bovendien is die conroe amper te leveren.

• PilatuS
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:14:
mbt die conroe - AMD

die 5000+ X2 is een stukkie goedkoper dan die E6600, en bijna even snel. Bovendien is die conroe amper te leveren.
Zet de Conroe op meer dan 3GHz en het is bye bye AMD.

Edit: 3GHz is geen enkel probleem met die CPU ik heb em nu zelf op 3.1 lopen en hij kan nog veel veel harder.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 12-08-2006 17:21 ]

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 15:05
Conroe of AMD
Ik ben met mijn huidige systeem niet uitgegaan van Conroe, kan iemand mij echter overtuigen dan hoor ik dat graag.
Conroe eet AMD's for breakfast. Voor dat bedrag (€250) heb je een E6400, en die klok je heel makkelijk over tot ver buiten het bereik van de AMD. Zie o.a. hier
Systeem

Behuizing: Asus TA-210, Zwart (€ 65,45)
Mooie stijlvolle kast, echter de 350 Watt voeding is misschien wat minder.
Waarom een kast met voeding kopen? Je heb hieronder al een Mooie voeding staan. Ga dan voor bijvoorbeeld een coolermaster centurion.
Ik heb zomaar een voeding gekozen, heb ik meer nodig? Is deze wel goed? En zou ik een duurdere versie moeten nemen? Al met al is dit een belangrijk punt?
Je ziet tegenwoordig dat de producenten van processoren proberen hun chipjes zo te bakken dat ze minder stroom gebruiken. Als die trend doorzet, kan je tot het einde der tijden doen met deze voeding. Te weinig is het iig niet. Je zo eventueel kunnen kiezen voor iets minden. Bijvoorbeeld een Tagan 480W.
Zie voorgaande
Kan iemand mij vertellen wat non ECC, ECC en ECC Reg inhoud en welke ik zou moeten nemen? En Wat voor PCXXXX kan ik het beste nemen? Ik denk dat 4GB wel genoeg is of is minder ook al voldoende?
Ik zou sowiso gewoon beginnen met 2GB. Als je merkt dat je meer nodig hebt kan je dat er altijd bij prikken. Maar ik ken nog eigenlijk niemand (irl en inet) die echt baat heeft bij 4GB.
Seem nice.
true.. asus maakt blije moederborden :)
2x Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9, 500 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 (€ 273,02)
Ik weet het niet. Ik heb het idee dat mensen snel gaan hamsteren met veel GB's. Ik heb zelf 120 GB voor download en spellen en een Xbox met 250GB. Die staan dan wel altijd vol, maar eigenlijk alleen maar met dingen waar ik toch helemaal niets mee doe. En de dingen die ik echt wil bewaren die koop ik of brand ik op DVD. Maar da's allemaal persoonlijk natuurlijk.
EDIT
Koop op z'n minst een SB Live! oem ofzo voor een paar tientjes. Je zal het verschl zeker merken

Hallo met Tim

Verwijderd

Pilske schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:08:
[...]

Harddisk wordt anders bedoeld, koop 2 32 Gb raptortjes in raid ?? (iig waar ze samen worden genomen zeg maar).
Onverstandig. Zo snel is die 36GB Raptor niet (meer).
Dan heb je én de 10.000 RPM én dubbele doorvoersnelheid door raid,
En dubbele kans dat je data weg is door een HD crash
als je op die harde schijf van 32 Gb dan je OS installeerd en al je programmas schiet dat nogal op bij het opstarten en programmas openen.
En dat valt dus wel mee, want een single raptor van 74GB of 150GB is sneller.
En iemand advies geven over RAID als je zegt 2x 300GB in RAID5 te hebben lopen...

Goed, nu constructief de TS helpen ;)
Wat betreft je processor: mijn persoonlijke keuze gaat naar de Core 2 Duo E6600. Sneller, en een nieuwe technologie. De Athlon 64 X2 in z'n huidige vorm loopt toch tegen z'n limiet aan. Mocht je willen gaan overklokken, dan gaat die 5000+ nauwelijks meer hoger, terwijl de Conroe makkelijk naar 3GHz kan. En dan kickt 'ie de Athlon echt totaal. Maar zoals ik al zei, als je voor een Conroe-based systeem gaat heb je sowieso meer toekomstperspectief.

Harddisks: als je die Seagate overweegt, neem dan wel de 7200.10 serie, en niet de 7200.9. De 320GB versie heeft een veel betere prijs/opslag verhouding, je zou er makkelijk vier kunnen nemen voor de prijs van tweemaal een 500GB versie. Een Raptor (bij voorkeur de 150GB versie, van de 74GB bestaat ook een oude revisie die langzamer is) is leuk, maar het is maar net wat je belangrijk vindt: opslag (2x een 320GB harddisk) of snelheid (Eén Raptor). Dat is een persoonlijke afweging die ik niet voor je ga maken.

Geheugen (hele belangrijke): je hebt geen ECC, ECC registered of wat dan ook nodig. Zowel de Conroe als de X2 5000+ gebruiken DDR2 geheugen. Omdat het prijsverschil minimaal is, raad ik je wel aan om er PC5300 in te stoppen, in plaats van PC4200. Ideaal zou zijn PC6400, maar dat is weer een slag duurder. Zoek als het even kan CL4 geheugen uit, bijvoorbeeld 1GB PC5400 DDR2, CL4 (Corsair, CM2X1024-5400C4) en die dan twee keer.

Behuizing: kom op man, heb je zo'n systeem neem je een lullige kleine behuizing. Hij is misschien wel stijlvol, maar wel klein en dat zou ik zelf erg vervelend vinden: met zoveel componenten (dikke videokaart, meerdere harde schijven, etc) kan het erg krap worden, wat nadelig is voor de airflow in je kast, wat weer tot hogere temperaturen leidt. En erg mooie maar belachelijk dure kast is de Cooler Master Stacker 830, maar of je €200 voor een kast over hebt moet je zelf weten.

Videokaart: lekker voor die 7950GX2 gaan :) Deze presteert een stuk minder dan een 7900GTX in SLI, maar altijd nét iets beter dan een 7900GT in SLI, wat evenveel kost.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 17:50 ]

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:51
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:25:
Zoek als het even kan CL4 geheugen uit, bijvoorbeeld 1GB PC5400 DDR2, CL4 (Corsair, CM2X1024-5400C4) en die dan twee keer.
I.v.m. de prijs mss verstandiger deze te nemen? 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair TWIN2X2048-5400C4) Scheelt toch een kleine 20 euro.

Verwijderd

De satshop heeft de TwinhanDTV Cab-CI VP-2033 en de Alphacrypt CI module v3.05 in zijn assortiment. De CI module is wel iets wat duurder, maar je bespaart verzendkosten en ongemak door het in een binnenlandse winkel te bestellen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ga je toch voor AMD neem dan snel DDR2-geheugen. Hier heb je dan meer aan.
Ik dacht dat dit voor conroe wat minder geldt.

2 gig is denk ik voorlopig wel genoeg. Nog geen jaar geleden heb ik voor 2 gig gekozen, maar meer om het feit dat 1 gig net te krap was in mn ogen, dan dat ik 2 gig nodig zou hebben.
Dus ik denk dat t nog wel even duurt voor je aan 2 gig tekort komt.

Voor je harde schijven:
Je kan natuurlijk een nieuwere raptor koppelen aan een grote (goedkopere) harde schijf. De raptor voor besturingssysteem en spellen en de goedkope schijf voor de data-opslag.

Vertel me trouwens eens hoe je tegelijk kan gamen en msnen op 1 pc? O-) Mij lukt dit niet...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:53:
Kopen
Ik ben van plan de aankoop rond September, October te doen. Is er nog iets het wachten waard? Komen er nog nieuwe dingen uit?
Let wel op dat de prijzen dan wellicht flink veranderd kunnen zijn. Uiteraard is dit wel in jouw voordeel ;)
Conroe of AMD
'Conroe' versus AMD? 8)7
Intel versus AMD en Intel Core 2 Duo versus AMD Athlon 64 X2. Maak gelieve correcte vergelijkingen ;)

Ik krijg hierbij overigens niet de indruk dat je zelf research hebt gepleegd. Op zowel GoT als Tweakers.net (Search) is meer dan genoeg te vinden over de Intel Core 2 Duo 'Conroe'. :)
Verder wijzen benchmarks/reviews wel uit welke van de twee voorkeur heeft.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 15
En waarom dan wel?
RAM FAQ en PMG FAQ - Hoeveel geheugen heb ik nodig?.
Seem nice.
Waarom?
Waarom?
Videokaart: Asus EN7950GX2 /2PHT/1G, 1024 MB, DDR3, PCI Express x16 (€ 557,73)
Dit is een prima maar dure kaart. Of is het verstandiger om 2 goedkopere te nemen en die als SLI. Wat ook kan ik een jaartje verder ben en ik weer meer uit mijn PC wil halen er een 2de EN7950GX2 bij kopen, als SLI. Dit is dan ook goedkoper. Is een ASUS Mobo in combi met Asus VGA wel verstandig?
Bekijk eens wat de prijs/prestatie verschillen zijn tussen een enkele kaart en een SLI opstelling. Bedenk daarna ook dat een SLI opstelling lastiger upgraden is dan een enkele kaart waar nog een LSI opstelling van gemaakt kan worden ;)

De andere vraag: Waarom niet? ;) Zoek desnoods even naar ervaringen. Mocht je geen tot weinig slechte ervaringen tegen komen dan verwacht ik dat het geen problemen op zal leveren.
TV: Volgens mij kan ik zo @Home Digitaal op mn PC kijken
Kaart: Twinhan, DTV Cab CI, digitale Kabel-kaart, PCI, Stereo, DVB-C (€ 131,00)
http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=89974
CAM: AlphaCrypt CI Modul (€ 98,00)
https://shop.mascom.de/se...ommon%20Interface%20Modul

Ik hoor het graag!

EDIT
Volgens mij is over deze onderwerpen ook het wel informatie te vinden. Bekijk eens naar de productspecificaties en lees wat het apparaat allemaal doen dan. Verder geldt uiteraard: Waarom kies je voor dat product?

Aanvullend op de 'Waarom?' vragen zie Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? met daarin:
Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Gezien het topic niet voldoet aan eerder genoemd sticky zal het op slot gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.