Problemen met P5B en RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Nu heb ik mijn setje compleet:

Core 2 Duo E6600
Asus P5B
GEIL 2 × 1GB Ultra DDR2-800 2,1V CL4
2 × Samsung Sp2004C (200GB)
Sparkle 7900GT
Levicom 450W voeding
Nec DVD-brander

Dat was het denk ik zo. Maar nu kom ik wat problemen tegen.

- Het is inmiddels algemeen bekend dat de P965 (nog) niet samen wil met CL4 geheugen. Nu heb ik eerst geprobeerd met één reepje te booten, dat lukte nog niet omdat ik nog een RAID array aan moet maken en Windows installeren. Ik kon echter wel in BIOS komen, ik heb de bios geüpdate naar versie 2011 en heb mijn moederbord voltage verhoogd naar 2,1V. Nu heb ik geprobeerd een RAID array aan te maken, wat niet erg succesvol blijkt. Zou het te maken kunnen hebben met dit geheugen? Eerst het RAID array probleem eens bespreken.

- De User Manual verteld mij dat ik een RAID array aan moet maken door tijdens POST op CTRL+J te drukken. Eigenlijk krijg ik deze POST niet, waar ik wel kan komen is tijdens POST op F8 te drukken om bij een scherm te komen en een boot device te selecteren. 4 opties: Floppy drive, HDD1 , HDD2 en NEC DVD RW. Als ik een Floppy met JMB36X drivers erin stop word mij verteld dat ik hem er weer uit moet halen en een toets in te drukken waarna de pc weer reboot. Bij de HDD's krijg ik een error dat windows beschadigd is en opnieuw geïnstalleerd moet worden, dito als bij de Nec behalve als ik er een bootdisk in heb zitten. Voor de rest krijg ik wel een JMiron POST screen, waar alleen mijn Nec DVD bijstaat, en waar ik nergens de tekst 'Press CTRL+J to enter RAID setup utility' :? . De HDD's worden wel herkend door BIOS, hardwarematig heb ik ook alles goed nagekeken.

Zelf heb ik al wat topics doorgespit over dergelijke problemen met de P5W DH en P5B Deluxe maar ik herken dit probleem er eigenlijk niet in.

Bij voorbaat dank, en bij gebrek aan informatie zal ik de OP bijwerken.

[CiP] Le Régional Built To Last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sentinel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je RAID in je bios wel aangezet?

Geloof dat je bij de P5B de SATA configuratie kan instellen op IDE of op RAID.

edit:

Als je HD's op de Jmicron controller zitten dan dien je in de bios de 'JMicron Controller Mode' op RAID te zetten

[ Voor 36% gewijzigd door The_Sentinel op 11-08-2006 21:33 ]

WTF! Hebben we nu alweer koffiepauze!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
The_Sentinel schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:27:
Heb je RAID in je bios wel aangezet?

Geloof dat je bij de P5B de SATA configuratie kan instellen op IDE of op RAID.

edit:

Als je HD's op de Jmicron controller zitten dan dien je in de bios de 'JMicron Controller Mode' op RAID te zetten
Ja, heb dit al gedaan. Ik heb inmiddels Windows XP Pro kunnen installeren zonder een RAID array aan te maken. Nu worden mijn harde schijven als 127GB herkend terwijl dat 178? moet zijn. Ik zal eens kijken of ik wat drivers in Windows kan installeren waardoor ze wel goed herkend worden en daarna weer eens proberen een RAID array aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28
OM FAQ / Beleid: HD wordt te klein weergegeven?

Wat betreft je Raid probleem:
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD
Die JMicron chip heeft maar 1 interne SATA Raid aansluiting, dus dat gaat je zo 1,2,3 niet lukken. Ik heb van anderen iets gehoord of een poort multiplier waarmee je de onboard SATA aansluitingen kunt uitbreiden, maar hoe het daarmee zit weet ik niet exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Wat betreft die 'HDD wordt te klein weer gegeven' zal ik even Samsung Disk Manager installeren.
Over Multiplier gesproken :?, ik heb in mijn bios nog geen functie ontdekt waarmee ik de Multiplier in kan stellen:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y259/Goesiman/hm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 19:35
wat is er met de multiplier? EIST staat aan, dan word je cpu automatisch ondergeklokt alstie niks te doen heeft. Bespaart stroom, warme, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
ChessSpider schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 15:32:
wat is er met de multiplier? EIST staat aan, dan word je cpu automatisch ondergeklokt alstie niks te doen heeft. Bespaart stroom, warme, etc..
Ah, nog nooit een Intel gehad :) . Ik heb niks gezegd.

De schijfruimte van de HDD's heb ik nu opnieuw ingesteld met Disk Manager, dit moet nu dus goed zitten. Aangezien de HDD's aangesloten zitten op de ICH8 en niet op de Jmicron controller (toch?) zal ik een andere manier van installeren moeten hanteren om een RAID0 array op te zetten. Nu heb ik ook geprobeerd om één HDD op de Jmicron controller aan te sluiten, maar dan word er ook maar één herkend, waardoor ik geen RAID0 array aan kan maken.

Heb nog eens geprobeerd windows te installeren, maar nu krijg ik NTLDR is missing press ctrl+alt+delete to restart. Dit kan ik inmiddels overslaan door op F8 te drukken vanuit POST. Nu zit ik in de Windows XP Pro installatie en krijg ik te horen dat setup 'jraid.cat' niet kan kopiëren, iemand een idee wat dit bestand inhoud?

Inmiddels heb ik Windows XP Pro kunnen installeren en de HDD's geven de juiste 186GB aan. Ik heb nu alleen geen RAID0 array aan kunnen maken. Het zei zo, dan maar geen RAID0 :( .

[ Voor 65% gewijzigd door Goesiman op 12-08-2006 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
Zie ook: Asus P5B RAID niet mogelijk. En daar dan dus niet gaan crossposten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Ah ik zie het. Mooi pauper mobo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel(R) Matrix Storage Manager Driver ook geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: beter lezen is een vak, en met een p5b deluxe was het leven een stuk eenvoudiger geweest, die heeft namelijk een ich8r aan boord ipv ich8 en die R staat voor raid!

je moet dus de jmicro poorten gebruiken en 1 van de 2 is extern! die moet je dus weer naar binnen lussen maar ik hoop voor jou dat je geen raid 0 gaat draaien want raid 0 op een externe poort met een kabel die weer terug de kast in gaat ed, dat is vragen om ellende...

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:22:
edit: beter lezen is een vak, en met een p5b deluxe was het leven een stuk eenvoudiger geweest, die heeft namelijk een ich8r aan boord ipv ich8 en die R staat voor raid!

je moet dus de jmicro poorten gebruiken en 1 van de 2 is extern! die moet je dus weer naar binnen lussen maar ik hoop voor jou dat je geen raid 0 gaat draaien want raid 0 op een externe poort met een kabel die weer terug de kast in gaat ed, dat is vragen om ellende...
Kan je me misschien vertellen waarom?
Aangezien ik morgen zo kabel (esata -sata) waarschijnlijk thuis gestuurd krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kick,, heb me kabel binnen, hij maakt een raid 0 maar dan de f6, hij wil de drivers niet laden, kan dit met de kabel te maken hebben? ben al flink aan het zoeken geweest, en het komt wel vaker voor, maar een echt oplossing ben ik niet tegengekomen. iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
En je hebt wel de juiste sata-raid drivers op floppy staan :? Dat kan ik namelijk niet opmaken uit je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die heb ik erop staan, ik moet dan S drukken en dat gaat niet, kan alleen enter drukken of op E en dan begin ik opnieuw en kom ik op hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Je moet eerst op E drukken, dan je drivers laden en als ze geladen zijn kom je inderdaad bij hetzelfde scherm terug waarna je op enter moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik ondertussen de jmicro poort op m'n asus p5w dh en die is echt te brak om los te lopen, daar zou ik nooit een raid op willen draaien. De controller is dusdanig traag dat 1 schijf op je ich8 waarschijnlijk sneller is! dus tenzij het voor raid 1 is zou ik het persoonlijk niet doen, en voor raid 1 zou ik het ook niet doen want dan wordt het systeem te traag.

Nadeel van de externe kabel is dat als je em er per ongeluk uit trekt als de pc draait je raid om zeep is.
Is bij een interne kabel ook zo maar daar is het risico veel kleiner.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat volgens mij een x op enter gedruk,maar later werd toch weer om die driver gevraagd,, ik denk dat ik toen toch iets fout heb gedaan..

ja dat van die kabel is wel logisch,kabeltje is zo los. Ik dacht dat het iets anders was, dat het gewoon niet lukte ofzo. Ik laat die raid0 voorlopig even zitten maar wil het nog weleens proberen,ondanks dat het dan brak is, heb nu alles geinstalleerd, normaal. ik ga eerst een tijdje van me nieuwe systeem genieten.

iig bedankt voor de reacties

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen in de diverse fora, maar kan t niet vinden. Ook nit op de asus website....

ik ben van plan om een P5B te kopen, Ik ben niet van plan raid te draaien. Wel wil ik 2 sata schijven en 2 sata optische drives aan sluiten. De esata ben ik niet van plan te gebruiken. Kan je gewoon 4 x sata aansluiten op die ICH8 controller??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 14:23:
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen in de diverse fora, maar kan t niet vinden. Ook nit op de asus website....

ik ben van plan om een P5B te kopen, Ik ben niet van plan raid te draaien. Wel wil ik 2 sata schijven en 2 sata optische drives aan sluiten. De esata ben ik niet van plan te gebruiken. Kan je gewoon 4 x sata aansluiten op die ICH8 controller??
Dit moet zonder problemen lukken, je hebt 5 interne SATA poorten tot je beschikking, waar je van alles en nog wat op aan kan sluiten, je kan alleen geen RAID draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Dat druk op S werkt niet. Je moet het zo installeren

-raid array maken
-booten windows cd
-F6
-doe diskette in
-dan vind die de driver, kies je gewenste driver (bijv. voor XP )
-hij zoekt de driver, en kopieert hem ook direct
-daarna hoor je op S te drukken maar lukt niet, dus moet je gewoon op Enter drukken. Driver is geinstalleerd en windows vind je raid array.
-laat diskette in je floppy, want na het formatteren kopieert ie het!!!(zeg maar tijdens 100% installatie)

Het is volgens mij een bug van windows, Sbug :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Kakulukia op 27-08-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendg
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 18:57
Ik heb ook een controller (JMicron?) problem met de P5B.

Ik heb een NEC ND-4571A IDE brander aangesloten en deze kan geen lege DVD+RW schijfjes formatteren. Ik heb het geprobeert met Alcohol 120% en Nero 6 & 7.

Als ik bestaande DVD-RW disc wil wissen en opnieuw gebruiken is dit geen probleem. Het gaat puur en alleen om nieuwe RW disc's. Ook verschillende merken media gebruikt en dit maakt ook niet uit. Een 2e ND-4571A geprobeert en nog steeds hetzelfde problem. De writers in een ander ouder systeem gehangen en dan werkt alles wel perfect.

Misschien moet ik het moederbord gewoon terug sturen en opzoek gaan naar een ander P965 bord zonder JMicron SATA/IDE controller.

J.de Graaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Sorry dat ik dit topic weer naar boven schop, maar mijn vraag past hier prima in.

Ik heb namelijk ook een p5b gekocht, met 2 maxtor sata schijven. Na alles te hebben omgebouwd lees ik dit topic, waaruit blijkt dat het gebruik van raid0 niet(?) mogelijk is. Beetje jammer dat zo'n verkoper je daar niet op wijst dan :S

Er zit 1 raid connector intern en 1 extern met een andere soort stekkeringang. Is het mogelijk om een stekker converter te halen en de 2e schijf via een wat langere kabel op de externe ingang aan te sluiten en de andere op de interne, zodat ik raid0 kan gebruiken??

Scheelt het veel qua snelheid, raid0 t.o.v. geen raid gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
DJH schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:34:
Sorry dat ik dit topic weer naar boven schop, maar mijn vraag past hier prima in.

Ik heb namelijk ook een p5b gekocht, met 2 maxtor sata schijven. Na alles te hebben omgebouwd lees ik dit topic, waaruit blijkt dat het gebruik van raid0 niet(?) mogelijk is. Beetje jammer dat zo'n verkoper je daar niet op wijst dan :S

Er zit 1 raid connector intern en 1 extern met een andere soort stekkeringang. Is het mogelijk om een stekker converter te halen en de 2e schijf via een wat langere kabel op de externe ingang aan te sluiten en de andere op de interne, zodat ik raid0 kan gebruiken??

Scheelt het veel qua snelheid, raid0 t.o.v. geen raid gebruiken?

Alvast bedankt!
Je kunt inderdaad een kabeltje omleiden van je externe poort naar binnen, het nadeel hiervan is dat als het kabeltje eens los zou schieten dat je raid array zou crashen. Ik gebruik zelf nu dus ook geen raid, maar ach, zoveel verschil kun je volgens mij niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
Ik heb vandaag hetzelfde prob gehad, maar als ik het dus goed lees moet je om die Jmicron raid array te gebruiken je 2 schijven aansluiten op die ene aparte op je mobo (zwart dacht ik) en die extern?
en dan is die groep van 4 sata connectoren gewoon om geen raid te draaien?
dat zou veel verklaren voor mij nl ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
Fr!st! schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:32:
Ik heb vandaag hetzelfde prob gehad, maar als ik het dus goed lees moet je om die Jmicron raid array te gebruiken je 2 schijven aansluiten op die ene aparte op je mobo (zwart dacht ik) en die extern?
en dan is die groep van 4 sata connectoren gewoon om geen raid te draaien?
dat zou veel verklaren voor mij nl ^^
Klopt! Veel succes ermee.

Pagina: 1