XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 10.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Dat is een algemeen bekend probleem met de Ati drivers en XGL. Je kunt proberen te downgraden naar beryl 2.99999. Als dat niet wil werken is de enige oplossing een Nvidia kaart kopen of in "copy" mode draaien (wat mega traag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
Onzin.

Voor de upgrade naar feisty werkte alles wel perfect. Een nvidia kaart kopen is niet aan de orde aangezien het mn werkstation op mn werk betreft :)

Beryl 2.99999 is nog lang niet uit, maar ik ga wel even kijken wat er gebeurt als ik een en ander probeer te reverten naar een oudere revisie (gebruik nu de svn release, maar die werkt ook niet).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
De stable die nu in de repos zit is 3.0 als ik het goed heb. Ik zit even niet achter mijn machine, kan het dus niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
jurian@karlijn:~$ cat /etc/apt/sources.list|grep beryl
deb http://ubuntu.beryl-project.org feisty main #Beryl
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org feisty main #Beryl
jurian@karlijn:~$ beryl -v
beryl-core 0.2.1
jurian@karlijn:~$ 
Afaik ben ik up-to-date met de officiele beryl repo. Er zijn wel nog een aantal 0.1.9999.2 beryl pakketjes (Ubuntu naamgeving) in mn systeem, maar Bery 3.0, dat gaat nog jaren duren denk ik. Of eigenlijk komt die er helemaal niet, omdat nu de migratie naar openCompositing is begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
Okee probleem opgelost, er bleek nog wat rommel in mn sources.list te staan :x ff gecorrigeerd, en meteen 84 updates :x waaronder een xserver-xgl update.

ik draai nu de svn release van beryl, en alles gaat weer als de spreekwoordelijke brandweer :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ah, idd. Ik zie nu dat het 1.9999.2 had moeten zijn. Maargoed, you get the point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47
Ik heb eindelijk na veel tijd ubuntu weer op mijn pc gekregen en ik moet zeggen dat het aanzetten van compiz echt maar een paar klikken verwijderd was.

Ook het videokaart instellingen scherm van nvidia is echt zoveel beter als die van ati.
Ik had hierop dan ook twinview ingesteld aangezien ik 2 monitoren heb.
Dit werkte gelijk geweldig en het leek alsof ik 1 grote kubus had.

Echter heb ik na het opnieuw opstarten 2 problemen.

Ik heb opeens 2 draaiende kubussen in plaats van 1 grote en dat is duidelijk niet de bedoeling.

Verder is mijn window decorator verdwenen. Hoe geef ik die weer een schop dat ie aan de gang gaat en aan de gang blijft?
Deze start simpelweg niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gehakt schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:26:
Verder is mijn window decorator verdwenen. Hoe geef ik die weer een schop dat ie aan de gang gaat en aan de gang blijft?
Deze start simpelweg niet op.
mithras schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 15:41:
sudo nvidia-xconfig -add-argb-glx-visuals
helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Na herstarten lijkt dat geholpen te hebben. Thanx mithras. Als iemand nu nog een antwoord heeft op mijn twinview probleem spring ik een gat in de lucht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gehakt schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:42:
Na herstarten lijkt dat geholpen te hebben. Thanx mithras. Als iemand nu nog een antwoord heeft op mijn twinview probleem spring ik een gat in de lucht. :P
Sowieso heb je (als het goed is) geen restart van je hele systeem (dus je kernel eigenlijk) nodig; alleen X (je grafische server) herstarten is genoeg. Dat doe je met Ctrl+Alt+Backspace.

Kijk voor je meerdere cubes eens in de Beryl manager: Bureaublad -> Bureaublad kubus -> Optie's -> Multi-monitor modus en dat zetten van "meerdere kubussen" naar "een grote kubus". Wel een beetje zelf zoeken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
euhm nou dat met meerdere kubussen kiezen is het probleem niet. Het heeft meer met de config te maken van mijn videokaart. Hij ziet nu echt 2 aparte monitoren. Dus stel dat ik een scherm maximaliseer dan doet ie dat op het scherm waar hij toevallig staat.

Ik had hem met twinview zo ingesteld dat hij mijn desktop als 1 groot scherm van 2560*1024 ziet.

Dat is ook mijn bedoeling alleen dat werkte de eerste keer prima maar na de herstart zat het gelijk fout. Verder maak ik trouwens gebruik van compiz en niet beryl.
Als het nodig is kan ik nog wel een stuk uit xorg.conf posten.

[ Voor 42% gewijzigd door Gehakt op 17-05-2007 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Dit kan je toch gewoon instellen door op 'configure' te klikken, naast Twinview. En dan een andere mode te kiezen? Doe een keer 'sudo nvidia-settings' om zeker te weten dat hij de boel kan opslaan in xorg conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan in plaats van "TwinView" voor "Separate X Screen" kiezen, zonder Xinerama-support. Dat zorgt ervoor dat apps niet meer weten waar je monitor ophoudt, en dus volledig maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Ok ik ben nu even de weg kwijt. Naar mijn idee zorgde Twinview ervoor dat de videokaart de 2 monitoren als 1 grote ziet. Dus is dat juist wel degene die ik in moet stellen.

Hieronder een stukje uit mijn xorg.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Section "Monitor"

# HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Samsung SyncMaster"
    HorizSync       30.0 - 81.0
    VertRefresh     56.0 - 75.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Videocard0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce 7900 GS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Videocard0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "TwinView" "1"
    Option         "metamodes" "CRT-0: 1280x1024_60 +1280+0, CRT-1: 1280x1024_60 +0+0; CRT-0: nvidia-auto-select +1280+0, CRT-1: nvidia-auto-select +0+0"
    Option         "AddARGBGLXVisuals" "True"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
        Modes      "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
    EndSubSection
EndSection

Het is ook raar naar mijn mening dat mijn menu's op de rechter monitor beginnen zoals te zien is op screenshot 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Gehakt op 17-05-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze guide vond ik het antwoord:

code:
1
Option    "NoTwinViewXineramaInfo" "true"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Dat is hem inderdaad! Het werkt nu! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:48
Sinds vandaag ook maar eens aan de Beryl gegaan, op Ubuntu Feisty. Meteen toen ik begon te werken met Gimp een dikke vastloper. Nu net ook gewoon tijdens het internetten. Ik heb een ATI mobility x700 videokaart in mijn laptop hangen. Ik heb nog geen andere drivers of iets geïnstalleerd, nog die Ubuntu standaard zelf installeert (en evt. update, niet op gelet eigenlijk).

Ik heb er een hard hoofd in dat dit gaat werken samen met mijn ATI kaartje. Ik hoor teveel gezeik over ATI in combinatie met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Hij maakt er ook 1 monitor van. Hij zet er alleen wel wat extra info bij, zodat de window-manager enzo zien dat het 2 monitoren zijn. De meeste mensen vinden het niet zo prettig als schermen over beide monitoren maximaliseren, bij het starten in het midden, dus over de naad tussen de monitoren, geplaatst worden, de taakbalk doorloopt en vensters op beide monitoren laten zien, en nog wat van dat soort grapjes. Je kunt met de al aangegeven optie 1 grote cube over beide monitoren hebben, als je dat liever hebt.

En iets anders: heeft er hier iemand al het lef genomen om met kwin_composite( uit kde4 SVN) te gaan spelen? Ziet er ook wel leuk uit, en is, als WM, wat volwassener...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Voor de mensen die nog Beryl gebruiken: Beryl is dood. Alle ontwikkeling gaat weer verder in Compiz. Er zijn de laatste paar maanden geen commits meer geweest in de SVN van beryl, er is verhuisd naar git en beryl heet daar beryl-old of iets vergelijkbaars. Beryl is niet meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:48
_JGC_ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:07:
Voor de mensen die nog Beryl gebruiken: Beryl is dood. Alle ontwikkeling gaat weer verder in Compiz. Er zijn de laatste paar maanden geen commits meer geweest in de SVN van beryl, er is verhuisd naar git en beryl heet daar beryl-old of iets vergelijkbaars. Beryl is niet meer dus.
Rly? Bron etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:07:
Waar heb je dat gelezen ? Op http://forum.compiz.org/ en http://lists.beryl-project.org/ is er niets over terug te vinden ?
http://thelinuxadvocate.b...rge-with-compiz-soon.html --> http://lists.beryl-projec...ev/2007-March/000356.html

(eindelijk een version-bump (op komst) :P )

[ Voor 14% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-06-2007 23:25 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe je aan de info komt, ik ben dan ook benieuwd waar de opvolging staat te wachten aangezien ik nog weinig resultaat van de merge zie

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Als je kijkt in trac zie je dat er al maanden niets is gebeurt. Als je wat verder zoekt, kom je hier terecht:
http://gitweb.beryl-project.org/

Ergens onderaan staat inactive/beryl, ergens daarboven staat compiz met recente commits... Lijkt mij duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32

dj_dysaster

Stoom \o/

Hmm ik ben benieuwd of alles nu mooi in een pakket gaat komen. Anyway ik heb lange tijd beryl gedraait op 1 monitor, echter heb ik er sinds een poosje een 2e bij (2x samsung 940bf) en ben ik weer aan het stoeien gegaan. Wat ik wil bereiken is dit: http://www.youtube.com/watch?v=1EVcLwH44qQ. Alleen op het moment dat ik beryl wil activeren op 2 monitoren krijg ik problemen met de randr lib.

Iemand dit resultaat al bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
ja, heb hier beryl op 2 monitoren draaien. Ging zonder problemen. Welke videokaart heb je? En als je een nVidia hebt: gebruik je xinerama of twinview voor meerdere monitoren? twinview gaat probleemloos.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32

dj_dysaster

Stoom \o/

Twinview heb ik werkende maar dat vind ik absoluut niet relaxt werken (got enzo zitten dan precies op de scheiding van mn schremen). Ik wil het dus graag werkend hebben met xinerama, waardoor ik tevens 2 kubussen krijg zoals in het filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heb je in de beryl config ook aangegeven dat je twee schermen hebt? Anders plaatst beryl je vensters heel intelligent in het midden van je "spleet" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TwinView is Nvidia's eigen Xinerama. Als TwinView geen Xinerama-info doorstuurt naar Gnome, dan moet je even controleren of je deze code in /etc/X11/xorg.conf ziet staan:
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:18:
code:
1
Option    "NoTwinViewXineramaInfo" "true"
Die Xinerama-info zorgt er namelijk voor dat je programma's weten waar je schermen ophouden, zodat je kan maximaliseren naar 1 scherm en je geen dialogen op de split krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein kickje, weet iemand of er een configuratie-tooltje is voor de nieuwe gemergde Compiz, dat net zo lekker werkt en net zo uitgebreid is als Beryl Settings Manager?

Ik heb wel ene "GL Desktop" gevonden, welke in de commandline "gnome-compiz-preferences" heet. Deze werkt echter niet echt goed samen met de nieuwe Compiz geloof ik. Veel opties hebben geen effect. Bovendien is het aantal instelmogelijkheden erg beperkt.

Ik heb dus echt geen zin om weer in die afgrijselijke register-kloon van een gconf-editor te gaan prutsen. Als er iets is van Beryl dat bewaard moet blijven, dan is het wel een simpele, maar uitputtende config-tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb de CompizConfig settings manager, die is zo mogelijk nog uitgebreider en overzichtelijker dan de oude Beryl tool.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, kwestie van git-versie gebruiken. In de 0.5 release zat CompizConfig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Ik zit met een probleempje. Draai Kubuntu 7.04 en heb beryl geinstalleerd. Ook heb ik de nieuwste nvidiadrivers geinstalleerd en Xgl. Wanneer ik inlog met session type "xgl" krijg ik netjes mijn desktop te zien maar zogauw ik ook maar iets doe crasht het zooitje. Dan krijg ik over m'n hele scherm de wallpaper, klik ik erop en kom ik weer bij het login-scherm. Aan het starten van Beryl kom ik dus nog nieteens toe..
Tijdens het inloggen met Xgl krijg ik ook voordat KDE vanalles begint te laden een halve seconde een min of meer grijs scherm met (te) lage resolutie, kruisje als cursor, enz.
Ik vermoed dat de driver over z'n nek gaat maar ik zou niet weten waarom en wat ik eraan kan doen. Jullie wel?

Note:
Ben nog maar kort (1 week) met Linux bezig dus de kans dat ik zelf iets fout heb gedaan is vrij groot. Echter heb ik alles wat ik gedaan heb via tutorials e.d. gedaan i.p.v. zelf te zitten prutsen en knoeien, dus ik vind het een beetje maf dat het ding crasht :P
Voor de nvidiadriver heb ik "Envy" gebruikt en voor Xgl dit verhaal.

Edit:
beryl --test-only levert me op dat er geen composite extension aanwezig is. Misschien heeft dat er ook iets mee te maken? Lijkt me niet, omdat ik onder Xgl nog helemaal geen beryl gestart heb (wel onder gewoon KDE maar dat werkt niet natuurlijk), maar wie weet zie ik als noob iets over het hoofd ;)
Als ik libxcomposite1 via apt-get wil installeren blijkt dat ie al geinstalleerd is.. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Laurenz op 06-07-2007 16:05 ]

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zie dat je de nvidia driver hebt geinstalleerd met envy, maar wat je gewoon kan doen is alles wat je hebt gedaan om beryl werkend te krijgen terugdraaien en de volgende stappen doornemen:
[list=1]• Installeer nvidia-glx en beryl (met adept, apt-get, aptitude of whatever)
• Start X opnieuw zodat de nvidia driver wordt geladen
• Klaar
Als je een nvidia kaart hebt, wordt in de driver vanuit de repo gewoon de composite environment ondersteund, dus hoef je niet te klooien met een aparte aiglx of xgl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Thnx, dat heb ik gedaan. Echter wil X nu niet meer starten omdat er geen nvidiadriver meer is :(
Zal dus ergens wel verwezen worden naar de oude driver (100.14 oid) terwijl het nu de versie uit de repo is (96.31 ofzo). Dit zal wel in Xorg.conf oid zijn maar ik zou niet weten wat en hoe ik het kan veranderen in de console.

FATAL: could not open '/lib/modules/2.6.20-16-generic/nvidia/nvidia.ko': no such file ...
Failed to load the Nvidia kernel module
*** aborting ***
Screen(s) found, but none have a usable configuration

:9

Edit:
Heb met dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg ervoor gezorgd dat ik via de "nv" driver weer een normale GUI heb. Dat scheelt, ik installeer dus maar weer even de driver via envy, maar waar het nou misgaat weet ik niet..

[ Voor 41% gewijzigd door Laurenz op 06-07-2007 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wat ik altijd deed was het volgende...

Als de nvidia driver niet meer werkte, vroeg Ubuntu me altijd of ik wou starten in text-mode, dan deed ik yes.

Vervolgens:
sudo nano /etx/Xorg/xorg.conf

en dan zoeken naar waar 'nvidia' stond, dat veranderen naar 'nv'.

Dan 'sudo reboot now'.

En dan kon ik tenminste weer grafisch linux in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
In principe komt het (bijna) op hetzelfde neer, want bij /me Laurentz is alleen de driver veranderd, maar een reconfigure van xserver-xorg is rigoreuzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Hoewel met Envy, is het toch gelukt :)
Wederom de 100.14 driver verwijderd, reboot, error dat x niet kan starten. Reconfigure gedaan van xserver-xorg voor nv-driver. Vervolgens met envy de 96.31 (repo) driver geïnstalleerd en automagisch X laten configureren. Compiz geinstalleerd met de gnome-manager en het werkt gewoon :D
Nja, het was erg leerzaam :+

Thnx voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Of je runt de install van de Nvidia driver opnieuw (zo te zien gebruikt ie de repo niet)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Cyphax

Moderator LNX
Zijn hier mensen met ervaring met Compiz Fusion?
Ik heb een half uurtje geleden Beryl weggegooid en Compiz Fusion geinstalleerd om eens te kijken hoe dat erbij staat. Hier een howto die ik heb gebruikt (opletten als je wilt kopieren en plakken, -- wordt op die pagina een extra lange - en dan werken de commando's niet) en dat ging perfect eigenlijk.
Compiz Fusion is op mijn verouderde bak (P4 2.4GHz, Quadro4 200/400 NVS, 512MB RAM) behoorlijk vlot, vrij soepel maar trekt wel 100% CPU met de desktopcube. Anyway, het lijkt wel sneller te lopen dan Compiz. De configuratietool is stukken mooier/handiger en het is vrij stabiel. Hij is bij mij 1 keer gecrashed bij de water effects die waarschijnlijk helemaal niet werken op mijn oude videokaart. Los daarvan is alles net even iets mooier, de desktop cube is mooier, er zitten behoorlijk wat functies in die Beryl niet heeft.
Ik mis alleen op het moment een heel klein beetje een Beryl manager-achtig ding.

Die pagina zegt dat Compiz Fusion in Gutsy gaat zitten. Als ze nu tot oktober Compiz Fusion stabiel gaan maken en foutjes op gaan lossen... :9

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Cyphax schreef op zondag 15 juli 2007 @ 11:13:
Ik heb een half uurtje geleden Beryl weggegooid en Compiz Fusion geinstalleerd om eens te kijken hoe dat erbij staat. Hier een howto die ik heb gebruikt (opletten als je wilt kopieren en plakken, -- wordt op die pagina een extra lange - en dan werken de commando's niet) en dat ging perfect eigenlijk.
Compiz Fusion is op mijn verouderde bak (P4 2.4GHz, Quadro4 200/400 NVS, 512MB RAM) behoorlijk vlot, vrij soepel maar trekt wel 100% CPU met de desktopcube. Anyway, het lijkt wel sneller te lopen dan Compiz. De configuratietool is stukken mooier/handiger en het is vrij stabiel. Hij is bij mij 1 keer gecrashed bij de water effects die waarschijnlijk helemaal niet werken op mijn oude videokaart. Los daarvan is alles net even iets mooier, de desktop cube is mooier, er zitten behoorlijk wat functies in die Beryl niet heeft.
Ik mis alleen op het moment een heel klein beetje een Beryl manager-achtig ding.

Die pagina zegt dat Compiz Fusion in Gutsy gaat zitten. Als ze nu tot oktober Compiz Fusion stabiel gaan maken en foutjes op gaan lossen... :9
De standaard Compiz die nu in Fiesty zit, is ook niet erg stabiel te noemen.
Na inschakelen van de effecten(heel weinig keuze verder onder de effecten) moet je opnieuw op inschakelen drukken, om ze uit te schakelen.
Als je bij nader inzien toch maar niet gebruik wil maken van de wobbly effecten, is het ook niet meer mogelijk om de grafische versnelling in te schakelen.

Met andere woorden, de 2 knoppen die Compiz kent, werken niet goed!
Gforce2 440 MX en Gforce 5200 FX allerbij hetzelfde...

Wel een hele goede ontwikkeling als ze Compiz Fusion straks in Gutsy gaan plaatsen.
Ik ga het zo even probleren, heb nu nog Beryl, even kijken of ik het kan uninstallen op een goede manier, en dan de fusion-kit installen ;)

Vraagje: is Compiz Fusion nou je "merge" tussen Beryl(ontwikkeling gestopt?) en Compiz?

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian meldt zich.
Ik heb het een paar weken terug getest. Leuk spul (zoals te verwachten), maar lang gebruik ik het nooit eigenlijk. :P
fusion-icon. Is vast wel aan te komen voor Ubuntu :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Helaas werkt op dit moment de repository niet, ik ben niet de enige.

Probeer later nog wel eens. Is toch speelgoed :)

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:04
Ik heb nvidia-glx en beryl op Ubuntu 7.04 geinstalleerd, maar zodra ik het opstart werkt de hele grafische omgeving nogal raar (ik heb bijv. geen omlijning van GUI windows meer). Ik zie als statusmessage nog wel staan dat dual monitor niet wordt gesupport (ik heb een Quadro 3500 met twee schermen) en dat ik --no-context-share kan proberen. Dat levert echter de fout op dat "dbus" niet reageert en "this should not fail". Iemand een idee? Of werkt dit gewoon niet op dual monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik snap er niets van, Beryl of Compiz werken prima op mijn Ubuntu feisty (inmiddel Gutsy) dual-monitor systeem. Totdat 'opeens' het linkerbeeld ook op de rechtermonitor wordt weergegeven. Ik kan dan nog wel de schermen die op mijn rechtermonitor stonden naar links slepen zodat ik ze kan afsluiten en gebruiken.

Ik kan alleen niets vinden over deze bug, en het moment waarop het gebeurt doe ik meestal niets bijzonders. Iemand een idee wat dit kan zijn :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[quote]
AtleX in "XGL/AIGLX/Beryl en Compiz"

Ik draai het trouwens al een paar weken op een 1,5GHz Dothan, met 1GB geheugen en een i915GM grafische kaart. Als ik de cube snel beweeg komt de cpu belasting niet boven de 80% (met zo'n 8 vensters per side) waardoor de cpu niet boven de 600MHz komt (conservative governor).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Cyphax

Moderator LNX
AtleX schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:14:
Ik draai het trouwens al een paar weken op een 1,5GHz Dothan, met 1GB geheugen en een i915GM grafische kaart. Als ik de cube snel beweeg komt de cpu belasting niet boven de 80% (met zo'n 8 vensters per side) waardoor de cpu niet boven de 600MHz komt (conservative governor).
Ik ben nog steeds zeer te spreken over Compiz Fusion. Je komt weleens een bug tegen. Zo gaat het bij mij steevast niet lekker als ik geen achtergrond op m'n desktop heb staan. Wanneer ik dan de cube een keer tevoorschijn tover en ik trek met m'n muis een selectiekader op de desktop, dan gaat het met de transparantie ergens mis, wordt een wit vlak. Compiz Fusion icm VMWare Server draaiende een VM op fullscreen gaat ook niet goed, dan zoomt ie uit naar die gallery van desktops.
Maar blijkbaar draait het geheel bij jou relatief ietsje vlotter dan bij mij. Ik krijg niet overal fatsoenlijke framerates uit maar de wobbly windows zijn bijvoorbeeld sneller dan bij Beryl, hetzelfde geldt voor de effecten van windows, die lijken net iets soepeler te gaan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Ik draai nu ook Gutsy in een dual monitor setup icm Compiz Fusion. Met mijn single monitor xorg.conf werkt het perfect, maar met de dual config niet. Dan krijg ik de volgende melding:

Checking for Xgl: not present.
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Converting gconf plugin list: ''
Checking for nVidia: not present.
Checking for Xgl: not present.

***MEMORY-WARNING***: gtk-window-decorator[7857]: GSlice: g_thread_init() must be called before all other GLib functions; memory corruption due to late invocation of g_thread_init() has been detected; this program is likely to crash, leak or unexpectedly abort soon...

Gdk-ERROR **: The program 'gtk-window-decorator' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'RenderBadPicture (invalid Picture parameter)'.
(Details: serial 345 error_code 168 request_code 154 minor_code 8)
(Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
that is, you will receive the error a while after causing it.
To debug your program, run it with the --sync command line
option to change this behavior. You can then get a meaningful
backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)
aborting...
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No GLXFBConfig for default depth, this isn't going to work.
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Failed to manage screen: 0
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No manageable screens found on display :0.0

***MEMORY-WARNING***: metacity[7831]: GSlice: g_thread_init() must be called before all other GLib functions; memory corruption due to late invocation of g_thread_init() has been detected; this program is likely to crash, leak or unexpectedly abort soon...
Window manager warning: "" found in configuration database is not a valid value for keybinding "toggle_shaded"

Het gaat trouwens om en Dell latitude D505 testlaptop met een intel kaart(i810 driver).

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
Ik de oorzaak niet uit je log herleiden, maar wat ik had was het volgende: De Inteldriver kan standaard maar een texture map aan van maximaal 2048x2048. Er is een nieuwere Intel driver die dat probleem oplost, maar die wil bij mij niet multi-monitor met Xinerama samenwerken, dus dat was voor mij geen oplossing uiteindelijk. Het schijnt ook te kunnen met de oude driver en dan meot je ergens de waarde van een constante veranderen in de code, maar als Linux leek ben ik daar maar niet mee aan de slag gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 06:59
Ik heb sinds kort pclinuxOS draaien, mooi snel systeem en beryl staat standaart geinstalleerdt. En nadat ik de juiste driver voor mijn 7900gt had geinstalleerd kon ik het nog enablen ook! Maar nu is bovenste rand verdwenen, dat betekent dat ik geen vensters meer kan verslepenen en maximaliseren of verkleinen. Weet eimand hoe ik dit kan fixen?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
ymoona schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:22:
Ik heb sinds kort pclinuxOS draaien, mooi snel systeem en beryl staat standaart geinstalleerdt. En nadat ik de juiste driver voor mijn 7900gt had geinstalleerd kon ik het nog enablen ook! Maar nu is bovenste rand verdwenen, dat betekent dat ik geen vensters meer kan verslepenen en maximaliseren of verkleinen. Weet eimand hoe ik dit kan fixen?
emerald --replace
Tenminste als beryl/compiz(fusion) goed draait.

edit. Beryl heeft natuurlijk die beryl-manager, die hoort dat zelf te doen dus er zal wel iets anders aan de hand zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door cnieuweboer op 21-07-2007 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
ymoona schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:22:
Kijk hier eens naar:
http://forum.beryl-project.org/viewtopic.php?f=35&t=1631

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
moto-moi schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:12:
Ik snap er niets van, Beryl of Compiz werken prima op mijn Ubuntu feisty (inmiddel Gutsy) dual-monitor systeem. Totdat 'opeens' het linkerbeeld ook op de rechtermonitor wordt weergegeven. Ik kan dan nog wel de schermen die op mijn rechtermonitor stonden naar links slepen zodat ik ze kan afsluiten en gebruiken.

Ik kan alleen niets vinden over deze bug, en het moment waarop het gebeurt doe ik meestal niets bijzonders. Iemand een idee wat dit kan zijn :?
Ik heb exact hetzelfde en het is zo irritant dat ik nu weer metacity gebruik. Ik maak gebruik van twinview en ik heb dus ook een nvidia kaart. Heb jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

E-jey schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:34:
Ik heb exact hetzelfde en het is zo irritant dat ik nu weer metacity gebruik. Ik maak gebruik van twinview en ik heb dus ook een nvidia kaart. Heb jij dat ook?
Jep, nvidia kaart (GeForce 6800) & TwinView aan

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 06:59

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik heb ook een vreemd probleempje. Heb eindelijk Compiz geinstalleerd op mijn OpenSUSE 10.1 bakje. Compiz zegt dat ie versie 0.5.1 is en Xorg is 6.9.0. Ik gebruik KDE 3.5.1

Nou alles lijkt goed te werken, alleen zijn er een paar schoonheidsfoutjes:

1. elke keer als ik inlog crasht kde-window-manager, terwijl ik die helemaal niet gebruik, ik run gtk-window-manager. Ik heb geen idee waar die kde-window-manager vandaan komt en wegkrijgen lukt me ook niet.
2. nvidia-settings zegt dat ik niet de Nvidia driver gebruik? glxinfo zegt wel het volgende (zie hieronder) Xorg.0.log zegt ook geen errors, wat is er nou mis?
code:
1
2
3
4
client glx vendor string: NVIDIA Corporation
 OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce FX 5600/AGP/3DNOW!
OpenGL version string: 1.2 (2.1.1 NVIDIA 100.14.09)
3. Hoe stel ik de paramters van al die effecten in? gnome-xgl-settings zegt dat ik geen 3D acceleratie heb en als ik dat forceer (dubbelklik met shift) dan kan ik de desktop effecten niet enablen, hij doet gewoon niks.

Maar 3D acceleratie heb ik zeker, anders zou alles echt retetraag zijn

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 20:01
Darkvater schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:26:
Ik heb ook een vreemd probleempje. Heb eindelijk Compiz geinstalleerd op mijn OpenSUSE 10.1 bakje. Compiz zegt dat ie versie 0.5.1 is en Xorg is 6.9.0. Ik gebruik KDE 3.5.1

Nou alles lijkt goed te werken, alleen zijn er een paar schoonheidsfoutjes:

1. elke keer als ik inlog crasht kde-window-manager, terwijl ik die helemaal niet gebruik, ik run gtk-window-manager. Ik heb geen idee waar die kde-window-manager vandaan komt en wegkrijgen lukt me ook niet.
2. nvidia-settings zegt dat ik niet de Nvidia driver gebruik? glxinfo zegt wel het volgende (zie hieronder) Xorg.0.log zegt ook geen errors, wat is er nou mis?

[...]

3. Hoe stel ik de paramters van al die effecten in? gnome-xgl-settings zegt dat ik geen 3D acceleratie heb en als ik dat forceer (dubbelklik met shift) dan kan ik de desktop effecten niet enablen, hij doet gewoon niks.

Maar 3D acceleratie heb ik zeker, anders zou alles echt retetraag zijn
Je draait een vrij oude OpenSuse installatie en daarin wordt compiz gebruikt die XGL draait met een driver. De 3D effecten worden met een soort hook geladen waardoor je nvidia-kaart niet direct wordt herkend in je nvidia-settings menu. Als je je 3D effecten uitzet en op nieuw x server opstart (ctrl+alt+backspace) en dan nvidia-settings laad zul je zien dat ze wel zijn geinstalleerd.

Het beste wat je kunt doen is je OpenSuse installatie upgraden naar 10.2(nieuwe iso downloaden en upgraden/herinstallatie) en dan onderstaande tutorial volgen om beryl no XGL/AIGLX te draaien op opensuse.

Tutorial: http://en.opensuse.org/Beryl Lezen vanaf: Beryl with nVidia drivers - no Xgl/AIGLX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:45:
[...]

Je draait een vrij oude OpenSuse installatie en daarin wordt compiz gebruikt die XGL draait met een driver. De 3D effecten worden met een soort hook geladen waardoor je nvidia-kaart niet direct wordt herkend in je nvidia-settings menu. Als je je 3D effecten uitzet en op nieuw x server opstart (ctrl+alt+backspace) en dan nvidia-settings laad zul je zien dat ze wel zijn geinstalleerd.

Het beste wat je kunt doen is je OpenSuse installatie upgraden naar 10.2(nieuwe iso downloaden en upgraden/herinstallatie) en dan onderstaande tutorial volgen om beryl no XGL/AIGLX te draaien op opensuse.

Tutorial: http://en.opensuse.org/Beryl Lezen vanaf: Beryl with nVidia drivers - no Xgl/AIGLX
  1. Als je toch aan de composite omgeving gaat kan je het net zo goed bij de recente nvidia driver houden, heb je geen xgl of (aparte) aiglx nodig ;)
  2. Beryl is uitgefaseerd. Het is nog wel beschikbaar om te installeren, je kan beter gelijk aan de compiz fusion gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mithras schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:48:
[...]
  1. Als je toch aan de composite omgeving gaat kan je het net zo goed bij de recente nvidia driver houden, heb je geen xgl of (aparte) aiglx nodig ;)
  2. Beryl is uitgefaseerd. Het is nog wel beschikbaar om te installeren, je kan beter gelijk aan de compiz fusion gaan :)
True maar op dit moment zijn er geen tutorials over compiz-fusion en OpenSuse voor zover ik weet. Het lijkt me niet verstandig om iemand het bos in te sturen zonder dat er voldoende documentatie voor is voor nieuwe software i.s.m. OpenSuse. Laten we eerlijk zijn, als de poster een ervaren linux gebruiker zou zijn zou hij bovenstaande zo ie zo al niet vragen niet waar :P

Daarnaast is compiz-fusion nog verre van user-friendly. Zie border probleem en vaak vergeten "compiz --replace" regel die meegenomen moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 31-07-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Miki schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:57:
[...]

True maar op dit moment zijn er geen tutorials over compiz-fusion en OpenSuse voor zover ik weet. Het lijkt me niet verstandig om iemand het bos in te sturen zonder dat er voldoende documentatie voor is voor nieuwe software i.s.m. OpenSuse. Laten we eerlijk zijn, als de poster een ervaren linux gebruiker zou zijn zou hij bovenstaande zo ie zo al niet vragen niet waar :P
I completely agree _/-\o_ Zal eens kijken wat OpenSUSE 10.2 voor mij kan betekenen, heb mijn systeeem toch al een tijdje geleden vernaggeld :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:57:
[...]

Daarnaast is compiz-fusion nog verre van user-friendly. Zie border probleem en vaak vergeten "compiz --replace" regel die meegenomen moet worden.
Ik draai ook nog beryl hoor ;) Maar voor bijv Ubuntu is er al een redelijk stabiele repository opgezet, en is het installeren een eitje met wat apt-get's. Als dat bij suse ook het geval was, dan zou het makkelijk zijn om gelijk de overstap te maken naar de recentste software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mithras schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:05:
[...]
Ik draai ook nog beryl hoor ;) Maar voor bijv Ubuntu is er al een redelijk stabiele repository opgezet, en is het installeren een eitje met wat apt-get's. Als dat bij suse ook het geval was, dan zou het makkelijk zijn om gelijk de overstap te maken naar de recentste software :)
Tja... ubuntu is hot op dit moment en heeft een aardige community achter zich. Compiz-fusion en Beryl zitten trouwens niet in offciele repository van Ubuntu op dit moment. Volgens mij wordt er nu een GIT repo van een of andere dev gebruikt. OpenSuse daarin tegen heeft wel een offciele repo met daarin beryl.

Over een paar maanden zitten in zowel OpenSuse 10.3 en Ubuntu 7.10 compiz-fusion er standaard in en zal er ook meer support voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 31-07-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Laatst online: 14-07 08:52
Jammer dat de ondersteuning voor de nieuwere ATI kaarten zo belabberd is, ik krijg XGL niet aan de praat met mijn X1950pro terwijl op mijn ander systeempje compiz-fusion met alles erop en eraan draait. Daar zit trouwens een 9800pro in.

Hopelijk wordt dat ook rap opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 11:45
Ik probeerde op mijn SUSE 10.1 "Desktop version" XGL te installeren maar helaas ondersteunde mijn videokaart (Nvidia 8500GT) het niet... ;(

Is het mogelijk om met andere software een soortgelijkachtig XGL effect te krijgen?
- Bijvoorbeeld transparant van menu's, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Installeer de juiste (als in: meest recente) Nvidia-drivers en je hebt XGL niet nodig, zodat je gewoon Compiz/Beryl/Compiz Fushion kan draaien.

[edit]
Nu ik dit topic zo eens doorkijk, wordt dat ook al een paar keer gemeld. Je zou dus het topic eens kunnen doornemen (laatste twee pagina's ofzo) en je hebt een aardig beeld van wat er kan en niet kan, en vooral ook hoe je kan krijgen wat je wil.

[ Voor 47% gewijzigd door Harm op 06-08-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Xgl is al ongeveer sinds post 200 in dit topic een archaïsche oplossing geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik heb Sabayon 3.4 geinstalleerd (Gentoo based) en nu probeer ik direct rendering aan de praat te krijgen. Dit schiet werkelijk niet op :(

Moederbord: nForce2 chipset
Vid kaart: Radeon 9700 Pro

Ik heb de laatste ati drivers geinstalleerd met

code:
1
emerge -av ati-drivers

De driver in xorg.conf stond al op fglrx. Keer x-server restarten, gaat goed. Maar dit bedroevende stukje text krijg ik vervolgens:

code:
1
2
3
4
5
localhost rob # eselect opengl set ati
Switching to ati OpenGL interface... done
localhost rob # glxinfo |grep direct
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

en
code:
1
2
3
4
5
localhost rob # /opt/bin/fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.4 (1.5 Mesa 6.5.2)

:(

Mijn xorg.conf (de relevante delen):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Section "Module"

Load    "dbe"
    Load    "i2c"
    Load    "glx"
    Load    "ddc"
    Load    "type1"
    Load    "freetype"
    Load    "extmod"
    Load    "synaptics"
    #Load   "vbe"
   Load        "dri"

Section "Device"
    Identifier  "VESA"
    Driver   "fglrx" # do not remove vesa
    Option      "RenderAccel" "true"
    Option      "UseInternalAGPGART" "no"
    #Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true"
    #Option "BusType" "PCI"
    #Option "ColorTiling" "on"
    #Option "EnablePageFlip" "on"
EndSection

Section "DRI"
    Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
   #Option "Composite" "Enable"
EndSection

Ik snap er geen moer van. Iemand die me hiermee kan helpen? Ik heb al op google rondgesnuffeld, maar kon niet echt iets werkends vinden..
(en mijn volgende vid kaart wordt iig een nvidia :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik vond dit in mijn Xorg.0.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
(II) fglrx(0): Kernel Module Build Time Information: 
(II) fglrx(0):     Build-Kernel UTS_RELEASE:        2.6.22-sabayon 
(II) fglrx(0):     Build-Kernel MODVERSIONS:        yes 
(II) fglrx(0):     Build-Kernel __SMP__:            yes 
(II) fglrx(0):     Build-Kernel PAGE_SIZE:          0x1000 
(II) fglrx(0): [drm] register handle = 0x00004000 
(II) fglrx(0): Interrupt handler installed at IRQ 20. 
(II) fglrx(0): Exposed events to the /proc interface 
(II) fglrx(0): [pci] find AGP GART 
(EE) fglrx(0): [agp] unable to acquire AGP, error "xf86_ENODEV" 
(EE) fglrx(0): cannot init AGP 
(II) fglrx(0): [drm] removed 1 reserved context for kernel 
(II) fglrx(0): [drm] unmapping 8192 bytes of SAREA 0x2000 at 0xb7367000 
(WW) fglrx(0): *********************************************** 
(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed!                  * 
(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) * 
(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO)             * 
(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available                * 
(WW) fglrx(0): ********************************************* *

Dit is het probleem lijkt me, iets met het initialiseren van AGP. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit probleem moet oplossen. Doet dit een belletje rinkelen bij iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik dacht dat je bij ATi in de kernel de AGP GART aan moet zetten?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Bekijk eens de handleiding sectie van Gentoo of de Gentoo wiki en dan met name hoe je ATi drivers moet installeren. 100% dat je daar wel je antwoord vindt succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik op gentoo met een x700 de opensource drivers van ati. En sindsdien heb ik weinig problemen meer met dri. Ook beryl draait prima met aixgl. De opensource modules kunnen in de kernel geactiveerd worden bij direct rendering manager, en vervolgens ati videokaart kiezen. Hoef ik ook niet meer te kloten met die drivers als er een kernel-upgrade is.

i.e (driver ="radeon") in xorg.conf

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Voor de liefhebbers van testen en controle. Ik heb het voor elkaar gekregen om XGL te laten draaien op één CPU and Compiz op de ander, dat verdeeld de zaken een beetje en geeft bij mij wat minder gehik. Zie voor details:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=521150

(ATI X1600 kaart met FGLRX driver)

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 15-08-2007 13:00 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

Mijn ervaringen:

Ik draai Ubuntu Feisty (upgraded van de Dapper Live CD) met een ATI Radeon 9250 grafische kaart. Geen drivers installeren, helemaal niets, gewoon de multiverse (was dat'em?) enablen en beryl, beryl-manager en emerald installeren. Ding draait als een zonnetje (opgestart vanaf de GUI en nu in mijn Session). Moet nog even via de terminal kijken of er geen enge dingen optreden (warnings etc.) maar ik heb xorg.conf nog niet eens aangekeken.

Compiz Fusion (zonder XGL) was ook niet moeilijk te installeren, maar die was traag als stroop, dus Beryl was voor mij de keuze. Alleen jammer dat ik die Water plugin niet aan de praat krijg :/

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zyppora schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:55:
Mijn ervaringen:

Ik draai Ubuntu Feisty (upgraded van de Dapper Live CD) met een ATI Radeon 9250 grafische kaart. Geen drivers installeren, helemaal niets, gewoon de multiverse (was dat'em?) enablen en beryl, beryl-manager en emerald installeren. Ding draait als een zonnetje (opgestart vanaf de GUI en nu in mijn Session). Moet nog even via de terminal kijken of er geen enge dingen optreden (warnings etc.) maar ik heb xorg.conf nog niet eens aangekeken.

Compiz Fusion (zonder XGL) was ook niet moeilijk te installeren, maar die was traag als stroop, dus Beryl was voor mij de keuze. Alleen jammer dat ik die Water plugin niet aan de praat krijg :/
Heb zo'n vermoeden dat je compiz fusion hebt gebruikt zonder hardware versnelling en dat het daarom zo traag was. Compiz-fusion is een update van beryl dus trager lopen in gelijke omstandigheden is echt niet aan de orde. Controleer eens je instellingen van beide windowmanagers.

Dit is een nadeel als je alleen wat aanvinkt en klakkeloos commands kopieert en plakt, dan krijg je vaak dit soort resultaten in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Miki schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:09:
[...]

Heb zo'n vermoeden dat je compiz fusion hebt gebruikt zonder hardware versnelling en dat het daarom zo traag was. Compiz-fusion is een update van beryl dus trager lopen in gelijke omstandigheden is echt niet aan de orde. Controleer eens je instellingen van beide windowmanagers.
Het is wel degelijk het geval dat Compiz (fusion) bij veel mensen langzamer is dan Beryl. Dat komt omdat Compiz vanaf het begin wilde dat alle code "goed" was. Daardoor duurde in het begin de ontwikkeling ook wat langzamer.
Toen Beryl kwam deden zij alles vrij vlot, maar dus niet allemaal even clean. Hoewel ik het niet zelf heb bekeken, hoorde je dit wel van verschillende kanten toen Beryl nog in ontwikkeling was. En doordat alles officieel via bepaalde methodes ging bij Compiz was de snelheid ook niet zo goed als bij Beryl, die afaik wat performance boosts er tussendoor had geprogrammeerd.

Nu Compiz fusion nog steeds gebruik maakt van de Compiz base blijf je de "problemen" wel een beetje houden. Ik merk ook dat Gutsy + Compiz fusion langzamer is dan Feisty + Beryl. Dat ligt óók aan Gutsy, maar de nieuwere desktop effects zorgen daar zeker ook voor :)
Dit is een nadeel als je alleen wat aanvinkt en klakkeloos commands kopieert en plakt, dan krijg je vaak dit soort resultaten in linux.
Een tip is om echt compizconfig-settings-manager te installeren, een perfecte manier om al je plugins te configureren. En door lang niet alles aan te zetten blijf je nog wel bij een redelijk snel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mithras schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:46:
[...]
Het is wel degelijk het geval dat Compiz (fusion) bij veel mensen langzamer is dan Beryl. Dat komt omdat Compiz vanaf het begin wilde dat alle code "goed" was. Daardoor duurde in het begin de ontwikkeling ook wat langzamer.
Toen Beryl kwam deden zij alles vrij vlot, maar dus niet allemaal even clean. Hoewel ik het niet zelf heb bekeken, hoorde je dit wel van verschillende kanten toen Beryl nog in ontwikkeling was. En doordat alles officieel via bepaalde methodes ging bij Compiz was de snelheid ook niet zo goed als bij Beryl, die afaik wat performance boosts er tussendoor had geprogrammeerd.

Nu Compiz fusion nog steeds gebruik maakt van de Compiz base blijf je de "problemen" wel een beetje houden. Ik merk ook dat Gutsy + Compiz fusion langzamer is dan Feisty + Beryl. Dat ligt óók aan Gutsy, maar de nieuwere desktop effects zorgen daar zeker ook voor :)
Het verschil is niet zo dramatisch en veel al ligt het aan het "tweaken" van de instellingen. Daarnaast kun je eigenlijk nog vrij weinig zeggen over compiz-fusion gezien de status van het project. Ik acht de kans heel groot dat hij een GIT repo heeft gebruikt.
Een tip is om echt compizconfig-settings-manager te installeren, een perfecte manier om al je plugins te configureren. En door lang niet alles aan te zetten blijf je nog wel bij een redelijk snel systeem.
Dat is vaak het probleem van de gemiddelde gebruiker (leren vinden/zoeken en lezen). Op de site van compiz-fusion staat genoeg documentatie om het hele compiz-fusion circus te draaien incl. info over bestaande bugs, extra tweaks/tips, enz. Waarom kan er nooit moeite worden gedaan om dit soort info te lezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
nieuwe versie zie ik: Compiz Fusion, our first release. 0.5.2

Ik had hiervoor ook al compiz fusion draaien dus ehmmm first release?

[ Voor 65% gewijzigd door maxjuh op 14-08-2007 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
maxjuh schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:14:
nieuwe versie zie ik: Compiz Fusion, our first release. 0.5.2

Ik had hiervoor ook al compiz fusion draaien dus ehmmm first release?
Je vraag is al beantwoord: http://forum.compiz-fusion.org/showthread.php?t=3154

Voor overige termen: http://en.wikipedia.org/wiki/Development_stage

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 14-08-2007 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Miki schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:09:
[...]

Beide installs waren out-of-the-box en op een fresh install van Dapper, ge-upgrade naar Edgy, ge-upgrade naar Feisty, zonder extra software geinstalleerd op -exact- dezelfde hardware ;) Hoeveel gelijker wil je de omstandigheden hebben?
Miki schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:26:
[...]

Het verschil is niet zo dramatisch en veel al ligt het aan het "tweaken" van de instellingen. Daarnaast kun je eigenlijk nog vrij weinig zeggen over compiz-fusion gezien de status van het project. Ik acht de kans heel groot dat hij een GIT repo heeft gebruikt.
Zou best eens kunnen. Ik heb in ieder geval geen tars/debs geinstalleerd en volgens mij zitten noch beryl, noch compiz in de standaard repos van Ubuntu.
Miki schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:26:
[...]

Dat is vaak het probleem van de gemiddelde gebruiker (leren vinden/zoeken en lezen). Op de site van compiz-fusion staat genoeg documentatie om het hele compiz-fusion circus te draaien incl. info over bestaande bugs, extra tweaks/tips, enz. Waarom kan er nooit moeite worden gedaan om dit soort info te lezen :?
Het zit wel hoog nietwaar? ;) Beryl werkt soepeler out-of-the-box en ik heb geen noemenswaardige problemen gezien (behalve de Water effecten die ik op Compiz Fusion ook niet aan de praat kreeg), ten opzichte van Compiz Fusion. Dan kan ik mezelf wel dwingen om die docs te lezen, maar de kans is bij deze prutser levensgroot aanwezig dat ik waarschijnlijk meer kapot dan goed ga maken.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort toch weer kijken naar Compiz Fusion (misschien op een spare bak) en kijken of ik dat ding toch soepel kan laten lopen, maar op dit moment is de Ubuntu machine de computer die ik het meest gebruik en dan is een soepele Beryl toch te prefereren, zeker als je dat uren geklooi scheelt.

[ Voor 0% gewijzigd door Zyppora op 14-08-2007 16:27 . Reden: Kom er net pas achter dat mijn siggy nog op Compiz stond :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zyppora schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:25:
Beide installs waren out-of-the-box en op een fresh install van Dapper, ge-upgrade naar Edgy, ge-upgrade naar Feisty, zonder extra software geinstalleerd op -exact- dezelfde hardware ;) Hoeveel gelijker wil je de omstandigheden hebben?
Je gaf zelf aan dat je je xorg.conf niet gecontroleerd had en volgens mij draaide je zonder XGL. De 9200 serie heeft XGL nodig en kan niet op AIGLX draaien als je de fgrlx drivers draait. Draai je de free drivers dan zou je wel AIGLX mode kunnen gebruiken en zal compiz sneller werken. Aangezien je niet je xorg.conf hebt gecontroleerd vraag ik me af of beide setups echt gelijk waren en de juiste instellingen zijn gebruikt. Meer info hier: http://compiz.org/ATI
Zou best eens kunnen. Ik heb in ieder geval geen tars/debs geinstalleerd en volgens mij zitten noch beryl, noch compiz in de standaard repos van Ubuntu.
Welke repo heb je dan gebruikt? De stable of git repository verschillen behoorlijk van elkaar. Als je een Git repo hebt gebruikt kun je dus best de pech hebben gehad dat je een buggy dag-versie hebt geinstalleerd.
Het zit wel hoog nietwaar? ;)
Het zit me in die mate hoog dat ik niet het gevoel heb dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent en dan dit soort uitspraken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora

Zyppora

155/50 Warlock

Miki schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:14:
[...]

Je gaf zelf aan dat je je xorg.conf niet gecontroleerd had en volgens mij draaide je zonder XGL. De 9200 serie heeft XGL nodig en kan niet op AIGLX draaien als je de fgrlx drivers draait. Draai je de free drivers dan zou je wel AIGLX mode kunnen gebruiken en zal compiz sneller werken. Aangezien je niet je xorg.conf hebt gecontroleerd vraag ik me af of beide setups echt gelijk waren en de juiste instellingen zijn gebruikt. Meer info hier: http://compiz.org/ATI
Volgens Beryl draai ik op dit moment AIGLX (nog steeds zonder xorg.conf ook maar aangeraakt te hebben). Ik heb verder geen XGL of fglrx drivers geinstalleerd of wat dan ook, ook niet toen ik Compiz Fusion draaide.
[...]

Welke repo heb je dan gebruikt? De stable of git repository verschillen behoorlijk van elkaar. Als je een Git repo hebt gebruikt kun je dus best de pech hebben gehad dat je een buggy dag-versie hebt geinstalleerd.
Ik ben er vrij zeker van dat ik deze repos heb gebruikt:
code:
1
2
deb http://ppa.dogfood.launchpad.net/amaranth/ubuntu feisty main restricted universe multiverse
deb-src http://ppa.dogfood.launchpad.net/amaranth/ubuntu feisty main restricted universe multiverse

Daar ik 99% zeker ben dat ik voor Compiz Fusion de guide van ubuntuforums.com gevolgd heb.
[...]

Het zit me in die mate hoog dat ik niet het gevoel heb dat je enig idee hebt waar je mee bezig bent en dan dit soort uitspraken doet.
Ho even, dat waren dus mijn ervaringen: Beryl deed het voor mij beter dan Compiz Fusion. Ik pretendeer allerminst verstand te hebben van Linux of Ubuntu (temeer omdat ik er pas een paar maanden mee werk). Ik gaf slechts aan wat ik ondervond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heeft iemand al ervaring met de Compiz Fusion widget plugin (uit de Ubuntu Gutsy official repository) ism met screenlets?

Ik gebruik Compiz Fusion 0.5.2 en daar is met de update van vandaag de widget plugin bijgekomen. De plugin werkt (kan met F9 de layer oproepen), maar de screenlets blijven als normaal staan (zichbaar in non-widget modus) en zijn dus niet zichtbaar in de widget layer. Ik heb elke widget aangemerkt als 'widget' en heb ook bij de behaviour van de plugin ingesteld dat de Widget Windows aangemerkt zijn door 'Screenley.py'. Ik heb ook de Window Rules plugin ingeschakeld en ingesteld dat een window als widget moet worden behandeld als het voldoet aan de regel "class=Screenlet.py" (uit het Compiz forum gehaald).

Maar nog steeds: geen resultaat. Heeft iemand een idee hoe ik het aan de praat kan krijgen? En dan bedoel ik dus: normaal de screenlet níet tonen, en juist wel als ik met F9 de layer oproep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik weet niet of het mogelijk zal zijn, maar zal er ooit een 'port' van Compiz op Windows XP te vinden zijn?
(Ik wilde voor deze vraag eigenlijk op hun forums gaan zoeken maar ik vind alleen maar gesloten forums en berichten dat ze gefuseerd zijn en ergens anders naartoe zijn verhuisd maar ik kan nergens vinden waar!)

Ik ken programma's als Yod 'm 3D en SphereXP maar sphereXP is echt hondslelijk en Yod 'm 3D heeft alleen de 3D Cube functionaliteit, niet de leuke eye-candy.

[ Voor 28% gewijzigd door Da_maniaC op 20-08-2007 00:17 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 15:26
Weet iemand hoe je compiz fusion onder KDE werkend kunt krijgen? Onder Gnome is het heel simpel omdat er veel documentatie bestaat. Ik probeer dus compiz fusion met de fglrx driver en xgl server onder KDE werkend te krijgen. Enige wat ik nodig heb is de opstartscript die ik moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dit is erg simpel:
- Maak in je /home/xxx/.kde/Autostart de file 'fusion-icon.sh' aan.
- zet er het volgende scriptje in :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
startup=true # set to false to not startup
command=/usr/bin/fusion-icon

if [[ $startup == true && -x $command ]]; then
    $command &
fi

exit 0

- zorg dat dit bestand uitvoerbaar is.
- voila, compiz-fusion zal samen met je kde starten :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Ik heb precies gedaan wat er staat maar er gebeurt helemaal niets. Ik heb dus tot nu toe alle compiz packages, fglrx driver en xgl server geinstallleerd. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Krijg je compiz-fusion wel handmatig gestart?

Zo ja, probeer het eens zo...

In Konsole...
code:
1
kate ~/.kde/Autostart/compiz.desktop

Plaats er het volgende in...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Exec=compiz --replace ccp &
GenericName[en_US]=
StartupNotify=false
Terminal=false
TerminalOptions=
Type=Application
X-KDE-autostart-after=kdesktop

Opslaan en de X server even opnieuw starten (CTRL+ALT+Backspace)

[ Voor 103% gewijzigd door Bram77 op 20-08-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Nu heb ik het wel werkend gekregen door de volgende script te gebruiken.

/usr/bin/startxgl-kde
#!/bin/sh
Xgl :1 -fullscreen -ac -accel xv:pbuffer -accel glx:pbuffer &
DISPLAY=:1
exec startkde

en vervolgens compiz --replace

Nadeel is dat het niet echt soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Da's het nadeel van xgl. Als je nu wilt dat het soepel loopt moet je een Nvidia kaart kopen.
Ik geloof wel dat Ati heeft belooft met betere drivers te komen. Hopelijk kan er dan gebruik gemaakt gaan worden van AIGLX door de Ati gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Nah... onder Gnome werkt het perfect dus ik weet wel zeker dat het aan de instellingen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Compiz-Fusion in actie!

Het capture programma (reKordmydesktop) wat ik gebruik werkt niet 100% lekker samen met een 3D desktop geloof ik. vandaar dat het beeld soms wat flikkert. Maar het idee lijkt me duidelijk. Wat je hieronder kunt zien gebruik ik dagelijks.

http://www.youtube.com/watch?v=TX0qWMb34fU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Gebruik, of ben je alleen maar aan het spelen ermee? :+ (net als ik hoor). Hmmm ik heb versie 0.3.6 die standaard was geinstalleerd bij Feisty en gebruik ongeveer hetzelfde ook dagelijks. Wat eigenlijk nog het meest nuttige is, zijn de windows transparency en de eenvoudige venster switcher. Van de wobbly plugin word ik nog steeds zeeziek. Enyway, ziet er goed uit onder KDE.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Wat je ziet gebruik ik ook echt. Ik mis het als ik even onder windows zit. Compiz gebruik ik nog niet zo lang. Voorheen Beryl. Al zijn die verschillen inmiddels ook vrijwel uitgevlakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

DJ_The_SP schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:16:
Ik weet niet of het mogelijk zal zijn, maar zal er ooit een 'port' van Compiz op Windows XP te vinden zijn?
(Ik wilde voor deze vraag eigenlijk op hun forums gaan zoeken maar ik vind alleen maar gesloten forums en berichten dat ze gefuseerd zijn en ergens anders naartoe zijn verhuisd maar ik kan nergens vinden waar!)

Ik ken programma's als Yod 'm 3D en SphereXP maar sphereXP is echt hondslelijk en Yod 'm 3D heeft alleen de 3D Cube functionaliteit, niet de leuke eye-candy.
Iemand? :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DJ_The_SP schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:16:
Dat vraag ik me ook af. Is er een mogelijkheid om Compiz Fusion op Windows te draaien? In plaats van dwm.exe ofzo?
edit:
Ow, staat boven mij ook al :$

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 02-09-2007 14:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Als je iemand zo gek kan vinden om alle code te herschrijven wel. Kom op zeg, met wat logisch nadenken hadden jullie toch wel kunnen inzien dat dat totaal niet praktisch is ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Probeer Toy'd eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dat ziet er veelbelovend uit.
Ik ga het eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 02 september 2007 @ 14:48:
Als je iemand zo gek kan vinden om alle code te herschrijven wel. Kom op zeg, met wat logisch nadenken hadden jullie toch wel kunnen inzien dat dat totaal niet praktisch is ?
Code herschrijven, dat hoeft toch niet? Kan het niet opnieuw compiled worden? De grafische drivers voor Windows ondersteunen vaak OpenGL, toch? Maar misschien ben ik heel simpel :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compiz is een windowmanager voor X, niet voor Windows. Dat het gebruik maakt van OpenGL doet daar niets aan af. Kwin en Metacity kan je toch ook niet zomaar voor Windows compileren?
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste