Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Of is er iets wat mij totaal ontgaat?
Maar daarmee verander je je diafragma, en dus bv je scherptediepte ;) En dat wil je niet als je meerdere foto's maakt voor HDR.

Dan komt bracketing in beeld, die de EV dus aanpast per x aantal shots, terwijl je sluitertijd èn diafragma gelijk blijven :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Is belichtingscompensatie gewoon niet 'under the hood' de F of S aanpassen ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:03:
[...]
Maar daarmee verander je je diafragma, en dus bv je scherptediepte ;) En dat wil je niet als je meerdere foto's maakt voor HDR.

Dan komt bracketing in beeld, die de EV dus aanpast per x aantal shots, terwijl je sluitertijd èn diafragma gelijk blijven :)
pas je alleen de sluitertijd aan.
linksom of rechtsom dus.

maargoed... bracketing is dus ook een oplossing, maar dan ben ik alsnog benieuwd hoe dat technisch (dus zoals whoami zegt) geregeld is.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 16-10-2006 12:35 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
whoami schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:25:
Is belichtingscompensatie gewoon niet 'under the hood' de F of S aanpassen ?
ja, natuurlijk. zou wel grappig zijn wanneer je een andere EV krijgt zonder ISO, sluitertijd of diafragma aan te passen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Idd, maar, zoals Remy het aangeeft, vind ik dat hij op iets anders doelt dan F of S:
Remy
die de EV dus aanpast per x aantal shots, terwijl je sluitertijd èn diafragma gelijk blijven
Zowiezo heb je op M geen 'belichtingscompensatie', aangezien je daar gewoon alles zelf doet. Wil je een stop overbelichten, dan kan je op M gewoon je diafragma een stop meer openzetten, of je sluitertijd een stop verlengen.

Belichtingscompensatie is imho gewoon de lichtmeting die de camera heeft gedaan (als je op A of S werkt), over- of onderbelichten dmv het diafragma (als je op S werkt), of de sluitertijd (als je op A werkt), aan te passen.

[ Voor 94% gewijzigd door whoami op 16-10-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik weet nu wel niet hoe bracketing werkt op M; kan je daar aangeven dat je je diafragma of je sluitertijd wilt aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Dat kan je dus instellen :)
# Manual mode bracketing (Flash/shutter speed, flash/shutter speed/aperture, flash/aperture, flash only)
# Auto bracket order (MTR>Under>Over, Under>MTR>Over)
# Auto bracket selection (Manual value select, preset value select)
Je kan dus een preset doen, al dan niet met bepaalde volgorde.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
whoami schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:48:
Ik weet nu wel niet hoe bracketing werkt op M; kan je daar aangeven dat je je diafragma of je sluitertijd wilt aanpassen ?
bij mijn e-330 die ik voor me heb liggen niet, daar past ie met bracketen in M alleen de sluitertijd aan. hoe dat met andere camera's zit, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/d2004s.jpg

Linksboven zie je nog net het +/- knopje zitten, daarmee kan je toch gewoon een foto over of onderbelichten? Die optie zit zelfs op een D50, daar heb je overigens ook de mogelijkheid om een bracketing laddertje te schieten, maar alleen in de door Remy beschreven 3F modus, dus +x, 0, -X (waarbij je met je +/- knop dan je nulpunt kan verschuiven dacht ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Anoniem: 176826 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:07:
[afbeelding]

Linksboven zie je nog net het +/- knopje zitten, daarmee kan je toch gewoon een foto over of onderbelichten?
Dat kan ja, dat is de EV compensation knop :)
Die optie zit zelfs op een D50, daar heb je overigens ook de mogelijkheid om een bracketing laddertje te schieten, maar alleen in de door Remy beschreven 3F modus, dus +x, 0, -X (waarbij je met je +/- knop dan je nulpunt kan verschuiven dacht ik.)
Dat is dus ook een optie: auto-bracketing is wat makkelijker met 2 of meer shots achter elkaar dan steeds handmatig te plussen-minnen hè :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

klopt...en AF is makkelijker dan MF en toch zijn er mensen die graag op MF schieten.

;)

:P
klaasopurk schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:20:
hallo,

is het mogelijk of de sluitertijd, diafragma en de belichtingscompensatie handmatig in te stellen. Ik heb dit nodig ivm HDR fotografie. Ik kan het online bij nikon niet vinden. Wel dat de sluitertijd en diafragma handmatig te bedienen zijn. Echter dan gaat de exposure nog automatisch en krijg ik nog geen onderbelichte overbelichte en normale foto om een HDR samen te stellen.

Ik ga de D200 kopen maar wil er zeker van zijn dat dit mogelijk is. Ik koop hem niet alleen hiervoor!
het moge duidelijk zijn...het kan. Op tig verschillende manieren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
YellowCube schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:26:
het moge duidelijk zijn...het kan. Op tig verschillende manieren.
inderdaad, maar je EV aanpassen terwijl sluitertijd én diafragma (en ook ISO) gelijk blijven kan natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Anoniem: 176826 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:07:
[afbeelding]

Linksboven zie je nog net het +/- knopje zitten, daarmee kan je toch gewoon een foto over of onderbelichten? Die optie zit zelfs op een D50, daar heb je overigens ook de mogelijkheid om een bracketing laddertje te schieten, maar alleen in de door Remy beschreven 3F modus, dus +x, 0, -X (waarbij je met je +/- knop dan je nulpunt kan verschuiven dacht ik.)
Ja, maar dat was de vraag niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasopurk schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 11:20:
hallo,

is het mogelijk of de sluitertijd, diafragma en de belichtingscompensatie handmatig in te stellen. Ik heb dit nodig ivm HDR fotografie. Ik kan het online bij nikon niet vinden. Wel dat de sluitertijd en diafragma handmatig te bedienen zijn. Echter dan gaat de exposure nog automatisch en krijg ik nog geen onderbelichte overbelichte en normale foto om een HDR samen te stellen.

Ik ga de D200 kopen maar wil er zeker van zijn dat dit mogelijk is. Ik koop hem niet alleen hiervoor!
Hmm, als je dit moet vragen, begrijp ik niet wat je met een D200 wilt? Dat is een semi-pro camera met vreselijk veel settings en instelmogelijkheden. Dat kan voor een nog niet zo gevordere fotograaf nogal overwhelming zijn.

Elke* SLR kan dit, op 1 of meerdere manieren zoals hierboven al aangegeven is. Waarom heb je besloten dat je echt een D200 nodig hebt?

Wellicht eerst een D50 en dan van het resterende geld een boek, een 35mm lens en een cursus aanschaffen oid?

* er zijn uiteraard een paar instapSLR's geweest waarbij dit niet of wat lastiger was maar in zijn algemeenheid ....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-07 19:14
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:48:
[...]

Hmm, als je dit moet vragen, begrijp ik niet wat je met een D200 wilt? Dat is een semi-pro camera met vreselijk veel settings en instelmogelijkheden. Dat kan voor een nog niet zo gevordere fotograaf nogal overwhelming zijn.

Elke* SLR kan dit, op 1 of meerdere manieren zoals hierboven al aangegeven is. Waarom heb je besloten dat je echt een D200 nodig hebt?

Wellicht eerst een D50 en dan van het resterende geld een boek, een 35mm lens en een cursus aanschaffen oid?

* er zijn uiteraard een paar instapSLR's geweest waarbij dit niet of wat lastiger was maar in zijn algemeenheid ....
Wel ik vind het mooi dat dit allemaal kan. Bedankt voor de vele reacties.

Het besluit voor D200 is op basis van een aantal dingen:
- ISO setting tov huidige cam (olympus C4000)
- Opstarttijd
- Grootte (ik heb rare handen dus een goede grip op de camera is vereist, anders houd ik em niet meer vast. D50, D70 en D80 lukken niet.)
- MP zijn belangrijk met afdrukken op 1 meter bij 70.
- Zeer lage prijs die ik kan krijgen voor deze cam. met een mooie lensenset.
- Ik wil prof bezig gaan en ook met boek en cursus idd. Die komen er nog bij.
- Het aantal frames per sec. Ik doe ook wel sportgebeuren. Dan is 5F per sec wel handig.
- Handige indeling van de knoppen.

Er zijn er nog wel meer maar heb ik niet zo bijdehand. Waarom nou D200 tov D50 ligt thuis en niet hier.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
klaasopurk schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:15:
Vergeet dan een cursus. Een meerjarige opleiding lijkt me eerder gewenst. En als je professioneel wil bezig zijn kan je naar mijn mening beter inversteren in echt goed glas dan als beginner met een dure body beginnen. Lenzen kunnen makkelijk 20 jaar mee en blijven veel waard een body wordt vaak na een jaar of 3 wel vervangen, of is dan al vervangen. Dus voordat jij er echt geld mee kan verdienen ben je in iedergeval aan je 2e body bezig.

Is een D80 met grip anders niks? Om nou als beginner te beginnen met een cam van ~1500 euro voor alleen een body is ook weer zo iets.

Iso, opstart tijd, MP, frames per seconde en indeling van de knoppen vind ik voor iemand die begint met slr fotografie nogal non argumenten. Op al deze gebieden presteerd elke moderne slr al veel beter als een compact camera. Probeer eerst maar eens de mogenlijkheden van een instap camera te beheersen, en consequent fatsoenlijke foto's uit je camera te wringen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

niet om het een of ander, maar als klaasopurk een D200 wil kopen dan is dat toch zijn eigen keuze?
waarom is het feit dat iemand een 'beginner' zou zijn een argument om te gaan roepen dat hij die camera beter niet kan kopen?

absoluut nofi, maar ik vind 'adviezen' die op deze manier gegeven worden een beetje belerend overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 13:10
YellowCube schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:41:
niet om het een of ander, maar als klaasopurk een D200 wil kopen dan is dat toch zijn eigen keuze?
waarom is het feit dat iemand een 'beginner' zou zijn een argument om te gaan roepen dat hij die camera beter niet kan kopen?

absoluut nofi, maar ik vind 'adviezen' die op deze manier gegeven worden een beetje belerend overkomen.
Mee eens, zeker omdat FPS júist een argument kan zijn. Als je nu al weet dat je sport-fotografie gaat doen, zal je toch wel heel gek zijn om nu een D80 te kopen en over een jaar alsnog een D200 oid te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
met YellowCube; iemand is zo vrij om te denken, doen, en te kopen wat hij wil. Waarom zou je iemand aanraden om geen high end body te kopen, als die iemand er toch het geld voor heeft, en het daaraan wil besteden ? :?
En als je professioneel wil bezig zijn kan je naar mijn mening beter inversteren in echt goed glas
Tja, wie zegt dat hij dit niet gaat doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Een D200 is een behoorlijke sprong in het diepe, maar om hem af te raden als begincam: nee, dat zou ik zeker niet doen. Als je als lerende fotograaf een beetje snel groeit, kan je binnen 1 a 2 jaar al uit een D50 of D70/D80 gegroeid zijn, terwijl een D200 zoveel pro-kwaliteiten en opties/features heeft, dat deze in totaal wel 4 of 5 jaar (of zelfs langer!) mee kan.

Dan vind ik een investering in een serieuze body, zonder gelijk een pro-body te pakken van ettelijke duizenden euro's, zeker geen slechte zaak :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51

Arfman

Drome!

Zolang diegene maar goed gewezen wordt op het feit dat je in principe beter kunt investeren in goed glas dan in een "pro" body. Dan kun je dat voor jezelf afwegen, ook als beginner.

Laatst een D200 vastgehad bij een MediaMarkt .. damn .. wat een geil stukje speelgoed :9~

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-07 19:14
Wel wat een reacties maakt dit los. Vergeet niet dat ik nu de body van een D200 kan kopen voor een prijs die gelijk is aan een D70. Misschien dat je nu weet waarom een D200 voor mij beter is. Tevens is een D80 met grip ook niks. door mijn handen kom ik in de knel met de aandraaischijf van de grip. Dat vind ik ittitant en het ligt niet lekker. Tevens is de bolling waar je hand omheen gaat te klein en niet hoog genoeg. Hoogte is op te lossen met grip maar dan loopt de camera ook niet lekker door. Er ontstaat een inkeping die erg verkeerd uit komt.

Uh goed stukje glas komt er ook zeker wel. Maar ik heb nu het geld neit voor 1500-2000 euro voor 1 a 2 lensen. Er zit bij de aanbieding zoals ik em koop al een paar lensjes die vrij aardig zijn. Ik post dat nog wel als ik ze heb.

Verder waarom zou ik nu geen D200 aanschaffen als ik die ook makkelijker kan leren ivm begeleider? Die kent de D80 en D50 stukken minder.

Ik ben tevens 's nachts ook veel actief, landschappen overdag en 's nachts, sneeuw, dieren spotten ga ik langzaam mee beginnen. En daar gaan de duurste lensen vallen.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat. En de handleiding de eerste keer goed doornemen en meenmen naar projecten waar ik toch tijd voor heb om alles goed in te stellen.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Kijk D200 voor de prijs van een D70 dan is de keus heel makkelijk.

Anders had je dat geld naar mijn mening beter in lenzen kunnen steken want je zegt dat je daar geen eindeloos budget voor hebt. Maar er zijn ook mooie stukjes glas die geen 1500-2000 euro per stuk kosten.

18-70 f/3.5-4.5 vind ik kwa compromie (redelijke lichtsterke, stevig, snelle focus, leuk bereik) een erg mooie lens.

Maar om dieren te spotten zal je denk ik vaak wat meer lengte nodig hebben. Misschien is het dan interessant om naar de sigma 70-200 f/2.8 te kijken (oke als je de verhalen mag geloven is het roulette of je een scherpe hebt). Maar als je een sample hebt waar je tevreden over bent heb je wel een heel mooie lens voor het geld (~800 euro). Eventueel kan je er met een 1,4xTC een 98-280 f/4 van maken mocht je echt lengte te kort hebben.

Offtopic:
Toch ligt een D200 en een totaal andere prijsklasse als een D50. Voor 1 D200 kan je bijna 3 D50's kopen. Instappen met een D200 vind ik dus niet zo natuurlijk

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07 13:05
klaasopurk schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:15:
[...]

Wel ik vind het mooi dat dit allemaal kan. Bedankt voor de vele reacties.

Het besluit voor D200 is op basis van een aantal dingen:

Er zijn er nog wel meer maar heb ik niet zo bijdehand. Waarom nou D200 tov D50 ligt thuis en niet hier.
Haha hier moet ik wel even om gniffelen...je moet nog met een boek aan de gang en je zegt nu al dat je professioneel wilt gaan fotograferen? Fotografie is net als schilderen: je kunt het leren maar talent zit in de genen of niet. Zelf heb ik bijvoorbeeld niet echt aanleg maar het wordt door veel oefenen wel beter. Maar een topfotograaf zal ik nooit worden!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

je moet nog met een boek aan de gang en je zegt nu al dat je professioneel wilt gaan fotograferen?
Ik ben benieuwd wat je daarvan om te gniffelen vind, je moet toch ergens beginnen? Jij denkt dat klaasopurk gelijk met opdrachten, bruiloften, reportages of portretten aan de gang gaat?

Als iemand zijn fototalenten en kunde kan ontwikkelen door met een boek te werken, prima: zo leren velen allerlei vakken hoor :)
Zelf heb ik bijvoorbeeld niet echt aanleg maar het wordt door veel oefenen wel beter. Maar een topfotograaf zal ik nooit worden!
Misschien dat klaasopurk dat wel wil (en kan) worden: hij toont iig al enthousiasme en dat is al best belangrijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 09:54
Dit weekend m'n eerste probleempje gehad met de D200. Tijdens het schieten op de Nürburgring, wou ik m'n laatste 5-6 foto's reviewen op scherpte, en ik vond de foto's gewoon niet? Nog eens een foto schieten, reviewen ... niet opgeslagen. Camera af- en terug opgezet en alles was terug in orde. Misschien probleem met het kaartje (Sandisk Extreme III 8Gb)? Het heeft zich maar één maal voorgedaan ... gelukkig ... je zou zo bakken foto's schieten, je komt thuis ... waar zijn die foto's nou?? :?

Voor de rest na circa 8000 foto's ben ik heel tevreden van de D200. Al moet ik eerlijk toegeven dat ruis een teer puntje voor de camera is. Of misschien valt het meer op wanneer je een 10MP foto bekijkt bij 100%. Prints (20x30) laten ook soms wel wat ruis zien. Gelukkig heeft Neatimage schitterende D200 profielen online staan. En wanneer je het profiel "2 * gebruikte ISO waarde" gebruikt krijg je net zo'n softe foto's die net met een Canon zijn genomen .... is dat nou het geheim? :P ;)

Levensduur van de batterijen blijft m'n verbeelding tarten ... 750 foto's met intensief reviewen, inzoomen op scherpte met 120% batterij _/-\o_

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Catscratch schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:05:
Dit weekend m'n eerste probleempje gehad met de D200. Tijdens het schieten op de Nürburgring, wou ik m'n laatste 5-6 foto's reviewen op scherpte, en ik vond de foto's gewoon niet? Nog eens een foto schieten, reviewen ... niet opgeslagen. Camera af- en terug opgezet en alles was terug in orde. Misschien probleem met het kaartje (Sandisk Extreme III 8Gb)? Het heeft zich maar één maal voorgedaan ... gelukkig ... je zou zo bakken foto's schieten, je komt thuis ... waar zijn die foto's nou?? :?
Ik heb dit 1 keer gehad toen het FS van het kaartje schijnbaar verneukt was, doe anders eens een volledige format van de kaart en probeer het nog eens. Dit is trouwens gelijk de reden waarom ik niet meer dan 200 foto's op 1 kaart kwijt wil, je zult een dag op 1 zo'n kaart schieten en je moet je opdrachtgever vertellen dat alles weg is :X
Voor de rest na circa 8000 foto's ben ik heel tevreden van de D200. Al moet ik eerlijk toegeven dat ruis een teer puntje voor de camera is. Of misschien valt het meer op wanneer je een 10MP foto bekijkt bij 100%. Prints (20x30) laten ook soms wel wat ruis zien. Gelukkig heeft Neatimage schitterende D200 profielen online staan. En wanneer je het profiel "2 * gebruikte ISO waarde" gebruikt krijg je net zo'n softe foto's die net met een Canon zijn genomen .... is dat nou het geheim? :P ;)
Er is een hele goede reden dat Canon qua ruis vaak geprefereerd wordt en dat is niet omdat ze er zo'n agressieve NR overheen zetten:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page17.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp

Dat doet met name de D80 :) De D200 gelukkig niet, het verlies van detail vind ik bij de D80 erg heavy, de D200 ruist flink op ISO3200 maar houdt gelukkig wel meer detail vast :) Check de kroon bij de 30D review op ISO3200 maar eens tussen de verschillende camera's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit weekend m'n eerste probleempje gehad met de D200. Tijdens het schieten op de Nürburgring, wou ik m'n laatste 5-6 foto's reviewen op scherpte, en ik vond de foto's gewoon niet? Nog eens een foto schieten, reviewen ... niet opgeslagen. Camera af- en terug opgezet en alles was terug in orde. Misschien probleem met het kaartje (Sandisk Extreme III 8Gb)? Het heeft zich maar één maal voorgedaan ... gelukkig ... je zou zo bakken foto's schieten, je komt thuis ... waar zijn die foto's nou??
Dit probleem ook één keer gehad met mijn D200. Het viel al op dat het save lampje niet ging branden na het maken van de foto. Toen ik het kaartje wilde formateren bleek dit ook niet te gaan. Een simpele reset van de camera (op de twee groene knopjes) bood ook al geen uitkomst. Het enige wat werkte was batterij er uit halen, geheugenkaart er uit en een paar minuten wachten. Alles er weer in en het werkte weer perfect.

Overigens maar een keer gehad, verder altijd op de camera kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Wat me nu al geruime tijd irriteert aan m'n D200 (al van in het begin eigenlijk), is het 'plakkerige' gevoel van het rubber, vooral aan de rechter kant van de body.
Nog mensen die daar last van hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:35:
Wat me nu al geruime tijd irriteert aan m'n D200 (al van in het begin eigenlijk), is het 'plakkerige' gevoel van het rubber, vooral aan de rechter kant van de body.
Met m'n D1h heb ik het zelfde 'probleem', niet echt iets nieuws dus :+ Opzich heb ik er geen last van, maar het is wel apart dat ik het met m'n D70 niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:35:
Ik heb dit ook gehad en kreeg daar als extra probleem bij dat mijn voorste instelwiel niet meer lekker wilde draaien omdat hij tegen het opgestroopte rubber aan liep. Wijlen Inca B.V. heeft dit gratis verholpen omdat het een bekend probleem betreft. De redenatie die gegeven werd is dat de lijmsoort die gebruikt is voor het verlijmen van het rubber tegen de body is getest op aziatische handen en dat hier in europa de zuurgraad van onze handen anders is waardoor het lijm wordt aangetast.

Ik heb geen idee of Nikonservice dezelfde regels hanteerd, maar dat kan ik woensdag voor je navragen als ik er toevallig toch ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:17:
[...]
De redenatie die gegeven werd is dat de lijmsoort die gebruikt is voor het verlijmen van het rubber tegen de body is getest op aziatische handen en dat hier in europa de zuurgraad van onze handen anders is waardoor het lijm wordt aangetast.
Grappig. :)
Dit kreeg ik ook te horen toen mijn lensrubber los liet..
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
De redenatie die gegeven werd is dat de lijmsoort die gebruikt is voor het verlijmen van het rubber tegen de body is getest op aziatische handen en dat hier in europa de zuurgraad van onze handen anders is waardoor het lijm wordt aangetast.
Opzich wel apart. Komt dat omdat ze daar meer bami en nasi eten? :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 19:45
Dat het voorste instelwiel niet altijd lekker loopt heb ik ook soms; maar ik heb geen zin om m'n cam op te sturen.

Het rubber vind ik overigs prima :)

[ Voor 22% gewijzigd door Silent Thunder op 14-11-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dat voorste instelwiel loopt idd een beetje zwaar. Het is door het jaar heen wel wat losser geworden, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

Ik heb dit ook gehad en kreeg daar als extra probleem bij dat mijn voorste instelwiel niet meer lekker wilde draaien omdat hij tegen het opgestroopte rubber aan liep. Wijlen Inca B.V. heeft dit gratis verholpen omdat het een bekend probleem betreft. De redenatie die gegeven werd is dat de lijmsoort die gebruikt is voor het verlijmen van het rubber tegen de body is getest op aziatische handen en dat hier in europa de zuurgraad van onze handen anders is waardoor het lijm wordt aangetast.

Ik heb geen idee of Nikonservice dezelfde regels hanteerd, maar dat kan ik woensdag voor je navragen als ik er toevallig toch ben.
Nou, als je er toch bent en het niet teveel moeite is, graag. :)
Maareh, hoe hebben ze dat verholpen dan ?

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 18:51
YellowCube schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:25:
dat voorste instelwiel loopt idd een beetje zwaar. Het is door het jaar heen wel wat losser geworden, maar niet veel.
Bij mij gaat ie steeds zwaarder. Het rubber kruipt omhoog. Dat is òf terugsturen òf een scherp scheermesje zoeken...

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47

Zoefff

❤ 

Het is dan wel een standaard D200 'probleem'. Ik heb een aantal keer met een D200 uit de verhuur gewerkt omdat mijn camera gerepareerd werd, en die hadden allemaal ook last van een stroef instelwiel. Ik dacht dat het exemplarisch was (omdat huurcamera's meestal niet erg voorzichtig behandeld worden :X), maar het lijkt er op dat het gewoon standaard is. Ik vond het soms best storend eigenlijk.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik heb trouwens net m'n accu opgeladen, 2 test shotjes gemaakt, en gezien dat m'n batterij al maar 86% meer gecharged is. :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Zoefff schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:23:
[...]

Het is dan wel een standaard D200 'probleem'. Ik heb een aantal keer met een D200 uit de verhuur gewerkt omdat mijn camera gerepareerd werd, en die hadden allemaal ook last van een stroef instelwiel. Ik dacht dat het exemplarisch was (omdat huurcamera's meestal niet erg voorzichtig behandeld worden :X), maar het lijkt er op dat het gewoon standaard is. Ik vond het soms best storend eigenlijk.
het is dus niet standaard en het gevolg van het omhoogkruipende rubber op de handgreep. Dat heeft bij mij vanaf het begin al tegen het wieltje aangezet. En het viel me dit weekend op dat het weer erger geworden was want het rubber van de greep zit nu zodanig hoog dat het van de body af begint te komen.

Tweede en meer vervelende probleem is dat de camera van tijd tot tijd een fractie van een seconde uit valt. Sinds een week vertoont ie het probleem en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de grip is (en dan met name de speling die erop zit) die het probleem veroorzaakt.
Ook als de camera uitstaat kan ie soms opeens heel kort activiteit vertonen (het CF ledje knippert dan).
Het probleem is extra vervelende omdat het nogal random lijkt en niet makkelijk te reproduceren is.

Oh ja...en de hete pixel die ik een aantal weken geleden hier toonde is op mysterieuze wijze weer verdwenen.

Oh well...ik heb nog tot februari en dan is de 1 jaar garantie verlopen. Voor die tijd maar eens bij Nikon langs sjouwen voor een kleine reparatieronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het woensdag al navragen maar was er pas vandaag.

Het opkruipende rubber (vastzittend instelwiel) wordt bij Nikon Service gratis verholpen mits de camera binnen de garantieperiode wordt aangeboden. Daarna moet er voor worden betaald. De reparatie duurt niet lang en er kan in de meeste gevallen op worden gewacht.

Het probleem waarvoor mijn D200 weg was, namelijk het te pas en te onpas flitsen uit de SB-800 zonder dat de camera ook maar wordt aangeraakt lijkt ook een standaard probleem te zijn want terwijl ik mijn camera kwam halen stond er iemand anders te wachten op zijn beurt met hetzelfde probleem. Hiervoor ben je dus wel 2 weken de camera kwijt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Dit heb ik ook op mijn F5 trouwens: en die is uit 1997. Na 9 jaar heeft Nikon het dus nog niet voor mekaar in modellen als de D200 met betrekking tot instelwieltjes en kruipend rubber :P

offtopic: check je mail :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07 11:38

Res-q

Redder in nood?

Komt me bekend voor, ook ik heb wel iets dergelijks gehad met mijn D50 icm SB-800. De flitser ging/gaat ook af en toe spontaan af, terwijl ik de cam gewoon losjes in mn hand heb bungelen, of over mn schouder. Ik heb het maar gegooid op een loszittende verbinding tussen de grip en de body, en elke keer als er weer goed contact was dat dan de flits af gaat, iets anders kan ik niet verzinnen. Sindsdien controleer ik heel regelmatig of de grip nog goed vast zit op mn body, en draai m zonodig aan :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Levensduur van de batterijen blijft m'n verbeelding tarten ... 750 foto's met intensief reviewen, inzoomen op scherpte met 120% batterij _/-\o_
Hmmm, ik kom niet verder dan een dikke 200 pics per accu en kom dus op 400 pics voordat ik m'n MB-200 leeg heb. Wat bedoel je met "120%" batterij? Ik heb mijn beide accu's nu 3 of 4 keer geladen. Naar ik heb begrepen moet de levensduur iets toenemen na een aantal malen de nieuwe accus te hebben geladen. Ik zou al heel erg blij zijn als ik 500 pics per accu haal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

500 pics per batterij bij normaal gebruik kun je denk ik schudden.
Ik haal nu bij normaal gebruik maximaal 350-375 foto's per lading (JPG en dan staat m'n scherm op -2 helderheid). Als ik het echt zuinig aan doe kan het allicht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Mijn SB800 is ook wel eens spontaan enkele malen afgegaan op mijn D200, maar dan met erg lage intensiteit. Maar omdat dit maar een paar maal gebeurt is neem ik niet de moeite het ding op te sturen en zo lang te moeten missen. In ieder geval heb ik géén last van een stroef 'wieltje', integendeel. En het rubber zit ook nog steeds op z'n plaats. Nog steeds happy gebruiker zonder echte klachten :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
Leeuwarden schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:41:
[...]

Hmmm, ik kom niet verder dan een dikke 200 pics per accu en kom dus op 400 pics voordat ik m'n MB-200 leeg heb. Wat bedoel je met "120%" batterij? Ik heb mijn beide accu's nu 3 of 4 keer geladen. Naar ik heb begrepen moet de levensduur iets toenemen na een aantal malen de nieuwe accus te hebben geladen. Ik zou al heel erg blij zijn als ik 500 pics per accu haal!
400-500 haal ik wel op één accu. (na 5 keer laden zit je wel op max) Het lcd schermpje achterop maakt niet eens zoveel uit. Het lijkt erop dat de lichtmeter veel stroom kost. Dus die heb ik op het kortste interval gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
tjees, da's wel een heel verschil met een D70. Vrijdag 2 shoots gehad, heel veel reviewing op het schermpje gedaan (partypics schieten betekend bij zo ongeveer iedere bezoeker het resultaat laten zien) en daarna nog eens beide shoots zelf volledig gereviewed en pre geselecteerd on cam. In totaal 800 pics geschoten, en de accu is nog steeds niet op. Wel bijna, dat moet ik toegeven.

Toegegeven dat m'n scherm wel op -2 staat qua brightness omdat er anders te veel licht vanaf komt

[ Voor 12% gewijzigd door jules op 27-11-2006 10:57 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47

Zoefff

❤ 

YellowCube schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:43:
500 pics per batterij bij normaal gebruik kun je denk ik schudden.
Ik haal nu bij normaal gebruik maximaal 350-375 foto's per lading (JPG en dan staat m'n scherm op -2 helderheid). Als ik het echt zuinig aan doe kan het allicht meer.
Maar dat is dan wel (deels) met batterij-vretende VR-lens?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nope, zonder VR lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn D200 maakt ook minder plaatjes dan de D70 / D100 camera's maar ik haal er toch zo'n 1000 foto's uit (met batterijgrip, dus gedeeld door 2 accu's). Ik gebruik ook met enige regelmaat 2300mAh penlights in de D200 en maak daar ook ongeveer 600 foto's op.

Als het goed is krijg ik deze week mijn nieuwe batterijen binnen (EN-EL3e) die ik voor minder dan 40 euro per stuk gekocht heb. Ben erg benieuwd of het echte of namaak batterijen zijn en hoe goed ze het gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Allemachtig! Ik blijf dat veel vinden hoor! Bij de D70 had ik (bij wijze van spreken) spijt dat ik een extra accu had gekocht maar bij de D200 overweeg ik om voor de vakantie maar wat extra accus te kopen... of een tent met electriciteit nemen natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Of laat een familie hamsters in een tredmolen lopen om energie te leveren voor je recharge-geweld.

Anyways, een extra accu kopen is nooit weggegooid geld, bij de D70 vond ik het al ''eng'' om op pad te gaan met 1 zo'n ding... buiten het verbruik om is het ook gewoon een extra zekerheid.

Maar ik moet zeggen dat het bij mijn D200 nu reuze meevalt. In het begin merkte je het wel goed dat die alcoholist echt superveel opslokte; maar de laatste tijd kan ik gewoon een hele dag bezig zijn zonder daar zorgen over te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200468

Hehe, eindelijk dan, ik heb afgelopen zaterdag bij Broer Konijn mijn gloedjenieuwe D200 aangeschaft. Nu heb ik nog 2 camera's, maar de D70 ga ik nog verkopen. Wauw, wat een beest van een camera. Ik heb nog niet veel tijd gehad, maar de 1e foto's, genomen met de meteen bijgekochte Nikkor 50mm 1.8 zien er veelbelovend uit.

Meteen een vraag... het melkwitte beschermkapje op het LCD-schermpje, laat iedereen dat erop zitten? Het beschermt wel, maar de display is zonder dat kapje wel veel helderder...?

O, en even voorstellen? Ik lurk hier al een tijdje, ben Ivonne, 52 jaar (ja, oudjes zijn er ook met D200's ;) en ben een fanatieke hobbyfotograaf. Bij hetnet heb ik een club die lekker draait over digitale fotografie. Ik probeer van alles uit, ook modelshoots heb ik nu een paar keer gedaan. Verder ben ik een enthousiast videograaf, en dat doe ik met een Canon (tja...) XL2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

't is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen dat het display met dat kapje veel helderder is dan zonder.
Verder laat ik het lekker zitten, scheelt je vette neuzen op je display. Verder gefeliciteerd met je aankoop, krijg je geen spijt van...van de lens ook niet.

En oudjes met een D200 zijn goed...m'n tante is nu 60 en heeft een half jaar geleden ook een D200 aangeschaft. Dolblij is ze er mee, zelfs zo blij dat ze haar Pentax MX (waar ze ruim 20 jaar mee gefotografeerd heeft) bijna vergeten is.
:)

oh ja en...als je nog meer over jezelf en fotografie wilt vertellen dan hebben we daar een heel mooi ingericht topic voor:
[algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik laat het kapje er ook gewoon op zitten. Het is ook zo helder genoeg voor mij; ik gebruik die LCD trouwens niet zo heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kijk uit gewoonte eigenlijk elke gemaakte foto direct terug. Dat is ook de reden dat ik erg gecharmeerd ben van de grote LCD-display, en de uitgebreide inzoommogelijkheden om te kijken of het juiste gebied scherp is gesteld!
Ik nam eigenlijk aan dat iedereen die display wel gebruikte. Maar niet gebruiken spaart natuurlijk wel veel stroom :)

Yellowcube, ik zal mij daar even voorstellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

als je overigens je belichting goed wilt beoordelen, dan is het handiger om gebruik te maken van de histogram optie op je D200. Op die manier maakt de helderheid van je scherm ook niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

YellowCube schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:48:

Tweede en meer vervelende probleem is dat de camera van tijd tot tijd een fractie van een seconde uit valt. Sinds een week vertoont ie het probleem en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de grip is (en dan met name de speling die erop zit) die het probleem veroorzaakt.
Ook als de camera uitstaat kan ie soms opeens heel kort activiteit vertonen (het CF ledje knippert dan).
Het probleem is extra vervelende omdat het nogal random lijkt en niet makkelijk te reproduceren is.
weet niet of ik er blij om moet zijn, maar het probleem is bij deze wel gereproduceerd.
Het is inderdaad de grip die het probleem oplevert. Zelfs als de grip goed vast zit vertoont ie een heel klein beetje speling en dat is kennelijk net genoeg om af en toe contact te verliezen. Dit weekend viel de camera zomaar even uit.
Net de grip express een beetje losgedraaid en ziedaar...de camera valt uit zodra je 'm vastpakt. Staat de camera uit en je pakt 'm vast aan de grip, dan knippert het CF lampje even.
Klaarblijkelijk luistert het dus nogal nauw bij de contacten.

Ergens balen, maar aan de andere kant ook weer niet, omdat ik nu tenminste weet wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch nog een vraag. Met mijn D70, wanneer ik vanuit Adobe Bridge naar de directory ging waar de RAW-bestanden stonden, dan zag ik ook een miniatuurweergave van de RAW-bestanden.
Ik heb de update vanaf de Adobe.com-site gedownload, en kan de bestanden nu wel met CS2 openen. Maar om de een of andere vage reden lukt de miniatuurweergave van de DNG-bestanden niet?
Komt dit iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 200468 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:46:
Toch nog een vraag. Met mijn D70, wanneer ik vanuit Adobe Bridge naar de directory ging waar de RAW-bestanden stonden, dan zag ik ook een miniatuurweergave van de RAW-bestanden.
Ik heb de update vanaf de Adobe.com-site gedownload, en kan de bestanden nu wel met CS2 openen. Maar om de een of andere vage reden lukt de miniatuurweergave van de DNG-bestanden niet?
Komt dit iemand bekend voor?
Misschien dat je deze vraag even in het D70 topic moet posten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Misschien niet, aangezien ze nu ook een D200 heeft, en het over de D200 gaat ;)

Ivonne: heb je het al geprobeerd met de NEFs en JPEGs, of die misschien wel de miniatuurweergave doen? Dat zou nl betekenen dat het met DNG mogelijk niet kan, en dat die daardoor niet worden weergegeven.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 200468 schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:16:

Meteen een vraag... het melkwitte beschermkapje op het LCD-schermpje, laat iedereen dat erop zitten? Het beschermt wel, maar de display is zonder dat kapje wel veel helderder...?
Melkwit? Op mijn D70 zat een melkwitte bescherming (die ik er dan ook nooit op had) maar de LCD bescherming op m'n D200 is volledig kleurloos. Ik heb 'm er altijd op zitten, zit ook steviger vast dan op de D70 vind ik. Heeft Nikon dan dat ding veranderd misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Kan het eigenlijk kwaad om je batterij op te laden, ook als die nog niet volledig leeg is ? (Kwaad als in : zorgt dit ervoor dat de batterij het op termijn minder lang zal uithouden)?

Morgen heb ik m'n D200 nodig, en m'n batterij is nu nog 35% vol. Om te voorkomen dat ik morgen zonder power val, zou ik nu m'n batterij opladen. Ik vraag me af of ik dit wel zou doen. ('t Is niet dat dit de eerste keer is, ik denk dat ik 'm nu al een keer of 4 na elkaar heb opgeladen terwijl hij nog 20 a 30% 'vol' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:51
whoami schreef op woensdag 13 december 2006 @ 20:26:
Kan het eigenlijk kwaad om je batterij op te laden, ook als die nog niet volledig leeg is ? (Kwaad als in : zorgt dit ervoor dat de batterij het op termijn minder lang zal uithouden)?

Morgen heb ik m'n D200 nodig, en m'n batterij is nu nog 35% vol. Om te voorkomen dat ik morgen zonder power val, zou ik nu m'n batterij opladen. Ik vraag me af of ik dit wel zou doen. ('t Is niet dat dit de eerste keer is, ik denk dat ik 'm nu al een keer of 4 na elkaar heb opgeladen terwijl hij nog 20 a 30% 'vol' was.
volgens mij kan dat geen kwaad als het goed word de accu eerst ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

li-ion batterijen moet je gewoon op elk moment op kunnen laden. Leeg of niet.
In principe doe je dat met heel veel van die accu's, bijv. met je mobiele telefoon.

Het geheugeneffect (dus dat de batterij na verloop van tijd minder gaat presteren) is eigenlijk nauwelijks aanwezig bij li-ion accu's

En dan over het aantal keer opladen. Bij een li-ion accu is 1 keer opladen pas als je 'm van 0-100% oplaadt (laadcycle). Als je bijv. een accu die nog 80% vol is aan de lader hangt en tot 100% laadt, is dat slechts 1/5e laadcycle.

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 13-12-2006 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Ik citeer:

''Nikkelmetaalhydridebatterijen en oplaadbare lithium-ionbatterijen kennen geen 'geheugeneffect'. Deze batterijen hoeven dus niet eerst helemaal leeg te zijn voor ze worden geladen. Ze gaan dan ook langer mee, maar worden wel geleidelijk minder krachtig en 'lui', zodat ze op den duur voor sommige toepassingen ongeschikt worden.''

Je kunt dus gerust deze accu's halverwege laden. Geldt natuurlijk ook voor de accu's uit de D70s, D50 etc., is ook allemaal lithium-ion :).

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon

Morgen heb ik m'n D200 nodig, en m'n batterij is nu nog 35% vol. Om te voorkomen dat ik morgen zonder power val, zou ik nu m'n batterij opladen. Ik vraag me af of ik dit wel zou doen.
Gewoon doen :) Kan absoluut geen kwaad, integendeel.

Het vreemde verschijnsel deed zich voor dat, na een aantal x uitzetten en CS2 opstarten, ik ineens gisteravond mijn D200-RAW-bestanden als miniatuur zag verschijnen. Fijn om ze te zien, helaas weet ik dus niet wat e.e.a. heeft getriggerd. In ieder geval heb ik beide updates van de Adobesite geinstalleerd. Daarnaast heb ik, toen dat niet het gewenste resultaat gaf, alle Adobeproducten geupdated (zoals op de Adobesite aangegeven). Gistermorgen zag ik nog geen miniaturen, en gisteravond ineens wel.
Ga het maar uitleggen :(, maar het werkt wel ;)! Iedereen bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Ga het maar uitleggen :(
Okee :P

@Ivonne
Waar heb je camera RAW in geïnstaleerd? Als Camera RAW in de Photoshop only plugin folder zit is dit namelijk een bekend probleem. De oplossing is dan om bridge op te starten en te klikken op Tools > Cache > Purge Central Cache. Pas als dit gedaan is zal de thumbnail module van Adobe Camera RAW worden gebruikt i.p.v. de Generic Thumbnails module, die standaard aanwezig is in Adobe Photoshop.

Als je Camera RAW meteen in de juiste folder plaatst (Common CS2 Plug-ins) dan werkt Camera RAW wel meteen goed met de thumbnails.

Het feit dat het bij jou nu wel goed werkt komt omdat de centrale cache is doorgespoeld na het veelvuldig opstarten en uitschakellen van Photoshop. Hiermee heb je dus hetzelfde bereikt als wanneer je handmatig te werkt zou zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok. Nou, het werkt in ieder geval een stuk prettiger :)

Ik moest steeds de RAW-converter opstarten om te zien welke foto het was :D, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:13

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Op dit moment ben ik aan het twijfelen voor een back-up body, ter vervanging van mijn D100. Een 2de D200, de D80 of toch maar wachten op een eerste FF body (2007) en de D200 als back-up gaan gebruiken.

Heeft iemand die de D200 gebruikt, ervaringen met het gebruik van de D80?

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

litebyte schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:00:
Heeft iemand die de D200 gebruikt, ervaringen met het gebruik van de D80?
Ik gebruik zelf een D200 en heb een weekje mogen spelen met een D80. Ik vind de D80 een zeer volwaardige camera waar practisch alles mee kan wat ik ook met mijn D200 kan, zelfs het draadloze flitsen zit er in. Als de camera niet je primaire camera is, maar een back-up body, zou ik zeker voor een D80 gaan.

Het nadeel van de D80 t.o.v. de D200 is met name de kwaliteit van de behuizing. Waar de D200 ook gebruikt kan worden om een spijker in de muur te slaan zou ik met de D80 toch iets voorzichtiger zijn, maar ook die is niet slecht. De body is vooral kleiner dan de D200. De snelheid is ook even iets minder maar de kwaliteit van de foto's is perect, net als bij de D200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
toch maar wachten op een eerste FF body (2007)
Ben je dat dan zo zeker, dat die komt (in 2007) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 18:12:
Het nadeel van de D80 t.o.v. de D200 is met name de kwaliteit van de behuizing. Waar de D200 ook gebruikt kan worden om een spijker in de muur te slaan zou ik met de D80 toch iets voorzichtiger zijn, maar ook die is niet slecht. De body is vooral kleiner dan de D200. De snelheid is ook even iets minder maar de kwaliteit van de foto's is perect, net als bij de D200.
Ik heb nu net een halve dag de D200, wat een machtig beest is het! Lekkere grote zoeker, stelt goed scherp (beter dan de D70), lekker groot scherm, snellere feel in de besturing, degelijker etc. Maar om er nu een spijker mee in de muur te slaan? Nee, de behuizing is volgens mij nog steeds van kunststof, net als de D70. Ik zou er wel iemand een klap mee durven verkopen, dat gevoel had ik al bij mijn D70, maar een spijker sloop je definitief je body mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

whoami schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:19:
[...]
Ben je dat dan zo zeker, dat die komt (in 2007) ?
Als hij niet komt, dan iig een aankondiging in 2007, delivery 2008 :)
jules schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 04:58:
[...]

Ik heb nu net een halve dag de D200, wat een machtig beest is het! Lekkere grote zoeker, stelt goed scherp (beter dan de D70), lekker groot scherm, snellere feel in de besturing, degelijker etc.
Yeps, voor wat je er nu voor betaalt is de D200 een fantastische body :)
Maar om er nu een spijker mee in de muur te slaan? Nee, de behuizing is volgens mij nog steeds van kunststof, net als de D70. Ik zou er wel iemand een klap mee durven verkopen, dat gevoel had ik al bij mijn D70, maar een spijker sloop je definitief je body mee.
De behuizing is 2-ledig - buitenkant en het chassis. Het grote verschil met een body als de D70 is dat de D200 een chassis van magnesium alloy heeft, net als de D2-serie: behoorlijk stevig dus. De buitenkant is wel net als de D70 van plastic, maar als je het hebt over een spijker in de muur slaan zal de D200 het er minder moeilijk mee hebben dan de D70: vooral door het stevigere chassis :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
jules schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 04:58:
[...]

Nee, de behuizing is volgens mij nog steeds van kunststof, net als de D70. Ik zou er wel iemand een klap mee durven verkopen, dat gevoel had ik al bij mijn D70, maar een spijker sloop je definitief je body mee.
Sommige delen zijn inderdaad van kunststof, dat valt vooral op bij de behuizing van de flitser. Verder is veel van de behuizing bedekt met rubber. Maar hij is grotendeels toch echt van metaal:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/d200_metal.jpg

En waar de metalen delen van het chassis, onbedekt door rubber of kunststof, aan de buitenkant zitten valt het minder op door de dikke typische ruwe Nikon laklaag die er op zit. Als je de camera in een koude omgeving hebt verneem je het wel wat metaal is en niet; sommige delen zijn dan duidelijk kouder dan andere :)

Overigens vraag ik me af in hoeverre al dit metaal meer een psychisch nut heeft dan werkelijk nut; de D70 die voornamelijk uit kunststof bestaat is volgens mij al solide genoeg voor 99% van de toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
Als je als fotojournalist achter een rotsblok duikt om een exploderende granaat te ontwijken, is je tweede zorg of je camera nog werkt.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Wanneer het ding valt is het inwendige kapot. Helaas heb ik dat proefondervindelijk vast moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 13:10
Misschien dat die magnesium-behuizing ook wel wat lichter is dan erg dik plastic? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond helaas mogen meemaken dat mijn vriendin wat pakjes uit de achterbak pakte waarbij ze de nekstrap van mijn D200 per ongeluk mee greep. De camera klapte daarna vanaf heup hoogte op de tegelgrond en... Heeft geen krasje, is niet beschadigd en doet het nog perfect. _/-\o_

Natuurlijk niet representatief, probeer het ook vooral niet zelf... maar ik heb ooit eerder zelf een achterbak incident gehad en de D70 uit dat verhaal moest toen vervangen worden. (Ik heb nog een D70 CCD en TFT schermpje voor de liefhebber)

Anyway... Ik ben wel blij met de bouwkwaliteit van de D200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vraagje. Op welke manier kan ik op de D200 instellen dat de bestandsnamen moeten doortellen ipv steeds bij nummer 1 te beginnen? Bij de D70 was dat een eenvoudige instelling, die ik nu niet kan vinden lijkt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Custom setting menu -> Shooting/ Display -> File No. Sequence -> On

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch mogelijk dus, RTFM :(
Het is gelukt, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
your welcome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Heb nu inmiddels bijna 2 maanden een D200. Het ding jaagt serieus accu's er doorheen. Ik kan niet lang zonder accu's zonder van accu te wisselen. Dit was onder andere een reden waarom ik een grip voor eronder heb gekocht. Moet wel zeggen dat het met grip, ondanks dat het zwaarder is, ik minder last heb van een verkrampte hand na afloop van een opdracht.

Op de D70 was ik een verfent gebruiker van het vivid/levendig profiel. Helaas hebben ze in de D200 er iets aan veranderd. Een tikkeltje meer contrast en iets meer kleurverzadiging. Naar mijn idee allemaal net wat te heftig. Het vivid² profiel is daarentegen nog vele malen heftiger... De andere profielen vind ik maar lauwtjes overkomen. Helaas heb ik m'n draai nog niet gevonden in eigen in te stellen kleurprofiel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Het koste mij als D70 gebruiker ook enige tijd om te wennen aan de kleuren. Dit is ook niet zo gek als je al zolang gewend bent aan je eigen instellingen op een andere camera. Probeer gewoon onder submenu Eigen je eigen voorkeuren uit (Verscherping, Tooncompensatie, Kleurstand,Verzadiging, Tint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:12

botoo

💀 too old to die young

Blijft de discussie of je bewerkingen door je camera moet laten doen of naderhand met Photoshop/Aperture/Lightroom/Capture NX oid.

Persoonlijk doe ik het liever zelf naderhand dan dat ik het aan de camera overlaat, dus het kiezen van het profiel is voor mij makkelijk, dat maakt geen verschil tussen D70s en D200 :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Als je wekelijks over meerdere keren per week opdrachten doet, dan ga je her en der je workflow perfectioneren. Bij mijn D70 had ik een dusdanige hitrate dat ik vaak de jpg's uitleverde zoals ik ze had geschoten. Maar een enkele RAW moest ik nog bewerken. Maar als de kleuren je niet bevallen, dan moet je een gehele serie met de hand doen, alle nefjes nog even bij trekken. Dit proces, incl het converten neemt beduidend meer werk in beslag. Vandaar dat ik weer graag naar JPG opties zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kun je die vivid stand niet dupliceren en de instellingen wat minder heftig maken? Want wat er uit die vivid stand op de D200 komt is echt _veel_ te heftig :X Maaruh, gewoon alles in C1 knallen en even bijtrekken is zo gebeurd. Als je toch al goed zat druk je gewoon direct op in de queue knallen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Woei, ik heb m sinds vrijdag ook, en wát een mooi apparaat :9. De zoeker, autofocus, grip, knopjes, nice nice nice :~. Het verschil met de D50 is toch wel heel erg duidelijk hoor, gewoon al qua gevoel wat je er bij hebt, t is een stuk meer camera. Ook erg handig dat je de functies van sommige knoppen kunt veranderen :).

Wel heb ik een vraagje over de DOF-preview. Als ik dit knopje indruk hoor ik eerst het diafragma sluiten, en als ik het knopje loslaat komt er een soort 'kgg' geluidje? Lijkt me niet helemaal goed, maar geen idee of dit normaal is voor de D200 DOF-preview. Kan iemand dit bevestigen? :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Als je het diafragma/preview-knopje indrukt hoor je de lamellen in de houding springen en daarna vallen ze weer terug op plaatst rust, dat hoor je idd en het is een ander geluidje dan wat je hoort bij het indrukken.
Of mijn geluidje overeenkomt met jouw 'kgg' is op tekstuele basis wat lastig te beoordelen :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

:+

Ik zal eens kijken of ik vanavond een sampletje op kan nemen, dan kan het wellicht beter beoordeeld worden ;).

Nu ik mn lenzen/body verloop van t afgelopen jaar naloop kom ik tot de conclusie dat t toch best wel ernstig gesteld is :X

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat mij de laatste tijd erg opvalt, is dat de accu's wel aardig rap leeglopen als je ze in de body laat zitten. Iedere dag gaat er wel zo'n 3-5% van de accu capaciteit vanaf. Leuk dat de body die optie bied, maar zo krijg je natuurlijk wel wantrouwen over je accu's en body zelf....
Res-q schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:08:
Woei, ik heb m sinds vrijdag ook, en wát een mooi apparaat :9. De zoeker, autofocus, grip, knopjes, nice nice nice :~. Het verschil met de D50 is toch wel heel erg duidelijk hoor, gewoon al qua gevoel wat je er bij hebt, t is een stuk meer camera. Ook erg handig dat je de functies van sommige knoppen kunt veranderen :).
tov een D70 vond ik het al een ontzettend groot verschil. Daar waar de D70 al eigenlijk veel meer camera is dan een D50. Op een D50 zou ik al een hoop gemiste hebben iig. Als ik af en toe weer eens teruggrijp naar mijn D70, pfoe, dan mis ik toch wel weer aardig wat :X. Zo snel werkt die gewenning :X.
Wel heb ik een vraagje over de DOF-preview. Als ik dit knopje indruk hoor ik eerst het diafragma sluiten, en als ik het knopje loslaat komt er een soort 'kgg' geluidje? Lijkt me niet helemaal goed, maar geen idee of dit normaal is voor de D200 DOF-preview. Kan iemand dit bevestigen? :).
Zowel op mijn F65, D70 als D200 is het idd een takke geluid. Het verschil tussen een echte opname (waarbij de spiegel ook nog eens meegaat) en de DOF-preview is voor veel geportretteerden niet hoorbaar, waardoor men denkt dat er een foto gemaakt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Maar even een filmpje (braque webcam kwaliteit) gemaakt van de Dof-preview: d200_dof_preview.wmv, 511KB, 6 seconden. Ik hoop dat dit als 'normaal' bevestigd wordt :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Laten we hopen dat dat goed is, anders is die van mij ook stuque :+

Neehoor, klinkt imho prima :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Komt iig behoorlijk in de richting van het geluid op de mijne, dus zal wel goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Oke, thx voor de bevestiging :)

Wat me trouwens wel opvalt is dat de aan/uit knop van de grip precies tegenovergesteld aan die van de body gaat. T went wel, maar toch apart :).

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Res-q schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:32:
Wat me trouwens wel opvalt is dat de aan/uit knop van de grip precies tegenovergesteld aan die van de body gaat. T went wel, maar toch apart :).
Consistentie is niet bepaald Nikon's sterkste punt, maar die discussie is hier al vaker gevoerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
iemand toevallig last van backfocus problemen met de D200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ik in ieder geval niet. Ik moet ook wel zeggen dat ik het nooit getest heb met de D200, omdat de focus vaak spot-on is. Mocht ik backfocus hebben, dan iig niet dermate storend dat veel foto's er onscherp van worden. Ik zal t eens testen... Jij wel problemen dus?

en zo is het voorspeld!

Pagina: 1 2 3 Laatste