Toon posts:

sony dsc h5 of digitale slr

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik ben vrij nieuw in de wereld van de fotografie.
en ik wil een nieuwe camera hebben.
ik maak nu foto's met de oude slr van mijn vader een minolta x700.
ik heb daar ook twee objectieven bij: 28-85 en 70-200.
maar ik schiet ongeveer 5 rolletjes per week vol dus ik wil overstappen naar digitaal.
ik zit te twijfelen tussen de sony cybershot dsc h5 of een digitale spiegelreflex(waar mijn objectieven op kunnen).
heeft het zin om analoge objectieven op een digitale slr te zetten??
en hebben jullie suggesties wat voor camera ik moet kopen??

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
wanneer je toch enigszins gewend bent om met een analoge spiegelreflex camera te werken, denk ik dat je beter af bent met een digitale spiegelreflex camera.

met betrekking tot 'analoge' objectieven en een digitale spiegelreflex. ja dat kan zin hebben, mits het wel van hetzelfde systeem is; dus bij canon het eos systeem, bij nikon de f-mount, bij pentax de k-mount en bij (konica) minolta/sony de a-mount.

ook is het vaak mogelijk om (meestal oudere) lenzen van andere systemen dmv een adapter op je body te plaatsen. maar echt lonen doet dat meestal niet. meestal zijn die oudere lenzen van minder kwaliteit en je raakt daarnaast ook de communicatie tussen body en lens kwijt. persoonlijk vind ik dat bij alleen hele goede lenzen de moeite waard.

en suggesties voor een camera, zowel pentax, nikon, olympus, sony als canon maken goede instap dSLR's. de verschillen zijn klein, maar ze zijn er wel. afhankelijk van je wensen, kan je een keuze maken. wanneer ik een instap dSLR zou kopen, zou ik tussen nikon (d50) en olympus (e500) kiezen en wanneer pentax wat beter verkrijgbaar zou zijn hier in nederland, zou dat merk ook zeker mee doen...

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:03
Ondanks het feit dat de H2/H5 en overige superzoom camera's prachtige foto's maken ben ik het wel met lateef eens. Kort maar krachtig :)

Bekijk ook even dit topic.

[ Voor 26% gewijzigd door nadroJ op 07-08-2006 09:30 ]

Sowieso schrijf je zo!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil onder andere goede macrofoto's kunnen maken.
en ik heb deze set in gedachten: NIKON D50 + 28-80 mm objectief + 70-300 mm objectief

kan dat daarmee?
ik heb ook al gekeken naar een losse body en dan losse objectieven erbij kopen.
maar dan ben ik een stuk duurder uit en mijn budget is ook maar beperkt.

• lateef
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:20:
ik wil onder andere goede macrofoto's kunnen maken.
voor goede macrofoto's kan je het beste een macrolens kopen.

daarnaast is de e-330 van olympus echt ideaal voor macrofotografie, maar waarschijnlijk valt ook die camera buiten je budget.

als je de d50 koopt, zou ik zeker voor een andere kit gaan, de lenzen die bij deze kit geleverd worden zijn niet bepaald de beste lenzen die nikon ooit gemaakt heeft (understatement).

wanneer je de d50 wilt, kan je het beste gewoon de kit kopen (dus met de 18-55 lens!) en dan kan je later nog kijken wat je verder wilt. in jouw geval waarschijnlijk een macrolens...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Een X700 dat was nog voor de autofocus tijd, objectieven meenemen heeft dus niet zo heel veel zin. Verkopen ook niet want veel meer dan 100 euro zul je voor dat setje niet vangen.
Als je daar prettig foto's mee schiet denk ik dat je een compact, hoe mooi ook, toch snel als een enorme stap terug zult ervaren.

Macro is met elke spiegelreflex goed te doen mits je de juiste lenzen hebt. Zelf heb ik heel aardige plaatjes van bloemen en insecten kunnen maken met een oude 28-80 maar voor het serieuze macrowerk zul je eigenlijk aan een speciale macrolens moeten.

Lees de speciale topics voor de dSLR's hier 's aandachtig door en ga gewoon 's wat proberen bij een goede fotozaak.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
zou dit een goede set zijn?

minolta 50d kit

macrolens

want heel veel meer dan 900 euro wil ik er niet aan uitgeven en ik moet ook nog geheugenkaartjes kopen enz.

• lateef
minolta bestaat al een tijdje niet meer, maar je linkt naar de nikon d50 en daar is niets mis mee.

wat betreft die macro lens, ook daar is - naar mijn weten, maar ik ben niet zo'n macroman - ook weinig mis mee. maar er zijn - in dezelfde prijscategorie - ook andere opties. welke voor jou het beste is, is ook afhankelijk van wat voor macrofotografie je wilt doen. maar kijk eens rond in het nikon-objectieven topic, daar kunnen ze je uitstekend verder helpen...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hoi emuuuh: welkom op GoT, en in FG :)

We hebben hier in dit subforum (FGA) een paar sticky's en topics om mensen wegwijs te maken in de wondere wereld van fotografie, en van de subfora hier: ik zou je willen vragen die sticky's even door te nemen zodat je op de hoogte bent. De topics die voor jou van belang zijn in dit geval zijn deze:

[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Dit is vooral om mensen hun vragen èn advies die ze dan krijgen, centraal te houden voor naslag in de toekomst voor anderen. Deze van jou doe ik in dit geval dicht, en je kan met je vragen (als je er nog niet uitkomt) terecht in bovenstaande topics :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.