Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 10:29:
Iemand ervaringen met de Belinea 102035W of de Asus PW201??
Ben van plan een 20,1" breedbeeld TFT te kopen (rond de €500,-) maar kan niet echt iets goeds vinden.
Of hebben jullie een goede suggestie voor een MVA/IPS 8 bit monitor??
Ik heb sinds een paar dagen een PW201. Ik heb geen ervaring met andere nieuwe LCD's (op mijn werk heb ik een Dell 1901FP, thuis had ik een CRT), dus kan niet echt vergelijken. Mijn indrukken:
- het uiterlijk: schitterend. Vooropgesteld dat je je niet stoort aan een brede glanzende zwarte rand om het beeldscherm. Foto's van deze monitor op het internet hebben een nadeel: ze zijn niet op ware grootte.
- scherm: het spiegelt niet meer dan een CRT. De rand reflecteert sterker dan het scherm. Kleuren zijn erg intens, als op een CRT.
- inkijkhoek: bij een hoek van 50 of 60 graden komt er een vage rode gloed over het beeld, bij grotere hoeken lijkt er een dun wit film over het scherm te trekken, maar het beeld blijft wat mij betreft erg goed tot je vlak bij de 90 graden zit en alleen nog maar rand ziet. In alle richtingen. Ik denk dat de foto's in het 20" monitor-overzicht op Behardware wel kloppen, maar er geen rekening mee houden dat het menselijk oog vooral reageert op contrast en minder op absolute lichtsterkte.
- speakers: klinken redelijk in midden/hoog terrein (helder, geen blikkerig geluid), maar hebben (te) weinig bas.
- input lag: voor mij niet waarneembaar (getest met DVI voor PC, S-Video voor PS2)
- ghosting: nog niets van gemerkt, maar NOLF2 is misschien niet het optimale spel om dat op te testen (erg kleurrijk).
- afterglow: de donkere eerste scènes van de film Sahara geven een duidelijk naeffect, alsof ieder frame een klein beetje in het beeldscherm wordt gebrand. Dit gaf een wat rommelig effect. Gelukkig speelt de rest van die film zich af in de volle zon in de sahara - adembenemend mooie beelden op dit scherm.
- backlight bleeding: ik heb het idee dat er uiterst links en rechts onderaan iets lichtere plekken op het beeldscherm zitten. Maar zonder vergelijkingsmateriaal kan ik niet zeggen hoe erg dit is. Het stoort me niet.
- resoluties: het lukt me niet om 4:3 resoluties op het scherm in 4:3 gecentreerd te zien (alles wordt gestretcht), behalve 1400x1050 en 1600x1200 (in dit laatste geval valt er een klein stuk van de boven- en onderkant af, dit is voor sommige TV-programma's een voordeel). Dit in combinatie met een X1600XT en recente drivers (zowel van Ati als van Omega geprobeerd). Breedbeeldachtige resoluties als 720x480 en 848x480 worden vreemd genoeg uitgerekt tot de volledige breedte en de halve hoogte. Goed bruikbare (onvervormde) resoluties zijn dus alleen 1280x800, 1400x1050, 1680x1050. Met F.E.A.R. wordt dat behelpen... Misschien kunnen nVidia kaarten hier beter mee omgaan.
- webcam: niet echt nodig wat mij betreft, ik heb geen commentaar over de kwaliteit
- touch sensitive controls: het is inderdaad onhandig dat het bewegen (draaien, stand wijzigen, verplaatsen) van de monitor erg vaak leidt tot het aktiveren van de aan/uit knop. En het kost enige gewenning om de juiste touch te vinden. Bonuspunten omdat deze bijdragen aan het fantastische uiterlijk.
- input en output: wat mij betreft meer dan genoeg opties.
Voor mij zijn de input opties (VGA, DVI, component, S-Video, composiet) en het design de sterke punten van deze monitor. De zero bright dots garantie is natuurlijk ook leuk. Het enige echte minpunt voor mij is de minder dan optimale ondersteuning voor 4:3 beeldresoluties, voor de rest voldoet deze monitor aan mijn eisen/verwachtingen. Of dit voldoende is om een prijsverschil van 100 tot 200 euro met de goedkopere modellen te verantwoorden, moet je zelf uitmaken. Voor mij is het antwoord op die vraag: ja.