Deze lui spelen al op bananabay sinds die server er kwam en hebben ook ervaring van cocos bay (hoewel je dat met al die Barkes niet zou zeggen...). Dit was het grootste gevecht ooit op bbay. Je moet je eigen vloot er niet mee vergelijken, omdat:
- Deze gasten al maanden en maanden langer spelen
- Ze ons toch niet kunnen aanvallen, vanwege #punten dat niet binnen de 250%/40% range zit
- Deze vloten nu niet meer bestaan
MoWs zijn de aan te raden schepen voor de engelsen, fregatten voor de anderen. In de techtree staat dat je een lvl 10 mil academie nodig hebt voor de speciale unit upgrade, maar bij mij was lvl 9 voldoende (werf moet wel lvl 10 zijn).
Voordat ik hier van overtuigd was, heb ik ook nog een paar linie schepen gebouwd, maar die zijn (te) traag. Als ze op tijd zijn, zijn ze voor verdediging wel goed inzetbaar.
Het grootste probleem voor een floot is uiteindelijk niet resources om die floot te bouwen, maar voedsel om die duizenden matrozen overeind te houden. Ik heb al een aantal uitgeruste oorlogsschepen, maar met veel te weinig matrozen om de kanonnen te kunnen bedienen.
Verdedigen is erg lastig, maar voor zover ik het van enkele veteranen goed begrepen heb, is de tactiek om alle oorlogsschepen op 1 (centraal) eiland te leggen, waar je naast vissers vooral kolo waren verkoopt voor voedsel. Zodra een aanvallende vloot in zicht komt, vaar je direct naar het bedreigde eiland samen met je bondgenoten (tenminste, als je denkt te kunnen winnen).
Dan moet je dus
- snelle schepen hebben
- een hoge uitkijktoren
- snel kunnen reageren
Vooral dit laatste lijkt me lastig, als je in je nest ligt
Kanonnentorens zetten geen zoden aan de dijk en een vesting is (naar ik hoorde) nuttig tot zo'n 800k punten; daarna kunnen vloten al snel te groot zijn. Ik bouw die dingen dus ook niet.
Kennelijk komt landverdediging (garde e.d.) niet in het (realistische) verhaal voor. Voor plunderen heb je wel landtroepen nodig, maar ik hoorde dat 1 garde eenheid al genoeg is. Dit heb ik nooit getest, maar ik denk dat wat je meeneemt wordt bepaalt door wat er ligt, wat je mee kunt nemen (en toeval).
Duidelijk is dat voor de aanval snelle schepen ook van belang zijn. Als de vijand te laat is, heb je bij voorbaat de slag gewonnen.
Op dit moment kunnen eilanden nog niet gesloopt of overgenomen worden; alleen geplunderd.