Ik weet niet hoe jij je pcgebruik in de toekomst ziet. Maar af en toe een licht spel moet nog wel even lukken. RAM upgraden gaat je zeker helpen. 512MB is eigenlijk wat te weinig hedendaags. Ik zou zeggen, gooi er 512MB bij. Dan moet het traag reageren er wel uit zijn. Of je moet je Windows weer eens opnieuw installerenJassy schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:21:
Ik heb nu sinds een jaar of twee deze configuratie draaien, en zit eigenlijk even te kijken naar een kleine Upgrade (Hoeft niet zo gek veel te zijn, maar ik merk soms dat hij een beetje vertraagt als ik meerdere dingen tegelijk wil doen).
CPU: Amd Athlon64 3000+ S754
Mobo: Asus K8N-E Deluxe
RAM: 2x 256MB DDR400 --> Upgradekandidaat
VGA: Geforce 7600GS 256MB AGP
HDD1: WD Raptor 74GB
Voeding: 350 watt geval (Geen idee eerlijk gezegd)
De rest lijkt mij niet van belang.
Zoals ik al zei, soms vind ik het systeem een beetje traag reageren (Bijvoorbeeld als ik meerdere dingen tegelijk uitvoer (Downloaden, Quickpar en Winrar bv) en dan een programma erbij wil opstarten of even in Outlook 2007 mijn mail wil checken. Dit duurt dan een eeuwigheid en daar irriteer ik mij behoorlijk aan.
Nu denk ik vooral dat het RAM geheugen de Bottleneck is, dat is *maar* 512MB. Het lijkt mij dus zinvol om een RAM Upgrade naar 1x 1GB te doen (S754 heeft geen Dual Channel dus qua Performance hoeft het niet uit te maken).
Mijn dagelijkse bezigheden zijn:
- Word
- Outlook
- MSN
- Usenet (Text en downloaden)
- Forumpje hier en daar
- Af en toe een licht spel (GTA San Andreas en Trackmania Nations)
Budget: Het liefst geef ik zo weinig mogelijk uit. Ik zie een complete upgrade voorlopig toch niet zitten.
Wat is verstandiger met een visie op de toekomst:
- Alleen het RAM geheugen naar 1GB doen, en een CPU/MB upgrade laten wachten
- CPU/MB/RAM nieuw met behoud van de AGP kaart (Die gaat er voorlopig nog niet uit)
Alvast bedankt voor de reacties
hmm op de doos staat 7600gt.
Raar.
Is dat bedrijf betrouwbaar?
Raar.
Is dat bedrijf betrouwbaar?
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Ik denk niet dat dat gaat veranderen, spelletjes interesseren me niet zo heel erg. Windows staat er gelukkig net weer nieuw op na veel geouwehoer (Toch maar weer een floppydrive kopen en erin bouwenIk weet niet hoe jij je pcgebruik in de toekomst ziet. Maar af en toe een licht spel moet nog wel even lukken. RAM upgraden gaat je zeker helpen. 512MB is eigenlijk wat te weinig hedendaags. Ik zou zeggen, gooi er 512MB bij. Dan moet het traag reageren er wel uit zijn. Of je moet je Windows weer eens opnieuw installeren
Mwah, dan trap ik al het geheugen eruit en doe ik er gewoon 1x 1GB in. 3 geheugenbankjes vol vind dat moederbord niet zo leuk
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Op zich maakt dat van die drie bankjes niet zo heel veel uit, maar ja MEM kost tegenwoordig geen drol meer, dus ik denk dat je keuze een hele goede is...Jassy schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:38:
[...]
Ik denk niet dat dat gaat veranderen, spelletjes interesseren me niet zo heel erg. Windows staat er gelukkig net weer nieuw op na veel geouwehoer (Toch maar weer een floppydrive kopen en erin bouwen). Dus dat zit wel goed.
Mwah, dan trap ik al het geheugen eruit en doe ik er gewoon 1x 1GB in. 3 geheugenbankjes vol vind dat moederbord niet zo leuk
Mjin huidige systeem:
AMD XP 3100+ Thorton
1024 MB 333 MHz Kingston RAM
Asus A7v880 (AGP 8x mogelijk)
PC Power&Cooling 400 Watt voeding
Leatek Geforce Ti4600 128MB 4x AGP
2x Seagate 320GB Sata150 in Raid0
Het systeem werkt nog prima, behalve voor mijn nieuwste hobby, world of warcraft (net 2 maanden bezig). Ik merk dat ik hem daar op 800x600 met alle settings laag moet zetten om met raids niet hopeloos te stotteren. Ik zou het graag op 1280x1024 met opties aan willen spelen, en dan in 40 man raids gewoon soepel.
Oplossing lijkt mij nieuwe videokaart, maar welke.
Opties: Geforce 6600, 6800, 7300, 7600, GT GS etc.
Nu heb ik het geld wel voor een 7600GT, maar ik vind het zonde om nog zoveel geld in AGP te steken. 2ehands is wat mij betreft ook een optie, daar alle andere onderdelen in deze setup ook 2ehands zijn aangeschaft, met uitzondering van de HD. Die koop ik nooit 2ehands.
Eigenlijk wil ik dus weten wat the best buy for my bucks is met betrekking tot een videokaart.
Laten we voor de lol het budget rond de 100 euro gooien. Indien 1280x1024 niet realistisch is, dan is 1024x768 ook wel acceptabel, maar dan vind ik 100 euro alweer een hoop.
AMD XP 3100+ Thorton
Het systeem werkt nog prima, behalve voor mijn nieuwste hobby, world of warcraft (net 2 maanden bezig). Ik merk dat ik hem daar op 800x600 met alle settings laag moet zetten om met raids niet hopeloos te stotteren. Ik zou het graag op 1280x1024 met opties aan willen spelen, en dan in 40 man raids gewoon soepel.
Nu heb ik het geld wel voor een 7600GT, maar ik vind het zonde om nog zoveel geld in AGP te steken. 2ehands is wat mij betreft ook een optie, daar alle andere onderdelen in deze setup ook 2ehands zijn aangeschaft, met uitzondering van de HD. Die koop ik nooit 2ehands.
Eigenlijk wil ik dus weten wat the best buy for my bucks is met betrekking tot een videokaart.
Laten we voor de lol het budget rond de 100 euro gooien. Indien 1280x1024 niet realistisch is, dan is 1024x768 ook wel acceptabel, maar dan vind ik 100 euro alweer een hoop.
Dit moederbord gaat dan op DDR333 lopen bedoel ikAJ1815 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:53:
[...]
Op zich maakt dat van die drie bankjes niet zo heel veel uit, maar ja MEM kost tegenwoordig geen drol meer, dus ik denk dat je keuze een hele goede is...
We gaan er gewoon wat nieuw geheugen in prakken, bedankt voor de adviezen
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Als je voor dat budget een videokaart gaat kopen, dan zou ik voor de 7600gs gaan, kost tussen de € 100 en €110 op z'n goedkoopst. Houdt er wel rekening mee, dat je dan over een jaar de nieuwste games eigenlijk niet meer kunt spelen, maar als dat voor jou geen probleem is.FireAge schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:59:
Mjin huidige systeem:
AMD XP 3100+ Thorton
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
denk dat dat wel mee gaat vallen. Je zult ze alleen niet meer op jouw gewenste detail kunnen spelen.
-
[ Voor 193% gewijzigd door SolidSoul op 10-01-2007 16:27 ]
Specs:
Mobo: ASRock 939Dual VSTA
CPU: AMD Athlon 64 3700+ (San Diego)
Mem: 2x512MB MDT pc3200
GPU: GeForce 6600GT AGP 128mb
HDD: Seagate 160GB SATA1
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe 3dkaart..nou twijfel ik tussen de 7900GT & X1950 Pro..beide met 256MB DDR3.
welke raden jullie mij aan? heb die tomshardware GPU Guide er al bij gehad...beide verschillen op een paar vlakken, maar wat is nu de beste keuze...geluid is niet echt een punt waar ik naar kijk.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe 3dkaart..nou twijfel ik tussen de 7900GT & X1950 Pro..beide met 256MB DDR3.
welke raden jullie mij aan? heb die tomshardware GPU Guide er al bij gehad...beide verschillen op een paar vlakken, maar wat is nu de beste keuze...geluid is niet echt een punt waar ik naar kijk.
Ik zou de X1950Pro nemen. Kost iets minder en het prestatieverschil met de 7900GT is bij het ene spel te verwaarlozen, en bij het andere spel is de X1950Pro weer duidelijk beter.AgoNitE schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 18:16:
Specs:
Maare, dit is verder gewoon je eigen keuze en niet echt een upgradevraag.
bij gelijke prestaties en als geluid niet uitmaakt, dan de goedkoopste kiezen... Logisch toch?
Of je moet wllen overclocken: dan moet je kijken welke van de 2 dit t beste kan.
Of je moet wllen overclocken: dan moet je kijken welke van de 2 dit t beste kan.
Anoniem: 197620
Beste lezers,
Ik computer altijd nog op hetzelfde oude ding. Me computer doet het nog redelijk voor mijn eissen maar wil nu tog me pc een tikje sneller maken.
Me huidige specs:
Intel Pentium IIIE, 773Mhz (5.5 x 133)
Asus P3V4X (i ISA, 6PCI, 1 AGP, DIMM)
512 MB SDRAM
SAMSUNG SV2044D 18GB ( 5400 RPM, Ultra-ATA/66)
NVIDIA GeForce4 MX 440 (64 MB)
Mijn eisen zijn dus niet zo heel hoog, het enigste wat ik er nu op doe is :
msn
word
internet
multimedia ( voornamelijk muziek & heel af en toe een filmpje )
af en toe een spelletje Return To Castle Wolfenstein Enemy Territory( wat nu dus nog gaat )
-Met deze upgrade wil ik bereiken dat alles gewoon soepeler gaat werken. En de videokaart zo mogen vervangen worden maar ik ben zeer zeker niet een Diehard-gamer. Aangezien mijn zeer zeer kleine capiciteit van me hardeschijf wil ik deze ook vervangen, al haal ik die 18 gig niet met mijn muziek en software.
-Mijn budget is het liefst zo min mogelijk onder nabij de 200-300 euro. Hoop ik ver mee te komen.
Mvg
Carsten
Ik computer altijd nog op hetzelfde oude ding. Me computer doet het nog redelijk voor mijn eissen maar wil nu tog me pc een tikje sneller maken.
Me huidige specs:
512 MB SDRAM
msn
word
internet
af en toe een spelletje Return To Castle Wolfenstein Enemy Territory( wat nu dus nog gaat )
-Met deze upgrade wil ik bereiken dat alles gewoon soepeler gaat werken. En de videokaart zo mogen vervangen worden maar ik ben zeer zeker niet een Diehard-gamer. Aangezien mijn zeer zeer kleine capiciteit van me hardeschijf wil ik deze ook vervangen, al haal ik die 18 gig niet met mijn muziek en software.
-Mijn budget is het liefst zo min mogelijk onder nabij de 200-300 euro. Hoop ik ver mee te komen.
Mvg
Carsten
Een 5400rpm hardeschijf is een flinke bottleneck, die dus zeker wel vervangen. Een 40 / 80 / 120gig 7200rpm schijf kost tegenwoordig niet meer zoveel dus dat is zeker de moeite.Anoniem: 197620 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:10:
Beste lezers,
Me huidige specs:
512 MB SDRAM
msn
word
internet
Mvg
Carsten
Verder is het een behoorlijk verouderd systeem, een snellere videokaart zou ik zelf niet meer doen. Moederbord en CPU zullen daar niet veel extra's uithalen vrees ik, en wellicht moet je de voeding ook gaan vervangen.
Ik zou er dus een snellere hd in stoppen en de rest lekker opsparen voor een volgende (grotere) upgrade.
Ik zou er
- 512 MB SDRAM bij steken
- nieuwe ATA harde schijf van 320 GB en 8 MB cache bij steken
512MB lijkt me voor zon trage pc eigenlijk wel genoeg. Bovendien is SDRAM onevenredig duur. Ik vind het zonde om dat geld uit te geven aan een oude pc.cocico schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:28:
Ik zou erDan kom je mooi op je bedrag uit. Maar of het echt nuttig is, nee, ik zou eerder doorsparen voor een budgetsysteem!
- 512 MB SDRAM bij steken
- nieuwe ATA harde schijf van 320 GB en 8 MB cache bij steken
Ik zou zelf toch even doorsparen voor een geheel nieuw (goedkoop) systeem. Wel kun je de hdd upgraden zoals hier al aangehaald, aangezien die makkelijk meekan naar een nieuw systeem.
Voor dit bedrag kan je een nieuwe pc kopen:Anoniem: 197620 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:10:
Mvg
Carsten
http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=793
Dan nog een windows-licentie en je bent klaar.
Ik zou een rond kijken bij de Vraag&Aanbod of je niet nog wat tweedehands onderdelen op de kop kan tikken. Dingen als extra MEM een sneller videokaart en een sneller HDD zijn dan waar je naar moet kijken. Voor dat bedrag kan je misschien wel een geheel systeem krijgen... Qua upgrade-advies is wat lastig, omdat je systeem zo erg verouderd is dat nieuwe onderdelen niet compatibel zijn.Anoniem: 197620 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:10:
Beste lezers,
Me huidige specs:
512 MB SDRAM
msn
word
internet
Mvg
Carsten
Voor dat bedrag kan je net zo goed een 2e hands/budget systeem kopen, pentium 4 e.d.
(mijn systeem, van 3 jaar oud, gaat over +- 2 weken vervangen worden en wordt waarschijnlijk verkocht voor +- €300,-
(mijn systeem, van 3 jaar oud, gaat over +- 2 weken vervangen worden en wordt waarschijnlijk verkocht voor +- €300,-
[ Voor 4% gewijzigd door drooger op 12-01-2007 13:16 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Huidige specificaties:
Processor: AMD AThlon 2800+ (Barton, 2,08 GHz)
Moederbord: Asus A7V600
Geheugen: 1024 DDR Kingston cl2.5
Hardeschijf: Western Digital 80GB SATA in RAID0
VGA kaart: Asus GeForce 6800LE 128MB (met 12 pixelpipelines open)
Ik wil wel wat meer snelheid in games. Me huidige kaart heeft maar 128MB en de 6800LE is niet de snelste kaart meer
Een ATi Radeon X1950 AGP vindt ik net iets te duur
Ik wil wel wat meer snelheid in games. Me huidige kaart heeft maar 128MB en de 6800LE is niet de snelste kaart meer
Anoniem: 191133
ik zou inderdaad voor een nieuw 7200rpm hardeschijf gaan, goedkoopste modellen zijn al 80-120 gigabyte groot.Anoniem: 197620 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:10:
Beste lezers,
Me huidige specs:
512 MB SDRAM
msn
word
internet
Mvg
Carsten
verder, zeker als stroom vebruik en geluid een issue zijn, waarom ga je niet voor een VIA epia moederbordje. deze zijn een klein stukje sneller maar verbruiken zo'n 13watt en zijn ook zeer still. snel genoeg voor dat wat jij er mee wilt en ja je kunt er zelfs nog Wolfenstein op spelen. verder zijn deze moederbordjes uitermate geschikt voor media toepassingen en komen inclusief CPU. en ja ze passen in elke computerkast dus je hebt niet een speciale ITX-Kast er voor nodig.
success,
docey
mischien een X1650XT, sneller dan en 6800LE en een stuk goedkoper.Flappie schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:53:
Huidige specificaties:
En waar koop ik een X1650XT met AGP?Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 14:46:
[...]
mischien een X1650XT, sneller dan en 6800LE en een stuk goedkoper.
Nergens volgens de Pricewatch.
Maar lees even de topicstart door. Je post is onvolledig en daardoor kunnen we dus geen goed advies geven.
Dus je budget is minder dan € 200,-. Dan zou je dus uitkomen bij een xfx 6600gt 256mb, xfx 6800 xt128mb of een XFX GeForce 7600 GT XXX 256MB. Die kaarten zijn €10-€20 goedkoper dan een x1950 pro agp. Je zal er waarschijnlijk wel vooruit mee gaan in snelheid, maar het is i.m.o. weggooien van je geld.Flappie schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:53:
Huidige specificaties:
Je investeert in een techniek die niet meer verder ontwikkeld zal worden. Zelfs met een x1950 pro agp erbij, is de rest van je systeem de bottleneck om de huidige games fatsoenlijk te spelen. Spaar door en upgrade je pc, of koop een nieuwe en verkoop deze voor een zacht prijsje, is mijn advies.
eens.drooger schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:07:
[...]
Dus je budget is minder dan € 200,-. Dan zou je dus uitkomen bij een xfx 6600gt 256mb, xfx 6800 xt128mb of een XFX GeForce 7600 GT XXX 256MB. Die kaarten zijn €10-€20 goedkoper dan een x1950 pro agp. Je zal er waarschijnlijk wel vooruit mee gaan in snelheid, maar het is i.m.o. weggooien van je geld.
Je investeert in een techniek die niet meer verder ontwikkeld zal worden. Zelfs met een x1950 pro agp erbij, is de rest van je systeem de bottleneck om de huidige games fatsoenlijk te spelen. Spaar door en upgrade je pc, of koop een nieuwe en verkoop deze voor een zacht prijsje, is mijn advies.
Huidige specs:
Processor: AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Processor
Moederbord: Rare is dat als ik dit bekijk, dan zegt hij bijvoorbeeld bij everest home edition gewooon dat de moederbordnaam onbekend is, er staat wel een mobo ID bij: 09/14/2006-MCP61SM-AM-6A61KE11C-00
Geheugen: 2048MB DDR II (2x 1GB)
Hardeschijf: 500GB (2x 250GB SATA)
Video kaart: ATI X1650 512MB
Gebruiksdoeleinden:
het gaat hier vooral om het gamersconcept, aangezien Ik bijna alle Games wel speel of heb gespeeld die er nu op de markt zijn wil ik nog wel mee kunnen over een paar jaar. Ook is School en natuurlijk Multimedia een behoefte.
Budget:
aangezien ik de laatste maanden nogal wat apart heb gelegd, was niet per keer, maar zit nu rond de 500/600 euro dat ik kan uitgeven.
Problemen:
Echt problemen zijn er niet, heb wel het idee dat hij langzamer gaat lopen. Dat kan ik me ook gewoon inbeelden. Aangezien er ook veel opstaat;)
Eigen bedenkingen:
Zit dus eigenlijk vooral aan me videokaart te denken, denk dat er veel meer bij komt kijken, ik wil bij de ATI blijven aangezien nog helemaal geen problemen mee gehad, maar weet verder niet echt wat beter zou moet kunnen:P Zat te denken aan de ATI X1950pro of iets in de trend van de X1950 :wink:
mijn vraag is dus eigenlijk wat moet er beter of zou er het beste beter kunnen, zodat ik nog een paar jaartjes van mijn PC kan blijven genieten en vooral het gamen, want voor de rest, ben ik niet zo'n computerman en weet ik er niet zo veel van af
alvast bedankt
wesleyvinken
Processor: AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core Processor
Moederbord: Rare is dat als ik dit bekijk, dan zegt hij bijvoorbeeld bij everest home edition gewooon dat de moederbordnaam onbekend is, er staat wel een mobo ID bij: 09/14/2006-MCP61SM-AM-6A61KE11C-00
Geheugen: 2048MB DDR II (2x 1GB)
Hardeschijf: 500GB (2x 250GB SATA)
Video kaart: ATI X1650 512MB
Gebruiksdoeleinden:
het gaat hier vooral om het gamersconcept, aangezien Ik bijna alle Games wel speel of heb gespeeld die er nu op de markt zijn wil ik nog wel mee kunnen over een paar jaar. Ook is School en natuurlijk Multimedia een behoefte.
Budget:
aangezien ik de laatste maanden nogal wat apart heb gelegd, was niet per keer, maar zit nu rond de 500/600 euro dat ik kan uitgeven.
Problemen:
Echt problemen zijn er niet, heb wel het idee dat hij langzamer gaat lopen. Dat kan ik me ook gewoon inbeelden. Aangezien er ook veel opstaat;)
Eigen bedenkingen:
Zit dus eigenlijk vooral aan me videokaart te denken, denk dat er veel meer bij komt kijken, ik wil bij de ATI blijven aangezien nog helemaal geen problemen mee gehad, maar weet verder niet echt wat beter zou moet kunnen:P Zat te denken aan de ATI X1950pro of iets in de trend van de X1950 :wink:
mijn vraag is dus eigenlijk wat moet er beter of zou er het beste beter kunnen, zodat ik nog een paar jaartjes van mijn PC kan blijven genieten en vooral het gamen, want voor de rest, ben ik niet zo'n computerman en weet ik er niet zo veel van af
alvast bedankt
Wat voor processor heb je precies? AMD 64 X2 zegt nog niet alles. Moederbord: Kast opentrekken, typenummer bekijken, in Google sleuren en de resultaten bekijken 
Je huidige videokaart is de bottleneck voor het gamen zoals je zelf al juist hebt geconcludeerd. Ik ben het wel eens met je keuze, de X1950Pro. Goede kaart voor een nette prijs. Wordt hier ook erg vaak aangeraden. Of je hier echter een paar jaar mee kan gamen is de vraag. Dat hangt van je eisen af. Wellicht dat een upgrade over 2 jaar nog nodig is. Maar zo werkt dat altijd in computerland. Met de X1950Pro en geen superhoge eisen op gamegebied kun je echter zeker wel even vooruit.
Je huidige videokaart is de bottleneck voor het gamen zoals je zelf al juist hebt geconcludeerd. Ik ben het wel eens met je keuze, de X1950Pro. Goede kaart voor een nette prijs. Wordt hier ook erg vaak aangeraden. Of je hier echter een paar jaar mee kan gamen is de vraag. Dat hangt van je eisen af. Wellicht dat een upgrade over 2 jaar nog nodig is. Maar zo werkt dat altijd in computerland. Met de X1950Pro en geen superhoge eisen op gamegebied kun je echter zeker wel even vooruit.
CPU 0 AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4200+, 2209 Mhz
CPU 1 AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4200+, 2209 Mhz
gewoon ff gekopieerd, er zit garantie op me pc nog steeds, als ik open maak niet meer, dus weet niet of ik dit doe kijk wel ff of ik anders aan de naam kan komen;)
CPU 1 AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4200+, 2209 Mhz
gewoon ff gekopieerd, er zit garantie op me pc nog steeds, als ik open maak niet meer, dus weet niet of ik dit doe kijk wel ff of ik anders aan de naam kan komen;)
Je weet dat als je er een videokaart inzet, dat de kast dan open moet hè? Het is niet zo dat het ook werkt als je em er heel dicht naast legt
neej snap ik zeker wel;) ik maak hem nu wel open, beste om de computer uit te zetten dan??\
EDIT: maak hem morgen open, probeer nu te zoeken of ik het gewoon op internet kan vinden;)
Chipsettype NVIDIA GeForce 6100 !! dit heb ik erbij gevonden, nu de exacte naam nog;P
EDIT: maak hem morgen open, probeer nu te zoeken of ik het gewoon op internet kan vinden;)
Chipsettype NVIDIA GeForce 6100 !! dit heb ik erbij gevonden, nu de exacte naam nog;P
[ Voor 53% gewijzigd door WeaselADHD op 12-01-2007 23:24 ]
Aan laten staan, eerst natuurlijk lekker lopen op een stuk tapijt.wesleyvinken schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:09:
neej snap ik zeker wel;) ik maak hem nu wel open, beste om de computer uit te zetten dan??\
Uit zetten, 'k doe zelf altijd kabels aan de achterkant eruit en leg 'm op het bed, geen krassen, geen statische lading, genoeg ruimte
ik ben nu klaar met werken, ga vanmiddag doen:P
Anoniem: 168588
Hallo,
Ik wil mijn sempron 2400 systeempje upgraden naar een AMD dual-core. Ik heb echter een agp videokaart(6600gt) die ik nog even niet wil upgraden. Nu kan ik alleen maar socket AM2 mobo's vinden die pci express of agp als slot voor videokaarten hebben. In de toekomst wil ik mijn videokaart misschien wel upgraden dus heb ik wel een pci e slot nodig. Ik zoek dus een moederbord met AM2 socket, agpslot en pci express slot.
Bestaan deze borden en zoja waar kan ik ze vinden??
Ik wil mijn sempron 2400 systeempje upgraden naar een AMD dual-core. Ik heb echter een agp videokaart(6600gt) die ik nog even niet wil upgraden. Nu kan ik alleen maar socket AM2 mobo's vinden die pci express of agp als slot voor videokaarten hebben. In de toekomst wil ik mijn videokaart misschien wel upgraden dus heb ik wel een pci e slot nodig. Ik zoek dus een moederbord met AM2 socket, agpslot en pci express slot.
Het enige bordje met AGP dat in de Pricewatch staat is:Anoniem: 168588 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:21:
Hallo,
Asrock AM2NF3-VSTA, nForce3 250 (ATX, AGP, Sound, LAN, SATA... € 47,43
Echter die heeft dus geen PCI-E.
Maar dit kun je ook zelf even op zoeken in de Pricewatch, dit topic is hier niet voor bedoeld.
heb gedaan en alles wat ik vond ben ik op internet gaan zoeken, kwam meerdere mensen die hetzelfde probleem hadden als mij en het moederbord dus onbekend was:RoD schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 23:08:
Je weet dat als je er een videokaart inzet, dat de kast dan open moet hè? Het is niet zo dat het ook werkt als je em er heel dicht naast legt
hier ff alles van everest
moederbord:
Fabrikant Acer
Product EM61SM/EM61PM
moederbord:
Identificatie van het moederbord: 09/14/2006-MCP61M-AM-6A61KE11C-00
moederbord:
Soort processor Unknown, 2200 MHz
Naam vvan het moederbord: Onbekend
Chipset van het moederbord Onbekend
Systeem geheurgen 2048 MB
BIOS type: Award (09/14/06)
en dan staan er onder elkaar veel communicatiepoorten
sorry maar ik kom niet verder dan dit
Hmm, een bordje van Acer blijkbaar? Nouja, ik zou ook niet weten welke het is, geen bekend bord in ieder geval. Maargoed, laat dat bord dan verder maar zitten, want daar heb je opzich toch verder niets mee te maken als je je videokaart alleen upgrade.
zou lekker naar C2D kijken, daar zijn in elk geval wel moederborden met een agp en pci-e socket.Anoniem: 168588 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 14:21:
Hallo,
indd, maar verder heb 500 gb, dat vind ik genoeg laat ik zo, zelf vind ik 2 gb werkgeheugen genoeg en dat laat ik denk ik ook zo, als ik die videokaart erinplaats moet ik dan verder nog aan iets denken??RoD schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 15:04:
Hmm, een bordje van Acer blijkbaar? Nouja, ik zou ook niet weten welke het is, geen bekend bord in ieder geval. Maargoed, laat dat bord dan verder maar zitten, want daar heb je opzich toch verder niets mee te maken als je je videokaart alleen upgrade.
Ja, de drivers installeren 
Maar qua hardware zit je eerst wel goed denk ik. Ik denk dat de upgrade van de videokaart voorlopig wel volstaat.
Maar qua hardware zit je eerst wel goed denk ik. Ik denk dat de upgrade van de videokaart voorlopig wel volstaat.
thnx, dah van de drivers wist ik wel, maar niets van verdere hardware componenten dus, dan ga ik voor een videokaart, thnx allot en komt allemaal wel goedRoD schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:30:
Ja, de drivers installeren
Wat is er aan de hand:
Ik heb vista geïnstalleerd op mijn pc. In de 30 dagen trial heb ik een aantal dingen ondervonden.
- Mijn werkgeheugen krijgt een lage rating
- Overall loopt het net niet soepel (trage reactie of hapering)
- HD filmpjes 480 lopen goed, 720 en hoger hapert heel erg
- Age of Empires 3 - The warchiefs hapert enigsinds op 1280*1024 en medium settings.
Over welk systeem hebben we het?
* Moederbord: ASUS K8N (nforce 3, socket 754)
* Athlon 64 3000+ (2 Ghz, K8 newcastle)
* 1 GB (512 MB uit 2005 en 2x256 MB uit 2003), pc 2700
* Grafische kaart: Radeon 9600 pro
* rest lijkt me niet interessant om te vermelden.
Overwegingen
Nu zou ik graag met het oog op vista, weer een soepel systeem willen. Wat wil ik allemaal draaien?
- HD 1080 moet soepel lopen.
- Ik zou de troughput van het geheugen beter willen hebben voor overall performance
- 3D RTS games in het algemeen moeten soepel draaien.
Een budget heb ik nog niet over nagedacht omdat ik nog niet weet wat ik nog uit dit systeem kan halen. Met oog op het geheugen vraag ik me bijvoorbeeld af of de hoeveelheid geheugen of de snelheid van het geheugen me parten speelt.
Kwa grafische kaart zit ik voorlopig vast aan een AGP kaart. En hebben we het over een nieuw systeem dan denk ik kwa budget gelijk aan een hele andere orde van grootte.
Kortom, ga ik er met meer of ander geheugen (strakkere timings) op vooruit? Mem draait makkelijk op 215 MHZ. Doet een nieuwe AGP grafische kaart wonderen? En is het het geld waard? Proc upgraden lijkt me zelf redelijk zinloos. Of zeggen jullie. Speel AoE3 nog even op lagere settings, spaar nog even en koop dan gelijk een compleet systeem?
Ik heb vista geïnstalleerd op mijn pc. In de 30 dagen trial heb ik een aantal dingen ondervonden.
- Age of Empires 3 - The warchiefs hapert enigsinds op 1280*1024 en medium settings.
Overwegingen
Nu zou ik graag met het oog op vista, weer een soepel systeem willen. Wat wil ik allemaal draaien?
- Ik zou de troughput van het geheugen beter willen hebben voor overall performance
Een budget heb ik nog niet over nagedacht omdat ik nog niet weet wat ik nog uit dit systeem kan halen. Met oog op het geheugen vraag ik me bijvoorbeeld af of de hoeveelheid geheugen of de snelheid van het geheugen me parten speelt.
Kwa grafische kaart zit ik voorlopig vast aan een AGP kaart. En hebben we het over een nieuw systeem dan denk ik kwa budget gelijk aan een hele andere orde van grootte.
Kortom, ga ik er met meer of ander geheugen (strakkere timings) op vooruit? Mem draait makkelijk op 215 MHZ. Doet een nieuwe AGP grafische kaart wonderen? En is het het geld waard? Proc upgraden lijkt me zelf redelijk zinloos. Of zeggen jullie. Speel AoE3 nog even op lagere settings, spaar nog even en koop dan gelijk een compleet systeem?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
sorry, was even in de war. er is inderdaad geen XT versie, maar wel de PRO versie. hier het niews bericht: nieuws: Sapphire introduceert twee AGP-videokaarten,
en hier de pricewatch links:
pricewatch: HIS Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, D-Sub) H165PRQ256A-R
pricewatch: HIS Radeon X1650 Pro 512MB DDR2 (AGP, DVI/D-Sub, ViVo) H165PRQ512A-R
pricewatch: HIS X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, ViVo) H165PRQ256A
pricewatch: Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI DL)
pricewatch: Sapphire Radeon X1650 Pro 512MB DDR2 (AGP, 2x DVI) 11091-04-20R
zelf zou ik voor een 256mb versie gaan omdat 512mb geen extra performance geeft op deze kaarten en vaak wel duurder is(uitgezonderd de Sapphire zie ik net, die is zelfs goedkoper?!)
de volgende stap is een X1950 wat echt zonde van je geld is om deze in agp te kopen.
Je games zijn te traag -> videokaart. Video en Vista loopt niet soepel: Cpu + geheugen. Het lijkt mij dat dat een upgrade kan gebruiken. En dus dan ook het moederbord. Waarschijnlijk dan direct ook de voeding. De randapparatuur (hdd's, opticals) zou je kunnen houden.Terror schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 21:16:
Wat is er aan de hand:
Overwegingen
Ik denk dat een C2D setje met een degelijke PCI-E kaart de beste optie is. Met 2GB geheugen, lekker vlot en bruikbaar in de nieuwste games.
Misschien is dit wat te hoog gegrepen voor je en hoef je niet meteen zo "high end", maar je socket is nogal verouderd en investeren in een AGP kaart is imo ook zonde.
Anoniem: 204725
Systeem :
Motherboard
CPU Type Intel Pentium 4, 2400 MHz (18 x 133)
Motherboard Name Compaq Evo D310
Motherboard Chipset Intel Brookdale-G i845G
System Memory 1024 MB (DDR SDRAM)
Display
Video Adapter NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X (64 MB)
3D Accelerator nVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X
Multimedia
Audio Adapter Creative SB Live! 5.1 Digital (SB0220) Sound Card
Storage
IDE Controller Intel(r) 82801DB Ultra ATA Storage Controller-24CB
SCSI/RAID Controller A347SCSI SCSI Controller
SCSI/RAID Controller SCSI/RAID Host Controller
Floppy Drive Floppy disk drive
Disk Drive ST380021A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drive ST380020A (80 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
Optical Drive _NEC DVD_RW ND-3500AG (DVD+R9:4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:16x/4x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)
Partitions
C: (NTFS) 20000 MB (2299 MB free)
D: (NTFS) 56316 MB (26971 MB free)
E: (NTFS) 76316 MB (34570 MB free)
Total Size 149.1 GB (62.3 GB free)
Network
Network Adapter Intel(R) PRO/100 VE Network Connection
Network Adapter WAN (PPP/SLIP) Interface (83.101.13.93)
Modem Agere Win Modem
Taak van de PC
Recente games (en toekomstige) op deftige settings kunnen spelen, omzetten van videobestanden , multimedia.
Budget : maximum 900-1000 euro
Motherboard
Display
Multimedia
Storage
Optical Drive _NEC DVD_RW ND-3500AG (DVD+R9:4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:16x/4x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)
Partitions
Network
Modem Agere Win Modem
Taak van de PC
Recente games (en toekomstige) op deftige settings kunnen spelen, omzetten van videobestanden , multimedia.
Anoniem: 193854
Display
Samsung SyncMaster 940MW Res: 1400x900
Motherbord
A8N Sli Premium Motherbord S939
CPU
AMD X2 4600+ Niet OC, maar op 2.47 ghz van fabriek
Zalman Cooler CNPS7700
Grafisch Kaart
Galaxy 7900GT 256MB DDR3
HD
Maxtor Diamond 10 Sata 250GB 16mb...
Werkgeheugen
Geil 2x 512MB CL2.5 4-4-8
Geluidskaart
X-Fi Xtreme Music
Speakers
Logitech Z-2300
Voeding
Coolermaster Sli Ready 550W
Mijn vraag
Ik merk dat ik de nieuwe generatie games niet eens meer op normal settings kan draaien. Dus wilde ik een upgrade doen door mijn huidige videokaart te verkopen. En een 8800GTS te kopen, echter lees ik hier en daar over bottleneck van je CPU. Heeft het voor mij zin om deze upgrade uit te voeren?
Over werkgeheugen zal ik zeker ook een upgrade moeten doen, iemand ideeen voor een speciaal type werkgeheugen?
Alvast bedankt voor uw reactie
P.S. Ik draai nu Rainbox Six Vegas onder Normal/Low settings. Res is 1280*1024 omdat het geen breedbeeld ondersteund
Motherbord
CPU
Zalman Cooler CNPS7700
Grafisch Kaart
Galaxy 7900GT 256MB DDR3
HD
Werkgeheugen
Geluidskaart
X-Fi Xtreme Music
Speakers
Logitech Z-2300
Voeding
Mijn vraag
Ik merk dat ik de nieuwe generatie games niet eens meer op normal settings kan draaien. Dus wilde ik een upgrade doen door mijn huidige videokaart te verkopen. En een 8800GTS te kopen, echter lees ik hier en daar over bottleneck van je CPU. Heeft het voor mij zin om deze upgrade uit te voeren?
Over werkgeheugen zal ik zeker ook een upgrade moeten doen, iemand ideeen voor een speciaal type werkgeheugen?
P.S. Ik draai nu Rainbox Six Vegas onder Normal/Low settings. Res is 1280*1024 omdat het geen breedbeeld ondersteund
In jou geval zou ik geheugen upgraden naar 2x 1024mb en inderdaad de videokaart upgraden.Anoniem: 193854 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:21:
Display
Motherbord
CPU
Zalman Cooler CNPS7700
Grafisch Kaart
Galaxy 7900GT 256MB DDR3
HD
Werkgeheugen
Geluidskaart
X-Fi Xtreme Music
Speakers
Logitech Z-2300
Voeding
Mijn vraag
Ik heb dezelfde CPU i.c.m. 2gig en een X1900XT en ik draai alles op 1280*1024 op high. Die X2 4600+ kan dus nog makkelijk een tijd mee.
Zet even een lijstje neer met de onderdelen die in je pc zitten, dit is allemaal een beetje overbodig. Verder mis ik waar je zelf aan zat te denken. Aangezien je onderdelen allemaal een generatie achterlopen denk ik dat je aan een proc+mobo+geheugen+videokaart+(evt.)voeding moet gaan denken. Met dat budget is het dus bijna een volledig nieuwe pc.Anoniem: 204725 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:06:
Systeem :
Motherboard
Display
Multimedia
Storage
Partitions
Network
Modem Agere Win Modem
Taak van de PC
Ik denk dat wat geheugen wonderen kan doen. Die videokaart en processor kunnen opzich nog wel even mee. Maar de nieuwste games lusten graag een extra GB geheugen.Anoniem: 193854 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:21:
Display
Motherbord
CPU
Zalman Cooler CNPS7700
Grafisch Kaart
Galaxy 7900GT 256MB DDR3
HD
Werkgeheugen
Geluidskaart
X-Fi Xtreme Music
Speakers
Logitech Z-2300
Voeding
Mijn vraag
Nu:
Asus A8N-SLI
AMD Athlon64 3500+
1GB Corsair ValueSelect PC3200
XFX Geforce 6800GT
Zalman CNPS7000B AlCu LED
Straks?:
Asus P5N-E SLI (Nvidia 650i chipset)
Intel Core 2 Duo E6400
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 1024MB (staat op de QVL van dit mobo)
Asus EN8800GTS
Zalman ZM-CS1 (een clipje om m'n CPU koeler op S775 te kunnen monteren)
Totaal: €913
Vraag:
Is er nog iets wat een betere prijs-kwaliteit verhouding heeft voor ongeveer dezelfde prijs? (Max €1000, liefst minder tuurlijk)
Voorkeur:
Zoveel mogelijk Asus (goeie ervaringen mee)
Nvidia chipset (heb totaal geen ervaring met Intel chipsets, heb jaren AMD gehad)
Eigen CPU cooler houden
Kleine vraagjes:
Is de multiplyer van deze CPU nou 8? (8 x 266MHz = 2130MHz). Het geheugen draait dan op 533MHz (PC4200)? Deze CPU kan ik dus tenminste tot 8 x 333MHz (DDRII 667) = 2664MHz overclocken? Is het dan verstandiger om wat meer euro's te pakken en PC6400 geheugen te nemen om de 8 x 400 = 3200MHz op te zoeken? Of heb ik dan echt een nieuwe CPU koeler nodig?
Doel PC:
High-end gaming (Nu Oblivion, straks Crysis en C&C3)
Straks HD films kijken.
Verder af en toe mp3 encoding
Asus A8N-SLI
AMD Athlon64 3500+
1GB Corsair ValueSelect PC3200
XFX Geforce 6800GT
Zalman CNPS7000B AlCu LED
Straks?:
Asus P5N-E SLI (Nvidia 650i chipset)
Intel Core 2 Duo E6400
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 1024MB (staat op de QVL van dit mobo)
Asus EN8800GTS
Zalman ZM-CS1 (een clipje om m'n CPU koeler op S775 te kunnen monteren)
Totaal: €913
Vraag:
Is er nog iets wat een betere prijs-kwaliteit verhouding heeft voor ongeveer dezelfde prijs? (Max €1000, liefst minder tuurlijk)
Voorkeur:
Zoveel mogelijk Asus (goeie ervaringen mee)
Nvidia chipset (heb totaal geen ervaring met Intel chipsets, heb jaren AMD gehad)
Eigen CPU cooler houden
Kleine vraagjes:
Is de multiplyer van deze CPU nou 8? (8 x 266MHz = 2130MHz). Het geheugen draait dan op 533MHz (PC4200)? Deze CPU kan ik dus tenminste tot 8 x 333MHz (DDRII 667) = 2664MHz overclocken? Is het dan verstandiger om wat meer euro's te pakken en PC6400 geheugen te nemen om de 8 x 400 = 3200MHz op te zoeken? Of heb ik dan echt een nieuwe CPU koeler nodig?
Doel PC:
High-end gaming (Nu Oblivion, straks Crysis en C&C3)
Straks HD films kijken.
Verder af en toe mp3 encoding
Een E6400 met een GTS? Beetje onevenwichtig imo. Zet er dan een E6600 in. Wat de multiplier is van die CPU weet ik zo niet uit mn hoofd, maar BalusC heeft een hele uitgebreide site waar die info allemaal te vinden is. En anders is Google je vriend.
Verder, wil je persé een SLI-bord? Imo is dat nogal onzinnig. Of je moet al waarde hechten aan de overige features op het bord.
Verder, wil je persé een SLI-bord? Imo is dat nogal onzinnig. Of je moet al waarde hechten aan de overige features op het bord.
Site van BalusC heb ik gevonden, thanksRoD schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 18:47:
Een E6400 met een GTS? Beetje onevenwichtig imo. Zet er dan een E6600 in. Wat de multiplier is van die CPU weet ik zo niet uit mn hoofd, maar BalusC heeft een hele uitgebreide site waar die info allemaal te vinden is. En anders is Google je vriend.
Ik zat ook al te twijfelen tussen de E6400 en de E6600. Moet ik nog ff over denken dus.
Verder is SLI niet belangrijk, maar dit bord valt goed binnen mijn budget & het heeft de nieuwste nVidia chipset.
Ik vroeg eerder om een upgrade voor dit systeem:
Jullie zeiden terecht dat ik moest kijken naar nieuw geheugen. Nu wilde ik er een reepje bijkopen.
Dus 2 reepjes in dual channel en een nieuwe (ook corsair maar dan 2-3-2-6, die andere variant wordt niet meer verkocht).
Dus die derde zal neem ik aan niet in dual channel draaien..., maar ik neem aan dat mijn systeemprestaties wel omhoog zullen gaan..
Maar nu nog een vraag, want ik heb mijn processor op dit moment overgeclocked naar 3.75GHz, maar deze wil niet verder omdat mijn geheugen niet verder wilt. Het geheugen zit al op een divider, maar draait nu @420MHz ipv 400Mhz.
Is het misschien verstandig om het oude geheugen te verkopen en misschien nieuw PC4000 geheugen te kopen?
code:
1
2
3
4
5
6
| Processor: Intel P4 630 3.0GHz 2MB L2 Cache Moederbord: ASUS P5GD1 FSB=800, PCIe-16x Geheugen: 2x 512 MB Corsair CMX512 CAS 2 (2-3-3-6) Videokaart: MSI 7900GTO 512MB Harde schijf: 200GB Maxtor 7200 RPM 8MB Cache Voeding: 380W Coolermaster Extreme Power |
Jullie zeiden terecht dat ik moest kijken naar nieuw geheugen. Nu wilde ik er een reepje bijkopen.
Dus 2 reepjes in dual channel en een nieuwe (ook corsair maar dan 2-3-2-6, die andere variant wordt niet meer verkocht).
Dus die derde zal neem ik aan niet in dual channel draaien..., maar ik neem aan dat mijn systeemprestaties wel omhoog zullen gaan..
Maar nu nog een vraag, want ik heb mijn processor op dit moment overgeclocked naar 3.75GHz, maar deze wil niet verder omdat mijn geheugen niet verder wilt. Het geheugen zit al op een divider, maar draait nu @420MHz ipv 400Mhz.
Is het misschien verstandig om het oude geheugen te verkopen en misschien nieuw PC4000 geheugen te kopen?
Ik zou als ik jou was je huidige geheugen verkopen en twee x 1GB PC4000 geheugen halen. Bijvoorbeeld deze: klik
Ja precies hier zat ik zelf aan te denken, maar ik kan bijvoorbeeld ook 2x512MB van hetzelfde halen:
http://www.cool-prices.nl...L2%20(TWINX1024-3200C2PT)
Voor de helft van de prijs...
http://www.cool-prices.nl...L2%20(TWINX1024-3200C2PT)
Voor de helft van de prijs...
[ Voor 28% gewijzigd door bartosiej op 18-01-2007 12:18 ]
Ja dat lijkt me een goed plan. Slimmer is dan twee reepjes van 2xqGB te kopen ipv nog tweemaal 512MB, meestal loopt dat niet zo lekker, zeker als je ook nog eens gaat overclocken. Kost wat, heb je ook wat!!!bartosiej schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:14:
[...]
Anoniem: 30241
welk geheugen kan ik het beste kopen om te upgraden?
ASUS p4pe
Intel P4 2,4 (geen HT)
2*256 Dane-Elec PC2700
Ik wil naar 1GB geheugen toe, het liefst door 512 bij te prikken. Dit mobo heeft 3 slots. Kan dat zonder grote problemen?
Het doel is om mijn systeem nog 1 of 2 jaar langer te gebruiken (nu al 4 jaar oud), zonder veel te investeren. Ik gebruik hem voor mainstream applicaties (office, een torrentje, chessmaster 10, dat soort werk)
ASUS p4pe
Intel P4 2,4 (geen HT)
2*256 Dane-Elec PC2700
Ik wil naar 1GB geheugen toe, het liefst door 512 bij te prikken. Dit mobo heeft 3 slots. Kan dat zonder grote problemen?
Het doel is om mijn systeem nog 1 of 2 jaar langer te gebruiken (nu al 4 jaar oud), zonder veel te investeren. Ik gebruik hem voor mainstream applicaties (office, een torrentje, chessmaster 10, dat soort werk)
Dit is geen "welk geheugen moet ik nemen" topic. Voor informatie over geheugen moet je in PMG zijn. Neem anders de PMG FAQ even door, daar staat een schat van informatie in over geheugen.Anoniem: 30241 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:04:
welk geheugen kan ik het beste kopen om te upgraden?
ASUS p4pe
Intel P4 2,4 (geen HT)
2*256 Dane-Elec PC2700
Functie: Voornamelijk als game PC
Games o.a. Battlefield 2, FEAR
Huidig:
Systeemkast: Coolermaster Praetorian Black
Voeding: Antec TrueBlue 480 watt
Processor: AMD Athlon™ 64 3800+ Newcastle (idle @ 55 graden celcius
)
Moederbord: Asus A8V Deluxe AGP
Geheugen: 4 keer 512MB DDR400 (PC3200) ---> Newcastle processor kan dat niet aan en daardoor is geheugen teruggeclockt naar PC2700 DDR333
Hardeschijf: Maxtor 250GB SATA
Video kaart: nVidia 6800GT AGP (idle @ 60 graden celcius
)
Budget:
Max. +- 600 Euro
Eigen bedenkingen:
Nwe MoBo -> Asus P5W Deluxe PCI-e? 200 euro
Processor -> Intel e6400? +- 220 euro
Videokaart -> ATI X1950 Pro (of toch wachten voor de DX10 kaartjes?) +- 170 euro
Tevens moet ik dan mijn geheugen verkopen (DDR)
Nwe PC of toch Uitbreiden?
Games o.a. Battlefield 2, FEAR
Huidig:
Systeemkast: Coolermaster Praetorian Black
Voeding: Antec TrueBlue 480 watt
Processor: AMD Athlon™ 64 3800+ Newcastle (idle @ 55 graden celcius

Moederbord: Asus A8V Deluxe AGP
Geheugen: 4 keer 512MB DDR400 (PC3200) ---> Newcastle processor kan dat niet aan en daardoor is geheugen teruggeclockt naar PC2700 DDR333
Hardeschijf: Maxtor 250GB SATA
Video kaart: nVidia 6800GT AGP (idle @ 60 graden celcius

Budget:
Max. +- 600 Euro
Eigen bedenkingen:
Nwe MoBo -> Asus P5W Deluxe PCI-e? 200 euro
Processor -> Intel e6400? +- 220 euro
Videokaart -> ATI X1950 Pro (of toch wachten voor de DX10 kaartjes?) +- 170 euro
Tevens moet ik dan mijn geheugen verkopen (DDR)
Nwe PC of toch Uitbreiden?
Waarom zo'n duur moederbord? Neem liever de P5B en druk er 2x1GB geheugen in (ja, je huidige RAM moet je verkopen). Ik zou niet wachten op DX10. DX10 is imo niet zo interessant. Met DX9 kun je nog wel even vooruit, en anders kun je je goedkope kaartje altijd nog upgraden in de toekomst.
Heb je die processor niet overclockt?
Want standaard moet je die processor toch wel koeler kunnen krijgen.
Volgens mij zelfs met de standaard koeler...
Tja, je hebt een lastige keuze.
Verschil tussen 3800 en E6400 is wel aardig, maar ook weer niet gigantisch. Het is niet een overstap van een xp2400 naar een C2D...
Als ik neutraal naar je huidige systeem kijk, dan zie ik een videokaart die wat te traag zal zijn. (1950pro is een flinke verbetering).
Je geheugen draait te traag, waardoor je systeem trager draait dan nodig. Dat maakt voor een deel dat extra geheugen weer ongedaan.
Wil je dat herstellen dan kan je natuurlijk gewoon je geheugen verkopen. Ik denk dat in delen het t meeste opbrengt. Bijv 2 x 512 verkopen. (leuk voor mensen met 2 x 256mb die naar vista willen overstappen).
Wellicht kan je daar een leuke prijs voor krijgen. Dan kan je voor de opbrengst plus een paar tientjes overstappen naar 2 x 1 gig.
Anderzijds kan je ook je systeem verkopen, maar dat is altijd duurder.
Want standaard moet je die processor toch wel koeler kunnen krijgen.
Volgens mij zelfs met de standaard koeler...
Tja, je hebt een lastige keuze.
Verschil tussen 3800 en E6400 is wel aardig, maar ook weer niet gigantisch. Het is niet een overstap van een xp2400 naar een C2D...
Als ik neutraal naar je huidige systeem kijk, dan zie ik een videokaart die wat te traag zal zijn. (1950pro is een flinke verbetering).
Je geheugen draait te traag, waardoor je systeem trager draait dan nodig. Dat maakt voor een deel dat extra geheugen weer ongedaan.
Wil je dat herstellen dan kan je natuurlijk gewoon je geheugen verkopen. Ik denk dat in delen het t meeste opbrengt. Bijv 2 x 512 verkopen. (leuk voor mensen met 2 x 256mb die naar vista willen overstappen).
Wellicht kan je daar een leuke prijs voor krijgen. Dan kan je voor de opbrengst plus een paar tientjes overstappen naar 2 x 1 gig.
Anderzijds kan je ook je systeem verkopen, maar dat is altijd duurder.
Bedankt voor jullie reacties;
Nee, ik heb mijn processor niet overgeclockt; ik had dit ooit een keer gedaan, maar na 5 minuten internetten, kreeg ik een BSOD. Gelukkig gebeurde er verder niks, had mijn instellingen weer terug gezet op default.
CPU: 55 C idle
66 C+ bij een simpel spelletje (soldier of fortune 2) na 5 minuten spelen
GPU: 60 C idle
71 C + bij een simpel spelletje (soldier of fortune 2) na 5 minuten spelen
Wat ik ook in gedachte had, was dat ik een nieuwe cooler erop ga zetten voor de CPU (AC 64 Pro) en wat koelpasta op de CPU + GPU
Volgens mij was salland een beetje zuinig geweest qua koelpasta.
Mijn newcastle 3800+ kan geen dubbelzijdig (of hoe dat ook mag heten
) aan, ik heb nu namelijk 2x enkel en 2x dubbel. Ik kan zoiezo al 1 van mijn dubbel 512 kwijtraken. 1 gig is vast wel genoeg
Een Ati x1950 pro: pricewatch: Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) 11099-00-20
AGP versie; deze zal hopelijk wel in mijn systeempje passen
(Gaat nVidia naar Ati drivers wel makkelijk? Heb veel gelezen dat het wel soms problemen kan gaan geven)
MoBo + CPU laat ik wel zitten
Nee, ik heb mijn processor niet overgeclockt; ik had dit ooit een keer gedaan, maar na 5 minuten internetten, kreeg ik een BSOD. Gelukkig gebeurde er verder niks, had mijn instellingen weer terug gezet op default.
CPU: 55 C idle
66 C+ bij een simpel spelletje (soldier of fortune 2) na 5 minuten spelen
GPU: 60 C idle
71 C + bij een simpel spelletje (soldier of fortune 2) na 5 minuten spelen
Wat ik ook in gedachte had, was dat ik een nieuwe cooler erop ga zetten voor de CPU (AC 64 Pro) en wat koelpasta op de CPU + GPU
Volgens mij was salland een beetje zuinig geweest qua koelpasta.
Mijn newcastle 3800+ kan geen dubbelzijdig (of hoe dat ook mag heten
Een Ati x1950 pro: pricewatch: Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (AGP, 2x DVI) 11099-00-20
AGP versie; deze zal hopelijk wel in mijn systeempje passen
MoBo + CPU laat ik wel zitten
offtopic:
ff vraagje tussendoor
Hoeveel kan ik voor een Kingston PC3200 DDR400 512MB vragen?
)
ff vraagje tussendoor
[ Voor 3% gewijzigd door OfferedPoet op 20-01-2007 22:19 ]
ehm, waarom heb je eigenlijk een agp-moederbord gekozen vorige keer? Want zo oud zal je pc toch niet zijn (??)
Mijn pc'tje komt uit begin juli 2004, ja het is al 2,5 jaar geleden
PCI-express kwam volgens mij eind 2004 pas uit

PCI-express kwam volgens mij eind 2004 pas uit
Anoniem: 178793
Beste (mede)Tweakers,
Ondanks dat ik redelijk wat interesse heb voor computertjes in het algemeen en uiteraard ook voor mijn eigen computertje, weet ik niet heel veel van hardware af. Ik weet wel hoe ik verschillende onderdeeltjes moet vervangen etc., maar ben niet op de hoogte van ontwikkelingen.
Bij deze dan ook mijn vraag: Wat is de meest verstandige optie om mijn systeem (voorlopig) up-to-date te houden (voor zover dat mogelijk is?).
Huidige specs (heel globaal, hieraan moet al redelijk te zien zijn wat verouderd is denk ik):
Moederbord - Athlon 2000+
Ram geheugen - 256 + 1024 DDR 333
Videokaart - ATI Radeon 9600 PRO
Ik weet dat de videokaart inmiddels redelijk verouderd is, maar wat mij betreft voldoende (ik speel weinig zware spellen). Ik zou zo uit mn hoofd even niet kunnen zeggen wat voor processor ik heb, maar volgens mij zit ik rond de 2.5GHz. Moet ik mijn moederbord en/of processor vervangen en wat zijn dan de beste mogelijkheden en de bijbehorende kosten???
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
DocV
Ondanks dat ik redelijk wat interesse heb voor computertjes in het algemeen en uiteraard ook voor mijn eigen computertje, weet ik niet heel veel van hardware af. Ik weet wel hoe ik verschillende onderdeeltjes moet vervangen etc., maar ben niet op de hoogte van ontwikkelingen.
Bij deze dan ook mijn vraag: Wat is de meest verstandige optie om mijn systeem (voorlopig) up-to-date te houden (voor zover dat mogelijk is?).
Huidige specs (heel globaal, hieraan moet al redelijk te zien zijn wat verouderd is denk ik):
Ik weet dat de videokaart inmiddels redelijk verouderd is, maar wat mij betreft voldoende (ik speel weinig zware spellen). Ik zou zo uit mn hoofd even niet kunnen zeggen wat voor processor ik heb, maar volgens mij zit ik rond de 2.5GHz. Moet ik mijn moederbord en/of processor vervangen en wat zijn dan de beste mogelijkheden en de bijbehorende kosten???
DocV
Er bestaan geen "beste mogelijkheden". Het hangt af van je budget en je eisen. Ook mis ik waar je zelf aan zit te denken. Als je er geen verstand van hebt, lees je dan even in met de FAQ's die hier op GoT te vinden zijn. In de TS staan ook een hele verzameling linkjes. Met de Pricewatch voor de beste prijzen en benchmarks en reviews voor de prestaties moet je dan een heel eind kunnen komen. www.tomshardware.com is een goeie vergelijkingssite. Als je er dan nog niet uitkomt, post dan eens weer zou ik zeggenAnoniem: 178793 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:30:
Beste (mede)Tweakers,
DocV
Anoniem: 178793
Het is niet zo dat ik al ergens aan zit te denken.
Ik vraag me meer af wat momenteel zo ongeveer de standaard is in moederborden - en wat ik daaraan kwijt ben en wat ongeveer de standaard is aan processoren - en wat ik daaraan kwijt ben.
Uiteraard heb je gelijk dat er geen 'beste mogelijkheden' zijn. Misschien dat ik dan ook de context van mijn vraag wat moet verduidelijken. Ik vroeg me namelijk af of er een beetje een indicatie gegeven kan worden waar ik zelf dan verder op kan borduren en niet zozeer wat de heilige graal voor mijn pctje zou zijn;)
(Dus bij deze, is er momenteel een standaard of is er iemand die een ballonnetje op kan laten over - desnoods - zijn eigen moederbordje?)
Mvg & Bvd
Ik vraag me meer af wat momenteel zo ongeveer de standaard is in moederborden - en wat ik daaraan kwijt ben en wat ongeveer de standaard is aan processoren - en wat ik daaraan kwijt ben.
Uiteraard heb je gelijk dat er geen 'beste mogelijkheden' zijn. Misschien dat ik dan ook de context van mijn vraag wat moet verduidelijken. Ik vroeg me namelijk af of er een beetje een indicatie gegeven kan worden waar ik zelf dan verder op kan borduren en niet zozeer wat de heilige graal voor mijn pctje zou zijn;)
(Dus bij deze, is er momenteel een standaard of is er iemand die een ballonnetje op kan laten over - desnoods - zijn eigen moederbordje?)
Mvg & Bvd
Als je dat soort algemene informatie zoekt moet je niet hier zijn. Kijk eens rond in bijvoorbeeld PMG. Daar hebben ze een uitgebreide FAQ met veel informatie. Er is niet zoiets als een standaard voor processoren/moederborden, of je moet het al over sockets, PCI sloten en dat soort dingen hebben. Wat je kwijt bent kun je vinden in de Pricewatch, en prestaties en vergelijkingen zijn genoeg te vinden met Google. Als je er geen verstand van hebt zul je je toch moeten gaan inlezen.Anoniem: 178793 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:45:
Het is niet zo dat ik al ergens aan zit te denken.
Mvg & Bvd
Indicaties kunnen/gaan we hier ook niet geven zonder budget, eisen en een eigen gedachte. Dat is onbegonnen werk. Iedereen heeft z'n eigen mening over wat wel en niet verstandig is, en het is toch echt je eigen pc. Dus je zult zelf met je eisen, budget en je voorlopige selectie van hardware moeten komen, zodat wij daar eventueel nog op- of aanmerkingen kunnen geven.
Bekijk ook: Wat past bij elkaar?
Anoniem: 196025
Ter aanvulling op mezelf heb ik het volgende vervolgens aangeschaft.Anoniem: 196025 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:50:
Ook ik wil upgraden en dan hierbij mijn "verhaaltje..."
Huidige Specs:
AMD Athlon 2400+
Asus A7V8X-X
Infineon 512 mb pc 2100 of 2700 (don't know for sure...)
Asus FX-5200 vga
1x WD80 GB (P-ATA)
1 x WD 160 GB (P-ATA)
1 x Terratec Tv-kaart
300/350 watt voeding van Q-teq (ja ik weet... )
Ik heb ook nog een Pioneer 8x DVD +/- burner en een Asus 52 speed cd brander die ik
wil mee nemen naar de nieuwe kast.
Het is allemaal een jaartje of 3 á 3,5 gebouwd en toendertijd aangeschaft bij Mycom in A'dam.
Ik ondervind problemen in de zin van ; trage uitpakken met winrar , teveel geluid in de kast(cpu koeler al eens vervangen) , krijg af en toe bij films zowel dixv als dvd een aantal x een stop van 5 sec en ook bij audio gebeurt dit.
Dus ik dacht er gewoon aan om eens te upgraden naar wat huidige specs waar ik weer even vooruit mee kan.
Wat doe ik met deze computer?
Well basiclly not much... de standaard dingen als ; internetten , gebruik maken van office pakket , het bekijken van films en luisteren van muziek. Zo nu en dan zet ik mijn vinyl platen om zodat ik ze ook kan gebruiken voor me DJ cd speler.Gamen doe ik weinig,speel voornamelijk Football Manager 2007 maar dat neemt niet weg dat ik wel de mogelijkheid zou willen hebben om een leuke,nieuwe spel te spelen.
Waar ik zelf een beetje naar zat te kijken was in iedergeval een nieuwe kast. Had de Antec Sonata II op het oog maar die schijnt dikke leverings problemen te hebben.
Nu heb ik een Chieftec Dragon op het oog wat meen ik 400 Watt bevat en evt. een zwaardere voeding in zou kunnen.
Dit is het totaal plaatje wat ik op het oog had... :
Asus P5ld2 C S775 Core 2 Duo
€ 97,80
Intel Pentium D 945 S775| BX80553945
€ 160,50
Corsair 1GB DDR2 SDRAM DIMMs | VS1GBKIT533D2
€ 124,60
Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 PCI-e 1xDVI EN7600GS Silent HTD 256M
€ 110,10
Chieftec Dragon Series / ATX (USB/Firewire) | DX-01B-D-U400
€ 91,70
(dit alles geconfigureerd/gecheckt bij Zercom computers , het ging mij meer om een indicatie)
- Ik heb min of meer bewust gekozen voor de D 945 PRC omdat ik eigenlijk not the cash heb voor een E6400 of iets in die trant qua prc's. Mits iemand zegt de E6300 doet meer dan genoeg voor mijn doeleinden en voor die 2 á 3 tientjes meer kom prima vooruit.
- Nu denkt vast iedereen... Waar zijn je HDD's ? Well... ik wil in 1e instantie me ouwe HDD's gebruiken om even vooruit te kunnen en gewoon op korte termijn de goeie desbetreffende S-ATA schijven halen zodat ik daar geen probs mee heb. Ook met op het oog betreft backup en dergelijke... (onwijs veel muziek op me pc...).
-Kom ik ergens nog in de problemen betreft deze config of zit dat wel snor ?
Budget om en nabij tegen de 700 á 750
Op-en aanmerkingen zijn van harte welkom!
Gracias alvast!
Ben trouwens totaal de andere kant op gegaan en heb dit samengesteld.
AMD Athlon 4200+ x2
MSI K9N - Ultra mobo
2x 512 mb van Kingston
1x 320 Sata en 1x 250 Sata
Sapphire Ati Radeon X1650
en dit alles in een Antec Sonata kassie...
Heb alles bij elkaar gesprokkeld vanaf dec en afgelopen weekend in elkaar gebouwd.
Had wat moeite met de cpu koeler... blijft een hardnekkig iets om om de mobo te zetten.
Me duim zo nu en dan een beetje pijn gedaan vervolgens maar een oude sok om me hand gedaan en toen hoorde ik "KLIK". Het was gelukt dus ik weer blij ! (was er ca. 40min mee zoet joh!!!)
Gisteren drivers en windows geinstalleerd.... vanavond ouwe hdd-data overzetten en het feest kan beginnen (of eindigen).
Bij deze toch allen bedankt voor de info
Mijn specs:
-Intel Pentium 4 HT 3.0 Ghz, Northwood
-MSI-7012 (Medion OEM bord, i865PE, 4xDDR, AGP, Wifi, 100 Mbit Lan, Sound, PATA)
-4x256 MB PC3200 DDR
-Asus Geforce 6800, 128 MB DDR (12 pixelpipelines, 5 vertex shaders)
-160 GB Seagate, 2MB, ATA100
-Pioneer DVD-brander (+/-)
Alles in een Cooler Master Centurion 5 met Cooler Master eXtreme Power 430 Watt voeding.
Ik zit voornamelijk te internetten, maar Battlefield 2 spelen is ook een grote hobby. Heeft het nog zin om een nieuwe graka te halen? Of is het beter om een PCI-E kaart te kopen in een nieuwe PC?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik wil veranderen van een 17" CRT naar een 19" breedbeeld LCD (1440x900). Ik zie ook nog grotere schermen, maar ik denk dat je bij die resoluties nooit meer fatsoenlijk kan gamen met een goedkope kaart. Of is het beter om een 5:4 LCD te halen?
Budget ongeveer € 350 (incl scherm).
-MSI-7012 (Medion OEM bord, i865PE, 4xDDR, AGP, Wifi, 100 Mbit Lan, Sound, PATA)
-4x256 MB PC3200 DDR
Alles in een Cooler Master Centurion 5 met Cooler Master eXtreme Power 430 Watt voeding.
Ik zit voornamelijk te internetten, maar Battlefield 2 spelen is ook een grote hobby. Heeft het nog zin om een nieuwe graka te halen? Of is het beter om een PCI-E kaart te kopen in een nieuwe PC?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik wil veranderen van een 17" CRT naar een 19" breedbeeld LCD (1440x900). Ik zie ook nog grotere schermen, maar ik denk dat je bij die resoluties nooit meer fatsoenlijk kan gamen met een goedkope kaart. Of is het beter om een 5:4 LCD te halen?
Anoniem: 206775
hoi,
ik zit er de laatste tijd aan te denken om na een jaartje mijn pc eens een kleine oppepper te geven, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan aanpakken.
specs:
cpu: amd x2 3800+
mobo: asus a8-n sli se
geheugen: 2x512 kingston valueram
voeding: coolermaster real power 550 watt
gpu: nvidia 7800gt 256mb
2x seagate 1x 250gb 1x 320gb
1x maxtor 80gb
wat ik vooral doe met mijn pc is office, internetten, downloaden, films/video's bekijken maar niet bewerken, wel converten en gamen ( vooral shooters en racegames).
ik zat zelf te denken om er 1 gig geheugen bij te prikken.
budget wat ik er voor over heb ik rond de 150-200 euro
graag jullie hulp
ik zit er de laatste tijd aan te denken om na een jaartje mijn pc eens een kleine oppepper te geven, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik het beste kan aanpakken.
specs:
1x maxtor 80gb
wat ik vooral doe met mijn pc is office, internetten, downloaden, films/video's bekijken maar niet bewerken, wel converten en gamen ( vooral shooters en racegames).
graag jullie hulp
Hangt er vanaf hoe je je toekomst ziet. Mocht je nog willen upgraden naar een C2D is investeren in AGP zonde. Maar als je van plan bent nog 3 jaar met dezelfde setup te doen... Je zou een X1950Pro kunnen halen. Persoonlijk zou ik doorsparen voor een leuk C2D setje met PCI-E kaart. Breedbeeld vs. non-breedbeeld is persoonlijk en zul je dus zelf moeten beslissen. Informatie kun je vinden uit het breedbeeldtopic in VB.breekbrood schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:52:
Mijn specs:
-4x256 MB PC3200 DDR
Geheugen kan inderdaad. Videokaart kan nog wel even mee, en de processor is ook niet de traagste. Wellicht zou je voor 2x1GB kunnen gaan en je andere geheugen verkopen.Anoniem: 206775 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:22:
hoi,
specs:
1x maxtor 80gb
graag jullie hulp
ok, maar als ik 4 geheugenslots heb kan ik dan niet beter gewoon 2x512mb erbij kopen zodat het in dual channel draait
Stom, niet eens rekening mee gehouden. Kan inderdaadAnoniem: 206775 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:44:
ok, maar als ik 4 geheugenslots heb kan ik dan niet beter gewoon 2x512mb erbij kopen zodat het in dual channel draait

ben niet een hele erge geheugenexpert
RAM FAQAnoniem: 206775 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 23:46:
misschien een stomme vraag maar wat betekent 2T en 1T?
ben niet een hele erge geheugenexpert
t1 vs t2 instelling geheugen......betekenis
ok, bedankt voor de info, maar als ik dus weer 2 precies dezelfde reepjes koop, werken die dan ook wat beter samen dan als ik er iets van ander merk/timing in doe?
ik denk waarschijnlijk wel dat ik voor die 70 euro 2x512 erbij koop van kingston.
ik denk waarschijnlijk wel dat ik voor die 70 euro 2x512 erbij koop van kingston.
Gewoon zelfde type reepjes nemen, zelfde specs ed, dan gaat het wel werken. Ik heb trouwens wel gehoord van moederborden die met 4 reepjes de snelheid terugschakelen naar PC2700.
hhmmz, ach ik hoop dat bij asus de zaken op orde zijn en dat dat niet het geval is, ik ga in ieder geval deze week het geheugen bestellen en dan kijken of het lekker loopt.
in ieder geval bedankt voor de info.
in ieder geval bedankt voor de info.
Ik begin ondertussen de limieten van mijn systeem te voelen, dus ik vroeg me af wat ik hier aan kan gaan upgraden. Ik zou eigenlijk wel een nieuwe pc willen kopen, maar dat lukt voorlopig niet. Ik gebruik de pc voor onder andere gaming. Budget ligt rond de €200-250.
Ik draai nu met:
- Fortron 420W PSU
- Epox 9NPA+ Ultra (Socket 939, PCI-X x16)
- AMD Athlon 64 3000+ (1,8 gHz s939)
- TwinMos PC3200 DDR RAM 2 DIMMs van 512 MB
- GigaByte 6600 Silentpipe 256 MB DDR RAM
Ik zit zelf te denken aan nog een GB RAM in twee DIMMs erbij en een 7600GT, dan zit ik op €200-210 euro. Zal dit sneller gaan of moet ik toch gaan denken aan een zwaardere processor?
Ik draai nu met:
- Fortron 420W PSU
- Epox 9NPA+ Ultra (Socket 939, PCI-X x16)
- AMD Athlon 64 3000+ (1,8 gHz s939)
- TwinMos PC3200 DDR RAM 2 DIMMs van 512 MB
- GigaByte 6600 Silentpipe 256 MB DDR RAM
Ik zit zelf te denken aan nog een GB RAM in twee DIMMs erbij en een 7600GT, dan zit ik op €200-210 euro. Zal dit sneller gaan of moet ik toch gaan denken aan een zwaardere processor?
ok, nogmaals een post, budget is ietsjes veranderd 
Huidige specs:
p4 2.8ghz 800fsb boxed
2x 120gig hitachi 7k250 sata discs
asus p4p800 deluxe
512mb ddr
hercules AIW 9800se
dvd brander: liteon ldw 851s
52x liteon dvd speler
cordless desktop mx
samsung syncmaster 710T
en dit alles in een antec plusview 1000AMG en ik draai win xp pro nl
wat doe ik ermee / wil ik gaan doen?
gamen
downloaden
internet/school
sporadisch beetje photoshop/videobewerking
momenteel maakt hij teveel lawaai, ik wil vista gaan draaien, en een case die minder ruimte in beslag neemt. verder meer schijfruimte. 2x dvi voor tft + lcd-tv
wat heb ik uitgezocht:
shuttle sd37p2 (klein, mooi, geen kerstboom, goede performance)
core 2 duo e6600 (naar mijn mening beste prijs/prestatie)
corsair twinx 5400 ddr2 2GB Cl4 (goed merk, sneller kan shuttle volgens mij niet aan, 2GB meer dan genoeg)
sapphire radeon x1950xtx 512gddr4 pci-e, vivo 2x dvi
nec AD-5170 (tja.. hij is zwart)
barracuda sata 7200.10 320gig 16mb (stil, snel, ruimte zat voorlopig, en anders kan er later nog 1 bij)
al met al goed voor 1494eu bij komplett.nl. 1500 is toch wel mijn absolute max. zijn dit goede keuzes?
//edit: en trekt de voeding van de shuttle dit??
Huidige specs:
p4 2.8ghz 800fsb boxed
2x 120gig hitachi 7k250 sata discs
asus p4p800 deluxe
512mb ddr
hercules AIW 9800se
dvd brander: liteon ldw 851s
52x liteon dvd speler
cordless desktop mx
samsung syncmaster 710T
en dit alles in een antec plusview 1000AMG en ik draai win xp pro nl
wat doe ik ermee / wil ik gaan doen?
gamen
downloaden
internet/school
sporadisch beetje photoshop/videobewerking
momenteel maakt hij teveel lawaai, ik wil vista gaan draaien, en een case die minder ruimte in beslag neemt. verder meer schijfruimte. 2x dvi voor tft + lcd-tv
wat heb ik uitgezocht:
shuttle sd37p2 (klein, mooi, geen kerstboom, goede performance)
core 2 duo e6600 (naar mijn mening beste prijs/prestatie)
corsair twinx 5400 ddr2 2GB Cl4 (goed merk, sneller kan shuttle volgens mij niet aan, 2GB meer dan genoeg)
sapphire radeon x1950xtx 512gddr4 pci-e, vivo 2x dvi
nec AD-5170 (tja.. hij is zwart)
barracuda sata 7200.10 320gig 16mb (stil, snel, ruimte zat voorlopig, en anders kan er later nog 1 bij)
al met al goed voor 1494eu bij komplett.nl. 1500 is toch wel mijn absolute max. zijn dit goede keuzes?
//edit: en trekt de voeding van de shuttle dit??
Waarom de x1950xtx en niet de x1950xt of 8800gts? Lijkt me beter dan je voor een goedkopere x1950 kan gaan en als dx10 echt nodig is, dan upgraden naar dx10.
omdat ik nu gewoon een goed en snel topsysteem wil waar ik weer even mee vooruit kan, ik wil niet over een jaar(?) iets te hoeven upgraden, hooguit een hdd erbij. plus dat het budget me het nu toelaat.drooger schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:55:
Waarom de x1950xtx en niet de x1950xt of 8800gts? Lijkt me beter dan je voor een goedkopere x1950 kan gaan en als dx10 echt nodig is, dan upgraden naar dx10.
hoeveel watt trekt die kaart eigenlijk? dat kan ik niet echt vinden..
//edit: ben er al uit.. volgens die vermogenscalculater van het voedingen-topic gaat dit alles zo'n 290watt gebruiken.. zit met 400watt dus wel goed
[ Voor 12% gewijzigd door Fried op 31-01-2007 17:30 ]
Dit is niet te voorkomen, als je een dx9 kaart koopt terwijl dx10 voor de deur staat. Vooral als je games wilt doen, zul je toch een dx10 nodig gaan hebben overomdat ik nu gewoon een goed en snel topsysteem wil waar ik weer even mee vooruit kan, ik wil niet over een jaar(?) iets te hoeven upgraden, hooguit een hdd erbij.

[ Voor 11% gewijzigd door drooger op 31-01-2007 18:35 ]
3 jaar... tja, dan is de rest van het systeem ook bijna weer aan vervanging toe
Ik zit er over te denken de CPU in mijn laptop te upgraden aangezien ik nog niet de behoefte heb om een nieuwe te kopen. Echter vraag ik me af of het voor het geld wat ik ervoor neertel wel de moeite waard is.
Het gaat om een Acer Travelmate 292LMi met een Pentium-M 1.5 Banias (705). De gedachte er achter is dus om een Dothan processor aan te schaffen, te weten een 1.8( 745) of 2.0 Ghz (755).
Rechtvaardigt de prijs (tussen de 200 en 300 euro) de performance winst? Of is het verstandiger om een lager geclockte Dothan te kopen of zelfs met de huidige specs door te werken?
De laptop heeft al een geheugen (1GB) en een harddisk (60GB, 7200RPM) upgrade gehad.
Het gaat om een Acer Travelmate 292LMi met een Pentium-M 1.5 Banias (705). De gedachte er achter is dus om een Dothan processor aan te schaffen, te weten een 1.8( 745) of 2.0 Ghz (755).
Rechtvaardigt de prijs (tussen de 200 en 300 euro) de performance winst? Of is het verstandiger om een lager geclockte Dothan te kopen of zelfs met de huidige specs door te werken?
De laptop heeft al een geheugen (1GB) en een harddisk (60GB, 7200RPM) upgrade gehad.
Okee, ook maar eens mijn al weken durende vraagstuk hier poneren:
Situatie nu
* Asus P4P800
* P4 2,8
* 2x 512mb DDR400 GeIL Value ram
* Ati 9800 non-pro (wordt om op mysterieuze wijze door vrijwel alles herkend als een "Pro")
* Maxtor 80gb s-ata
* Maxtor 160gb s-ata
* Maxtor 300 gb IDE
* Nec dvd tooster
* Sony cd-rom
* Audigy 2 ZS
...en nog wat niet echt terzake doend spul (muis, scherm, tobo)
Dit alles is gehuisvest in een Chieftec Matrix Silverline fulltower met standaard voeding, 340 watt.
Wat ik er mee wil gaan doen
Gamen, dit vooral. Momenteel speel ik alleen maar Guild Wars en Call of Duty: United Offensive MP. Guild Wars heeft het systeem geen problemen mee, met CoD:UO ook niet. Als ik shooters online ga spelen, zet ik namelijk alle details op laag of uit.
Wat ik straks wil gaan doen is Fear eens proberen en Supreme Commander. Ik ben geen graphicshoer, alleen in single player is het wel leuk als het er mooi uitziet, maar zelfs daarin ben ik niet echt kieskeurig. Zeker met shooters, waarbij mijn doel primair is om zo hard mogelijk van A naar B te komen en ondertussen wat tegenstanders om te leggen. Als ik mooie plaatjes wil zien kijk ik wel naar buiten of zet een film op
Ik dacht persoonlijk aan de Radeon X850XT, want die is niet zo heel duur meer en komt nog aardig mee. De X1950pro valt af, om de doodeenvoudige reden dat die niet in mijn kast komt (HD brackets zitten in de weg en een nieuwe kast kopen vind ik nog niet nodig) Een andere mogelijkheid is de X800GTO, die is nog goedkoper, of de X1650Pro, maar die presteert minder vziw tov de X850XT.
En nee, ik wil per se geen nVidia
Waarom ik niet een compleet systeem ga aanschaffen? Simpel, mijn budget staat glashard op E300,- en geen cent meer. En als ik een volledig nieuw systeem wilde hebben, dan zou ik het niet hier posten he?
Bedoeling is dat het nog een jaartje meekan, daarna zie ik wel verder.
Persoonlijk zat ik dus te twijfelen tussen de grafische kaarten, en wellicht moet er ook maar een gig meer ram in. Ik heb nog wel eventueel een Asus 450w, maar die heb ik in mijn reserve bak gemonteerd. Maar die eruit halen is natuurlijk geen enkel probleem.
Tips of suggesties? Ik hoor ze graag!
Plaatje ter verduidelijking waarom de X1950Pro afvalt qua lengte:

ja, het is een zooitje in mijn kast
Situatie nu
* Asus P4P800
* P4 2,8
* 2x 512mb DDR400 GeIL Value ram
* Ati 9800 non-pro (wordt om op mysterieuze wijze door vrijwel alles herkend als een "Pro")
* Maxtor 80gb s-ata
* Maxtor 160gb s-ata
* Maxtor 300 gb IDE
* Nec dvd tooster
* Sony cd-rom
* Audigy 2 ZS
...en nog wat niet echt terzake doend spul (muis, scherm, tobo)
Dit alles is gehuisvest in een Chieftec Matrix Silverline fulltower met standaard voeding, 340 watt.
Wat ik er mee wil gaan doen
Gamen, dit vooral. Momenteel speel ik alleen maar Guild Wars en Call of Duty: United Offensive MP. Guild Wars heeft het systeem geen problemen mee, met CoD:UO ook niet. Als ik shooters online ga spelen, zet ik namelijk alle details op laag of uit.
Wat ik straks wil gaan doen is Fear eens proberen en Supreme Commander. Ik ben geen graphicshoer, alleen in single player is het wel leuk als het er mooi uitziet, maar zelfs daarin ben ik niet echt kieskeurig. Zeker met shooters, waarbij mijn doel primair is om zo hard mogelijk van A naar B te komen en ondertussen wat tegenstanders om te leggen. Als ik mooie plaatjes wil zien kijk ik wel naar buiten of zet een film op
Ik dacht persoonlijk aan de Radeon X850XT, want die is niet zo heel duur meer en komt nog aardig mee. De X1950pro valt af, om de doodeenvoudige reden dat die niet in mijn kast komt (HD brackets zitten in de weg en een nieuwe kast kopen vind ik nog niet nodig) Een andere mogelijkheid is de X800GTO, die is nog goedkoper, of de X1650Pro, maar die presteert minder vziw tov de X850XT.
En nee, ik wil per se geen nVidia
Waarom ik niet een compleet systeem ga aanschaffen? Simpel, mijn budget staat glashard op E300,- en geen cent meer. En als ik een volledig nieuw systeem wilde hebben, dan zou ik het niet hier posten he?
Bedoeling is dat het nog een jaartje meekan, daarna zie ik wel verder.
Persoonlijk zat ik dus te twijfelen tussen de grafische kaarten, en wellicht moet er ook maar een gig meer ram in. Ik heb nog wel eventueel een Asus 450w, maar die heb ik in mijn reserve bak gemonteerd. Maar die eruit halen is natuurlijk geen enkel probleem.
Tips of suggesties? Ik hoor ze graag!
Plaatje ter verduidelijking waarom de X1950Pro afvalt qua lengte:

ja, het is een zooitje in mijn kast
[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 03-02-2007 11:20 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Welke kast gebruik je dan? Toch niet zo'n medion-kast van een paar jaar terug he? 
Al naar de 7600gt gekeken?
drooger schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 22:15:
Welke kast gebruik je dan? Toch niet zo'n medion-kast van een paar jaar terug he?
...En nee, ik wil per se geen nVidia
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zo, ik heb ook maar eens besloten om mijn systeem een upgrade te geven. Dit is mijn huidige situatie:
CPU: AMD xp 3000+
MOBO: ASUS A7V600
Mem: Pc3200 2x 512mb
VID: Radeon 9800xt agp
HD: 1x Maxtor HD 160gb & 1X WD sata hd 250 gb
Kast: Chieftec BX-03B-B-B
Voeding: Chieftec 360wat
Wat wil ik upgraden
• Ik wil nu eerst mijn mobo en CPU updaten. Ik wil graag een AMD x2 64, of een Core Duo of Core 2 Duo van Intel. Volgens mij zijn de prestaties van de Core Duo 2 wat beter, echter als er een AMD X2 is die beter is voor het zelfde geld, dan gaan we voor die.
Edit: ik lees dat de core 2 duo beter is dan X2: [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon . Valt dit dus binnen mijn budget en is dit met de andere problemen op te lossen?
• Mobo moet natuurlijk bij de proc uitgezocht worden, echter heb ik een klein probleem. De videokaart. Hij is nu nog agp, maar het is natuurlijk logisch om over te gaan op PCI x16, maar ik wil nu nog geen geld uitgeven aan mijn vid kaart mede omdat ik nog erg weinig game en er nog geen geld voor heb.[b]Dus wat zou hier oplossing voor kunnen zijn.
• Mobo moet ook vista proof zijn. Dus alle drivers moeten er voor gemaakt zijn en ondersteund worden. Het liefst wil ik 4 ddr sloten en dus pci, maar wederom hoe moet dat met mijn agp kaart?
Overklocken?
Mag wel, niet noodzakelijk. Alde hw het toelaat, lijkt het me best handig.
Voor wat gebruiken?
Windows Vista ultimaite gaat erop draaien. Vandaar dat ik 2cores wil omdat cista het ondersteund. Verder vooral internetten en soms gamen en wat zwaardere apps zoals photoshop. Maar ik wil hem gewoon als allround pc gebruiken.
Budget:
150 euro voor de CPU & 100 euro voor de Mobo. Zolang ze maar samen op ongeveer 250 uitkomen, vind ik alles best.
Vragen:
• Kan het nieuwe mobo in mijn huidige case?
• Gaat mijn voeding alles trekken?
• Wat te doen met mijn vidkaart/mobo? Dus AGP VS PCI?
• EN natuurlijk: wat raden jullie mij aan?!
CPU: AMD xp 3000+
MOBO: ASUS A7V600
Mem: Pc3200 2x 512mb
VID: Radeon 9800xt agp
HD: 1x Maxtor HD 160gb & 1X WD sata hd 250 gb
Kast: Chieftec BX-03B-B-B
Voeding: Chieftec 360wat
Wat wil ik upgraden
• Ik wil nu eerst mijn mobo en CPU updaten. Ik wil graag een AMD x2 64, of een Core Duo of Core 2 Duo van Intel. Volgens mij zijn de prestaties van de Core Duo 2 wat beter, echter als er een AMD X2 is die beter is voor het zelfde geld, dan gaan we voor die.
Edit: ik lees dat de core 2 duo beter is dan X2: [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon . Valt dit dus binnen mijn budget en is dit met de andere problemen op te lossen?
• Mobo moet natuurlijk bij de proc uitgezocht worden, echter heb ik een klein probleem. De videokaart. Hij is nu nog agp, maar het is natuurlijk logisch om over te gaan op PCI x16, maar ik wil nu nog geen geld uitgeven aan mijn vid kaart mede omdat ik nog erg weinig game en er nog geen geld voor heb.[b]Dus wat zou hier oplossing voor kunnen zijn.
• Mobo moet ook vista proof zijn. Dus alle drivers moeten er voor gemaakt zijn en ondersteund worden. Het liefst wil ik 4 ddr sloten en dus pci, maar wederom hoe moet dat met mijn agp kaart?
Overklocken?
Mag wel, niet noodzakelijk. Alde hw het toelaat, lijkt het me best handig.
Voor wat gebruiken?
Windows Vista ultimaite gaat erop draaien. Vandaar dat ik 2cores wil omdat cista het ondersteund. Verder vooral internetten en soms gamen en wat zwaardere apps zoals photoshop. Maar ik wil hem gewoon als allround pc gebruiken.
Budget:
150 euro voor de CPU & 100 euro voor de Mobo. Zolang ze maar samen op ongeveer 250 uitkomen, vind ik alles best.
Vragen:
• Kan het nieuwe mobo in mijn huidige case?
• Gaat mijn voeding alles trekken?
• Wat te doen met mijn vidkaart/mobo? Dus AGP VS PCI?
• EN natuurlijk: wat raden jullie mij aan?!
[ Voor 6% gewijzigd door DaannO op 03-02-2007 12:27 ]
DaannO: Een C2D E6300 + Gigabyte DS3 redt je al bijna binnen je budget. Wat je ook kunt doen is een E4300 pakken en deze gaan overklokken. Ding is echt een overklokmonster. Wil je dit niet, lijkt me de E6300 (iets buiten je budget) de beste keus denk ik. Aangezien je cpu-intensieve dingen gaat doen lijkt een goeie proc me verstandig.
Echter. Je wilt dus geen geld uitgeven aan een nieuwe videokaart, en ik neem hierbij aan dat je het geheugen ook niet wilt upgraden. Dat gaat lastig worden. Dan moet je het Dual-VSTA bordje nemen van Asrock waarbij je gewoon DDR1 geheugen en een AGP kaart kunt gebruiken. DDR1 maakt qua prestaties niet eens zo gek veel uit, dus dat moet geen probleem zijn. Maar voor overklokken is het bordje niet echt geschikt. Wel is de prijs erg goed. Verder is er naar ik meen geen PCI-E x16 slot beschikbaar, maar een x8 variant. Maargoed, als je in de toekomst ook niet echt gaat gamen zou dat opzich geen probleem hoeven zijn.
Ik zou nog eens goed bedenken hoe je de toekomst van je pc ziet. Als de eisen niet veranderen zou je voor een Asrock setupje kunnen gaan. Anders zou ik nog even doorsparen en gelijk "alles" upgraden (dus cpu+mobo+gpu+geheugen+voeding)
Echter. Je wilt dus geen geld uitgeven aan een nieuwe videokaart, en ik neem hierbij aan dat je het geheugen ook niet wilt upgraden. Dat gaat lastig worden. Dan moet je het Dual-VSTA bordje nemen van Asrock waarbij je gewoon DDR1 geheugen en een AGP kaart kunt gebruiken. DDR1 maakt qua prestaties niet eens zo gek veel uit, dus dat moet geen probleem zijn. Maar voor overklokken is het bordje niet echt geschikt. Wel is de prijs erg goed. Verder is er naar ik meen geen PCI-E x16 slot beschikbaar, maar een x8 variant. Maargoed, als je in de toekomst ook niet echt gaat gamen zou dat opzich geen probleem hoeven zijn.
Ik zou nog eens goed bedenken hoe je de toekomst van je pc ziet. Als de eisen niet veranderen zou je voor een Asrock setupje kunnen gaan. Anders zou ik nog even doorsparen en gelijk "alles" upgraden (dus cpu+mobo+gpu+geheugen+voeding)
@ Troonstaal: wel eens aan gedacht op de harde schijven zo te plaatsen dat je het onderste bracket eruit kan schroeven/zagen? 
'k weet trouwens niet hoe groot die x1950 is, maar volgens mij lang niet zo groot als een 8800.
'k weet trouwens niet hoe groot die x1950 is, maar volgens mij lang niet zo groot als een 8800.
Alvast heel erg bedankt voor je reactie!RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 12:48:
DaannO: Een C2D E6300 + Gigabyte DS3 redt je al bijna binnen je budget. Wat je ook kunt doen is een E4300 pakken en deze gaan overklokken. Ding is echt een overklokmonster. Wil je dit niet, lijkt me de E6300 (iets buiten je budget) de beste keus denk ik. Aangezien je cpu-intensieve dingen gaat doen lijkt een goeie proc me verstandig.
De proc: Het wordt bijna zeker de E4300. Ik heb even in het topic gekeken en 3ghz moet te doen zijn.
Het mobo: Mee eens met die gigabit! Zie: AtleX in "Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen"
De videokaart: AtleX in "Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen"
De case: Kan mijn voeding (Chieftec 360w) al dit geweld aan? En kan dit mobo in mijn case?
Het budget is overgins 250-300 euro, dus als iemand nog iets beters weet dan hoor ik dat graag.
Nogmaals bedankt.
[ Voor 17% gewijzigd door DaannO op 03-02-2007 20:24 ]
Daar heb ik aan gedacht, maar als ik de drie hd's in het bovenste bracket stop, dan komen de IDE kabels nogal in het gedrang. Misschien moet ik er maar een andere kast voor aanschaffen? Vind ik toch een beetje zonde. Bovendien drijft dat de prijs ook wel weer op.drooger schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 16:18:
@ Troonstaal: wel eens aan gedacht op de harde schijven zo te plaatsen dat je het onderste bracket eruit kan schroeven/zagen?
Er komt dus een ubergoedkoop PCI-E kaartje in? Kun je doen jaDaannO schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:20:
[...]
Alvast heel erg bedankt voor je reactie!
De proc: Het wordt bijna zeker de E4300. Ik heb even in het topic gekeken en 3ghz moet te doen zijn.Heel erg bedankt voor deze tip!
Het mobo: Mee eens met die gigabit! Zie: AtleX in "Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen"
De videokaart: AtleX in "Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringen"
De case: Kan mijn voeding (Chieftec 360w) al dit geweld aan? En kan dit mobo in mijn case?
Het budget is overgins 250-300 euro, dus als iemand nog iets beters weet dan hoor ik dat graag.
Nogmaals bedankt.
Inderdaad, voor the time being ff die erin zetten. En dan even een klein stukje, laten we zeggen 2.2 ghz overklokken en de maand erop mem kopen en die maand daarop vid kopen.RoD schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:35:
[...]
Er komt dus een ubergoedkoop PCI-E kaartje in? Kun je doen jaIk denk dat de voeding het wel gaat trekken, maar met overklokken kan de gevraagde energie wel eens teveel worden. Voor meer expertise zou je eens in het voedingentopic in OH moeten kijken. Aangezien je nu ook nog geheugen moet hebben zou ik 2x512MB PC6400 geheugen nemen en dat in dual channel draaien om voldoende bandbreedte te krijgen voor je monsteroverklok (
) In de toekomst kun je -mocht dat nodig zijn- je nog 2x512MB erbij zetten.
Kan je doen, maar misschien vermijdt je het probleem ook door rounded IDE kabels te gebruiken. Is ook een stuk beter voor je airflowDaar heb ik aan gedacht, maar als ik de drie hd's in het bovenste bracket stop, dan komen de IDE kabels nogal in het gedrang. Misschien moet ik er maar een andere kast voor aanschaffen? Vind ik toch een beetje zonde. Bovendien drijft dat de prijs ook wel weer op.
Het zijn rounded en s-ata kabels, alleen is het op het mobo wat ongelukkig gepositioneerddrooger schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:38:
[...]
Kan je doen, maar misschien vermijdt je het probleem ook door rounded IDE kabels te gebruiken. Is ook een stuk beter voor je airflow
Dan zou ik het niet zo 1,2,3 weten. Je kan het waarschijnlijk oplossen door de harde schijven te repositioneren, maar hoe..
Ik ben van plan om m'n huidige systeem te upgraden.
Huidig:
CPU: AMD Athlon XP 2800+ @ 2.3 ghz
Mobo: A7N8X Deluxe
RAM: 2x 512MB PC3200 DDR-RAM
HD: 60GB PATA + 160GB PATA + 200GB SATA
Vidkrt: Leadtek 6800LE@GT AGP 8x
Voeding: 500W Q-tec el-cheapo
Upgrade:
CPU: Pentium D 915 2x2MB 2.8ghz
Mobo: Asrock 4CoreDual-VSTA (AGP + PCI-e, DDRI + DDRII)
Cooler: Zalman CNPS 7700 CU
De rest van de componenten in m'n systeem kan ik hergebruiken dankzij het geweldige Asrock mobo dat zowel PCI-e als AGP en DDRI & DDRII ondersteuning heeft
Ook kan ik dan later nog switchen naar een PCI-e videokaart en mogelijk nog DDRII als dat aantrekkelijk is.
Ik heb gehoord dat de Pentium D 915 "met gemak" op 3.8ghz kan runnen. Is dit waar? Hebben jullie hier ervaring mee? En is de zalman koeler dan voldoende?
En nog 1 klein vraagje: ik zag dat het moederbord ook een vierpins voedings connector vereist, volgens mij zit dat niet op m'n huidige voeding dus dat zou betekenen dat ik ook een nieuwe voeding moet kopen, hoeveel watt zou deze voeding dan moeten zijn? Ik zat de denken aan ongeveer 350 watt ofzo.
Graag jullie mening over deze upgrade
Alvast bedankt!
Huidig:
CPU: AMD Athlon XP 2800+ @ 2.3 ghz
Mobo: A7N8X Deluxe
RAM: 2x 512MB PC3200 DDR-RAM
HD: 60GB PATA + 160GB PATA + 200GB SATA
Vidkrt: Leadtek 6800LE@GT AGP 8x
Voeding: 500W Q-tec el-cheapo
Upgrade:
CPU: Pentium D 915 2x2MB 2.8ghz
Mobo: Asrock 4CoreDual-VSTA (AGP + PCI-e, DDRI + DDRII)
Cooler: Zalman CNPS 7700 CU
De rest van de componenten in m'n systeem kan ik hergebruiken dankzij het geweldige Asrock mobo dat zowel PCI-e als AGP en DDRI & DDRII ondersteuning heeft
Ik heb gehoord dat de Pentium D 915 "met gemak" op 3.8ghz kan runnen. Is dit waar? Hebben jullie hier ervaring mee? En is de zalman koeler dan voldoende?
En nog 1 klein vraagje: ik zag dat het moederbord ook een vierpins voedings connector vereist, volgens mij zit dat niet op m'n huidige voeding dus dat zou betekenen dat ik ook een nieuwe voeding moet kopen, hoeveel watt zou deze voeding dan moeten zijn? Ik zat de denken aan ongeveer 350 watt ofzo.
Graag jullie mening over deze upgrade
Alvast bedankt!
Wat is je budget en wat wil je met het systeem doen?
Het enige wat je nu aan het doen bent, is een ander onderdeel de bottleneck laten zijn.
Videokaart, geheugen zullen ook moeten worden vernieuwd, wil je echt vooruitgaan met je upgrade.
Het enige wat je nu aan het doen bent, is een ander onderdeel de bottleneck laten zijn.
Videokaart, geheugen zullen ook moeten worden vernieuwd, wil je echt vooruitgaan met je upgrade.
Dit topic is gesloten.