Nederlands en vrij goedkoop: Factoryprices.nl
Buitenland maar goedkoper: Hvstar.com
Buitenland maar goedkoper: Hvstar.com
Verwijderd
19% btwVerwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:48:
Shipping costs worden berekend op basis van het gewicht van je pakket. e.a. wordt verstuurd als "gift", dus meestal geen 20% BTW extra.
Verzending duurt ongeveer 3 weken en koste mij niet lang geleden iets van 20 dollar dacht ik. (Maak anders even een order aan en dan zie je het vanzelf.)
n.b. Mijn order was voor drie filters (1* pola 77, 1* UV 77, 1* UV 72, 2* step-up ring, schoonmaakborsteltje, totaal was ik (inclusief verpakken en verzenden) minder dan 150 dollar kwijt (zeg maar 100 euro))
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 04-01-2008 17:34 ]
Verwijderd
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Kijk eens bij hvstar.net, daar staat hij voor €43 (omgerekend met koers 1,43). Er komt nog €7 bezorgkosten bij, maar nog altijd goedkoper dan de €55. Volgensmij is die €55 excl. verzendkosten.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:19:
Ik had idd al gelezen dat ik op moet letten voor de wide angle. En vandaar dat mijn keuze ook voor 99% gaat vallen op de Hoya Super HMC. In de folder van Hoya staat alleen bij deze specifiek vermeld dat die ook voor wide angle geschikt is. Rond de 55 euro is het niet de duurste, maar voor iemand zonder ervaring om met filters te werken lijkt het me een goeie om mee te beginnen.
Verwijderd
[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 18-01-2008 23:45 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Was de prijs nog 'gift' waardig?MvdKelen schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:22:
Ik heb 2 dagen geleden 2 filters besteld bij hvstar.com
- 67mm Hoya Pro 1 Super HMC Circular Polariser
- 67mm Hoya Pro 1 Super HMC UV Haze
zojuist een mailtje gekregen dat het verscheept is.
$ 108.
Einde vorig jaar exact dezelfde combi van hun binnengekregen.
[ Voor 36% gewijzigd door W.Wonderland op 19-01-2008 14:12 ]
Hoya 67mm PRO1 Super HMC Circular Polarizing Filter NEWbrailroad schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:43:
[...]
edit: Als ik die $108 dollar zie dan weet ik zeker dat ik minder heb betaald(ik zoek het even op)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Bovenstaand plaatje kunnen je heel mooi in real life zien door een "echte" polaroid zonnebril te pakken. Daar 1 glas uit te halen. Kijk door het ene glas, houdt daar het andere voor en draai deze. Op het moment dat de glazen 90 graden tov elkaar staan zie je niks meer. Bril/glas wordt echt zwart.YellowCube schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:08:
In een notendop: dat heeft te maken met de manier waarop het licht gepolariseerd wordt.
[afbeelding]
licht trilt in 2 vlakken (De rode en blauwe component).
Een polarisatiefilter laat slechts 1 van die vlakken door (de blauwe component).
Wat er daarna gebeurt is het verschil tussen lineair en circulair.
Bij lineair gaat het gepolariseerde vlak in dezelfde trilrichting door (zoals op het plaatje). Bij circulair draait dat vlak langzaam om z'n lengteas.
Je hebt voor de huidige camera's een circulair filter nodig omdat de AF sensoren anders enigzins in de war raken.
This footer is intentionally left blank
Verklaart dus ook waarom veel mensen een internal focusing lens belangrijk vinden.Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:24:
Bedankt!! Duidelijke uitleg, daar kun je wat mee
Verwijderd
O, is dat de reden waarom ik mijn Polaroid-zonnenbril heb moeten vervangen voor een €10,00-dingetje sinds ik deze auto heb. Ik zag de boardcomputer niet meer. Zwart gat in m'n dashboard.ajhaverkamp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:40:
[...]
Bovenstaand plaatje kunnen je heel mooi in real life zien door een "echte" polaroid zonnebril te pakken. Daar 1 glas uit te halen. Kijk door het ene glas, houdt daar het andere voor en draai deze. Op het moment dat de glazen 90 graden tov elkaar staan zie je niks meer. Bril/glas wordt echt zwart.
(Sommige auto's hebben 1 zo'n glas voor hun (navigatie)scherm, heb je nu een (polaroid)zonnebril die zijn "tralies" net 90 graden gedraaid heeft staan, dan zie je dus niks op het scherm. Ook sommige TFT schermen hebben zo'n polariserende laag.)
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 08-03-2008 10:15 ]
Maar de Pro1 Digital is wel weer DMC (Digital MultiCoated). Heb zelf ook zitten twijfelen, maar de SHMC was weer een stuk duurder dan de Pro1 Digital, dus ben maar voor de laatste gegaan.Orion84 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:42:
Super HMC is niet echt noodzakelijk, de gewone Pro1 Digital is ook gewoon prima. HMC is enkel de Hoya variant van Multi Resistant Coating voor zover ik weet, dus een coating waardoor het filter wat beter bestand is tegen viezigheid en hij makkelijker weer schoon wordt ofzo, maar verder niet bijster spannend.
Allemaal volgens mij, dat is het basis principe van een LCD scherm: zet een lamp aan, polariseer het licht in een richting met een polarisatie filter, flip je liquid crystals om met stroom zodat ze het licht ofwel ongewijzigd laten of 90 graden 'draaien', en zet er vervolgens nog een polarisatie filter achter die 90 graden gedraaid is ten opzichte van de eerste. Als je de polarisatie filter op je camera precies 90 graden draait ten opzichte van de laatste filter in je display wordt je scherm idd zwart.ajhaverkamp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:40:
Ook sommige TFT schermen hebben zo'n polariserende laag.)
DMC is het belangrijkste. Dat zorgt er voor dat je niet al te snel last krijgt van flares, ghosting en contrastverlies, doordat licht wat van de sensor weerkaatst (dat gebeurt erger dan vroeger bij film) via het filter nogmaals richting sensor weerkaatst. DMC is iets wat op de goedkope filters vaak niet aanwezig is, of minder effectief, waardoor de beeldkwaliteit echt hard achteruit gaat in bepaalde situaties.BlizzarD schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:18:
[...]
Maar de Pro1 Digital is wel weer DMC (Digital MultiCoated). Heb zelf ook zitten twijfelen, maar de SHMC was weer een stuk duurder dan de Pro1 Digital, dus ben maar voor de laatste gegaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 08-03-2008 10:15 ]
Een aantal redenenOrion84 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:42:
[...]
offtopic:
Ik snap nooit waarom mensen voor die paar tientjes verschil spul in Hong Kong gaan bestellen eigenlijk. Het is illegaal (ontduiken importheffingen), duurt langer etc. Mgoed, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Recoil op 19-02-2008 16:26 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik wil het inderdaad omdat ik dan mijn lensdop nog kwijt kan.YellowCube schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:26:
ben bang van niet.
Maar om welke reden wil je dat (behalve dan dat je evt. je lensdop nog schappelijk kwijt kunt)?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
dan heb je geen slimsize nodig.Recoil schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:42:
mm in dat geval ga ik maar een erg goede uv plus een losse uv/polarisatiefilter aanschaffen. Als ik daarvoor kies heb ik echt geen slimsize nodig he? Voordat ik het weer terug kan brengen... heb een 18-55 op een D40x.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Volgens de gelinkte pagina werkt het wel, zolang het circulaire polafilter maar als eerst op de lens geschroefd wordt. Dan wordt het licht wat de camera in komt dus sowieso circulair gepolariseerd (laatste filter waar het licht door heen gaat) en verstoort het lineair polafilter de werking van de lichtmeting/autofocus dus niet.Jiriki schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:58:
Jawel hoor, met een ND blijft je autofocus en lichtmeting gewoon werken. Met een lineair polarisatiefilter werkt het niet meer, tenminste niet betrouwbaar.
[ Voor 40% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-02-2008 08:40 ]
Als het voldoende is om uit de hand een scherpe foto te maken dan zal het geen probleem zijn. ND8 is maar 3 stops, en overdag is dat geen enkele belemmering voor de AF.M a r c o schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:09:
Ik denk dat je met een ND8 op een F4 lens ofzo ook al erg weinig licht overhoudt om mee te focussen.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 27-02-2008 12:13 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-02-2008 12:48 ]
Het gaat er om dat licht wat van de sensor komt gereflecteerd niet terug de lens in (en dus richting sensor) kaatst, maar door het filter heen naar buiten gaat. Zodat je geen ghosting, flares, contrastverlies etc. krijgt. Dus vandaar dat de multicoating op de achterkant van het filter zit. Als de voorkant van je filter een beetje spiegelt dan verlies je wat lichtsterkte, maar dat is niet zo'n ramp, aangezien je van die reflecties niks gaat terugzien in je foto's.Aham brahmasmi schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:47:
Ik heb ook wel eens een uncoated Hama filter geprobeerd, en het zoekerbeeld was gewoon niet goed te krijgen. Heel erg raar.
De Käsemann filters zijn effectiever volgens B&W, en dus duurder. Hoe groot het verschil is weet ik niet, maar ik wilde het geld er niet aan uitgeven omdat ik niet zo vaak een polarisatiefilter ga gebruiken.
Trouwens, bij het Hoya SHMC Pro1 PL-CIR filter is alleen het achterste oppervlak multicoated, en de voorkant niet gecoat. Ik neem aan dat daar een technische reden voor is (en dat het bij de B&W filters hetzelfde is?).
[ Voor 41% gewijzigd door Aham brahmasmi op 08-03-2008 11:52 ]
Volgens mij moet je uitgaan van minimaal 2 weken levertijd. Enige verschil is volgens mij dat SHMC een slim filter is, dus extra dun voor groothoek lenzen, maar pin me er niet op vastTheRebell schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:39:
ik ga voor de Hoya Pro1 digital 77mm DMC denk ik (tenzij die SHMC echt veel beter is).
Hoe lang duurt het sturen van Hvstar ongeveer? Ik zou hem vraag volgende week donderdag hebben namelijk...
damn, 2 wekenBlizzarD schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:44:
[...]
Volgens mij moet je uitgaan van minimaal 2 weken levertijd. Enige verschil is volgens mij dat SHMC een slim filter is, dus extra dun voor groothoek lenzen, maar pin me er niet op vast
Verwijderd
die is idd schandalig
Duurde voor mij geloof ik 10 dagen of minder (pakje lag al een tijdje op me te wachten geloof ik). Met wat geluk heb je je bestelling dus na een ruime week.TheRebell schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:46:
[...]
damn, 2 weken
Meende dat die Pro1 iets heeft als LPF (nee niet de oude politieke partij) wat ook een soort slim line achter iets is (als ik het zo lees)
Verwijderd
Verwijderd
Kom op, dat is toch echt gemakkelijk te vinden. Op de site van Hoya zelf zal het ook gewoon staan. Hier in het forum is het ook uitgebreid besproken wat de benamingen HMC/SHMC/Pro1 etc. inhouden. Regular betekent gewoon dat er geen multi-coating op het filter zit om contrastverlagende reflecties tegen te gaan.Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:07:
Ik kan absoluut nergens iets vinden over de verschillen tussen deze filters.
1
2
| S03 75319 CIRCULAR-POL 4012240753192 (EAN code) |
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Tuurlijk, maar niet aanzetten dan.ThomasW schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:40:
Kan je die filters gewoon in de vaatwasser stoppen?
Aangezien dezelfde winkel een filter met MRC aanduiding verkoopt dat 50% duurder is lijkt het me logisch dat jouw filter geen MRC heeft?jelbo schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:22:
Ik heb een polarisatiefilter gekocht en wil weten of hij MRC coating heeft of niet, want ik kom er net achter dat deze met of zonder MRC gemaakt/geleverd wordt. het is de B+W Circular Polarizing Filter, gekocht bij Factoryprices (link).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Gelukkig is een vriend zelf opticien, dan kan ie ze voor mij ultrasoon reinigenThomasW schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:40:
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Argh, ik nam aan dat al die B+W pola's MRC hadden. Mwa, ik ben beginnend fotograaf dus ik zal het niet zo gauw merken denk ik.Gizz schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 15:56:
[...]
Aangezien dezelfde winkel een filter met MRC aanduiding verkoopt dat 50% duurder is lijkt het me logisch dat jouw filter geen MRC heeft?
En om het in de praktijk bij elk filter te zien: kijk naar de weerspiegelingen in het glas. Ziet deze er normaal uit, dan heb je geen (of een slechte) coating. Is de weerspiegeling donkerder en groen of paars, dan zit er een MRC, HMC of wat dan ook meervoudige ontspiegelende coating op.
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Dat zou ik nooit doen. Het wasmiddel van vaatwassers is vrij agressief. Gewoon afwasmiddel zou ik ook nooit gebruiken omdat dat eigenlijk te mild is voor het doeleind en ook nog eens residu achterlaat. Gewoon wat zuivere schoonmaakalcoho of isopropyl gebruiken als er echt vettigheid verwijderd moet worden.ThomasW schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:40:
[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-07-2008 14:25 ]
Met tissues zou ik uitkijken. Grote kans dat deze iets van papier en dus houtvezels bevatten. Voor brillen (ook voorzien van coatings voor het zogenaamde ontspiegelen) wordt altijd gezegd niet met papierproducten reinigen, omdat de vezels die erin zitten de coating kunnen beschadigen.NielsTn schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:35:
[...]
Gelukkig is een vriend zelf opticien, dan kan ie ze voor mij ultrasoon reinigen
Makkelijker kan het haast niet!
Disclaimer: ik moet het zelf nog proberen, vooralsnog krijg ik met een lens-reiniger en tissues de filters toch mooi schoon.... Dus vooralsnog: geheel op eigen risico!
[ Voor 96% gewijzigd door delorean7 op 27-05-2009 18:05 . Reden: verkeerde topic gebruikt ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Verwijderd
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq