Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
als je 2 filters over elkaar heenschroeft krijg je zekers weten vignetting.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mm in dat geval ga ik maar een erg goede uv plus een losse uv/polarisatiefilter aanschaffen. Als ik daarvoor kies heb ik echt geen slimsize nodig he? Voordat ik het weer terug kan brengen... heb een 18-55 op een D40x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:45
Recoil schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:42:
mm in dat geval ga ik maar een erg goede uv plus een losse uv/polarisatiefilter aanschaffen. Als ik daarvoor kies heb ik echt geen slimsize nodig he? Voordat ik het weer terug kan brengen... heb een 18-55 op een D40x.
dan heb je geen slimsize nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11
Iemand hier die ervaring heeft met hetvolgende:
http://digital-photograph...e-neutral-density-filter/

Dit zou wel leuk zijn (en stukken goedkoper als je al een CPL hebt) moest het echt werken zoals uitgelegd.
Hoewel hij de groene kleurzweem toeschrijfd aan opkomende mist, denk ik toch dat het ook wat met de filters te maken heeft, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen idee wat er gebeurd is met zijn voorbeeld, maar met neutral density filters kan je leuke dingen doen, daarom heb ik ze ook :). Koop er ook een gradueel density filter bij, zodat je de luchten wat kan tegenhouden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ja, maar de vraag is dus:
Komt die rare kleur in zijn voorbeeld echt door de mist, of is het door de 2 pola's boven elkaar?
Een pola heb ik namelijk al. Voor 25€ heb ik een linear pola van Hoya of een NDx4 van Hoya.
Voordeel van die pola zou dan zijn dat je zelf de "sterkte" kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Nadeel is sowieso dat autofocus en lichtmeting niet meer werken...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Volgens mij doe je zo'n dingen toch op M ivm de lange sluitertijden, dus die lichtmeting is niet zo van belang.
Autofocus hangt er vanaf, voor landschappen is het ook niet zo'n probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Of je nou 2 pola's hebt, of een ND waarvan de sterkte vergelijkbaar is maakt toch niks uit voor lichtmeting of autofocus? het werkt bij allebei gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Jawel hoor, met een ND blijft je autofocus en lichtmeting gewoon werken. Met een lineair polarisatiefilter werkt het niet meer, tenminste niet betrouwbaar.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Autofocus wordt blijkbaar verstoord door het feit dat je een linieare pola gebruikt.
Maar ik zou het niet zo'n probleem vinden, gewoon leuk om mee te experimenteren.
En als je voor de prijs van 1 ND-filter iets krijgt dat helemaal regelbaar (is van ND2 tot ND16 bvb.), zou dat toch leuk zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik denk dat je met een ND8 op een F4 lens ofzo ook al erg weinig licht overhoudt om mee te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Jiriki schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:58:
Jawel hoor, met een ND blijft je autofocus en lichtmeting gewoon werken. Met een lineair polarisatiefilter werkt het niet meer, tenminste niet betrouwbaar.
Volgens de gelinkte pagina werkt het wel, zolang het circulaire polafilter maar als eerst op de lens geschroefd wordt. Dan wordt het licht wat de camera in komt dus sowieso circulair gepolariseerd (laatste filter waar het licht door heen gaat) en verstoort het lineair polafilter de werking van de lichtmeting/autofocus dus niet.

@Marco: Je kunt de twee pola's in de stand waarop het meeste licht doorgelaten wordt zetten om te focussen.

[ Voor 40% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-02-2008 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

M a r c o schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:09:
Ik denk dat je met een ND8 op een F4 lens ofzo ook al erg weinig licht overhoudt om mee te focussen.
Als het voldoende is om uit de hand een scherpe foto te maken dan zal het geen probleem zijn. ND8 is maar 3 stops, en overdag is dat geen enkele belemmering voor de AF.

Fire69: Als je enige kwalitatieve waarde hecht aan je foto's moet je geen non-coated filters kopen. Van de ND's weet ik zo niet of er multicoated zijn, maar van de pola zeker wel. Het kost wat meer duiten, maar het is het zeker waard. Een non-coated filter haalt de kwaliteit van zowel de beste als de slechtste lenzen ver omlaag, en dat is gewoon zonde. Bij Hoya zijn dat de Pro1 of de SHMC filters en bij B+W de MRC-serie. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Don't worry, ik heb een Hoya Pro1 Digital pola, dus da's wel in orde. :)

Het is gewoon zo dat ik voor ~25€ ofwel een lineare pola heb van Hoya of een ND4:
Pola: http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=24335
ND4: http://www.factoryprices....nfo.php?products_id=24439

Voordeel zou dus zijn dat je met die pola meerdere ND's kan namaken, wat me wel handig lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:56
Die niet gecoate filters is echt een ramp, had er een van 10 euro op een lens geschroefd om eens te testen, dacht meteen dat de AF stuk was, totdat MF ook niet wou lukken.... :/

Is er trouwens veel verschil tussen de B+W MRC, Canon en Hoya HMC Pro?
Ik zie ook een B+W kasemann naast de gewone B+W staan iemand daar ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 27-02-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Ik heb ook wel eens een uncoated Hama filter geprobeerd, en het zoekerbeeld was gewoon niet goed te krijgen. Heel erg raar.

De Käsemann filters zijn effectiever volgens B&W, en dus duurder. Hoe groot het verschil is weet ik niet, maar ik wilde het geld er niet aan uitgeven omdat ik niet zo vaak een polarisatiefilter ga gebruiken.

Trouwens, bij het Hoya SHMC Pro1 PL-CIR filter is alleen het achterste oppervlak multicoated, en de voorkant niet gecoat. Ik neem aan dat daar een technische reden voor is (en dat het bij de B&W filters hetzelfde is?).

[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 27-02-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:43
Een kort vraagje. Ik ga zeer binnenkort een polarisatiefilter aanschaffen. Dat het een B&W MRC Kaesemann wordt staat al vast. Alleen 1 dingetje waar ik over twijfel: moet ik de SLIM of normale versie aanschaffen?
Hij komt op de 17-55 2.8 IS USM lens van Canon. Het voordeel is toch dat er bij SLIM minder problemen (vignettering, kleurverschillen?) ontstaan bij groothoek?
Heeft een dunnere versie ook nadelen? Minder makkelijk in gebruik bijvoorbeeld?
Iemand ervaring met beiden?

Heb ik het toch niet bij 1 kort vraagje kunnen houden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Bij 17mm op crop heb je zeker geen vignettering met een F-Pro polafilter. Bij de 10-22mm zou slimline nodig kunnen zijn. De kleurverschillen blijf je houden als je onder de 24mm zit op crop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbensam
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:43
Ha, bedankt voor je snelle antwoord!
Ooit, wanneer het geld bijvoorbeeld op mijn rug gaat groeien, ga ik een 10-22 aanschaffen.
Zijn die kleurverschillen dan wel minder bij een dunner filter? Of helpt het alleen voor de vignettering?
Ook nog iemand die weet of een SLIM filter even handig in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aham brahmasmi schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:47:
Ik heb ook wel eens een uncoated Hama filter geprobeerd, en het zoekerbeeld was gewoon niet goed te krijgen. Heel erg raar.

De Käsemann filters zijn effectiever volgens B&W, en dus duurder. Hoe groot het verschil is weet ik niet, maar ik wilde het geld er niet aan uitgeven omdat ik niet zo vaak een polarisatiefilter ga gebruiken.

Trouwens, bij het Hoya SHMC Pro1 PL-CIR filter is alleen het achterste oppervlak multicoated, en de voorkant niet gecoat. Ik neem aan dat daar een technische reden voor is (en dat het bij de B&W filters hetzelfde is?).
Het gaat er om dat licht wat van de sensor komt gereflecteerd niet terug de lens in (en dus richting sensor) kaatst, maar door het filter heen naar buiten gaat. Zodat je geen ghosting, flares, contrastverlies etc. krijgt. Dus vandaar dat de multicoating op de achterkant van het filter zit. Als de voorkant van je filter een beetje spiegelt dan verlies je wat lichtsterkte, maar dat is niet zo'n ramp, aangezien je van die reflecties niks gaat terugzien in je foto's.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
@Orion84: Dat weet ik, dat het om reflecties van de sensor gaat, die via de achterkant van het filter gespiegeld terug op de sensor komen. Het ging mij er meer om de reden om de voorkant van het filter niet te coaten. Misschien zou de coating de effectiviteit van de polarisatie beïnvloeden?

@ikbensam: Met kleurverschillen bedoel je hoe egaal het effect van het filter is? Daar helpt een slimline filter natuurlijk niks bij. Waarom zouden ze minder worden als het filter iets dunner is? De kleurverschillen zijn enkel een gevolg van het feit dat je met een groothoeklens licht van verschillende polarisatierichtingen opvangt, waardoor het effect van het filter niet over het hele beeld hetzelfde is.

[ Voor 41% gewijzigd door Aham brahmasmi op 08-03-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 06:34
ik ga voor de Hoya Pro1 digital 77mm DMC denk ik (tenzij die SHMC echt veel beter is).
Hoe lang duurt het sturen van Hvstar ongeveer? Ik zou hem vraag volgende week donderdag hebben namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

TheRebell schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:39:
ik ga voor de Hoya Pro1 digital 77mm DMC denk ik (tenzij die SHMC echt veel beter is).
Hoe lang duurt het sturen van Hvstar ongeveer? Ik zou hem vraag volgende week donderdag hebben namelijk...
Volgens mij moet je uitgaan van minimaal 2 weken levertijd. Enige verschil is volgens mij dat SHMC een slim filter is, dus extra dun voor groothoek lenzen, maar pin me er niet op vast ;)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
BlizzarD schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:44:
[...]

Volgens mij moet je uitgaan van minimaal 2 weken levertijd. Enige verschil is volgens mij dat SHMC een slim filter is, dus extra dun voor groothoek lenzen, maar pin me er niet op vast ;)
damn, 2 weken :(
Meende dat die Pro1 iets heeft als LPF (nee niet de oude politieke partij :+) wat ook een soort slim line achter iets is (als ik het zo lees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan bij mijn nog aan te schaffen camera een pol. filter te kopen. De lens die ik koop is 18-55mm met 58mm voor filters. Maar i.p.v. een 58mm filter, wil ik een 77mm filter. Dit omdat ik later vast een aparte groothoek lens (b.v. 10-22mm Sigma) wil kopen.

Maar ik heb nergens een verloopring kunnen vinden van 77mm naar 58mm. Zijn die er of moet ik andere oplossing zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
tadaa: http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=10297

Ik denk dat je gedachtengang verkeerd was, als je zat te zoeken naar van 77 naar 58 vind je inderdaad weinig. Je wilt namelijk juist van 58 naar 77 millimeter, andersom zou je behoorlijke vignetting krijgen (understatement).

Let wel op dat je een polfilter niet te strak vastdraait op zo'n ring, dan kan hij behoorlijk lastig los te maken zijn door het dunne randje waar je grip op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
OMG, die prijs :X

5€ op Ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
die is idd schandalig :X , maar het ging er ff om dat ze prima te vinden zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Daarom dat ik net boven je Konijnen-prijs al 2 linkjes geplaatst had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks guys,

Ik ben gewoon blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
TheRebell schreef op maandag 10 maart 2008 @ 23:46:
[...]

damn, 2 weken :(
Meende dat die Pro1 iets heeft als LPF (nee niet de oude politieke partij :+) wat ook een soort slim line achter iets is (als ik het zo lees)
Duurde voor mij geloof ik 10 dagen of minder (pakje lag al een tijdje op me te wachten geloof ik). Met wat geluk heb je je bestelling dus na een ruime week.

Pro1 is idd een 3mm dun filter, 2mm dunner dan normaal. Wel fijn, nauwelijks merkbaar extra gewicht aan je objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
maar besteld, met beetje geluk is hij er volgende week donderdag (en anders heb ik maar pech... ;) :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Gister ook maar wat Hoya Pro 1D UV en Pola filters besteld bij HVstar.net
Gelijk ook maar zonnekap voor de 17-55 van Canon erbij, komt er misschien toch ook wel is :P En was maar 5,90 dollar :/

Totaalbedrag was 155 euro, en dat scheelde al 115 euro met dezelfde bestelling bij factoryprices.nl, laat staan bij je lokale fotozaak :X

Benieuwd wanneer het binnen komt :9

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine bump, aangezien ik op dit moment dus ook op zoek ben naar een polarisatiefilter,
Op het volgende viel mijn oog;

Hoya UV filter + CP filter @ Hvstar

Ik mag aannemen, gezien de hoeveelheid tweakers die bij Hvstar kopen, dat het om het echte spul gaat?

En een tweede vraag, zit er een groot verschil tussen de Pro1 digital dmc filters en de Pro1 hmc filters,
over het algemeen lees ik dat het "digital" voornamelijk marketing waarde heeft, maar geen kwaliteitsverschil...

B+W filters zijn wellicht beter, maar dit leek mij een prijs/kwaliteit gunstige aanbieding, welke ruim voldoet om wat meer bezig te gaan met fotografie (ben immers nog maar net begonnen :Y)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:42
Toevallig heb ik vandaag mijn eerste bestelling van HVStar binnen. Alles uitgepakt (bestelling en leveringstraject was 10 dagen) en geinspecteerd. Ik twijfel niet aan de echtheid. Ik weet zelf uit ervaring hoe belachelijk veel marge er op accessoires kan zitten.

Denk dat je er geen buil op kan vallen. Ik heb het pakket met 77mm maat. Ben benieuwd of de kado gekregen lenspen ook lekker schoon maakt. Wat dat laatste betreft is geloof ik de ervaring van andere tweakers dat de B+W filters makkelijker te reinigen zijn dan de Hoya's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Zo'n beetje iedereen die dit fotografietopic kent koopt bij hvstar. ;) Het is gewoon het echte spul dat verkocht word voor de lage prijzen die de verkopers in Hong Kong kunnen hanteren door hun trucjes.

Ik ben er echter geheel teruggekomen op het idee dat je een UV/beschermingsfilter moet hebben voor elke lens. Een polarisatiefilter is wel leuk, maar als je meer lenzen krijgt dan is een andere oplossing toch wel handiger (Cokin houder ofzo). Als je gewoon voorzichtig met je spul omgaat is een UV-filter alleen nuttig in gevallen waar veel opwaaiend zand e.d. te verwachten is, en misschien bij lenzen waar het frontelement heel erg 'bloot' ligt. Verder vind ik filters eigenlijk alleen maar onhandig, je raakt ze meestal eerder per ongeluk aan dan de frontlens die wat dieper ligt, waardoor ze nooit echt schoon zijn. Daardoor heb je altijd meer contrastverlies en flare dan zonder filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een polarisatiefilter voor op mijn Alpha A200 18-70mm kitlens (55mm) en toekomstige telezoomlens (ook 55mm).

Na lang zoeken kwam ik uit op de volgende 2 filters:

Hoya Circulair Polarising 55mm Hmc Pro 1 € 48,95
Hoya Circulair Polarising 55mm Regular € 26,95

Ik kan absoluut nergens iets vinden over de verschillen tussen deze filters.

Kijken we naar UV filters dan zie ik er ook twee staan die kansmaken, namelijk:
Hoya UV Filter 55mm HMC Pro 1 € 34,95
Hoya UV Filter 55mm HMC Super € 23,95

Kan iemand mij vertellen voor welk filter ik moet gaan, als het aan mij ligt ga ik voor de regular tenzij het een meerwaarde heeft om voor een Pro1 filter te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:07:
Ik kan absoluut nergens iets vinden over de verschillen tussen deze filters.
Kom op, dat is toch echt gemakkelijk te vinden. Op de site van Hoya zelf zal het ook gewoon staan. Hier in het forum is het ook uitgebreid besproken wat de benamingen HMC/SHMC/Pro1 etc. inhouden. Regular betekent gewoon dat er geen multi-coating op het filter zit om contrastverlagende reflecties tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Ik heb een polarisatiefilter gekocht en wil weten of hij MRC coating heeft of niet, want ik kom er net achter dat deze met of zonder MRC gemaakt/geleverd wordt. het is de B+W Circular Polarizing Filter, gekocht bij Factoryprices (link).

Op de doos staat

code:
1
2
S03 75319 CIRCULAR-POL
4012240753192 (EAN code)

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Kan je die filters gewoon in de vaatwasser stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

ThomasW schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:40:
Tuurlijk, maar niet aanzetten dan. :+

Maar serieus: Vaatwassers vooral door de glansspoel en overig rondvliegende vettigheid en hagelslag resten nu niet iets waar ik mijn filters aan bloot zou stellen. Zou ze eerder in een handwas-sopje doen als het echt zo erg is dat je het er niet meer af krijgt met een lenzendoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jelbo schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:22:
Ik heb een polarisatiefilter gekocht en wil weten of hij MRC coating heeft of niet, want ik kom er net achter dat deze met of zonder MRC gemaakt/geleverd wordt. het is de B+W Circular Polarizing Filter, gekocht bij Factoryprices (link).
Aangezien dezelfde winkel een filter met MRC aanduiding verkoopt dat 50% duurder is lijkt het me logisch dat jouw filter geen MRC heeft? :)

En om het in de praktijk bij elk filter te zien: kijk naar de weerspiegelingen in het glas. Ziet deze er normaal uit, dan heb je geen (of een slechte) coating. Is de weerspiegeling donkerder en groen of paars, dan zit er een MRC, HMC of wat dan ook meervoudige ontspiegelende coating op.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Gelukkig is een vriend zelf opticien, dan kan ie ze voor mij ultrasoon reinigen :+
Makkelijker kan het haast niet!

Disclaimer: ik moet het zelf nog proberen, vooralsnog krijg ik met een lens-reiniger en tissues de filters toch mooi schoon.... Dus vooralsnog: geheel op eigen risico!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Gizz schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 15:56:
[...]

Aangezien dezelfde winkel een filter met MRC aanduiding verkoopt dat 50% duurder is lijkt het me logisch dat jouw filter geen MRC heeft? :)

En om het in de praktijk bij elk filter te zien: kijk naar de weerspiegelingen in het glas. Ziet deze er normaal uit, dan heb je geen (of een slechte) coating. Is de weerspiegeling donkerder en groen of paars, dan zit er een MRC, HMC of wat dan ook meervoudige ontspiegelende coating op.
Argh, ik nam aan dat al die B+W pola's MRC hadden. Mwa, ik ben beginnend fotograaf dus ik zal het niet zo gauw merken denk ik.

Nu kriebelt het wel een B+W UV filter te kopen met MRC ter bescherming van mijn lens :P

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Dat zou ik nooit doen. Het wasmiddel van vaatwassers is vrij agressief. Gewoon afwasmiddel zou ik ook nooit gebruiken omdat dat eigenlijk te mild is voor het doeleind en ook nog eens residu achterlaat. Gewoon wat zuivere schoonmaakalcoho of isopropyl gebruiken als er echt vettigheid verwijderd moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-07-2008 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
NielsTn schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:35:
[...]

Gelukkig is een vriend zelf opticien, dan kan ie ze voor mij ultrasoon reinigen :+
Makkelijker kan het haast niet!

Disclaimer: ik moet het zelf nog proberen, vooralsnog krijg ik met een lens-reiniger en tissues de filters toch mooi schoon.... Dus vooralsnog: geheel op eigen risico!
Met tissues zou ik uitkijken. Grote kans dat deze iets van papier en dus houtvezels bevatten. Voor brillen (ook voorzien van coatings voor het zogenaamde ontspiegelen) wordt altijd gezegd niet met papierproducten reinigen, omdat de vezels die erin zitten de coating kunnen beschadigen.

De speciale brillendoekjes bevatten geen harde vezels die de coating makkelijk beschadigen, dus ook ideaal voor filters en objectieven. Heb er altijd een of twee in de tas zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:27

delorean7

Let's take the Aston toni

wrong topic, dit kan weg.

[ Voor 96% gewijzigd door delorean7 op 27-05-2009 18:05 . Reden: verkeerde topic gebruikt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het grote filter topic :P

Ik weet niets van HAMA en Hoya, wat ik wel weet staat in het topic. Koop iig MRC's, ik zou er niet aan moeten denken om net als jij na 2 jaar er achter komen dat mijn filters niet goed (genoeg) zijn. Goedkoop is duurkoop in dit geval. Succes

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met het Kenko 72mm PRO1 Digital WIDE-BAND Circular Pol Filter ?
Ik heb gehoord dat Kenko uit de Hoya fabriek zou komen.
Is het kwalitatief net zo goed?
Heb geen idee waar Wide -Band voor staat...

Ben beginner en wil deze filter gaan gebruiken op een Tamron 18-270 objectief voor een Nikon D5000
Pagina: 1 2 Laatste