![]() |
Welkom bij de vijftiende foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet ![]() |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema ![]() ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Rond |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Foto-opdracht week 21 - Portret Foto-opdracht week 22 - Duotone Foto-opdracht week 23 - Zomerzin Foto-opdracht week 24 - Minimalisme Foto-opdracht week 25 - Detail Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld Foto-opdracht week 27 - Abstract Foto-opdracht week 28 - Transport |
Leuk onderwerp! Ik denk dat ik ook maar eens mee ga doen als ik tijd kan maken.
KappuhH zegt iets met crossposts, jonge meisjes en HK-topic
KappuhH zegt iets met crossposts, jonge meisjes en HK-topic

[Voor 7% gewijzigd door KappuhH op 17-07-2006 16:42]
mmm ga ook eens wat verzinnen alhoewel ik het onderwerp wel een beetje erg breed vindt... maar goed we doen ons best weer
@krijn: Moet jij zeggen
. Anders doe je toch weer dezelfde plek als vorige week, bij die halfronde pijp
.
Wel weer ideaal voor de pelengbezitters onder ons...

Wel weer ideaal voor de pelengbezitters onder ons...
Het eerste wat mij tebinnen schoot was een sinasappel tegen een mooie egale lucht; meer op de minimalistische toer. Mja, dat is ook alweer zovaak gedaan; dus begon wat te spelen ermee. Zette 'em vervolgens es tegen de zon aan (wat eigenlijk ook best wel rond is, duh); en vond het wel enigszins passend...... dus werd het meer ''rond vs. rond''

[Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 17-07-2006 18:48]
Nee hoor, je zit helemaal goedSilent Thunder schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:20:
Oops, ik zie dat 'ie maandagochtend (uiteraard) pas begint. Was een beetje in de war omdat het topic er nu al staat. Nou jah, bad luck

Topic is een beetje laat aangemaakt, maar iig wel op maandag

Ik ben ff in de war met de dagen
dacht dat het zondag was.
''Vakantie-jetlag'' zullen we maar zeggen.

''Vakantie-jetlag'' zullen we maar zeggen.
[Voor 187% gewijzigd door Silent Thunder op 17-07-2006 19:34]
Volgens mij is de maandagochtend al geweest hoor. Zwaar weekend gehad?Silent Thunder schreef op maandag 17 juli 2006 @ 19:20:
Oops, ik zie dat 'ie maandagochtend (uiteraard) pas begint. Was een beetje in de war omdat het topic er nu al staat. Nou jah, bad luck

Hier mijn bijdrage met uitleg. De bal is rond, dus het onderwerp was snel bedacht

Canon EOS 300D + Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di
[Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 17-07-2006 19:50]
Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst
Pffff......zat wat uit te blazen op de boulevard, lekker windje, muziek van de kermis en ineens schoot de weekopdracht door mijn hoofd:
Canon EOS 350D - 17-70 Sigma - 70-300 Sigma
Mmmh, erg leuk maar misschien kan je nog wat meer kleur erin krijgen (die lucht is ook wel ietswat saai/grijs)? Bovendien vind ik hem behoorlijk krap bovenin bij dat ronde betonding...hansvanzet schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:30:
Pffff......zat wat uit te blazen op de boulevard, lekker windje, muziek van de kermis en ineens schoot de weekopdracht door mijn hoofd:
[afbeelding]
[Voor 5% gewijzigd door Josh op 17-07-2006 20:41]
Grappig! Toen ik de foto zag dacht ik onmiddelijk aan Vlissingen en toen ik het verhaal erbij las wist ik het zeker!hansvanzet schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:30:
[afbeelding]
Na een tijdje vooral het programming-forum bezocht te hebben heb ik dit forum ontdekt. Ik plaats hierbij een foto van het onderwerp, ik weet alleen niet of hij kwalitatief goed genoeg is.
Als jullie tips hebben: graag! Ik weet bijv. niet goed hoe ik de lijntjes van het papier dat onder de compositie lag goed weg kan halen (ik heb the Gimp). Ook wist ik niet goed welk filter nu het beste was.
Maar hier mijn foto:
Foto is klikbaar - gemaakt met een Sony DSC H2 - F 3.2, 1/25 s, ISO 80 - gecropt en een klein beetje gepoetst
Als jullie tips hebben: graag! Ik weet bijv. niet goed hoe ik de lijntjes van het papier dat onder de compositie lag goed weg kan halen (ik heb the Gimp). Ook wist ik niet goed welk filter nu het beste was.
Maar hier mijn foto:
Foto is klikbaar - gemaakt met een Sony DSC H2 - F 3.2, 1/25 s, ISO 80 - gecropt en een klein beetje gepoetst
[Voor 21% gewijzigd door Pete op 25-07-2006 22:16]
Als je de CD's iets netter neerlegt kun je misschien een mooiere kleurenpatroon neerzetten. En er is iets teveel reflectie van hetgeen wat er boven te zien. Moeilijk weg te werken maar dan maakt het de foto wel mooier.phsmit schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:44:
Na een tijdje vooral het programming-forum bezocht te hebben heb ik dit forum ontdekt. Ik plaats hierbij een foto van het onderwerp, ik weet alleen niet of hij kwalitatief goed genoeg is.
Maar hier mijn foto:
[afbeelding]
Iets meer kleur erin maakt het wel sprekender. Verder een leuk rond ding.hansvanzet schreef op maandag 17 juli 2006 @ 20:30:
[afbeelding]
PS: Rond doet me weer veel te veel denken aan rondingen, strand, vakantie....
[Voor 22% gewijzigd door bolke op 17-07-2006 22:01]
Het is toch geen probleem om nu een foto te posten en later mijn inzending te veranderen? Ik heb namelijk al een beetje rondgekeken maar nog steeds niet de foto kunnen maken die ik graag wilde. Dit is tot nu toe het beste wat ik heb
.
Met mijn nieuwe D50 (vandaag binnen gekregen), ik vind het contrast tussen rond en recht hier erg leuk maar ik vind het geen monstershot. Zoals ik al zei, ik ben nog steeds op zoek naar een leuke foto voor dit onderwerp
.

Iets contrast toegevoegd in photoshop.

Met mijn nieuwe D50 (vandaag binnen gekregen), ik vind het contrast tussen rond en recht hier erg leuk maar ik vind het geen monstershot. Zoals ik al zei, ik ben nog steeds op zoek naar een leuke foto voor dit onderwerp

Iets contrast toegevoegd in photoshop.
[Voor 28% gewijzigd door Josh op 17-07-2006 22:37]
Je hád nog een hele week.GsJosh schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:36:
Het is toch geen probleem om nu een foto te posten en later mijn inzending te veranderen? Ik heb namelijk al een beetje rondgekeken maar nog steeds niet de foto kunnen maken die ik graag wilde. Dit is tot nu toe het beste wat ik heb.

1 foto per persoon per weekopdracht
Rond(ingen) zie ik wel maar rond?

Niet zeuren. Ik vind het een prachtige foto die aardig in de buurt komt van het thema.
Lekker rustgevend die kleurtjes zo
Lekker rustgevend die kleurtjes zo

Ja, ik heb dat gelezen. Ik ben te ongeduldig om een week te wachten voor postenlittlejoannes schreef op maandag 17 juli 2006 @ 22:40:
[...]
Je hád nog een hele week.geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn
1 foto per persoon per weekopdracht
Rond(ingen) zie ik wel maar rond?

Over je commentaar wat betreft het onderwerp kan ik het deels met je eens zijn, ik heb ook getwijfeld over 'rond' opvatten als 'circulair'. Maar zelfs het woordenboek is vaag op dit gebied:
Bol, als iets bol staat hoeft dat niet meteen een circulair voorwerp te zijnrond1 (bn.)
1 alle delen van de buitenkant op gelijke afstand van het middelpunt hebbend
2 niet hoekig van omtrek => bol

Mag ik het origineel zien? Ik heb een leuk ideetje.
[Voor 44% gewijzigd door Josh op 17-07-2006 23:04]
Het was weer warm vandaag!

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ik vraag me af of je niet ook een soort mini-eclipse had kunnen simuleren op deze manier. Had misschien wel heel cool effect geweest.Zette 'em vervolgens es tegen de zon aan (wat eigenlijk ook best wel rond is, duh); en vond het wel enigszins passend...... dus werd het meer ''rond vs. rond''
kan je beter je kleurenprofiel aanpassen...Spauwer schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 17:06:
Oe iets te donker in photoshop leek hij lichter. Ik ga hem verbeteren.
...verder vraag ik me af hoe het met de showcasewaardigheid van al deze (en een hoop van alle in de vorige opdracht topics) foto's zit.
Ik heb net een paar archieffoto's verwijderd, waaronder een foto die twee jaar geleden gemaakt is. Het is toch duidelijk dat dit een weekopdracht is? De opdracht is niet om in je archief te zoeken naar een foto die toevallig goed aansluit bij het topic, het is de bedoeling dat je aan de slag gaat om een foto te maken voor de weekopdracht.
Iemand comments op mijn piccie, trouwens? 

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Foto van 15 min geleden. Het is warm (over de 30 graden) maar voor een opdracht van GoT gaan we natuurlijk gewoon verder.

zie gallery: http://www.hroling.nl/com...n,com_gallery2/Itemid,26/
zie gallery: http://www.hroling.nl/com...n,com_gallery2/Itemid,26/
[Voor 161% gewijzigd door bolke op 26-07-2006 14:54. Reden: Foto op andere webspace geplaatst en iets aangepast]
Het was al avondToff schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 18:28:
[...]
Weet je dat zeker?![]()
Als je tot morgen had gewacht had je 35 graden kunnen vastleggen.

Leuk gevonden! Het concept verdient hier al een pluim, vind ik 

@Bolke:
Mooi ding, maar had je niet even de warmte op kunnen zoeken en 'm buiten in de tuin of op een andere plek met een mooiere achtergrond kunnen schieten
. Nu zie je je woonkamer in spiegelbeeld. Tja is het daardoor niet imho.
Mooi ding, maar had je niet even de warmte op kunnen zoeken en 'm buiten in de tuin of op een andere plek met een mooiere achtergrond kunnen schieten

Een erg leuk onderwerp dat 'rond'. Verassend hoelang je daar over na kan denken.
Mijn foto van vanmiddag heeft een duidelijk rond onderwerp, en verbuigt zijn reflectie daarbij in een ronde vorm.
Het is mijn 3e poging tot het maken van een serieuze foto met mijn Canon A700.
Ik heb getracht een beetje na te bewerken door unsharpen mask te gebruiken, en het gebied buiten de reflectie een tintje donkerder te maken om het centrum beter uit te laten komen. Maar ik ben er verder nog een onzettende noob in. Mijn vorige foto gebruikte idd een beetje (1%) radial blur, maar naderhand vond ik et toch wat minder geslaagd dan op het moment zelf. Maargoed, leuk topic, ideaal om wat zaken bij te leren!
Ik vind tot dusver alleen de foto van bolke erg mooi en goed. Maar glazen bollen doen het volgens mij ook altijd wel goed als je ze scherp vastlegd.
groot
origineel
Mijn foto van vanmiddag heeft een duidelijk rond onderwerp, en verbuigt zijn reflectie daarbij in een ronde vorm.
Het is mijn 3e poging tot het maken van een serieuze foto met mijn Canon A700.
Ik heb getracht een beetje na te bewerken door unsharpen mask te gebruiken, en het gebied buiten de reflectie een tintje donkerder te maken om het centrum beter uit te laten komen. Maar ik ben er verder nog een onzettende noob in. Mijn vorige foto gebruikte idd een beetje (1%) radial blur, maar naderhand vond ik et toch wat minder geslaagd dan op het moment zelf. Maargoed, leuk topic, ideaal om wat zaken bij te leren!
Ik vind tot dusver alleen de foto van bolke erg mooi en goed. Maar glazen bollen doen het volgens mij ook altijd wel goed als je ze scherp vastlegd.
groot
origineel
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.
sorry, maar een thermometer dead-centre is net zo boeiendTomSwinnen schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 01:51:
Sorry, maar autovelgen zijn (imo) weinig boeiend.

Leuk idee. Mooie uitwerking. Strakke foto('s). Het is niet "1 foto per keer" maar ik vind de utiwerking dermate leuk gedaan dat ik daar niet over val. Mijn signature komt nu wel tot zijn recht.
Dat is wel een idee. Misschien vanmiddag even veranderen. Ik moet vandaag werken.littlejoannes schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:50:
@Bolke:
Mooi ding, maar had je niet even de warmte op kunnen zoeken en 'm buiten in de tuin of op een andere plek met een mooiere achtergrond kunnen schieten. Nu zie je je woonkamer in spiegelbeeld. Tja is het daardoor niet imho.
(Maar de verkoeldende airco van mijn huiskamer was wel een verademing gisteren).
[Voor 35% gewijzigd door bolke op 19-07-2006 08:34]
@Silent Thunder: Het eclipse idee wat eerder genoemd is dacht ik ook aan toen ik deze zag. Het is dat je zegt dat het een sinaasappel is maar ik had het er niet uitgehaald. Ik weet niet of het je bedoeling was dit zichtbaar te maken, maar zo ja dan had een invulflitsje wel geholpen.
@antonboonstra: Technische uitwerking vind ik prima en mooie compo. Tennisbal vind ik wat minder orgineel maar is wel rond
. Twee puntjes: de tennisbal is wat oud en vies wat afdoet aan de voor de rest strakke plaat. Een nieuwe tennisbal was denk ik mooier geweest (al moet je die wel hebben natuurlijk). Mijn tweede punt betreft smaak: je foto heeft een hele warme zomerse tint met mooi licht. Het gifgroene van de tennisbal constrasteert imo op een verkeerde manier met de warme sfeer.
@hansvanzet: Leuk detail. Ik ga wel mee met GsJosh dat hij een beetje flets is.
@phsmit: Goeie symmetrie en goed hoe die middelste CD bijna los komt v/d rest. De flitsreflectie vind ik wel wat toevoegen, de reflectie (van jouw camera?) op de onderste 2 CD's en de vlekken op de CD's vind ik wat minder. Ook was misschien een echt witte ondergrond beter geweest.
@GsJosh: Fijne plaat. Curves en rondingen passen natuurlijk ook in de opdracht. Wel vind ik het jammer dat een deel van je silhouette ook strakke lijnen / hoeken heeft wat afdoet aan het thema. Verder ga ik met Toff mee w.b.t. de work-in-progress foto's. Deze opdrachten zijn bedoeld om te leren maar selecteren en bepalen wanneer een foto af is hoort daar ook bij.
@TomSwinnen: Actuele inzending tegen het journalistiek aan
. De achtergrond (muur) leidt een beetje af van het onderwerp en ik vraag me af hoe dit eruit had gezien tegen bijvoorbeeld een strak zwarte achtergrond.
@haraldvdl.nl: Toen ik deze opdracht las vreesde ik een beetje een topic vol ballen en banden
. Orgineel vind ik hem dus niet en de uitwerking kan nog wel beter door bijvoorbeeld een interessanter standpunt te kiezen.
@Spauwer: Tip m.b.t. de nabewerking: persoonlijk zou ik de lichte plekken die je door de ronde gaten ziet (sorry ik heb geen flauw idee wat het is) proberen wat donkerder te maken. Qua compo kan hij beter en ik zie in de hoeken van je foto nog veel meer ronde vormen die je mee hadd kunnen nemen. Ook had een andere kijkhoek wat meer nadruk op de circel vorm kunnen leggen.
@bolke: Die glazen bolvorm heeft een hoop potentie. De achtergrond is ronduit storend en je hebt imo niet optimaal gebruik gemaakt v/d reflectie in de bol (een reflectie van een rond voorwerp in de bol bv.).
@Kheldar: Orgineel, klokje rond. De één foto regel gaat hier niet op vind ik aangezien de vier delen duidelijk één geheel vormen. De leesrichting loopt ook weer rond zie ik nu
. Opnieuw een goeie inzending.
@TRG: Leuke plaat, mooi dat die spiegel weer een fish-effect geeft aan het gebouw. De foto lijkt een tikkie onscherp.
@fastman: Ook niet orgineel, nog minder orgineel na de post van harald. Ik lees dat je dit idee al had, volgende keer misschien iets nieuws bedenken
. Uitwerking kan ook hier weer beter.
Veel inzendingen al tot nu toe
. Wel vind ik dat de algemene kwaliteit nog wel wat omhoog kan, zowel qua orginaliteit als qua fotografische kwaliteit.
@antonboonstra: Technische uitwerking vind ik prima en mooie compo. Tennisbal vind ik wat minder orgineel maar is wel rond

@hansvanzet: Leuk detail. Ik ga wel mee met GsJosh dat hij een beetje flets is.
@phsmit: Goeie symmetrie en goed hoe die middelste CD bijna los komt v/d rest. De flitsreflectie vind ik wel wat toevoegen, de reflectie (van jouw camera?) op de onderste 2 CD's en de vlekken op de CD's vind ik wat minder. Ook was misschien een echt witte ondergrond beter geweest.
@GsJosh: Fijne plaat. Curves en rondingen passen natuurlijk ook in de opdracht. Wel vind ik het jammer dat een deel van je silhouette ook strakke lijnen / hoeken heeft wat afdoet aan het thema. Verder ga ik met Toff mee w.b.t. de work-in-progress foto's. Deze opdrachten zijn bedoeld om te leren maar selecteren en bepalen wanneer een foto af is hoort daar ook bij.
@TomSwinnen: Actuele inzending tegen het journalistiek aan

@haraldvdl.nl: Toen ik deze opdracht las vreesde ik een beetje een topic vol ballen en banden

@Spauwer: Tip m.b.t. de nabewerking: persoonlijk zou ik de lichte plekken die je door de ronde gaten ziet (sorry ik heb geen flauw idee wat het is) proberen wat donkerder te maken. Qua compo kan hij beter en ik zie in de hoeken van je foto nog veel meer ronde vormen die je mee hadd kunnen nemen. Ook had een andere kijkhoek wat meer nadruk op de circel vorm kunnen leggen.
@bolke: Die glazen bolvorm heeft een hoop potentie. De achtergrond is ronduit storend en je hebt imo niet optimaal gebruik gemaakt v/d reflectie in de bol (een reflectie van een rond voorwerp in de bol bv.).
@Kheldar: Orgineel, klokje rond. De één foto regel gaat hier niet op vind ik aangezien de vier delen duidelijk één geheel vormen. De leesrichting loopt ook weer rond zie ik nu

@TRG: Leuke plaat, mooi dat die spiegel weer een fish-effect geeft aan het gebouw. De foto lijkt een tikkie onscherp.
@fastman: Ook niet orgineel, nog minder orgineel na de post van harald. Ik lees dat je dit idee al had, volgende keer misschien iets nieuws bedenken

Veel inzendingen al tot nu toe

Djengizz, allereerst: top dat je alle foto's reviewt! Dat maakt het topic echt veel beter!djengizz schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:07:
...heel verhaal...
Veel inzendingen al tot nu toe. Wel vind ik dat de algemene kwaliteit nog wel wat omhoog kan, zowel qua orginaliteit als qua fotografische kwaliteit.
En daarnaast, moet ik me gewoon helemaal aansluiten bij je uitgebreide commentaar

Tot nu toe vind ik de vier-foto-klok de meest originele met goede uitwerking, ook de barometer/thermometer bevalt me erg goed.
Is het acceptable om de ondebouwde reactie op de al genomen foto's uit te werken en de 1e foto idee opnieuw te nemen? Dus eigenenlijk de tips ten uitvoer brengen in een nieuwe foto.
Deze discussie is al eerder langs gekomen en er is toen toch besloten om het bij de één foto per persoon per weekopdracht te houden. Zie ook hier: neographikal in "FGS feedback topic" voor een stukje discussie hierover.bolke schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:36:
Is het acceptable om de ondebouwde reactie op de al genomen foto's uit te werken en de 1e foto idee opnieuw te nemen? Dus eigenenlijk de tips ten uitvoer brengen in een nieuwe foto.
Het is natuurlijk wel een goed idee om te proberen verbeteringen te maken als je die ziet. Het resultaat zou je dan met wat uitleg kunnen posten in solo test / showcase. Zo krijg je toch nog feedback en blijft dit topic overzichtelijk.
Ok. Ik houd me aan 1 foto per fotoopdracht. Dan moet ik maar eens een testcase opzetten.djengizz schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:48:
[...]
Deze discussie is al eerder langs gekomen en er is toen toch besloten om het bij de één foto per persoon per weekopdracht te houden. Zie ook hier: neographikal in "FGS feedback topic" voor een stukje discussie hierover.
Het is natuurlijk wel een goed idee om te proberen verbeteringen te maken als je die ziet. Het resultaat zou je dan met wat uitleg kunnen posten in solo test / showcase. Zo krijg je toch nog feedback en blijft dit topic overzichtelijk.
Some people seem to think otherwiselateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:01:
[...]
sorry, maar een thermometer dead-centre is net zo boeiend

Offtopic:lateef schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 08:01:
[...]
sorry, maar een thermometer dead-centre is net zo boeiend
Met deze temp. buiten kunnen we wel een wedstrijdje gaan houden.
He lijkt mij (ook binnen de weekopdracht) een leuke foto opleveren om echt (letterlijk) een sinaasappel in de lucht te fotograferen. (dus mid-air op t knopje drukken).Silent Thunder schreef op maandag 17 juli 2006 @ 18:45:
Het eerste wat mij tebinnen schoot was een sinasappel tegen een mooie egale lucht; meer op de minimalistische toer.
Je krijgt een leuk contrast-spel tussen de oranje sinaasappel en de strakblauwe lucht, het is lekker minimalistisch... én het sluit aan op de opdracht.
Ik heb alleen geen camera, maar feel free to use for inspiration.
Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.
MissApollyon, je maakt altijd van die mooie neutrale foto's
. Leuk gevonden.
Nu vraag ik me wel af hoe een z/w omzetting bij deze foto had uitgepakt.
.

Nu vraag ik me wel af hoe een z/w omzetting bij deze foto had uitgepakt.
offtopic:
nee heren niet meteen voorbeelden in dit topic kwakken
Maar aan de andere kant, je hebt een eigen stijl dus laat maar nee heren niet meteen voorbeelden in dit topic kwakken

Anoniem: 176921
Bedankt voor je compliment. Ikzelf denk dat de foto in ZW minder zal zijn. De roestkleur maakt de foto een beetje. De foto komt nu warmer over.littlejoannes schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 07:50:
MissApollyon, je maakt altijd van die mooie neutrale foto's. Leuk gevonden.
Nu vraag ik me wel af hoe een z/w omzetting bij deze foto had uitgepakt.offtopic:Maar aan de andere kant, je hebt een eigen stijl dus laat maar
nee heren niet meteen voorbeelden in dit topic kwakken.
Heb je er bewust voor gekozen je onderwerp zo centraal te stellen? Ik vind het wel interessant gevonden maar het boeit me nog niet. Hij heeft zeker wel potentie voor een mooi shot maar voor mij is dit het gewoon nog nèt niet.
Ik neem aan dat jouw link met het thema 'de ronde lamp' is? Waarom heb je de lamp linksboven zo raar afgehakt met iets? Ik mis bovendien scherpte!rezjeh schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 10:46:
[afbeelding]
Foto afgelopen dinsdag gemaakt op de dag dat ik mijn Canon EOS 350D heb binnen gekregen.
[Voor 54% gewijzigd door Josh op 20-07-2006 13:11]
Dat gedeelte linksboven is een deel van de lamp, beetje ongelukkige hoek uitgekozen. Scherpte komt omdat ik 3 foto's met andere sluitertijd over elkaar heen heb geplakt zonder een statief te gebruiken. Beetje aan het spelen met instellingen en truukjes enzo, dit is mijn eerste fototoestel.GsJosh schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:08:
[...]
Ik neem aan dat jouw link met het thema 'de ronde lamp' is? Waarom heb je de lamp linksboven zo raar afgehakt met iets? Ik mis bovendien scherpte!
erg leuk bedacht.
/me stopt 'm in z'n schaamteloos kopieëren van concepten to-do lijstje
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Zeker leuk bedachtYellowCube schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:44:
[...]
erg leuk bedacht.

ziet er meer uit als een variatie in kleurtemperatuur.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat idee heb ik ook gehad, maar de foto viel wat tegen

Anoniem: 181624
mijn bijdrage aan deze weekopdracht!
http://members.home.nl/sajmdekkers/DSC_0341.JPG
Zo hee! Wat dacht je ervan om te resizen naar 600px?
Zoals beschreven in bijvoorbeeld FG Algemene policy
Zo hee! Wat dacht je ervan om te resizen naar 600px?

Zoals beschreven in bijvoorbeeld FG Algemene policy

[Voor 56% gewijzigd door Zoefff op 20-07-2006 16:17]
Deze foto gemaakt van een Logitech trackball-bal in een ministudio.
Met photoshop heb ik de bal gecloned en verkleint naar de grote geplaatst.

Tsja, misschien even resizenAnoniem: 181624 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:12:
[afbeelding]

Ik vind hem verder niet echt fotografie-waardig. Wat is het eigenlijk?
Die is gaaf!FlameBoy schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:43:
[afbeelding]

[Voor 6% gewijzigd door Garyu op 20-07-2006 16:02]
Verwachtte bij dit thema al een boel fotos van cirkelvormige objecten (kan prima, maar wel erg makkelijk), dus wilde wat anders. Heb nog wel wat leuke ideeen (als het onderwerp 'rond' is, ga je natuurlijk meteen dingen met vooral veel vierkanten bedenkenYellowCube schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 13:44:
[...]
erg leuk bedacht.

Het maffe is dat de onderste idd een tikje donkerder zijn (bij zelfde sluitertijd en diafragma), maar ook de witbalans was helemaal scheef (veel warmer bij de onderste). Had de dag ervoor ook een al serie gemaakt, maar toen stonden de wijzers heel lelijk, waardoor het effect veel minder duidelijk was. De witbalans wisselde toen best heftig per foto, dus heb de witbalans voor deze fotos vastgezet op 'schaduw'. Toch hadden ze allemaal een hele andere kleur klok. Het lijkt er erg op dat de backlight van die klok niet echt constant is ofzo (kan het me echter haast niet voorstellen).GsJosh schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:26:
[...]
Zeker leuk bedacht. Bovenste klokken zijn trouwens donkerder. Licht het aan je instellingen of aan de omstandigheden? Ik denk dat laatste
.
Na flink wat corrigeren, lijken ze nu wel aardig, als je echter naar het plafond achter elke klok kijkt, zie je dat deze bij de foto rechtsonder veel blauwer is, terwijl de klok nog steeds een lichte geelzweem heeft (en het plafond dus eigenlijk nog blauwer had moeten zijn). Als alleen de witbalans scheef zou zijn geweest, zouden na de witbalanscorrectie op de klokken de plafonds dezelfde kleur moeten hebben (toch?).
Ziet er sjiek uit, misschien wat veel wit voor een standalone foto, maar zeker sjiek (ministudios roeleren grote tijdFlameBoy schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:43:
[afbeelding]

Anoniem: 181624 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 15:12:
Volgens mij is het de onderkant van een fles?Garyu schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:01:
[...]
Ik vind hem verder niet echt fotografie-waardig. Wat is het eigenlijk?
Met een beetje photoshoppen kom je ook al een heel eind: bewerkt (shadow highlight op 20%/10% om schaduwen wat open te breken -> met curves op luminosity een lekkere hoge S-curve maken voor extra contrast zonder de kleuren te vernaggelen -> beetje bijcroppen om te strakke onderkant en overkill aan zwart weg te werken -> resizen

[Voor 56% gewijzigd door Kheldar op 20-07-2006 16:57. Reden: Reactie op Garyu erbij]
ons "vijvertje"

dat ding is al 17 jaar oud, zonder onderhoud en doet het nu niet meer. Aanzetten voor de foto kon helaas niet

dat ding is al 17 jaar oud, zonder onderhoud en doet het nu niet meer. Aanzetten voor de foto kon helaas niet
Eerst wilde ik de beelden van Botero fotograferen, daar is alles rond aan, maar.. neuh, dat werd niks.
Toen ik even zat te wachten kreeg ik het idee om deze foto te maken:
Mijn (eerste) bijdrage.
Toen ik even zat te wachten kreeg ik het idee om deze foto te maken:
Mijn (eerste) bijdrage.
[Voor 7% gewijzigd door NaN op 21-07-2006 16:39]
Bedankt voor het compliment.inquestos schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:21:
@hansvanzet & Kheldar: super![]()
@fatbenny: Hij is zeker aardig, maar hij kan veel dynamischer/spannender, als je net een wat andere compo pakt.
Ik ben het eens met het commentaar wat de meesten geven wat betreft 'fletsheid'. Moet toch nodig mijn monitor eens onderhanden nemen.
Maar soms worden de kleuren/contratst hier wel erg ver doorgevoerd. Maarja, een kwestie van smaak he!

@Flameboy: dit vind ik dus een schitterde foto. Zou ik zo aan de muur hangen.

Canon EOS 350D - 17-70 Sigma - 70-300 Sigma
Het was een hels karwij om dit voor elkaar te krijgen met een trage camera en wat wind. Ik heb ook geen zin om nog een betere voor elkaar proberen te krijgen, hier hou ik het bij. M'n Z2 begint me ondertussen een beetje tegen te staan, zelfs op ISO50 met zonlicht geeft ie korrelig beeld, en soms lijkt het wel of ie 16 bit kleuren heeft. Waarschijnlijk haal ik deze maand nog een S3.
Anyway, voorlopig nog met deze, dit is mijn inzending voor deze week:

Edit: hier heb ik de 3:2 formaat versie staan. Ook met een betere routine geresized, en wat bijgelicht. Dit was een betere inzending geweest, maar, helaasch!
Anyway, voorlopig nog met deze, dit is mijn inzending voor deze week:

Edit: hier heb ik de 3:2 formaat versie staan. Ook met een betere routine geresized, en wat bijgelicht. Dit was een betere inzending geweest, maar, helaasch!
[Voor 19% gewijzigd door yiNXs op 22-07-2006 20:28]
Rofl, ik had precies 't zelfde idee voor de weekopdracht. Ik heb vandaag ook een hoop foto's geschoten en er waren er ook een hoop mislukt. Maar de resultaten vond ik eigenlik niet goed genoeg voor de weekopdracht. Nu nog maar ff snel brainstormen voor een nieuw idee.
Hahaha, dan was ik toch nog net optijd! Toen het me te binnenschoot (er ligt al anderhalf jaar nog zo'n fles bellenblaas in m'n auto die nog afstamt van een trouwerij waar ze wat anders wilde dan rijst), dacht ik echt iets origineels te hebben. Maar na zo'n 30 pogingen (over 3 dagen verspreid) begon m'n geloof een beetje te verdwijnen. Deze foto was wel acceptabel, dus ik was al lang blij!Rofl, ik had precies 't zelfde idee voor de weekopdracht. Ik heb vandaag ook een hoop foto's geschoten en er waren er ook een hoop mislukt. Maar de resultaten vond ik eigenlik niet goed genoeg voor de weekopdracht. Nu nog maar ff snel brainstormen voor een nieuw idee.
Ik was wel al de hele week aan het checken op het forum of niemand het idee al gepost had

Ik had nog wel wat ander ideetjes die je mag pikken als je het wat vindt: fotograferen van de lens van een ander toestel, een bord van een rotonde (saaaaai), een berg vallende knikkers (ook niet super origineel (sony reclame, hehe))..
[Voor 3% gewijzigd door yiNXs op 21-07-2006 23:05]
Anoniem: 180355
Mijn inzending:

De sproeikop van een gieter. In dit ronde voorwerp zijn, in een rond patroon, ronde gaatjes gemaakt (let op het fabricagefoutje). Ik liep met de weekopdracht in gedachten, toen ik de kop zag liggen. Daar ik nog niet zo handig ben met Photoshop, heb ik de gebruikssporen niet helemaal glad kunnen strijken.
Mijn commentaren:
Persoonlijk favorieten: FlameBoy's foto, lekker minimalistisch en Kheldar's foto (erg originele invulling)
Eervolle vermeldingen: Yinxs (originaliteit), antonboonstra (compositie) en hansvanzet (compositie, onderwerp)

De sproeikop van een gieter. In dit ronde voorwerp zijn, in een rond patroon, ronde gaatjes gemaakt (let op het fabricagefoutje). Ik liep met de weekopdracht in gedachten, toen ik de kop zag liggen. Daar ik nog niet zo handig ben met Photoshop, heb ik de gebruikssporen niet helemaal glad kunnen strijken.
Mijn commentaren:
Persoonlijk favorieten: FlameBoy's foto, lekker minimalistisch en Kheldar's foto (erg originele invulling)
Eervolle vermeldingen: Yinxs (originaliteit), antonboonstra (compositie) en hansvanzet (compositie, onderwerp)
@MissApollyon: Op zich een mooie foto maar niet heel bijzonder. Associatie met 'Rond' is niet heel sterk.
@rezjeh: Gefeliciteerd met je nieuwe camera maar ik kan hier heel weinig mee. Onscherp, gele natrium licht vind ik niet echt mooi en ook hier vind ik de associatie met rond niet sterk.
@fatbenny: Orgineel en actueel idee. Ik ga wel mee met inquestos dat er wat meer dynamiek in mag. De beweging van de ventilator bladen nog net kunnen zien zou bijvoorbeeld wel wat toevoegen.
@FlameBoy: Erg leuk. Voor mij één v/d betere deze week.
@trigger808: Idd rond. Ik vind hem erg druk rondom de fontein. Hierdoor leid je de aandacht af van waar het om gaat: het ronde voorwerp.
@sangroid: De foto is wat onscherp en ik vind het jammer van je eigen reflectie in de zonnebril.
@tozzke: Lekker clean, bijna abstract. Ik vraag me af of de foto zonder de zwarte stip in de reflectie (camera?) beter zou zijn.
@yiNXs: Ook orgineel. Niet helemaal scherp en de compositie is wat afgehakt. Maar ja, je had al moeite genoeg met de uitvoering lees ik.
@MadButcher: Sorry, doet mij ook weinig. Krijg een beetje de indruk dat je het eerste ronde voorwerp wat je tegenkwam hebt neergezet en klaar.
@Henkert: Goeie symmetrie en leuk dat de rondjes weer in een circel staan. Idd wel jammer van de krasjes en het productiefoutje.
En mijn inzending:
@rezjeh: Gefeliciteerd met je nieuwe camera maar ik kan hier heel weinig mee. Onscherp, gele natrium licht vind ik niet echt mooi en ook hier vind ik de associatie met rond niet sterk.
@fatbenny: Orgineel en actueel idee. Ik ga wel mee met inquestos dat er wat meer dynamiek in mag. De beweging van de ventilator bladen nog net kunnen zien zou bijvoorbeeld wel wat toevoegen.
@FlameBoy: Erg leuk. Voor mij één v/d betere deze week.
@trigger808: Idd rond. Ik vind hem erg druk rondom de fontein. Hierdoor leid je de aandacht af van waar het om gaat: het ronde voorwerp.
@sangroid: De foto is wat onscherp en ik vind het jammer van je eigen reflectie in de zonnebril.
@tozzke: Lekker clean, bijna abstract. Ik vraag me af of de foto zonder de zwarte stip in de reflectie (camera?) beter zou zijn.
@yiNXs: Ook orgineel. Niet helemaal scherp en de compositie is wat afgehakt. Maar ja, je had al moeite genoeg met de uitvoering lees ik.
@MadButcher: Sorry, doet mij ook weinig. Krijg een beetje de indruk dat je het eerste ronde voorwerp wat je tegenkwam hebt neergezet en klaar.
@Henkert: Goeie symmetrie en leuk dat de rondjes weer in een circel staan. Idd wel jammer van de krasjes en het productiefoutje.
En mijn inzending:
Stijlvolle foto's die laatste drie, een beetje in dezelfde sfeer.
@djengizz: mooi, bijna abstract. Ik zit nog te kijken hoe je hem precies gemaakt hebt, het is toch zo'n aziatische waaier of niet?
@0X55AA: ik vind hem net niet lekker gecropt, ik zou er aan de rechterkant nog een randje afgehaald hebben voor een betere symmetrie.
@Pangea: leuk idee, jammer van de iets te strakke crop aan de onderkant.
@djengizz: mooi, bijna abstract. Ik zit nog te kijken hoe je hem precies gemaakt hebt, het is toch zo'n aziatische waaier of niet?
@0X55AA: ik vind hem net niet lekker gecropt, ik zou er aan de rechterkant nog een randje afgehaald hebben voor een betere symmetrie.
public void ik()
Weer een hoop inzendigen voor de weekopdracht.
Tot nu toe vind ik de foto van fatbenny, flameboy en djengizz er positief uitspringen.
Om op die laatste nog wat dieper in te gaan, want je levert per slot van rekening wel elke keer commentaar op de rest van de inzender.
Je foto ziet er erg strak uit. Zou niet misstaan als achtergrond van een of ander aziatisch eits. Dat is iig de link die ik leg met de foto. Door de speelse lichtval en de linen die mooi naar het midden lopen is het een plaat waar je lang naar bljft kijken. Klein minpuntje, maar dat zalwel door de compressie komen, zijn de wazige vlekken in de schaduw. Het zijn nog net geen jpg artifacts maar het lijkt er wel erg op.
Tot nu toe vind ik de foto van fatbenny, flameboy en djengizz er positief uitspringen.
Om op die laatste nog wat dieper in te gaan, want je levert per slot van rekening wel elke keer commentaar op de rest van de inzender.
Je foto ziet er erg strak uit. Zou niet misstaan als achtergrond van een of ander aziatisch eits. Dat is iig de link die ik leg met de foto. Door de speelse lichtval en de linen die mooi naar het midden lopen is het een plaat waar je lang naar bljft kijken. Klein minpuntje, maar dat zalwel door de compressie komen, zijn de wazige vlekken in de schaduw. Het zijn nog net geen jpg artifacts maar het lijkt er wel erg op.
Er zijn heel veel verschillende soorten foto's gepost, dat maakt het zeker interessant 
De beste foto's vind ik die van: Flameboy en Djengizz, maar er zijn nog veel meer goede inzendingen...
Ik zelf heb ook verschillende ideetjes gehad, maar de foto's vielen een beetje tegen en dus heb ik vanavond deze foto genomen:

De beste foto's vind ik die van: Flameboy en Djengizz, maar er zijn nog veel meer goede inzendingen...
Ik zelf heb ook verschillende ideetjes gehad, maar de foto's vielen een beetje tegen en dus heb ik vanavond deze foto genomen:
Op de valreep m'n eerste weekopdracht inzending (bij zeer veel gebrek aan inspiratie op dit late uur
)

Canon, Apple & Samsung spul
Anoniem: 57270
Mijn eerste poging, is een foto van mijn Ikea Ufo lamp link
vanavond van onderaf geschoten, verder een beetje nabewerkt met arcsoft photostudio
Hue op 50 en Saturation op -30% gezet, verder niets (moet alles nog uitzoeken wat wat doen en hoe leuk dat is
)

groot formaat (3456x2304)
http://members.home.nl/hbrunsting/IMG_030301111.jpg
geschoten met mijn van de week ontvangen Canon EOS 350D, met de standaard 18-55 lens.
vanavond van onderaf geschoten, verder een beetje nabewerkt met arcsoft photostudio
Hue op 50 en Saturation op -30% gezet, verder niets (moet alles nog uitzoeken wat wat doen en hoe leuk dat is

groot formaat (3456x2304)
http://members.home.nl/hbrunsting/IMG_030301111.jpg
geschoten met mijn van de week ontvangen Canon EOS 350D, met de standaard 18-55 lens.
En kritisch zijn ze zeker. Maar vooral ook een beetje verbaasd dat je -ondanks dat je de regels kent- toch twee foto's plaatst 
Sterker nog, je had al eerder een foto ingestuurd (FlameBoy in "Foto-opdracht week 29 - Rond"). Dit waren dus de tweede en derde foto...
Het is prima om je foto's te laten zien, maar doe dat dan in het solo show/testcasetopic of maak een hele show/testcase. Neem dan wel eerst FGS Policy door, voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

Sterker nog, je had al eerder een foto ingestuurd (FlameBoy in "Foto-opdracht week 29 - Rond"). Dit waren dus de tweede en derde foto...
Het is prima om je foto's te laten zien, maar doe dat dan in het solo show/testcasetopic of maak een hele show/testcase. Neem dan wel eerst FGS Policy door, voor zover je dat nog niet gedaan hebt.
[Voor 120% gewijzigd door Zoefff op 23-07-2006 11:57]
(klik voor groter)
edit: Na een prettige en uitvoerige gedachtenwisseling met Kheldar via andere kanalen ben ik toch een beetje "om". Door het slakkenhuis wat te vervagen/verzachten krijgen de "oogjes" meer de aandacht waar ze recht op hebben, terwijl meteen wat van de harde flitsreflecties wordt afgedaan. Al met al vind ik de aangepaste versie iets beter, al zijn mijn bewerkingscapaciteiten wat beperkt.
[Voor 58% gewijzigd door Toff op 25-07-2006 22:46]
Klopt helemaal. Een Thaise waaier (i.c.m.een bouwlamp en flits) om precies te zijn.Daantjuh schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 21:52:
Good eye! (ik zag het pas op een A4 print) en het zijn geen artifacts. Na een terechte opmerking van neo (tnx) dat mijn eerste WIP veel te donker was, heb ik gedeeltes van de schaduw die ik eerder geburned had weer opgelicht met de dodge tool. Dit is niet echt netjes gebeurd en ik had beter terug kunnen gaan naar het orgineel. Ik ga hem i.i.g. even opnieuw bewerken.justawitte schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 22:28:
Klein minpuntje, maar dat zalwel door de compressie komen, zijn de wazige vlekken in de schaduw. Het zijn nog net geen jpg artifacts maar het lijkt er wel erg op.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Bij deze voor het eerst een inzending van mij 
afbeelding]
geschoten met een canon powershot A700

afbeelding]
[Voor 20% gewijzigd door jv777 op 24-07-2006 08:26]
Here i am
no thnx

Gelukkig is de huid redelijk goed clean, maar toch...ik hou niet van zulke closeups...al is het idee wel origineel.
Leuke foto. Onderwerp wel een beetje teveel in het midden met weinig spannende compositie, maar wel een mooi schoon bloemetje. Verder niet errug origineel, al ben je de eerste die een bloem postjv777 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 13:23:
Bij deze voor het eerst een inzending van mij

[Voor 39% gewijzigd door Nomad op 23-07-2006 13:29]
Mijn eerste foto voor de "Foto opdracht".
Kleur iets aangepast: Equalize
Wat een inzendingen dit keer! Veel mooie en originele dingen zie ik maar jammergenoeg ook nog veel foto's van mindere kwaliteit. Onthou wel alsjeblieft dat alles hier showcase-, dan wel niet testcasewaardig moet zijn.
Ok, ik zal ook nog wat reacties op foto's geven (zou iedereen moeten doen!).
't zijn er wel erg veel deze week. Ik ga het ook wat beperken tot de gene die ik interessant (genoeg) vind, showcase waardig vind, of waar ik wat over kan melden. Zelf let ik het meest op het plaatje als geheel, originaliteit, moeite genomen om het te creeren en wat het uitstraalt. Ik denk meer in de trend van "zou ik dit aan m'n muur hangen". En dan met nadruk op ik, want smaken verschillen nou eenmaal.
@Silent Thunder: Het idee was leuk (toch.. die eclipse..
). Alleen die foto is nogal rommelig geworden met overal stukken lensflare en een veel te zwart object ergens in een hoek op dat stuk blok.. Zonde..
@antonboonstra: Erg mooie foto, ook de reflecties van de verschillende kleuren op de ondergrond zien er ook mooi uit. De wat versleten bal is opzichzelf mooi, maar staat een beetje misplaatst op de strakke achtergrond voor mijn gevoel. Ook als contrast niet echt sprekend. Een mooie nieuwe golfbal of biljardbal (zeker gezien het putje) of bowlingbal ofzo had misschien mooier geweest (al moet je dat maar hebben natuurlijk). Of juist deze bal, maar dan op de (liefst versleten) strepen van een oude weg ofzo. Anyway, mooi plaatje.
@phsmit: Idee is leuk, vooral de CD op de lamp in het midden. Eigenlijk had je het daarbij moeten laten, want die nogal stoffig ogende CD's er omheen op die niet egale ondergrond waar de naden wat storend overkomen geeft het idee van snel geordende troep op een werktafeltje.
@GsJosh: Wat het is weet ik niet, of de rondingen genoeg zijn om het bij de opdracht rond mee te laten doen vindt ik ook twijfelachtig... but I like it anyway:) ..Het zwart is voor mijn gevoel alleen iets TE zwart, het lijkt wel opgeplakt. De mooie overlopende achtergrond is in iedergeval erg mooi.
@TomSwinnen: Het is misschien maar een thermometer op een muur, eigenlijk niet spectaculair, maar het is gewoon een hele mooie foto. Top!
@bolke: Zo'n glazen bol effect blijft mooi. Je had er wel ietsje dichter erop mogen zitten (en die achtergrond..... :x)
@Kheldar: Erg origineel. Fototechnisch geen hoogstandje, maar wint absoluut op originaliteit.. Toch heb ik zoiets van: had je geen ronde klok??
@TRG: Dit is opzich erg mooi, zo'n kasteel achtig gebouwtje via een ronde spiegel. Maar wat mij betreft had je die achtergrond lucht en die boom weg mogen knippen, zodat je alleen de spiegel en het verweerde hout op de achtergrond had. Dat maakt voor mij dan echt het verschil tussen gewoon een leuke foto en een stijlvolle.
@MissApollyon: Ik weet niet wat ik er van moet vinden eigenlijk. Het is niet een slechte foto ofzo, maar toch.. Die bout is nu gefotografeerd alsof het een verborgen schat is ofzo, maar het is maar een onzinnige roestige bout
@fatbenny: Schitterende foto! Vind dit een van de toppers van deze week. Je moet een beetje weten wat je doet om een foto zo te laten lijken, zwart wit of niet. Dat je de ventilator zelf niet ziet draaien is bijna niet te fotograferen als je ook nog die contrasten wil en geen speciale aparatuur hebt (zoals een wit scherm). Ik vind 'm erg mooi zo.
@FlameBoy: Prachtig plaatje, absoluut. Toch heb ik er wel wat op aan te merken. Ik vind het namelijk teveel van fotografie afwijken persoonlijk. Dit valt wat mij betreft onder DTP. Bij fotografie leg je een object in zijn omgeving vast, of een deel van een object, of een moment. Dit lijkt gewoon geplaatst op een wit vel. Ik zie dit meer als een bedrijfslogo, of een affiche waar de text nog bij moet komen, of graphics voor een website. Los van dat ziet het er wel erg goed uit. Je 2e foto vind ik trouwens ook erg goed.
@tozzke: Mooie foto! Origineel bedacht ook. Grappige die reflectie van de lens tussen de lakens in de bal (meestal wil je dat niet, maar nu vind ik het wel leuk), het lijkt net of er een tunnel in die bal zit.
@Henkert: Kwa opdracht prima, maar het was eigenlijk alleen een echt mooie foto geweest als het echt een perfect glad stukje metaal was geweest dat meer glansde, dat merkte je zelf ook al op. Misschien had wat nabewerking kunnen helpen, al weet ik zelf niet echt wat. Misschien wat in de zon kunnen houden voor ene mooie glans had misschien wel wat geweest.
@djengizz: Kunstwerkje van een foto. De topper van deze week als het aan mij lag.
@0X55AA: Wordt je betaald door Sony?
Ik vind 'm niet bijzonder zo, wat me nou wel mooi leek was als je alleen de O had gefotografeerd.
@Pangea: Deze past aardig bij de weekopdacht, al vind ik persoonlijk dat motorola logo een beetje jammer, but that's just me.. Voor de rest, ok..
@Laukui: Prachtige foto! Die druppels zijn perfect.. Lekker appel om te zien ook
@NadroJ: Niet echt bijzonder zo. Hij had mooier kunnen zijn als alles meer in symetrie was gefotografeerd. Nu ligt de bassknop en de grote (neem aan volume) knop teveel tegen de rand. Ook iets meer ruimte aan de zijkanten en misschien een wat loodrechtere foto was waarschijnlijk mooier geweest.
@Toff: Hij's leuk. Al had je de slak best wel even mogen poetsen voor de foto
@MagicTempest: Argh
..Ja, erg origineel! Wat een vreselijk te-rode lippenstift, maar dat is ergens wel cool.
@jv777: Lief bloempje, niet bijzonder, maar verder helemaal ok. Persoonlijk vind ik er niks mis mee dat ie centraal staat, dat staat voor zo'n soort foto gewoon ok, de achtergrond heeft toch niets te melden.
@intermusic: Nee, dit is 'm toch niet. Het grootste deel van het plaatje is niet in focus, en hoewel dat prima is voor achtergrond dat niets te melden heeft (Zoals bij jv777), hier heeft het dat wel, het is deel van het geheel, en anders staat je subject juist te ver buiten het centrum.
't zijn er wel erg veel deze week. Ik ga het ook wat beperken tot de gene die ik interessant (genoeg) vind, showcase waardig vind, of waar ik wat over kan melden. Zelf let ik het meest op het plaatje als geheel, originaliteit, moeite genomen om het te creeren en wat het uitstraalt. Ik denk meer in de trend van "zou ik dit aan m'n muur hangen". En dan met nadruk op ik, want smaken verschillen nou eenmaal.
@Silent Thunder: Het idee was leuk (toch.. die eclipse..

@antonboonstra: Erg mooie foto, ook de reflecties van de verschillende kleuren op de ondergrond zien er ook mooi uit. De wat versleten bal is opzichzelf mooi, maar staat een beetje misplaatst op de strakke achtergrond voor mijn gevoel. Ook als contrast niet echt sprekend. Een mooie nieuwe golfbal of biljardbal (zeker gezien het putje) of bowlingbal ofzo had misschien mooier geweest (al moet je dat maar hebben natuurlijk). Of juist deze bal, maar dan op de (liefst versleten) strepen van een oude weg ofzo. Anyway, mooi plaatje.
@phsmit: Idee is leuk, vooral de CD op de lamp in het midden. Eigenlijk had je het daarbij moeten laten, want die nogal stoffig ogende CD's er omheen op die niet egale ondergrond waar de naden wat storend overkomen geeft het idee van snel geordende troep op een werktafeltje.
@GsJosh: Wat het is weet ik niet, of de rondingen genoeg zijn om het bij de opdracht rond mee te laten doen vindt ik ook twijfelachtig... but I like it anyway:) ..Het zwart is voor mijn gevoel alleen iets TE zwart, het lijkt wel opgeplakt. De mooie overlopende achtergrond is in iedergeval erg mooi.
@TomSwinnen: Het is misschien maar een thermometer op een muur, eigenlijk niet spectaculair, maar het is gewoon een hele mooie foto. Top!
@bolke: Zo'n glazen bol effect blijft mooi. Je had er wel ietsje dichter erop mogen zitten (en die achtergrond..... :x)
@Kheldar: Erg origineel. Fototechnisch geen hoogstandje, maar wint absoluut op originaliteit.. Toch heb ik zoiets van: had je geen ronde klok??

@TRG: Dit is opzich erg mooi, zo'n kasteel achtig gebouwtje via een ronde spiegel. Maar wat mij betreft had je die achtergrond lucht en die boom weg mogen knippen, zodat je alleen de spiegel en het verweerde hout op de achtergrond had. Dat maakt voor mij dan echt het verschil tussen gewoon een leuke foto en een stijlvolle.
@MissApollyon: Ik weet niet wat ik er van moet vinden eigenlijk. Het is niet een slechte foto ofzo, maar toch.. Die bout is nu gefotografeerd alsof het een verborgen schat is ofzo, maar het is maar een onzinnige roestige bout

@fatbenny: Schitterende foto! Vind dit een van de toppers van deze week. Je moet een beetje weten wat je doet om een foto zo te laten lijken, zwart wit of niet. Dat je de ventilator zelf niet ziet draaien is bijna niet te fotograferen als je ook nog die contrasten wil en geen speciale aparatuur hebt (zoals een wit scherm). Ik vind 'm erg mooi zo.
@FlameBoy: Prachtig plaatje, absoluut. Toch heb ik er wel wat op aan te merken. Ik vind het namelijk teveel van fotografie afwijken persoonlijk. Dit valt wat mij betreft onder DTP. Bij fotografie leg je een object in zijn omgeving vast, of een deel van een object, of een moment. Dit lijkt gewoon geplaatst op een wit vel. Ik zie dit meer als een bedrijfslogo, of een affiche waar de text nog bij moet komen, of graphics voor een website. Los van dat ziet het er wel erg goed uit. Je 2e foto vind ik trouwens ook erg goed.
@tozzke: Mooie foto! Origineel bedacht ook. Grappige die reflectie van de lens tussen de lakens in de bal (meestal wil je dat niet, maar nu vind ik het wel leuk), het lijkt net of er een tunnel in die bal zit.
@Henkert: Kwa opdracht prima, maar het was eigenlijk alleen een echt mooie foto geweest als het echt een perfect glad stukje metaal was geweest dat meer glansde, dat merkte je zelf ook al op. Misschien had wat nabewerking kunnen helpen, al weet ik zelf niet echt wat. Misschien wat in de zon kunnen houden voor ene mooie glans had misschien wel wat geweest.
@djengizz: Kunstwerkje van een foto. De topper van deze week als het aan mij lag.
@0X55AA: Wordt je betaald door Sony?

@Pangea: Deze past aardig bij de weekopdacht, al vind ik persoonlijk dat motorola logo een beetje jammer, but that's just me.. Voor de rest, ok..
@Laukui: Prachtige foto! Die druppels zijn perfect.. Lekker appel om te zien ook

@NadroJ: Niet echt bijzonder zo. Hij had mooier kunnen zijn als alles meer in symetrie was gefotografeerd. Nu ligt de bassknop en de grote (neem aan volume) knop teveel tegen de rand. Ook iets meer ruimte aan de zijkanten en misschien een wat loodrechtere foto was waarschijnlijk mooier geweest.
@Toff: Hij's leuk. Al had je de slak best wel even mogen poetsen voor de foto

@MagicTempest: Argh

@jv777: Lief bloempje, niet bijzonder, maar verder helemaal ok. Persoonlijk vind ik er niks mis mee dat ie centraal staat, dat staat voor zo'n soort foto gewoon ok, de achtergrond heeft toch niets te melden.
@intermusic: Nee, dit is 'm toch niet. Het grootste deel van het plaatje is niet in focus, en hoewel dat prima is voor achtergrond dat niets te melden heeft (Zoals bij jv777), hier heeft het dat wel, het is deel van het geheel, en anders staat je subject juist te ver buiten het centrum.
Dit vind ik nou zelf een foto die eruit springt... helaas is de belichting niet mooi egaal, maar het concept is tenminste niet het standaard oudbollige zoals je meestal ziet. Dit is origineel!
yiNXs, fantastisch die lange rits met commentaar. Het duurde ff maar je hebt dan ook alle interessante foto's gehad. Super! Hier leer je echt ontzettend veel van, dingen die ik niet zag in foto's en anderen welyiNXs schreef op zondag 23 juli 2006 @ 15:04:
Ok, ik zal ook nog wat reacties op foto's geven (zou iedereen moeten doen!).

[Voor 4% gewijzigd door Josh op 23-07-2006 21:54]
en de laatste ook nog maar even meenemen 
@laukui: Frisse plaat en netjes geflitst. Zijn die druppels natuurlijk of heb je de boel nat gemaakt?. Ik denk wel dat je compositie wat beter was uitgekomen met de tweede appel er helemaal op.
@nadroJ: Op de valreep viel wel mee, je had nog een hele dag. Je foto is zoals eerder gezegd wat krap gekadert wat een beetje afbreuk doet aan het geheel. Lijkt me ook wel leuk om bv. alleen die powerknop er op te zetten wat een erg herkenbaar symbool is.
@dhfreaky: En ook jij gefeliciteerd met je nieuwe camera
. Je foto vind ik nog niet erg sterk. Het lampje is wel erg klein en details v/d lamp gaan verloren door de overbelichting. Daarnaast staat hij niet in het midden wat een beetje wringt. Dit hoeft ook niet persé maar het is vaak beter om iets of in het midden te plaatsen of heel duidelijk niet in het midden. Het idee van licht in de duisternis vind ik wel weer leuk maar de uitvoering kan veel beter.
@Toff: Heb ook even aan een slakkenhuis / schelp zitten denken vanwege de mooie spiralen die op zichzelf al voldoen aan de gulden snede. Persoonlijk had ik me dan ook geconcentreerd op die spiralen maar dat is natuurlijk omdat ik al een beeld had
(en dan had je ook het lieveheersbeestje er niet op gehad). De flitsreflectie is wel wat storend en de DOF mocht iets groter omdat het lieveheersbeestje er nu net buiten valt.
@MagicTempest: Gemengde gevoelens bij deze plaat. Hij is zeker orgineel maar ook wat in-your-face
. Door de close-up zie je wel erg veel details (niet helemaal mooi opgebrachte lippenstift, speeksel, etc.) wat nog wordt versterkt door de schreeuwerige, bijna kitscherige lippenstift (ik hoop dat ik je nu niet beledig). Aan de andere kant benadrukt het rood wel prima het ronde en trekt de foto wel mijn aandacht.
@intermusic: Ik ga wel een beetje mee met het commentaar van yiNXs. Past imo beter in een onderwerp 'Spelletjes' ofzo dan in 'Rond'.
@jv777: Dit topic kijkt wat lekkerder als je de foto gewoon tussen [img] tags plaatst. Leuk bloempje al is de achtergrond wat druk.
@Sourcey: Leuke foto wel. De buizen op de voorgrond zijn afgesneden aan de bovenkant en ik denk dat het beter uitkomt als je ze plaatst zoals in deze foto uit je testcase maar dan met het standpunt van de foto die je hebt ingezonden.
Hmmm. Als ik zo terug lees heb ik een hoop negatief commentaar geplaatst. Wil niet overkomen als een mierenneuker maar ik denk dat dit constructiever is dan alleen maar positief commentaar. En daarbij is het alleen maar mijn mening en allemaal erg subjectief. Dus vooral blijven posten allemaal
.

@laukui: Frisse plaat en netjes geflitst. Zijn die druppels natuurlijk of heb je de boel nat gemaakt?. Ik denk wel dat je compositie wat beter was uitgekomen met de tweede appel er helemaal op.
@nadroJ: Op de valreep viel wel mee, je had nog een hele dag. Je foto is zoals eerder gezegd wat krap gekadert wat een beetje afbreuk doet aan het geheel. Lijkt me ook wel leuk om bv. alleen die powerknop er op te zetten wat een erg herkenbaar symbool is.
@dhfreaky: En ook jij gefeliciteerd met je nieuwe camera

@Toff: Heb ook even aan een slakkenhuis / schelp zitten denken vanwege de mooie spiralen die op zichzelf al voldoen aan de gulden snede. Persoonlijk had ik me dan ook geconcentreerd op die spiralen maar dat is natuurlijk omdat ik al een beeld had

@MagicTempest: Gemengde gevoelens bij deze plaat. Hij is zeker orgineel maar ook wat in-your-face

@intermusic: Ik ga wel een beetje mee met het commentaar van yiNXs. Past imo beter in een onderwerp 'Spelletjes' ofzo dan in 'Rond'.
@jv777: Dit topic kijkt wat lekkerder als je de foto gewoon tussen [img] tags plaatst. Leuk bloempje al is de achtergrond wat druk.
@Sourcey: Leuke foto wel. De buizen op de voorgrond zijn afgesneden aan de bovenkant en ik denk dat het beter uitkomt als je ze plaatst zoals in deze foto uit je testcase maar dan met het standpunt van de foto die je hebt ingezonden.
Hmmm. Als ik zo terug lees heb ik een hoop negatief commentaar geplaatst. Wil niet overkomen als een mierenneuker maar ik denk dat dit constructiever is dan alleen maar positief commentaar. En daarbij is het alleen maar mijn mening en allemaal erg subjectief. Dus vooral blijven posten allemaal

[Voor 3% gewijzigd door djengizz op 23-07-2006 22:24]
Super dat er mensen zijn die de hele lijst afgaan om commentaar te geven! Als ik over een tijdje wat meer verstand heb van fotografie zal ik het ook op deze manier proberen 
De foto is genomen net na een flinke regenbui van gisteren. Ik had al eerder op een soortgelijke manier een foto gemaakt toen de appels nog wat kleiner waren, dus wist dat het een leuk effect gaf met die druppels...
Dat over de compositie had ik zelf ook gezien en heb het ook anders geprobeerd, maar die onderste appel (en flink wat anderen) was een beetje bruin aan de onderkant
En alleen de bovenste appel gebruiken is ook zo saai, dus daarom voor deze manier gekozen.

Hehe, bedankt!yiNXs schreef op zondag 23 juli 2006 @ 15:04:
Bedankt voor je commentaar! De druppels zijn helemaal natuurlijkdjengizz schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:19:

Dat over de compositie had ik zelf ook gezien en heb het ook anders geprobeerd, maar die onderste appel (en flink wat anderen) was een beetje bruin aan de onderkant

Ik vind ze alledrie perfect, dat croppen ben ik het niet mee eens, zeker de opmerking over de tweede niet.Daantjuh schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 21:52:
Stijlvolle foto's die laatste drie, een beetje in dezelfde sfeer.
Het is een monochromatische foto die diepte heeft van onderen naar boven, en tevens een helderheidsverschil van links naar rechts.
De lichtval aan de linkerkant en het donkere aan de rechterkant (asymetrisch) maakt deze foto zo mooi.
[Voor 8% gewijzigd door MadButcher op 23-07-2006 23:35]
Zoals met alle foto's die ik post ( overigens altijd samen met mijn vriendin ) is de bedoeling voornamelijk anders te zijn. Om de opdracht dus net even anders te benaderen. Uit het commentaar van de afgelopen weken denk ik dat dat altijd wel lukt.
Nu moet ik inderdaad nog aan mijn fotografeer vaardigheden werken, maar dat zal vast wel telkens beter worden :-)
De lippenstift is eigenlijk gewoon schmink die we extra rood en glimmend hebben gemaakt. Mijn vriendin draagt normaal nooit lippenstift ( en daar ben ik blij om ook :-) )
Wel weer erg leuk commentaar van iedereen :-)
Nu moet ik inderdaad nog aan mijn fotografeer vaardigheden werken, maar dat zal vast wel telkens beter worden :-)
De lippenstift is eigenlijk gewoon schmink die we extra rood en glimmend hebben gemaakt. Mijn vriendin draagt normaal nooit lippenstift ( en daar ben ik blij om ook :-) )
Wel weer erg leuk commentaar van iedereen :-)
[Voor 19% gewijzigd door MagicTempest op 23-07-2006 23:41]
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Een complimentje op zijn tijd is ook wel lekker, maar leren doe je toch het meest als iemand verbeterpunten aangeeft. Vooral doorgaan zo, wat mij betreft.djengizz schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:19:
Hmmm. Als ik zo terug lees heb ik een hoop negatief commentaar geplaatst. Wil niet overkomen als een mierenneuker maar ik denk dat dit constructiever is dan alleen maar positief commentaar. En daarbij is het alleen maar mijn mening en allemaal erg subjectief. Dus vooral blijven posten allemaal.
Oh sh*t, dan had ik niet mogen reageren, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet vanSuper dat er mensen zijn die de hele lijst afgaan om commentaar te geven! Als ik over een tijdje wat meer verstand heb van fotografie zal ik het ook op deze manier proberen

Maar serieus, ik reageer, maar ik ben helemaal geen top fotograaf. M'n beste camera is zelfs nog maar een simpele. Zelf hoop ik gewoon wat van te leren en als ik ooit iets fout heb hoop ik ook verbeterd te worden. Ik ken wat truukjes en weet hoe de basis theorie zit, maar ik reageer gewoon omdat ik weet wat ik wel en niet mooi vind. En volgens mij gaat het daar ook gewoon om. Ik analyseer de foto's om te zien waar het volgens mij aan schort of wat en waarom ik een foto nou echt zo mooi vind. Als je naar een foto kijkt heb je daar meestal meteen een gevoel bij. Ik probeer gewoon te achterhalen wat dat veroorzaakt, wat het ook is, het liefst zonder aan regeltjes te denken, en dat zegt dan vaak al een hoop. En als ik dat weet kan ik daar zelf ook weer wat mee.
Wat mij betreft reageert iedereen hier gewoon.. Daarom plaats ik ook die fotos, om er commentaar op te ontvangen.. En iedereen kan een goed idee hebben (een voetbalcommentator hoeft toch zelf ook geen topvoetballer te zijn?) ..dussehhh, meer commentaar graag

Crisis, dacht ik snel even wat commentaar te geven...
Er zijn een aantal zaken die ik zal proberen mee te nemen:
Een statement dat ik laatst hoorde en waar ik het wel mee eens was:
@antonboonstra: Interessant kleurverloop op de tafel. Bal is een beetje afgeragd en past qua kleur niet echt bij de tafel. Denk dat een wat warmere kleur beter gepast had.
@hansvanzet: Lekker strak en rustige kleuren. Misschien een tikje te strak geknipt aan de bovenkant, maar anders heb je of veel loze ruimte op de foto of ben je je breedbeeld kwijt.
@phsmit: Aardig idee, beetje rommelige uitvoering.
@GsJosh: Gave kleuren in combinatie met een mooi silhouet. Misschien iets te veel lege ruimte rond het silhouet en de associatie met de opdracht is niet heel duidelijk.
@TomSwinnen: Onderwerp is wel vrij duidelijk
. Bevat erg veel ruis en is ondanks dat nog steeds erg donker. Misschien dat het licht midden op de dag beter was geweest?
@bolke: Leuk idee, maar de omgeving maakt de uitvoering een stuk minder. Border is ook niet helemaal mijn smaak.
@TRG: Leuk gevonden (vooral ook omdat het bord erachter weer vierkant is). Gelukkig sta je zelf niet in de spiegeling
. Beeldkwaliteit is wat minder (niet lekker crisp) en hij is wat aan de donkere kant. Je zegt zelf dat je de buitenkant wat donkerder gemaakt hebt, misschien is het ook een idee om eens te proberen juist het deel in de spiegel wat lichter te maken. Op die manier raak je niet teveel detail kwijt in de donkere stukken en valt het midden toch mooi op (zou hier zelf een curve adjustment layer voor gebruiken met een mask om de spiegel).
@MissApollyon: Mooie toning, het onderwerp is echter niet heel denderend; wel rond maar niet heel overtuigend (waarschijnlijk door het onregelmatige oppervlak, het feit dat hij half afgesneden is en dat de betonnen laag erboven erg afleidt).
@rezjeh: Leuk experiment, maar het ronde komt niet heel krachtig naar voren door de afgesneden vormen. Hoek rechts onderin is ook iets te donker/groot en het geheel lijkt wat onscherp en op sommige plekken uitgebeten. Iig leuk dat er ook een HDR-plaat bij zit
.
@fatbenny: Erg strak en past goed binnen het onderwerp. Misschien een beetje jammer dat het strakke voor een groot deel door de border komt, maar het werkt
.
@trigger808: Het is rond, maar zou je deze foto in het Showcase (of zelfs het Testcase) topic plaatsen? Weinig dynamisch qua licht (levels, of nog beter curves, kunnen hier vast wel wat bij helpen, maar een flinke schep zonlicht doet ook wonderen), erg veel afleiding door de omgeving, niet echt spannend qua compositie (een lager standpunt had waarschijnlijk wel wat geholpen, bijkomend voordeel is dan dat de omgeving niet zo erg in hetzelfde scherptedieptevlak ligt, waardoor deze sneller onscherp wordt en er meer nadruk op de steen komt, als deze tenminste wel scherp is
).
@Sangroid: Lijkt wel wat op het ideeen van bolke en TRG. Wat is er echter precies het ronde? De bril zelf is namelijk niet echt rond, de spiegeling heeft wat ronds en het gebouw in de spiegeling is aardig rond, maar geen van allen komt bij mij echt duidelijk over. Ook is de foto erg vlak qua belichting, waardoor er nog erg veel ruimte aan de linker- en rechterkant van het histogram over is. Heb even snel geprobeerd wat het resultaat zou worden na wat kleine aanpassing in Photoshop. Eerst met behulp van 'levels' geprobeerd een zo groot mogelijk deel van het 'dynamische bereik' te gebruiken. Omdat ikzelf het ronde vooral in de spiegeling en het gebouw vond terugkomen, heb ik hier meer aandacht op gelegd door de doffe kleuren wat te boosten, middels een lichte 'curve adjustment layer' met een S-vorm op 'hard light'. Het resultaat: bewerkt (beetje extreem, maar vond dat bij dit shot wel lekker).
@tozzke: Lekker strak en mooie zachte kleuren en belichting. Dikke zwarte lens in de spiegeling leidt echter wel wat af (maar wat doe je eraan he
). Het achterste balletje staat wel erg in het midden. Zelf denk ik dat de compositie wat sterker was geweest als balletjes wat verder naar linksachter hadden gelegen. De verhouding door het perspectief van 'kleiner balletje achter/groter balletje voor' zie je dan ook terug in de kleinere hoeveelheid leegte achter het achterste balletje en de grotere hoeveelheid leegte voor het voorste balletje.
@yiNXs: Jammer dat het zo lastig was om een beetje fatsoenlijk op de gevoelige plaat te leggen, want het idee is leuk. Jammer dat het grootste deel van de bellen rechts op de grens van de foto zitten, dat maakt het altijd wat onrustig. De foto is ook erg licht, je zou dit kunnen gebruiken om wat extra contrast aan te brengen in de foto (middels levels of curves). De bellen komen dan veel beter uit en de lucht wordt ook wat intenser (dit gaat over de al aangepaste foto).
@MadButcher: Beetje hetzelfde als trigger808. Kleur van het licht is mooi warm, maar de lichtvlek links is erg jammer en de compositie is verre van interessant (voorwerp dead centre, onrustige achtergrond, halve tekst links in beeld). Je zou dit kunnen verhelpen door de bol uit het midden te plaatsen, ergens in een van de onderste hoeken (ala FlameBoy), een iets hoger standpunt in te nemen en zo meer van de grote lege stoep mee te nemen (en minder van de muur). Door een groter diafragma te kiezen kan je de focus erg mooi op alleen de bol leggen, terwijl de rest lekker rustig onscherp is (maar het kan zijn dat je camera dat misschien niet helemaal trekt).
@Henkert: Leuk idee, vooral het foutje is een interessant detail. Die gebruikssporen vind ik zelf juist wel gaaf, dus het is ook een optie om ze te versterken. Dat geeft meer detail om naar te kijken. Ook zou je er voor kunnen kiezen om de gaatjes die nu in de hoeken zitten, weg te stampen in Photoshop. Zooi in de hoeken leidt altijd erg af van het midden en ik denk dat dat hier erg zou helpen (omdat die gaatjes een vierkant vormen, wordt eigenlijk de vierkante vorm van de foto versterkt ipv het ronde vorm van de andere gaatjes).
@djengizz: Gave plaat, mooi contrast, fijne toning. Het onderwerp rond is misschien minder duidelijk. Er zijn wel duidelijke rondingen in een mooi patroon aanwezig, maar echt rond mis ik een beetje.
@0X55AA: Foto heeft potentie, maar mijn aandacht wordt vooral naar het lichte stuk achterin getrokken. Dat de focus eigenlijk net achter de 'O' ligt, speelt hier waarschijnlijk ook mee. Verder is het jammer dat de tekst net scheef staat en de compositie hier geen gebruik van maakt. Beetje hetzelfde verhaal als bij tozzke, hij kan prima scheef (misschien wat ondertuigender dan dit
), maar meer lege ruimte links en minder ruimte rechts versterkt deze lijn dan veel beter. De belichting lijkt ook wat vlak, waardoor er ruimte is voor meer contrast. Ben ook zo vrij geweest om deze door Photoshop te halen. Het het geheel iets lichter gemaakt, zodat het contrast tussen de 'O' en de achtergrond duidelijker wordt en het lichte stuk achterin zo licht dat het minder interessant lijkt. Ook iets van de rechter- en onderkant weggeknipt, zodat de schuine lijn wat beter uitkomt: bewerkt
@Pangea: Lekker veel ronds, gaatjes zorgen voor een leuk patroon, alleen is ook hier de belichting erg vlak en is er veel ruimte om tot een plaat met (mijnsch inziensch) meer contrast en aantrekkingskracht te komen. De foto kan volgens mij ook scherper (middels nabewerking) en de scherptediepte had iets groter gemogen (zodat het hele embleem scherp was geweest).
@Laukui: De druppels en appels kunnen mooi rond zijn, maar zijn dat in deze foto net niet, waardoor het effect toch minder overkomt. De flits (daar lijkt het ten minste erg op) heeft de omgeving niet echt mooi egaal verlicht (appels zijn erg licht, terwijl er ook erg veel schduwen en donkere stukken op de voorgrond te zien zijn), wat voor een beetje een neppe/kunstmatige uitstraling zorgt.
@nadroJ: Beetje hetzelfde als 0X55AA, als je een product neemt met een perfecte cirkel, neem dan ook de moeite om deze er zo perfect mogelijk op te zetten (het ding loopt immers niet weg). Het ding is nu zowel horizontaal (niet zo erg) als vertikaal (naarder) gekanteld, wat een beetje een rare vorm oplevert. Ook is hij erg krap bijgeknipt met veel detail aan de randen dat afleidt en is de belichting erg donker. Dit komt waarschijnlijk door die lomp felle led, daar zou ik wat aan proberen te doen. En als je geen inspiratie hebt: je hoeft niet mee te doen (niet lullig bedoelt, maar het is gewoon geen excuus).
@dhfreakie: Een wel erg klein lampje in wel erg veel zwart. Wat bijknippen kan dus geen kwaad. Je zal zien dat het detail dan ook beter naar voren komt in de kleinere versie.
@Toff: Beetje een kiekje. Slakken hebben inderdaad ronde huisjes, maar dat komt vanuit dit standpunt niet echt tot zijn recht. Ook het lieveheersbeestje is zo niet heel erg rond. De scherptediepte is ook lastig. Nu is de slak aardig scherp, maar het lhbeestje niet echt, dit terwijl de achtergrond nog scherp genoeg is om af te leiden. Voor een rustige achtergrond moet de scherptediepte waarschijnlijk zo klein worden, dat het wazige lhbeestje juist weer gaat afleiden. Belichting is ook lastig, door het flitsen (?) zijn er onnatuurlijke highlights en schaduwen ontstaan (omnibouncen had misschien geholpen). Denk dat een andere compositie interessanter was geweest, zie alleen niet zo 123 hoe (voor een goede blik op het huisje kan het lhbeestje er niet bij en visa versa).
@MagicTempest: Erg lekker
. Al dat glimmende kwijl en lippenstift leidt alleen een beetje af van het onderwerp rond en de scherptediepte had iets groter/meer naar voren gemogen (punt van de tong is een tikkeltje onscherp).
@intermusic: Kan er weinig mee, sorry. Erg veel onscherp, onderin lijkt de schaduw van de camera in beeld te komen, het geheel is aan de donkere kant (dat equalize is volgens mij niet echt ideaal voor normale foto's als ik het histogram zo zie) en ik haal het ronde er ook niet helemaal uit (het shot bevat erg veel basic vormen, zeshoeken, balkjes, huisjes en rondjes)?
@Sourcey: Een boel rond, maar door de vlakke kijkhoek komt het toch minder uit de verf. Denk dat iets rechter van voren een veel sterkere foto had opgeleverd (iig voor deze opdracht). Belichting kan volgens mij veel meer contrast hebben (iets dat je toch veel ziet bij Z/W) en misschien kan het ook wat lichter (is nu erg donker en egaal door de bewolkte lucht van vandaag?).
@neographikal: Je bent het hopelijk met me eens dat die paal daar rechts echt teh sux0r is
? Verder leuke rondjes en weinig op aan te merken (hij had misschien wat lichter gekund).
Het komt misschien allemaal wat negatief over (noem het zelf liever kritisch), dus als je het er niet mee eens bent, je diep gekwetst bent of je in therapie zit en dit erg averechts werkt, meld het ff, dan kan er vast iets aan gedaan worden
.
Er zijn een aantal zaken die ik zal proberen mee te nemen:
Omdat de opdracht vrij 'toegankelijk' was, is dit punt soms wat in het gedrang gekomen.Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
Een statement dat ik laatst hoorde en waar ik het wel mee eens was:
@Silent Thunder: Zoals al eerder gezegd, het is niet echt te zien dat het een sinaasappel is door het lompe tegenlicht. Compositie is ook niet echt bijzonder en de flare verdient ook geen schoonheidsprijs (zou je deze foto echt in het Single showcase topic gezet hebben?).Bij een inzending voor de weekopdracht moet je eigenlijk zonder de opdracht te weten, uit de foto kunnen halen wat deze was.
@antonboonstra: Interessant kleurverloop op de tafel. Bal is een beetje afgeragd en past qua kleur niet echt bij de tafel. Denk dat een wat warmere kleur beter gepast had.
@hansvanzet: Lekker strak en rustige kleuren. Misschien een tikje te strak geknipt aan de bovenkant, maar anders heb je of veel loze ruimte op de foto of ben je je breedbeeld kwijt.
@phsmit: Aardig idee, beetje rommelige uitvoering.
@GsJosh: Gave kleuren in combinatie met een mooi silhouet. Misschien iets te veel lege ruimte rond het silhouet en de associatie met de opdracht is niet heel duidelijk.
@TomSwinnen: Onderwerp is wel vrij duidelijk

@bolke: Leuk idee, maar de omgeving maakt de uitvoering een stuk minder. Border is ook niet helemaal mijn smaak.
@TRG: Leuk gevonden (vooral ook omdat het bord erachter weer vierkant is). Gelukkig sta je zelf niet in de spiegeling

@MissApollyon: Mooie toning, het onderwerp is echter niet heel denderend; wel rond maar niet heel overtuigend (waarschijnlijk door het onregelmatige oppervlak, het feit dat hij half afgesneden is en dat de betonnen laag erboven erg afleidt).
@rezjeh: Leuk experiment, maar het ronde komt niet heel krachtig naar voren door de afgesneden vormen. Hoek rechts onderin is ook iets te donker/groot en het geheel lijkt wat onscherp en op sommige plekken uitgebeten. Iig leuk dat er ook een HDR-plaat bij zit

@fatbenny: Erg strak en past goed binnen het onderwerp. Misschien een beetje jammer dat het strakke voor een groot deel door de border komt, maar het werkt

@trigger808: Het is rond, maar zou je deze foto in het Showcase (of zelfs het Testcase) topic plaatsen? Weinig dynamisch qua licht (levels, of nog beter curves, kunnen hier vast wel wat bij helpen, maar een flinke schep zonlicht doet ook wonderen), erg veel afleiding door de omgeving, niet echt spannend qua compositie (een lager standpunt had waarschijnlijk wel wat geholpen, bijkomend voordeel is dan dat de omgeving niet zo erg in hetzelfde scherptedieptevlak ligt, waardoor deze sneller onscherp wordt en er meer nadruk op de steen komt, als deze tenminste wel scherp is

@Sangroid: Lijkt wel wat op het ideeen van bolke en TRG. Wat is er echter precies het ronde? De bril zelf is namelijk niet echt rond, de spiegeling heeft wat ronds en het gebouw in de spiegeling is aardig rond, maar geen van allen komt bij mij echt duidelijk over. Ook is de foto erg vlak qua belichting, waardoor er nog erg veel ruimte aan de linker- en rechterkant van het histogram over is. Heb even snel geprobeerd wat het resultaat zou worden na wat kleine aanpassing in Photoshop. Eerst met behulp van 'levels' geprobeerd een zo groot mogelijk deel van het 'dynamische bereik' te gebruiken. Omdat ikzelf het ronde vooral in de spiegeling en het gebouw vond terugkomen, heb ik hier meer aandacht op gelegd door de doffe kleuren wat te boosten, middels een lichte 'curve adjustment layer' met een S-vorm op 'hard light'. Het resultaat: bewerkt (beetje extreem, maar vond dat bij dit shot wel lekker).
@tozzke: Lekker strak en mooie zachte kleuren en belichting. Dikke zwarte lens in de spiegeling leidt echter wel wat af (maar wat doe je eraan he

@yiNXs: Jammer dat het zo lastig was om een beetje fatsoenlijk op de gevoelige plaat te leggen, want het idee is leuk. Jammer dat het grootste deel van de bellen rechts op de grens van de foto zitten, dat maakt het altijd wat onrustig. De foto is ook erg licht, je zou dit kunnen gebruiken om wat extra contrast aan te brengen in de foto (middels levels of curves). De bellen komen dan veel beter uit en de lucht wordt ook wat intenser (dit gaat over de al aangepaste foto).
@MadButcher: Beetje hetzelfde als trigger808. Kleur van het licht is mooi warm, maar de lichtvlek links is erg jammer en de compositie is verre van interessant (voorwerp dead centre, onrustige achtergrond, halve tekst links in beeld). Je zou dit kunnen verhelpen door de bol uit het midden te plaatsen, ergens in een van de onderste hoeken (ala FlameBoy), een iets hoger standpunt in te nemen en zo meer van de grote lege stoep mee te nemen (en minder van de muur). Door een groter diafragma te kiezen kan je de focus erg mooi op alleen de bol leggen, terwijl de rest lekker rustig onscherp is (maar het kan zijn dat je camera dat misschien niet helemaal trekt).
@Henkert: Leuk idee, vooral het foutje is een interessant detail. Die gebruikssporen vind ik zelf juist wel gaaf, dus het is ook een optie om ze te versterken. Dat geeft meer detail om naar te kijken. Ook zou je er voor kunnen kiezen om de gaatjes die nu in de hoeken zitten, weg te stampen in Photoshop. Zooi in de hoeken leidt altijd erg af van het midden en ik denk dat dat hier erg zou helpen (omdat die gaatjes een vierkant vormen, wordt eigenlijk de vierkante vorm van de foto versterkt ipv het ronde vorm van de andere gaatjes).
@djengizz: Gave plaat, mooi contrast, fijne toning. Het onderwerp rond is misschien minder duidelijk. Er zijn wel duidelijke rondingen in een mooi patroon aanwezig, maar echt rond mis ik een beetje.
@0X55AA: Foto heeft potentie, maar mijn aandacht wordt vooral naar het lichte stuk achterin getrokken. Dat de focus eigenlijk net achter de 'O' ligt, speelt hier waarschijnlijk ook mee. Verder is het jammer dat de tekst net scheef staat en de compositie hier geen gebruik van maakt. Beetje hetzelfde verhaal als bij tozzke, hij kan prima scheef (misschien wat ondertuigender dan dit

@Pangea: Lekker veel ronds, gaatjes zorgen voor een leuk patroon, alleen is ook hier de belichting erg vlak en is er veel ruimte om tot een plaat met (mijnsch inziensch) meer contrast en aantrekkingskracht te komen. De foto kan volgens mij ook scherper (middels nabewerking) en de scherptediepte had iets groter gemogen (zodat het hele embleem scherp was geweest).
@Laukui: De druppels en appels kunnen mooi rond zijn, maar zijn dat in deze foto net niet, waardoor het effect toch minder overkomt. De flits (daar lijkt het ten minste erg op) heeft de omgeving niet echt mooi egaal verlicht (appels zijn erg licht, terwijl er ook erg veel schduwen en donkere stukken op de voorgrond te zien zijn), wat voor een beetje een neppe/kunstmatige uitstraling zorgt.
@nadroJ: Beetje hetzelfde als 0X55AA, als je een product neemt met een perfecte cirkel, neem dan ook de moeite om deze er zo perfect mogelijk op te zetten (het ding loopt immers niet weg). Het ding is nu zowel horizontaal (niet zo erg) als vertikaal (naarder) gekanteld, wat een beetje een rare vorm oplevert. Ook is hij erg krap bijgeknipt met veel detail aan de randen dat afleidt en is de belichting erg donker. Dit komt waarschijnlijk door die lomp felle led, daar zou ik wat aan proberen te doen. En als je geen inspiratie hebt: je hoeft niet mee te doen (niet lullig bedoelt, maar het is gewoon geen excuus).
@dhfreakie: Een wel erg klein lampje in wel erg veel zwart. Wat bijknippen kan dus geen kwaad. Je zal zien dat het detail dan ook beter naar voren komt in de kleinere versie.
@Toff: Beetje een kiekje. Slakken hebben inderdaad ronde huisjes, maar dat komt vanuit dit standpunt niet echt tot zijn recht. Ook het lieveheersbeestje is zo niet heel erg rond. De scherptediepte is ook lastig. Nu is de slak aardig scherp, maar het lhbeestje niet echt, dit terwijl de achtergrond nog scherp genoeg is om af te leiden. Voor een rustige achtergrond moet de scherptediepte waarschijnlijk zo klein worden, dat het wazige lhbeestje juist weer gaat afleiden. Belichting is ook lastig, door het flitsen (?) zijn er onnatuurlijke highlights en schaduwen ontstaan (omnibouncen had misschien geholpen). Denk dat een andere compositie interessanter was geweest, zie alleen niet zo 123 hoe (voor een goede blik op het huisje kan het lhbeestje er niet bij en visa versa).
@MagicTempest: Erg lekker

@intermusic: Kan er weinig mee, sorry. Erg veel onscherp, onderin lijkt de schaduw van de camera in beeld te komen, het geheel is aan de donkere kant (dat equalize is volgens mij niet echt ideaal voor normale foto's als ik het histogram zo zie) en ik haal het ronde er ook niet helemaal uit (het shot bevat erg veel basic vormen, zeshoeken, balkjes, huisjes en rondjes)?
@Sourcey: Een boel rond, maar door de vlakke kijkhoek komt het toch minder uit de verf. Denk dat iets rechter van voren een veel sterkere foto had opgeleverd (iig voor deze opdracht). Belichting kan volgens mij veel meer contrast hebben (iets dat je toch veel ziet bij Z/W) en misschien kan het ook wat lichter (is nu erg donker en egaal door de bewolkte lucht van vandaag?).
@neographikal: Je bent het hopelijk met me eens dat die paal daar rechts echt teh sux0r is

Het komt misschien allemaal wat negatief over (noem het zelf liever kritisch), dus als je het er niet mee eens bent, je diep gekwetst bent of je in therapie zit en dit erg averechts werkt, meld het ff, dan kan er vast iets aan gedaan worden

Nee eigenlijk ben ik dat niet met je eens, ik heb er één zonder, maar ik heb heel bewust voor deze gekozen vanwege de tegenstelling. Kleuren lekker zwaar aangezet om het wat meer te laten knallen en wat meer diepte aan alles te geven et voila. 

Leuk gefotoshopt, ik kan me er in vinden. Hij is wat sprankelender geworden. Ik was wel begonnen te sjoppen, maar ben daar niet zo goed in, ik wilde mijn reflectie er inderdaad uithalen.[b]
Wat is rond? Alles!

Het glas is rond, het gebouw.... Ik had eerst alleen het gebouw gefotografeerd, maar dit leek me nog ronder, vandaar.
Bedankt voor je reactie!
Hahaha, en dat om bijna 4 uur s'nachts! Hulde! _/-\0_Crisis, dacht ik snel even wat commentaar te geven...
Je hebt wel een punt. Ik weet van mezelf dat ik neig foto's te licht te maken, omdat ik dat zelf mooi vind. Opzich geen probleem, maar het heeft het effect bij me dat het voor mijn gevoel altijd nog net iets lichter kan, en dan wordt het vaak te.. Ik heb nu (met moeite, hehe) er een dieper contrast in gelegt. Voor mijn gevoel veel te donker, maar als ik er naar kijk komt het wel natuurlijker over (had ik niet verwacht, want het is een stuk donkerder dan het origineel zelfs).@yiNXs: Jammer dat het zo lastig was om een beetje fatsoenlijk op de gevoelige plaat te leggen, want het idee is leuk. Jammer dat het grootste deel van de bellen rechts op de grens van de foto zitten, dat maakt het altijd wat onrustig. De foto is ook erg licht, je zou dit kunnen gebruiken om wat extra contrast aan te brengen in de foto (middels levels of curves). De bellen komen dan veel beter uit en de lucht wordt ook wat intenser (dit gaat over de al aangepaste foto).
Vergelijk
Bedankt voor je reactie.Kheldar schreef op maandag 24 juli 2006 @ 03:50:
Ik heb wel nieuwe van de tuin en een aantal auto's. Maar die post ik niet meer ivm het "1 foto" limiet. Ik vind ze ook niet echt testcase waardig (iets scheef of niet scherp genoeg). Misschien als het iets minder warm is dat ik eens wat ga proberen en een testcase opzet.
De border is nieuw voor mij. Ik moet nog een mooie verzinnen. Het is ook niet geheel goed gelukt.
Let op:
Vier opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vier opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...