Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 10:05:
[...]
Ik neem aan dat je de line-out van je speler gaat gebruiken om zo de interne versterker te by-passen? Ik heb bij
Qables een kabeltje gekocht die rechtstreeks op de line out van m'n X5 naar de SM loopt. Als je de versterker via je koptelefoonaansluiting laat lopen is het effect/voordeel van de amp een stuk minder/nihil.
Ben benieuwd wat jou ervaring is. Laat het ons weten als ie binnen is!
Mijn PA2V2 is gisteren binnengekomen, hier mijn eerste ervaringen:
Wat je hierboven aangeeft over het gebruik van een headphone output of een line-out klopt helemaal voor mijn speler (ik kan de output mode instellen in een menu). Het geluid icm met de gewone koptelefoon aansluiting blijft gewoon vlak, of ik nou een amp gebruik of niet. Met de equalizer van de speler krijg ik wel een wat voller geluid, maar echt een groot verschil is het niet.
Met de line-out is het een ander verhaal. Als ik deze gebruik geeft de speler echt een heerlijk geluid, alsof ik de equalizer van de speler gebruik. Het enige probleem met mijn speler is dat het volume van de line-out zeer hoog is en dat de amp dat hoge volume nog eens versterkt. Ik moet nu dus de volumeregelaar van Shure gebruiken om het volume goed te kunnen regelen. Of dit verder nog invloed heeft op de kwaliteit van het geluid weet ik niet.
Wat daarnaast ook nog een pluspunt is van de line-out icm met de amp is dat ik bijna geen ruis meer hoor in rustige nummers. Bijvoorbeeld bij het nummer 9 Crimes van Damien Rice. Dat is een heel rustig nummer, met in het begin alleen een zangeres en een piano op de achtergrond. Door de headphone-output (met en zonder amp) hoor je in dat nummer echt een enorme achtergrondruis, maar met de line-out met amp is dat dus bijna volledig verdwenen (ik hoor wel wat lichte ruis, maar dat hoor ik ook als ik de oordopjes in heb zonder dat de dopjes ingeplugd zijn).
Verschillen met en zonder equalizer:
- De amp zorgt voor mijn combinatie (Sony NW-DH5 met Shure E4G) voor wat meer thump in de bass als ik de line-out gebruik. Met de headphone-out is er geen verschil.
- Zoals eerder gezegd, met de line-out icm met amp is de achtergrondruis vrijwel volledig verdwenen
- Wat ik met de amp merk is dat de helderheid van het geluid bij verschillende volumes gelijk blijft. Zonder amp (met de headphone-out) leek het bij lage volumes vaak alsof het geluid ergens door wordt gedempt, alsof er een t-shirt over de oordopjes zit die het geluid dempt. Met de amp is dat effect dus verdwenen.
Mijn conclusie voor de amp:
In combinatie met de line-out merk ik dat het geluid toch wel wat verbeterd is. Weinig tot geen ruis, een wat vollere bass en helder geluid bij alle volumes zijn wat mij betreft genoeg verbeteringen om deze amp de moeite waard te maken. Okee, het is geen wereldschokkend verschil, maar dat had ik ook niet verwacht voor een simpele amp van $60. Ik ben helemaal tevreden over deze aankoop.