Hoi
Hoewel ik al jaren niet meer op GoT heb gepost (het kost me teveel tijd, dus ik wil er eigenlijk niet eens meer mee beginnen

), heb ik nu wel een vraag waar ik niet zelf uit kan komen vanwege een gebrek aan ervaring met de materie.
Ik had een Creative ZEN MP3-speler, maar deze is/wordt vervangen door een Apple iPod Nano/3G, 8GB. (Aangestuurd door WinAmp... hehe

) Op het moment gebruik ik de Creative met een set Sennheiser CX300 oordopjes, wat op zich wel redelijk OK is. Ik heb ook een set SGHE8500 van Philips gehad, maar die is defect gegaan na een dikke week. Hij is ingestuurd voor garantie, maar ik heb nog niks teruggehoord, vandaar de aanschaf van de CX300, die ik nu bijna een maand heb. (Ja Philips, wat een achterlijke omruiltijd. Maar OK, men had mij al gezegd dat het 6-8 weken kon duren

) Mijn beoordeling van de CX300 oordopjes in combinatie met deze speler:
- De bas is goed. Ik heb graag een iets sterkere bas, maar het hoeft niet overdreven te zijn. Als de BassBoost en EQ van de ZEN uit staan, is de bas precies naar mijn smaak. De bas is voor zover ik kan horen goed gedefinieerd. Een beat klinkt daadwerkelijk als "doem, doem, doem", en niet als "brrrrmmmbrrrrmmmbrrrrrmm". (Ik probeer hier geluiden te beschrijven... gare zooi

)
- De middentonen zijn duidelijk, maar wel een beetje "dof". Ik weet niet hoe ik dat precies moet omschrijven. Het is net alsof de middentonen van een wat grotere afstand komen dan de rest van de tonen.
- Hoge tonen zijn goed en duidelijk, al zijn ze een beetje "koud" cq. "ijzerachtig" qua klank. In een muziekstuk zoals "Deep Forest - La Révolte" wordt er continue een gesloten simbal geslagen: "tjk, tjk, tjk, tjke-tjke-tjk". Dat is tegenover de rest van het muziekstuk een zeer zacht geluid wat goed te horen valt. Achtergrondgeluidjes zoals het "tappe-tappe-tap" dat je in het linkerkanaal hoort in bijvoorbeeld "Concerning Hobbits" van Howard Shore zijn ook zeer duidelijk te horen. Dergelijke kleine dingen maken voor mij de muziek leuk
Het algemene geluid van de CX300 is dus op zich wel redelijk naar mijn smaak. Er zijn echter ook nadelen:
- De isolatie is slecht, naar mijn mening. (Dan kan echter vertekend zijn; zie hieronder, bij vraag 2.) Mijn MP3's draai ik op de volgende manier. MP3's worden op 192 kbps of hoger gemaakt, soms met VBR. Elk album wordt genormaliseerd naar max 89 dB, met MP3Gain. De muziek draait op de Creative op maximaal 16 van 25, maar meestal lager, op 12 of 13. Hij heeft een Europese firmware. Het is echter voor mij mogelijk om een normaal gesprek te voeren met de speler op stand 16, hoewel het wat raar klinkt. Als ik een 1-eurocent muntstuk op het parket laat vallen (vanaf zithoogte, als ik op een stoel zit), dan kan ik dat muntstuk duidelijk horen vallen. In de bus hoor ik ook elk kraakje dat het voertuig maakt. Dat is nogal storend natuurlijk. Soms hoor ik zelfs de radio van de chauffeur, als ik voorin zit
- In mijn linkeroor gebruik ik de M-sleeve. Dit werkt goed. Hij gaat zo ver naar binnen dat ik het kabeltje moet gebruiken om het dopje uit mijn oor te krijgen. De L-sleeve geeft teveel druk op het oor, S blijft niet goed zitten. Rechts gebruik ik de S-sleeve. M geeft teveel druk in mijn oor. Echter, hoe ik het rechterdopje ook indoe, het trekt altijd vacuum. Dat voelt niet prettig. Als ik het uit doe, maakt het een echt "plop"-geluid. Hier wil ik eigenlijk vanaf.
Nu heb ik de hele draad doorgelezen, een hele stapel reviews erbij gepakt en gelezen en uiteindelijk een voorlopige keuze gemaakt. Als ik voor een set nieuwe set oordopjes ga, staan de Shure SE210 op de eerste plaats, mede omdat deze en bijbehorende accesoires volgens mij in Nederland het gemakkelijkst te verkrijgen zijn van alle merken. Nu mijn vragen:
1. Is de bas van de SE210 set net zo "slap" als die van de E2C? Deze klacht heb ik vaker gelezen. Ik hoef geen keiharde bas, maar iets zoals die van de CX300 vind ik wel prettig. Desnoods zet ik op mijn aanstaande iPod Nano de EQ op "meer laag". Ik kan niet met zekerheid zeggen of deze dopjes een bas-bump hebben; sommigen noemen de bas "goed", anderen noemen de bas "zwak/neutraal". De CX300 lijkt naar mijn gevoel een bump te hebben die de bas ongeveer 2x/2,5x zo hard maakt als de rest van het geluid.
2. Dit is even niet om op te scheppen... maar het is wel belangrijk betreffende de aanschaf van oordopjes. Mijn gehoor is in tegenstelling tot gezichtsvermogen exceptioneel goed. Volgens de laatste test bij een KNO-arts 1,5 jaar geleden, vallen sommige hondenfluitjes, rond de 22,5 kHz en hoger binnen het tonale bereik van mijn gehoor, en kan ik geluiden van 2-3 decibel nog horen in een absoluut stille ruimte. (Ruisende bladeren: 10 dB). De zogenaamde "geluidloze ringtone" van 18 kHz is in elk geval voor mij een heel normaal hoorbaar en bovendien zwaar irritant geluid
Kan de extra isolatie van de Shure SE210 set tegen mijn gehoor op? Ik verwacht dat het wel beter zal zijn dan met de CX300, maar als het slechts 10-15% geluidsvermindering oplevert tegenover de CX300, vind ik het niet echt de moeite waard. Een halvering van het omgevingsgeluid tegenover de CX300 zou een acceptabele verbetering zijn. Ik zou het begrijpen als zelfs de Shures in mijn geval niet ALLES kunnen isoleren. Als de SE210 een geluid zoals een normaal gesprek zouden kunnen isoleren (voor -mijn- gehoor) als de speler aanstaat, dan zou dat zéér acceptabel zijn
3. Gaan de Shure SE210 dopjes nog veel dieper in je oren dan die van de CX300 ? Deze gaan naar mijn gevoel namelijk al vrij diep. Het komt de isolatie wel ten goede als ze dieper gaan, maar het is niet nodig dat de oordopjes zo ongeveer in mijn hoofd zitten en tegen mijn trommelvlies aankomen
Ik ben niet direct een audiofiel. Mijn MP3's zijn gecodeerd op minimaal 192 kBps (max 320), soms met VBR. Heel soms zie ik een 160 kbps langs glippen, die ik dan zal gaan vervangen. Echter, ik weet goed materiaal te waarderen en ik heb daar geld voor over, maar ik ga niet aan de gang met gouden plugjes en 750x afgeschermde kabels met behulp van grondstoffen van Venus. De prijs/prestatieverhouding blijft het belangrijkste

Ik kies ook niet het behang in mijn huis met de akoestische eigenschappen op de eerste plaats. Het moet gewoon "ruim bovengemiddeld goed" zijn.
Na de geluidskwaliteit is isolatie van omgevingsgeluid met afstand het belangrijkst. De prijs in NL is 150 euro en ik ben niet bereid hieroverheen te gaan. Als ik een nieuwe set oordopjes haal, dan is 150 euro echt de absolute max en wordt de CX300 mijn backupset. (Als ik een nieuwe set van Philips krijg, verkoop ik deze.) Importeren van Shures of anderen vanuit de VS ga ik niet aan beginnen.
Als het nodig mocht zijn, heb ik nog wel wat voorbeelden van muziek en bands die ik luister: Celtic (Clannad), Folk (Moya Brennan), Ambient (Chicane/Deep Forest), Vocal (Adiemus), New Age (Enya), Fantasy (ofzo? zoals de Lord of the Rings en Icewind Dale soundtracks). Ik wil dat nog wel eens afwisselen met Pop, Heavy Metal, (Hard) Rock ('n' Roll), oldies en klassiek in het algemeen. Eigenlijk luister ik bijna alles wat goed instrumentaal is en/of een goed verhaal bevat. Dingen zoals Rap, en muziek á la Britney Spears en veel andere "nieuwe artiesten" etc zijn niet mijn smaak.
Samengevat: is de Shure SE210 voor mijn gebruik, wensen en omstandigheden een goede set oordopjes, of kan ik voor 150 euro -in Nederland- iets krijgen dat voor mij beter is geschikt?
Bij voorbaat dank voor alle antwoorden.
edit: Ik heb nog even verder gezocht en heb op de site van HeadRoom een grafiek gemaakt.
De Apple In-Ears (omdat een kennis die gebruikt) en de E2C (voroganger van de SE210 (?) en een set waarover ik veel heb gelezen) heb ik meegenomen als vergelijking. Als ik deze grafiek correct interpreteer, heb ik het dan goed dat de CX300 een "extreem harde bas" heeft, en de SE210 een bas heeft die nog slapper is dan die van de E2C, welke al als niet zo heel krachtig werd beschouwd? De SE210 lijkt de minst krachtige bass van de 4 te hebben. Hiervan zou ik niet extreem blij worden... of mag ik dit niet zo interpreteren en moet ik de rest van de grafiek ook nog meenemen? De lijn van de Sennheiser ligt bijna overal boven die van de SE210; betekent dit dat de set in dat geval harder kan dan de SE210 bij hetzelfde volume op de speler? (Niet dat dat zo erg is; het zou wel verklaren dat de SE210 overal lager is. Dan kan het zijn dat in verhouding de bas van de SE210 toch goed is, als alle tonen evenredig zachter zijn, in vergelijking tot de CX300. Zoals ik zei: met deze materie heb ik niet zo heel veel ervaring.)
Echter, als ik naar de grafiek met isolatie kijk, dan is de SE210 -met afstand- de beste als ik het goed begrijp.
Bij 20 Hz ligt de SE210 "20 punten lager" (wat dat dan ook precies is, maar lager is beter heb ik begrepen in deze grafiek) dan de CX300, en het wordt alleen nog maar beter. Vanaf 200 Hz en verder zou de SE210 echt extreem veel geluid moeten isoleren. Ik kan de grafiek niet zo direct perfect interpreteren; ik bedoel: hoeveel punten daling betekent een halvering van het omgevingsgeluid? Als ik op mijn gevoel moet afgaan, zou ik zeggen dat ik met de SE210 in mijn oren bijna doof zou moeten zijn in vergelijking met de CX300, zelfs als er geen muziek aan staat.
Als mijn interpretaties kloppen, dan wordt het wellicht een afweging tussen basresponse en isolatie. Het eerste kan wellicht nog met de EQ worden gefixt. Indien er een kreukel in mijn interpretaties zit, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Mocht het compleet fout zijn geïnterpreteerd, dan mag je het uitleggen als je wil
[
Voor 13% gewijzigd door
Katsunami op 01-01-2008 22:23
]