Ik ga hier ook maar eens wat posten. Ik reis veel voor mijn werk, en word altijd knettergek van al het geluid in de vliegtuigen. Daarom ben ik 2 maanden geleden in Tokyo op zoek gegaan naar het Sony demo gebouw (leuk om te doen trouwens!). Daar heb ik voor 6800 Yen (ongeveer 50 Euro) oordopjes gekocht : de Sony MDR-NC22. Dit gaat om oordopjes met Noice Canceling.
In de Sinkansen naar mijn eindbestemming in Japan had ik er al enorm plezier van. Ook al maken die bullet trains lang niet zoveel lawaai als onze NS bakken, het verschil was enorm. Ook de vluchten daarna de doppen goed kunnen testen. Ik heb inmiddels enige maaltijd in het vliegtuig gemist omdat ik het karretje een niet meer hoor

.
Dit is voor mij weliswaar de eerste keer dat ik zoveel geld voor oordopjes heb uitgegeven, mijn eerste 'high end' (toch?) oordopjes dus. Ik vind de geluidskwaliteit ronduit fantastisch. De bas is vol, het geluid kan ik alleen omschrijven als intens en warm. Ik hoor details in muziek die ik voorheen nog nooit gehoord had! Ik gebruik de dopjes met mijn laptop (Dell D820) of mijn Sansa e260 mp3 speler.
Het verschil tussen noice cancelling aan en uit is nauwelijks te merken in een rustige omgeving, maar in een ruis omgeving (trein en vliegtuig) een enorm verschil. Het geluid klinkt harder en voller met ruisonderdrukking aan in een ruis omgeving, en de ruis word flink teruggebracht.
De dopjes zitten bij mij goed in het oor. De standaard maat die erop zat heb ik er op laten zitten omdat deze het beste past (volgens mij medium, er zijn nog 2 andere maten bijgeleverd).
Er zitten ook een aantal nadelen aan de dopjes.
* Op de fiets hoor ik de wind behoorlijk hard tegen de dopjes waaien. Dit is erger als ik noice cancelling aanzet. Volgens mij heeft het te maken met de inlaat van de dopjes.
* Een ander nadeel is dat de noice cancelling soms te goed werkt. Zo hoor ik dus de conducteur in de trein niet meer, ik hoor collega's nauwelijks tegen mij praten

, ik word echt volledig afgesloten van de buitenwereld wat geluid betreft. Er zit gelukkig een lichtje op mijn desktelefoon, anders had ik het wel heel rustig.
* In het vlieguig bij het dalen moet ik de dopjes regelmatig even uit mijn oren doen omdat ik anders vrij snel last krijg van druk op mijn oren. Dit geeft een vrij onprettig gevoel bij mij met de dopjes constant in.
* Het noice cancelling meganisme is vrij groot en zit halverwege het snoer. Een extra dus wat meegesleept moet worden.
* Ik vergeet regelmatig noice cancelling uit te schakelen, hij trekt dan in een week (als ik hem laat liggen) een batterij leeg. Ik heb er maar een setje oplaadbare AAA voor gekocht

.
Mijn conclusie over de Sony MDR-NC22? Voor mij zijn de dopjes ideaal. Het geeft mij een geluidskwaliteits ervaring die ik nog niet eerder had meegemaakt, ik ben verkocht wat dat betreft

. De nadelen komen voor mij vooral door het noice cancelling systeem, maar juist dit systeem geven mij de voordelen waarvoor ik deze oordopjes heb gekocht.
Voordelen :
- Goede geluidskwaliteit, volle bas.
- Sterke noicecancelling, ideaal voor in het vliegtuig en trein
- Past perfect in het oor
Nadelen :
- Noice cancelling mechanisme is vrij groot
- Behoorlijke ruis bij harde wind (fiets e.d.)
- Soms is de noice cancelling
te goed.
- Batterij en extra aan/uit schakelaar voor noice cancelling