Dus, ik mag de TextMate trial maar op 1 machine draaien, in mijn complete leven, voor 30 dagen? Wil je dat zeggen?Zpottr schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:07:
(Dawuss, omdat dit in het algemeen over shareware gaat en niet specifiek over MH antwoord ik in deze thread.)
[...]
Als jij echt denkt dat je zo legaal bezig bent wens ik je veel plezier, maar het is natuurlijk onzin.
Het probleem is, dat de auteur de rechten heeft op het programma. Dat programma mag jij uitsluitend kopieren, gebruiken, etc. onder de voorwaarden van de auteur; geeft een auteur jou namelijk geen toestemming hiervoor, dan treedt gewoon het basis-auteursrecht in werking wat oa. betekent dat jij software niet op je systeem mag installeren/kopieren.
Als een developer aangeeft dat je een 30 day trial krijgt dan mag je het programma dus onder die voorwaarde op je machine zetten. Als jij een 'truukje' kent om een technische beperking te omzeilen is dat leuk voor je maar maak jezelf alsjeblieft niet wijs dat dat plots 'legaal' zou zijn. Je bent duidelijk buiten de grenzen getreden die de rechthebbende gesteld heeft en dus heb je geen toestemming meer van diezelfde rechthebbende.
Het is overigens geen truukje om de trial te resetten, het is simpelweg opnieuw beginnen, een schone lei.
Verder heb ik het woord "legaal" verkeerd geformuleerd, ik bedoelde natuurlijk dat er bij een strafrechtelijke inbeslagname van mijn Macbook niets illegaals te vinden is, in tegenstelling tot wanneer hij geregistreerd is met een serial onder de naam "uBeR WaReZ TeAm"