De Blob - downloadbare 3D studentengame

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 36.289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:46

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Wow gefeli jongens :)
Is er al bekend hoe de besturing gaat werken?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 00:16
Spike_wolf schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:01:
Wow gefeli jongens :)
Is er al bekend hoe de besturing gaat werken?
Er is net een nieuwsbericht over, lijkt me niet dan :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
Oogst schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:50:
Hé, wat leuk, mensen praten nog steeds over De Blob hier! Ik zie eht nu pas... :D

Open-source is inderdaad leuk, maar zoals Networx al zei is dat geen optie door de aanwezigheid van commerciele interesse. Wat dat betreft is het een interessant punt dat het dus eigenlijk bij een serieuze game altijd dom is om hem open source te maken: eventuele commerciele interesse is dan meteen weg en dat is zonde voor de ontwikkelaar. Grappig eigenlijk, want zo had ik het nog niet bekeken.

Desalniettemin ben ik in mijn vrije tijd bezig met een game waarvan ik overweeg hem open source te maken. Daarvan gaan in elk geval de level editing tools vrijgegeven worden, dus voor toevoegingen is die sowieso open. Erger nog: die maak ik met het idee dat ik zelf geen tijd heb voor genoeg levels en dat ik hoop dat anderen die dan gaan maken.

Wat betreft OpenGL, DirectX, blabla: de grote clue is Ogre. We gebruiken Ogre en die is in principe zowel DirectX als OpenGL. Er waren wat probleempjes met OpenGL, maar met hulp van de developers van Ogre kan de game in naar verwachting een paar dagen op OpenGL werken. Ogre is ook multi-platform, net als ODE en FMOD, dus in principe is de game op een aantal details van een paar dagen na geschikt voor Linux en Mac. Hoop ik, want ik heb het niet geprobeerd en er ook geen ervaring mee, dus het zal wel tegenvallen als ik het zou proberen. Maar zoals Networx al zei: dat omzetten is geen leuk werk om te doen en net als Networx heb ook ik geen zin om er aan te beginnen. Jammer dus, maar dat zit er niet in. :|

Wat betreft ports naar nog andere platformen: we zitten vast aan waar Ogre, ODE en FMOD voor geschikt zijn. ODE en FMOD draaien in principe op alles dat los en vast zit, maar Ogre is open-source en dus per definitie niet voor consoles, want die geven geen devkits aan open-source projecten. Als we Unreal 3 hadden gebruikt, hadden we ook naar consoles kunnen porten. ;)
Allereest, gefeliciteert natuurlijk, iets waar je zeker op trots op mag zijn. Ikzelf heb dan ook wel aardiga wat projecten voor school/stage mogen maken, maar als technische informatica student zijn ze vaak niet zo 'leuk' :)

Ik wil echter wel reageren op de platform/portability. Zie dit aub niet als flame, maar als opbouwende krietiek! :)

Misschien is het een idee om voortaan games multiplatform vanaf het begin te bouwen. Het blijft uiteindelijk allemaal C/C++ code en dat is vaak het probleem niet, alle platformen ondersteunen dat op het moment. Doordat jullie allemaal FOSS libraries hebben gekozen voor jullie product, was multi-platform eigenlijk al helemaal geen issue geweest. En door ervoor te zorgen dat je eigenlijk nix van MSDN af haalt, maar gewoon 'echte' C/C++ boeken gebruikt is de kans wel erg klein dat je 'zaare' port niets anders is een recompile op/voor de Mac/Linux.

Bij dit soort projecten, die erg leunen/steunen op bestaande (FOSS) libraries is dit dan vaak ook geen issue, het probleem is vaak als een bedrijf een game gaat schrijven, die ook vaak de volledige engine zelf schrijven. En die is vaak niet platform onafhankelijk.
Grappig hierbij is trouwens als je erop let menig game stiekum ook in OpenGL mode goed werkt (WoW, Hitman om ff iets te noemen). De reden hiervoor is heel simpel. Ze zijn multiplatform vanaf het begin af aan ontwikkeld, om de simpele redenen dat ze vaak ook op consoles/van consoles af komen. In het geval van WoW is dat iets anders, die game wilden ze zowel op de Mac als de PC releasen, maar hitman b.v. is zowel een PC game, alsmede een PS2 game. Echter worden veel games dus niet ge-released voor linux, wegens de support issue. WoW b.v. had in de beta al een linux client, en als je door de binary zoekt, zie je nog genoeg linux references. Waarom brengen ze hem niet onder linux uit? Omdat dat extra geld kost in de support afdeling. 'Hij doet het niet' soort crap moet namelijk ook voor die groep dan op gelost worden, dus heb je speciaal getrainede staff etc nodig die dat afhaneld.

Dat jullie game in OpenGL trouwens moet kunnen werken, is voor ene wii poort heel erg van belang, omdat De wii alleen OpenGL kent, gen geen DX. Tevens is de wii geen windows, dus zal hij toch (door de 3rde partij) gepoort moeten worden, naar mijn weten was de wii iets wat leek op linux ironish genoeg. Ik vermoed dat deze game echter geen gebruik maakt van 'extra' speciale windows dingen dus is een poort eigenlijk een non-issue.

Zo, de draad in mn verhaal zal wel zoek zijn :) maar denk dat het wel beetje duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Laatst online: 22:46

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

hello_moto schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:25:
[...]
Er is net een nieuwsbericht over, lijkt me niet dan :> .
Als je een spel met een unieke besturing als de Blob gaat porten naar een console met een unike controller als de Wii mag ik hopen dat je eerst nadenkt voor je de beslissing neemt om het te doen :>
Geen gekke vraag dus ;)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 00:16
Ik heb het even gespeeld even een paar kritische noten plaatsen :> :

- Het menu werkt voor geen meter. Waarom kan je bijvoorbeeld niet met een muis klikken? Ook als ik op Escape klik, kan ik helemaal niks doen op Crtl - Alt - Delete na.

- Hij draait ook heel langzaam op mijn pc. Ik heb een 2.4 GHz Pentium 4 processor met 512 MB Ram en een Radeon 9000 videokaart. Hij zou dus aardig moeten draaien. Ik draai ook op de laagste instellingen.

Verder wel geinig, maar het werkt niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

is dit niet die game die ook op de PU: Gameplay gespeeld werd ?

XBL: Warheadheadshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Leuk man, maar ik vind het iets te weing game om hem te kopen. Maar misschien word de multieplayer wel leuk genoeg om hem te kopen voor 10 a 15 euro ofzo.

Of hebben jullie nog iets veranders zins vorig jaar?

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 29-06-2007 19:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:42
Leuke game!!!
Zeer veel plezier mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 06:50
oliveroms schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 18:26:
[...]

Allereest, gefeliciteert natuurlijk, iets waar je zeker op trots op mag zijn. Ikzelf heb dan ook wel aardiga wat projecten voor school/stage mogen maken, maar als technische informatica student zijn ze vaak niet zo 'leuk' :)

Ik wil echter wel reageren op de platform/portability. Zie dit aub niet als flame, maar als opbouwende krietiek! :)

Misschien is het een idee om voortaan games multiplatform vanaf het begin te bouwen. Het blijft uiteindelijk allemaal C/C++ code en dat is vaak het probleem niet, alle platformen ondersteunen dat op het moment. Doordat jullie allemaal FOSS libraries hebben gekozen voor jullie product, was multi-platform eigenlijk al helemaal geen issue geweest. En door ervoor te zorgen dat je eigenlijk nix van MSDN af haalt, maar gewoon 'echte' C/C++ boeken gebruikt is de kans wel erg klein dat je 'zaare' port niets anders is een recompile op/voor de Mac/Linux.

Bij dit soort projecten, die erg leunen/steunen op bestaande (FOSS) libraries is dit dan vaak ook geen issue, het probleem is vaak als een bedrijf een game gaat schrijven, die ook vaak de volledige engine zelf schrijven. En die is vaak niet platform onafhankelijk.
Grappig hierbij is trouwens als je erop let menig game stiekum ook in OpenGL mode goed werkt (WoW, Hitman om ff iets te noemen). De reden hiervoor is heel simpel. Ze zijn multiplatform vanaf het begin af aan ontwikkeld, om de simpele redenen dat ze vaak ook op consoles/van consoles af komen. In het geval van WoW is dat iets anders, die game wilden ze zowel op de Mac als de PC releasen, maar hitman b.v. is zowel een PC game, alsmede een PS2 game. Echter worden veel games dus niet ge-released voor linux, wegens de support issue. WoW b.v. had in de beta al een linux client, en als je door de binary zoekt, zie je nog genoeg linux references. Waarom brengen ze hem niet onder linux uit? Omdat dat extra geld kost in de support afdeling. 'Hij doet het niet' soort crap moet namelijk ook voor die groep dan op gelost worden, dus heb je speciaal getrainede staff etc nodig die dat afhaneld.

Dat jullie game in OpenGL trouwens moet kunnen werken, is voor ene wii poort heel erg van belang, omdat De wii alleen OpenGL kent, gen geen DX. Tevens is de wii geen windows, dus zal hij toch (door de 3rde partij) gepoort moeten worden, naar mijn weten was de wii iets wat leek op linux ironish genoeg. Ik vermoed dat deze game echter geen gebruik maakt van 'extra' speciale windows dingen dus is een poort eigenlijk een non-issue.

Zo, de draad in mn verhaal zal wel zoek zijn :) maar denk dat het wel beetje duidelijk is :)
hmm, ik weet niet hoe de SDK van de Wii in elkaar zit, maar werkt die niet gewoon met een eigen framework ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 13:07

itsgreen

Large and in charge

Gaaf, maar wel ff het speelveld 200m groter maken zodat ook mijn huis er op komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222922

cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 18:27

alienfruit

the alien you never expected

Wat leuk een spel van de HKU! Haha. Ik neem aan buiten school geregeld? HKU en communicatie is namelijk al maanden hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik mag eigenlijk niet echt ergens op reageren op het moment, maar laat ik het er maar op houden dat bijna alle reacties ver van de werkelijkheid zitten. Met name die onder de nieuws-topic gaan bijna allemaal uit van dingen die niet kloppen. Maar okee, dat zal over een tijdje nog wel duidelijk worden. :) Bijzonder grappig om te zien hoe snel dingen hun eigen level gaan lijden en allerlei geruchten over wat het inhoud opduiken en overal anders zijn. :D

Wat wel klopt is dat het inderdaad om onze game gaat en om een Wii-versie daarvan en dat we dat natuurlijk supervet vinden en dat we er kei trots op zijn! >:)

Eentje die ik trouwens wel zo kan ontkrachten, is deze onder de nieuwstopic: iemand zegt dat dit een leuke stimulans is voor mensen die geen hardcore C++ programmeur zijn en zo. Dat is onzin, want de game is juist wel hardcore C++ werk en modelwerk. Er zijn engines gebruikt, maar voor de rest is dit bepaald geen hobbywerk van thuisgebruikers geweest.
[...]

Misschien is het een idee om voortaan games multiplatform vanaf het begin te bouwen.

...
Leuk betoog, maar hoezo is dit "opbouwende kritiek"? Alles dat je beschrijft hebben we namelijk al gedaan tijdens het project. :) Het enige dat miste, was dat we nooit getest hebben op Mac en Linux wegens tijdgebrek en geen ervaring met Mac. In principe is alles in de originele Blob vanaf het begin volledig multi-platform (that is, Linux/Mac/PC). Ik ben het dan ook je eens, daar niet van. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oogst op 30-06-2007 19:44 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
opbouwende krietiek was mss verkeerde woordkeuze, maar ik wilde je(jullie) absluut niet aanvallen, en jullie ook dat gevoel zeker niet geven dat je aangevallen werd. Mensen worden tegenwoordig te snel aggresief :)

Maare, gewoon een 'use on own risk' binaries releasen dan op andere platforms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 15:57
Lache game, zelfs ik als 25 jarige heb er 15 minuten mee gespeeld en dat is meer dan de average game die ik download :P

Echt een Wii game trouwens :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mag ik het wel zien als flame :P? (Ik heb overigens niets met dit project te maken)
Je strooit hier nogal met krachttermen terwijl statement A niet meteen ook statement B impliceert. Je hebt het bijvoorbeeld over FOSS libraries en waarom dat een voordeel is voor multiplatform code. Ten eerste is het niet zo dat niet-FOSS libraries multiplatform games automatisch tegenwerken. Integendeel, zeker de libraries waar je voor moet betalen worden vaak ook uitgebracht op andere platforms, dus dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ten tweede kan open source ook erg limiterend werken, en dan heb ik het even specifiek over de GPL licentie. Hoe het met de Wii zit weet ik niet, maar voor de overige consoles moet je een dikke NDA tekenen om ervoor te kunnen ontwikkelen, en dat betekent ook dat je onder geen geding zomaar even je sourcecode die gebruik maakt van de APIs op die consoles mag publiceren (ter indicatie in hoeverre dit wordt nageleefd: als ik een willekeurige platform-specifieke functie in de Xbox360 of PS3 SDK opzoek en dat intik op google, dan krijg ik letterlijk 0 results). Aangezien GPL viraal werkt, betekent het linken tegen dergelijke code dat je eigen code ook meteen GPLed wordt. Dat is op de meeste consoles (en volgens mij ook de Wii) een dikke vette no-go. (En daarom heb ik een gruwelijke hekel aan GPL, niet zozeer aan OSS in het algemeen - de BSD licentie staat mij veel meer aan)

Nog even over de C en C++ informatie van de MSDN - de huidige C++ compiler van microsoft is op een aantal punten na fully standard compliant (en zeker niet slechter dan iets als gcc), en in de MSDN staat duidelijk aangegeven wat standaard C++ is, en wat extensions van Microsoft zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik kan een goed neutraal C++ boek altijd aanraden, maar wat je hier beweert is een beetje kort door de bocht :).
Gamedevelopers zijn pragmatische lui, het is onzin om platformonafhankelijke code te schrijven als je toch niet voor andere platforms gaat ontwikkelen. Echter, als je later toch voor een ander platform wilt releasen, en dat blijkt heel veel werk omdat platform-code zo verweven zit in je eigen code, dan heb je gewoon slecht ontworpen software. Als je je gamecode gewoon goed modulair opzet, dan is het vrij simpel om later bepaalde (sub)modules te vervangen door implementaties die op andere platformen werken, zonder dat je van tevoren naar libraries hoeft te zoeken die op alle platforms beschikbaar (kunnen) zijn :).
... OpenGL ...
OpenGL is interessant voor linux en Mac, de twee meest ondervertegenwoordigde platforms in de gamedevelopment zoals je zelf ook al zegt :). De consoles draaien geen OpenGL, daarnaast verschilt OpenGL niet zo heel erg veel van Direct3D qua opzet. Ja, de PS3 ondersteunt OpenGL ES, de Gamecube/Wii iets wat lijkt op OpenGL en de Xbox/Xbox 360 "Direct3D", maar al die APIs zijn niet equivalent aan hun tegenhanger op de PC en bovendien ga je je op dat niveau toch al heel erg bezig houden met platform-specifieke optimalisaties en low-level API functies, waardoor portability ver te zoeken is.

Maar goed, de hele OpenGL vs D3D discussie is natuurlijk sowieso niet interessant als je ervoor kiest om een 3rd party renderer te gebruiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 02-07-2007 00:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 23-01 06:50
THQ Announces de Blob For Wii, DS

THQ Announces de Blob For Wii, DS Publisher THQ has announced that developers Blue Tongue and Helixe will be bringing color-spreading action puzzle title and IGF student game finalist de Blob to the Nintendo Wii and DS in February of 2008.

de Blob, originally a Utrecht University School of the Arts student production for the Dutch city of Utrecht, tasks players with taking the role of a Katamari-esque rolling and bouncing blob character who must "liberate an alien city from the evil, monochromatic I.N.K.T. Corporation" by "splattering buildings, landmarks, and citizens with color."

THQ's Australia-based studio Blue Tongue will be handling the Wii port of the title, and the publisher's Helixe studio will be working on the handheld version for the Nintendo DS.

As noted on sister site GameSetWatch, the PC original is still available from the student group's website. The game will be significantly expanded on from that demo, promising an "intricate single player campaign" as well as multiplayer support for up to four local players.

Said THQ executive VP of worldwide publishing Kelly Flock, "In the spirit of some of Nintendo's most innovative properties, de Blob's simple game mechanic will be fun and easy for core and casual gamers to learn and reveal unbelievably addicting levels of depth and complexity as they progress through the game. We look forward to unveiling de Blob at next week's E3 press event."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Fijn spel. Ik blijf in gebouwen vastzittn en rondtollen en daarna crasht het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 23:25
M'n PC heeft te weinig power, maar toch werkt het wel. Leuk spelletje. Ik moet maar eens een sneller systeem aanschaffen :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 23:25
Blobberdeblobberdeblob, is het zo laat alweer, ik zat helemaal in het spel, alleen in het zuidoosten zat Blob vast op een dak boven het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri
  • Laatst online: 24-01-2024
Grappig zit dit te lezen en hoor op de radio (1) Jasper Koning een stuk uiteenzetten hierover.
Leuk spel ook trouwens :P

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

spuit 11 hier.

ik las in de metro/spits/dag/pers (pick one) dat het inderdaad op de Wii kwam. Ik dacht, huh dat ken ik toch en inderdaad! Een beetje verlaat gefeliciteerd dus ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 22:17

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Las net dit artikel, vroeg me af in hoeverre jullie nog betrokken zijn bij het project, aangezien ik zag dat er een Australische gamedeveloper bij betrokken is.

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:23
Game Kings sprak er net ook weer over. Dus jullie worden geïnterviewt? Echt gaaf hoe ver dit spel is gekomen _O_, Game Kings noemde het het meest originele spel dit jaar! Voor de Wii is dat toch wel heel bijzonder :9~

Vind het wel jammer dat jullie het spel niet voor de Wii mochten maken.. Al vraag ik me stiekem ook af of jullie genoeg kracht/kennis hebben daarvoor.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waarom niet, ze hebben het toch ook voor de PC gemaakt?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:23
Ja, maar er zit nogal wat nieuws in :+
Ik weet verder niet hoe moeilijk dat is te maken natuurlijk, maar het word er ook niet makkelijker op.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Ik word misselijk (geen beeldspraak) van dit spelletje als ik het speel op m'n 24" computerscherm. Verder wel een geinig spelletje waar je je wel even mee kunt vermaken.

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289066

Mijn Blob is maar half gevuld :/
Afbeeldingslocatie: http://i301.photobucket.com/albums/nn64/JordiJi/Chars/Blob.jpg
Pagina: 1 2 3 Laatste