Leuk onderwerp, en grappig om te zien hoeveel mensen nu ineens weer met analoog gaan spelen (uiteraard ook leuk te zien dat er ook anderen al langer met analoog werken).
Ik zal heel in t kort neerzetten wat ik gebruik/welke ervaringen:
In principe schiet ik vrijwel alles met 100 ASA. (ik vind te grove korrel gewoonweg lelijk, zeker in donkere oppervlakken.)
Tegenwoordig is dat voornamelijk dia, Fujichrome Sensia. Vroeger veel zwart-wit: Kodak Tmax 100 van spoel en Ilford HP5 400. Daartussen overstap naar kleuren-negatief: Fuji, Agfa, Kodak. Soms gebruik ik nog wat goedkope kleurenfilm (Fulicolor Superia 200 tot 800 ASA), 800 ASA gaat in de Minox, leuk broekzak-cameraatje met regelbaar diafragma (f/2.8-16) lensje, en verder afstand schatten.
Favoriete camera: Minolta X-700 met MotorDrive1. Veel gebruikte lenzen: Tokina 28-85/3.5-4.5, Minolta MD Rokkor 50-135/3.5, 50/1.2, 50/1.7, 24-50/4 en de Minolta 300-S 2x teleconverter. Flits: Minolta 360PX en Vivitar Series 1 600MPO.
Minder favoriete camera, maar goede oefening om met auto-focus uit de voeten te leren komen: Minolta Dynax 700si/8000i met wat leuk glas. Tevens als back-up bij reportages voor de 5d.
Vroeger veel zwart-wit zelf ontwikkeld en afgedrukt (tot 30x45cm). Kleur nooit gedaan, dia ook niet. Dat was destijds goedkoper om t te laten doen. Alle dokaspullen nog in bezit (zwart-wit, kleur en dia).
Huidige workflow:
Dia's laten ontwikkelen + inramen via fotozaak bij Fuji-Lab. Kost circa 5 werkdagen, a 5-6 euro (inclusief inramen). Thuis scannen: Nikon LS-2000 + SF-200 (slide-feeder) - hele rolletje kan in 1 keer in de slide-feeder (max. 50 dia's tegelijk), t geheel als batchscan zodat ik gewoon met andere dingen bezig kan.
Kleur/zwart-wit negatief gaat in stroken in de scanner na selectie wat wel of niet de moeite waard is.
De huidige Nikon LS-2000 + SF-200 heb ik in februari bij Konijnenberg uit de occasions gevist voor 150 euro. Erg de moeite waard, als je weet dat de SF-200 nog steeds nieuw verkocht wordt voor rond de 600 euro. Verder weer wel raar dat dat zo is, de LS-2000 stamt uit 1998, en is vervangen door nieuwere versies van Nikon, en ook de SF-200 is vervangen door een nieuwer model dat op de wat nieuwere Nikon diascanners gebruikt kan worden.
Andere scanners die met grotere batches (diamagazijnen) worden gemaakt door Braun/Reflecta. Daar betaal je je zelfs 2dehands redelijk blauw aan.
Laten scannen bij fotowinkels (Kral+Combi - kleur, Fotovaklab - dia) hebben allen extreem slechte ervaringen opgeleverd. Niks aan de hand met klantvriendelijkheid hoor, maar de kwaliteit van de scans is zo brak (300dpi 10x15cm), dat t goedkoper was om uit te wijken naar een goede eigen diascanner.
Zwart-wit film wordt niet gescand bij fotozaken, bij vaklabs te duur.
Uitvergrotingen: 30x45cm Dixons of vaklab. Voordeel van Dixons = goedkoop.
Inlijsten: lijst 50x 60cm met brushed Alu-rand, zelf paspartouts snijden.
Dia-projector: Braun Paximat Multimag (2x) met dia-monitor (1x), evt te projecteren op groot scherm.
Off-topic:
Voor de liefhebber die voor weinig met een manual focus spiegel-reflex camera aan de slag wil, heb ik nog een Minolta X-300 en X-300s liggen, evt. te voorzien van glas/flits/motorwinder.