Ga je niet voorbij aan het doel van FON? Gratis Wifi overal ter wereld? Zodat je als je zelf een actieve router hebt ook op andere plekken gebruik kunt maken van gratis internet.
En dan is 20 euro voor een
accespoint (router is heel iets anders) nog niet zo gek. Voor die 20 euro heb je niet zo snel een accespoint. (In de pricewatch
meer als 30 euro, exc verzendkosten) Het is misschien niet super uitgebreid, maar voldoet voor de primaire rol van een accespoint; internet beveiligd kunnen gebruiken. Voor jezelf, en op een andere manier voor andere gebruikers.
Waar baseer je trouwens op dat ie te beperkt is voor je eigen netwerk? Het (met WPA* beveiligde) prive kanaal kun je zo instellen dat je behalve onbeperkt gebruik van internet ook gewoon access tot jje interne netwerk kunt toestaan. Wat wil je nog meer dan?
* Meeste goedkope accesspoint ondersteunen slechts WEPtweaktubbie schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:20:
Bij ComputerTotaal(proef?)abonnementje gratis, dat kost iets van 25 euro. En gratis Fon bij Debitel, loopt dat nog? Bij 't begin van Fon gaven ze ze voor 5 euro en 'belofte' van minimaal een jaar aanlaten weg. Las op de blog van ze dat ze toegang tot skype ook aan niet-abo's doorgeven, doordat die hun gaan sponsoren. Voorzie wanneer gsm's massaal met Skype gaan bellen je dataverkeer enorm zal toenemen. En er dan 20 euri voor moeten betalen... Zie geregeld aanbiedingen van draadloze routers rond 39,95 + gratis USB-adapter, dus echt voordelig is 't niet langer. Wat me wel opwindt: 40% provisie die retailverkopers over die 20 euro vangen voor elke verkochte Fon, steekt Fon nu in z'n zak. Een 'friend' heeft dus niet zoveel voordeel als het lijkt.
Je dataverkeer cappen zodat ze niet snel gebruik kunnen maken. Hoeveelheid zal nogal veel boeien; er zijn nauwelijks providers in ederland die nog werken met een harde datalimiet?
En een draadloze router met gratis usb adapter, inderdaad goedkoop, maar je hebt er geen wereldwijd netwerk van accesspoints bij waar je gebruik van mag maken.
Maar wat betreft die 40% provisie die FON nu in zijn zak
houd, daar is toch niets mis mee? Ook FON moet werknemers betalen, servers, software, firmware etc onderhouden. De andere optie is de goedkope prijs voor gebruik van het FON netwerk voor Bills en Aliëns (en op een gegeven moment misschien ook voor Linussen) omhoog gooien? Laat ze dan lekker die provisie in hun eigen zak houden... Tog?
Edit:
Wat betreft Skype en Wifi: Als je op de
productpagina van de in de
blog vermelde Skype Phone kijkt:
The FON WiFi router (La Fonera) adds mobility to your SMC WiFi phone. Install La Fonera at home, join FON and get acess to over 130.000 FON hotspots around the world .
Beter lezen; alleen aan FON gebruikers dus, niet aan alle Skype gebruikers...
Edit 2:
En ik moet ook beter lezen zie ik
Hiero staat:
Today if you are not a Fonero and you find a FON wifi signal you can view Skype, Google and Excite Japan for free because they are our investors.
Let op het woordje
view. Da's iets anders als
use. Dus ze kunnen de websites van hun partners bekijken. Niet Skype gebruiken.
Verderop in die blog staat ook iets dat ze aan het experimenteren zijn met advertenties voor internet access. Opzich een interessant idee; niet iedereen heeft een creditcard op zak om een dagpas te kopen, en zo kunnen mensen zonder creditcard (jongeren bv) ook gebruik maken van FON. Ik vraag me dan wel af hoe ze dit verrekenen met de Bills?
[
Voor 56% gewijzigd door
Rowdy.nl op 17-04-2007 12:02
]